in Amersfoorte theaters fijwel alle films geprolongeerd rugblik op de filmweek Arnhem the spy who loved me donderdag 27 oktober 1977 19 la menace )R BERT VOS eweek in het kort star wars le juge fayard dit le sheriff .gsder Krant - Kijk op de film James Bond (Roger Moore) met „The spy who loved me". Anya Amasova (Barbara Bach). Hier als tegenstanders, maar schijn bedriegt. mij betreft in de roos met zijn „histori sche" film „Que la fête commence" Een film. die zich afspeelt in 1719 rond regent Philippe d'Orleans. de Bretonse Markies de Pontcallec en de Abbé Du bois. Tavernier heeft net gedaan, alsof film al bestond in 1719 en belichtte de historie in een eigentijds kader, als een soort geschiedenis achter de geschie denis Philippe Noiret speelt op zijn on overtroffen wijze de liberale Philippe d'Orleans. Jean Rochefort de sluwe en opportunistische Abbé Dubois, die zich graag als kardinaal ziet en daarvoor alles in het werk stelt en Jean Pierre Marielle is de romantische, onrealisti sche Markies de Pontcallec. die hoopt op Bretonse onafhankelijkheid, ook al heeft hij zelf geen soldaat om voor dat ideaal te vechten en moet hij de Span jaarden voor dit doel te hulp roepen. Voortreffelijk spel van dit drietal in een twee uur durende film vol scherpe dialogen, flitsende humor en een tot nadenken stemmend slot Een slot. waarin al een indikatie wordt gegeven van wat de toekomst Frankrijk brengen zou. ..Que la fête commence" is alles behalve een stoffige kostuumfilm, maar een moderne kijk achter de ge schiedenis van toen. Samengevat op briljante wijze in twee uur Twee uren, die eigenlijk nog tekort leken. De Internationale filmweek Arnhem werd besloten met de nieuwste James Bond-film „The spy sho loved me" van regisseur Lewis Gilbert, naar een sce nario van Christopher Wood en Richard Maibaum. Uiteraard met Roger Moore als James Bond. geheim agent 007 en Barbara Bach als zijn vurige, Russische tegenhangsteren soms medestandster Anya Amasova. Deze film, die op 15 december als openings-surprise van Grand 3 in Amersfoort te zien zal zijn, overtreft eigenlijk wel alle vorige Bond films. Niet alleen zijn er alle vorige Bond-trucjes in verwerkt, maar de technologie is gesublimeerd en neigt naar science fiction. Wie de hele Bond- legende van het begin tot nu heeft kun nen volgen, zal met mij tot de ontdekking komen, dat Ian Fleming's schepping in de elfde James Bondfilm méér dan ooit tevoren een parodie van zichzelf is geworden De ruim twee uur durende film barst bijna uit haar voegen door allerlei spektakulaire, vorige Bond films, overtreffende stunts, maar is ver der opgevuld met vaardig gehanteerde cliché's. De humor overstemt het ge schreeuw der stervenden en maakt van keiharde oorlog een vermakelijk spel voor spionnen Er is echter maar weinig bloed te zien. ook al vallen hele legers ten offer aan de rechtvaardige missie van James Bond, die in opdracht van zijn regering samen met zijn Russische filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 27 oktober t/m woensdag 2 november. Grand 1 en 2, tel. 033-14632 Deze theaters gaan begin 1978 open Grand 3 Dit theater gaat 15 december open met The spy who loved me. Grand 4 The Sting. Dagelijks 1.45 - 6.45 - 9.15 uur, zondag 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.15 uur, 12 jaar. Grand 5 What's up doc. Dagelijks 2.00 - 7 00 - 9.30 uur; zondag 2 00 - 4.30 - 7 00 - 9.30 uur. a.l. Cinema 1, tel. 033-18900 Soldaat van Oranje. Dagelijks ook op zondag 1.30 - 6.30 - 9.30 uur. Hoofdfilm begint 5 minuten na aanvang. 