Henk „de koster" nam afscheid Boeiende expositie van schilders en beeldhouwers uit de 18e- en 19e eeuw Amivedi Maandag zijn de winkels dicht VERZAMELING HANNEMA - DE STUERS IN DE ZONNEHOF Leusder Krant - regio DONDERDAG 29 DECEMBER 1977 Leusder Krant - Achtervelds nieuws TOOROP Van Jan Toorop (1858-1928) is er uit zijn eerste tijd een met het paletmes in hoofdpartijen op gezette portret van de kunstkritikus George Destreé uit 1888, en een in pointilleertechniek uitgevoerd zeegezicht uit 1898. Ook het sym bolisme. waarop Toorop zich later wierp, is vertegenwoordigd met de prent „Devotie". Door zijn groepsgenoot van de Vingtisten, George Lemmen, is Toorop uitge beeld, lezend en pijp rokend, in pointilleertechniek met zwart krijt. Een héél sterk portret. Van Toorops dochter Charley (1891 -1955) is een uit 1914 daterend stilleven met aar den kruik aanwezig Een krachtig schilderij in fel bewogen kleuren. BEELDHOUWWERK Tenslotte het beeldhouwwerk van de Nederlandse kunstenaars. Ook hiervan hebben de verzame laars een aantal mooie werken aan hun kollektie kunnen toevoegen. indrukwekkend is het brons van Mendes da Costa (1863-1939) van Vincent van Gogh, 1908. „Mijn God, mag het". Da Costa beeldt Vincent af op het moment, dat hij de dramatische beslissing neemt, het palet en de penselen in de linker hand omhoog houdend, om zich voor goed aan de schilderkunst te gaan wijden. Een prachtig gave brons van een intense ekspressie. Van Lambertus Zijl (1866-1947), wiens werk onder andere te zien is aan Berlages Beurs, een fraai meisjesfiguurtje, inpressionistisch van opzet. De panter in sluipende houding is van John Raedecker (1885-1956), die het Dammonu- ment vervaardigde. John Raedec ker ontwierp ook verscheidene dramtatische maskers, die onder invloed van de Oosterse kunst, een heel eigen ekspressie hebben. Een mooie beeltenis van de dichter P. C. Boutens werd gemaakt door Margo Heldring en verguld brons in hol- reliëf met een opmerkelijk dimen- sieonaal effekt. Van de in 1944 ge fusilleerde beeldhouwer Gerrit van der Veen is een bronzen portret aanwezig van de jonge prinses Ju liana. Van de beeldhouwer Altorf ziet u een fjorseleinen papegaai uit 1912, gebakken door Chris Lanooy, die enige tijd met Altorf samen werkte Bijzonder bemoedigend om al deze Nederlandse kunstenaars terug te zien. Stuk voor stuk ka rakteristieke persoonlijkheden, die in hun ambacht evolueerden op de bewogen stromingen van hun tijd. SEVERINI Van Gino Severini (1883-1966) is de potlood - voorstudie uit 1922 te zien voor het doek ,,Le Pierrot", dat zich in museum Boymans bevindt. Ook is er uit 1920 het stilleven met guitaar en uit 1931 het portret van Severini's dochter. De werken zijn uit de tijd dat Se verini sober en naturalistisch was gaan tekenen en schilderen. Seve rini behoorde tot de Italiaanse schilders, die in het Chiarrellathea- ter in Turijn in 1910 het Futuristisch Manifest ondertekenden. Severini, die een dichterlijke aanleg had, een kundig schilder was, en die een grote eruditie had, probeerde in zijn schilderijen het statische van het kubisme met het dynamische van het futurisme te verenigen. De Pierrot is knap getekend, met prachtige draperieën van kraag en mouwen. De beide handen hebben een eigen uitdrukking: de ene hand vormt de akkoorden, de andere hand staat bijna „hol" naar buiten voor het aantokkelen van de snaren MARC Dan is er Franz Mare (1880- 1916: hij sneuvelde bij Verdun), mede-oprichter van „Der Blaue Reiter" Hij had ooit geaarzeld tus sen de theologie, de philologie en de schilderstudie Voorzichtig ging hij zijn weg, ook toen zijn geestver wanten Klee en Kandinsky met hun nieuwe ideeèn door de kunst heenstormden. Marc had van ouds een bijzon dere belangstelling voor dieren, vooral voor paarden en herten. Met een romantisch elan trachtte hij tot de ziel der dieren dóór te dringen. Hij beeldde elke diersoort uit in zijn eigen karakteristieke vorm, bewe ging en eigenschappen. Van hem is er op de tentoonstelling een magi strale gouache uit 1913. drie fabel dieren, in diepe zuivere