volkswagentje Herbie beleeft weer allerlei nieuwe avonturen
.Herbie gaat naar Monte Carlo", uit de droomfabriek van Walt Disney. (Cinema 1).
ejsder Krant - Kijk op de film
Brothers, deze week in een uitgebreid programma in het Filmhuis ter afsluiting van het jaar.
>ivolg van pagina 22
niet
Irnjr
il be-
ïrken
eurs
t live
vol
aten
legdi
m
musi
rwin Winkler en Robert Chartoff
ik in het filmblad Skoop)
en voor een budget van zes
dollar, drie keer zoveel als dat
Taxi Driver". Evenals andere mu-
die bijvoorbeeld in de gouden
,an MGM het licht zagen, is „New
New York", een zogenaamde
stage story", een verhaal, dat
afspeelt achter de coulissen.
(Martin schreef dat scenario, ge-
rd op een verhaal van Earl Mac
gaat over de zangeres Francine
t^iHza Minelli) en de saxofonist
fD°y|e (Robert de Niro), die op
agdat de oorlog voorbij is, verliefd
vai wordt. Als Francine New York
achtervolgt hij haar door het
■land en met succes. Ze trouwen,
i een kind, maar het huwelijk
geen stand. Francine klimt op tot
roemde filmster en nachtclubar
en Jimmy wordt tenslotte
ar van een eigen jazz-café. In
ittan Maar een verzoening
idie twee blijkt onmogelijk,
blijkt elke keer weer, dat
•se een merkwaardige manier
inmaken heeft. Een groot deel
ter plaatse geïmproviseerd en
wat bijgepolijst. Het oor-
lijke scenario voor een film, die
aan het maken is, wordt tel-
njzigd en verloopt de montage
(heel ook erg chaotisch, zodat
:e een wonder mag heten,
überhaupt een film uitrolt. Maar
moet je Scorsese toegeven
zijn naaste medewerkers en
zeggen dat) hij weet met de
sen actrices om te qaan. ze ver-
nte geven. Hij beschouwt ze stuk
iükals vrienden en neemt ideeën
n, zo mogelijk, graag over.
eindresultaat is vanaf deze week
nd5 te zien. In Amerika was men
nverdeeld gunstig over deze
Scorsese-film. De filmmusical
m twee-en-een-half uur wordt
alfslachtig genoemd, het midden
•d tussen een komedie, een
opera", musical en love story.
Dbert de Niro in deze film een
ïbele rol speelt, maakt daarbij
'.eel uit.
York New York" beschouw ik
J^JrJ|jk als een experiment van
mi yvg se, die eigenlijk wat verkeerd is
Diang e bedoelingen waren goed,
"öt 1/nmf ar allamaal mat i lit
n soa
ve
/emb
.gent
mui
ieGfi
ter. D
rs" of
idatd nde 'ndruk onttrekken, dat het
,k iemaal goed samenspel is ge-
i Ik denk, dat de veelvuldige
satie van Scorsese en de zijnen,
heeft genekt. Wie de vorige
ïn Scorsese heeft gezien, zal
iicht afvragen, wat hem ooit
izield om deze film te maken.,
andere kant geeft „New York
ondanks haar tekortkomin
een interessant tijdsbeeld te
de periode van vlak na de
wereldoorlog. Scorsese zelf
l„New York New York", een
muziek is. Ik blijf het er toch
houden, dat het een filmmusi-
n de oude stempel, zoals ze
nog werden gemaakt in de
lio's. Alleen: ik heb in het ver-
're gezien, alle goede bedoe-
spijt.
iter ongecompliceerd film wil
irbij van musical houdt èn van
Niro èn van Liza Minelli, moet
limen maar „New York New
'gaan kijken. Mijn smaak is wei-
luwe niet
de liefhebbers van de
Scorsese-films als troost:
ur heeft plannen voor een
fische film over de bokser
>tta („Raging Buil") en er
'erkt aan een film over de
len die in de 19e eeuw de
in New York onveilig maak-
ese: „Het zal weer gaan
ld, de kerk en sex." On-
i, die Scorsese in zijn
Ims op overtuigende wijze
heeft gegeven. Een overtui-
„New York New York" ge
mist.
5, eerste week, twaalf jaar).
