SCHEID VAN ONS ALLER SYLVIA KRISTEL ALS „EMMANUELLE |n het amersfoortse film- ont verder geen nieuws jder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 10 NOVEMBER 1977 IBERT VOS jSFOORT - Sommigen zullen het maar een spijtige zaak vin- en zal het veel plezier doen. Maar hoe het ook zij, als we Lsylvia Kristel moeten geloven, en waarom zouden we niet, ioodbye Emmanuelle" ook werkelijk een afscheid van Sylvia sstoeipoes Emmanuelle. Wie dit soft-sex-produkt voor de I dus nog wil bekijken, kan daarvoor in Euro Cinema ir deze week „Goodbye Emmanuelle" in Nederlandse Laat. Zelf heb ik deze film helaas niet kunnen bewonderen, [ugeen eigentijdse mening kan geven over dit fenomeen, ,il u wel een genoegen doen met een korte inhoud. En ach, jge twee Emmanuelle-films heeft gezien, die weet toch wel, Lerwachten valt. Mooie plaatjes van cleane sex. Veel plezier. EL EMMANUELLE jelle leeft met haar man ISeychellen en is erg ge- j is nog steeds hevig Lean en ze leven allebei fzij hebben een aantal iden, die hun leven en avonturen delen en de heeft nog steeds veel «ituren. Als Emmanuelle er zin in heeft, bemint zij een andere man die haar bevalt, Jean bemint soms vrouwen en soms doen zij dat samen. Zo verloopt het leven van Em manuelle zonder problemen tot er een jonge filmregisseur - Gregory Perrin - naar de Seychellen komt, die op zoek is naar locaties, die ge schikt zijn voor de film, die Gregory gaat maken. Emmanuelle is blij met de komst si kwam duidelijk men. Hij hing z'n jas op i en hees zich moeizaam l Zwijgend wees hij op itsk een vinger op. De We Het was duidelijke item. De man genoot M zip glas koel heldere Her zuchtte hij diep en met enkele simpele een tweede glas. niet druk in het kleine Ergens op de achter- He een organist via een der tophits, maar ze sacrale hoogstandjes Iraal. De barman zelf tin zwi/gzaam type. Hij te de tijd dat ik er zat, woorden met mij ge naast mij stak een uk zag, dat zijn vingers [tocht maar vond niets, tihield ik hem mijn aan- i hij knikte. Hij inha- en blies met diep 'de rook over de bar. diepe stilte met op de fde orgelmuziek. ,,Alle tien broeders", klonk prekers en ik knikte. In tier geval wel, zolang i meerderheid zich al- zou houden met 1 van glazen pils en sigaretten, windvlaag gaf aan, [eeuweling was bin- ,,Goeiemiddag er weertje, nietwaar? ha, nu een lekker Jan kan d'r weer Schuif es op men- Een boom van tussen ons in te eloogjes glinsterden slust. „Piet, gooi es i geef deze heren er "tfe. Zien er naar uit, zijn." Hij zweeg Hdem te halen. „En ziekie wat harder. Ik an knikte slechts en [de volumeknop. De vader Abraham berookte lokaal. |d neuriede de reus het Geweldig stukkie u zelf. Kijk, vader dat is niet m'n f zou je dat niet direkt dit liedje? Uitste- Leuke, ligt lekker in je "tor. Niet grof of zo. wehoer over liefde bordriet en zo. Nee, I 'urnen bij mij een hij nam een fikse f de andere kant had ar afgrijzen aan- 'de hoe het span ningsveld zich tussen die twee verbreedde. De reus merkte blijk baar ook wat, want hij wendde zich tot hem en gaf hem een jolige por in zijn zij. „Héi Willem de Zwijger, wat vind jij nu van die smurfjes? Jofel toch?" De man liep rood aan en hij stikte bijna in de rook, die hij juist naar binnen had gezogen. „Ik heb hier over geen mening", klonk het toen hees. „Ik ben niet van dit onderwerp op de hoogte en ik moet mij dan ook onthouden van ieder commentaar." „Zo mot je dat?" De reus bekeek zijn buurman nu met ingehouden nieuwsgierigheid. „Zeg makker, is dat je moerstaal?" „Hoe bedoelt u dat?" De ander rechtte