„Op zoek naar beter bijbels onderwijs"
luster Emmanuel sprak over kloosterleven
DE stijl is
RESOLUUT
209.-
10MINEE F. H. KUIPER PROMOVEERDE IN LEIDEN
Bingoavond voor pater Van Dijk
Pater ook in
Leusden-c.
met dia's
WOONWAGEN
BEWONERS EN
DE VVD
Ingezonden:
Teusder Krant - kerk en wereld
DONDERDAG 17 NOVEMBER 1977
lEUSDEN Onlangs promoveerde
minee F. H. Kuiper uit Leusden-
(j tot doctor in de godgeleerdheid
inde Universiteit van Leiden. Pro-
irwas prof. dr. M. H. Bolkestein.
rpe beer Kuiper, die weten-
Uappelijk hoofdmedewerker is aan
^theologische fakulteit van de Vrije
ilversitelt te Amsterdam, promo-
e op het proefschrift „Op zoek
irbeter bijbels onderwijs: een ex-
itief onderzoek naar de
olijke problematiek van bijbels
errlcht aan de hand van kateche-
j materiaal."
ï*De handelseditie van dit proefschrift,
29.00 kost, is verschenen bij Uit-
jrërij Rodopi, Keizersgracht 304 te
sterdam Het enige verschil tussen
toe editie en het proefschrift is, dat de
fdelseditie de korte titiel heeft: ,,Op
jk naar beter bijbels onderwijs", en
toppagina 4 van dit boek een uitleg
Ut gegeven van de gebruikte afkor-
I De titel houdt een belofte in: op zoek
ir beter bijbels onderwijs. Hoevelen,
Lgekonstateerd hebben, dat het de
E^tejaren niet goed meer lukt met het
onderwijs, wachten inderdaad
[het aanreiken van een pakkende.
erne methode. Hen allen houdt de
Kug bezig hoe het bijbels onderwijs zó
kunnen worden gegeven, dat het
(mens van deze tijd, de jeugd van nü
breekt
Dominee Kuiper spreekt in zijn boek
1 lang verwachte eureka niet uit. ,,Op
sknaar beter bijbels onderwijs" gaat
r het zoeken naar beter bijbels
icht Het behelst een stukje door
knee Kuiper verricht onderzoek
In zeven hoofdstukken bevestigt het
boek wat een massa mensen voelen,
en dagelijks ervaren: het is te
genwoordig veel moeilijker om bijbels
onderwijs te geven dan vroeger. Het
onderzoek van dominee Kuiper speelt
in op de ervaringen van de mensen, die
als leerkracht bij het godsdienst
onderwijs betrokken zijn
De meeste mensen constateren, dat
het er met het bijbels onderwijs niet
rooskleurig voorstaat, maar ze weten
niet waar dat in zit.
Hierop is de stelling van toepassing
dat een meer ingewikkelde probleem
techniek niet opgelost kan worden door
té eenvoudige oplossingen Dominee
Kuiper heeft in zijn boek de vele moei
lijkheden systematisch analystisch op
een rijtje gezet.
Er is niet een methode uit het boek te
halen hoe het nou wél precies moet. Het
boek is te beschouwen als een stukje
voorbereidende arbeid ten bate van het
werken in de praktijk van nü, in
meerdere of mindere mate methodiek,
didaktiek en hermeneutiek omvattend.
Hermeneutiek is de wetenschap, die
zich bezig houdt met de uitleg van de
geloofstraditie. In de Gnekse my
thologie was Hermes degene die de
boodschappen van de goden uitlegde
aan de gewone stervelingen.
De hedendaagse hermeneutiek
houdt zich intens bezig met de vraag:
hoe onstaat de behoefte aan uitleg van,
en informatie over, de bijbel? Deze
vraag is in wezen de diepste vraag, die
achter de aktuele problematiek van het
bijbels onderricht schuil gaat.