GOES TO MONTE
draai
toni*
prodi
iet komt er allemaal niet uit.
«n-een half uur is ook wel erg
Wi or een z0 n simpel in elkaar zit-
<tiaal. Want ondanks het feit, dat
Robert de Niro („Taxidriver") en
elketi lnel1' (..Cabaret") op zich bij
goede filmspelers zijn, kun je je
[j het Volkswagen-concern al-
enten van de oeroude Kever
heeft verlegd naar de meer eigentijdse
modellen als Golf, Polo en noem maar
op, blijft de volkswagen-kever in de
filmwereld blijkbaar een fenomeen
Vooral in Amerika, waar die wagen het
de laatste jaren (zoals tijdens de oliecri
sis van enkele jaren geleden)
uitstekend is gaan doen, als de kleine
waqen. De filmfabnek van Walt Disney
(een van de weinige filmonder-
nemingen die met „fabriek"
wordt aangeduid) heeft dat succes van
de kever in Amerika jaren geleden aan
gegrepen voor een grappige film, met
een kever in de hoofdrol. En wie de
scenario-schrijvers van het Disney-
concern een beetje via allerlei films
heeft leren kennen, weet dan, dat zo'n
kever een eigen leven mee krijgt.
De Herbie-films zijn inmiddels be
faamd geworden, ook in Nederland,
waar duizenden kinderen zich regelma
tig opperbest hebben vermaakt met de
wonderlijke avonturen van dat eigen
zinnige autootje. Niets is te dol in dit
soort films en dat kan men ook zonder
veel moeite konstateren bij het kijken
naar de nieuwste Herbie-film: „Herbie
gaat naar Monte Carlo", waar, zoals
bekend, de jaarlijkse race om de Grand
Prix van Monte Carlo worden verreden.
Herbie doet ook mee, maar wordt
daarbij hals over kop verliefd op een
prachtig gestroomlijnde, glanzende
Lancia, wat natuurlijk de nodige venwik
kelingen met zich meebrengt.
Hoewel je je afvraagt wat zo'n onno
zel wagentje tussen al die peperdure
karren moet. is die vraag toch niet zo
erg relavant, want Herbie weet van
wanten en heeft het jonge volkje al heel
snel in de ban door zijn eigenzinnig,
dolkomisch gedrag. Courreur Jim
Douglas en zijn monteur Wheely Ap-
plegate hebben er dan ook de grootste
moeite mee om alles bij te kunnen be
nen. Dat tussen alle fratsen door ook
nog een kostbare diamant, ergens ver
borgen in Herbie, een rol meespeelt,
verhoogt alleen maar de spanning van
het hele gebeuren.
Kortom: erg amusant voor jong en
oud
En voor wie het naadje van de kous
wil weten, volgt hier het verhaal van die
gekke Herbie:
Herbie, het bekende volkswagentje,
is weer terug om een race (en een ge
weldige meid op 4 wielen, voor zich) te
winnen, in zijn nieuwste film „Herbie
gaat naar Monte Carlo". Coureur Jim
Douglas (Dean Jones), monteur
Wheely Applegate (Don Knotts) en
Herbie schrijven zich in voor een race
van Parijs door de Zwitserse Alpen naar
Monte Carlo. Bij de aan de race vooraf
gaande autotentoonstelling valt Herbie
lachwekkend uit de toon. Op dit
moment wordt er vlakbij in een museum
een diefstal gepleegd. Max (Bernard
Fox) en Quincey (Roy Kinnear) een
vreemd stel juwelendieven, stelen de
„etoile de joie", de mooiste en grootste
diamant ter wereld. Als het alarm gaat,
vluchten die dieven het tentoon
stellingsgebouw uit en verstoppen de
diamant in Herbie's tank, waarna Jim en
Wheely weg rijden.
De bekende inspecteur Bouchet
(Jacques Martin) wordt erbij gehaald.
Hij is echter „Dubbel X", het brein achter
de diefstal. Zijn onwetende assistent is
Fontenoy, die nooit een detail mist maar
altijd in de weg loopt Herbie wordt in de
tweede serie geplaatst en Jim en Whee
ly beginnen met de voorbereidingen.
