I .Limelight" in Grand 5 - )de aan Charlie Chaplin ■H Nieuwe film van Jaws-regisseur Steven Spielberg maart in ons land berM DE UFO'S KOMEN! rustig aan beginnen donderdag 29 december 1977 18 meer ruggegraat meesterwerken door bert vos metamorfose limelight buitenaards wat betekent die titel? carter s waarneming hynek hielp premiere vaudeville-artiest het mannetje met de bolhoed Leusder Krant - Kijk op de film filmagenda Amersfoort Ik wil hetiaar niet alleen rustig afsluiten, maar ook heel rustig aan beginnen. Het zijn per slot van rekening erg vermoeiende dagen. Met al dat eten en drinken en zo. Dat gaat niet in je kouwe kleren zitten, ook al is de decembermaand milder dan ooit tevoren voor ons. Vorige week heb ik tenminste reeds een fikse lentelucht opge snoven en ik hou mijn hart dan ook vast voor al die planten, struiken, bloemen en bomen, die daardoor misschien verkeerde gedachten hebben gekregen en straks onverhoeds overvallen kunnen worden door de hagel- en sneeuwbuien, die ons zijn voorspeld. We hopen er het beste van Laat de natuur het maar rustig aandoen. Nog tijd genoeg. En u allemaal: rustig aan. Pas op uw vingers, armen, benen en ogen als u toch zo nodig met vuurwerk moetspelen. Stap niet met een benevelde kop achter het stuur Dan zien we elkaar volgend jaar weer terug. Zoals het hoort. Charlie Chaplin, door Bernard Shaw „het enige genie" genoemd „dat de film ooit heeft voortgebracht", overleed deze week op 88-jarige jeëftijd. Ter herinnering aan hem en zijrYfilms draait deze week in Grand ITzijn in 1952 gemaakte „Limelights". Later dienden zich het rottinkje, de pandjesjas, de bolhoed en de grote ver sleten schoenen aan. In ..Between showers" zien we als het ware de ge boorte van het type, want voor het eerst waggelt Chaplin en jongleert hij met een paraplu, die later vervangen zou worden door een wandelstokje. Aanvankelijk paste Chaplin helemaal niet in de Mack Sennett-stjl, die veel rauwer en direkter was. Ook Chaplin modderde hevig met taarten en ook de achtervolgingen waren een onderdeel van het leven van de vagebond, maar het accent lag bij Chaplin op de mime. Chaplin hechtte er grote waarde aan. dat ook het kleine gebaar, een oogop slag. betekenis zou hebben in de totale kontekst van de film Het zijn juist deze betekenisvolle kleinigheden, die de films van Chaplin markeren, die de avonturen van de vagebond méér relief geven dan welke andere komische films uit de tijd van Mack Sennett. Chap lin werd beroemd door de diepere tragiek die hij in elke rol wist te leggen, ondanks het feit, dat het publiek meestal schaterde van het lachen. Niemand kon meer ontkennen, dat Chaplin een succes was in de wereld van de film. Dat ook de filmmaat schappijen dat hadden ingezien, bewees het feit, dat Chaplin voor 1250 dollar in de week overstapte naar Es- senay en bij deze filmmaatschappij in totaal veertien films produceerde, met- Carmen" (1915) als de belangrijkste en de langste (met niet minder dan vijf akten) In 1916 ging Chaplin over naar de Mutual, die zijn eis, om zes weken voor een film te mogen uittrekken, inwil ligde. De tijd, die Chaplin daarna voor zijn films kreeg, werd steeds beter benut. Zijn films kregen steeds meer rug- gegraat. Het was niet meer alleen het aaneenrijgen van „gags". Soms paro dieerde hij liefdesdrama's of misdaad films. In 1917 tekende Chaplin een kon- trakt voor vijf jaar met de First National Hij liet in Hollywood een eigen studio bouwen en in 1919 