mi 1UDOLF NUREYEV IN KEN RUSSELL'S BIZARRE „VALENTINO": ROBERT WISE EN DE REÏNCARNATIE VAN AUDREY ROSE" ÖPw® U usder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 1 DECEMBER 1977 21 BERT VOS fèFOORT - Nog vier weken en dan is het Kerst. Na wekenlang mond- met films te zijn bedacht, komt er in Amersfoort eindelijk weer wat f,en in de cinematografische brouwerij. Deze week kan men Rudolf gaan bekijken in de film „Valentino" van regisseur Ken Russell en ien kunnen liefhebbers van thrillers lè „Exorcist" terecht bij de 8 film van Robert Wise: „Audrey Rose", waarin de reïncarnatie ak- jrdt. In het kader van „December, de maand van de humor", brengt ersfoortse filmhuis tenslotte van zaterdag tot en met dinsdag elke nee uur lang een filmprogramma met korte films van Charley Chaplin. NTINO VAN RUSSELL opmerkelijk film is j" van de Engelse re- Ken Russell. Een „biografi- im over de vroeg overleden Br (hij werd 31) Rudolph Va- met Rudolf Nureyev in de Nu kennen we Russell als psseur, die bombastische, effekten en grote decors ruwt en de hoop. dat hij het op een andere, ietwat meer per zou doen, werd helaas narheid. Nureyev, een we rend Russisch danser, is een acteur en diens uiterlijk is teveel Staviscn om herinneringen op te roepen aan de „latin lover" die Rodolpho Gugliemi di Valentino altijd is geweest. Over Valentino bestaan tal van verha len. die onderling niet met elkaar over eenstemmen en het is dan ook moeilijk om een waarheidsgetrouwe biografie te schrijven of te verfilmen. Russell heeft zich daar in het algemeen weinig van aangetrokken en heelt het fenomeen Valentino aangegrepen om gewoon een film naar eigen smaak te maken. Zijn levensgeschiedenis van Valentino niet, dat de Belgen geen hebben. Dat is een be- 'ien paar dagen Brussel leert 'Belgische systeem een hele al kost je dat heel wat ipeltjes in de vrieskou en Intens snuffelen in allerlei 'e folders, die de plaatse- ijverige VVV ons ter hand ons vriendelijke tweetalige Brussel schijnt bekend te petit Paris" en dat is ook wel zo. Brussel heeft net zoveel ift ook heel wat te bieden op en recreatief gebied. Maar je gemakkelijker, dan Want in Brussel is alles weet, dat België twee talen tams en Frans. Hoewel oudsher een Vlaamse stad het overgrote deel van de in Frans. Dat schept pro- faeen dag kwamen we tot de l dat men ons weigerde in woord te staan. Dus be de tweede dag overal in het We kregen prompt ant- fef VlaamsZo werkt dat. lik wil maken van het vervoer, dient eerst een cur- md lezen te volgen, want ingen om een simpel ver- |W de jouwe te maken, lijken |flor de meest simpele plat leg rijpelijkBrusselna- ermee leren leven. Je hebt gevoel, dat je een kaartje |sn kaartje Vlaams dient te gebruik te kunnen maken overigens voortreffelijke Ervoer van bus, tram en me ibestuurders zijn uitermate ook al lijkt dat niet het geval treffend voorbeeld was per tram naar het Atomium, ["eest bekende attraktie op na. We hadden na lang ^gevonden, dat we lijn 81 'toen. Een rit van twintig 'de ons wel door allerlei buitenstadjes van Brussel, nar het door ons zo fel- Homium. Op de markt in 'en we steken. Eindpunt, tuurder, een forse, oudere door het leven gegroefd, keek ons een ogenblik in taring aan, toen we meid- in zijn tram waren gaan het Atomium gebracht te deden dat in het Frans, itrouw. In het meest kws kregen we antwoord. "s op ietwat barse toon om Hij bekeek die langdurig eerste gezicht erg wan- ■Bli/ft ge efkes wachten" te horen en hij verdween tod/es naar een klein kan- haalt de politie" grijnsden Jendig waren we er hele- '*er van dat we het juiste uit de automaat hadden '*n later kwam de man te- W. Hij morrelde wat aan de gaf ons tenslotte twee Jes. „Ziede gij daar den Die brengt u naar het *en politie, maar pure be- *3 En inderdaad bracht ons waar we wezen wilden. Toen we de bollen van het Atomium van binnen hadden bewon derd, en een tikkeltje wijzer waren ge worden inzake de kernenergie, de weersverwachtingen van