Cathérine Deneuve in „smartlap" van Claude Lelouch i
témm
I.
DONDERDAG 12 JANUAR11978
15
filmagenda Amersfoort
AMERSFOORT - Filmagenda voor
Amersfoort van donderdag 12 januari
t/m 18 januari:
Grand 1 2: tel. 033-14632
Wordt hard aan gewerkt.
Grand 3:
,,The spy who loved me", 4e week. Da
gelijks: 6.45, 9.30 uur. Zaterdag. 1.30,
6.45,9.30 uur Zondag: 1.30,4.00,6.45,
9.30 uur. Op donderdag, vrijdag, maan
dag, dinsdag en woensdag geen mid
dagvoorstelling. 12 jaar
Grand 4:
,,De vier vuisten van de duivel". Dage
lijks: 1.45,6.45,9.15 uur. Zondag. 1 45,
4.15, 6 45, 9.15 uur. 12 jaar.
Grand 5:
,,Als ik net nog eens over mocht doen"
(Si c'etait refaire). Dagelijks 2.00,
7.00,9.30 uur. Zondag: 2.00,4.30,7.00.
9.30 uur. 16 jaar.
Cinema 1, tel. 033-18900:
„Het gedonder in de glazen" (Thunder
and lightning). Dagelijks: 1.45, 6.45,
9.15 uur Zaterdag, zondag en
woensdag: 6.45, 9.15 uur. 12 jaar
„Herbie gaat naar Monte Carlo". Zater
dag en woensdagmiddag 1.45 uur
Zondagmiddag: 1.45, 4.15 uur a.l.
Cinema 2:
„Soldaat van Oranje. Dagelijks- 1.30,
6.30, 9.30 uur. 12 jaar.
Euro Cinema, tel. 033-33655:
„The Deep" Dagelijks: 1.45,6.45,9.30
uur. Woensdag 6 45, 9 30 uur. Zater
dag: 4.15,6.45.9.30 uur. Zondag: 1.30,
4.15, 6.45, 9.30 uur. 16 jaar.
Duo 1, tel. 033-16572:
„De vrije middagen van Pamela Mann".
Dagelijks: 2.15,7.15,9.30 uur. Zondag:
2.15, 4.30, 7.15, 9.30 uur. 16 jaar.
Duo 2:
„Weekend der verschrikking" (Death
Weekend). Dagelijks: 2.00, 7.00, 9.15
uur. Zondag: 2.00, 4.15, 7.00, 9.15 uur.
16 jaar.
NACHTVOORSTELLINGEN
Duo 1:
„Kruis of munt". Vrijdag- en zaterdag
avond: 24.00 uur. 16 jaar.
Duo 2:
„De motorduivels" Vrijdag- en zater
dagavond: 23.45 uur. 16 jaar.
KINDERVOORSTELLINGEN
Euro Cinema:
„Dunderklumpen" Woensdagmiddag:
1 45 uur Zaterdagmiddag 1.45 uur.
Geheel Nederlands gesproken, a.l.
„Is... neen., ja...
is uw echtgenote
misschien thuis?"
„Als ik nu flink eet,
heb ik 's avonds
niet zo'n honger"
DOOR BERT VOS
KINDERVOORSTELLINGEN
Naast de kindervoorstellingen
(matinee) op zaterdag en woensdag
in Cinema 1 van „Herbie gaat naar
Monte Carlo", kunnen de kinderen In
Euro Cinema kijken naar de Skan-
dlnavlsche kinderfilm „Dunder
klumpen", een mixing tussen
speelfim en tekenfilm. Een alleraar
digste film, geheel Nederlands ge
sproken.
DAGBOEK VAN EEN
SHINJUKU-DIEF
In het Amersfoortse Filmhuls
draait van zaterdag tot en met dins
dag, elke avond om kwart over acht,
de film „Dagboek van een
Shlnjuku-dlef" van de Japanse re
gisseur Nagisa Oschlma. Aan de
gang Is hier een liefdesverhaal
tussen twee jonge mensen, die
elkaar hebben leren kennen in een
grote boekhandel waar de jongen
boeken steelt. Het meisje betrapt
hem daarbij en daagt hem tegelij
kertijd uit. Boeken spelen in deze
film een belangrijke rol. (Zoals In
Made in USA van Godard en in Part
ner van Bertoluccl). Het gaat erom
dat jonge mensen zich Intens ont
redderd kunnen voelen te midden
van alle vrijmoedige woorden die
van de pagina's wereldliteratuur op
hen afkomen. Schrijvers als Jean
Genet en Henry Miller hebben tot heil
van de mensheid heel wat overhoop
gehaald wat jonge mensen wel
verder zouden willen uitwerken als
zij maar durfden. De jonge Japanner
In deze film van Oshlma durft In leder
geval niet. Wanneer hij verliefd wordt
op het meisje In de boekhandel blijkt
hij In de sexuele omgang met haarzo
onhandig dat een bevrediging van
zijn partner onmogelijk Is.