zijn rug en het pilsglas werd met een klap neergezet. „Nou, dat is nogal duidelijk mak ker. Het lijkt wel of je in één of andere vergadering van een schoolcommissie of politieke partij zit. Dit is een café'makker, je bent toch niet verdwaald?" „Ik ben mij er van bewust, dat ik mij in een drankgelegenheid be vind, als u dat bedoelt. Mag ik u verzoeken mij met rust te laten? Ik heb geen zin in een gesprek." Ome Jan haalde zijn schouders op en liet nog een rondje doorko men. Mij 'n zorg", gromde hij. „Zeg Piet, heb je het gehoord? Die knakkers in Den Haag weten er ook geen mallemoer van. Kunnen nog niet eens een simpel kabinetje in elkaar timmeren." Piet knikte. De man naast de reus vloog overeind. Hij was duidelijk over z'n toeren, dat zag je zo. Hij smeet een briefje van vijf op de bar en greep z'n jas van de kapstok. Heel even wierp hij een vernietigende blik op Ome Jan, knikte naar mij en de barmanen verdween. Vader Abra ham was net uitgekakeld met z'n smurfjes. Er viel een korte stilte. „Wat krijgen we nou?" zei de reus en keek Piet vragend aan. „Ach", zei deze op relativerende toon, „neem het hem maar niet kwalijk. Hij is nu al meer dan vijf maanden aan het vergaderen over dat kabinet, waar je het over had. Het is een kamerlid. KVP." Ome Jan knikte en er gleed een brede grijns over z'n gezicht. „Ty pisch Haags geklooi. Hebben die knakkers de kans om al die mis kleunen aan een doodgewone kiezer als ik uit te leggen en dan smeren ze 'em. „Ze schamen zich zo", zei de barman en vulde glazen. De reus nipte bedachtzaam aan zijn jonge en knikte toen. „Ja", zei hij toen en z'n stem klonk zacht. „Ja, dat zal het zijn. Arme Haagse baasjes in hun Haagse flatjes. Het leven is rot." Uit de luidsprekers knalde opeens de stem van Wim Kan. Hij had het over al die zéér bekwêéme mensen. Piet de barman draaide traag aan de volumeknop en liet de stilte terugkomen. Ik keek naar bui ten. Het reger\de nog steeds. Aan het eind van de straat liep een ver moeide man. Onze man in Den Haag. Enkele seconden later was hij om de hoek verdwenen. Scène uit de nieuwste Emmanuelle-fiim: „Goodbye Emmanuelle" met Sylvia Kristel (rechts) in de gebruikelijke erotische hoofdrol. Voor de laatste keer, zoals ze zelf heeft gezegd van een „nieuwe" en begint direct haar aanval op Gregory, zoals steeds onder het welwillend toe ziende oog van Jean, maar voor het eerst zal het mechanisme van Jeans en Emmanuelle's huwelijk gaan haperen. Na een aantal liefdesavonturen, waarbij Emmanuelle zich geheel geeft, wordt zij in de klassieke zin van het woord verliefd op Gregory en geeft er openlijk de voorkeur aan om niet met Jean, maar met Gregory naar bed te gaan. Jean wordt, in strijd met zijn gewoonte, op de gewoonst mogelijke manier jaloers en probeert zich tot iedere prijs van zijn rivaal te ontdoen. Dan wordt Gregory plotseling te ruggeroepen naar Parijs. Hij pro beert contact te zoeken met Em manuelle, maar dit mislukt door het toedoen van Jean. Gregory vertrekt dan alleen. Als hij weg is, is Em manuelle wanhopig en dan ontdekt zij welke rol Jean heeft gespeeld. Zij moet nu kiezen tussen Jean en Nieuwe avonturen van het volkswagentje Dudu, niet te verwarren met Walt Disney's „Herbie", in „Een Volkswagentje op drift". Te zien in de matineevoorstellingen van Euro Cinema. Bud Spencer en Terence Hill in „Halleluja voor een paar dollars", een oudere film van het inmiddels befaamde filmduo. Te zien in Duo 2, 12 jaar. Gregory en besluit dan de vertrokken Gregory na te reizen. Jean blijft verslagen achter, maar betekent dit dat hij