Jos Stelling's „Rembrandt fecit 1669": ascinerende film in licht en schaduw mSm. „A Clockwork Orange", Kubrick's meesterwerk in Cinema 1 zlDER DONDERDAG 19 JANUAR11977 23 Scène uit: „A clockwork orange" van Stanley Kubrick. rijk, maar dat ik iedere dag moest horen, dat weer een stad verwoest was, weer vernietiging, verminking van de wereld, die steeds woester en lediger werd, steeds armer en troostelozer. Dat is een bitter schouwspel En toen zag ik het laatste portret van Rembrandt. Zo gru welijk: ontbinding. Zó gruwelijk, uit zichtsloos. En zo prachtig geschilderd. En plotseling dacht ik, dat wanneer iemand zichzelf zó kan zien in de spiegel ook wanneer hij langzaam ver gaat, zó als niets, als ..nothingness", als het niets in de mens, hoe overweldi gend, als een wonder, een dergelijke voorstelling toch kan zijn. Toen heb ik moed gevat. Op dat mo ment was ik weer jong. Ik heb gezegd: Heilige Rembrandt. En ik heb mijn hele leven alleen aan kunstenaars te dan ken." „Rembrandt fecit 1669", door Stel ling gemaakt met louter amateurs (de hoofdrol wordt gespeeld door Frans Stelling als de jongere Rem brandt en Ton de Koff als de oudere Rembrandt), is een juweel van een film geworden, die lang in je gedach ten blijft hangen. Maar je moet er wel van houden. Van Rembrandt's werk èn van de wijze waarop Stelling slechts een klein deel van dit kun stenaarsleven op Rembrandt's wijze in beeld bracht. Grand 5, eerste week, alle leef tijden. A CLOCKWORK ORANGE In december 1974 was Stanley Ku brick's ,,A clockwork Orange" voor het laatst in Amersfoort te zien. De film zou toen uit de roulatie worden genomen. Dat is ook gebeurd, maar verschillende van Kubrick's films zijn zonder meer waard om nog eens uit te brengen, zeker nu steeds duidelijk wordt, dat goede films sporadischer worden ge maakt dan vroeger het geval was ,,A clockwork orange" is opnieuw in roulatie gegaan (deze week in Cinema 1) en ook ,,2001" wordt weer opnieuw uitgebracht in Nederland Wie argeloos Cinema 1 binnenstapt om naar een soort toekomstfilm te gaan kijken (wat ,,A clockwork orange" in zeker zin is), zal misschien worden teleurgesteld, of zeker in het begin, wat vreemd aankijken tegen de beelden, die Kubrick ons voorschotelt In het eerste half uur van ,,A clockwork orange" wordt de toeschouwer gekon- fronteerd met hard realisme: een ver heviging van de realiteit, de doorge trokken lijn van bruut geweld, misse lijkmakend sadisme, verkrachting, haat en zinloze vernielzucht. Ook al zijn we daar zo langzamerhand meer aan ge wend geraakt dan in het begin van de zeventiger jaren het geval was, ,,A clockwork orange" heeft nog niets van haar kracht verloren. Wat Kubrick ons laat zien is een wereld, zoals die er mis schien in de nabije toekomst uit zou kunnen zien. Een wereld vol geweld- en sex- symbolen, compleet met gele galiseerde drug-bars. Schitterend ge filmd, maar kijkers, die er niet op zijn voorbereid (en die dat soort realisme niet gewend zijn) zullen er geschokt door wordenAnderen (zij die vaker met dit gewelddadige filmbijltje hebben ge hakt) zullen er om lachen, er misschien van genieten... Toch is die eerste gewelddadige aan loop nodig om zin te geven aan het ver volg van deze ruim twee uur durende film, waarin Kubrick in een vlijmscherpe satire hoofdrolspeler Malcolm McDowell uit laat persen door een we reld, die zelf de oorzaak is van het ex tremisme in geweld en sex, dat eigenlijk zonder enige moeite door een stelletje opgeschoten knapen bedreven kan worden Een wereld waarin de leidende figuren ook zelf niet terugdeinzen voor minder fraaie methodes, een wereld, die de toch al bijzonder onsympathieke hoofdfiguur uit het verhaal uitperst als een sinaasappel, een mechanische si