kleuren, ko raalrood, blauw en groen. PERMEKE Ook Constant Permeke (1886- 1951) kunt u in de kollekte Hannema bewonderen. Er zijn twee fraaie doeken: „De oogst" uit 1918 en „Les Histoires Vraies" uit 1915. Permeke is de schilder van het instinktieve realisme. Zijn kunst is spontaan en poëtisch, vaak door trokken van Vlaamse humor. Zijn toets is robuust. Zijn komposities NIEUWJAARSWENS ACHTERVELD - De medewerk ster van de Leusder Krant te Ach terveld wenst allen een voorspoedig nieuwjaar Zij hoopt dat de mede werking en samenwerking meer even prettig zal zijn als het alge lopen |aar ACHTERVELD - Maandag, 2e Kerst dag, werd na de Hoogmis in Ons Gebouw een afscheidsreceptie ge houden in verband met het vertrek van de koster, de heer H. Smink. Na bijna twintig jaar de funktie van koster van de R.K. Kerk te Achterveld te hebben ver vuld heeft de heer Smink een andere werkkring aanvaard. De heer Smink, beter bekend als Henk de koster, zal node worden gemist. In die bijna twintig jaar heeft hij onder drie pastoors gewerkt. Veel heeft hij meegemaakt op alle mogelijke ge bieden, zowel de veranderingen in als buiten de kerk. Hij verzorgde de rouw en trouwdiensten en dit was altijd zo verzorgd dat iedereen er steeds tevreden over was. Niet alleen het inte rieur van de kerk verzorgde hij, doch ook de daaromheen liggende tuin. Te vens werd ook de begraafplaats geheel door hem onderhouden. Velen hebben maandag van de gele genheid gebruik gemaakt om tijdens de receptie afscheid van Henk te nemen. Velen deden dit met weemoed. Tijdens deze afscheidsreceptie werd door pas toor Jansen als pastoor en tevens als voorzitter van het kerkbestuur het woord gevoerd. Hierin kwam naar voren dat ook hij Henk Smink node zag vertrekken. Hij dankte hem voor alles wat hij voor de parochie en de kerk had gedaan. Niet alleen voor de kerk, want naast de kerk staat ook nog een pastorie. Daar was Henk ook dikwijs te vinden. Ook de pastoorshuishoudsters hadden wel eens problemen met het een of ander en Henk wist daar altijd wel een oplossing voor. Pastoor Jansen hen het aller beste in zijn nieuwe werkkring. Tijdens het afscheid gingen veel handdrukken vergezeld van een ge schenk. Ook hieruit bleek de waardering voor het werk door Henk gedaan. Na het afscheid dankte Henk Smink voor het genoten vertrouwen dat hem al die jaren is geschonken. Ook hij nam node afscheid maar zijn gezin komt op de eerste plaats. Hij wenste ook alle parochianen het allerbeste toe. ACHTERVELD - Bij de stichting Amivedi, tel. 03425-1554 zijn de na volgende dieren als vermist opgegeven: twee grijze Cyperse poesjes, zusjes, vermist sedert 22 december, Leusden- Zuid. ACHTERVELD - In verband met in ventarisatie zullen de winkels in Ach terveld op maandag 2 januari de gehele dag gesloten zijn. De winkeliers ver zoeken zeker de huisvrouwen hiervan goede nota te willen nemen daar het niet prettig is om voor een gesloten deur te komen. PICABIA Van de later surrealistisch wer kende schilder Francis Picabia (1879-1953) treft u op De Zonnehof het doek „Papillons" uit 1929. Het is een stuk, dat reeds een blik geeft op de fantastische droomwereld van Picabia. In lichte, blijde kleuren, zijn op speelse en luchtige wijze een groot wit paard en een paar denhoofd neergezet in een omge ving met dartelende vlinders en weelderig rankende bloemen. TYTGAT Heel fijn vind ik de doeken van Edgard Tytgat (1879-1957). Wat wist die man de teerheid van het landschap te treffen en wat een warmte aan kleur had ie op zijn pa let! „De tuin achter het huis Insu- linde"uit 191 Oen „Sneeuweffektte Watermael" uit 1913 zijn beide ju weeltjes. PICASSO Van Picasso is een diep door leefde tekening (Oost-Indische inkt) te zien uit 1903. De tekening is ontstaan in Picasso's zogenaamde blauwe periode, die liep van 1901 tot 1904. Het is het portret van een blinde vrouw, een aangrijpende te kening van een mens die het vi suele kontakt met de wereld moet missen en die in het donker tastend zijn levens cyclus moet vervullen. In de blauwe periode putte Picasso zijn inspiratie uit de