Meeste films wegens succes geprolongeerd
BtRtRw*
Japanse films en Bogart in Filmhuis
DOOR BERT VOS
.Leusder Krarrt- KijK óp.de film
filmagenda Amersfoort
DONDERDAG 5 JANUAR11978 1S
I
iniionnoiiioioiinninniimiiioiiiioitioinniitioinioiiiiiinmiiiiiiiiiiiimiiniimiiitiititnitiiiiiniiiiiitniiiiii ii aajAjm c ma aJULOJLB
0 fl fl 8"fl"fl"fl"b oooooooooo o"o'ö"ö"öo"öYo"o"ö"ö"o öoöoooöoo oooo o o <To o o öo'ö'öö tTö'ö'ö fl'8'8 fl*fl~fl"8"8 8 8 6 5TrTBTnnnnr8~8"fl" 8 fl
5 8 0 0 fl'fl'fl'fl'fl fl fl fl fl'fl'fl"fl'fl'fl'fl'fl'fl'8~fl-fl'fl"fl"fl"fl-fl"flTfl "B"B"fl"fl"fl'fl fl O'fl"fl"B"fl"fl"fl'fl'fl"g"g"0"STBTT
AMERSFOORT - Filmliefhebbers, die Intussen In Amersfoort zijn uit
gekeken, hebben deze week een beetje pech, want er zijn maar liefst zes films
wegens succes geprolongeerd. „The Spy who loved mo" beleeft konstante
hoogtijdagen in Grand 3, dat vrijwel elke avond is uitverkocht. De vier vuisten
van Bud Spencer en Terence Hill verhuisden naar Grand 4, terwijl Louis de
Funès en bondgenoten in „Samen uit, samen thuis" nu In Grand 5 zijn te zien.
In Cinema 1 is Herbie nog lang niet uitgedold met zijn lieftallige Lancia en de
race naar Monte Carlo. „Soldaat van Oranje" is niet weg t e branden uit Amers
foort, vooral nu ook de jeugd van twaalf jaar en ouder deze film kan gaan zien.
In Cinema 2. De spektafelfilm „The Deep" van Peter Yate a gaat In Euro Cinema
over het doek. Alleen in Duo 1 en Duo 2 zijn nieuwe films gearriveerd. In Duo 1
is dat de sexfilm „French Erection" (niet te verwarren met French Con
nection en In Duo 2 aktie met Robert Mitchum in The Amsterdam Kill".
In de nachtvoorstellingen van Duo 1 moesten de meisjes het zonder mannen
doen en in Duo 2 kan men de krachtfiguur Charles Brcinson zien in de goed
gemaakte aktiefilm „St. Yves". De kinderen tenslotte kunnen veel plezier
beleven aan de science fiction-achtlge speelfilm: „Robin en het Robot
complot". In Euro Cinema.
Het Filmhuis Amersfoort begint deze week aan een Japanse reeks speelfilms en in
de nachtvoorstellingen aan een Humphrey Bogart-retrospectief. Zaterdagnacht:
„De schat van de Sierra Madre"
THE AMSTERDAM KILL
Voor de liefhebbers van aktie
draait deze week In Duo 2 de film
„The Amsterdam Kill" met Robert
Mitchum in de hoofdrol als Quintan.
Larry Quinlan Is een ex-agent van
de Amerikaanse Narcoticabrigade.
Hij wordt benaderd door één van de
topmensen uit de heroïnehandel,
Chung Wei, wiens hoofdkwartier in
Amsterdam is. Wei wil het toene
mende geweld en verraad in de her-
oïnewereld de rug toekeren en eruit
stappen. Zijn voorstel aan Quinlan is
dat hij in ruil voor informatie over de
heroïnebendiis 200.000 dollar en 'n
paspoort met: een nieuwe naam voor
Amerika krijgt. Quinlan, die geld en
rehabilitatie t>lj de politie ruikt gaat
naar Hong Ko ng en neemt contact op
met Odum», de enige narcotica
agent die hij| nog vertrouwd. Tevens
vraagt hij zijn Chinese vriend Jimmy
om Wel zolang te beschermen.