ontstond de ..United Artists Corporation". Voordat hij zich aan een eigen filmproduktie kon gaan wijden, moest hij eerst zijn kontrakt met First National nakomen en hij leverde in totaal acht films voor deze maatschappij af. waaronder „Shoulder Arms" (1918), waaruit duidelijk het paci fisme een belangrijke rol speelt. In deze film speelt Chaplin de rol van rekruut, die in het leger van de nood een deugd maakt en tenslotte er ook nog in slaagt om ook nog eens de Duitse keizer ge vangen te nemen en de eindoverwinning bewerkstelligt. Na ,,The Kid" (1921die men later in verband bracht met Chaplin's eigen jeugdjaren (met Jackie Coogan als be roemd kinderacteurtje), volgde ,,The Pilgrim" (1923). Chaplin is hierin een ontsnapte gevangene, die in een preekstoel terecht komt en zich dan maar laat doorgaan voor zieleherder. De film bracht Chaplin in moeilijkheden met de kerkelijke overheid, maar Chaplin was al eigen baas geworden, zodat er geen enkele druk op hem kon worden uitgeoefend ,,The Gold Rush" (1925) werd één van Chaplin's meesterwerken. De scène van de dansende broodjes vindt in nagenoeg elke bloemlezing van de film een plaats Nauwelijks minder.his torisch" is de scène met de schoen, die Chaplin met smaak opeet. In 1928 volgde ,,The Circus", de laatste zwij gende film, want ..City Lights" (1931) bediende zich van geluid, zij het op zeer beperkte schaal, wat ook het geval was met „Modern Times" (1936), maar dan toch gerichter. In „Modern Times" te kende Chaplin de moderne maat schappij met een kritisch oog. In zijn beste momenten was hij satiricus, in de zwakkere een moralist met een preek- toontje In de films, die op „Modern Ti mes" volgen, krijgt de zedenmeester steeds meer de overhand. Langzaam maar zeker heeft zich bij Chaplin in deze periode een gedaan- tenwisseling ondergaan. In „Modern Times" speelt Charlie een dubbelrol hij was daarin de dictator Hynkel en een joodse kapper, die spre kend op Hynkel leek. „The Great Dic tator" (1940) is een film over Hitier en was een geluidsfilm. En het geluid gaf Chaplin een uitstekende gelegenheid een redevoering van Hitier te parodieë- ren. Het geluid stelt Chaplin ook in de gelegenheid zijn film te beëindigen met een toespraak tot de bevolking van de wereld. Een toespraak vol nobele be doelingen en onthullend voor de rol die Chaplin zichzelf toedacht. Stapte Cha- Scène uit de laatste film, waarin Chaplin nog is te zien als de vagebond met de bolhoed: „Modern Times" (1936). plin als dictator reeds uit zijn vagebond plunje, als „Monsieur Verdoux" (1947) werd de gedaanteverwisseling volledig Voor veel bewonderaars betekende deze metamorfose het einde van een legende, waarvan ze slechts konden hopen, dat die niet onherroepelijk zou zijn. In 1952 wekte de film „Limelight" de indruk, dat Chaplin parallellen wilde trekken met zijn eigen carrière Calvero, een aan lager wal geraakte clown, voorkomt de zelfmoord van een dan seresje dat door een verlamming niet meer tot dansen in staat is Hij hergeeft haar het vertrouwen en dwingt zichzelf zijn eigen beroep weer op te vatten. Hij vat liefde voor het meisje op en zij is bereid zijn vrouw te worden, hoewel zij een ander bemint De oude clown ac cepteert haar offer niet, zodat zijn dood als logische uitkomst van het me lodrama voor de hand ligt. Maar in „Li melight" had Chaplin reeds afscheid genomen van het mannetje met de bol hoed, wandelstok en vagebondplunje. In „Limelights" is Chaplin reeds de filo