naasappel. Alex, de jongen die in het verhaal van Kubrick (gebaseerd op het boek van Anthony Burgess) door de staat wordt gebruikt voor medische experimenten (een pure hersenspoeling, waardoor het misdadige element verwijderd zou moeten worden), heeft in het algemeen niet de sympathie van de toeschouwer. Sommige filmliefhebbers houden niet van films, waarin de hoofdrol niet door de goeie held, maar door een uitge sproken schoft wordt gespeeld. Stanley Kubrick heeft zich daar niets van aange trokken en het resultaat is een schitte rend meesterwerk, dat nog niets aan zeggenschap heeft verloren „De Mechanische Sinaasappel" is een film, om over na te denken Het gebruiken van dwang om het slechte in de mens te veranderen in niets dan goeds, om van de wereld een paradijs te maken, zal karïslóos falen: Slechtê" met een verruiming van het Inzicht bij de mens, zal iets dergelijks heel misschien in de toekomst mogelijk zijn. Dat is Ku brick's boodschap, verpakt in een keiharde opdoffer, speciaal bestemd voor hardleerse mensen. Hoewel „A clockwork orange" In eerste instantie vrijwel overal In de kleinere theaters werd gedraaid, verdient deze film een groter publiek. Daarom is het juist, dat de film nu in Cinema 1 zal worden vertoond. Aan bevolen. (Eerste week, Cinema 1,16 Jaar). THE MALTESE FALCON In de Humphrey Bogart-terugblik kunnen de liefhebbers za terdagavond vanaf elf uur kijken in het Filmhuls naar „The Maltese Fal con" van de bekende regisseur John Huston, die met deze film in 1941 zijn debuut maakte. Veel dingen zijn met ,,The Maltese Falcon" begonnen De film was het re giedebuut van John Huston, die bij de Warner Brothers in dienst was als schrijver. Hij had een script naar het boek van Dashiell Hammett kant en klaar in zijn zak en toen hij na lang aan dringen toestemming kreeg voor de ver filming werd hem de toenmalige topster George Raft toegewezen voor de ver tolking van de hoofdrol, om tenminste van enig succes aan de kassa verzekerd te zijn. Maar Raft weigerde te spelen onder een beginnend regisseur en Huston kreeg een van de mindere goden toebedeeld luisterend naar de naam van Humphrey Bogart. Voor Bo- gart betekende deze film een doorbraak naar betere rollen en een eerste aanzet naar het filmkarakter dat hij beroemd heeft gemaakt. Bovendien wordt de „The Maltese Falcon" algemeen be schouwd als de gangmaker van de serie „films noir" die in de jaren '40 uit de studio's van Hollywood rolde. Na tuurlijk waren er al eerder thrillers ge maakt, maar deze had iets nieuws: een intrige vol van verrassingen en onver wachte wendingen, een cynische on dertoon en een zakelijke, zelfs humoris tische presentering van amorele karak ters, zoals de liegende en bedriegende Brigid O'Shaughnessy (Mary Astor), die door detective Sam Spade tenslotte aan de politie wordt overgedragen („I don't care who loves who, but I won't play the sap for you"). Om nog maar te zwijgen van het lichtelijk komische trio van de misdaad, dat de hele wereld af reist op zoek naar de Maltezer Valk (een met juwelen bezet gouden beeldje) en daarbij voor niets terug deinst. Het zijn de deftige, maar on scrupuleuze heer Gutman. bijgenaamd „the fat man" (Sydney Greenstreet, ook al een filmdebuut), het sadistische gangstertje Wilmer (Elisha Cook jr.) en de verwijfde, giftigbeleefde Griek Joel Cairo (Peter Lorre) Af en toe wordt ge zinspeeld op homosexuele relaties van de laatste, zonder dat een rechtstreeks verband wordt gelegd met Wilmer, wat in de roman wel gebeurt Openheid op dit punt was onder de toen geldende „Code", een soort zelfcensuur van het bedrijf, onbestaanbaar. Voor de rest is Hustons bewerking van het boek voorbeeldig; vrijwel alle scènes zijn intact uit de roman gelicht - met