In het vroegere geijkte patroon van
het geven van bijbels onderwijs kon
men uitgaan van de omstandigheid, dat
de geloofwaardigheidsstruktuur van het
Christendom nog grotendeels in takt
_was. Het bijbels onderwijs kende tot
omstreeks 1960 nauwelijks andere
problemen dan die van methodistsche
aard Tot omstreeks 1960 was de pro
blematiek achter het bijbels onderwijs
van beperkte aard. omdat deze niet op
de doelstellingen vastzat
Dominee C E. van Koetsveld be
hoefde in 1839 met zijn cate-
chisatieboek ..Noodig onderrigt voor
mijne leerlingen" eigenlijk nog steeds
niets wezenlijks aan zijn leerlingen bij te
brengen om hen tot geloof te leiden. Hij
nam zonder meer aan, dat de cate
chisanten al geloofden wat ze moesten
leren Met de bestaande vaagheden liet
hij zich niet in Hoe het zat met de vor
mende waarde van de bijbel voor de
kinderen hield hij zich niet bezig. Zijn
problematiek was die van de werkvorm,
van de manier waarop de leerkacht
dacht te kunnen werken met de leerling
Van Koetsveld zag als oplossing van de
moeilijkheid een meer aanschouwelijke
presentatie, die beter zou aansluiten bij
het voorstellingsvermogen van de leer
ling.
Kenmerkend voor die tijd was ook,
dat de leerkracht de centrale figuur was
bij het bijbels leerproces, en dat hij ver
antwoordelijk gesteld kon worden voor
het goed organiseren van het proces.
In 1939 verscheen het ..Hervormd
Kerkboekje" van P ten Hove, dat naar
verbeteringen zocht in de methodiek.
De leerlingen moesten tot grotere zelf
werkzaamheid worden aangezet Ook
Ten Have veronderstelde nog steeds,
dat de leerlingen bij voorbaat al
overtuigd waren van het belang van
bijbel en geloof, en daardoor vanzèlf het
belang van de zelfwerkzaamheid
zouden inzien.
In de zestiger jaren echter blijkt het
bijbelse onderwijs zijn erkende positie
verloren te hebben, en een probleem te
zijn geworden.
In de vanaf 1964 ver
schenen ..Handleiding voor de cate
cheet blijkt de catecheet niet meer te
kunnen uitgaan van de vóór
onderstelling dat de catechisanten het
bijbels onderricht relevant achten. In die
tijd dringt de vraag meer en meer naar
voren Wat wil men met het bijbels on
derricht?
Eendeels wordt in plaats van degene,
die autoritair bevestigt, gevraagd naar
degene, die ruimte schept voor eigen
oordeelsvorming. Als een ruimte
schepper gevraagd wordt, kan er nog
van worden uitgegaan, dat de vrager
reeds bij de bijbel betrokken is
Na 1960 echter is de geloofwaardig
heidsstruktuur van het Christendom
zodanig in het slop geraakt, dat de leer
kracht niet eens meer er mee kan
volstaan de rol van ruimteschepper te
vervullen Hij moet de rol van
aanstichter op zich nemen De
leerkracht bij het bijbels onderwijs moet
iets op gang gaan brengen
Veel meer dan vroeger moet de
leerkracht zich gaan afvragen wét hij
met het bijbelse onderwijs wil bereiken
Uiteindelijk komt hij uit op de vraag, hoe
denk ik zélf dat die vraag interessant
wordt, hoe denk ik dat de bijbelse
traditie van vroeger interessant kan
worden voor de mens van nu
De rol van de leerkracht of van de pre
dikant is evenzeer aan verandering on
derhevig als de gewijzigde geloofwaar
digheidsstruktuur van het Christendom
In het zevende en laatste hoofdstuk
van het boek vat dominee Kuiper de
uitkomsten van het onderzoek samen.
Wat ik gemist heb in de probleem
stelling van dominee Kuiper is de in
valshoek van de vrouw In de kerk is in
de loop der eeuwen maar één struktuur
mogelijk geweest: de manlijke Deze
struktuur zal moeten worden gewijzigd,
wil er ruimte zijn voor vrouwen en man
nen om ieder een eigen inbreng in de
kerk te hebben. De vrouw zal mede de
verantwoordelijkheid in de kerk moeten
kunnen dragen. De theologie zou ver
ruimd, verbreed, vermenselijkt moeten
worden. De vrouw zou daarbij een
voorname rol kunnen spelen.