16 jaar. Cinema 2 Black sunday. Dagelijks ook op zondag 1.45 - 6.45 - 9.45 uur, 16 jaar. collega Anya de onverlaat te lijf gaat, die van plan is de hele wereld ten onder te laten gaan. omdat hij veel meer van vissen houdt en een nieuw begin op de zeebodem prefereert. (Curt Jürgens). Ik wil nu niet veel meer over „The spy who loved me" zeggen. Medio december hoop ik er op terug te komen Voor de opening van Grand 3. VALENTINO Tenslotte nog iets over Ken Russell's nieuwste film „Valen tino", de film over leven en dood van één van de beroemdste fil macteurs uit de begintijd van de cinema: Rudolph Valentino (ge speeld door de bekende Russi sche balletdanser Rudolf Noere- jev. Voor velen betekende deze film een dieptepunt van het prog ramma (er kon na afloop geen applaus af en er liepen meerdere bezoekers voortijdig de zaal uit). „Valentino" is een film, waarover erg veel te zeggen valt, maar ik wil volstaan met de konstatering, dat Russell met deze film voor mijn gevoel deels de plank mis heeft geslagen en vis noch vlees heeft afgeleverd. De wijze, waarop Ken Russell zijn „Valen tino" via Noerejev tot leven heeft gebracht en opnieuw heeft ge dood, staat gelijk met de afreke ning van een legende. Je zou de film kunnen vergelijken met Fel- lini's „Casanova", waarin de liefdesheid Giacomo Casanova wordt afgebeeld als een kille, machinaal handelende pop. Maar Russell is Fellini niet en ook al maakt hij met zijn „Valentino" een einde aan de legende, een einde aan deze „lieveling der vrouwen" door de groteske, bi zarre en soms wreed- bombastische wijze van verfil ming, het totaal kan niet impone ren, ondanks de geweldige de cors, de schittering, de glamour. En als u mij vraagt wie Rudolph Valentino ooit is geweest, dan moet ik ook nu het antwoord schuldig blijven. Voor mijn ge voel heeft Russell zich op een nogal grove wijze schuldig ge maakt aan een soort op effekten beluste vertekening van de wer kelijkheid. Een werkelijkheid, die geromantiseerd heet te zijn, maar die niet meer is dan een schitterende huls zonder enige inhoud. Euro, tel. 033-33655 Verdwenen in de Bermuda dnehoek (Airport 77) Dagelijks 1.45 - 6.45 - 9.15 uur, zaterdag 4.15 - 6.45 - 9 15 uur, zondag 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.15 uur, woensdag 6 45 - 9.15 uur, 16 jaar. Duo 1. tel. 033-16572 Hardcore Dagelijks 2.15 - 7.15 - 9.30 uur, zondag 2.15 - 4.30 - 7.15 - 9 30 uur, 16 jaar Duo 2 Twee granieten vuisten Dagelijks 2 00 7.00 - 9 15 uur. zondag 2.00 - 4.15 - 7.00 - 9.15 uur Nachtvoorstellingen Duo 1 Porno-toer in Bangkok. Vrijdag en za terdagavond 24 00 uur. 16 jaar Duo 2 Race with the devil. Vrijdag en zater dagavond 23.45 uur, 16 jaar Kindervoorstellingen Euro Sjors en Sjimmy en het Zwaard van Krijn. Zaterdag 12.30 - 14.30 uur, woensdag 1 45 uur, a l heeft verpand aan het maken van jeugdfilms. Deze Sjors en Sjimmie- film Is zijn 33e. Op het ogenblik werkt Henk van der Linden aan de eerste verfilming van „Billy Turf", naar de gelijknamige strip over het dikke, immer etende kostschooljongetje. „Sjors en Sjimmie en het Zwaard van Krijn", dat zich afspeelt op Schier monnikoog, moet een uitermate span nende film zijn, heb ik me door mijn kinderen laten vertellen, die wat dat be treft betrouwbare verslaggevers zijn „Zo