handhaving van de oorspronkelijke dialogen - en kundig aan elkaar gekit in een knappe enscènering die vergeten doet dat er eigenlijk weinig openlijke actie in de film voorkomt. In het span nend spel van leugens en bedrog, bot sing van belangen en persoonlijkheden geeft Humphrey Bogart klassieke ge stalte aan privé-detective Sam Spade, hard-boiled, zonder illusies en met heel eigen opvattingen over rechtvaardig heid. Om met,the fat man" te spreken; „By Gad, sir, you're a character, that you are!" (Filmhuis Amersfoort, zaterdag avond, 11 uur.) filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 19 januari t/m woensdag 25 januari. GRAND 1 2 - 033-14632 Deze theaters gaan eind maart open. GRAND 3 j.The spyvyholovedTne". 12jaar Dage lijks: 6 45-9.30 uur Zaterdag- 130- 6.45-9.30 uur Zondag: 1.30-4.00- 6.45-9.30 uur. Attentie: Op donderdag, vrijdag. maandag, dinsdag en woensdag geer\middagvoorstelling. GRAND 4 „De vier vuisten van de duivel", 12 jaar. Dagelijks: 1.45-6.45-9.15 uur. Zondag: 1.45-4.15-6.45-9.15 uur GRAND 5 „Rembrandt", a I Dagelijks 2.00- 7 00-9.30 uur. Zondag: 2.00-4.30- 7.00-9.30 uur. CINEMA 1 - 033-18900 ,,A clockwork orange". 16 jaar. Dage lijks: 1.45-6 30-9.30 uur Zaterdag, zondag en woensdag: 6.30-9.30 uur „Herbie gaat naar Monte Carlo", a l. Zaterdag, zondag en woensdagmiddag: 1.45 uur. CINEMA 2 „Soldaat van Oranje", 12 jaar. Dage lijks: 1.30-6.30-9.30 uur EURO CINEMA - 033-33655 „The Deep", 16 jaar. Dagelijks. 1.45- 6.45-9.30 uur. Woensdag: 6.45-9.30 uur. Zaterdag: 4.15-6.45-9.30 uur. Zondag 1.30-4.15-6.45-9.30 uur. DUO 1 - 033-16572 ,,De pikante avonturen van een taxichauffeur", 16 jaar Dagelijks: 2.15-7.15-9.30 uur Zondag 2.15- 4.30-7 15-9 30 uur DUO 2 „Five for hell", 16 jaar. Dagelijks: 2.00-7.00-9.15 uur Zondag: 2 00- 4.15-7.00-9.15 uur NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „In het zondige klooster gaan de rokjes omhoog". 16 jaar. Vrijdag- en zater dagavond 24.00 uur DUO 2 „36 uren in de hel", 16 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond 23.45 uur. KINDERVOORSTELLINGEN EURO CINEMA „Dik Trom weet raad", a l. Zaterdag- en woensdagmiddag. 1 45 uur. Geheel Nederlands gesproken. Humphrey Bogart in „The Maltese Falcon" |R BERT VOS JOS STELLING'S REMBRANDT De nieuwste (derde) avond vullende speelfilm van de cineast Jos Stelling is niet overal met gejuich ontvangen. Sommige recen senten spraken van „een dia-reeks met geluid", anderen vonden het al lemaal veel te traag, etc. Toch geloof Ik niet, dat Stelling dergelijke nega tieve benadering verdient. God, „Rembrandt" zal op het eerste ge zicht misschien wat te statisch aan doen, de dialogen worden vrijwel al lemaal opgelezen in plaats van ge speeld, maar in totaliteit is de film „Rembrandt" voor mijn gevoel al leszins waard om gezien te worden. Stelling is er in geslaagd om een film over (een deel van het leven van) Rembrandt te maken, die blijft boelen door een filmische opbouw, die op Rembrandts wijze van werken lijkt: rijke nuanceringen In licht en donker. Schilderijen spreken voor zich en door die aanpak van Stelling is „Rembrandt" een film geworden, die spreekt, juist door het zwijgen. Misschien is „Rembrandt" een film, die vooral kunstliefhebbers zal aan spreken door de direkte reactie tussen de filmische beeldopbouw en het werk van Rembrandt. „Rembrandt" is geen biografisch verhaal Stelling ging er van uit, dat er al genoeg over Rembrandt geschreven is. Wat hij wilde vastleggen was slechts een facet van het toch wel turbulente bestaan van Rembrandt als kunstenaar Jos Stelling: „De titel „Rembrandt heeft-het-gemaakt-in-1669" geeft het facet aan dat als uitgangspunt voor de film werd gekozen: Rembrandt's laatste zelfportret. De film gaal