Anco Mali
IfllSDEN - De Nederlandse Christen
iWwienbond hield op 8 november haar
1 I Mik dinsdagavondbijeenkomst van dit
i in wijkcentrum ,,'t Trefpunt"
ItdeAmhemseweg.
presidente van de afdeling Leus-
luid, mevrouw C. Janson, heette
kuDweiigen hartelijk welkom, in
I bijzonder de spreekster van de
4 Zuster Emmanuel uit hetkloos-
|irce Pacis te Driebereen.
bet zingen van Psalm 100 ging
iw Janson voor in gebed. Zij las
Uïittheus 5 de verzen 13 tot en met
hield een meditatie over de
in uit deze schriftlezing. ,,Gij
kt zout der aarde. Gij zijt het
Ider wereld".
ironkelijk waren deze woorden
Jezus tot zijn discipelen gericht.
Ims, jij driftkop", en „Thomas,
•ijfelaar"; jullie bent het zout der
Uit jullie kleine groepje zal eens
[tuogelie de wereld ingaan,
i' woorden van het zout der aar-
het licht der wereld zijn tot een
gericht. Het zout werkt in het
irgene. Die het zout is kan zich
laeer terugtrekken, en blijft werk -
it licht zijn betekent goede werken
[tot dienstbaarheid aan de naaste.
I en licht zijn ligt besloten het
II wegschenken.
f bet zingen van gezang 182 vers 6
Zuster Emmanuel het woord.
I] sprak over het onderwerp: De
Kering om intrede in een klooster
Uitgangspunt van haar betoog
iHiodelingen 2 vers 42: „En zij
bleven volharden bij het onderwijs der
apostelen en de gemeenschap, het bre
ken van het brood en de gebeden".
Deze drie dingen, aldus Zuster Em
manuel, worden vooral benadrukt: on
derlinge gemeenschapszin, het breken
van het brood, de eucharistie, en de
gebeden.
Het klooster Arce Pacis, ark van de
vrede, is een Benedietijner Instituut.
Oorspronkelijk was het een klooster in
Duitsland, maar Bismarck vond de
kloosterlingen niet nuttig genoeg en zo
moesten zij een ander heenkomen zoe
ken.
In het jaar 1876 kwamen de Benedic
tijner zusters, 30 in getal, naar Neder
land, en wel naar Driebergen, waar zij
een landgoed konden kopen, dat geschikt
werd bevonden om er een klooster te
vestigen.
Zuster Emmanuel vertelde de vrou
wen van de NCVB iets over de daginde
ling in het klooster. Om 6 uur 's mor
gens staan de zusters op, en begeven
zich naar de Kapel voor de eerste dienst
van gezamenlijk bidden en zingen, het
zogenaamde laudum of morgengebed.
Vroeger werd in het Latijn gezongen
en gesproken. Tegenwoordig in het Ne
derlands.
In iedere dienst worden er vier
psalmen gezongen. Bij vier diensten
per dag heeft men in veertien dagen
alle psalmen dóórgenomen.
Na de psalmzang is er een stilte.
Dan wordt er een bijbelgedeelte gele
zen, en wordt het laudum besloten met
de lofzang van Zacharias. Na deze
dienst van ongeveer 25 minuten is er
om 7 uur tijd voor meditatie. Men
leest voor zich zelf uit de bijbel,
of men overweegt wat er is gezegd.
Om half 8 vindt de eucharistieviering
plaats, waarin de (manlijkeï voorgan
ger de dienst van schrift en tafel leidt.
Om 8 uur wordt er in het refter ontbe
ten, waarbij men niet persé stil hoeft
te zijn, maar waar de stilte toch wel zo
veel mogelijk in acht wordt genomen
Na tafel volgen de werkzaamheden
in het huis om de kost te verdienen.