Het bereiken van een gelijktijdig or
gasme wordt hier in alle ernst als een
bijna onbereikbaar ideaal gesteld, dat
ten koste van bestaande remmingen en
verouderde opvattingen moet worden
verworven Oshima laat eerst de
acteurs van het establishment aanruk
ken om uit te leggen: hoe een liefdes
relatie tussen man en vrouw moet wor
den beleefd. Ook een seksuoloog wordt
erbij gehaald, die bereid is om alles wat
Freud op dit terrein heeft bedacht wede
rom voor ons uit te stallen. Noch deze
oude geleerde, noch de twee acteurs
zetn de jongen op de juiste manier aan
te moedigen. De laatsten vergeten zelfs
zozeer hun aanvankelijke bedoelingen
dat zij beiden het meisje verkrachten.
Tenslotte blijken de Situatie Spelers
van Kara Juro (een bestaande groep
van het Japanse Living Theatre) de
twee geliefden te kunnen helpen door
hen beiden in te schakelen in een vorm
van straattoneel, waarin een voortdu
rende vervreemding van de eigen
persoonlijkheid in het geordende
theater- en maatschappijbestel, in
communevorm een opnieuw elkaar
vinden mogelijk maakt, dwars door alle
taboes heen
(Filmhuis Amersfoort, zaterdag t/m
dinsdag. 20.15 uur.)
THE BIG SLEEP
In het Humphrey Bogart-
retrospectief deze week zaterdag
avond, 11 uur, de film „The Big
Sleep" van regisseur Howard
Hawks, de Amerikaanse filmpionier,
die kortgeleden stierf.
In 1939 verwierf Raymond Chandler
zich tot op heden onsterfelijke roem als
hardboiled detectiveschrijver. Het boek
heette „The Big Sleep". Chandler
kwam uit dezelfde school als de oudere
Dashiell Hammett, de man van „The
Maltese Falcon". Het gebruikelijke
thema van de detectiveroman werd
door deze schrijvers doorbroken Niet
meer het abstract-logische gedachten-
spel, geen kriminele kruiswoord
raadseltjes meer In plaats daarvan:
authentieke milieu's, nadruk op sociale
achtergronden, preciese ka
rakterisering van de personages en
pregnante, puntige dialogen, min of
meer uit het leven van de onderwereld
gegrepen: Chandler was er trots op dat
de door hem bedachte term „the big
sleep" voor „de dood" later door
andere schrijvers werd gehanteerd als
oorspronkelijke „slang". Met zijn held
Philip Marlowe schiep Chandler een fi
guur, die het prototype van de partiku-
liere rechercheur zou worden. Op zijn
beurt heeft Bogart het type verder ge
preciseerd met zijn vertolking in de ver
filming van het boek. Bogart was
immers niet lang en knap, zoals Chand
ler Marlowe had gedacht, maar zijn type
paste desondanks zo volmaakt bij de
sfeer en de filosofie van het boek, dat
het vele jaren later moeite kostte om
Elliott Gould te accepteren als Marlowe
in „The Long Goodbye", ook al kwam
deze qua uiterlijk dichter in de buurt. Bij
beide films was overigens Leigh Brac-
kett als scenarioschrijfster betrokken
De wereld die Chandler in zijn boek
tekende - „zwart", verwarrend, soms
met een surrealistisch tintje - is door
Howard Hawks met meesterhand in
filmbeelden vertaald. Het scenario legt
nog sterker dan de roman de accenten
niet zozeer bij de oplossing van een
„zaak", maar bij de geleidelijke pene
tratie in een verwarrende en corrupte
wereld. Howard Hawks. „Het verhaal
heb ik nooit begrepen Toen ik het gele
zen had was ik enthousiast. In acht
dagen was het script gereed en het
enige waar we op uit waren was elke
scène spannend te maken. Het verhaal
was voor ons een boek met zeven ze
gels. ledereen vroeg me wie die en die
vermoord had - maar ik had geen
flauwe notie. Chandler werd per
telegram om raad gevraagd, maar die
wist het ook niet." (Het betreft hier de
moord op Owen Taylor, in totaal worden
zeven moorden in de film qepleeqd).