spannend, dat ik zo nu en dan m'n ogen even dichtdeed"vertelde de jongste. Voor kinderen, die van spanning houden, een uitstekende aanbeveling, dacht ik zo. (Euro Cinema in de matineevoorstellingen. alle leef tijden) Denkt u er om, dat de film zater dagmiddag om half 1 begint en niet, zoals vorige week fout was aangekon digd door de direktie, om één uur? Patrick Dewaere als rechter Fayard in de nieuwe film van Yves Boisset. pSFOORT - Vrijwel alle films in het weekprogramma (met uitzondering van •et Duo-complex) worden geprolongeerd. We kunnen deze week dus kort gfom verder in deze rubriek een tweede terugblik op de Filmweek Arnhem, „Starwars", „Valentino", „The spy who loved me", „La Menace", e Fayard dit ie sheriff" en „Que la fête commence". Xweek is Paul Newman met ■Robert Redford voor de derde zien in de grandioze filmhit van [aren terug: „The Sting" van re- I George Roy Hill. Wie van en van gokken houdt: aan- 1 entertainment, met inbegrip inmiddels befaamd geworden Vvan Joplin. (Grand 4, derde J«alf jaar). |&ogdanovich's beste film is on- l: „What's up doc" met Ryan ■enBarbra Streisand. En als u Tde beste vindt, de leukste is ie Lfter lachen om de talrijke K-effekten, die Bogdanovich in deze pretentieloze film heeft gestopt. (Derde week, Grand 5, alle leeftijden). „Soldaat van Oranje" begint al weer aan de zesde week en dat is niet zo'n wonder, want deze grote Nederlandse filmproduktie van regisseur Paul Ver hoeven en producer Rob Houwer is de moeite van het bekijken waard, ook al wordt de tweede wereldoorlog wat rela tiverend op de kijker overgebracht. In het algemeen heeft „Soldaat van Oranje" sfeer en wordt er uitstekend in geacteerd. Plus de nodige aktie en het resultaat is een goed gemaakte Neder landse film met zo nu en dan flarden van internationale allure. Geromantiseerd authentiek heet dat. (Cinema 1, zesde week. 16 jaar) Scène uit Hardcore. Filmweek Arnhem 1977 kweek hebben we al enige (besteed aan de Internatio- week Arnhem, maar we I ruimte over voor méér. Ié deze rubriek een tweede fop filmische hoogtepunten ipunten. Regisseur George Lucas zal on getwijfeld erg zijn best hebben ge daan in de twee tot drie jaar, die hij nodig had om zich voor te bereiden op en de realisering van zijn grote SF-film „Star Wars", maar deze openingsfilm van de Arnhemse Filmweek voldeed beslist niet aan de door de voorpubliciteit op gewekte verwachtingen. Nederland is nu eenmaal Amerika niet en ik kan me voorstellen -dat - hoewel „Star Wars" ook hier best be hoorlijk wat zal opbrengentoch niet zo'n record zal worden gehaald als in de VS het geval is geweest. Ne derland is - en ook dat aspekt telt mee - nog lang niet zo gewend aan science fiction als genre als in de VS, waar al een behoorlijke SF- traditie is opgebouwd vanaf het begin van deze eeuw tot nu. Vooral via de befaamde SF-tijdschriften als „Astounding", „Thrilling Wonder Stories", „Amazing sto ries", en andere werden de Ameri kanen al vroeg opgevoed met het „Black Sunday" van regisseur John Frankenheimer is een goed gemaakte thriller, waarin de Palestijnse terreur groep „Zwarte September'1 (dezelfde die de aanval op het Olympische Dorp in München organiseerde) van plan is om dood en verderf te gaan zaaien in een Amerikaans stadion Op het eerste gezicht zou je zeggen, dat die Zwarte September niet van sport houdt, maar dat niet alleen Ze houden ook niet van mensen. Frankenheimer