Bidden en werken zijn onlosmakelijk
aan elkaar verbonden. In de wasserij
worden de kerkgewaden gewassen, ver
steld en gestreken. In het atelier wor
den kerkgewaden vervaardigd, hoofd
zakelijk voor de verkoop aan andere
kloosters. In het kantoor doen een aan
tal zusters de administratieve werk-
- zaamheden.
Als voornaamste bron van inkomsten
heeft het klooster in Driebergen een
specifieke bezigheid. Het kerkelijk
kunstbezit, als doopvonten, altaarstuk
ken en kostbare relikwieën worden ge
schat op ouderdom en herkomst, en
worden op lijsten gezet, om dit bezit
voor de kerk te waarborgen. De vereni
ging tot behoud van kerkelijk kunstbezit
is door zuster Emmanuel opgericht.
In het klooster worden ook gasten
ontvangen, zoals religieuzen, die in
retraite komen.
Tenslotte zijn er nog de keukenwerk
zaamheden en het schoonhouden van de
gebouwen.
Om kwart over 10 is er koffie drin
ken, waarbij er gepraat mag worden.
Om 12 uur is er weer dienst in de
Kapel met psalmen, lezingen en voor
beden voor familie, kennissen en ande
ren. Deze intenties worden hardop ver
woord door de zusters.
Na de dienst van twaalven volgt het
middagmaal met voorlezing.
Op zon- en feestdagen mogen platen
gedraaid worden
Na de maaltijd volgt de afwas, en van
2 tot 3 uur 's er stilte voor bijbellezing
en meditatie.
Daarna zijn er weer de werkzaam
heden in het huis, waarna om kwart
voor 5 de 0erde diei^t4in.de Kapel volgt
met het ritueel van psalmen en lezingen.
Om 6 uur volgt de avondboterham,
waarbij men mag praten. Van half 7 tot
half 8 is er gezamenlijke rekreatie,
waarbij de zusters handwerken, lezen,
het journaal beluisteren, een spelletje
doen. Om half 8 gaan de zusters voor
de laatste dienst, het vesper, naar de
Kapel Deze dienst wordt afgesloten
met de lofzang van Lukas.
Zuster Emmanuel zei, dat het eerst
erg wennen is aan een kloosterorde
Bij alles luidt de gehele dag door een
bel. Alles is aan orde en regel onder
worpen wat nodig is om de gemeen
schapszin te bevorderen.
Buiten de diensten is er het altijd
durend gebed, dag en nacht, waarbij
iedere zuster bij toerbeurt een uur in
de Kapel gebeden zegt. Dit kan een
persoonlijk gebed zijn, of een gebed
voor de gemeenschap waarvoor de
zuster zich heeft ingezet. De zuster
heeft haar leven ingezet, en wil daar
voor van God de kracht ontvangen en de
moed om verder te gaan.
Bij de intrede in het klooster begint
het eigenlijke kloosterleven Het wen-^
nen aan elkaar, en aan een gemeenschap
met een strenge orde en met strenge
reglementen. Na vijf jaar wordt de
vraag gesteld: „Wilt u verder gaan?"
Bij het toetreden tot de kloosterge
meenschap moet men de gelofte afleg
gen van. toewijding aan God, kuisheid
en ongehuwd blijven, en armoede en
versobering
Men mag geen persoonlijke eigen
dommen (meer) bezitten en alles wat
men nodig heeft, tot kleding toe, dient
gevraagd te worden, Men is hierdoor
niet meer gebonden aan aardse zaken.
De kuisheid en de maagdelijkheid beeldt
uit, dat de zusters vrij zijn voor de ge
meenschap en voor G<xl. Los van al het
wereldse kunnen de zusters zich geheel
aan God wijden.
Zuster Emmanuel deelde mee, dat
zij zelf al 28 jaar aan het klooster ver
bonden was Over het algemeen wordt
intrede gedaan tussen 18 en 24 jaar.
In 1975 bestond het klooster Arce
Pacis 100 jaar. Er waren vele feeste
lijkheden.
