[Cannonball, Motorduivels, Fassbinder en Cobra-groep Hobby- instuif Blijhof Dit is maar één voorbeeld... DE NATUUR «en ibv usder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 24 NOVEMBER 1977 van de vele klasse-Keukens, die U bi| de meest vooraan staande keukenspecialisten van Midden-Nederland kunt komen uitkiezen 5 topmerken leverbaar in meer dan 50 modellen staan opgesteld in onze royale 500 m7 showroom Wat u ook zoekt een eenvoudige kunststof keuken ol zon massief eiken luxe —ËsHü feS uitvoering de ,ede,e Bovendien: Voor elke hele duizend gulden keuken-aanschaf ontvangt U voor f 200,- premie aan GRATIS inbouw-apparatuur. de l^euken beurs ^^^oudenberg Laat U in ieder geval het rustig ki|ken en vergeleken voordal U uwfceus maakt, met ontgaan' Wij zijn gemakkeli|k bereikbaar en gastvrij voor U en uw kinderen (maar ook voor uw auto) en wij hebben de grootste keus in Midden-Nederland Voorstraat 39-41 Tel (03498) 28.24* Dinsdag t/m vrijdag 9-18 uur zaterdags van 10-17 uur maandags gesloten ■mwaiBMimiiiNHmMMMmHfMHHHnmw CONCORDE F orduivel in spijkerbroek", deze week in Duo 2. til op dit moment een grote ïaktie gehouden onder het linde motto;Geef om de na- 'is veel geld nodig om de TOAf redden, heb ik begrepen, je wat. Hoewel mijn schoon- fd aI een natuurliefhebber is weet ik zeker, dat hij vorige sfftfe natuur heeft verwenst, schoonvader houdt met van iïatige. Alles moet bij hem Vzijn. Geen kunstmest op de geen ddt op het fruit, etc etc. 'wel En z'n kippetjes zouden s rond mogen scharrelen als 'Md at, wat ruimte betreft, toe 1 Maar helaas, dat valt wat lat de scharreleitjes al schar- het hok tot stand komen. M'n tier houdt van dieren en ook Ppen praat hij heel wat af. Die pzegd wat om de natuur en m lang niet van iedereen zeg- week was het echter finaal tef precies is gekomen is niet herhalen, maar plotseling- e' liefdevol voeren van de wist één der scharrel- toch helemaal niet zo be te ontvluchten. Toen brak as tertó 3-HÏ ai is m'n schoonvader een -bber en vindt ook hi/, dat de 'een in de vrije natuur thuis bielkippen horen in zi/n hok. tien vrije natuur. De acht op 'ferd dan ook met fanatisme m'n schoonvader, die als "eeman best kan wedijveren kgeant-majoor. had dat ook IJortsf mogelijke tijd de hele ^aar geschreeuwd. is natuurlijk nooit weg, al hip. Krielkip wist dan ook heer waar zij het zoeken moest om aan de grijpgrage handen van m'n schoonvader en zijn en thousiaste buren te ontkomen. Het werd een dolle jacht, waarbij zelfs het vleiende gefluit van m'n schoonvader, die vroeger ook nog een heel hok vol postduiven had. niet kon helpen. Krielkippen zijn nu eenmaal geen postduiven. Hoewel Deze had z'n iele vleugeltjes toch best op de goede plaats, want voordat de verbouwereerde kippe-jagers het in de gaten hadden, werden de vlerken flink op en neer gewapperd en de hele meute had het nakijken. Rustig op haar gemak streek de krielkip neer op de hoogste tak van een boom. Zij kakelde niet meer. Zij keek alleen maar rustig en ietwat minachtend neer op al dat ze nuwachtige gedoe daar ver beneden haar. Noch het gebulder van mijn schoonvader of diens duivengefluit haalde ook maar iets uit. Tenslotte moest m'n schoonvader er aan geloven. Boomp/e klimmen was weliswaar al sinds lange tijden niet meer beoefend, maar de benen waren nog niet al te stram en de boom niet al te hoog. Volgens omstanders moeten er heel wat fraaie nieuwe woorden zijn gebezigd, toen m'n schoonvader op het hoogtepunt van