En dan sta je opeens
in de Hof van Getsemané.
reportage
uiteindelijk
december 1977
11
„De bijbel is méér dan een boek met verhalen. Dat probe
ren we de bezoekers hier door middel van achtergron
dinformatie duidelijk te maken. Ons doel is de bijbel en de
kennis erover op een hoger plan te brengen.
Op welke wijze die bijbel door de mensen
geïnterpreteerd wordt, kan moeilijk onze aandacht
hebben. De reacties in z'n algemeenheid zijn positief. Dat
merk ik wel als ik mezelf als toerist tussen de mensen
begeef.
Er komen hier per jaar zo'n tachtigduizend bezoekers
binnen de poort. De verscheidenheid van religies van die
bezoekers is bijzonder groot. Er komen hier bussen met
gezelschappen van de Hervormde en Gereformeerde
Vrouwenbonden, Jehova's, Mormonen en Youth for
Christluitjes, compleet met gitaar onder de arm, enz
Dit vertelt ons pater J. Kiewe, directeur van de Heilig
Land Stichting, het Bijbels openluchtmuseum, gelegen in
de prachtige bossen tussen Groesbeek en Nijmegen. Het
museum geeft een beeld van de wereld waarover de bijbel
spreekt en van de landen en culturen waarin ze ontstaan is.
door teus van de kuilen
Heeft de Heilig Land Stichting
een boodschap? ..Natuurlijk
hebben we een boodschap, maar
die beperkt zich tot de bevordering
van de kennis van de bijbel en de
kennis over het Palestina in de
dagen van Christus", aldus pater
Kiewe, die daarbij duidelijk maakt
dat de zakelijke kant van het reilen
en zeilen op het grote landgoed van
de Stichting meteen nó de doelstel
ling de meeste aandacht nodig
heeft.
„We werken hier met geld en
geen klein beetje ook. Nieuw op te
zetten projecten vragen miljoenen.
We moeten hier een uitgekiend be
leid voeren en volgens wel degelijk
bestudeerde en overwogen
planning te werk gaan".
Uit de tijd van Christus
De Heilig Land Stichting be
zoeken betekent niet wandelen in
het Israël van vandaag (ook al zijn
daarvan vele sporen aanwezig),
maar eerder een wandeling door
het Palestina vanuit de tijd van
Christus en kort daarna.
De Stichting dateert van 1915.
Aanvankelijk wilden de paters Mon-
fortanen in Groesbeek op de plaats
waar nu de Canakelkerk staat, een
bedevaartplaats stichten. Dat was
in 1910. Zover is het nooit
gekomen: de opzet kreeg een an
dere gestalte, nl. die van Bijbels
openluchtmuseum.
foto's jan pit
Hof van Getsemane
45 hectare
De gebouwen op het terrein wer
den geleidelijk aan gebouwd tussen
1915 en 1940. Zij liggen verspreid
over het terrein, dat een op
pervlakte heeft van 45 hectare.
In 1970 werd Pater Kiewe be
noemd tot directeur. Zijn en
thousiasme voor deze on
derneming en zijn kennis over het
Midden-Oosten werkten
stimulerend op een verdere uit
bouw, nieuwe mogelijkheden wer
den onder de loupe genomen en
'uitbreidingsplannen en veranderin
gen kregen gestalte.
men aan veranderingen en bouwt
men de nieuwe objecten.
Nomadenleven
Wat is er allemaal te zien in het
Bijbels Openluchtmuseum? De be
zoekers worden eerst gecon
fronteerd met het nomadenleven.
De stamvaders van het Joodse
volk. Abraham, Izaak en Jacob
waren Bedoeïenen of Nomaden.
„Uw dienaren zijn evenals onze
vaders bezitters van kleinvee", ver-
vrouwen en in het midden een
ruimte om gasten te ontvangen.
Herberg
De Karavaanserail of oosterse
herberg geeft ons een indruk van de
wijze waarop men in het vroegere
Palestina kon overnachten. De
reizigers arriveerden meestal in
een karavaan, bestaande uit een
groep mensen met hun reisdieren,
ezels en kamelen. Uit veiligheid
soverwegingen reisde men in
Wooncultuur
Het jongste plan, waarvoor Pater
Kiewe en zijn staf van tien mede
werkers zich hebben ingezet, is de
aanleg van straten met Assyrische,
Egyptische, Griekse en Romeinse
huizen. Het fundament van dit
wooncultuurbeeld uit de dagen van
Christus is gebaseerd op de ge
dachte „De mens is op zoek naar
God".
Vrij nieuw is ook de jaarlijkse
schaapscheerdersdag op het
marktplein. Daarbij worden dan ook
oude ambachten uitgeoefend.
Vóórop stelt men echter dat zoiets
binnen het kader van de Heilig Land
Stichting moet worden uitgevoerd,
want men wil er beslist geen toeris
tisch spectakel van maken.
In een dergelijk graf werd het lichaam van Jezus gelegd.
Veel veranderd
Een beeld van het dorpsleven: een straatje met op de achtergrond de
synagoge
Zo is er in de loop der jaren wel
het één en ander veranderd. Een
jaar of tien geleden werden de be
zoekers nog rondgeleid door de pa
ters. maar daar stapte men vanaf.
Gidsen aanstellen doet men niet
meer Daar zouden de per
soneelskosten te hoog voor zijn Nu
kan men beschikken over een gids
door middel van een handzaam
boekje. Voor groepen zijn cassette-
foons beschikbaar.
Wie met de Kerstdagen de Heilig
Land Stichting wil bezoeken komt
voor een gesloten poort. Het
openluchtmuseum is namelijk
geopend van de eerste paasdag tot
1 november In de wintertijd werkt
klaren de zonen van Jacob tegen
over de Farao Met dit kleinvee, gei
ten en schapen, trokken deze voor
vaderen rond, op zoek naar weide
plaatsen Raakte het voedsel of
water op, dan was het wel noodza
kelijk een andere pleisterplaats op
te zoeken.
Dit aanhoudend verhuizen eiste
een gemakkelijk te verplaatsen wo
ning. De aartsvaders leefden
daarom in tenten, die niet veel ver
schillen van die van de he
dendaagse Bedoeïenen. De tenten
- u kunt dat zien - blijven aan de
voorkant meestal open. Door twee
tussendoeken wordt de tent in
drieèn gedeeld. Links het vertrek
voor de mannen, rechts dat van de
groepsverband en overnachtte in
herbergen, die zo gebouwd waren,
dat ze voldoende beschutting en
bescherming boden. Heel die kara
vaan trok de herberg binnen. Bij
zonder aardig om te zien is de bin
nenplaats van zo'n herberg.
Landbouw
De landbouw nam een grote
plaats in. De doorsnee woning in
Palestina bestond uit twee gedeel
ten. Vooraan de stal, waarin in de
koudere tijd het kleinvee, maar ook
vervolg op pagina 13