Wie ondanks alle waarschuwingen
toch tot het eind toe blijft proberen het
verhaal te volgen dient te beseffen dat
de toenmalige opvattingen van zede
lijkheid op het witte doek de zaak nog
ondoorzichtiger maken. In Chandler's
verhaal gaat 't om naaktfoto's en por-
noboeken, elementen die in de film
nauwelijks worden gesuggereerd,
waardoor de motivering van de diverse
personages er niet duidelijker op wordt.
Maar wie zich overgeeft aan de sfeer
van de film, wie met de buik kijkt in
plaats van met het verstand, zal geen
moeite hebben met de constatering dat
„The Big Sleep" een film is waarvan je
niet genoeg krijgt.
(Filmhuis zaterdagavond 23.00 uur.)
„Dunderklumpen", in de kindervoorstelling van Euro Cinema.
Humphrey Bogart in het Amersfoortse Filmhuis.
Tafeltennis. Het naar de 2e klasse ge
promoveerde TTCL 1 ontmoet in de
tussen 16 en 21 januan a.s. beginnende
vooijaarscompetitie het uit de le klasse
gedegradeerde Rega X, alsmede Over 't
Net 1, SSVU 1, TRS 4 en WVT 1
Biljarten. In Achterveld is onlangs
weer een biljartclub opgericht.
Gespeeld wordt in de nieuwe biljartzaal
van café de Hessenkar en begrijpelijk is,
dat de naam van de uit 24 leden be
staande nieuwe vereniging eveneens
„de Hessenkar" luidt. Voorzitter is de
heer J. H. Colegem (Hessenweg 261,
Achterveld). Voorlopig wordt alleen
onderling gespeeld.
Met/zonder deksel. Voor het derde
jaar in successie wordt op vrijdag 17
februari de grote strijd geleverd onder
de Leusdense sportclubbestuurders.
Dat gebeuren vindt plaats in de kantine
van de S.V. Achterveld op het Kerstens
Sportpark. Aanvang 19 30 uur De
grote hchtverzilverde bokaal met/zon
der deksel op marmeren voet van de
Sportstichting Leüsden is de inzet. Win
naar in 1976 was de LTV de Eemelaar
en in 1977 sleepte S.V. Achterveld het
ding uit de strijd.
AMERSFOORT - Deze week aandacht voor vier nieuwe films in het
veekprogramma der Amersfoortse bioscopen. Dat Is in de eerste plaats „SI
:'etait refaire" (Als ik het nog eens over mocht doen) met Catherine Deneuve
tn Anouk Aimée in de hoofdrollen (Grand 5), „Thunder and lightning" (Het
jedonder in de glazen") in Cinema 1„de Vrije middagen van Pamela Mann"
een nogal pittige sexfilm in Duo 1) en „Death Weekend" (Weekeind der
verschrikking) in Duo 2. In het Amersfoortse Filmhuis kan men opnieuw naar
en Japanse film kijken en wordt zaterdagavond een film in het Hunphrey
)ogart-retrorspectief getoond.
m 11
SCHUIN
Bent u nou die stukkies-
schrijver?" Naast me bij de bushalte
stond een lange, schrale man met
pinkelende, felle oogjes. Ik bekeek
bedachtzaam m'n tijdelijke
buurman en overwoog welk
antwoord het meest positief over zou
komen bij deze voor mij onbekende
vreemdeling. Mijn ijdelheid overwon
het tenslotte van mijn toch latent
aanwezige angst voorrepressailes.
Ik knikte.
Juist!" zei hij en je zag aan z'n
gezicht dat het hem onnoemelijk
veel genoegen deed, dat hij mij toch
maar tussen dat groepje mensen bij
de bushalte had uitgeplukt „Dat
dacht ik al. Eventjes heb ik
getwijfeld, maar ik ben heel goed in
het onthouden van gezichten. En ik
heb u éénmaal gezien". Ik trok vra
gend m'n wenkbrauwen op en hij
knikte enthousiast. „Jazeker, één
maal maar. Vorig jaar tijdens car
naval".
