;che aktie-film Reynolds in .Smokey and the Bandit": Burt 3en humoristis L'Empire des Sens", apanse erotiek in et Filmhuis TALENPRAKTIKUM AMERSFOORT KURSUSSEN SPREEKVAARDIGHEID Agenda Vrouwenraad februari DONDERDAG 26 JANUAR11978 19 filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 26 januari t/m woensdag 1 februari. Grand 3, tel. 033-14632: The spy who loved me, 12 jaar Dagelijks. 1 30,6.45, 9.30 uur. Donderdag. 6.45, 9.30 uur. Zondag: 1.30, 4.00, 6.45, 9.30 uur. At tentie: Op donderdag 26 januari geen middagvoorstelling Grand 4: De vier vuisten van de duivel, 12 jaar. Dagelijks: 1.45, 6.45,9.15 uur. Zondag: 1.45, 4.15, 6.45, 9 15 uur Grand 5: A clockwork orange. 16 jaar. Dagelijks. 2.00,7.00,9.30 uur. Zondag: 2.00, 4.30, 7.00, 9.30 uur. Cinema 1, tel. 033-18900: Smokey and the bandit. A.l. Dagelijks: 1.45, 6.45, 9.15 uur. Zondag: 1 45, 4.15, 6.45, 9.15 uur. Cinema 2: Soldaat van Oranje 12 jaar. Dagelijks: 1.30, 8.00 uur. Zaterdag en zondag: 1.30, 6.30, 9.30 uur. Euro Cinema: Lawrence of Arabia. 12 jaar Dagelijks: 1.45, 8.00 uur. Zaterdag, zondag en woensdag alleen 8 00 uur Herbie gaat naar Monte Carlo A.l. Zaterdag- en zondagmiddag: 1.45, 4.15 uur. Woensdagmiddag: 1.45 uur. Duo 1, tel. 033-16572: Het gaat pas goed als een Tiroler het doet 16 jaar. Dagelijks: 2.15,7.15,9.30 uur. Zondag: 2 15. 4.30, 7.15, 9.30 uur. Duo 2: Jimmy Wang Yu - Hard als gra niet. 16 jaar. Dagelijks 2.00, 7 00, 9 15 uur. Zondag: 2.00,4.15,7.00, 9.15 uur HET INSTITUUT VOOR EFFEKTIEVE TALENSTUDIE ENQELS DUITS FRANS SPAANS ITALIAANS NEDERLANDS Individuele talenpraktikumkursussen (10,40,60 of 100 uur) voor beginners gevorderden vergevorderden algemeen, toeristisch, commercieel, economisch en technisch taalgebruik. Iedere morgen, middag en avond lessen GESPECIALISEERDE KURSUSSEN INTENSIEVE SPOEDKURSUSSEN BEDRIJFSKURSUSSEN INLICHTINGEN: 033-29097. Scène uit: Scène uit: Smokey and The Bandit. Burt Reynolds en Sallie Field. IN HET KORT ,,The spy who loved me" begint in Grand 3 aan de zesde week, ,,De vier vuisten van de duivel" in Grand 4 aan de vijfde week ,,A Clockwork Orange" van Stanley Kubrick is de komende week nog te zien in Grand 5 .Soldaat van Oranje" slaat tot nu toe alles, want deze Nederlandse film laat zich nu voor de 19e week noteren en is nu te zien in Cinema 2. „Lawrence of Arabia", de groots op gezette avonturenfilm van regisseur David Lean met in de hoofdrollen Peter O-Toole, Omar Sharif, Anthony Quinn, AlecGuinnes in de hoofdrollen, dateert uit 1962, maar is ook nu nog best het aankijken waard Te zien in Euro Ci- Scène uit: Hard als graniet. I BERT VOS ISFOORT - Deze week een nieuwe film, tevens Nederlandse première, y and the Bandit" met Burt Reynolds In de hoofdrol. Verder Is „Law- f Arabia" opnieuw te zien. Natuurlijk ook twee nieuwe films in het 5 Voor het overige is het filmprogramma geprolongeerd. In het >ortse Filmhuis kan men vanaf zaterdag kijken naar „L'EmpIre des Ie sterk-erotische getinte Japanse film, die opzien baarde in Utrecht de Cinemanifestatie en In de nachtvoorstelling op zaterdagavond i een film in het Bogart-retrospectlef. ;EY AND THE BANDIT en avondje aktie wil plus de slapstick kan ik de nieuwe nokey and the Bandit" aan- Deze door regisseur Hal tï gemaakte film naar een van James Lee Barrett, Shyer en Alan Mandel mag iet eerste gezicht niet bijster I lijken (een tocht met klan- i drank door de VS met de op de hielen), toch is n er in geslaagd om - na een celijk wat aarzelend begin - plezierige film te maken, Burt Reynolds de on- Je jongen èn de charmeur terwijl zijn