Plotseling ziet Herbie de auto van zijn le
ven, een glanzende, slanke Lancia. Hij
wordt hals over wielen verliefd. De Lan
cia start in de eerste serie, achtervolgd
door Herbie, wiens avances de arme
auto dwingen de race te staken. De cou
reur Diane Darcy (Julie Sommars) is
woedend op Jim en Wheely.
Diane krijgt een nieuwe kans en
wordt alsnog geplaatst. Buiten de race
jaagt Herbie zijn liefje Parijs door Max
en Quincey proberen Herbie te pakken
te krijgen om de diamant te halen, maar
falen iedere keer Wheely denkt dat
Diane hen gehuurd heeft om Herbie uit
te schakelen en als Jim met haar gaat
praten krijgen ze ruzie. Jim en Wheely
vragen inspecteur Bouchet om poli
tiebescherming. Fontenoy verstopt
Herbie, op de grote dag arriveren zij
samen in een vrachtwagen en de race
begint.' In Parijs wint Herbie terrein,
maar dan beginnen de moeilijkheden.
Eerst wordt hij van de weg afgereden,
en dan komen Max en Quincey met een
helicopter naar de Alpen om de diamant
terug te krijgen. Slechts door een fraai
staaltje skieën weet Herbie te ontsnap
pen. Dan zetten de dieven een val op,
om Herbie op te blazen. Maar Jim en
Wheely halen Herbie uit elkaar en
brengen hem stukje voor stukje langs
de val. Zodra Herbie weer in elkaar zit
vervolgt hij de race. op de laatste plaats!
Als Wheely gaat kijken omdat er iets
rammelt in de benzinetank ontdekt hij
de diamant.
Opnieuw gestart stuiten zij op Diane
en de Lancia, die in een kanaal zijn
gestrand Na de redding ziet Herbie
weer de achtervolging in om als eerste
de finish te passeren. Daar wachten
Bouchet en Fontenoy. Bouchet grijpt de
diamant maar Herbie belet hem te
vluchten. Die avond zijn Jim en Diane,
Herbie en zijn Lancia, en Wheely en
een lief Frans meisje romantisch ver
enigd in Monte Carlo!
(Cinema 1 - eerste week - alle leef
tijden).
PRIJSVRAAG
Ter gelegenheid van „Herbie gaat
naar Monte Carlo" organiseert de direk-
tie van Jogchem's theaters, samen met
de filmverhuurder en enkele
plaatselijke bedrijven een prijsvraag
rond het gekke kevertje. Met als eerste
prijs een luxe bioscoopfauteuil
(vliegtuigstoel) op draaivoet, tweede
prijs vier autobanden (naar maat),
derde prijs een auto-racebaan en
vierde prijs twee vrijkaarten voor een
gezellig avondje uit in één der Amers-
foortse bioscopen.
Als u naar de film gaat kijken, kunt u
een deelnameformulier krijgen, waarop
zes vragen. Die kunt u alleen beant
woorden. als u de film gezien hebt.
Daarnaast wordt van u gevraagd, hoe u
in enkele zinnen de film tegenover uw
kennissen zou beschrijven. Prijswin
naars krijgen na 1 maart 1978 be
richt en de uitslag zal in Cinema worden
aangeplakt.
SAMEN UIT, SAMEN THUIS
„La Grande Vadrouille" (Samen
uit, samen thuis) behoort zo langza
merhand tot de klassiekers van de
inmiddels befaamd geworden
Franse komiek Louis de Funès. Deze
film wordt dan ook regelmatig terug
gehaald voor een reprise en dat ge
beurt deze week ook in Amersfoort,
waar de film in Grand 4 opnieuw van
start gaat. „Samen uit, samen thuis"
van regisseur Gérard Oury werd ge
maakt in 1967 en werd meteen al een
enorm succes in Parijs, waar de
Fransen uren in de rij stonden om
een kaartje te bemachtigen en
binnen drie maanden ruim één
miljoen bezoekers trok. Ook in Ne
derland oogstte „Samen uit. samen
thuis" veel succes en dat is dan niet
alleen te danken aan het feit, dat
Louis de Funès de hoofdrol speelde,
maar daarin zeer deskundig werd
bijgestaan door nog twee andere
film-lolbroeken, wijlen Bourvil en de
Engelsman Terry Thomas.