Jimmy kwijlt zich al direct van z'n
taak bij een schietpartij waarbij hij
Wei het leven redt.
Quinlan I egt Odums uit dat hij voor
goede tipü kan zorgen, maar hij
noemt de naam van Wei niet. Odums
heeft er wel oren naar en samen met
de politie van Hong Kong wordt er op
aanwijzing van Quinlan - via Wei -
een klein succesje geboekt. Daarna
gaat 't echter fo ut, want de aange
wezen personen en plaatsen blijken
steeds op de hoogte van de politie
inval. Quinlan krijgt de schuld, maar
hij weet wel beter. Ook hoort hij dat
de in beslag genomen heroïne niet
meer verbrand wordt, maar verkocht
naar Europa voor medische doelein
den.
Quinlan gaat terug naar Am
sterdam, waar hij opgewacht wordt
door Riley Knight, die de leiding
heeft van de Amerikaanse Narcoti
cabrigade in Amsterdam. Knlgt
vraagt Quinlan hem op de hoogte te
houden en hoort hem uit over Wei.
Dan krijgt hij bericht van Wei om hem
te komen spreken in diens hotel. On
derweg wordt Quinlan ontvoerd en
via allerlei medische instrumenten
krijgt men los dat Quinlan met Wei
samenwerkt. Quinlan wordt losgela
ten en slaagt erin Wel te vinden. Deze
is echter net vermoord. Hij vindt de
agenda van Wel met daarin drie na
men: Bloemenveiling Aalsmeer,
Amstel Farmacie en Bloemenk-
wekerij Julianahoeve in Utrecht. Met
deze gegevens gaan Jimmy en Quin
lan aan 't werk en na veel achtervol
gingen, vecht- en schietpartijen,
waarbij vooral de glazen bloemen
kassen het moeten ontgelden, wordt
het hen duidelijk dat bloemen en
heroïne heel goed samengaan. En de
grote bazen van deze bende blijken
goede bekenden van Quinlan te zijn.
Een aardige aktiefilm, maar we
hebben betere gezien.
(Duo 2, eerste week, 12 jaar)
DE ROBINS EN HET RO
BOTKOMPLOT
Smokkelaar en robots, dat is het
thema van de jeugdfilm deze week.
Het Is de film „De Robins en het Ro
botkomplot", een Nederlandse
jeugdfilm.
De zusjes Jos en Claire zijn mef va
kantie in Italië. Door een toeval verne
men zij dat er een grote bende smok
kelaars opereert in de buurt van hun
vakantieoord. Daar de politie de
meisjes niet gelooft, gaan zij met twee
vrienden zelf op onderzoek uit Hun
doel is de duivelsgrot. Daar aan
gekomen staan ze plotseling oog in oog
met de in deze grot levende robots. Na
een sensationeel gevecht lukt het hun
deze uit te schakelen. Ze worden echter
ontdekt door de smokkelaars die hen
naar hun leider brengen. Hier wacht
hen de grootste verrassing van hun le
ven.
Na vele angstige momenten slagen
ze erin met hulp van de politie de bende
te overmeesteren. Het enige wat hen nu
nog rest is te genieten van een welver
diende vakantie. Alweer een van die
spannende Nederlandse leugdfilms.
(Euro Cinema, zat. en wo. middag, alle
leeftijden).
WEG MET DE BOEKEN,
DE STRAAT OP
Van zaterdag 7 januari tot en met
dinsdag 10 januari, elke avond om
kwarl over acht, draalt In het Amers-
foortse Filmhuls in Theater Miniatuur
aan de Appelmarkt de Japanse film
„Weg met de boeken, de straat op".