Ukkel, de energie-besparingen (het was er bitter koud) en de wijze, waarop de Belgen de gezondheid van hun onderdanen in stand houden (roltrap naar boven, trap naar beneden), liepen we terug naar de tramhalte. En daar stond in volle glorie tram 81. Voor ons. Was waar schijnlijk voor alle zekerheid maar eventjes doorgereden mplaats van te blijven steken op de markt van Lae- ken Brussel biedt wat'dat betreft legio verrassingen. Niets is zeker in deze stad. Dat maakt alles tot één groot avontuur. Je bestelt een biertje in het Frans en die wordt gebracht op z'n Vlaams. Of omgekeerd. Geen peil op te trekken. De voorlichtende folders van het VW zijn veel beter dan de gemid delde kruiswoordraadsels Een voor beeld: we wilden graag een bezoek brengen aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. De folder was er erg opgewonden over, dus dat maakte ons nieuwsgierig. Hoewel we het ver melde adres op de plattegrond niet konden vinden, dachten we, dat we het wel ongeveer wisten, waar het stond: natuurli/k vlak bij al die andere musea in het Jubelpark. Een kleine vergissing. Na een zwerftocht door Brussel (zo zie je nog eens wat), bleek dat we bijna drie kwartier met een tram moesten rijden. We kwamen er uiteindelijk, veer tien kilometer buiten Brussel, in Tervu ren. Een ander museum, dat voor de Oude Geschiedenis (pré'historie, an tieke beschavingen) was wel te vinden binnen Brussel en we brachten ui teraard een bezoek aan dit museum. Surprise! Juist die afdelingen, die we wilden bezoeken, bleken op die dag gesloten te zijn. Na lang zoeken in onze folders, ontdekten we tenslotte in de kleine lettertjes de oorzaak van dat al les. ,,Op onpare dagen" waren be paalde afdelingen van het museum gesloten en op ,,pare dagen" was de andere helft gesloten Een Belgische krant biedt ook tal van verrassingen. ,,Het laatste nieuws" is zo'n Vlaamstalig dagblad. Naast de kop, in het rood, staat in vlammende letters: ..Laatste editie". Dat blad is over de kop, denk je dan, maar niets is minder waar. Er komen nog véél meer laatste edities Kortom: een bezoek aan Brussel is een bezoek vol onverwachte verras singen. Je weet nooit iets zeker. Brus selnaren zijn vriendelijk, behulpzaam. Of ze nou Vlaams spreken of Frans. En ze haasten zich niet. Dat is een Frans trekje. Dat demonstreerde Sjors, onze ober in het hotel, die 's morgens onder meer voor het ontbijt van de ho telgasten moest zorgen. Dat deed 'ie uitstekend. Stug doorwerkend, met een vast tempo. Behoedzaam, zou je kunnen zeggen. Zwijgend ook. Op een morgen ontdekten we dat uit het plafond een stroompje water naar be neden kletterde en terecht kwam op een plaats, waar kort tevoren een jong echtpaar nog geanimeerd de grote kan koffie en de schaal knapperige broodjes soldaat hadden gemaakt. We riepen Sjors en wezen hem op de wa terval. Hij keek enige tijd bedachtzaam naar het water, dat al een fikse plas had gevormd op stoel en tapijt. Toen knikte hij. ,,Ja", zei hij toen, ,,dat is water". Onverstoorbaar ging hij verder met het serveren van het ontbijt. Even later hield het lekken op. En op dat moment begreep ik ineens het systeem van de Belgen. En het werkte óók nog ziet er als volgt uit: 1926! Valentino, de beroemde film ster, is 31 jaar oud - overleden en duizenden mensen staan op straat te wachten tot zij langs de kist met hun idool kunnen defileren. De reeds aan wezige gasten herinneren zich hun kennismaking met Valentino. Zo ook Bianca de Saulles, die hem leerde ken nen toen hij gigolo was in New York. Zij wilde haar man verlaten voor Valentino hetgeen op een drama uitliep waarbij haar man werd gedood... June Mathis, de bekende scena rioschrijfster herinnert zich dat zij Valen tino leerde kerpnen toen hij optrad in de biertent van „Baron Long" Nadat hij daar was gehoord door de befaamde Fatty, voerde hij een perfecte tango uit met diens vriendin, een jonge filmster Dit meisje brengt hem, tijdens een be zoek aan haar huis, op het idee