z'n ktimmarathon, terwijl zijn handen gretig grepen naar de nieuwsgierig toekijkende krielkip, hel beestje kalmpjes naar beneden fiadderde, snel terugsnetde naar de veilige beschutting van het kippenhok om daar - zonder iemand een blik waardig te keuren - aan z'n ontbijt te beginnen. Mijn schoonvader wil best iets voor de natuur geven, heb ik begrepen, maar alvorens hij daar iets voor uittrekt, doet hij eerst iets aan het deurtje van het kippenhok Die klapt straks automa tisch achter hem dicht. Hij loopt dan weliswaar een goeie kans om zelf aan het kippen-dom te worden toe gevoegd, maar de hele buurt heeft er varen. dat dat niet zo'n probleem is. Een fikse schreeuw en de buurt staat gereed om nieuwe hulp te bieden. Het is alleen wat tammer, dat de krielkippen niet zo best meer luisteren, als m'n schoonvader met ze in gesprek is. Die ene verrekte vluchteling eist verdorie alle aandacht op. Zij is de heldin van het hok geworden. Maar e moet wat voor de natuur over hebben, nietwaar? V. Het Filmhuis Amersfoort brengt vanaf zaterdag 20.15 uur tot en met dinsdag 20.15 uur de film „Etceteraetcetera" van de Cobra-One groep. Het is geen verhalende speelfilm, deze in 1973 gemaakte dokumentaire over sex. Het is een soort happening, waar een aantal jonge mensen met elkaar naar een boerderij op het Engelse platteland gaan om over sex té pratèn. sex te bedrijven en te zien bedrijven. Onderdeel van de groep is een cameraploeg en twee jonge mensen, Mick en Marion, over wie de film die men maakte, hoofdzakelijk gaat. Mick en Marion worden overal gevolgd, in en buiten het huis, in en buiten de slaapkamer Zij praten vrijelijk over sex en bedrijven het op allerlei mo gelijke manieren, gewoon om dat gene te laten zien wat ze vertellen. De groep vrienden die meegegaan zijn mengen zich vaak in het gesprek en een van de camera mensen vertelt schuine moppen. Het is een vlotte film zonder enige taboes. Er is die week zeer veel materiaal opgenomen en achteraf is dit materiaal verwerkt in een film waarin jonge mensen praten over hun problemen en hun meningen. De bedoeling is geweest om nu eens een keer een film te maken over sex zonder enige vorm van hypocrisie en zonder de droogheid waaraan vele voorlichtingsfilms te gronde gaan. De film is tevens een uniek experiment. De scheiding tussen mensen vóór en achter de camera bestaat niet. Als een came raman het niet eens is met een van de mensen tijdens de diskussie praat hij daarover terwijl zijn camera loopt. Richard Stanley zegt over de film: „Ik ben eigenlijk niet zo geïnteres seerd in het eindresultaat van de film. Ik ben geïnteresseerd in de energie, het proces wat binnen de mensen plaatsgevonden heeft tij dens het maken van de film." Zaterdagavond 23 uur begint in het Filmhuis een serie van vier films van Rainer Werner Fassbinder. In dit retrospectief worden de films „Wild Wechsel", „Chinese roulette",AlleTurken heten Ali" en „Satansbraten" gedraaid. Zaterdagavond staat „Wild wechsel'' op het programma, voor mijn gevoel één van de betere films van Fassbinder, die erg veel films heeft geproduceerd, maar die niet altijd de aandacht van het publiek wist te trekken. Wildwechsel is de veertiende lange speelfilm van de Duitse re gisseur Rainer Werner Fassbinder, gemaakt in 1972 naar het gelijk namige toneelstuk van Franz Xaver Kroetz. Hanni, een veertienjarig, vroegrijp meisje, wordt door haar ouders voor zeer onzelfstandig aangezien. Het gezin woont in een dorp in