De Funès is in deze film het bekende
dribbelige mannetje, ditmaal als
geërgerde operadingent, die tegen
beter weten in een Engelse piloot uit
handen van de Duitse bezetters
vandaan moet houden. Terry Thomas
komt als Britse vliegofficier per para
chute in het bezette Parijs neer en hij
zet dit karakter feilloos op het doek.
Bourvil tenslotte is een ietwat domme
huischilder, die daarmee uitstekend uit
de voeten kan en dan ook goed uit de
verf komt.
Het hele verhaal draait om de jacht
door de Duitsers, onder leiding van de
geduchte majoor Achbach (een fraaie
rol van Benno Sterzenbach) op de in
Parijs gelandde geallieerde piloten.
Deze piloten werden, terugkerend van
een bombardement, neergeschoten
boven Parijs en proberen hun hachje te
redden via de parachute. Dat lukt
aardig. Peter Cunningham (Claudio
Brook) komt terecht op de steiger van
huisschilder Augustin Bouvet (Bourvil),
die juist bezig is de gevel van de Parijse
Kommandantur te schilderen. Alan Mac
Intosh (Mike Marshall) valt op het dak
van de Upèra, waar het orkest onder
leiding van de beroemde dirigent Sta
nislas Lefort (Louis de Funès) juist de
opera „Faust" van Berlioz aan het
doornemen is. Squadron-leader Sir
Reginald (Terry Thomas) komt zelf in
het zeehonden-bassin van de
dierentuin te Vincennes terecht en
daarmee begint het komische verhaal.
Dat alles op een happy end uitdraait,
behoeft geen betoog.
„Samen uit, samen thuis" heeft
nog niets van haar komische kracht
verloren en kan best wedijveren met
de latere produkten van De Funès.
Voor jong en oud zonder meer onbe
zorgd amusement.
(Grand 4, eerste week - alle leef
tijden).
THE DEEP
„The Deep", waarin de hoofdrollen
worden gespeeld door Robert Shaw
(die u onlangs nog in Black Sunday kon
zien en die ook zijn mannetie stond in
de voorloper, Jaws), Jacqueline
Bisset (de in vele opzichten fraai ge
vormde jongedame), en Nick Nolte die
in ons land bekendheid kreeg door zijn
rol in Rich man, poor man, gaat in Euro
Cinema de tweede week in. De regie
was in handen van Peter Yates, de man
die de filmgeschiedenis in is gegaan als
de „uitvinder" van de sensationele au
toachtervolgingsscènes. ledereen zal
zich nog wel het scheurende rubber
onder de Mustang van Steve McQueen
in „Bullit" herinneren.
Het scenario voor „The Deep" werd
door de schrijver Peter Benchley neer
gepend. Niet dat hij het honorarium
broodnodig had. Het wereldsucces van
de film en het boek ..Jaws" bracht hem
in recordtijd enkele miljoenen dollars op,
maar aan zo'n rijkdom wen je natuurlijk
gauw, zodat wat extra inkomen niet on
welkom was. Dat lukte met „The Deep"
prima, want het boek was veertien
dagen na verschijning een we
reldsucces en werd kort daarna door
Peter Guber's Produktiemaatschappij
Casablanca and Filmworks aangekocht
om er een monsterproduktie voor Co
lumbia van te maken.
Voor de liefhebbers van avonturen
onder water de moeite waard, omdat
bijna de helft van deze thriller zich
onder water afspeelt. Het is echter
een tikkeltje jammer, dat de
karakters wat aan de oppervlakte
blijven, maar dat schijnt inherent te
zijn aan dit soort films, die hooefdza-
filmagenda Amersfoort
DONDERDAG 22 DECEMBER 1977
kelijkgerichtzijnopdespanning.hoe
onwaarschijnlijk het onderwerp èn
de uitwerking soms ook kan zijn.
(Euro Cinema, tweede week, 16
jaar).