is er in ge slaagd om - mede dankzij uitstekende spielprestaties van Bruce Dern Marthe Keller en Robert Shaw - er een span nende film van te maken, op de rand van de rampenfilm. Bovendien krijgen de hoofdfiguren meer karaktertekening mee, dan gebruikelijk in dit genre (Ci nema 2, derde week, 16 jaar). „Verdwenen in de Bermuda driehoek" (Airport 77) is - in tegenstel ling tot „Black Sunday", een echte rampenfilm, waarbij een luxe pas sagiersvliegtuig door allerlei niet ge plande handelingen van onverlaten in zee terecht komt en naar de bodem zinkt. Regisseur Jerry Jameson wist daar wel weg mee en verfilmde vooral de redding spektakulair. De hoofdfiguren blijven echter vaag Je maakt er kennis mee, maar verder ook niet. En dat maakte de film helaas ook wat clichématig. Maar voor liethebbers van aktie en dramatiek aan de opper vlakte onder water, is „Airport '77" zon der meer een film om gezien te worden. (Euro Cinema, tweede week, 16 jaar). In Duo 1 kan men deze week kijken naar Engelands sexsymbool nr 1 Fiona Richmond in „Hardcore" Ik kan van deze film weinig meer zeggen, dan dat het een pittige sexfilm is. Maar dat is voor de meesten voldoende (Eerste week, Duo 1,16jaar) In Duo2spelen „Twee granieten vuisten" een steen harde hoofdrol Voor de liefhebbers van aktie. (Eerste week. Duo 2,16 jaar) En dat geldt ook voor „Race with the devil" in de nachtvoorstellingen van Duo 2. Een film met Peter Fonda in de hoofdrol. In Duo 1 in de nachtvoorstel lingen een reprise van „Pornotoer in Bangkok" Tenslotte nog even aandacht voor de nieuwste Nederlandse jeugdfilm „Sjors en Sjimmy en het Zwaard van Krijn" van regisseur Henk van der Linden, de Limburger, die zijn hart fenomeen toekomstverhaal, waarin vooral in het begin de aandacht werd gelegd op de nogal heroïsche SF, kompleet met buitenaardse monsters en aardse helden. „De groene mannetjes van Mars" over heersten het genre en zelfs nu is SF nog niet helemaal aan dit image ontgroeid. George Lucas heeft met „Star Wars" eigenlijk een samen vatting gegeven, van wat in de be ginjaren van de SF in de Ameri kaanse pulp-tijdschriften op dit ge bied verscheen en maakte een - zij het technisch uiterst knappe - Flash Gordon-achtige film, waarin een kosmisch keizerrijk van binnenuit wordt aangevallen door rebellen, die de keizerlijke diktatuur beu zijn Kompleet met held, sprookjesp rinses, al dan niet „gruwelijke" monsters èn menselijke vertegen woordigers van alles wat goed en kwaad genoemd kan worden. Dat alles gesublimeerd in een flitsende toekomstoorlog, waarbij de Duitse stenguns zijn vervangen door la serpistolen, de conventionele bommen door wapens, die een equivalent zijn van wat onze eigen wapenindustrie voor ons nog in petto zou kunnen hebben: de op volgers van laserkanonnen en neutronenbommen. „Indruk wekkende technologie in een ge deukte kosmos", noemde Lucas zelt de essentie van zijn film Dat kan dan wel zo zijn, maar dan wel zonder enige inhoud, zonder karak ter. Aan werkelijke toekomstvisie heeft „Star Wars" slechts weinig te bieden. Want vrijwel elke visie ont breekt. Onder het motto: „de ge schiedenis herhaalt zich toch wel", is Lucas vervallen in tot op de draad versleten cliché's, glanzend opge poetst en overdekt met een lading „toekomst". Kompleet met de hel den, de prinses, de monsters en de (Duitserige) heersers van het Keizerrijk. Èn dan niet te vergeten het Sissy-achtige slot, waarin - je kunt het géloven of niet - de helden door een stralende prinses worden onderscheiden met een lintje, waaraan een medaille hangt, zoals die jaarlijks door onze eigen regering met honderden tegelijk worden uitgereikt. En dat alles in een decor, dat angstaanjagend doet denken aan de triomfantelijke decoratieve parades van de führer in z'n beste dagen In deze twee uur durende film heb ik tenslotte één uitstekende, werkelijke, SF-scène kunnen ontdekken. Dat is het mo ment, dat de helden van het verhaal een kroeg binnengaan op een ruimtehaven en daar worden ge- konfronteerd met zowat alles, wat Regisseur Yves Boisset is geen on bekende meer in Nederland Hij maakte onder meer „L'Attentat" over de zaak Ben Barka Boisset is een politiek filmer, maar hij is méér dan dat. In ,.Le juge Fayard dit Ie sheriff" wordt dat al snel duidelijk. Boisset verfilmt niet alleen een politiek gericht verhaal, vooral gericht tegen de corruptie en misdaad in hoger kringen van zijn land. maar weet dat verhaal ook erg smake lijk, spannend en soms spektakulair op te dienen. Rechter Fayard, bijgenaamd de sheriff, een uitstekende rol van Pa trick Dewaere, is een rechter van in- struktie in Lyon en hij is solist Hij is man, die zich niet om laat kopen, ook al wordt hem het werken wel moeilijk ge maakt Hij duikt in de „beerput van Lyon" en opent die. De film is ge baseerd op vijftien jaar Lyonese schandalen, waaronder de moord op rechter Renaud. Fayard is een dergelijke rechter, geinspireerd door die werkelijkheid. Boisset maakte een voortreffelijke en authentieke film, on danks het dramatische en dep rimerende slot. de kosmos aan rassen heeft opge leverd. Rassen, die al dan niet in vrede naast elkaar, aan de bar een borrel drinken, onderweg van de ene galaxie naar de andere. Die scène heeft iets, waardoor je werke lijk kunt zeggen: dat kan een toe komst zijn. Een toekomst, waarin zowel mensen als tal van buite naardse volkeren elkaar ontmoeten in vrede en oorlog. Zoals in die kroeg. Een beeld, dat zo kon zijn weggelopen uit een roman van Heinlein, Vance of Herbert. Voor mij is dat echter onvoldoende om „Star Wars" een voldoende te geven. Ook al weet ik, dat het publiek deze gigantische produktie best op prijs zal stellen en met open mond zal kijken naar de technologie van onze toekomstige wapenindustrie. „Star Wars". Ik blijf met weemoed denken aan Stanley Kubrick's „2001". Van de Franse regisseur Alain Cor- neau is onder meer in Nederland de film „Police Python 357" met Yves Montand in de hoofdrol bekend De nieuwste film van deze regisseur is „La Menace" (De bedreiging) eveneens met Yves Mon tand in de hoofdrol. „La Menace" lijkt op een psychologische thriller, maar naarmate het verhaal vordert is deze vergelijking steeds minder van toepas sing. „La Menace" is net wat harder en onverwachter dan men van dit genre verwacht. Het is het verhaal van Henri Savin, leider van een transportbedrijf, dat eigendom is van zijn minnares. Als Savin (een voortreffelijk rol van Yves Montand) een jonge telefoniste ont moet, is de liefde tussen hem en Domi nique Montlaur voorbij. Doordat de ver twijfelde Dominique alles op alles zet om hem terug te winnen, komt Savin en zijn jonge geliefde Julie in een draaimo len van ontwikkelingen terecht. Een draaimolen, waaruit Savin zich met moeite weet te bevrijden ten koste van veel bloed, zweet en tranen Regisseur Corneau verfilmde met „La Menace" een bijzonder boeiende thriller, waarbij hij niet schroomt voor een spektakulair. maar tevens verschrikkelijk slot te kie zen. Een slot. dat door liefhebbers van een happy end, niet in dank zal worden afgenomen. Bedrand Tavernier (regisseur o.m van „Le juge et l'assasin") schoot wat de science fiction-film „Star Wars". invan simpele trouwkiekjes »er lukratieve zaak te zijn. 