wereld van het circus, de zwervers, de gehan- dikapten, de armen. RAOULDUFY Tenslotte wil ik u een klein doek noemen van Raoul Dufy (1877- 1953), „Rondpoint des Champs- Elysées" uit 1926. Dufy, die geboortig was uit Le Havre, waar ook Boudin, Monet, Friesz en Braque hun jeugd door brachten werd omringd door de le vendigheid en de invloedrijke licht wisselingen van een stad aan zee. BEELDHOUWERS Van schilder-beeldhouwer Edgar Degas (1834-1917) is een prachtige vrouwenentors in brons aanwezig. De vrouw wast haar rug met een spons en buigt zich daarbi| lichtelijk naar links voorover Van de 150 beeldhouwwerken in was, die na de dood van Degas op zijn atelier gevonden werden, waren er slechts drie, waaronder deze vrouwentorso, in gips gegoten. Alle anderen werden latef in gips gegoten, en 74 beelden werden in brons gegoten. Van Degas kunt u ook een zeer mooie vrouwenkop zien leunend op de linkerhand! Op de tentoonstelling ook enkele werken van Zadkine (1890-1968). Een bronzen gedrapeerde vrouwenfiguur uit 1930. Een lopende diana uit 1939 in olmhout, in de hand een pijl van ijzer, op de rug een pijlenkoker. Groots en krachtig van opvatting. Een verguld bronzen zelfportret van Jacob Epstein (1880-1959) Epstein werd bekend door zijn graf steen voor Oscar Wilde op Père La- chaise in Parijs (1913) en zijn portret bustes van vele beroemde persoonlijkheden. Hij werkte mo numentaal en realistisch, enige tijd abstract. Een prachtig vrouwelijk naakt is te zien van Alexander Archipenko (1887-1964). De benen van hel brons zijn lang. en vloeien buiten gewoon fraai tot de buik samen De torso en het hoofd zijn naar links gebogen, de linker arm is voor de borst gevouwen. Van Joseph Czaky is er een zit tend vrouwelijk naakt in marmer de armen boven het hoofd gekruist. Czaky onderging de invloeden van Maillol en Despiau en ging vervol gens kubistisch en futuristisch wer ken Ook is er van hem een gesti leerde bronzen panter te zien Bijzonder mooi is het bronzen beeld van Oscar Jespers, een model voor het monument voor de dichter Paul van Ostayen in Ant werpen (1931Het is een massief, kompakt beeld van een engel, die de vleugels op de rug heeft gevou wen en die met het hoofd rust op de armen. Tenslotte het schone bronzen portret van de aktrice Maria Lam uit 1929, vervaardigd door Charles Despiau (1874-1946). Despiau be kwaamde zich, werkend in hel Louvre en werkte een jaar of vijf samen met Rodin. Vele van zijn por tretten bevinden zich in het Musée National d' Art Moderne in Parijs Zijn kunst is nobel en estetisch U kunt deze boeiende tentoon stelling in De Zonnehof bezoeken tot en met zondag 5 februari 1978, dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur Op de zondagen •van 13.00 tot 17 00 uur. Op nieuwjaarsdag is het ek- sposeum gesloten. ANCO MALI. „In de paskamer" - Isaac Israëls. onderwerpen zich veelvuldig aan een architektonische discipline. In de eerste wereldoorlog was Permeke met een aantal andere Vlaamse schilders uitgeweken naar Engeland. Beide doeken werden in Engeland geschilderd. Op een bank zit een oorlogsinvalide met een verpleegster. Het doek is ge schilderd in Sidford, en is opgezet in grote partijen, voornamelijk in ro den. Het andere doek beeldt het landschap bij Devonshire uit. Met het oogstgebeuren geschilderd in opgewekte kleuren tegen een wijdse hemel, die in grote toetsen met het paletmes is aangegeven. Een heel mooi schilderij van een wat minder bekende Belgische schilder is „Het Zeemanslied" uit 1926 van Frits van den Berghe (1883-1939). Via grote agave-achtige bladen en tropische bloemvormen leidt de blik naar de blanke en zwarte vrou wen, die op de gekromde aardlijn voorbijgaan. Het is een ritmisch knap geschilderd doek, dat in ver fijnde kleurnuanceringen een ode aan de vorouw, aan de schone vormen, aan het groeiproces schijnt te zijn. Hij interesseerde zich minder voor de direkte waarneming der dingen, maar herschiep ze door eigen ver beeldingskracht Graag zette hij kontrasterende tonen tegen elkaar zonder neutrale tussenzones. Vaak onderstreept hij de