„De bijbel is méér dan een boek met verhalen. Dat proberen we de bezoekers duidelijk te maken" reportage uiteindelijk december 1977 vervolg van pagina 11 de os en de ezel 's nachts een on derkomen vonden. Om rustig te kunnen slapen had men het achter ste gedeelte van het huis iets hoger gelegd, zodat de beesten daar niet konden komen Een woning, zoals hier omschre ven, is te zien in het Bijbels Openluchtmuseum. Ook is er een uitgebreide collectie landbouw werktuigen en materialen aanwezig. Fluitspelende herders in een loofhut. Zo maar een straatjeWooncultuurbeeld: Egyptische, Assyrische, Griekse en Romeinse huizen. Herdersleven De herder met zijn kudde schapen en geiten is niet weg te denken uit het Palestijnse leven. Daarvan is op het terrein eveneens één en ander terug te vinden. Duidelijk is te zien dat de veeteelt in het oude Israël anders opgezet was dan in onze moderne bedrijven. Ook van de schaapskooi dient u zich een andere voorstelling te maken dan u wellicht tot dusver had. Een schaapskooi is vaak niet meer dan een kaal stuk grond, waarop men een muur heeft ge bouwd in de vorm van een cirkel. Zo'n muur is opgebouwd uit ruwe stenen die tot een hoogte van on geveer een meter los op elkaar zijn gestapeld. Op de muur legt men soms doorn takken en losse stenen, zodat een indringer het moeilijk heeft om onopgemerkt binnen te komen- het geluid van vallende ste nen zou hem verraden. Dorpsleven Bijbelexpositie U kunt uw buitenwandeling dooi het park nu even onderbreken door een bezoek te brengen aan de Bi- blexpo Deze tentoonstelling heeft betrekking op de ontstaansge schiedenis van de bijbel als ook op enige culturen, die van invloed zijn geweest op de inhoud ervan. Golgota. Hof van Getsemané Zodra u het parkgedeelte nadert, doemt de Hof van Getsemané voor u op. Aan de voet van een lichte helling heeft men de beek Kedron aangelegd Aan de overzijde van de Kedron is een andere heuvel: de olijfberg In de tuin een prachtig en tegelij kertijd indrukwekkend beeld houwwerk van de geknielde Jezus Vervolgens komen we op de bin nenplaats van een gebouw waar de samenkomst van de Hoge Raad, het Sanhedrin, wordt uitgebeeld. Het Sanhedrin was het hoogste bestuurs- en rechterlijk college voor de Joden in Judea, voor zover de beslissingen niet aan de Romeinse procurator waren voorbehouden. Zo moest bijvoorbeeld een dood vonnis. dat door de Hoge Raad was uitgesproken, door de Romeinse stadhouder worden bevestigd Wonen In de straat waar we dan door wandelen staan Egyptische, Griekse en Romeinse huizen, win kels en opslagplaatsen Ze waren te vinden in verschillende oude oos terse steden en zijn hier in één straat bijeengebracht. Rechtdoor wandelend komt u in een veel smaller straatje Opvallend zijn de luiken van de winkels. In alle oosterse grote steden bestaan zulke straatjes nog. Dit straatje leidt naar het plein, waaraan het paleis van Pilatus is gelegen. Golgota We slaan nu de weg in naar Gol gota Eerst komen we op de lij densweg. Links en rechts .kruis wegstaties". In de loop der tijden heeft de chnstelijke vroomheid be hoefte gevoeld op de lijdensweg in Jeruzalem meerderen gebeurte nissen te plaatsen. Een aantal dicht bij elkaar gebouwd Bij ieder huis is een kleine tuin met een bak oven, waarin het brood wordt ge bakken. De straatjes zijn nauw. kronkelig en bezaaid met stenen. Dén komt u bij de synagoge. Het voornaamste gebouw in de joodse dorpen en steden bij het begin van onze jaartelling Het is het gebouw, waar de gemeenschap samenkwam voor de godsdienstige bijeenkomsten. Het Griekse woord synagoge betekent ,,huis van sa menkomst". Een ander facet: het dorpsleven Op het terrein is een Palestijns dorpje opgebouwd. De huizen zijn Pater Kiewe, directeur van de Heilig Land Stichting Stadspoort daarvan zijn ontleend aan legenden. Het is een poging het lijden van Jezus te blijven geden ken. Prachtig van opbouw is ook de stadspoort. Vlak buiten de stadsmuur ligt de rotsformatie. Golgota of Schedel plaats geheten Kruis en graf Dan ontwaart u het kruisBij de Romeinen bestond het gebruik de misdadigers te kruisigen. Het slachtoffer werd levend aan een kruis gebonden of geslagen. Daar bleef hij hangen, totdat de dood was ingetreden. Deze eerloze dood mocht niet als straf worden opgelegd aan Ro meinse staatsburgers. Alleen zij, die geen Romeins burgerrecht be zaten, mochten worden gekruisigd Door de publieke misdadigers vlak langs een grote weg terecht te stel len, waren ze tevens een afschnk- wekkend voorbeeld voor anderen Bij de Joden is ook het gebruik bekend om iemand aan een paal te Het gebouw van samenkomst van de Hoge Raad, het Sanhédrin hangen Het gaat hier echter niet om levenden, maar om mensen die veroordeeld waren tot de dood door steniging. Wanneer zij waren over leden werd het lijk opgehangen aan een paal. Voor zonsondergang werd het lichaam weer afgenomen om begraven te worden Het op hangen was een uitdrukking van het geloof, dat deze man door God vervloekt was. Tenslotte komen we bij het graf. Men kende in ,,de dagen van Jezus" verschillende soorten gra ven. Aangezien de omgeving van Jeruzalem bestaat uit vrij zachte steen, werden de meeste graven uitgehouwen in een rots Vaak wer den in een grafkamer meerdere grafbanken aangebracht Wanneer een grafkamer vol was maakte men een gang dieper de rotswand in, en holde dan weer een nieuwe grafkamer uit Zo ontstonden voor de verschillende families hele graf complexen De ingang werd meestal afgeslo ten door een steen, die men kon wegrollen In de duurdere graven had men vaak een voorruimte, waar men de dode kon afleggen en klaarmaken voor de begrafenis Een dergelijk grafmonument vindt u ook op de Heilig Land Stich ting. De steen is weggerold, zodat de ingang open ligt. Het is zeer waarschijnlijk - aldus lezen wij in de HLS-gids die wij ook als informatiebron voor dit artikel gebruikten - dat Jezus in een derge lijk graf werd gelegd.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 33