compagnon Jerry Reed), het zware werk 1 rekening neemt, gezegd: het lijkt allemaal een 5p vorige films in dit te- dig nogal gewilde genre, maar indruk is toch, dat het een tik- tstijgt boven de middelmaat, nolds speelt de rol van de Ban- n vrachtwagenchauffeur, die t aging van Big Enos Burdette /Ormick) aanneemt. Als hij er in ■n een lading gstolen bier uit halen en dat binnen 28 sm af te leveren, ontvangt de Bandiet 80.000 dollar, de prijs van een nieuwe vrachtwagen. De Bandiet (Burt Reynolds) krijgt zijn voormalige compagnon Cledus Snow zover, dat deze de tocht meemaakt als chauffeur van de vrachtwagen, terwijl de Bandiet zelf voorop rijdt in een gloednieuwe sportwagen, om de route vrij te houden van politie, omdat het bier is gestolen Het edele tweetal houdt kontakt met elkaar via de radio. Het lijkt er in het begin op, dat alles volgens schema zal gaan verlopen, maar op het moment, dat de Bandiet een lieftallige jongedame in trouwjapon aan boord neemt van z'n sportwagen, loopt de zaak uit de hand. Want deze schoon heid, Carrie (Sally Field), stond toevallig op het punt te trouwen met de saaie zoon van sherrif Buford T. Justice en die spnngt als een briesende leeuw in zijn politiewagen als hij bemerkt dat zijn zoon in de steek is gelaten, om de euvele ontvoerder van zijn toekomstige schoondochter te achterhalen Dat is het eigenlijke begin van een wilde tocht door het overigens prachtige landschap van Amerika. Vrienden en collega chauffeurs schieten op allerlei ma nieren de Bandiet te hulp en ondanks verwoede en komische pogingen, slaagt Bandit er in uit handen van de woedende sherrif te blijven. Er zijn de laatste tijd erg veel achter- -vr-fc \RM «Sins zien je ogen een hele #>|i enkele seconden. Een flits net is in je geheugen lint. Niet meer weg te hen. Hebt u dat ook wel 1? Ik hoop het, want anders £~k tot die zonderlinge uit- ■Bsringen behoren die zien, die anderen niet 'm ook al kan dat soms voor- i met zich meebrengen, ze week overkwam het me Niet dat ik regelmatig getroffen door dergelijke t nbarende flitsen, maar it een bi/zonder kalm gan- reed ik door de straat om dngste zoon tijdig al te le- i op school. U weet wel hoe aal. In een plaats staan tal cholen van allerlei gezind en meestal kies je een il, die misschien erg goed ir het door jouw gewenste rwijs voor je kinderen, n die tevens zover van huis dat je zoon er niet telend naar toe kan gaan ig te jong is om zich per tussen al dat daverende >er te wagen. Dus juist. Lilt 'tf® gepakt en zoonlief ge it. Iverwege de tocht terug m'n oog getroffen door glanzende Mercedes met alarmlichten volop in ing. Aan de andere kant 1e straat stond een school, iet eerste wat te denkt: die geversauto heeft 'n kind akt. Je denkt dan nog even: om rijden die grote koetsen zo verrekt hard en je ver geet dan gemakshalve, dat ook kleine wagentjes gevaarlijk hard van leer kunnen trekken in de bebouwde kom, ook al behoort de bestuurder toevallig tot de modale helft van ons gezellige volkje. Hard is hard. Ik rem af, want in zo'n gevat kun je niet voorzichtig genoeg zi/n. De werkelijkheid van de si tuatie drong als in een flits tot mij door. Een welgedane vader stond op de stoep zijn dochtertje uitbundig te knuffe len. Een duidelijk alarmgeval, waarbij niet de tijd genomen kon worden de wagen op een veili ger manier te parkeren, ook al was de parkeerplaats nog geen tien meter van de school verwij derd. Terwijl allerlei auto's tot stil stand kwamen, andere vaders met ietwat jaloerse blikken eerst naar de Mercedes, daarna naar de stoep keken, stond