'en de trouwlustige Ne- totaal maar liefst 25 besteed aan door vak- gemaakte huwelijksrepor- w. Ga d'r maar aan staan, zend huwelijken, die voor gebreide nageslacht zijn Eigenlijk knipper je even i els je dit leest, want je hebt met eens over al die in de M-stappers, die hebben grootse gebeuren vast te door een familielid of die vooreen zacht prijsje itaak van de beroepsfoto- le nemen als enthousiaste w en doka-specialist, ind huwelijken volgens de kunst uitgevoerd. Wie zei dat het huwelijk als in- mode is geraakt en dat „in" is? Niks van waar. ■n huwelijksreportages in m het. En dan hebben we eens over de zwart-wit s' die bij een huwelijk wat aandoen, nu alles tegen- leur uitgevoerd dient te *oor vol te worden aange- kleuren-tv, waar ik zon- «e werd gekonfronteerd, tend een omroep als de 'telde, dat de rode streep (waar die omroep onder n) was verdwenen. Ik streep nog niet het is maar goed datArie 'fe via m'n zwart-wit toe- [ifl horen. Die Arte toch. we dwalen af. We ir het huwelijk als insti- ons oor daarover te luisteren leggen, is het toch niet alle maal rozegeur en maneschijn, ook al schijnt het. dat de cijfers van de be roepsfotografie ons het tegendeel ver tellen. Neem nou dat verhaal, dat ik onlangs hoorde. Een beroepsfotograaf had een kleurige bruidsreportage gemaakt, he lemaal volgens de moderne gedrags lijnen. U weet wel, wandelingetje in het park, elkaar heel lief en stralend gelukkig aankijken volgens de fotogra fische normen van Viva en Avenue, een 18 bij 24 plaat in de studio met wat leuke droogbloemen op de achtergrond etc. etc. Het betere werk, zogezegd. De desbetreffende fotograaf was er erg trots op, want alle kleuren kwamen erg natuurlijk over, zoals dat heet. Geen enkel zweempje kleur wat er niet op thuishoorde. M'n liefje wat wil je nog meer? Dat wilde de fotograaf na een maand ook wel eens weten, want zijn foto's, waar hij met zoveel toewijding aan had gewerkt, werden maar niet af gehaald. En op zich 'is dat niet zo'n ramp, maar betaald was er ook nog niet, dushet gelukkige bruidspaar, dat inmiddels verhuisd was, gebeld. De bruidegom kwam aan de telefoon. Hij had volledig begrip voor de situatie, dat spreekt, maar ja, wat wil je. Hij had het zo erg druk gehad, dat hij nog niet toe was gekomen aan het op halen van de foto's. De rekening moest maar worden gestuurd en dan zou hij wel eens langs komen om het pakket in kleuren vastgelegd pril huwelijksgeluk op te halen. ..Maar het kan nog wel even duren," zo werd er aan toege voegd, want ik heb het op dit moment nogal druk met de scheiding Honderdduizend huwelijken in kleur Je wordt er toch eventjes stil van als je dat leest. En nisschien, heel misschien zou je ook stn worden, als je zou lezen, hoeveel afscheidsfoto's er na een scheiding - in kleur, dat spreekt - zouden kunnen worden gemaakt, als die traditie zou bestaan. Een plechtige handdruk in het park, liefst in herfsttooi. Een ideetje voor de vakfotografie mis schien?

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19