imersfoortse landschapsschilder lohan van Bijsterveld in restaurant van zwembad ielegenheidsgrafiek en ex-libris: loeiende collectie in bibliotheek URGEMEESTER RADEMAKER OPENDE EXPOSITIE I0G TOT 14 JANUARI TE ZIEN Leusder Krant - Kunst DONDERDAG 29 DECEMBER 1977 voorkant één zin liet drukken in een roodgetint fraai lettertype. Soms zijn er mensen die er uitspringen door de kleuren die ze toe passen. Een héél mooie wens uit 1965 is van Jan Batterman:,,Zelfs door het oog van de naald kan men de hemel zien". Stralend van kleurschakering in rood en blauw Een erg mooi gezegde staat op de 1968 wens van Myra en Jan Rheber- gen:„lndien ge vreugde witt verme nigvuldigen, moet ge haar delen, Pythagoras?" Anco Mali. De tentoonstelling zal voor het publiek te bezien zijn tot en met vrijdag 6 januari 1978. En wel tijdens de openingstijden van het zwembad: op de weekmiddagen van 13.00 tot 18.00 uur, in de week 's avonds van 20.00 tot 22.00 uur, 's zaterdags van 10 00 tot 13.00 uur, en 's zondags van 10.00 tot 14.00 uur. Johan van Bijsterveld is een typische landschapschilder. Hij heeft oog voor het mooie plekje in de natuur. Het fraaie duinlandschap, de herfstige bomen, het zomeravondlicht, de holle weg in een bosformatie, de schilderachtige bos rand, een bloeiend stuk hei. Hollandse winterlandschappen. Het ene geeft een beeld van Enkhuizen, waar de scheepjes in de haven en de oude Dromedaris zijn ondergenieuwd Het andere doek geeft onder een koude grauwe vrieshemel een Hollands win- tergebeuren bij uitstek de Elfsteden tocht. weer Bewust heeft Van Bijsterveld de honzon héél laag gekozen om de nietigheid van die paar schaatsende figuren in het winters barre landschap aan te geven. Hoe uit gestrekt is de hemel, hoe mee dogenloos de kou, hoe eenzaam zijn de Elfstedenrijders! Kunst en soort. In het Leusdense zwembad biieen dank zij het initiatief van cantinebeneerder Van Schaik. tekening van massa's mensen Iemand heeft:,,Een gelukkig 1964" als volgt uit gebeeld. (postzegel van) 1 (cent) ge lukkig 196 (postzegel van 4 cent Mevrouw Van Rijswijk noemt een ander aardig voorbeeld: ,,Het jaartal 1961 kon je zo mooi ómkeren Toch waren er maar enkelen, die dat ontdekt en verwerkt hadden. Sommigen beeld den er een speelkaart bij uit. Die kun je immers óók ómkeren" Om weer es tot iets anders te komen schreef grafikus (postzegelontwerper) Otto Treumann een wenszin voor het nieuwe jaar heel gewoon met de hand, en een ontwerper als Wim Crouwel ge bruikte een groot formaat dubbele kaart waaroverheen hij op achter- en Hij legt de natuur graag in tekening of olieverfschilderij vast. Vaak maakt hij in de natuur een schets met potlood of pen, een aantekening als het ware. Een voorstudie zou je ook kunnen zeggen. ANCO MALI verzamelen. Het is de Ex-libriskring, die onderdeel is van de Wereldbibliotheek 't Gaat deze mensen om het stukje gra fiek. dat ze in handen hebben. Vaak hebben ze ook nieuwjaarskaarten, ge boortekaartjes en dergelijke erbij. Het zijn ook altijd dezelfde ontwerpers, die je bij de gelegenheidsgrafiek tegen komt Toch zijn er in Europa zo'n ruim vijf honderd kunstenaars te vinden, die hun brood verdienen met de kleingrafiek". „Is de ex-Fibris oorspronkelijk be doeld als herkenningsteken van de eigenaar, zodat iemand, die in zijn boekenkast een boek met een vreemde ex-librls ontdekt, dit boek in de snelste keren aan de eigenaar kan teruggeven?" „Inderdaad, dét was de bedoeling. Daar herinnert de volgende ex-libris- rijm ook aan; „Terug als een haas Naar zijn baas". Al gauw ging de naam van de man erin mééspelen Als je heette zoals ik, Van Rijswijk, dan koos je het wapen van Rijswijk. Anton Pieck heeft daar een