Het is de eerste van een aantal
Japanse films, die het Filmhuis In de
maand januari draalL De film Is geba
seerd op een scenario van Shujl Te-
rayama. Het is geen gewone film. Ze
richt zich regelrecht lot de toe
schouwer namens de Japanse jeugd,
die meedeelt, dat ze er de balen van
heeft. Het ouderlijke huls en de betut
teling der ouders moeten het ontgel
den. Ineen totale manifestatie die een
mixage is van musical, driestuiver-
sopera, anto-morallteih straattoneel
en enkele andere zaken, wordt met de
wereld der ouderen grondig de vloer
aangeveegd. Alle sexuele problemen
worden binnenste bulten gekeerd.
„Weg met de boeken, de straat op" Is
een unieke, verwarrende, hart
stochtelijke, nihilistische
uitbarsting, die je toch gezien moet
hebben.
Shuji Terayama. geboren 10 decem
ber 1936 in de provincie Aomori, mani
festeerde zich aanvankelijk als dichter
(de bundel „Boeken in de lucht", 1954)
en als toneelschrijver („Bloed slaapt
staande", 1957) maar vijftien jaar later
had hij bijna geen medium ongebruikt
gelaten om zijn curieuze mengeling van
steeds terugkerende eigen thema's en
bewerkingen van andere gegevens te
presenteren. Opvallend is datzijn eerste
stuk bekend werd door publikatie in een
literair tijdschrift, terwijl latere stukken in
eerste instantie bestonden bij de gratie
van de uitvoering, daardoor konstant
van vorm en uitwerking veranderden en
nauwelijks vastgelegd konden worden.
Oorzaak hiervan is dat hij met een door
hemzelf in 1967 opgerichte toneelgroep
Tenjo Sajiki (De kinderen van het para
dijs) werkt. Tot de toneelstukken die Te
rayama schreef of in scène zette beho
ren: Vrouwen van de Hond God (1965),
De misdaad van juffrouw Oyama De-
buko, La Marie Vison en Hanafuda
.(1967), 1001 Sinjuku nachten.
Blauwbaard, De zeven hoofdzonden
van gravin Kikako Kotakagri, Weg met
de boeken, de straat op, Vaarwel aan de
film en De kleine prins (1968), De eeuw
rijdt op een circusolifant (1969), De mis
daad van Dr. Galigari (1970) en Jas-
homon (1971). Het laatste stuk en het
straattoneel „Het door mankracht aan
gedreven vliegtuig Salomon" zijn in Ne
derland bekend door presentaties in het
Holland Festival 1972. Verder pu
bliceerde Terayama gedichtenbundels,
bundels essay's en een verhalend ge
dicht „Inferno" en schreef hij een antal
hoorspelen. Als dichter manifesteerde
hij zich in 1971 op het festival Poetry
International in Rotterdam.
Met film kreeg Terayama het eerst te
maken via kleine rollen, onder andere
voor Masahiro Shinoda, voor wie hij ook
„om den brode" de scenario's voor
diens eerste drie films schreef. Later
schreef hij nog scenario's voor Susumi
Hani („Eerste liefde, helsie versie") en
Shinoda („Buraikan") en werkte hij
samen met Toshio Matsumoto. Pas in
1970 maakte Terayama (op 16 mm) zijn
eerste eigen film, aanvankelijk lang
maar latèr door een vriendje die hem te
lang vond bekort.Weg met de boeken,
de straat op", een losse bewerking van
het toneelstuk, werd tenslotte de film
waarmee Terayama op vele festivals
(Cannes, San Remo, Rotterdam, Lon
den) Europa verraste. Keizer Tomaten
ketchup 1970), Weg met de boeken, de
straat op (1971).
Filmhuis, Appelmarkt, zaterdag t/m
dinsdag, elke avond 20.15 uur).