Nu ben ik inderdaad tijdens een
carnavalsfeest een keertje onder
scheiden met de zeer vereerde titel
Schout-bij-nacht-en-ontijmet
bijbehorende ,,ridder"-orde van een
gewaardeerde car
navalsvereniging uit het Amers
foortse, zodat ik maar bevestigend
knikte en de mogelijkheid van her
kenning van zijn kant niet uitsloot.
„Datzou kunnen",zei ik. En wachtte.
Want ik nam niet aan, dat deze lange
meneer me kwamvertellen, dat hij zo
van die voorstelling had genoten en
mii daar alsnog voor wilde bedan
ken.
„Maar daar wou ik het nou niet
over hebben", vervolgde de poten
tiële klant voor het openbaar
vervoer. „Uschrijftschuinestukkies.
Zo is het toch?" Ik kon dat niet ont
kennen, ook al heb ik niet direkt de
neiging om zoiets aan de grote klok
te hangen, want niets is riskanter
dan het schrijven van „als humoris
tisch bedoelde" stukjes. Want jouw
opvatting van wat humor is, is lang
niet altijd gelijk aan die van je ge
waardeerde medemens
„Ik heb een heleboel on
derwerpen voor je". De man be
schouwde me blijkbaar als een
waardevolle vriend, want hij was
hierna niet meer te stuiten. „Kijk, er
zijn onderwerpen zat waar je eens
over zou moeten schrijven. O, je
schrijft wel leuk hoor, daar niet van,
maar tochHij aarzelde even,
eigenlijk meer om op adem te
komen, terwijl ik de weg afkeek om te
zien of mijn bus er al aankwam.
„Ik kan je elke week wel tien on
derwerpen leveren. Ik heb schuine
moppen zat en die zijn toch ook leuk
voor de mensen? „Hij keek me met
z'n olijke ogen aan en dempte zijn
stem enigszins. „Zeg, ken je die
mop vanOp dat moment ver
scheen de bus en ik pakte demon
stratief m'n tas. „De bus komt er
aan"zenk zwakjes. Hij knikte. „Datis
ook veel beter", glimlachte hij", kun
nen we in de bus verder praten, 't Is
verduiveld koud vandaag"
Even later zat ik naast hem. Er was
geen ontkomen aan. Soms fluiste
rend, soms keihard door de hele bus
heen schallend, kwamen de onder
werpen los. „Kijk, over Den Uyl, hè?
en Hansje Wiegel en die meneer Van
Agt, ach meneertje, daar heb ik
tientallen leuke verhalen van. Ken ze
niet zelf hoor, die mensen uit Den
Haag, maar ik heb kennissen, die
erg dicht bij het vuur zitten en zich
daar goed aan warmen, zogezegd.
En die verhalen
Je staat werkelijk versteld als /e
hoort, hoeveel verhalen er te
vertellen zijn over onze Haagse poli
tici. En dat in zo'n korte regeringstijd.
Aan het einde van zijn rit bedankte ik
mijn onverwachte metgezel recht
hartelijk voor zijn kostelijke anek
dotes. Terwijl mijn medepassagiers
nog nagniffelden, verliet hij de bus
met een joviale zwaai. „Als je nieuwe
onderwerpen nodig hebt, geef even
een seintje in je stukkie en ik bel je
wel" riep hij me vanaf de straat toe.
Bijzonder geïnspireerd ben ik
vandaag begonnen aan mijn weke
lijkse „schuine stukkie". Met boven
staand resultaat. De rest van het ge
sprek moet ik u helaas onthouden.
Want echt, er is een verschil tussen
„schuine stukkies" en „schuine
stukkies". Mijn vriendelijke vriend
zal enorm teleurgesteld zijn. Ik weet
het. Maar vanaf deze plaats heb ik
misschien toch nog een goede raad
voor hem als troost: stuur die
werkelijk kostelijk bedachte anek
dotes naar „Story" of „Weekend"
Die lui daar willen er vast wel ruimte
voor maken
heeft een behoorlijke frisdran-
kenfabriek, maar daarnaast ook een
klandestiene drankstokerij, waar geen
al te beste kwaliteit door wordt geleverd,
maar de eisen van de bazen in het noor
den zijn zo hoog. wat de kwantiteit be
treft, dat papa er wat de kwaliteit betreft
regelmatig met de pet naar gooit.
