alestijnse terreur in „Black Sunday", ipannende thriller van Frankenheimer lew: Gevarieerde ochtend voorstellingen in het Cinema-complex GRATIS GRABBELEN VOOR DE JEUGD )0R BERT VOS EF OM DE TUUR er Krant - Kijk op de film DONDERDAG 13 OKTOBER 1977 UIERSFOORT - Soms heb je het gevoel, dat er - ook in de filmwereld - een rt stille voor de storm ontstaat, een pas op de plaats voor de komende wrtenissen. Een belangrijke première („Soldaat van Oranje") is achter 5en vlak voor ons ligt de Internationale Arnhemse Filmweek, met een ider interessant programma, waarbij het accent, dacht ik, toch voorna- op de Franse film ligt, met uitzondering van de grote openingsfilm ïrWars" van George Lucas (de film die in Amerika de records van o m. l(s" al heeft gebroken) en de slotfilm „The spy who loved me" (de Iste James Bond met het daarbij behorende spektakel). Vóór ons ligt Look nog de première van „The Deep", naar het boek van Peter Benchley lioleur van Jaws) en nog enkele andere bijzonder interessante premières, im: het is eventjes rustig geworden op het filmfront en dat is ook aan het ramma van de Amersfoortse theaters te merken, ook al bruist het daar wel van speciale „herfst'-aktiviteiten, met speciale och- jgramma's en attracties voor de filmminnende jeugd. Met de sluiting [Grand 3, waarmee de totale verbouwing van de grote zaal van Grand nu in Ie hevigheid is losgebarsten, is het programma noodgedwongen ietwat iskter geworden en zullen we - om maar eens een voorbeeld te noemen - «Deep" als première moeten missen. Maar die schade zal aan het eind [het jaar. als vrijwel alles is gerealiseerd, wellicht weer kunnen worden Luaald. Deze week eigenlijk als enige echte nieuwe film op het programma Itmerikaanse thriller „Black Sunday" (Zwarte zondag) naar het gelijk- t ge boek van Thomas Harris, een auteur, die als jongste verslaggever in ellempo is opgeklommen tot één van Amerlka's topverslaggevers in de llaadsektcr. Een man, die dus kan weten, waar ie overschrijft, feiug van weg geweest: één van de betere films (voor mijn gevoel de beste) [regisseur Peter Bogdanovich, die kortgeleden het oude filmverleden liet 'even via zijn „Nickelodeon". Het is de komedie „What's up doc?" met a Streisand en Ryan O'Neil. Bergman's „Face to face" gaat de tweede k in en is eigenlijk niet verwonderlijk, want zoals ik vorige week al eel: Liv Ullman speelt een magistrale rol in deze film en is het zien jeszins waard. In de ochtendvoorstellingen tijdens de herfstvakantie kan «en oud terecht op maandag, dinsdag en woensdagmorgen in Cinema 1, «Euro Cinema. Voor een spannende film (The Scarlet Buccaneer), een pllm (De gendarme op drift) en een prima nieuwe kinderfilm „Sjors en my en het zwaard van Krijn", waarover elders in deze rubriek méér idefheden. ■él om de natuur" is de kreet, die toreld Natuurfonds dezer dagen om - tegelijk met tientallen nuttige instellingen en stichtm- ons het nodige geld uit de zak te Jen. Natuurlijk doet het Wereld Na ds dat op een wat grootsere dan de bescheiden deur - aan - bezoekjes van welwillende met gewapende kollektanten, die riet overal even vriendelijk wor- •t/angen in deze turbulente - kol maand. Het WNF denkt met héér ent/es 50 miljoen piek binnen te maar schakelt daarbij dan ook n radio, tv en platenwereld in. wereldsterren(wie men daar M mee bedoelt) doen uiteraard blangenloos zoals dat heet. ook j*' voor hun image natuurlijk wel Mang om present te zijn. uriijk geef ik óók om de natuur, iacht /e' Zeker, nou de herfst- hinnenkort weer om ons heen <üen, moet je voorzichtig zijn met Waken. Dus geef ik om de natuur, :'tobik zo nu en dan mijn beden- Neem nou de wind. Als en getogen Nederlander ken nnd als mijn broekzak (voor