Tijdens de pauze werd in de plaats
van mevrouw Janson, die in januari
1978 zal aftreden, mevrouw Abbring
met algemene stemmen tot presidente
gekozen.
Na de pauze volgde een dia-vertoning
over het kloosterleven, waarbij zuster
Emmanuel vele vragen kreeg te beant
woorden.
Mevrouw Janson bedankte zuster
Emmanuel hartelijk voor haar duide
lijke uiteenzetting over het klooster
leven. Gezamenlijk werd gezang 393
gezongen, waarna mevrouw Janson de
avond sloot met een dankgebed.
IEUWS UIT
UEUSDENSE KERKEN
OEKUMENISCHE
kring
tnlagavond 24 oovember komt
«enlsche Kring om 20 00 uur
'felpunt" bijeen. Het onderwerp
tmbt en de Rooms-Katholieke
'«Untse Kerken.
belangstelling bebben voor
Nald onderwerp, zijn welkom,
men zij verder niet aan de
ÏJVROUW KUYT
«GETREDEN
jaar voorzitster te zijn ge-
'in 0e Hervormde Vrouwen-
üient Elkander door de Lief-
tst mevrouw Kuyt-Van Garderen
"^eidsredenen aftreden. In
[■Centrum werd mevrouw Mo-
fcreid gevonden het werk voort
J» to Leusden-zuid mevrouw
Ts.
WERELDD1AKONAAT
IN LEUSDEN EEN
MATIG RESULTAAT
Kortgeleden ontvingen we van het Al
gemeen Diakonaal Buro (in Leusden)
een overzicht van de ontvangsten voor
het werelddiakonaat van de Gerefor
meerde kerk in Leusden in 1976.
Dit betreft alle direkte giften en de
speciale koliekten. Het onderstaande
lijstje geeft het bedrag per gemeente-
lid van de kerken uit onze classis.
Het landelijk gemiddelde ligt op bijna
f 13,—
Veenendaal f21,88
Amersfoort f 16,34
Eemdijk f 12,50
Scherpenzeel f12,14
Soest f12,03
Baarn f 11,77
Leusden f11,14
Woudenberg f 9,70
Renswoude f 7,69
Bunschoten/Spakenburg f 7,06
- Leusden moet waarschijnlijk wel tot
de meer welvarende gemeenten ge
rekend worden. Dan is er eigenlijk
weinig anders te concluderen dan dat i
een behoorlijk aantal gemeenteleden
niet zo zwaar tilt aan het Werelddia
konaat. Zeker omdat er een niet te ver
waarlozen groep mensen is in onze ge
meente die regelmatig, bijvoorbeeld
maandelijks, stort op giro 2211 van het
ADB en daarmee ver boven het gemid
delde zit. Gaat de boodschap van het
evangelie, die juist in deze tijd zo sterk
wijst op de tegenstelling tussen arm en
rijk, aan zoveel gemeenteleden voorbij?
ZENDINGSZONDAG
20 NOVEMBER
Op Zendingszondag wordt iets van het
zendingswerk getoond, zoals dat zich af
speelt in de wereld van vandaag. De
kerkeraad nodigde voor deze dienst uit:
mevrouw C. E. van Bentum. Zij is
jarenlang in zendingsdienst verbonden
geweest aan de S.P.W.K. te Magelang,
de opleidingsschool voor kerkewerk-
sters in Indonesia. Deze school is op
gericht op instigatie van Javaanse en
Nederlandse vrouwen die hadden be
grepen, dat voor de vrouw ook in In
donesia een eigen taak is weggelegd,
zeker in het Oosten, waar de wereld
van de vrouw alleen maar toegankelijk
is voor een vrouw.
De school heeft in de loop der jaren
een grote plaats gekregen in het geheel
van de kerken in Indonesia. Van heinde
en ver kwamen meisjes, en niet alleen
van Java, ook uit Bali, Sumba en Suma
tra. De school werd daarmee tegelijk
een centrum van economische verbon
denheid.