HUMPHRY
BOGART-CYCLUS
Vanaf zaterdagavond 7 januari (23.00
uur) staat het Filmhuis Amersfoort vijf
weken lang in het teken van Humphry
Bogart. Zaterdagnacht wordt begonnen
met „The treasure of the Sierra Madre"
uit 1948 van de bekende Amerikaanse
regisseur John Huston.
Als zuigeling genoot Humphrey
Bogart in Amenka al een nationale, zij
het anonieme vermaardheid: zijn portret
prijkte op alle blikjes Mellins Baby Food.
Het was getekend door zijn moeder
Maud Humphrey, een in de reclamewe
reld veelgevraagde ontwerpster.
Humphrey's vader was arts met een def
tige praktijk in New York. De jonge
Bogart groeide op temidden van Ierse
bedienden, werd op 18-jarige leeftijd
van school getrapt en meldde zich bij de
marine. Daar liep hij bij een incident
(over de juiste toedracht ervan zijn de
biografen het niet eens) de verwonding
Meer woorden van lof zijn aan deze
filmgewijd dan een pagina kan bevatten,
maar vaak wordt vergeten dat „The
Treasure of the Sierre Madre" vooral
een succes was bij de kritiek - het publiek
dacht er anders over, tenminste
destijds, aan het eind van de jaren '40.
De reden ligt voor de hand: Humphrey
Bogart speelt de rol van een verloederde
goudzoeker die zijn vrienden verraadt
voor een paar zakjes „pay dirt" méér,
totdat hij zelf het slachtoffer wordt van de
hebzucht van anderen Bogart be
schouwde „De Schat van de Sierra
Madre" als een voorlopige bekroning
van zijn koppig streven naar betere rol
len. Eendimensionele gangsters, zoals
hij het zelf uitdrukte, speelde hij allang
niet meer, maar hier lag een kans om
een wat gecompliceerder karakter uit te
beelden dan dat van de schoorvoetende
held uit de thrillers en oorlogsfilms van
de voorafgaande jaren. Echter, het pu
bliek was Bogarts gangsterperiode al
weer vergeten en pikte het niet, zoals het
vroeger wel had gedaan, dat hun held
aan het einde van de film door bandieten
wordt afgeslacht.
Eens te meer toont John Huston zijn
meesterschap als regisseur én
schrijver. Toch is er een verschil met
„De Maltezer Valk", een van zijn andere
klassieke films. Volgde hij bij het script
voor deze film het oorspronkelijke boek
op de voet, de geëngageerde avon
turenroman van Ben Traven heeft in zijn
handen een grondige bewerking onder
gaan die de essentie van het boek over
eind houdt, maar nevenintriges afkapt
en in aanvullende scènes de hoofdper-
Grand 1 en 2, TEL 033-14632 Deze
theaters gaan begin van dit jaar open.
Grand 3. The spy who loved me. Dage^
lijks 1.30, 6 45 en 9.30 uur. Zondag
1 30, 4.00, 6.45 en 9.30 uur.
Grand 4. De vier vuisten van de duivel.
Dagelijks 1 45, 6.45, 9.15 uur. Zondag
1 45, 4.15, 6.45, 9 15 uur
Grand 5. Samen uit samen thuis Dage-
lijks 2.00, 7.00 en 9.30 uur. Zondag
2 00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur,
Cinema 1. Herbie gaat naar Monte'
Carlo Dagelijks 1.45, 6 45 en 9.15 uur.
Zondag 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. tl
Cinema 2. Soldaat van Oranje.
Dagelijks 1.30, 6 30 en 9.30 uur.
Euro Cinema. Tel. 033-33655. The,
deep. Dagelijks 1.45, 6.45 en 9 30 uur.
Woensdag 6.45 en 9.30 uur. Zondag
1.30, 4.15, 6.45, 9.30 uur. Zaterdag
4.15, 6.45 en 9.30 uur.