da nuttige dingen tegenwoordig 'moderne broeken zijn genaaid) 'to, daar sta je mee op en ga je 'ear bed. tegelijk met het ge- e gerikketik van de verfrissende ^tjes, die de natuur zo natuurlijk tonden Ik herinner me tal van to stormen, die met orkaan- tot je betonnen onderkomen (i. Mekeer weer dacht ik met inge- °ntzag: tjonge, wat een kracht "achter Mis. fout gedacht. He- 'tot Want knappe jongens eens eventjes voor ons uitge- tot het maar niks gedaan is wnd m Nederland. „De wind- Man nauwelijks van enige bete- Wordt ons via een nuchter toericht duidelijk gemaakt door toacialisten, die dus het be- l ^a-keurmerk aan onze ge- ton hebben onthouden Nikste ■ton. die storm. Je hebt er geen ook al worden hele bossen eW na een lieflijke plaagstoot 9oliefde natuur, 't Is energie, f rappe wind-experts toe, r 0e/e als het windstil is? Nou ens in Nederland erg gering. vooruit, we geven de Kema- to het voordeel van de twijfel, tot betekent wèl, dat ik er tog eens diep over moet na denken, of ik wel zoveel om de natuur geef. Want wat krijg ik er voor terug? In deze moderne tijd moet je economisch denken, hebben ze me verteld, anders ga je failliet. Dusmoet ik het giganti sche kollektebusje van het Wereld Na tuur Fonds aan me voorbij laten gaan? Gelukkig wordt mijn geweten enigs zins gesust door een ander krantenbe richt. Want wat lees ik op dezelfde be wolkte morgen? Dat men in Italië de telefoon laat werken op zonne-energie. En dat is een heel erg goed bericht, want tot nu toe heeft de Italiaanse tele foon vrijwel nooit gewerkt. Ik ben erg blij met dat bericht. Want nou kan ik tenminste weer om de natuur geven. Ik krijg er tenminste iets voor terug, ook al komt het maar sporadisch voor, dat ik telefonische kontakten met Italië heb. Het gaat om het idee, nietwaarJam mer alleen, dat die Italiaanse zonne- telefoon-centrale hoog in de Do lomieten staat. Ik hou niet van win tersport en ik heb ook nog nooit enige behoefte gevoeld kennissen in Italië te bellen, die déér wèl met uiterst veel genoegen hun wintersportvakantie doorbrengen in de intieme, goed ver warmde bar van hun hotel. Trouwens, nu ik daar aan denk, ik vraag me wel af, of vijftig miljoen gulden wel voldoende zal zijn om ons, simpele Nederlanders, de komende winters voldoende sneeuw en ijs te be zorgen, zodat ook de plaatselijke schaatsverenigingen en imitatie- skibaan-instellingen hun doelstelling eindelijk eens na kunnen komen. „Gééf om de natuur". Jawel. Maar tochik heb eigenlijk geen enkele garantie, dat de natuur ook iets om ons geeft. Een heleboel geblaas, maar geen energie. Veel geklets over de zon, die eindelijk door gaat breken, maar waarschijnlijk niet voldoende breekwerktuigen heeft om de KNMI-profeten ook werkelijk eens dat genoegen te doen. Al jaren achtereen van die slappe wintertjes, waardoor het gebrek aan blozende Hollandse jongens en meisjes van sta vast (op het ijs) steeds chronischer be gint te worden. En dan hebben we het nog niet eens over die verpeste vakan tieweken van miljoenen Europeanen, die stuk voor stuk misgegokt hebben en op een plaats hun tent hebben op gezet, waar de natuur net met andere dingen bezig was dan het verwarmen van het toch zo prachtige landschap. Wat is tegenwoordig vijftig miljoen gulden? Ik heb net even met Italië ge beld. Naar de centrale in de Dolomie ten. Maar mis hoor. „Domani", morgen, zeiden ze me, moest ik maar eens terug bellen. Want het regende m de Dolo mieten. Allemaal overstromingen en dat soort ellende Het komt allemaal door die inflatie. Vroeger gaf je een dubbeltje per man voor het Wereld Natuur Fonds van de man met de anjer en je lag gegaran deerd dag in dag uit in de zomer in de hete zon te bakken, waar je ook