Emmanuelle voorgoed verloren heeft? U ziet zelf maar. (Eerste week, Euro Cinema, 16 jaar) IN HET KORT Verder is er eigenlijk weinig op windends te melden uit de Amers foortse bioscopen. Met uit zondering van de gebruikelijke sex- en aktiefilms in resp. Duo 1 en Duo 2 en de jeugdfilms in Euro Cinema blijft alles bij oude. Dat wil zeggen, dat „The Sting" in Grand 4 blijft, What's up doc" in Grand 5 (voor de vijfde week maar liefst), „Soldaat van Oranje" blijft (voor de achtste week) in Cinema 1 en in Cinema 2 kan men blijven kijken naar de spectaculaire rampenfilm „Verdwenen in de Bermuda driehoek" (Airport'77). Voor de echte filmliefhebbers, die nu wel op het overigens best aardige pro gramma's zijn uitgekekenwordt het zo langzamerhand behelpen. VOLKSWAGEN OP DRIFT Wie denkt, dat Walt Disney met z'n „Herbie" het patent heeft op Volkswagentjes met een eigen wil, die heeft het natuurlijk mis, want zo'n kever is een Duits produkt en het is toch te gek, dat er geen Duitse films zijn met vreemde Volkswa gens. Nou, die film is er wel degelijk. Het is de film „Een Volkswagen op drift" van de Duitse regisseur Rudolf Zehetgruber. „Dudu" is de naam van deze Duitse Herbie. En het verhaal van deze film ziet er als volgt uit: Leskovich, de directeur van het bekende stuntrijdersteam The Heil Drivers, gaat er tijdens één van de shows van de stuntrijders vandoor met al het geld van het team plus een old-timer, een antieke auto, die hij in Zurich kan verkopen aan de rijke industrieel Stutzli. De reis van Leskovich gaat via Londen, waar hij het vliegtuig naar Zürich zal nemen. De stuntrijders vinden het beter niet de politie in handen te nemen, maar de zaak zelf op te knappen Jimmy Bondi, de clown van het team, zal met één van de stuntrijders Lesko vich achtervolgen in de Volkswagen Dudu, waarmee Bondi tijdens de shows zijn humoristische kunsten vertoont. Deze Volks wagenkever is niet de snelste auto, waarover het team beschikt, maar voor deze gelegenheid wel de meest geschikte, omdat hij omge bouwd is voor het uitvoeren van al lerlei trucs, die bij een achtervolging goede diensten zullen kunnen be wijzen. Aldus bereiken Bondi en zijn col lega Londen, nog net op tijd om Leskovichs vliegtuig naar Zürich te zien vertrekken. Bondi en zijn collega hebben geen geld, want dit bevindt zich in de zakken van Les kovich, maar door de buitengewone eigenschappen van Dudu kunnen zij toch het Kanaal oversteken en zonder benzine- onkosten Zwitserland bereiken. Via een old-timergarage en een old timer-club vinden zij de verblijfplaats van Stutzli en daarmee het spoor van Leskovich, waarna de achtervolging helemaal spannend wordt, als Jimmy Bondi en zijn collega tegen hun wil betrok ken worden bij een bankroof en een kidnapping en Leskovich door mid del van Dudu nieuwe zwendelstre- ken probeert uit te halen. Er ontstaan chaotische en wilde toe standen, waarbij Jimmy en zijn reisgenoot dankzij de buitengewone eigenschappen van Dudu tenslotte als overwinnaars uit de strijd te voorschijn komen. (Te zien in de matinee voorstellingen van Euro Cinema,, zaterdag- en woensdagmiddag. Voor jong en oud, uiteraard. BATTLE OF BRITAIN Tenslotte nog eventjes extra aandacht voor de gespeelde do- kumentaire „Battle of Britain", een oudje, maar nog best het aankijken waard. De film behan delt één der meest spannende episoden uit de tweede wereld oorlog: de luchtslag om Enge land. De film kwam tot stand onder regie van Guy Hamilton. De massieve druk van de Nazi- aanvallen hadden heel Europa onder Hitiers laars gebracht en in 1940 