MARX BROTHERS
PROGRAMMA
IN HET FILMHUIS
Scène uit: Het geheim van het rode varen", in de kindervoorstellingen van
Euro Cinema.
gaan genadeloos voor de bijl Firma's
worden in ruïnes herschapen en het
oprollen van gangsterkomplotten lijkt
tot het dagelijkse toetje te behoren In
een tijd waarin slapstick niet alleen via
de bioscoop, maar ook in TV-golven de
huiskamers binnen rolt, zijn de ko
mieken van de zwijgende film huis-
vnenden geworden Maar Buster
Keaton, de vroege Laurel en Hardy,
Chaplin als de eeuwige zwerver en het
altijd verbaasde „kind" Harry Langdon
blijken onvergelijkbaar met de Marx
Brothers, die in de jaren 30 bij de ge
luidsfilm het komische vaandel hebben
overgenomen (Laurel en Hardy niet te
na gesproken, die met een eigen, totaal
aan de Marx Brothers tegengestelde
stijl nauwelijks concurrenten te noemen
zijn). Het verschil zit 'm vooral in de
omgeving De komieken van de zwij
gende film zijn zonder uitzondering on
schuldige stoïcijnse, sentimentele of
onhandige personages in een grote, ui
terst vijandige wereld. En in hun over
winning op die wereld beleven zij altijd
een gelukstreffer De Marx Brothers
wachten hun geluk niet af. Ze zijn de
anarchistische komieken, die de geves
tigde orde, de dubbele moraal en de
hypocrisisie genadeloos attaqueren
met dezelfde wapens Het huidige mo
dewoord „manipulatie" lijkt door de
Marx Brothers te zijn uitgevonden Ze
zetten de omgeving naar hun hand. En
terwille van het verhaal lopen er dan
nog een paar gewone underdogs in de
film rond (zoals de twee jonge mensen
die een happy-end mogen meemaken),
die door de Marx-broertjes uit de kapita
listische „rat race" worden gered.
Wie zijn die veelzijdige idioten van
het witte doek'?
Gummo en Zeppo hoorden er oor
spronkelijk ook bij, maar die lieten het al
gauw afweten. Ze waren niet gek ge
noeg. Groucho is de karikatuur van de
grote ondernemer en de grote ver
sierder. Hij is degenen met wie het pu
bliek zich nog net kan identificeren,
doordat hij de maatschappij binnen lijkt
te komen zoals we dat allemaal doen:
als een nette burger. Maar dat is schone
schijn, want achter de enorme ge
schminkte snor, het pientere brilletje en
de grote havannasigaar verbergt zich
een uiterst destructieve geest, iemand
die met zijn reuzenstappen - hij loopt
altiid met iets doorgezakte xnieen, als in
een mislukte tijgersluipgang - de omge
ving plat walst.
nog met de zakelijke kant bezig. De
familie kwam uit de vaudeville, wat
duidelijk te merken is aan de soepele
manier van bewegen en de danspas
jes en de grote muzikaliteit (Groucho
kan nauwelijks zingen, maar zijn
songs zijn prima). In de film debu
teerden zij in 1929 met „The Co-
coanuts" (oorspronkelijk een to
neelrevue), waarna het in snel tempo
doorging tot in 1941: „The Big
Store". Daarna bleef het even stil, tot
„A night in Casablanca" in 1946.
„Love happy" (1949) werd hun
laatste film. Ze waren op dat moment
al in de tweede helft van de vijftig:
niet meer zo erg jonge mannen met
heel jonge humor.
(Filmhuis Amersfoort, zaterdag tot
en met dinsdag).
DUO-PROGRAMMA
In het Duo-programma deze
(kerst-)week in Duo 2 een lekkere
achtervolgingsfilm, die weliswaar
niet helemaal de kwaliteiten bezit
van eerdere produkten in dit genre,
maar die in totaliteit er best mee door
kan. Het gaat over de zoon van een
sheriff in het Amerikaanse stadje
Puckerbush (nooit van gehoord), die
gek is op autorijden en dan voorna
melijk erg hard. Terwijl de vermaarde
coureur Big Bubba Jones de plaatse
lijke bevolking vermaakt in de auto
races, gaat Hoover, de zoon van she
riff Harry Niebold er met de wagen
van de autocoureur vandoor, samen
met de plaatselijke sexbom, die gek
is op snelle ritjes en Hoover dan ook
steeds aanmoedigt in zijn steeds
gekker wordende capriolen. Op een
gegeven moment zit de halve bevol
king plus het hele politiekorps achter
Hoover en zijn vriendin aan en het
wordt een dolle boel met veel auto-
en andere wrakken. Maar alles komt
best op z'n pootjes terecht. „Eat my
dust" is gewoon een amusante
race-film, met veel kabaal en veel
wrakken. Doden vallen er niet en dat
is op zich altijd weer het grootste
wonder in zo'n film.