naar toe ging en 's winters was het dolle pret op de ijsbaan. Vijftig miljoen gulden. Ik ben met zo gauw een pessimist, maar als je het mij vraagt, redden we het nog niet met een miljard. Bruce Dern (links) en Marthe Keiler (rechts) twee terroristen die in de film „Black Sunday" de hoofdrollen spelen. Hier in een scène, waarin een begin wordt gemaakt met de grote terreur-daad. BLACKSUNDAY Regisseur John Frankenheimer heeft het boek „Black Sunday" van Thomas Harris ter hand genomen en daarvan een spannende thriller ge maakt, of als u wilt, een rampenfilm. Toch is „Black Sunday" (Zwarte zondag) een goed gemaakte thriller over terreur en dan wel over terreur van met naam genoemde Palestijnse terroristen (de zogenaamde Zwarte September-beweging). Ik ben er nog niet achter gekomen, wie het eerst op het idee kwam om een goedgevuld stadion als uitgangs punt, als doel te nemen, maar hoe het ook zij, evenals in de rampenfilm „Two minutes warning", is in „Black Sunday" een stadion het doel van de terreur. In dit geval het Tulane- stadion in New Orleans, waar op de dag van de „super-cup" zo'n 84.000 mensen bijeen zijn om dit spektakel van dichtbij mee te kunnen maken. Niet vermoedend, dat zij het do delijke doelwit zouden worden van een paar terroristen. BEKENDTHEMA Het is in feite een bekend thema, dat waarschijnlijk haar oorsprong heeft ge vonden in de inmiddels berucht gewor den moordaanslag van de Zwarte September-beweging tijdens de Olym pische Spelen in Munchen, waarna, ik meen de Duitse schrijver Hans Habe, een boek schreef, waarbij hij een atoombom ergens in het stadion van Munchen liet verbergen voor chantage. „Two minutes warning" toonde een scherpschutter, die de president zou moeten vermoorden, maar daarin niet slaagde en waarbij de grote Zeppelin van Goodyear (van waaruit de televisie haar opnamen maakte van de wedstrijd) een belangrijke (ontdekkings-)rol speelde Thomas Harris schreef in 1975 zijn „Black Sun day" en liet diezelfde Zeppelin de hoofdrol spelen. Dit luchtschip zou een dodelijk wapen moeten worden Het dus inmiddels bekende thema is door regisseur John Frankenheimer des kundig opgepakt (zoals hij ook „The French Connection II" heel deskundig verfilmde). In tegenstelling met „Two minute warning" geeft hij de hoofdrol spelers iets méér karakter mee. waar door de drijfveren van de verschillende mensen in dit drama duidelijker uit de verf komen, dan we van de tegenwoor dige „rampenfilm" gewend zijn, ook al zitten er natuurlijk ook wel de gebruike lijke ingrediënten in volgens een geijkte succesformule, waar blijkbaar geen en kele regisseur van enige naam tegen woordig meer onderuit kan Maar dit terzijde. In totaliteit is „Black Sunday" Beeld uit de film „De nacht van inspekteur Tibbs", een reprise in de nachtvoorstellingen van Duo 2. van begin tot het eind een boeiend ge beuren met spektakulaire hoogtepun ten. TERREUR UIT DE LUCHT De bedoelingen van de Zwarte September-beweging zijn duidelijk, ook al kun je je afvragen, waarom er niet méér is gedaan aan het stellen van eisen met ultimatums, waardoor de spanning nog eens extra zou kunnen worden opgezwiept. Wat dat betreft is de aktie volstrekt zinloos en alleen maar bedoeld om het Pa lestijnse probleem op een schokkende wijze onder aandacht van de wereld te brengen. Een hoofdrol in dit gebeuren speelt de knappe Palestijnse terroriste Dahlia (goed spel van Marthe Keller), die de zaken namens de Zwarte September zal gaan regelen.. Ze maakt daarbij gebruik van zeer labiele Ame rikaanse Vietnam-veteraan, (een voortreffelijke rol van Bruce Dern), die na vijf jaar Vietcong- hersenspoeling een dusdanige haat heeft gekweekt ten opzichte van zijn vaderland, dat hij