lichte vlakken' met forse zwarte toetsen om de klank ervan des te intensiever te laten dóórklinken. paskamer" Een meisje met Oost- Indische Kers in het haar in een kort jurkje wordt geflankeerd door een oudere vrouw, in grijze bloes met hoed op. Links staat een tabouret waarop kleren zijn gelegd, rechts een tafel met een doosHet is min of meer en genrestuk. Dan is er nog een joyeuze zwart krijttekening uit 1984: „Jonge vrouw ten voeten uit". Vlot en zwierig van opzet De vrouw leunt naar één zijde, haar borst komt bloot. Zij eet een koek. BREITNER Van George Hendrik Breitner (1857 Rotterdam - 1924 Am sterdam) zijn er drie zwart- krijttekeningen te zien, en eén olieverfdoekje Het doekje „De Grintgroeve". is door Breitner in Al giers geschilderd. Het wordt ge kenmerkt door de typisch Breitne- riaanse gedragen kleuren en de impressionistische wijze van schilderen. Twee karren met paar den ervoor, beladen met grint, om geven door een aantal figuren, van wie een met rode tez op. Het is een karakteristiek sfeerstuk. De krijttekeningen, gesigneerd G.H.B zijn fraaie portretnotities, waarvan vooral het portret van de jonge vrouw iets zeer innemends heeft. VAN KONIJNENBURG Willem van Konijnenburg (1868-1943) is vertegenwoordigd, door een aquarel uit 1887, „De boom", die hij schilderde in zijn Limburgse tijd, toen hij de ro mantiek en het impressionisme van de Haagse school nog volledig aanhing. Van zijn hand is ook de aquarel „Ruiter te paard". Onder invloed van monumentalisten als Jan Toorop. Roland Holst en Thorn Prikker kwam hij tot stilering, in de geest van een Franse symbolist als Puvis de Chavannes. VAN DER LECK En dan is daar Bart van der Leek (1876-1958) met zijn bevrijdende theorieën, die in 1916 uitmonden in zijn abstrakte komposities. Van der Leek richtte in 1917 met Mondriaan, Van Doesburg, Oud, Rietveld en Wils de Stijlgroep op. Op de tentoonstelling ziet u de drie voorstudies voor het abstrakte schilderij „De bloesemtak" uit 1921De eerste potloodtekening is geheel naturalistisch; in de tweede potloodtekening is het bloeiende appelboompje in rechthoekige vormen weergegeven. In de derde voorstudie, een aquarel, zijn de takken als grijsblauwe streken en de bloemen als oranje-rode kleurenvlakjes aangegeven. Uit 1918 dateert een abstrakte kompositie in de primaire kleuren rood, blauw, geel met zwart en wit als tegenspelers, in een ele mentaire vlakverdeling. Iets derge lijks vindt u ook uitgevoerd op een keramiektegel. Het is een periode in de kunst, die helder en duidelijk aan doet, en die het verstandelijke ele ment optimistisch naar voren schuift. PIET MONDRIAAN Van het in Amersfoort in 1872 geboren lid van de Stijlgroep Piet Mondriaan (overleden in New York in 1944) hebben de verzamelaars diverse stukken weten te verwer ven. Er is een groot olieverfdoek uit 1908, „Bomen aan het water", ge schilderd in het Gein. In dit doek manifesteert zich reeds de kleuren- doorbraak. Tegen een geel-oranje fond schuldert Mondriaan sterke blauwe aksenten in hemel, water en aan de horizon. De boomstammen zijn weliswaar nog ekspressief ge bogen, het afhangende loof is ty pisch voor de vroegere Mondriaanse schilderwijze. In de voorgrondpartij vertoont zich nog een bruin-groen getinte naturalis tisch opgevatte begroeiing. „Het meisje met de gele hoed" is door Mondriaan geschilderd in 1912. Het doek is schetsmatig op gezet in heldere kleuren. Een fris en levendig portret, dat de invloeden van de Franse schilderkunst in zich draagt. Een traditioneel geschilderd doek, aansprekend door zijn sfeer volle typering van een aan tafel zit tend echtpaar anno 1925, met als achtergrond een door het raam en de vitrage versluierd landschap, is van de hand van Willem Tholen (1860-1931). De bloemkeuze, de lelietjes van dalen, houdt een type ring in van het begin van deze eeuw. Een mooie aquarel is die van Herman Kruyder 1881 -1935) sterk geometrisch ojigebouwd JAN SLUYTERS Prachtig werk ook van Jan Sluyters (1881 -1957) Daar is in de eerste piaats het doek „Bloemen in een vensterbank" uit 1913 Sluylers