Zuid-Duitsland, waar de so ciale controle en de burgerlijk fas cistoïde moraal nog sterk over heerst. Terwijl de ouders Hanni nog beschouwen als een kind, ontstaat er na een ontmoeting van Hanni met de negentienjarige arbeider Franz op het pleintje in het dorp, een relatie Franz, een typische ..halbstarke" kompleet met vetkuif, leren jas en brommer wordt door een van zijn vrienden verlinkt. Hij komt in aanraking met de politie wegens het verleiden van minderja rige kinderen en belandt in de ge vangenis. Hanni wordt door haar vader met alle vormen van geweld gedreigd wanneer ze die jongen nog ooit ontmoet. Wanneer Franz uit de gevangenis komt zoekt hij het meisje weer op en de relatie gaat gewoon verder. Het doorslaggevend moment in het drama is de zwangerschap van Hanni. Het is onmogelijk geworden haar ouders met die feiten te con fronteren, en de andere mogelijk heid, abortus, wil het meisje niet. Bovendien hebben ze er het geld niet voor. Een andere mogelijkheid is, in plaats van het kind, de vader uit de weg te ruimen. Het meisje bezorgt Franz een pistool en dwingt hem de vader dood te schieten. Ze lokken hem naar het bos en ver moorden hem In de gevangenis blijkt dat het kind van Hanni direkt na de bevalling is gestorven. De oorzaak hiervan is de emotionele moord'op haar vader. „Wildwechsel" behoort tot de films van Fassbinder, die wat toe gankelijker zijn, ook voor een groter publiek. De moeite waard. (Film huis. zaterdag 23.00 uur). IN HET KORT SINT NAAR DE FILM LEUSDEN/CENTRUM - Zaterdag 26 november is er weer een hobby-instuif- club in het clubgebouw van Blijhof aan de Ansfriduslaan. Zoals gebruikelijk kunnen de kinderen daar terecht van 10.00-12.00 uur. De volgende technieken staan voor deze ochtend op het programma: Tu- nesisch vlechtwerk, wandkleed van na- tuurprodukten, Zwarte Piet-poppen ma ken, kleien en timmeren. De kosten bedragen f0,75. film of zijn de krenten in deze film pap. David Carradine, Archie Hahn en Belinda Balaski spelen de hoofdrol len. (Eerste week Euro Cinema, 12 jaar). MOTORDUIVEL In Duo 2 deze keer een Italiaanse aktiefilm, waarbij het accent ligt op de ongewone politie-aanpak bij het bestrijden van de misdaad in Rome. Regisseur van deze film is Bruno Corbucci. de hoofdrollen worden gespeeld door Tomas Milian en Jack Palance. Het is geen slecht gemaakte film, waarbij regisseur Corbucci z'n hoofdfiguur het recht laat bestrijden op z'n motor. Nico Giraldi is bij de Romeinse politie. Hij heeft zijn eigen speciale methode om dieven te vangen. Hij kleedt zich als een van hen en gaat met ze om. Volgens Giraldi zijn de helers de grootste schurken Als zij de gestolen goederen niet verkoch ten. zou het afgelopen zijn met de diefstallen. „De Baron" steelt met twee an dere dieven een aktentas. Tot hun stomme verbazing bevat deze 5 miljoen dollar. Ze beseften dat er iets niet in orde is met het geld en verbergen het De twee medeplichtigen van de Baron worden vermoord. De Baron zelf valt in handen van Giraldi. Deze laat hem weer vrij, omdat hij denkt, dat de moordenaar van de andere twee ook zal proberen de Baron te pakken. Hij laat hem schaduwen en slaagt er zo in Shelly, de leider van een grote bende, te pakken. Shelly blijkt een Amerikaans diplomaat te zijn en dus onschendbaar. Hij wordt naar Amerika teruggestuurd. ETCETERA EN WILD WECHSEL De (vliegtuig) rampenfilm „Ver dwenen in de Bermuda-Driehoek" (Airport '77) begint in Grand 4 aan de zesde Amersfoortse week. Deze niet