vocht Engeland voor zijn le ven.... Battle of Britain was een lucht slag, die gevoerd werd met grote vastberadenheid van beide kanten. De uitslag zou definitief beslissen over de afloop ervan. Hitier pro beerde sluw. via Von Richter, on derhandelingen aan te knopen met de Britse minister van Buitenlandse Zaken in Zwitserland, maar kreeg nul op 't rekest Na een vrij rustige periode van zes weken, kwam dan op 13 augustus „Adlertag", de grimmige prelude die de Duitse in vasie (Operation Seelbwe) zou voorafgaan De Luftwaffe kwam nu in steeds groter getale boven Enge land, vooral in het zuiden waar de militaire vliegvelden het zwaar te verduren kregen. De totale Duitse sterkte bedroeg 2.550 operationele vliegtuigen, waartegenover het Britse Fighter Command slechts 749 operationele toestellen kon stellen. De Engelse luchtverdediging was in handen van Air Chief Marshal Sir Hugh Dowding, die de voor uitziende blik had gehad bij Chur chill te pleiten voor het vasthouden van de jagersquadrons, die zich nog in Engeland bevonden en het terug laten komen van enkele squadrons die nog op het vasteland opereerden. Een beslis sing, die hoogstwaarschijnlijk de redding van Engeland heeft bete kend Dowdings no. 11 Fighter Group, zijn eerste verdedigingslijn, was in het zuiden, zijn tweede verdedi gingslijn, no 12 Group, bevond zich in het noorden en in de Midlands. Dan waren er natuurlijk ook me ningsverschillen over de te volgen taktiek. Luchtmaarschalk Keith Park, de commandant van no.11 Group, wilde zo spoedig mogelijk de toestellen van no. 12 Group in de lucht hebben om zijn vliegvelden te verdedigen. Zijn tegenstander hierbij was Vice-luchtmaarschalk Trafford Leigh-Mallory van no. 12 Group, die zijn „Big Wings" sa menstelde, jagers die op grote schaal zouden opereren. Dowding wees echter op de essentiële, wan hopige werkelijkheid: het schreeuwend tekort aan piloten De piloten waren uitgeput. Het dag in dag uit bevechten van de onop houdelijk aanvallende Luftwaffe stelde hoge eisen aan het moreel en het uithoudingsvermogen. Zij waren mannen als „Skipper" van no. 11 Group, die op zo snel moge lijke manier van jongens piloten pro beerde te maken en de Canadees Colin Harvey van no. 12 Group. Harvey's vrouw, Maggie, werkte bij het vrouwelijk hulp korps van de luchtmacht (WAAF) en bleef haar verzoek om in de buurt van haar man te worden geplaatst, steeds uitstellen. Zij wist, dat zij een ver antwoordelijke positie had. Met het zenden van ongeëscorteerde bommenwerpers naar het noor den van Engeland, maakten de Duitsers een fatale fout. Zij dach ten n.l. dat alle Britse jagers in het zuiden waren. Deze fout kwam de Luftwaffe op het verlies van 23 bommenwerpers te staan. (Nachtvoorstellingen, Duo 2, 16 jaar) L'AFFICHE ROUGE In het Filmhuis Amersfoort draait vanaf zaterdag tot en met dinsdag iedere avond om kwart over acht de Franse speelfilm „L'Affiche Rouge" van regisseur Frank Cassenti. Het is een re- konstruktie van een authentieke gebeurtenis uit de tweede we reldoorlog. Op 21 februari 1944 vielen 23 Franse immigranten voor een vuurpeloton van de Nazi's. Twee en dertig jaar later laat de in Marokko geboren Frank Cassenti, deze massamoord herleven op een schokkende, onthutsende, ont roerende wijze met zijn film „L'Affi che Rouge". De 23 slachtoffers van de Duitse bezetting in Frankrijk vormden geen willekeurige groep. Ze kwamen uit alle hoeken van de wereld. Hun nationaliteiten waren even verschillend als hun politieke opvattingen en hun idealen. Ze waren door de bezet tingsautoriteiten zorgvuldig