schilderde graag bloemen en deed dit op de voor hem karakteristieke wijze tegen een zéér licht gekleurde achtergrond, zodat de kleuren van de bloemen helder over komen. In een glazen karaf staan irissen, vermengd met gele en rode klap- roosjes. Door het raam zijn de lijnen van de huizen aan de overzijde zichtbaar. Eveneens uit 1913 en in kubistische trant is het kinderportret van zijn hand. Het kind in een fel rood jurkje is in een fauteuil ge schilderd tegen de ook voor Kan dinsky typische in gele, blauwe, grijze en rode toetsen ge- skandeerde achtergrond. Uit een eerdere periode, 1907, nog geheel in de ban van het fauvisme, dateert het doek „Tjalk aan de Kostverlorenvaart". Woelig geschilderd, in donkere tonen LEO GESTEL Van Leo Gestel kunt u in De Zon nehof zien de geschilderde voor studie in geel, groen, paars en rood van het liggend, vrouwelijk naakt uit 1909, in gestreepte toetsen uitge voerd. En de jonge gitana, een por tret uit 1914, dat de strenge invloed van de Spaanse schilderkunst heeft ondergaan, en dat wordt geken merkt door een tendens zwermend naar realisme en monumentaliteit. Van de zwierige Hollandse Parij- zenaar Kees van Dongen (1877- 1968) twee zeer ekspressieve di rekte gouaches. AMERSFOORT - In de kollekte Hannemma - De Stuers uit het Kasteel 't Nijenhuis bij Heino in Overijssel, waarvan op het ogenblik een keuze is te zien in de Zonnehof, bevinden zich wer ken van een groot aantal bekende buitenlandse kun stenaars. Graag willen wij ver schillende daarvan de revue laten passeren. De verzameling Is bijeen gebracht door dr. D. Hannema, en is genoemd naar zijn ouders Dirk Hannema en Hermine Elise de Stuers. Het is de eerste maal, dat een zo grote hoeveelheid schilder- en beeldhouwwerken uit deze kollektie gezamenlijk elders wordt geëkspo- seerd. De verzamelaars van de Hannema-De Stuers kollektie zijn van eigen onderscheidingsvermo gen en eigen estetische normen uitgegaan. In de loop van de jaren kreeg de uitgebreide kollektie in het kasteel Nijenhuis steeds meer het karakter van een verzameling, be staande uit zelfstandige eenheden. De schilderijen en de beeld houwwerken, samen met de zich in de vertrekken bevindende meubels en tapijten, vertegenwoordigen de sfeer van bepaalde perioden in de geschiedenis van de kunst. VINCENT VAN GOGH De Zonnehof-ekspositie bevat twee minder bekende werken van Vincent van Gogh „Oude man met hoge hoed" en „Le moulin de la Galette". De man met de hoge hoed is een zwart-wit krijttekening, date rend uit 1884. Het is een werk uit Van Gogh's Nuenense periode. Een periode die zeer vruchtbaar was in deze tijd schilderde Van Gogh ook De Aardappeleters, 1885. De kop van de oude man is de weergave van de realiteit van de ouderdom, vereenvoudigd tot enkele essentiële trekken. Zijn por tretten tekenend naar de natuur vormde Van Gogh hun uitbeelding psychisch om, teneinde er een dramatische levensekspressie in te bereiken. De Moulin de la Galette werd ge- schilders in 1886, toen Vincent via Antwerpen naar Parijs was getrok ken waar zijn broer Theo de galerie Goupil leiaoe in narijs onderging hij de invloed van de Franse kun stenaars De lucht, die Vincent ach ter de Moulin schildert, is helder en licht geworden. De figuren die de trap afdalen, hebben kleurige toet sen gekregen ISAAC ISRAELS Van Isaac Israels (Amsterdam 1865 - Den Haag 1934) zijn er op de Zonnehoftentoonstelling drie werken aanwezig. Daar is in de eerste plaats het prachtige doek, „Jonge vrouw in profiel", geschilderd in 1917 Het is een harmonisch portret, zuiver van sfeer, gaaf van kompositie, voor namelijk in gelen uitgevoerd. De jonge vrouw staat voor Vincent van Goghs doek „Zonnebloemen", dat nu in de National Gallery in Londen is. Tussen 1917 en 1920 kreeg Isaac Israels twee Van Goghs in bruikleen van mevrouw Van Gogh-Bonger Op nóg twee andere schilderijen, zal hij deze Zon nebloemen méé-uitbeelden. Uit 1910 dateert het door Israels in Parijs geschilderde doek. „In de „Moulin de la Galette" - Vincent van Gogh.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 4