een willig werktuig is in handen van de verleidelijke Dah lia. Natuurlijk zijn er tegenspelers, anders zou het niet spannend zijn. Zo'n tegenspeler is de Israëlische kolonel Kabakov (overtuigend gespeeld door Robert Shaw), die aan het begin van de film tijdens een Israëlische aktie door puur toeval oog in oog komt te staan met Dahlia (terwijl ze onder de douche staat), maar haar - in tegenstelling tot spel van Liv Ullman als de pscyhiater, die aan zichzelf gaat twijfelen en terecht komt in een angstneurose, waaraan zij zich tenslotte met moeite weet te ont worstelen en van weet te bevnjden Voor de liefhebbers van Bergman na tuurlijk een must, ook al begint dat zo langzamerhand een nietszeggende kreet te worden. (Grand 5, tweede week, 16 jaar). „Soldaat van Oranje", de nieuwste Nederlandse film van regisseur Paul Verhoeven doet het uitstekend in de 56 theaters, waar een kopie van deze rol prent dagelijks in de projektor wordt ge stopt Nu voor de vierde week in Cinema 1 te zien, deze ietwat gerelati veerde kijk op Nederland in oorlogstijd gezien door de ogen van opstandige studenten, die aanvankelijk vanuit een wat jongensachtige bravour tegenstand aan de bezetter gaan bieden, maar tenslotte terechtkomen in de realiteit van de echte oorlog. Met uitstekende vertolkingen van Jeroen Krabbé, Huib Rooymans, Belinda Meuldijk, Rutger Hauer en niet te vergeten Rijk de Gooyer als de gruwelijke handlanger van de SD. Voor Nederlandse begrippen een uitstekende film met voortreffelijk aansluitende en aanvul lende muziek van Rogier van Otterloo en camerawerk van Jost Vacano. (Ci nema 1vierde week. zestien jaar). En wat dat laatste betreft: een beetje on begrijpelijk, dat die leeftijdsgrens op 16 jaar is gezet. Als ik het de laatste tijd goed heb begrepen, is de wijze, waarop de geschiedenis van de tweede we reldoorlog op onze jeugd overkomt, nu niet bepaald indrukwekkend informatief te noemen. Wellicht dat deze film er iets ten goede aan kan bijdragen Verder voor de liefhebbers natuurlijk in Duo 1 en 2 weer de gebruikelijke sex en aktiefilms. In Duo 1 staat het licht op groen voor de maagd (en dat nog wel voor het eerst in Nederland wat deze film betreft). Het is een toch wel grappig verhaal, waarin de stand van de sterren een belangrijke rol speelt Want het blijkt, dat zodra de tijd in het teken van de maagd staat, er ergens in Zweden de sexuele lust enorm toeneemt. In een astrologische sekte-school voor meisjes wordt dit met angst en beven tegemoet gezien en een professor van dezelfde sekte is al onderweg met een medicijn, die de lustgevoelens wat moet intomen Aan de andere kant is er de uitvinder, die er zojuist in geslaagd is om een voortreffelijk liefdespoeder uit te vinden en juisthet toeval wil, dat de poedertjes worden verwisseld En de kenners weten dan het beste, wat daar de gevolgen van zijn De brave astroloog weet niet wat hem overkomt, de bordeelhouder valt van de ene ver rassing in de andere en het eindigt ten slotte allemaal in een enorme chaos omdat het liefdespoeder in de plaatse lijke waterleiding terechtkomt(16 jaarin Duo1). Duo 2 brengt weer eens een Chinese vechtfilm „De Chinese beuk er in" en daar is eigenlijk alles mee gezegd (16 jaar). In de nachtvoorstellingen van Duo 1 kan men de fijne kneepjes van het sexleven leren, terwijl Duo 2 een reprise brengt van de overigens voortreffelijke politiefilm „De nacht van inspekteur Tibbs" met Sidney Poitier in de sterke hoofdrol als de inspekteur (Duo 2. 