uitge zocht voor hun propaganda. Het waren de leden van de immigranten verzetsgroep „Manouchian" en kwamen o.m. uit Polen, Spanje, Hongarije, Italië en Armenië. Vol gens de Nazi's waren het misdadi gers en zo werden ze ook propa gandistisch aangeduid op het rode aanplakbiljet dat de Duitsers ver spreidden. De waarheid was dat ze uit hun eigen land waren gevlucht naar Frankrijk en hun bijdrage heb ben geleverd aan de strijd tegen de nazi's. Het verzet in Frankrijk tegen de Duitse overheersing kwam van de kant van de joden, de roden en van misdadigers, aldus de Duitse propaganda. Nog steeds is vandaag weinig bekend over het aandeel dat de immigranten hadden in het georga niseerde verzet voor de bevrijding van Frankrijk. „Vive la France" rie pen de 22 mannen en het ene meisje van de groep „Manouchian" op het moment van hun executie. Met de leden van het „Theatre du Soleil" en nabestaanden van de groep wordt een rekonstruktie ge geven van de laatste dagen van deze groep. Voortdurend lopen de beelden van het heden en verleden door el kaar. Zodra je denkt dat je naar de bijeenkomst van het „Theatre du Soleil" kijkt bemerk je dat het een feestje is van de groep Ma nouchian. En de schrille beelden van de oor logsjaren, blijken opeens de fleurige beelden van vandaag te zijn. Cassenti zegt hiervan: „over gisteren praten met vandaag in de gedachten. En als men over van daag praat houdt men gisteren in gedachten". Hoe hij de tijden, en de waarden op een Brechtiaanse Commedia del' Arte manier door elkaar haalt, wordt aangrijpend hel der na het zien van „L'Affiche Rouge". HITCHCOCK- RETROSPECTIEF In het Hitchcock-retrospectief brengt het Filmhuis Amersfoort za terdagavond om elf uur de film „Rear Window" uit 1954. In de hoofdrollen James Stewart en Grace Kelly. L'AFFICHE ROUGE Scène uit de oorlogsfilm: „Battle of Britain", een stukje beroemde oorlogsgeschiedenis in gedramatiseerde vorm van regisseur Guy Hamilton. filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 10 november t/m woensdag 16 november Grand 1 2: Tel. 033 - 14632. Deze theaters gaan begin 1978 open. Grand 3: Dit theater gaat 15 de cember open Grand 4: The Sting. Dagelijks 1.45 6.45 - 9.15 uur. Zondag 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.15 uur. 12 jaar. Grand 5: What's up doc. Dagelijks 2.00 - 7.00 - 9.30 uur Zondag 2.00 - 4.30 - 7.00 - 9.30 uur A.l. Cinema 1: Tel. 033 - 18900. Soldaat van Oranje met o.a. Rutger Hauer. Jeroen Krabbe Dagelijks ook op zondag 1.30 - 6.30 - 9.30 uur. Hoofdfilm begint 5 minuten na aanvang. 16 jaar. Cinema 2: Verdwenen in de Bermuda-driehoek (Airport '77). Dagelijks 1.45 - 6.45 - 9.45 uur. Zondag 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.45 uur. 12 jaar Euro Cinema: Tel. 033 - 33655. Goodbye Emmanuelle Dagelijks 1.45 - 6.45 - 9.15 uur. Zaterdag 4.15-6 45-9.15uur.Zondag 1.45- 4.15 - 6.45 - 9.15 uur. Woensdag 6.45 - 9.15 uur. 16 jaar. Duo 1Tel. 033 -16572. Vrouwtjes die 'm graag tussennemen. Dage lijks 2.15 - 7.15 - 9.30 uur. Zondag 2.15-4 30-7.15-9 30uur. 16jaar. Duo 2: Halleluja voor een paar vuis ten. Dagelijks 2.00-7.00-9.15 uur. Zondag 2.00 - 4.15 - 7.00 - 9.15 uur. 12 jaar. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1Vrouwtjes die voor sex beta len. Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur 16 jaar. Duo 2 The Battle of Britain. Vrijdag- en za terdagavond 23.45 uur. 16 jaar. KINDERVOORSTELLINGEN Euro Cinema: Een volkswagentje op drift Zaterdag 12.30 -14.30 uur. Woensdag 1.45 uur 7 jaar.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 21