enorm handje van. Heette iemand Vos, dan verscheen er direkt een vosje op de tekening. Ook kreeg je ex-libris voor gedeelten van je bibliotheek Voor de muziekboe ken nam je een vignet met een toespe ling op de muziek. Voor de juridische boeken één met Vrouwe Justitia en zovoorts. Volgens sommigen is het ontaard in de hanq naar het plaatje zelf. Je laat 300 ex-libris drukken. Die kun je makke lijk in 300 boeken kwijt. Maar dat doe je niet Je plakt er een stuk of wat in, en de rest behoud je om te ruilen". De heer Piet van Rijswijk verzamelt ex-libris sinds 1958 Alles wat hij in dozen heeft gesorteerd, en voor de ten toonstelling in de openbare leeszaal op vellen karton heeft geplakt, is door ruiling bij elkaar vergaard. Zijn vrouw lacht:„Wij sturen bin: nenkort weer gestencilde wensen, door Piet ontworpen, aan alle leden van de ex-libriskring, waarvan de lijst met adressen ons door de We reldbibliotheek wordt verstrekt En dan hopen wij weer goede exemplaren voor onze verzamelinq teruq te krijgen Ikzèll spaar postzegels, en die krijg ik dan óók, op die manier toegezonden!" De heer van Rijswijk laat mij ex-libris zien, waarvan de namen aardig zijn om ze te herkennen: Willem Mengelberg, Eduard van Beinum, Eduard Flipsen, Bertus van Lier, Johan Willem Frederik Weremeus Burning, Jac. P. Thijsse. Op de tentoonstelling komt één vel met ex-libris. De overige vellen zullen gelegenheidsgrafiek tonen. „Naar een zonnig 1965, Gaudaen". „Avec les meilleurs voeux de Hervé" (met de beste wensen van de tekenaar van Kuifje: wens voorzien van talloze „postzegels" met de beeltenis van Kuifje). Van Fritz Behrendt „Veel geluk op weg naar het jaar 2000", met een i de redaktie) EUSDEN - Tot 14 januari kan in de openbare bibliotheek leuw Langenbeek" in isden-Centrum de boelende ctie gelegenheidsgrafiek en j-libris bekijken. Daarom komen (op de valreep van oud-naar- Kjw nog even op deze expositie In ons vorige nummer latsten wij een artikel over deze onstelling, echter zonder |b's. Vandaar, dat wij de re- isie nogmaals publiceren, nu |de foto's. Ga eens kijken, het Ide moeite waard. LEUSDEN - Wie geïnteresseerd is in kleingrafiek, in het bijzonder in ge legenheidsgrafiek en ex-libris, kan in de weken rond oud en nieuw terecht in de openbare leeszaal in Leusden- centrum. Piet van Rijswijk eks- poseert daar een gedeelte van zijn kollektie kleingrafiek. Onder gelegenheidsgrafiek verstaan we eigenlijk óók de ex-libris. Gelegen heidsgrafiek is de verzamelnaam voor de grafiek, die gemaakt wordt voor bij zondere gelegenheden of doeleinden- geboorte, huwelijk, spijskaart, plech tigheden, ex-libris. De gelegenheids grafiek wordt door vele, ook grote, kun stenaars beoefend, en is in sommige landen het objekt van verzameling. Er bestaan verenigingen en gespeciali seerde uitgeverijen, die de gelegen heidsgrafiek stimuleren en bekend ma ken. Een ex-libris is een vignet of prentje, dat als eigendomsmerk vóór in een boek wordt geplakt, en dat veelal be halve de naam of de initialen van de eigenaar een zinnebeeldige voorstelling draagt. Het gebruik van ex-libris in of op boe ken is zo oud als het boek zelf. Het losse of ingeplakte ex-libris is ontstaan na de verbreiding van het gedrukte boek in de tweede helft van de 15e eeuw De eerste ex-libris kwamen tot stand in Duitsland, waar kunstenaars als Dü- rer, Cranach en Holbein verschillende ex-libris in hout sneden. Het oudste gedateerde Nederlandse ex-libris draagt het jaartal 1565. De meeste oude ex-libris vermelden geen naamomdat het wapen volstond om de eigenaar te doen herkennen. Geleidelijk kwamen ook andere mo tieven voor: allegorische" voorstellingen, zinspelingen op de