over het kijken, over de relatie tussen vorm en inhoud, over de onwaarschijnlijke objektiviteit waarmee Rembrandt zich tenslotte wist te schilderen, over het brengen van de ziel in de afbeelding. De film is zelf een schilderij geworden Stelling is er in geslaagd om de film perfect op te bouwen uit donkere en lichtere partijen. Het is een plezier om dit te ondergaan, ook al zullen er kijkers zijn, die dit geen twee uur lang vol kunnen houden, bij gemis aan echte aktie. Toch heeft „Rembrandt fecit 1669" wel degelijk een dramatische „rode draad", die door de hele film heenloopt. Dat is zijn huwe lijksleven, zijn gezin. In tal van portretten en schilderijen vastgelegd. Die dramatiek ondersteunt de schitte rende compositie van Stelling met be tekenisvolle stiltes en emotionele uit barstingen, spaarzaam, maar trefzeker ingebracht binnen de omlijsting van het geheel Het is die rode draad, die lang zaam maar zeker leidt naar de een zaamheid van Rembrandt, feilloos weergegeven in zijn laatste zelfportret ten. Vanuit dit uitgangspunt gezien is „Rembrandt fecit 1669" een ont roerende film, gemaakt door een ge dreven cineast HET VERHAAL Rembrandt, op 15 juli 1606 te Leiden geboren, reist op zijn 24e jaar naar het opbloeiende handelscentrum Am sterdam. waar hij intrekt bij de kunst handelaar Hendrick van Uylenburg Al spoedig geniet hij een grote faam als schilder (o.a. „de Anatomische Les van Dr. Tulp") In 1634 huwt hij Hendricks nicht Saskia van Uylenburg, die een niet geringe bruidschat voor hem mee brengt. Saskia blijkt echter over een matige gezondheid te beschikken. Bovendien sterven hun eerste drie kinderen kort na de geboorte. Rijke opdrachten volgen elkaar snel op, maar de meester blijkt een slecht beheerder van zijn geld. Zo koopt hij allerlei curiositeiten en kunst voorwerpen die op veilingen worden aangeboden en tenslotte in 1639 een groot huis aan de Jodenbreestraat zon der daar de liquide middelen voor te hebben. Een tweetal jaren later wordt zijn zoon Titus geboren. Het jaar daarop verliest hij zijn vrouw Saskia en voltooit hij zijn meest barokke werk: „De Nachtwacht". Saskia laat Rembrandt haar bezit na, op voorwaarde dat hij niet hertrouwt. Terwijl de barok in „De Ne derlanden" steeds extremere vormen aanneemt, lijkt Rembrandt een eigen weg in te slaan. Hij neemt een huishoudster in dienst, Geertje Dirkx. Zij blijkt een wat labiele en bedilzuchtige vrouw. Als „droge min" van Titus, hecht ze erg aan het kind en claimt de rechten van een moeder. Rembrandt ontzegt haar de toegang tot zijn huis, wanneer hij haar ervaart als een verlengstuk van „het hebzuchtige volk dat zijn vrijheid als kunstenaar in de weg staat." In een door Geertje aangespannen proces wordt Rembrandt veroordeeld tot het betalen van een jaarlijkse ali mentatie. Rembrandts schulden stape len zich op Het huis blijkt hij na ruim 10 jaar nog steeds niette hebben betaald. Zijn vriend Jan Six waarschuwt hem voor de consequenties en verwijt hem zijn omgang met de nieuwe huishoud ster, Hendrickje Stoffels, die hij niet wil huwen omdat hem anders de erfenis van Saskia ontglijdt. Hendrickje Stoffels is, in tegenstelling tot de mooie Saskia en de bedilzuchtige Geertje, het meer zorgzame, moederlijke type. Zij steunt Rembrandt in zijn moeilijkste jaren Zij schenkt hem een dochter, Cornelia. Om deze reden wordt Hendrickje scherp veroordeeld door de kerkeraad en beschuldigd van hoererij. In 1656 wordt Rembrandt officieel failliet ver klaard Al zijn curiositeiten en kunst voorwerpen en tenslotte ook zijn huis worden openbaar verkocht. Om te voorkomen dat zijn schuldeisers hem blijven achtervolgen (de veiling van zijn goederen had bij lange na niet voldoende opgebracht), richten Hendrickje