soof geworden Bernard Shaw noemde Chaplin eens het „enige genie dat de film ooit heeft voortgebracht". De meest eervolle on derscheiding voor één van de grootste komieken in de wereld van de cinema. Nog groter dan de eerste Oscar die hij in 1920 kreeg voor zijn werk of de ere- Oscar, die hem in 1972 te beurt viel voor het gehele oeuvre en hetgeen hij voor de film in totaliteit heeft betekend. De Meester is niet meer. Maar zijn films zullen blijven. Niet alleen In de herinnering van miljoenen, maar als tastbare juweeltjes in al dan niet be schadigd zwart-wit celluloid. Ontel bare malen gekopieerd zonder de werkelijke kracht te verliezen. Daarom deze week in Grand 5 ter her innering aan Chaplin „Limelight". Niet zijn beste film, maar desondanks de moeite van het be kijken waard. (Grand 5, „Limelight" (1952)- alle leeftijden). Bert Vos. AMERSFOORT - Het programma van de Amersfoortse filmtheaters ziet er deze week erg simpel uit: vrijwel alle weekprogramma's worden geprolon geerd. De betekent, dat in Grand 3 „The spy who loved me" succesvol verder gaat, Louis de Funès, Bourvil en Terry Thomas hun capriolen in Grand 4 opnieuw (voor de tweede week) beleven in „Samen uit, samen thuis", Herbie naar Monte Carlo blijft gaan in Cinema 1, de Soldaat van Oranje na maanden nog steeds in Cinema 2 blijft draaien evenals „The Deep" in Euro Cinema. Nieuw is de film „Limelight" van Charlie Chaplin in Grand 5, ter herinnering aan de grootste komiek die de film ooit opleverde. Chaplin stierf deze week, 88 laar oud. In Duo 1 kunnen de liefhebbers deze week hun hart ophalen aan „Supervixens i van de Amerikaanse sex-regisseur Russ Meyer en in Duo 2 leveren Bud Spencer en Terence Hill vrolijk slag tegen al het hun aangedane onrecht in „Vier vuisten voor de duivel'' In de nachtvoorstellingen van Duo 1 en 2 (alléén vrijdag): „Poel der Wellust |0uo 1en .Helse vechters van het Hemelse rijk" (Duo 2). In de matineevoorstelling van Euro Cinema een reprise van de Nederlandse speelfilm „Oom Ferdinand en de Toverdrank", onder meer met Willeke Alberti en Lex Goudsmit in de hoofdrollen. Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 29 december t/m woensdag 4 januari. Grand 3: The spy who loved me. 12 jaar. Dagelijks: 1.30,6.45 en 9.30 uur. Zaterdag alleen 1.30 uur, zondag 1.30, 4.00, 6 45 en 9.30 uur. Grand 4: Samen uit samen thuis. A.i. Dagelijks 1.45,6.45 en 9.15 uur. Zon dag 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. Za terdag alleen 1.45 uur. Grand 5: Limelight A.l. Regie Charlie Chaplin. Dagelijks 2.00, 7.00, 9.30 uur. Zondag 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. Zaterdag alleen 2.00 uur. Cinema iel. U33-18900: Herbie gaat naar Monte Carlo. A.l. Dagelijks 1.45, 6.45 en 9.15 uur. Zondag 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. Zaterdag alleen 1.45 uur. Cinema 2: Soldaat van Oranje. 12 jaar. Dagelijks 1.30, 6.30 en 9.30 uur. Zaterdag alleen 1.30 uur. Euro, tel. 033-33655: The Deep. 16 jaar. Zondag 1.30, 4.15, 6.45 en 9.30 uur. Woensdag 6.45 en 9.30 uur. Duo 1, tel. 033-16572: Supervixens. 16 jaar. Dagelijks 2.15,7.15,9.30 uur. Zondag 2.15, 4.30, 7.15 en 9.30 uur. Zaterdag alleen 2.15 uur. Duo 2: De vier vuisten van de duivel. 12 jaar. Dagelijks 2.00, 7.00 en 9.15 uur. Zondag 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. Zaterdag alleen om 2.00 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1Poel der wellust. 16 jaar. Vrij dagnacht 24.00 uur. Duo 2: De helse vechters van het hemelse rijks. 