Duo 1. Tel. 033-16572. 't Franse num
mertje. („French erection"). Dagelijks
2.15, 7.15 en 9 30 uur. Zondag 2 15,'
4.30, 7.15 en 9 30 uur.
Duo 2. The Amsterdam Kill. Dagelijks
2.00, 7.00 en 9.15 uur. Zondag 2 00,
4.15, 7.00 en 9.15 uur.
Nachtvoorstellingen:
Duo 1Meisjes zonder mannen. Vrijdag,
en zaterdagavond 24.00 uur
Duo 2. St. Ives. Vrijdag en zaterdag
avond 23.45 uur.
Kindervoorstellingen:
Euro Cinema. De Robins en het robot
komplot. Woensdagmiddag 1.45 uur.
Zaterdagmiddag 1.45 uur. Ad
viesleeftijd 7 jaar.
NIEUWJAARSPOST
Regelmatig kom ik bij mijn post
aangehechte blauwe PTT-kaarten
tegen. Op die kaarten staat keurig
geschreven, dat zij, die mij een brief
of iets anders per post hebben ge
stuurd, schromelijk tekort zijn ge
schoten in het op juiste hoogte
waarderen van de werkzaamheden
der PTT-brievenbezorgers. Opzo'n
kaart staat een nummer
geschreven. Dat is het nummer,
waaronder de zonde der afzender
is genoteerd, maar dan wèl op jouw
naam. Het is natuurlijk onvermij
delijk, dat tijdens de zeer drukke pe
riode van de afgelopen feestdagen
de PTT overwerk moest verrichten
en dat daarbij ook fouten kunnen
worden gemaakt. Alle waardering
voor het feit, dat de meeste wensen
voor het nieuwe jaar toch bijna he
lemaal op tijd arriveerden in mijn
bescheiden optrekje.
Mijn zwager was minder tevre
den over de werkzaamheden van
zijn zeer geachte collega's (hij be
hoort zelf tot het semi-rijksconcern).
Hij ontving een nieuwjaarswens in
enveloppe met een blauwe kaart er
aan. Nu is mijn zwager altijd wat
kritischer ten opzichte van zijn
werkgever dan anderen misschien
zouden zijn en hij bestudeerde de
enveloppe dan ook aandachtig.
Volgens de kaart zou hij moeten be
talen, omdat de enveloppe was
dichtgeplakt en niet als zodanig met
een postzegel was gewaardeerd.
I Fout natuurlijk. Mijn zwager dacht
I er anders over en kwam na langdu
rige studie tot de konklusie, dat de
lijmrand van de enveloppe vrijwel
onbeschadigd was, maar dat door
het vochtige weer een klein stukjei
ervan was blijven plakken. Een mis -
verstand dus van tante Pos.
Met enveloppe en blauwe kaart
toog mijn familie-lid naar het post-
kanToor en vroeg genoegdoening.
Het grote „Boek der Registraties"
werd tevoorschijn gehaald en na
enig puzzelen (het was niet het al
lerbeste handschrift) werd het juiste
nummer ontdekt. De klacht werd
geduldig aangehoord en de
bewuste enveloppe werd heel
voorzichtig ter bestudering op tafel
ge.'egd. Enkele andere collega's
werden er ter assistentie bijge
roepen, want je moet nooit op je
eigen oordeel alleen afgaan,
nfetwaar? De beraadslagingen
namen verhitte vormen aan, terwijl
mijn zwager geduldig voor het loket
wachtte. Mèt verschillende ande
ren, die overigens niet zo gelukkig
waren met de inderhaast bijeen
geroepen conferentie der
postzegeldienaars".
Er moest een loupe bijkomen om
de lijmrand van de enveloppe wat
nauwkeuriger te kunnen bekijken.
Bij gebrek aan zo'n handig ap
paraat werd de bnl van één der lo-
kettisten gebruikt. En ja hoor, de uit
eindelijke konklusie was eens
luidend: de lijmrand was vrijwel on
beschadigd en de blauwe kaart
was ten onrechte uitgeschreven.