en Titus een kunst handel op in het nieuwe huurhuis aan de Rozengracht, zodat Rembrandt for meel bij hen in dienst kan treden. Voort aan beheert Titus de zaken. Wanneer de meester zijn meesterwerk maakt, „De Staalmeesters", verliest hij Hen drickje Wanneer Titus in 1668 trouwt met Magdalena van Loo, blijft Rembrandt alleen met zijn dochter Cornelia achter Titus neemt het zijn vader hoogst kwa lijk, wanneer blijkt dat deze niets heeft geleerd: nog steeds koopt hij op veilin gen vreemde snuisterijen en springt hij op identieke wijze als voorheen met het kostbare geld om. Uiteindelijk ac cepteert Titus zijn vader zoals hij is. In datzelfde jaar sterft Titus. Enige maan den na zijn dood komt zijn dochter Titia ter wereld Vanuit een volstrekte eenzaamheid vindt de meester de kracht zichzelf te schilderen met een volmaakte objectivi teit en berusting. LAATSTE ZELFPORTRET Stelling weet in zijn film die laatste dagen van Rembrandt achter de schildersezel trefzeker in beeld te bren gen, waarbij de woorden van Oskar Ko- koschka onwillekeurig in gedachten komen: „In de Tweede Wereldoorlog was ik in Londen, zonder geld. Ik was vertwij feld. Het was winter en mijn vrouw, die veel jonger en moediger is dan ik, had gezegd: „We gaan naar het museum, zodat ik wat van alle ellende zou kunnen bekomen; in de hele wereld heerste weer vernietiging. Niet alleen dat er in Londen bommen waren gevallen, dat was minder belang De man was een on- larschijnlijke paradox in deze we id van schijnbare gelijkvormig- 'id. Dik en ontzettend lang. Zoge- gd een zeldzaam exemplaar in \ze aardse dierentuin. Ik heb altijd en enige minuten tijd nodig om ;jn ogen aan zo'n tegenstrijdig ield te laten wennen en ik was dan )k bijzonder zwijgzaam toen de an naast me schoof en mij nogal :druchtig een goede dag toewen- 3. Een verbijsterende knik was het ïige wat ik nog in allerijl tot stand >n brengen Grote mensen im- meren me. Grote èn dikke ensen geven mij het gevoel, alsof tot een geheel ander ras behoor zo'n gevoel brengt eenzaamheid weeg, schijnt een psychiater eens hebben verkondigd in één van e spraakzame buien die psychia- rs zo nu en dan hebben als ze een fetje bekender willen worden dan hun toch wel beperkte klanten- ing. Het was maandag 16 januari )78. Een gedenkwaardige dag. ïker na de klok van één uur, toen it televisiescherm opgloeide en is het alom bekende gezicht van jne excellentie de minister- 'esident toonde. ,,Dat is em!" riep i dikke lange met schallende em. ,,Dat is em!" Hij riep het, alsof $n of andere godheid uit de ivelen van het onbekende was ogedoken om de baas te zijn van 'Ie lange dikke mannen. Er was in toon van heilig ontzag te be oeuren in die enthousiaste uitroep. De camera dwaalde even af en >onde een andere minister resident, nu doodgewoon kamer- 1, zittend in die eng-benauwde ankjes, waar mijn geachte vriend aast me ongetwijfeld de grootste [oeite mee zou hebben. ,,Datis em 'et," schalde de stem weer. Ik nikte. Duidelijke zaak. Die man 'as geen hefheober van Den Uyl. 'ij stond daarin niet alleen, want iet alle stemmen zijn naar de eenmalige minister-president ge- aan. Ik hoorde Van Agt zeggen, dat er en immense inspanning van ons zal worden gevraagd, nodig om in de jaren tachtig, welvaart, welzijn en werkgelegenheid te verzekeren. De man naast me knikte en thousiast. ,,Zo is het!" riep hij, zonder te letten op de afkeurende blikken van enkele anderen, die blijkbaar geen woord van Van Agfs stijlbloempjes wilden missen. Het mes zal in de sociale uitkeringen gaan. Zowel werkenden als niet- werkenden zullen offers moeten brengen. Voorspelbare kost voor iemand, die regelmatig de krant leest, maar m'n buurman dronk de woorden gretig in zich op als een droge