Er zijn twee brave autochtonen, die in
de waterige wildernis een geheime sto
kerij hebben en prima kwaliteit af
leveren. Drank, die door David
Carradine wordt afgenomen, wat hem
een aardig centje oplevert Op een dag
ontdekken mannen van de frisdranken-
fabriek de geheime stokerij en ze slaan
alles kort en klein en laten alles de lucht
in vliegen. Carradine is in de buurt alsdat
gebeurt en dat is het begin van een fikse
achtervolging over waterplassen, door
rietpollen, slootjes en poelen met snelle
propeller-boten.
En het blijft daar niet bij, want
Carradine probeert de frisdranken-
fabrikant op alle mogelijke manieren
dwars te zitten en ook al gelooft Kate het
eerst allemaal niet, dat haar vader een
misdadiger is, als ze zelf door medewer
kers van haar vader wordt
vastgebonden tussen de drankflessen,
moet ze wel en ze probeert dan David te
helpen.
Het tweetal slaagt er aardig in om de
boel grandioos op stelten te zetten, ter
wijl Kate's vader onbewust wordt
bedreigd door twee huurmoordenaars,
die een einde willen maken en aan de
produktie van slechte-drank, doordat de
klachten wat te groot zijn geworden.
Regisseur Corey Allen maakt van
dat alles een amusante aktiefilm,
waarbij geen doden vallen, maar
waarin wel veel aktie Is te beleven.
Voor de liefhebbers.
(Cinema 1 - eerste week -12 jaar).
DUO-PROGRAMMA
In Duo 1 kan men deze week kijken
naar een nogal pittige sexfilm van regis
seur Henry Paris: „De vrije middagen
van Pamela Mann", met Barbara
Bourbon als Pamela Mann. Het is het
verhaal van een privé-detective, die de
handel en wandel van Pamela in haar
vrije middaguurtjes moet vastleggen op
film, omdat haar man denkt, dat ze hem
ontrouw is. Dat leverteen alleraardigste
film opVoor de liefhebbers van
dit soort films niet slecht gemaakt.
(Duo 1 - eerste week - 16 jaar).
„Death Weekend" is de' titel van een film
van regisseur William Fruet, een film vol
aktie en geweld voor de liefhebbers van
deze ingrediënten Het gaat om het fo
tomodel Diane (Brenda Vaccaro) die
een leuk weekend denkt door te brengen
op het landgoed in de bossen van een
rijke tandarts. Het had best erg leuk kun
nen worden, als daar niet plotseling vier
ruwe knapen op waren komen dagen,
die kort tevoren een tikkeltje door Diane
waren gepest, terwijl ze het viertal in de
auto passeerde. Het leuke weekeinde
blijkt dan niet zo leuk te worden. Het
wordt er een doordrongen van puur ge
weld. Zoals gezegd: wèl voor de liefheb
bers
In de nachtvoorstellingen is Willeke
van Ammelrooy als een jong meisje te
zien, dat het middelpunt wordt van een
perverse orgie. Zo wordt het „Kruis of
munt" tenminste aangekondigd. En
daar houden we het dan maar op (Duo
1In Duo 2 kan men in de nachtvoorstel-
lingen kijken naar een Roger Corman-
produktie „De motorduivels" met John
Cassavetes in de hoofdrol en in deze film
gaat het ook al niet zo zachtzinnig. (Duo
2 -16 jaar).
gevolg. Beiden worden ze veroordeeld.
Henri tot levenslange dwangarbeid,
maar hij peegt zelfmoord in zijn cel. Cat
herine begint aan haar 16-jarig verblijf in
degevangenis. Zij besluit dat zij een kind
wil krijgen om al die lange jaren iets te
hebben om naar uit te zien. Ze vraagt
aan haar advokaat of hij de vader wil zijn
omdat hij de enige man is die zij in de
gevangenis kan ontmoeten. Hij weigert
Het lukt Catherine opgenomen te
worden in de ziekenzaal waar
mannelijke verplegers werken. Degene
die haar het sympathiekst lijkt weet zij te
verleiden. Negen maanden later krijgt zij
een zoon, voor wiens opvoeding de ad-
Scène uit:
vrije middagen van Pamela Mann"
THUNDERANDLIGHTNING
Regisseur Corey Allen tekent voor
deaktiefilm „Thunderand Lightning"
met David Carradine en Kate Jackson
in de hoofdrollen. Als ik erbij vertel,
dat het een Roger Corman-produktie
is, dan weten de chte liefhebbers en
kenners in ieder geval, dat het-wat de
aktie betreft - geen slechte film Is. Het
gaat allemaal om een klandestiene
drankproduktie en de konkurrentie
tussen enkele producenten van dit
bocht. De Mafia komt er aan te pas, de
liefde komt ook om het hoekje kijken
en dat alles is behoorlijk gelardeerd
met allerlei wilde achtervolgingen,
zowel te water als op het land.