pa daar met z'n dochtertje, alsof hij van plan was minstens een jaarlang weg te blijven. Misschien was dit ook wel zo en was dit een teder afscheid voorlangere tijd. Misschien was dit een echt alarmgeval, waarbij terecht de alarmlichten werden ontstoken, omdat de vader te veel haast had om zijn wagen elders, op een veiliger plaats te parkeren. Misschien moest de wagen startklaar staan voor een snelle tocht naar Schiphol of via de autoweg naar Parijs, Rome of Madrid. Ik weet het niet. Want ik reed slechts langzaam voorbij de stoep waar de vader met zijn dochtertje stond en voorbij de witte, pas gesopte Mercedes met z'n knipperende alarmlich ten. In zo'n enkele seconden kun je ook niet zo erg veel méér bedenken, nietwaar V. HET RIJK DER ZINNEN Vorig jaar op de Cinemanifestatie Utrecht was één van de grote trekkers de Japanse film „L'empire des sens", „Het rijk der zinnen" van regisseur Naglsa Oshima, die ook het scenario voor deze film schreef. De belangstelling van het publiek vloeide hoofdzakelijk voort uit de grote overvloed aan vóór-publiciteit, die deze film kreeg. Daarin werd uit de doeken gedaan, wat er allemaal aan sex (porno) In „Het rijk der zin nen" te zien zou zijn met het sen sationele slot van het afgesneden geslachtsdeel. Blijkbaar zijn er hele volksstammen, die zoiets erg leuk vinden, vandaar dat de zaal In Utrecht uitverkocht was. „Het rijk der zinnen" draaide later ook in één der Amersfoortse bioscopen en is nu in de serie Japanse films in het Amers foortse Filmhuis nog een keer te zien. Afgezieri van de al dan niet vermeende sexuele uitspattingen en uitwassen in deze film, is „Het rijk der zinnen" niet bepaald een film, waar je reikhalzend naar uit hoeft te zien. Het zal allemaal wel goed bedoeld zijn, maar om bijna twee uur te moeten kijken naar de uiterst vermoeiende be zigheden van het Japanse dienstmeisje Sada en haar werkgever, draagt niet bij tot een eventueel succes van deze overigens zeer poëtisch verfilmde ge schiedenis. die waar gebeurd schijnt te zijn. Oshima had zich voordien de re putatie verworven van de Japanse Go- dard en met zijn „Rijk der zinnen" uit 1976 veroorzaakte hij op z'n minst ver bazing Want „L'Empire des sens" is één aaneenschakeling van orgasmes tussen Sada en haar werkgever, die samen streven naar het allergrootste genot De twee zijn letterlijk van elkaar bezeten in een sfeer van liefde en dood Je kunt er natuurlijk - zoals de regis seur zelf deed - veel diepere betekenis sen in zoeken, je kunt het een in telligente sexfilm noemen. Anderen zul len het pure porno vinden. Hoe het ook zij, het valt beslist niet mee om meer dan honderd minuten te kijken naar een film, waarin de hele handeling vrijwel alleen bestaat uit het bedrijven van liefde in allerlei standen, met een mini mum aan dialoog en tenslotte resul terend in „een daad. die het hoogste genot teweeg zou moeten brengen wurging". „L'empire des sens" Is voor mij echter niet meer dan een tamelijk saai gemaakte porno, verpakt in werkelijk zeer fraaie plaatjes. En wie dat leuk vindt moet niet verzuimen deze week te gaan kijken. (Filmhuis Amersfoort, zaterdag t/m dinsdag, 20.15 uur) TO HAVE AND HAVE NOT In het Humprey Bogart- retrospectlef draalt zaterdagnacht de film „To have and have not" uit 1945 In het Amersfoortse Filmhuis. De film is gemaakt door de onlangs overleden filmregisseur Howard Hawks. Twee jaar na „Casablanca" speelt Bogart opnieuw de rol van een Ameri kaan in het buitenland, die verzeild raakt in de oorlog, aanvankelijk geen partij kiest omdat het zijn zaak niet