16 jaar. Vrijdagnacht 23.45 uur. KINDERVOORSTELLINGEN Euro: Oom Ferdinand en de tover drank. A.l. Zaterdag alleen 1.00 uur. Woensdag 1.45 uur. ATTENTIE Oudejaarsavond geen avond- en nachtvoorstellingen. VEVEY - De Bntse komiek Charley Chaplin is op eerste kerstdag in zijn woonplaats werleden Foto: scene uit de beroemde film Modern Times. Producers van de film zijn Julia en Michael Phillips, die ondermeer films als „The Sting" en „Taxidriver" op hun naam hebben staan. Voor de speciale effecten werd Douglas Trumbull aange trokken, die met „Close En- counters nog veel verder gaat dan zijn gigantische werk in Kubrick s 2001 A Space Odyssey", Voor de muziek was de keuze duidelijk. John Williams, de komponist met maar liefst 11 Oscar-nominaties en die onlangs triomfeerde met zijn muziek voor „Jaws" en „Starways". In de belangrijke rollen ziet men Richard Dreyfuss (bekend uit „Ame rican Graffiti" en - vooral - „Jaws") en de beroemde Franse regisseur Frangols Truffaut die zijn debuut in een Amerikaanse speelfilm maakt. De film begint met een adembene mend verschijnsel nabij een stad In Indiana. Men komt al snel tot de be klemmende conclusiewij zijn niet alleen! U hoort er binnenkort meer over CHARLIE CHAPLIN Zo nu en dan op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden draai ik voor mijn kinderen en hun vriendjes films. Altijd een succes, ook al zijn het dan niet de breed-doek kleurenprodukties, zoals men ze in de bioscoop kan zien. De kinderen mogen kiezen uit een beperkt pro gramma van tekenfilms en komische filmpjes. De grote winnaar is altijd Charlie Chaplin. Zelfs Stan Laurel en Olivier Hardy delven het onderspit als het er om gaat welke films het eerst aan bod komen. Ging er in mijn |eugd al een magische kracht uit van Charlie Chaplin en zijn films, het is nu, tientallen jaren later, niet anders. .Chaplin blijft de grote favoriet bij |ong en oud als het gaat om echte lachfilms. Chaplin ïif het „eeuwige" symbool geworden van alles wat de lachfilm vertegenwoordigt. Chaplin heeft zich - via zijn later on overtroffen filmpjes en speelfilms - onsterfelijk gemaakt. We zullen hem altijd blijven herinneren als dat kleine schlemielige mannetje met de bolhoed, slobberbroek, afgetrapte schoenen en wandelstok. De eeuwige underdog, die er in slaagde de hele wereld in de ban de brengen van zijn komische avonturen, die in wezen waren gebaseerd op de Een tiental dagen geleden is in het New Yorkse Ziegfeld Dome Theater de nieuwste film van de jonge regis seur Steven Spielberg in première gegaan. De film met de lange titel Close Encouters Of The Third Kind, is vanaf de eerste voorstelling een Immens succes en alle tekenen wijzen erop dat het brein van de roemruchte bestseller Jaws wederom raak heeft geschoten en een nieuwe wereldhit heeft gecon strueerd. Dit keer plonste Steven Spielberg niet tussen de mensenverslindende haaien, doch verdiepte hij zich in de vreemde verschijnselen van kontakten met buitenaardse wezens, een onder werp dat al jaren op zijn verlanglijstje stond en dat thans - dank zij de miljoenen van Columbia Pictures - tot werkelijkheid is gekomen. En hóe? De bezoekers van het Ziegfeld theater - waar „Close Encounters of the third kind" in 70 mm breedbeeld en met spe ciaal 6-kanaals Dolby geluid wordt ver toond - spreken van een „nooit eerder ondergane ervaring" en „méér dan een film". Een korte uitleg over de betekenis van de titel is wel op