Het grote boek werd weer ter hand
genomen en de desbetreffende re
gistratie werd nauwkeurig doorge
streept, mèt de vermelding, dat het
een foutieve handeling der PTT be
trof.
De rij wachtenden was intussen
gegroeid, maar mijn zwager had
tenminste genoegdoening gekre
gen. Hij bleef wèl met de gerecht
vaardigde vraag zitten, of het uit
schrijven van zo'n blauwe kaart nu
wel zo kostenbesparend is als door
de PTT steevast wordt beweerd
Tijd Is geld, zegt het spreekwoord.
Wat die blauwe kaart betreft: dat is
blijkbaar een kwestie van principe.
En dèèr breng je geen enkele
PTT-manvanaf. Ook met in 1978
V.
Dobbs/Humphrey Bogart niets anders
dan een psychologisch wat meer uitge
werkte versie van Bogarts eerste gangs
terrollen. En het waren juist die rollen,
die hem in de jaren '30 bij het publiek
bekend hadden gemaakt omdat
niemand anders ze wilde spelen, waar
mee de kringloop werd gesloten.
In de jaren '50 kreeg Bogart de grote
rollen in belangrijker produkties, waar
voor hij zijn hele leven had gevochten.
Humphrey Bogart In De schat van de Sierra Madra, in het Filmhuis te zien (zaterdagnacht).
op, die verantwoordelijk is voor zijn
„halve" grijns en enigszins lispelend
stemgeluid: een zenuw van zijn bovenlip
raakte verlamd. Via een reizend toneel
gezelschap en Broadway belandt hij bij
de studio's van de Warner Brothers in
Hollywood, waar hij al gauw 200.000
voor een rol vraagt, tot hij in 1947 een
eigen produktiemaatschappij opricht,
genoemd naar zijn jacht: „Santana Pro
ductions". Bogart overleed aan kanker
op 14 januari 1957enkele maanden na
de voltooiing van zijn 77ste film.
De legendevorming die sindsdien is
ontstaan (er zijn zeker tien boeken over
Bogey" verschenen) wortelt vooral in
het typische karakter dat hij zowel in als
buiten de studio ten toon spreidde. Het
heeft lang geduurd voordat Bogart bij de
WB doorbrak naar de top.In mijn eerste
34 films", zei hij,,werd ik in twaalf dood
geschoten in achttien werd ik óf geëlec-
trocuteerd óf opgehangen en in negen
was ik een bajesklant"
Na de onafzienbare reeks grauwe
gangsterrollen in B-films kreeg Bogart
onverwacht zijn kans, toen John Huston,
scenarioschrijver in vaste dienst van
Warner, toestemming kreeg zelf een film
te regisseren en Bogart de hoofdrol
kreeg nadat George Raft het af had laten
weten. „The Maltese Falcon" was im
mers al twee keer eerder verfilmd en
beide keren zonder enig succes.
De versie van John Huston was wel
een succes, zowel bij de kritiek als bij het
publiek en Bogart had daar een groot
aandeel in. Zelf zei hij: „Ik had de wind
mee in die film. Om te beginnen had je
John Huston. Hij maakte van het boek
van Dashiel Hammett iets wat je niet
vaak tegen komt. Het was praktisch een
meesterwerk. Ik ben niet op veel dingen
trots, maar op die film wel."