is, maar zich tenslotte toch aan de goede kant schaart omdat de tegenpartij door haar daden zijn morele ver ontwaardiging opwekt. De film speelt op het Frans West- Indische eiland Martinique, waar ka pitein Morgan (Bogart) eigenaar is van een kleine visboot die hij, met beman ning, verhuurt aan rijke toeristen Morgan wordt benaderd door de Vrije Fransen, met het verzoek een van hun mensen van een ander eiland op te pik ken en naar Martinique te brengen, waar hem een belangrijke rol wacht in het verzet. Morgan komt in conflict met de plaatselijke politie, die aan de kant van Vicky staat, maar hij gebruikt pas geweld als blijkt dat de vette poli- tiecommandant kapitein Renard (Dan Seymour), zijn trouwe vriend en helper, de alcoholist Eddie (Walter Brennan) in gijzeling heeft genomen. Het scenario heet gebaseerd te zijn op het gelijknamige boek van Heming way, maar behalve de titel is er van de roman niets anders overgebleven dan een vijf minuten durende scène, ge plaatst aan het begin van de film, die een mislukte visvangst op de Ca ribische Zee behelst. Hemingway had trouwens het boek, dat hij zelf niet tot zijn beste rekende, al voor de oorlog geschreven. William Faulkner was één van de scriptwriters in dienst van Warner die zich met de „bewerking" van het verhaal heeft beziggehouden, zoals hij dit ook heeft gedaan terzake van de andere Hawks-Bogart-BacalF film, „The Big Sleep" „To have and have not" was de film, waarin Lauren Bacall haar debuut maakte. Haar verhouding met Bogart leidde tot een geruchtmakend huwelijk, dat onder het trefwoord „The Battling Bogarts" in Hollywood (en via de fan- magazines tot ver 'daarbuiten) geschie denis maakte. Lauren Bacall was twintig toen zij deze rol aangeboden kreeg. Tot grote vreugde van regisseur Howard Hawks klikte het meteen tussen haar en de toen 45-jarige Bogart die op dat moment al zo'n vijftig films bij Warner achter de rug had. Hawks liet het duo bepaalde scènes improviseren en paste de dialogen aan (soms ook achteraf, zonder zich veel om lip- synchroniteit te bekommeren), en be reikte daarmee dat de ontluikende ro mance bijna tastbaar in de film aanwezig is. Hawks: „Sex antagonism, that's what it was!" Overigens wordt de beroemde en veel geciteerde zin „All you have to do is whistle" helemaal niet in deze let terlijke vorm door Bacall uitgesproken. Het schijnt dat deze formulering afkom stig is van een inscriptie op een zilveren fluitje, dat één van Bacalls huwelijks geschenken was. Een toegift van formaat in deze spannende film is Hoagy Carmichael, die gezeten achter zijn piano in de bar o a. de „Hong Kong Blues" speelt en zingt Het zangnummer van Lauren Ba call is nagesynchroniseerd. Er zijn van „To have and have not" twee remakes, een daterend uit 1950 en eveneens geproduceerd door Warner onder de titel „The Breaking Point", de andere in 1958 gemaakt onder de vlag van United Artists, mot als titel „The Gun Runners". (Filmhuis Amersfoort, zaterdag nacht, 23.00 uur). NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1: Rolls Royce baby. 