Het verhaal iseigenlijksimpel, zoals in
de meeste aktiefilms. De papa van Kate
>1 C'ETAIT A REFAIRE
„Si c'etait refaire" (Als ik het nog
I sens over mocht doen) is de titel van
He nieuwste film van de Franse regis-
Keur Claude Lelouch met Cathérine
toneuve en Anouk Aimée in de
loofdrollen. Het verhaal ziet er als
'olgt uit:
De 19-jarige Catherine Berger wordt
'erkracht door haar direkteur van de
tank waar ze werkt. Samen met haar
rerloofde Henri willen ze de man een
afstraffing geven, maar door een onge-
Ukkige samenloop van om
standigheden heeft dit diens dood tot
vokaat met behulp van de Voogdijraad
verder zorg zal dragen
Als Catherine uit de gevangenis komt,
is zij 35 jaar. Zij maakt voor het eerst
kennis met haar 15-jarige zoon Simon,
die zij - geholpen door Henri's moeder
Lucienne - een tehuis kan bieden. Ze
vindt werk in een voorname lampenwin
kel, Simon wordt op een lyceum ge
plaatst en de drie hebben een genoeglijk
leven samen. De enige wanklank is dat
Simon zich zeer jaloers toont wanneer
zijn moeder een vriend heeft.
Dit verandert echter als Catherine
haar vriendin Sarah weer ontmoet, met
wie zij in de gevangenis een innige
vriendschap heeft gesloten. Sarah be
gint een intieme relatie met Simon, iets
waarover Catherine in het begin zeer
verontwaardigd is. Lucienne gaat trou
wen met een oude vriend en Catherine,
Sarah en Simon gaan met elkaar in een
moderne flat wonen. Catherine voelt
zich niet erg happy met deze gang van
zaken, maar ze heeft er geen idee van
dat Simon zich hiervan bewust is. In de
pauze van een bokswedstrijd stelt
Simon zijn moeder voor aan zijn leraar
geschiedenis. Zoals hij al had verwacht
zijn die twee voor elkaar geschapen en
het is dan ook liefde op het eerste
gezicht. Samen met Francis kan Cat
herine nu werkelijk een nieuw leven be
ginnen.
Van Claude Lelouch kun je de laatste
tijd verrassende films verwachten, dat
wil zeggen films in een stijl, die vroeger
toch niet zo snel uit zijn camera zouden
zijn gekomen. Dat is ook het geval met
„Si c'etait refaire", zijn nieuwste.
Eerlijk gezegd heb ik er een klein beetje
moeite mee gehad, want ik hou niet van
smartlappen en ook al weet Lelouch het
allemaal erg aardig in vlotte filmbeelden
te verpakken, „Als ik het nog eens over
kon doen" blijft een zwaar geroman
tiseerd verhaal van een jonge vrouw, die
in de gevangenis terechtkomt, eigenlijk
ten onrechte. Watervoordien gebeurde,
tijdens de gevangenschap en na haar
uitslag, doet Lelouch uitvoerig uit de
doeken. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik
Cathérine Deneuve toch liever in een
wat blijmoediger, minder
smartlapperige rol zou willen zien. Maar
goed, wie gevoelig is voor een film,
zwaar beladen met romantiek,
vermengd met dramatiek, een lach en
een traan, die zal zich best bij deze film
van Lelouch kunnen vinden. En ach,
Cathérine Deneuve blijft voor mij een
van de mooiste, aardigste, charmantste
en beste actrices van Frankrijk. En als je
dat goed beschouwt, neem je de valse
traan zo nu en dan op de koop toe. Onder
het motto: een goede smartlap is nooit
weg kan deze week in ieder geval ruim
schoots in Grand terecht. (Eerste week,
16 jaar).