spons, die al geen jaren water heeft gezien. En maar knikken. Later, veel later, toen Van Agt was weggekabbeld in een eindeloze stroom woorden en de be langstelling der aanwezigen duide lijk taande, bestelde de dikke lange een rondje voor de hele tent. Tot verbazing van Jan en alleman, die daar niet op had gerekend. Het werd in dank afgenomen en de dikke lange proostte: ,,Op de leider.Ik mompelde wat, want een dergelijke dronk ging zelfs mij tever, ook al ben ik bereid om het glas te heffen op alles wat los en vast zit zolang dat geen andere verplichting geeft dan het leegdrin ken van een glas. ,,Een geweldige man, die Van Agt. En Wiegel ook. Geweldige mannen. Leiders! Echte mannen." Het volume van die man was on voorstelbaar. Het café< liep dan ook langzaam leeg. „Zeg kerel," hij klopte mij joviaal op m'n schouder, maar het voelde eerder als een mo kerslag. „Vind je ook niet, dat Van Agt een echte leider is? Die zal de zaakjes samen met Wiegel wel eens opknappen. Meer politie, da's no dig. Meer vliegtuigen voor de ma rine. Da's ook prima. „Ik knikte, zonder hem rechtstreeks antwoord te geven. Wat doet u eigenlijk voor uw be roep meneer?" vroeg ik, nieuwsgie rig geworden naar de dagelijkse bezigheden van deze Van Agt- vererende-mannetjesputter. Hij straalde van oor tot oor. „Ik ben werkloos,"zeihij, „aljaren.Binnen vijf minuten had ik z'n hele le vensloop op tafel: werkloos, in een te dure huurwoning, acht u kent dat wel. Maar met een rotsvast ver trouwen in de leider. Ik knikte hem bemoedigend toe. Die man zal het nog moeilijk genoeg krijgen V. ïRSFOORT - Liefhebbers van de prachtige schilderijen van Rembrandt in deze week ruimschoots hun hart ophalen aan Jos Stelling's nieuwste ilm „Rembrandt" (in Grand 5), terwijl één van de beste films van Stanley ;k (op „2001na) in Cinema 1 opnieuw te zien zal zijn: „A Clockwork ie". Voor het overige verandert er weinig of niets aan het irogramma van de Amersfoortse bioscopen. In Grand 3 blijft Roger i Moore Bond zijn fantastische capriolen uitvoeren In het charmante schap van Barbara Bach. In Grand 4 moet alles wijken voor de vier in van de duivel In de tweede Trinlty-fllm van het duo Spencer en Hlll. legaat naar Monte Carlo" is alleen nog in de matinee-voorstellingen te an Cinema 1 (zaterdag, zondag en woensdagmiddag). „Soldaat van e" zal ongetwijfeld ook wat de financiële opbrengst betreft gerekend sn worden tot één der grootste Nederlandse speelfilms, want deze pro- van regisseur Paul Verhoeven en producer Rob Houwer gaaf in Cinema ar liefst de achttiende week in. Vier- en een halve maand in een sfoorts theater is erg veel voor een film. Kwaliteit verloochent zich niet, i Houwer en Verhoeven de bioscoopexploitanten wellicht glunderend tellen. Ook „The Deep" is (nog) niet weg te branden uit Amersfoort en in Euro Cinema de zesde week in. Wie van een goedgemaakte urenf ilm houdt moet beslist 's een avondje gaan kijken. Nieuw zijn (uiter- :ou ik bijna zeggen) de films in het weekprogramma van Duo 1 en 2. In Duo men zich tegoed doen aan de „Pikanteavonturen van een taxichauffeur" I in Duo 2 het geweld losbarst In „Five for hell", een film die zich In de Ie wereldoorlog afspeelt. Dat Is ook het geval met de nachtfilm In Duo 2: ren in de hel" en als we beide titels bekijken, kan iedereen het er wel mee zijn, dat oorlog in ieder geval een hel is. In Duo 1 kunnen de nachtelijke tkers terecht voor „In het zondige klooster gaan de rokjes omhoog". De ren kunnen opnieuw genieten van de Nederlandse speelfilm „Dik Trom raad", die zaterdag en woensdagmiddag in Euro Cinema te zien zal zijn. Stelling als de jongere Rembrandt In Jos Stelling's film „Rembrandt fecit

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23