(Duo 2, eerste week, alle
leeftijden).
In Duo 1 deze week Zweedse sex in
Tïroler stijl in „Zweedse slipjes in Tirol"
en de hethebbers weten dan wel waar
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 22 december t/m woensdag
28 december 1977
GRAND 1 2 - 033-14632
Deze theaters gaan begin 1978 open.
GRAND 3
„The spy who loved me", 12 jaar. Dage
lijks: 1.30-6.45-9.30 uur. Donderdag
middag geen voorstelling Beide kerst
dagen: 1.30-4 00-6.45-9.30 uur
GRAND 4
„Samen uit, samen thuis", a l. Dagelijks
1.45-6.45-9.15 uur Kerstdagen 1.45-
4.15-6.45-9.15 uur.
GRAND 5
„New York New York", a l Dagelijks
2.00-7.00-9.30 uur Kerstdagen 2.00-
4.30-7.00-9.30 uur.
CINEMA 1 - 033-18900
„Herbie gaat naar Monte Carlo", a l.
Dagelijks: 1 45-6.45-9 15 uur Beide
kerstdagen 1.45-4.15-6 45-9 15 uur
CINEMA 2
„Soldaat van Oranje". 12 jaar.
Dagelijks ook beide kerstdagen 1.30-
6.30-9.30 uur.
EURO - 033-33655
„The Deep", 16 jaar. Dagelijks: 1.45-
6.45-9.30 uur. Zaterdag 4 00-6.45-9.30
uur. Kerstdagen 1 30-4 15-6 45-9.30
uur Woensdag 6 45-9.30 uur
DUO 1 - 033-16572
„Zweedse slipjes in Tirol". 16 jaar. Da
gelijks 2 15-7.15-9.30 uur Zondag
2.15-4.30-7 15-9 30 uur.
DUO 2
„Eat my dust (Raket op vier wielen)",
a l Dagelijks 2.00-7.00-9.15 uur. Zon
dag 2.00-4 15-7.00-9 15 uur.
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1
,.Het pomohuis", 16 jaar Vrijdagnacht
24.00 uur
DUO 2
„De wraak van de Heli's Angels". 16
jaar Vrijdagnacht 23.45 uur.
KINDERVOORSTELLINGEN
EURO
„Het geheim van de rode varen", ad
viesleeftijd 7 jaar Woensdag en zater
dag: 1.45 uur.
Het Amersfoortse Filmhuis (waar
over deze maand een interessant ar
tikel te lezen is in het filmblad Skoop)
presenteert als afsluiting van 1977 in
het kader van „december, maand
van de humor" een uitgebreid Marx
Brothersprogramma, van zaterdag
24 december tot en met dinsdag 27
december. Deze keer met een extra
uitgebreid programma, want de film
liefhebbers kunnen in die dagen
maar liefst naar negen films van de
Marx Brothers gaan kijken, over
negen voorstellingen verdeeld.
Zaterdag om 19 30 uur begint het
Filmhuis met „Day at the circus" daarna
om 21.30 uur: Night at the opera" en om
22.30 uur. The Big Store". Zondag
(eerste kerstdag) om acht uur begint
„Go west" en om 22.00 uur: The Big
Store" Maandag (tweede kerstdag) is
het om 20.00 uur de beurt aan „Night at
the opera" en om 22.00 uur aan „Day at
the circus" Dinsdag tenslotte wordt om
acht uur de film „Go West" nog een
keer gedraaid en om tien uur „Night at
the opera"Vier Marx films in één week.
De moeite waard voor hen, die hun hart
hebben verpand aan de heel aparte
humor van deze filmkomieken.
En voor hen, die ondanks alles, nog
steeds niet weten, wie de Marx Brothers
waren, volgt hier nog een geheugen
steuntje.
Kinderen zijn gek op de Marx Bro
thers. Geen wonder, zegt Groucho, de
oudste en waarschijnlijk de meest ver
maarde van de broers- kinderen verzet
ten zich tegen alles wat autoriteit is en
wat doen wij anders in onze films?