dat hij zelf ook bij de film zou kunnen gaan. In 1921 heeft hij al in verschillende stomme films gespeeld en krijgt dan - dankzij June Mathis de hoofdrol in „De Vier Ruiters Van JDe Apocalyps" Het wordt een sensationeel succes. De exotische Russische filmster Alia Na- zimova wil hem dan als haar te genspeler hebben in haar verfilming van „Camille". Valentino maakte dan kennis met haar vnendin Natasha Rambova. een mooie, stijlvolle ex- danseres, nu kostuumontwerpster. Na tasha Rambova en Valentino worden verliefd op elkaar en zij belooft met hem te trouwen zodra hij gescheiden is van zijn eerste vrouw Jean Acker. Een jaar later trouwen ze in Mexico, maar bij terugkeer in de V.S. wordt hij gearresteerd wegens bigamie, aange zien er nog niet genoeg tijd is verstreken sinds zijn scheiding. Na een afschuwelijke nacht in de gevangenis wordt hij tegen borgtocht vrijgelaten. Gesteund door Natasha stelt Valen tino zijn eisen nu zo hoog, dat Lasly de directeur van Paramount, dit weigert. Aangezien Valentino contractueel nog voor 2 jaar is gebonden, is hij nu zonder werk. Dq zakenman Ullman biedt aan hun impresario te worden en hen een dans- tournée te laten maken voor „Mineralava toiletprodukten", tegen een zeer hoog salaris. Deze tournée wordt zo'n succes dat Lasky Valentino weer terug vraagt bij Paramount, maar nu op zijn voorwaarden. Dit houdt in dat Natasha artistiek adviseur wordt en Ullman zakelijk leider. Na het maken van „Monsieur Beaucaire" tekent Valentino een nieuw contract, nu met United Artists, waarin staat dat Natasha zich niet met de op namen mag bemoeien. Voorlopig scheiden zich dan hun wegen. Inmiddels is Valentino in 1926 na zijn laatste film „De zoon van de Sheik" zo algemeen beroemd geworden als de grote minnaar van het witte doek, dat veel mannen hem graag imiteren, door zich ook te poederen en bnllantine te gebruiken, zoals Valentino in zijn film rollen. In een kranteartikel wordt dit feit aangehaald en Valentino's mannelijk- Scène uit: Valentino, van Ken Russell. Valentino in de gevangenis, na gearresteerd te zijn op beschuldiging van bigamie. heid wordt in twijfel getrokken De Ita liaanse heetbloedige Valentino daagt de schrijver uit voor een bokswedstrijd, ondanks het feit dat hij aan hevige maagpijnen lijdt. Valentino wint de match en dan daagt de verslagen journalist O'Neil hem uit om eikaars uit houdingsvermogen met het drinken te beproeven. In een clandestiene kroeg drinken ze grote hoeveelheden alcohol en weer is Valentino de overwinnaar. Maar dezelfde avond wordt hij met een maagperforatie naar het ziekenhuis gebracht waar hij tijdens de operatie overlijdt. VERVALST Wat ook allemaal wel klopt, er zijn een paar zaken, die in ieder geval niet met de werkelijkheid overeenkomen. Dat is ïn de "eerste plaats de bokswed strijd tussen Valentino en journalist O'Neil. Die wedstrijd heeft nooit plaats gevonden, omdat de journalist weigerde. Ook de zuippartij na afloop van die wedstrijd werd nooit gehouden en was ook niet de oorzaak van Valen tino's dood, zoals de film suggereert. Zijn verblijf in de gevangenis wegens bigamie is door Russell breed uitge sponnen en gelardeerd met nogal wal gelijke scènes, die geen enkele di mensie toevoegen aan de toch al afge broken realiteit van Rudolph Valentino. Pure fantasie van Russell, temeer omdat van het werkelijke verblijf van Valentino in de gevangenis niets bekend is wat interessant genoeg was om in de film te gebruiken. Producers Robert Chartoff en Irwin Winkler (toch niet de eerste de besten gezien hun lange produktielijst waarop films als „New York, New York", „Nick- leodeon" en „They shoot horses don't they?") dachten met Ken Russell de ideale regisseur te hebben, die de te genstrijdigheden in Valentino's leven voldoende uit kon diepen om er een boeiende film van te maken. Die tegen strijdigheden zitten duidelijk in de film verwerkt, maar of ze werkelijk zijn uit gediept tegen de achtergronden van die tijd. valt