slecht gemaakte film over de kaping en het verongelukken van een luxe passagiersvliegtuig, heeft vooral een nogal spektakulair slot deel, waarin het vliegtuig (met de inzittenden) van de oceaanbodem wordt gelicht. (Grand 5, zesde week, 12 jaar) „Goodbye Emanuelle", het slot stukvan het Emanuellé(Sylvia Kris tel drieluik (soft-sex in fraaie foto grafie), is voor de derde week te zien in Grand 5. (16 jaar) „Soldaat van Oranje" van regis seur Paul Verhoeven blijft (natuur lijk) nog eventjes in Cinema 1Deze niet slecht gemaakte, maar ietwat relativerende Nederlandse film over de oorlog, werd verfilmd met Rutger Hauer. Jeroen Krabbé, Me- linda Meuldijk en Andrea Domburg in de voornaamste hoofdrollen. (Ci nema 1, tiende week, 16 jaar). „Halleluja voor een paar vuisten", een oudje van het duo Bud Spencer en Terence Hill, doet het blijkbaar opnieuw goed in Amersfoort. Vandaar dat ie gepro longeerd is. (Cinema 2, derde week, 12 jaar). In Duo 1 kunnen de liefhebbers deze week terecht voor „Naked came the stranger" van regisseur Henri Paris. „Hevig erotisch", zoals men de kijker belooft (16 jaar). In de nachtvoorstellingen van Duo 1 is het de beurt aan Deense sex met „Het Deense sleutelgat". In Duo 2 een oudere film van Sam Peckinpah: ..Breng mij het hoofd van Alfredo Garcia (16 jaar) In de matineevoorstelling tenslotte „De kleine zeemeermin" in Euro Cinema, zaterdag- en Scène uit: „Etcetcetc.." deze week in het Amersfoortse Filmhuis. Aktie in de film „Cannonball", het verhaal van een illegale race dwars door Amerika. woensdagmiddag. Adviesleeftijd vanaf 7 jaar DE KLEINE ZEEMEERMIN Het verhaal van „De kleine zeemeermin" is als volgt: De sprookjes van Hans Christiaan An dersen zijn de bron van inspiratie van vele filmregisseurs. De Japan ner Tomoharu Katsumata nam „De kleine zeemeermin" als uitgangs punt voor een animation film Maria, de frêle, bekoorlijke, jong ste telg van de koning van zee- meerminland, leeft met talrijke zusters in een kasteel, diep onder het zee-oppervlak. Zij heeft veel gehoord over een land waar mensen wonen en Frits de dolfijn en Duke de walvis vertellen haar vele bijzonderheden uit mensenland. Uit nieuwsgierigheid piept zij op een dag, verborgen in de omvang rijke bek van Duke, uit de ko ninklijke kwartieren. De eerste mens die zij ziet is een knappe prins, die met velen zijn verjaardag viert op een boot. Het feestje wordt abrupt verstoord door een orkaan, die de boot doet kapseizen. Maria redt de bewusteloze prins, brengt hem naar de kust en haast zich terug naar het kasteel. De prins komt bij zijn positieven en ziet een beeldschoon meisje uit een nabijgelegen dorpje. Hij weet niet beter of zij heeft hem het leven gered. Maria kan de prins echter niet vergeten en Frits de dolfijn geeft haar alle details over het eiland waar de prins woonf. Maria bezoekt, ondanks tegenwerpingen van Duko en Frits, de zee-heks en vraagt haar om een tovermiddel om een mensengedaante aan te ne men. Hoe dit verder allemaal af looptZelf maar gaan kijken! (Euro Cinema, alle leeftijden, ad viesleeftijd 7 jaar). Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 24 november t/m woensdag 30 november 1977 GRAND 1 2 - 033-14632 Deze theaters gaan begin 1978 open GRAND 3 Dit theater gaat 15 december open GRAND 4 „Verdwenen in de Bermuda Driehoek (Airport'77)", 12 jaar Da gelijks 1 45-6.45-9 15 uur Zondag 1 45-4.15-6.45-9.15 uur GRAND 5 ..Goodbye Emmanuelle", 16 jaar. Dagelijks 2.00-7.00-9.30 uur Zon dag 2 00-4.30-7 00-9.30 uur CINEMA 1 - 033-18900 „Soldaat van Oranje", 16 jaar. Da gelijks ook op zondag 1.30-6.30- 9.30 uur Hoofdfilm begint 5 minuten na aanvang. CINEMA 2 „Halleluja voor een paar vuisten", 12 jaar Dagelijks 1.45-6 45-9.15 uur. Zondag 1.45-4.15-6.45-9.15 uur. EURO - 033-33655 „Cannonball (race zonder regels)", 12 jaar. Dagelijks 1 45-6.45-9.15 uur. Zaterdag 4 15-6.45-9 15 uur. Zondag 1.45-4.15-6 45-9 15 uur. Woensdag 6.45-9.15 uur DUO 1 - 033-16572 „Naked came the stranger", 16 jaar. Dagelijks 2.15-7.15-9.30 uur Zondag 2.15-4 30-7.15-9.30 uur DUO 2 „De motorduivel in spijkerbroek", 12 jaar Dagelijks 2.00-7 00-9 15 uur. Zondag 2.00-4.15-7 00-9.15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „Het Deense sleutelgat". 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond 24 00 uur. DUO 2 „Breng mij het hoofd van Alfredo Garcia". 16 jaar Vrijdag- en zater dagavond 23.45 uur. KINDERVOORSTELLINGEN EURO „De kleine zeemeermin", vanaf 7 jaar. Zaterdag 12 30-14 30 uur Woensdag 1.45 uur Zaterdagmorgen om kwart voor 11 in Euro Cinema en om elf uur in Cinema 1 kunnen de klein tjes kijken naar een leuk teken filmprogramma van Walt Disney. Dat zijn extra filmvoorstellingen ter gelegenheid van het feit, dat Sint Nlcolaas weer in ons land Is aangekomen. En natuurlijk komt hij zaterdagmorgen ook naar Amersfoort, waar hij In Euro Ci nema en Cinema 1 tijdens de pauze van het filmprogramma een kijkje komt nemen, leder kind ontvangt dan natuurlijk een ver rassing. Scène uit: „De kleine zeemeermin". j IR BERT VOS RSFOORT - Alleen Euro Cinema, de Duo-tjes en het Amers- Filmhuis brengen deze week nieuwe films en dat is al iets in vorige week, ook al is het mondjesmaat, wat aan nieuwe dit moment in Amersfoort op het witte doek komt. Naar fiting komt dat allemaal best goed zodra het Grand-complex gereed is gekomen en Amersfoort kan beschikken over tien (plus het Filmhuis). Ook dan is er weer ruimte voor de (en daarmee meestal betere) films in Grand 3, het dan theater dat rond 15 december van start gaat met de nieuwste ond-film „The Spy who loved me". De mogelijkheid is dan mwezig, dat er wat vaker gerouleerd kan worden, zodat de filmfan elke week een keur aan films kan gaan bekijken, daarom alleen aandacht voor „Cannonball" van regisseur I met David Carradine in de hoofdrol, „De motorduivel in iroek", „Wildwechsel" van Fassbinder (in het Filmhuis) en de lm „De kleine zeemeermin". over een illegale race dwars door Amerika van New York naar Los Angelos. Er doen tal van vreemdsoortige deelnemers aan mee, waarvan maar weinigen de eindstreep halen, want de race heeft tal van al dan niet geplande handicaps. Bomaanslagen en dat soort dingen horen er gewoon bij. Ook nu weer spectakulaire scènes, .waarbij heel wat auto's en ander rij-tuig de vernieling in gaan, maar wat dat betreft wordt de kwaliteit van „Death Race" vrijwel nergens gehaald. Wat wel aanwezig is, is een fiks portie humor in de dialogen en dat is - naast het vernielende geweld van de race - de jus van de Death Race 2000" van re- Paul Bartel heeft gezien, ongeveer wat er te jjiten valt van de nieuwste Bartel. „Cannonball". Ook sweer sprake van een wilde vars door Amerika. Ook nu ie film geproduceerd door Corman, één van Amerika's :eproducenten wat betreft de lamde „exploitation- «el „Cannonball" niet de heeft van „Death Race valt er voor de liefhebbers at te genieten. De film gaat

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 23