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond 24 00 uur Duo 2: De lachende wreker 16 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond 23.45 uur volgingsfilms, die alleen maar bestaan uit achtervolgingen, uit aktie om de aktie zelf. „Smokey and the Bandit" geeft echter méér dan aktie alleen Dankzij de humor in de dialogen, de toegevoegde slapstick-effekten en een geheid in elkaar zittend verhaal, is „Smokey and the Bandit" een erg ple zierige film geworden Jackie Gleason weet daarbij een voortreffelijk karikatuur van een dorps sheriff neer te zetten, terwijl Burt Reynolds, Sallie Field en Jerrie Reed eveneens plezierig bezig zijn. .Kortom: „Smokey.and.the Bandit" is een film voor mensen, die graag en vlug lachen en wilde achtervolgingen op prijs stellen. (Eerste week, Nederlandse première, Cinema 1, alle leeftijden). nema, waar zaterdag, zondag en woensdagmiddag „Herbie gaat naar Monte Carlo" over het witte doek dartelt voor jong en oud. In Duo 1 kan men opnieuw kijken naar een Tiroler sexfilm, in Duo 2 naar de granieten Chinese vuistslagen In de nachtvoorstellingen van Duo 1 wordt sex bedreven in een Rolls Royce en in Duo 2 is de lachende wreker aan het werk. LEUSDEN - De agenda van de Vrouwenraad ziet er voor de maand februari als volgt uit: Woensdag 1 februari: Interkerkelijke Vrouwen Contactgroep komt bij een in de Marcuskerk, 's avonds om 20.00 uur. Ds. Kelder helpt de dames met 't moeilijke onder werp ,,'t Feest dat geen einde kent". Maandag 6 februari: NCVB, Leus den-C. organiseert in samenwer king met Bureau merkartikelen: „Kijken, kiezen, kwissen", de aan vang 19.45 u. 's avonds in de Marcuskerk. Maandag 6 februari: De NCVB, Leus den-Zuid gaat deze avond bij haar zustervereniging in Leusden-Cen trum op bezoek. Dinsdag 7 februari: Het ochtendvrou wencafé viert haar éénjarig be staan in „De Hakhorst". Woensdag 8 februari: KPO, Leusden- Centrum. Deze avond gaat pater Heckman voor ons verzorgen met prachtige muziek. Komt allen ge nieten van deze fijne avond om 20.00 uur in de Johanneshoeve. Maandag 13 februari: Vrouwenkafee in „De Hakhorst", van 20.00 tot 23.00 uur. Dinsdag 14 februari: UW houdt haar maandelijkse contactochtend in Lisidunahof, aanvang 9.30 u. 2 dames komen u vertellen over 't brailleren en inspreken van boe ken. Daarna is mevr. Talke aan de beurt om uit te leggen hoe de nieuwe doelstelling tot stand is gekomen. Dinsdag 14 februari: Ned. B. v. Pl.- vrouwen heeft een kringavond in de Marcuskerk, aanvang 20.00 u. Bert Brugman komt met zijn marionettentheater „Die Fleder- maus" vertonen. Dinsdag 14 fèbruari: KPO Leusden begint haar maandelijkse koffie ochtend om 10.00 u. in de Johan nes Hoeve. Iedere belangstellende is welkom. Dinsdag 21 februari: Vrouwenkafee van 9.30-12.00 u. in De Hakhorst. Woensdag 22 februari: Interkerkelijke Vrouwen Contactgroep komt weer bijeen en wel op 't volgende adres: mevr. Elshof, Meerkoet 24. Ge sproken zal worden over de wer king van de Heilige Geest. Woensdag 22 februari: KPO Achterveld krijgt vanavond bezoek van pater Heckman. Hij zal spreken over het onderwerp: „Terwijl de boer slaapt". U wordt allemaal om 20.00 u. in de „Peerdestal" ver wacht. Woensdag 22 februari: Ned. B. voor PI.vrouwen komt in de Marcus kerk samen om 20.00 u. De heer Norden uit Zeist vertelt en laat dia's zien over de kastelen in 't Sticht. Woensdag 22 februari: Vrouwen Raad Leusden komt bijeen om 9.3C u. 's ochtends in „Groot Krakhorst", waar mevr. Levink uit Nijkerk dia's laat zien over China. Dit is een vervolg op de avond van 16 november. Komt u allen dames, want óók u bent lid v. d. Vrou wen Raad. Woensdag 22 februari: KPO Leusden komt naar de Johannes Hoeve om 20.00 u. 't Onderwerp van deze avond wordt nog nader bekend gemaakt. Maandag 27 februari: Vrouwenkafee in „De Hakhorst" van 20.00 tot 23.00 u. Zonnebloem Bejaardensoos: Iedere dinsdag van 14.00 tot 17.00 u. Handwerkclub: Iedere donderdag van 14.30 tot 17.00 uur. Deze bijeenkomsten worden ge houden in de Johannes Hoeve.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 19