16 jaar). Wat de jeugdvoorstellingen betreft daarover vindt u meer in deze rubriek in een apart artikel over de herfstvakantie-filmvoorstellingen in Ci nema 1, 2 en 3 (sorry. Euro Ci nema) Veel aktie en geweld in „De (Chinese) beuk er in", in het weekprogramma van Duo 2. de andere terroristen - niet ombrengt. Wel wordt tijdens deze overval een bandje gevonden, waaruit blijkt dat de Zwarte September binnen afzienbare tijd van plan is een grote terreuraktie in Amerika uit te voeren. De vraag is: waar gaat dat gebeuren? En hoe? Regisseur Frankenheimer weet be kwaam de spanning op te voeren en voegt voldoende aktie toe om het geheel tot een soms beklemmend ge beuren te maken. Samen met de FBI moet kolonel Kabokov de aanslag pro beren te verhinderen Vooral in de tweede helft ontbreekt het niet aan aktie (meer nog dan in het eerste gedeelte) en wordt de toeschouwer steeds sneller meegesleurd in een kaleidoscoop van steeds dramatischer gebeurtenissen. Vooral wanneer tenslotte blijkt, dat de terreuraktie vanuit de grote Zeppelin zal worden uitgevoerd, volgen de gebeur tenissen elkaar snel op en bereikt Fran kenheimer een climax, die op sommige momenten doet denken aan die onna volgbare race van Gene Hackman in „The French Connection I", in dit geval een race om de dood van duizenden. Een race in de lucht. In het algemeen is „Black Sunday" een goedgemaakte thriller met ram- penfitmeffekten, waarbij iets meer aandacht is besteed aan de achter grond van het gebeuren en aan de karakters van de hoofdpersonen. Dat alles bij elkaar genomen maakt „Black Sunday" tot een film, die niet alleen best gezien kan worden, maar die een tikkeltje uitstijgt boven andere spektakelstukken in dit nu door Hollywood volop gebruikte en soms misbruikte genre. (Eerste week, Cinema 2,16 jaar). IN HET KORT Wie Barbra Streisand en Ryan O'Neil nog niet heeft gezien in de lekkere lach film „What's Up Doc?" van regisseur Peter Bogdanovich, kan die schade deze week inhalen, want de film is in Grand 4 opnieuw te zien Persoonlijk vind ik het de beste, die Bogdanovich tot dusver maakte (ook al zegt dat na tuurlijk niet zoveel), maar het is in ieder geval een film, waarbij je veel kunt laven. Barbra Streisand is gewoon Barbra Streisand en Ryan O'Neil de knaap, die met haar in kontakt komt en haar daarna niet meer kwijtraakt. Er komen schitterende slapstick-scènes in voor, die later vaker zijn geïmiteerd, maar die ik me altijd zal blijven herinne ren uit „What's up doc?" Voor de liefhebbers van de onspannende lach. (eerste week, Grand 4. alle leef tijden). „Face to face", de bioscoopversie van Ingmar Bergman's TV-serie van die naam, gaat in Grand 5 de tweede week in en dat zal dan vooral ook te danken zijn aan het meer dan voortreffelijke Het is een uitstekende traditie geworden van Joghem's Theaters om in enkele Amers foortse bioscopen, in dit geval In het Cinema-complex, tijdens de herfstvakantie extra voorstellin gen te geven. In Cinema 1, 2 en Euro Cinema kunnen de filmlief hebbers volgende week ook op maandag, dinsdag en woensdagmorgen terecht, elke morgen om elf uur. Voor een ge varieerd programma. In Cinema 1 kan men nog eens kijken naar de nog niet zo lang geleden uitge brachte moderne piratenfilm (modern in die zijn, dat het een nieuwe versie is van wat vroeger het piraten-genre werd genoemd) „The Scarlet Buccaneer" (De rode Piraat) met Robert Shaw in de hoofdrol als de piraat, waar alles om draait. Toen deze film voor het eerst in februari van dit jaar in Amersfoort werd vertoond, schreef ik o.m.: REVOLUTIONAIRE PIRATEN Ned Lynch (rustig gespeeld door Robert Shaw) is kapitein van het pi- ratenschip „The Blarney Cock". Samen met zijn stuurman Nick De- brett (een voortreffelijke rol van James Earl Jones) schuimt hij de oceanen af op zoek naar rijke buit. Zijn stuurman komt ergens in het Caraibisch gebied in moeilijkheden en Lynch komt te hulp op het mo ment, dat Nick zou worden