Mevrouw Van Bentum gaf aan deze
school de bijbelse vakken. Haar wijze
van behandeling van de stof, maar niet
minder haar omgang met de leerlingen,
deden haar al spoedig hun vertrouwen
winnen. Op verschillende plaatsen bui
ten Java vindt u thans haar oud-leer
lingen in de een of andere tak van
kerkelijke dienst. Mevrouw Van Ben
tum hoopt in de toekomst de kerken
in Nederland te mogen dienen.
VERGADERING VAN
DE WIJKKERKERAAD
VAN LEUSDEN/CENTRUM
De wijkkerkeraad kwam bijeen op
24 oktober Middels notulen van de
centrale kerkeraad en het gemeen
schappelijk moderamen werden de leden
uitvoerig gelbformeerd over allerlei
zaken. Op grond van een ingekomen
schrijven, besloot de kerkeraad aan
de Zuidafrikaanse regering te vragen
om een volledig juridisch onderzoek
naar de doodsoorzaak van Phakamile
Mabija, Anglicaans jeugdwerker die
onder dubieuze omstandigheden de dood
heeft gevonden op 7 juli 1977. Daar
mee geeft de raad uitdrukking aan haar
ernstige verontrusting over de situatie
in Zuid-Afrika.
Ter vervulling van de vacatures in
de kerkeraad, werden voordrachten
opgemaakt en zullen gemeenteleden
benaderd worden. Van gedachten werd
In uw berichten over de algemene
beschouwingen wordt ook melding ge
maakt van Leusdens houding jegens de
problemen op het woonwagenkamp.
Men biedt 5 woningwetwoningen aan
voor de kampbewoners. Een aanbod
dat destijds door de Volkspartij voor
Vrijheid en Democratie werd aange
dragen.
Het frappeert mij dat juist deze
partij dit voorstel naar voren brengt.
Het is bekend dat slechts enkele
woonwagenbewoners uit vrije wil een
woning betrekken. Degene die dit doet
komt vaak in grote isolatie terecht.
Slechts een enkeling is na een jaar
niet weer teruggekeerd naar een kamp.
(buiten de
verantwoordelijkheid
van de redaktie)
Men kiest in alle vrijheid liever de
wagen dan het huis.
Ook woonwagenbewoners behoren
tot ons volk. Niet tot de volkspartij?
„De Leusdenaar moet aan de wet
voldoen," zegt de heer Bergsma. Uiter
aard geldt dit ook voor de woonwagen
bewoners. Graag zou ik echter verne
men in welke wet staat dat men in
een keurige burgerwoning dient te ver
blijven?
Is de woonwagen eigenlijk niet een
mooi symbool vaD vrijheid?
De VVD bepaalt wel wat goed is
gewisseld over een verzoek van de bei
de zendingscommissies tot het houden i
van speciale zendingsdiensten Terwijl
men in principe akkoord gaat, bracht
men enkele wijzigingen aan in de uit
werking van het voorstel.
Aan de liturgie-commissie werd ver
zocht, hun voorstel om gemeenteleden
de schriftlezing te laten verzorgen in
de eredienst, zorgvuldig en ook met
begrip voor de verscheidenheid van de
gemeente uit te werken.
DIAKONIE COLLECTE
20 NOVEMBER
MAATSCHAPPELIJK WERK
Zowel in de Marcuskerk als in de
Dorpskerk zal op 20 november de
maandelijkse diakonie collecte worden
gehouden. Als één van de facetten van
diakonale werk zal het maatschappelijk
werk om uw financiële steun vragen
voor de woonwagenbewoners! Een be
voogding (hé, wie gebruikt dat woord
zo vaak?) die weinig recht doet aan
de vrijheid, laat staan de democratie.
De wethouder wil graag zien dat
„deze mensen in de woonomgeving
worden opgenomen". Ik ben benieuwd
wat er gebeurt wanneer dit gesteld
wordt t.a.v. anderen die zich ook door
hun woonvorm, bijvoorbeeld landgoed
of omheinde villa, apart opstellen!