zijn plaats. In de kringen van mensen die zich met regi stratie van UFO'S (dat zijn „ongeïden tificeerde vliegende voorwerpen") be zighouden, kent men drie stadia. Een „Close Encouter of the first kind" is het zien van een UFO. De waarnemer hoeft geen vorm te onderscheiden, snelheid is onbelangrijk, het is gewoon een „on verklaarbaar verschijnsel". In het tweede stadium, „the second kind" er vaart men meer aantoonbare bewijzen van zo'n verschijnsel: gaten in de grond, geblakerd glas. gebroken takken, onrustige dieren, het afslaan van motoren. Een „Close Encounter of the third kind" is een „direkt kontakt in het derde stadium" en dat is het meest interessant. In zo'n geval heeft men een wezenlijke ontmoeting met de inzitten den van een UFO, die vroeger als „vliegende schotel" werd aangeduid. Dót is het beklemmende onderwerp van Spielberg's nieuwste film. Vaststaat dat er elk kwartier érgens op de wereld zo'n UFO-verschijnsel wordt waargenomen. In de tijd dat de Ameri kaanse president Carter nog gouver neur van de staat Georgia was, nam ook hij een UFO waar en diende een officieel rapport in. „Het was kort na zonsondergang en een stuk of tien mensen zagen het verschijnsel," aldus Carter's rapport. „Het leek alsof het op ons afkwam en zich dan weer verwij derde Even later verdween het Eerst blauwachtig van kleur, dan rood. Licht gevend en doorschijnend." Om zijn fantastische onderwerp zo waarheidsgetrouw en we tenschappelijk mogelijk te benaderen wendde Spielberg zich tot dr. J. Allen Hynek, de vroegere direkteur van het dcMillin Observatorium van de Ohio State Universiteit. Deze beroemde astronoom begon zo'n dertig jaar gele den met een gezonde dosis voorbehoud zijn eerste UFO-projekt te onderzoeken en kwam na twintig jaar research en meer dan 12-duizend ge melde waarnemingen tot de slotsom dat de wetenschappelijke drempel overschreden was. „Voor 95% van de gerapporteerde UFO's is een verklaring te geven," zegt dr. Hynek. „Meestal blijken het reklamevliecjtuigen of weer ballonnen geweest te zijn. Ook ziet men de planeet Venus vaak voor een UFO aan. Toch blijft er nog altijd 5% nader te onderzoeken voorwerpen over Tegen standers spreken maar al te graag over hallucinaties, maar hoe kunnen halluci naties op radarschermen verschijnen? Hier is duidelijk méér aan de hand „Close Encounters zal in maart in vele steden in Nederlandse première gaan. Bud Spencer en Terence Hill in „Vier vuisten voor de duivel". Charles Spencer Chaplin begon zijn carrière als vaudeville-artiest bij een vaudeville-gezelschap, dat in Amerika op tournee was Chaplin was een volkskind uit Londen, dat al heel jong sarnen met zijn moeder, een danseres, op de planken kwam om bij te dragen in de karige inkomsten. Bij het gezelschap van Karno leerde hij dansen, acroba tentoeren en de clown uithangen Hij reisde met het gezelschap naar Frankrijk en de Verenigde Staten, waar Kessel, de agent van de befaamde filmproducent Mack Sennett hem ont dekte in het nummer „A nightatan Eng lish Music Hall". Hij was er niet zo bij zonder happig op om filmacteur te wor den, maar hij bezweek voor de verleiding van 150 dollar per week aan gage Het type van de eeuwige vagebond ontstond geleidelijk, want Chaplin liep eerst nog met een sik voordat hij zich tot het rechthoekige snorretje bekeerde. tragiek van een man, die overal in mislukt was. Een thema, waar velen zich mee konden identiferen.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19