opge hangen. Daarmee begint het verhaal en blijken de zeerovers te recht te komen in een avontuur, waarbij (eigenlijk wat al te vanzelf sprekend voor piraten) de beide zeerovers de onderdrukte bevolking te hulp komen. De onderdrukker is Lord Durant (Peter Boyle), die na mens de Britse autoriteiten de be volking uitmelkt en zo nodig op hardhandige wijze de zaak in de hand probeert te houden Een niet zo geliefd heerschap dus Als de film zover gekomen is. krijg ik de indruk, dat er een meer eigentijds karakter is ingebracht (revolutie tegen kolo nialisme) die er niet helemaal in thuis hoort. Temeer omdat de reak- ties van de inwoners nu niet bepaald lijken op die van onderdrukte en ge knechte autochtonen. Maar goed, de revolutie gaat van start, zeker als de dochter van opperrechter Barnett (met de nodige flair gespeeld door Geneviève Bujold) deel gaat uitma ken van de piraten-revolutionairen Het lijkt meer op een vermomd kar- navalsfeest, maar een kniesoor, die daar op let Piraten zijn nu eenmaal geen sombere jongens, nietwaar? LUCHTIG SPEKTAKEL Wat dan volgt is een luchtig spek takel met behoorlijk wat ak- tiescènes, veel sabelgekletter en al dat fraais meer. Dat tenslotte alles op z'n pootjes terecht komt. behoeft geen betoog Ook niet dat de boze Lord Durant zijn gerechte straf niet ontgaat Elf van de beste stuntmannen hebben gezorgd, dat de liefhebbers van aktie aan hun trekken komen. En verder speelt ook de romantiek een rolletje mee om het totaal op de gebruikelijke wijze af te ronden „The scarlet Buccaneer" (De rode Piraat) is gewoon een lekkere film Voor enkele uurtjes ontspannend entertainment. Niet meer en niet minder. En misschien het begin van een nieuwe piraten-golf. (Te zien in Cinema 1,12 jaar). LACHEN MET LOUIS Louis de Funès is er uiteraard ook bij. Wie nog weer eens een keer wil schateren om de dolle capriolen van een Franse gendarme, die kan in de ochtendvoorstellingen van Cinema 2 terecht voor de film „De Gendarme op drift". Dwaze avontu ren van de inmiddels beroemd ge worden gendarmes van St Tropez Cruchot wordt met pensioén ge stuurd, omdat hij niet kan voldoen aan de enorme lichamelijke konditie. die de gendarmes volgens een nieuwe verordening dienen te hebben Maar Cruchot (Louis de Funès) weet van geen ophouden. En dan is het lachen geblazen (Ci nema 2). NIEUWSTE SJORS EN SJIMMIE De Nederlandse regisseur Henk van der Linden heeft een nieuwe Sjors en Simmie film gemaakt en wel „Sjors en Sjimmie en het zwaard van Krijn" Het is de vijfde film over de roemruchte aan voerders van de Rebellenclub Het rustige Schiermeeuwenoog is in staat van opwinding Wie het goedverborgen zwaard van de laatste koning Krijn vindt, mag zich koning noemen van het rustieke ei land Natuurlijk zijn er ook kapers op de kust, die het met de eerlijkheid niet zo nauw nemen, alzoals de ongure Crispyn Nootelaar Doch wat deze ook onderneemt telkens zijn Sjors, Sjimmie en hun vnenden hem een stapje voor En dat leidt tot span nende avontiren, snelle achtervol gingen en komische knokpartijen Het hoeft geen betoog dat Sjors het zwaard vindt, maar of hij koning zal worden is nog de vraag (In Euro Cinema). En alle jeugdige bezoekers mogen na af loop van de voorstelling gratis een graai doen in de grabbelton. Als extra vakantieverrassing. ZACHT PRIJSJE We zijn het met u eens. dat een avondje of middag film te genwoordig niet meer zo'n goedkope vrije tijdsbesteding is Daar zijn natuurlijk allerlei oorzaken voor (alles wordt duurder), maar dat wil niet zeggen, dat het altijd duur hoeft te zijn De ochtendvoorstellin- gen tijdens de herfstvakantie zijn te bezoeken tegen een zacht prijsje

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19