uiteraard te betwijfelen. Per soonlijk vind ik „Valentino" een ietwat kille, oppervlakkige film. met het accent op bombastische effekten, opzettelijke sadisme en vulgariteit. Een film, die de werekelijkheid nog meer geweld aan doet dan de historici reeds hadden ge daan en die ondanks de geweldige de cors, de schittering, de glamour en de voortreffelijke fotografie van Peter Su- schitsky, niet kan imponeren. Wie echter die bizarre, groteske wijze van verfilmen van Russell op prijs stelt (denk maar eens bijvoorbeeld aan zijn „Lisztomania"), kan misschien nog enig genoegen aan „Valentino" bele ven. n De film, die voor het eerst werd gedraaid op de kortgeleden in Arnhem gehouden filmweek, werd met gemengde gevoelens ontvan gen. Op dezelfde wijze, waarop ik gedurende twee uur en twaalf minuten de Tartaarse verrichtingen van Rudolf Nureyev als Valentino heb proberen te begrijpen. Het is mij niet gelukt. De werkelijke Valentino bleef verborgen achter de schitte rende decors, de karakters van de hoofrollen bleven aan de op pervlakte en wat overbleef is een schitterende huls zonder enige in houd. Wat mij betreft een gemiste kans. Grand 5, eerste week, 16 jaar). Ivy iets zal overkomen. Vanuit die beginsituatie weet Wise een uitste kende thriller op te bouwen, waarin op overtuigende wijze wordt geacteerd, waardoor de toe schouwer al snel gevangen is in de spanning van het verhaal, dat lang zaam maar zeker naar een logische climax groeit. Ivy Templeton (eveneens voortreffelijk gespeeld door Susan Swift) komt in het middelpunt van de belangstelling te staan door de vreemde gebeurtenissen rond haar en het eindigt tenslotte in een proces, waarin Hoover wordt aangeklaagd we gens ontvoering van Ivy in wie nij zijn overleden dochter Audrey Rose ziet. Regisseur Wise weet het verhaal rond „Audrey Rose" vakkundig in beeld te brengen, met prima fo tografie van cameraman Victor J. Kemper. Voor de liefhebbers van thrillers, van griezelen en van fantasy is „Audrey Rose" prima en tertainment, boven het niveau van „The Heretic" uitkomend door haar overtuigingskracht en goed spel. Grand 4, eerste week, 16 jaar.) LACHEN IN HET FILMHUIS Het Amersfoortse Filmhuis pre senteert in de maand december een humor-filmfestival uit de oude doos. Zij zet daarmee de maand december in het teken van de humor. De eerste week begint met „Twee uur lang twee-acters van Charlie Chaplin". Niet alleen van 3 tot en met 6 decem ber elke avond om kwart over acht, maar ook op zaterdagmiddag (half drie) voor de jeugd, die tevens in de pauze een glas ranja krijgen aange boden, wat door de jeugdige film kijkertjes altijd erg op prijs wordt ge steld. Charley Chaplin is geboren op 16 april 1889 in Londen. Zijn ouders Charles en Hannah Chaplin waren music-hall artiesten Toen hij vijf was stond Charlie voor het eerst op de plan ken Op zijn zeventiende kwam hij bij het beroemde pantomimegezelschap van Fred Karno en in de jaren 1910/11 maakte hij een gasttoernee door Ame rika mee. Een tweede toemee volgde in Scène uit de tekenfilm: „De vrolijke piraten van Schateiland". 1913 Max Sennett, die een vervanger zocht voor zijn grote ster Ford Sterling, zag hem op de planken en gaf Adam Kessel van Keystone opdracht Charlie te engageren tegen een wekelijkse gage van 125 dollar Chaplin startte in 1914 bij Keystone en leerde in een jaar tijd het filmvak, eerst als acteur, later als scenarioschrijver en tenslotte als regis seur. Deze drie-in-een functie behield Chaplin in al zijn volgende films. Al in 1915 was hij een beroemdheid. Max Sennett probeerde hem voor Keystone te behouden, maar Chaplin ging naar Essanay waar hij per week een bedrag van 1250 dollar ontving. De 14 films die hij voor zijn jaarsalans van 65.000 dollar maakte, brachten ongeveer 1,3 miljoen op Deze maatschappij gaf hem alle vrijheid als regisseur en verschafte hem ook een voldoende groot budget om zijn droom te realiseren: de schepping van echte filmcomedies Van 1916 tot 1917 