Humprey Bogart werd het levende
bewijs dat, in overeenstemming met de
„auteurstheorie", niet alleen een regis
seur of producent de scheppende kracht
achter een film kan zijn, maar wel
degelijk ook een acteur. Immers, voor
zover de rollen hem niet op het lijf
werden geschreven, trok hij ze naar zich
toe, dat wil zeggen: paste hij ze aan bij
Charles Bronson als ex-journalist In „St. Yves".
het filmkarakter dat hij voor zichzelf had
opgebouwd. Dit proces is duidelijk te
volgen in films als „To have and have
not" en „The Big Sleep" en zelfs „The
Treasure of the Sierra Madre" maakt
geen uitzondering op dit patroon, al
dacht het publiek daar anders over. Bo
gart speelt in deze absolute topper van
John Huston een gewetenloze
goudzoeker die zijn kameraden
verraadt en naar het leven staat, een
figuur die in het boek van Ben Traven zijn
gerechte straf krijgt als hij door
bandieten wordt onthoofd en in de film
evenzeer wordt omgebracht, zij het op
iets minder gruwelijke wijze. Het publiek
bleef weg omdat het zijn held niet wilde
zien afmaken als een hond. Maar in feite
was het karakter van Fred
De belangrijkste voorbeelden daarvan
zijn.The African Queen" en „The Caine
Mutiny". Toch zal hij waarschijnlijk het
langst in de herinnering blijven als „Bo
gart, de gangster", en vooral als
„Bogart, the private dick" met als hoog
tepunten Sam Spade in „The Maltese
Falcon" en Philip Marlowe in „The Big
Sleep". Rayond Chandler formuleerde
het zo: „Bogart kan hard zijn zonder een
revolver in z'n hand. Bovendien heeft hij
een gevoel voor humor met zo'n rauwe
ondertoon vol misprijzen. Net als
Edward G. Robinson hoeft hij alleen
maar op te komen om de hele scène te
domineren."
DE SCHAT VAN DE
SIERRA MADRE
Filmagenda voor Amersfoort van don
derdag 5 januari t/m woensdag 11 ja
nuari.
Scène uit: De Robins en het Robotkomplot.
sonen nauwer met elkaar verbindt Elk1
incident, elke wending in het verhaal is
erop gericht een preciese tekening te
geven van het groeiende wantrouwen)
tussen de drie goudzoekers, hun Ik
chamelijke afmatting en geestelijke af
takeling onder de gloeiende zon var^
Mexico. „The Treasure of the Sierra
Madre" is opgenomen op lokatie in de
omgeving van San José de Purua, eer\
afgelegen dorp in de bergen op enkele
nonderden kilometers ten noorden van
Mexico City. Onder andere daaraan
moet het te danken zijn geweest dat dé
studio niet ingreep, ondanks de groek
ende wanhoop van studiobaas Jack
Wamer bij het bekijken van de met enige
vertraging vrijwel dagelijks in Hollywood
binnenkomende opnamen uit Mexico.
Wamer had bonte kleuren en vrolijke
Mexicaanse dansen verwacht, maar
wat hij zag waren drie slonzige on -r-
schoren mannen die in grauwe tir
door een van god en alle mensen
verlaten berglandschap trokken. Geen
vrouwenWarner wilde eerst ook niet dat
Bogart aan het eind van de film het leven
zou veliezen, maar dank zij het ingrijpen
van producer Blanke kon de oorspron
kelijke opzet toch gehandhaafd worden
John Huston (die in de eerste tien
minuten van de film zelf te zien is in de rol
van de man in het witte pak, die tot
driemaal toe door de bedelende Bogart
wordt aangeklampt) ging in zijn hang
naar realisme zo ver, dat hij zijn vader
Water Huston, die de rol van de oude
goudzoeker Howard speelt, opdracht
gaf zijn kunstgebit uit te doen en de rol te
spelen zonder tanden, hetgeen de
snelsprekende acteur hier en daar
vrijwel onverstaanbaar maakt.
Alle Inspanningen en ontberingen
werden tenslotte ruimschoots be
loond. Het was Jack Warner die In
1949 namens de studio drie Oscars lp
ontvangst mocht nemen: twee waren
verdiend door John Huston voor de
regie en het scenario, en een doorzijn
vader voor de beste bijrol.
Filmhuis Amersfoort, zaterdag
avond, 23.00 uur.