Filmkenners zwijmelen bij het begrip
Marx Brothers: de meest komplete
combinatie van slapstick, muzikaliteit
en alles vernietigende, cynische dialo
gen. En het grote publiek vereert de
Marx Brothers als helden zonder vrees,
die als rugbyspelers een vijandige we
reld te lijf gaan. Ze tackelen hun tegen
standers en geloven al doende dat het
doel de komische middelen heiligt
Maar heilig blijft niets meer. Autoriteiten
worden onder het spervuur van
Groucho's hap-snap dialoqen weq-
gevaagd, vrouwen - mooi of lelijk -
Scène uit: „Eat my dust", te zien in het weekprogramma van Duo 2.
Chico is als „ondernemer" eigenlijk
het tegenovergestelde van Groucho.
Waar Groucho alle zaken groots aan
pakt - als derderangs dierenarts
schroomt hij bijvoorbeeld niet zich als
geneesheerdirecteur van een groot sa
natorium te presenteren (A Day at the
Races) - speelt Chico de half-ltaliaans
sprekende Amerikaan die handelt in
ijsjes, pinda's, tutti-frutti of zelfs semi-
pornografische prentbriefkaarten.
Chico droomt van van die andere,
betere wereld, maar past in zijn
onschuld dezelfde rücksichtlose me
thoden toe als Groucho, die hij in elke
film voor de voeten loopt
Harpo heeft met Chico de muzikaliteit
gemeen. Chico is de pianovirtuoos - zijn
flistende nummers met het uit
schietende rechterpinkje zijn wereld
beroemd - en Harpo (de naam zegt het
reeds) „praat" via zijn harp, een instru
ment dat hij meesterlijk beheerst Harpo
is de zwijgende clown van het drietal hij
communiceert met geluiden, trommels,
toeters en gebaren. Daarnaast is hij een
overtuigd kleptomaan die consequent
alles steelt wat los en vast zit. Zijn gi
gantische slobberjas met twintig
zakken werd dan ook speciaal voor dat
doel ingericht.
In totaal maakten de Marx Brothers
13 films, waarin de engelachtig
ogende Harpo geen woord zegt. De
eerste vijf films bevatten vier Marx
Brothers (Gummo heeft alleen de to
neelperiode meegemaakt), maar
vanaf 1934 houdt Zeppo zich alleen
ze aan toe zijn. (Eerste week, zestien
jaar)
In de nachtvoorstellingen van het
Dudo-duo in Duo 1 „Het Pornohuis" en
in Duo 2: „De wraak van de Heli's An
gels".
KINDERVOORSTELLINGEN
In de matineevoorstellingen van Euro
Cinema op zaterdag en woensdagmid
dag deze week „Het geheim van het
rode varen".
Billy's grootste wens gaat in vervul
ling, hij komt in het bezit van twee jonge
hondjes, die hij tot ware kampioenen in
de jacht wil maken. Samen met zijn
grootvader is hij dagelijks in de weer
met zijn honden en het wordt duidelijk
dat er tussen hem en zijn honden een
ware band groeit, dit tot ergernis van de
buurjongens, die niet zoveel succes
hebben met hun hond. Dit wordt zo erg
dat tijdens een proefjacht één van die
jongens een ernstig ongeluk overkomt.
Billy voelt zich verantwoordelijk en wil
stoppen, maar zijn grootvader weet
hem te overtuigen om door te gaan en
zijn honden af te richten voor de grote
jaarlijkse jacht waar alle kampioenen
aan deelnemen.
De grote test kan beginnen. De hon
den ruiken het wild en als het startschot
valt rennen zij, en hun bazen het bos in.
Na een hele nacht jagen, komen ze 's
morgensvroeg terug in het kamp, waar
blijkt dat Billy's grootvader spoorloos is.
Met zijn honden gaat hij op zoek en na
lang zoeken vindt hij zijn grootvader
met een gebroken been. De jacht heeft
hij verloren, toch worden zij beloond
voor het feit dat de honden zijn grootva
der van een wisse dood hebben gered
Een paar dagen later wordt Billy aan
gevallen door een wilde boskat Zijn
honden beschermen hem en verjagen
het wrede beest.
De gebeurtenissen die nu volgen
doen Billy het al eeuwenoude geheim
van de rode varen ontdekken.