Het past een jonge, moderne gemeen
te beter problemen tegemoet te tre
den i.p.v. ze te verbergen achter nieuw-
bouwgevoelens. Salonliberalisme koopt
niemand iets voor.
De ervaringen met het opzetten van
kleine kampen voor woonwagenbewo
ners zijn niet slecht. Vaak kan hier
een groep mensen die op elkaar be
trokken zijn, samenwonen.
Waarom niet eens bij de Amers-
foortse kampbewoners geïnformeerd
of daar belangstelling voor bestaat?
Dat is m.i. vrijheid en demokratie.
Jan C. Burger
Leusden
LEUSDEN - De Katholieke Platte
landsvrouwenorganisatie organiseert
op dinsdag 22 november een grote
bingoavond in de Johanneshoeve. De op
brengst van deze avond is bestemd
voor Pater Jan van Dijk, die werk
zaam is in een groot missiegebied
in Kenya De Leusder Krant publi
ceerde onlangs een artikel over zijn
werk van de hand van Anco Mali.
Pater Van Dijk heeft grote be
hoefte aan een aantal lokaaltjes om
onderwijs te kunnen geven aan vol
wassenen. De vrouwen van de KPO
vinden dit een zó doelgerichte vorm
van ontwikkelingshulp, dat ze het una
nieme besluit namen om hier daad
werkelijk iets aan té doen.
Op de bingo-avond in de Johannes-
hoevr zijn niet alleen KPO leden met
hun echtgenoot welkom, maar alle
inwoners van Leusden, die Pater Jan
Van Dijk en zijn werk onder de Maa-
sai een warm hart toedragen.
De avond begint om 20.00 uur Pa
ter Van Dijk krijgt de gelegenheid
om iets over zijn werk te vertellen,
en om enkele dia's te vertonen. Om
streeks 21.00 uur gaat de KPO star
ten met de bingo, die zal worden ge
leid door de heer S. Van der Kurk.
U begrijpt natuurlijk, dat bij bingo
prijsjes horen. Prijsjes, en ook prij
zen Een ieder, die op dit gebied wat
te bieden heeft, wordt verzocht dit
op dinsdagmiddag 22 november vanaf
14.00 uur in de Johannesburg te ko
men brengen. De KPO hoopt dat de
vereniging overspoeld zal worden met
kado's voor dit zo sympathieke doel
Het KPO bestuur hoopt dinsdag 22
november op een overweldigende op
komst van bingo-liefhebbers.
LEUSDEN/CENTRUM - Pater Jan
van Dijk zal donderdag 17 november
(vanavond dus) een lezing met dia's
houden over zijn werk in Kenia.
Pater van Dijk - die momenteel met
vakantie hier is - werkt daar bij de
semi-noraaden „de Wasaai".
Als hij daar terugkomt, zal zijn belang
rijkste werk zijn het realiseren van de
scholenbouw.
In zijn werkgebied moeten 9 scholen
gebouwd worden, waarvan er 3 door het
land zelf bekostigd worden. Voor de
overige 6 hoopt Pater van Dijk op de
steun van de bevolking daar, maar bo
vendien van hiervandaan.
De avond wordt gehouden in het Jon
gerencentrum „de Til" en zal om 20 00
uur beginnen.
Iedereen die in dit werk gelhteresseerd
is en er wat meer van wil weten is dan
van harte welkom.
Diegenen, die hem willen steunen met
zijn werk, kunnen giften kwijt op zijn
bankrekening bij de RABO-Bank te
Leusden: nr. 335970970 t.n.v Pater
van Dijk.
Resoluut blijft het
karakter van de man
nenmode. Tilbury
zorgt dat de sportieve
man op smaak wordt
bediend.
Deze kombinatie is
van een fraaie tweed
in groen/bruin. De op
gestikte zak heeft een
bescheiden sierstiksel.
TILBURY VOOR WIE
ZICH PRETTIG VOELT
IN BETERE KLEDING
Jan van Schatfelaarstraat 44-46 Bameveld