naam, het beroep of de liefhebberijen van de eigenaar. Hierin werd de naam verwerkt, voorafgegaan door de woor den ex-libris (=uit de boeken van). An dere ex-libris bestaan alleen uit een ge graveerde of topografische tekst in een sierlijke omlijsting. Talrijke bekende kunstenaars hebben ex-libris uitgevoerd in alle mo gelijke grafische technieken. In de be gintijd als houtsnede In de 17de en 18de eeuw als kopergravure. Later ook als ets, staal-, hout- of plastic gravure, lithografie, linoleumsnede, zeefdruk of als fotografisch gereproduceerd teke ning. De ex-libriskunst heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke tak van de grafische kunst, mede door het feit dat sinds de 18de eeuw het ex-libris verzamelobjekt werd. Hoewel vele be kende vorsten, staatslieden, kun stenaars een ex-libris bezitten, wordt door de meeste verzamelaars meer waarde gehecht aan de kunstvorm dan aan de erop voorkomende naam Terwijl in West-Europa de belangstel ling voor het ex-libris schijntaf te nemen, is het tegenovergestelde het geval in landen als Polen. Tsjecho-Slowakije en Rusland, waar zowel de grafici als de verzamelaars een grote aktiviteit aan de dag leggen. „In Nederland", vertelt Piet van Rijs wijk mij, „bestaat een vereniging van een paar honderd leden, die ex-libris Deze werkt hij op zijn atelier in olieverf uit. Johan van Bijstervelds landschappen zijn traditioneel ge schilderd. „Ik heb leren kijken door de bril van de Haagse en de Amsterdamse school en de Franse impressionisten", zei hij mij, toen hij in 1975 een over zichtstentoonstelling in het A. K. G. Ploeghhuis hield ter gelegenheid van zijn 65ste verjaardag. „Bovendien hecht ik erg veel aan techniek. Ik be schouw het schilderen als een vak, waarvan je de techniek door veel oefe nen onder de knie moet krijgen". Van Bijsterveld had les van Martin Brink en Willem van Dam. Eén van zijn eigen leerlingen, Gerrit IJzelendoorn, eksposeerde een aantal maanden ge leden in de cantine van het zwembad. De Amersfoortse schilderes Mari Ros is ook een leerlinge van hem. Wie van bos houdt, kan op deze ten toonstelling terecht „In Den Treek", „Bosrand op Schiermonnikoog", „Sep tember in De Boom", „Boslaan bij Hooghalen". Johan van Bijstervelds doeken zijn naturalistische weerspiege lingen van het Hollandse landschap. Hij en zijn vrouw Bep fietsen graag in Drente, op Schiermonnikoog. Van Bij sterveld legde er het binnenhalen van het hooi vast, bij Orvelte, en hij schilderde de hei bij Exloo. Van zijn hand vindt u op deze ten- - toonstelling ook twee karakteristieke rgemeester Rademaker tijdens zijn speechje. WSDEN - Als eerste officiële daad zijn installatie, opende bur- neestermr. J. W. M. Rademaker vo- i week vrijdagavond de expositie Johan van Bijsterveld in het embad-restaurant BavoortDe er Rademaker, die zich overigens cfinog eventjes vergiste enDelden" mde, inplaats van Leusden (maar zich handig wist uit te praten), mde het werk van de Amersfoortse nstenaar aansprekend Hij vond het voordeel, dat men niet apart naar ie expositie hoefde te gaan, omdat tentoonstelling is geïntegreerd bin- i het zwembad-gebeuren. Plezie- opgewekt werk in een al even ple ng kader, het. zwembad", aldus de :gemeester, dlë de heer Van Bijster- 4 vóel succós toé wens te 'in zijn De heer G. G. van Tiel sprak namens Zwembadstichting. Hij was blij, dat heer Rademaker de expositie kon enen. Hij sloot zich geheel bij de orden van de burgemeester aan. k hij vond het werk bijzonder aan gekend. Na de opening wandelde het gezelschap, waaronder loco- chef-badmeester Grit, door het zwem- burgemeester Van Zandbrink en badcomplex.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 7