werkte Chaplin voor Mutual. Bij First National (1918- 1922) werd hij zijn eigen producent, waardoor hij in staat was vertonings- en eigendomsrechten van de films in eigen hand te houden. Met Mary Pickford, Douglas Fairbanks Sr., D.W. Griffith en William S. Hart sticht hij in 1919 United Artists, een maatschappij die hij pas in 1955 vaarwel zei Chaplin is getrouwd geweest met Mildred Harris. Lita Grey en Paulette Godard. In 1943 huwde hij met de 18-jarige Ona O'Neill, de dochter van de toneelschrijver In de herfst van 1952 reisde Chaplin met zijn gezin naar Europa om de première van „Limelight" bij te wonen, zijn laatste grote internationale succes Uit po litieke ovenwegingen keerde hij niet naar de V.S terug Sinds 1953 woont hij in Zwitserland. (Filmhuis Amersfoort, van zaterdag 3 tot en met dinsdag 6 december 20.15 uur.) Scène uit: „Alle Turken heten Ali" Filmhuis. van Fassbinder. Zaterdagnacht in het DE REÏNCARNATIE VAN AUDREY ROSE Frank de Felitta schreef een bestseller over reïncarnatie. „Audrey Rose" (in Nederland uitgegeven door Omega-boek te Amsterdam in de serie Nieuwe Wieken) en legde daarmee de grondslag voor zijn latere scenario voor de gelijknamige film. gemaakt door re gisseur Robert Wise. „Audrey Rose" is een film, ge maakt tussen het genre „Exorcist,'- films en een fantasy-thriller. Het is een sterk verhaal over reïncarnatie. Regisseur Wise, een uitstekende filmer met successen als „The sound of music" en „West Side Story" op zijn naam (om er maar en kele te noemen), heeft ook belang stelling voor science fiction en hor rorfilms en dat manifesteert zich eens in de zoveel jaar. In het verleden werd door die belangstelling onder meer door hem „The Andromeda Strain" verfilmd. Het is een beetje te gemakkelijk om ..Audrey Rose" zonder meer onder te brengen in de rij van „Exorcist"-films, zoals het genre nu al gemakshalve wordt genoemd. Films, waarin onder meer duiveluitdrijving en aanverwante zaken de hoofdrol spelen. „Audrey Rose" is veel meer dan dat en is ook lang niet zo oppervlakkig van inhoud Er zijn miljoenen mensen, die geloven in reïncarnatie, de wedergeboorte van een gestorven mens in een nieuw li chaam. Vooral in India en aan grenzende landen is de wedergeboorte een normaal iets. Men verwacht niel anders dan na de dood opnieuw geboren te worden. In de film van Robert Wise (en in het gelijknamige boek van De Felitta) Is Ivy Templeton de reïncarnatie van Audrey Rose Hoover, dochter van El liot Hoover (gespeeld door Anthony Hopkins). De vader van Ivy, Bill Tem pleton (John Beck) betwijfelt dat ten zeerste, terwijl zijn vrouw Janice (Marsha Mason) eigenlijk niet goed weet, wat ze er mee aan moet en voortdurend leeft met de angst, dat ALLE TURKEN HETEN ALI In de Fassbinder retrospectief van het Amersfoortse Filmhuis kunnen de liefhebbers van deze Duitse veel- filmer en filmvernieuwer nog eens kijken naar één van de betere films die Fassbinder maakte. Het is „Alle Turken heten Ali" met in de hoofrollen Brigitte Mira, Barbara Va lentin, El Hedi Salem en Irm Hermann. Ook Fassbinder zelf speelt een rol(letje) in zijn eigen film. Eigenlijk is „Alle Turken heten Ali" het verhaal van een verhaal 1970. In Rainer Werner Fassbinders 8-ste film „De Amerikaanse soldaat", zit het kamermeisje Margarethe op de rand van een hotelbed en vertelt een verhaal dat in Hamburg heeft gespeeld „Het geluk is niet altijd vrolijk. In Hamburg woonde een schoonmaakster die Emmi heette en die zestig of vijfen zestig jaar was. Toen ze eens naar huis liep begon het ontzettend te regenen en ze gaat een kroeg binnen, zo'n kroeg waar allemaal gastarbeiders komen en ze drinkt een cola. En plotseling vraagt zo'n man of ze met hem wil dansen. Hij is ontzettend groot met waanzinnig brede schouders en ze vindt hem mooi en danst heel dicht tegen hem aan. En hij komt bij haar zitten, en ze praten met elkaar en als hij vertelt dat hij nergens kan slapen biedt Emmi hem aan met haar mee te komen. Ja. en thuis zijn ze met elkaar naar bed gegaan en een paar dagen later heeft hij gezegd dat ze moeten trouwen En ze zijn getrouwd en plotseling werd Emmi heel jong. Van achteren gezien zou je zeggen dat ze dertig of zo was En een half jaar hebben die twee als waanzinnigen ge leefd en ze waren verschrikkelijk geluk kig. steeds feestjes en zo 1973 Rainer Werner Fassbinders 18de film „Angst essen Seele auf' ver telt het verhaal zo verder: „Maar de buren beginnen te kletsen en Emmi's kinderen schamen zich. Maar Emmi houdt vol en verdedigt haar geluk en als ze van een reis met Ali terug komt, zijn de buren en de kinderen niet meer af gunstig op haar geluk. Maar op een dag vraagt Ali of Emmi een couscous voor hem wil klaarmaken en dat kan ze niet en dan gaat hij naar iemand die dat wel kan en komt de hele nacht niet meer terug En dan zit hij in de kroeg en ver speelt zijn geld Dan komt Emmi en drinkt een cola en plotseling vraagt Ali haar te dansen En als hij haar in de armen houdt en met haar ronddraait, klapt hij in elkaar Een maagzweer, zegt de arts in het ziekenhuis, dat overkomt gastarbeiders nou eenmaal, daar kan je niets aan doen. En Emmi houdt de hand van Ali vast. En het kamermeisje Margarethe? Die vertelt het verhaal zo verder „En op een dag was Emmi dood Vermoord. En in haar hals waren sporen sporen van een zegelring De politie heeft haar man gearresteerd, die heette Ali en uit de sporen was gebleken dat er een A op de zegelring moest staan. Maar Ali heeft gezegd dat hij zoveel vrienden heeft die Ali heten en dat ze allemaal een zegel ring hebben. En toen hebben ze alle Turken in Hamburg die Ali heetten ver hoord, maar een heleboel waren al weer terug naar Turkije en die er nog waren begrepen niet waar het om ging. (Filmhuis Amersfoort, zaterdagavond, 23 uur.) IN HET KORT Je kunt het geloven of niet, maar „Soldaat van Oranje,' gaat in Cinema 1 de elfde week in en dat betekent, dat deze grote Nederlandse speelfilm niet alleen meer dan één miljoen bezoekers heeft getrokken, maar straks ook de drie maanden roulatie, zoals in Cinema 1heeft volgemaakt en dat is voor een Nederlandse film een uitzondering te noemen Wie deze film nog niet heeft gezien, kan dat deze week nog gaan doen. Hoewel regisseur Paul Verhoeven de belevenissen van Eric Hazelhof Roelfzema zo nu en dan iets te relativerend heeft verfilmd, waardoor soms het jongensboek-effekt ontstaat, is de totale indruk van „Soldaat van Oranje" voortreffelijk Vooral Rijk de Gooyer als SS.helper weet te impone ren, evenals Melinda Meuldijk, het Joodse vriendinnetje van een student, die naast het verzet ook noodgedwon gen verraad pleegt. (Cinema 1, elfde week, 16 jaar In Cinema 2 slaat het duivelse duo Spencer en Hill er opnieuw lustig op los en dat betekent, dat deze reprise al weer de vierde week in gaat. Waaruit blijkt, dat dit genre onverslijtbaar aan het worden is. (Twaalf jaar.) „Cannonball" van regisseur Paul Bartel, een betere uitvoering in de reeks auto-races dwars door Amerika, begint aan een tweede week. Voor de liefheb bers van waanzinnig auto-spektakel. (Twaalf jaar In het Duo-duo kan men in 1 „De Genietsters" aan het werk zien. in Duo 2 Bruce Lee nogmaals in „Enter the Dragon" en in de nachtvoorstellingen „Frivole capriolen in sexlekkerland" (Duo 1) en „The Mechanic" met Charles Bronson (Duo 2). In de matineevoorstellingen van Euro Cinema tenslotte aandacht voor „De vrolijke piraten van Schateiland" naar het boek van Robert L. Stevenson Het is een tekenfilm van de Japanners Kei IJmia en Hiroshi Ekeda, met Neder landse dialogen van Ernst van Altena. die ook de Nederlandse liedjes voor zijn rekening nam. Met alle stemmen in het Nederlands nagesynchroniseerd en dat betekent, dat men kan luisteren naar Coen Flink, Piet Ekel, Jules Croiset en anderen. De film was al eens eerder in Amersfoort en is nu terug van weg geweest Alle leeftijden. Filmagenda op pag. 18

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 21