>aul van Vliet in Darré: show van )erfektionist Soundtracks en film muziek „Familie Willekeur" van Seth Gaaikema i Ongehoord goed v r 1 ^7/j\ ////n^ V - sas Het hengsten bal van Koot en Bie -OMPLETE THEATERSHOW: Voortreffelijke songs van Billy Joel op „The Stranger" Philadelphia verzamelde classics %/l# ^//n\^ Leusder Krant - platen DONDERDAG 9 FEBRUAR11978 17 ((incr-èerC m? 'Paul van Vliet was op oudejaars- ond een klein uurtje te zien op tv. ie zijn complete show heeft gezien, m toch een ietwat teleurgesteld ge el niet onderdrukken, want idanks het extra optreden van ma ar Kees, was het voor velen - dacht -een te beknopte samenvatting van i theatershow, waarmee Van Vliet ikele jaren door het land én volle len trok. Wie de theatershow niet eft gezien, kan de schade inhalen i een kortgeleden uitgebracht jum met twee langspeelplaten, larop het vakmanschap van deze n oorsprong Haagse cabaretier in haar facetten is te beluisteren. ,,Paul van Vliet in Carré" is de titel en beide platen bevatten de vrijwel vol- Jige show, waarmee Van Vliet nu is stopt om aan nieuwe theaterplannen kunnen beginnen Van Vliet is een perfektionist. Zijn ti ng is voortreffelijk en hoewel ook hier ser het euvel van de nostalgie sterk ar voren komt, is dat toch minder hin- rlijk dan bij Seth Gaaikema het geval is. Inmiddels zijn enkele delen uit de yaderlandse toppers geworden, als „Baron Taets van Avezaeteeen ?er dan voortreffelijke typering van de de adel in deze turbulente, modale en.' Of „Actie, harde actie", een mmer. dat misschien een klein beetje iterhaald overkomt, maar in feite nog Is van z'n wezenlijke betekenis heeft 1óftn. Ook al loopt het vaderlandse aktie-wezen tegenwoordig niet meer zo snel warm voor welk goed of idealistisch doel dan ook, als het gebeurt, dan is het in ieder geval op de manier, zoals Van Vliet voortreffelijk in zijn conference ka rakteriseerde. Paul van Vliet is geen politiek cabare tier. Men zal vergeefs zoeken naar enige politieke humor, ook al moet hij zeer zeker in staat worden geacht ook daarin een soort perfektionisme te bereiken. Van Vliet zoekt het in de moment opnames van het leven, grepen uit de werkelijkheid, menselijkheden, verpakt in relativerende humor en een nooit te verdragen melodrama. Goed gedo seerd, nooit „overdone", subtiel soms in allerlei nuances. Zoals in dat alleszeg gende nummer „Ik bel nog wel". Een herkenbaar stukje samenleving, wel in humor verpakt, maar onmiskenbaar ge dragen door de tragiek van het ouder worden en de daardoor ontstane afstand tussen oud en jong. De totale show van Paul van Vliet dwingt onwillekeurig bewondering af, ook al zou je het zo nu en dan best een tikje scherper willen horen. Maar Van Vliet blijft Van Vliet. Een cabare tier die elke nuance perfekt weet over te brengen op zijn publiek en dat zo gevarieerd doet in ernst en humor, dat hij steeds weet blijven te boeien. Uitgebracht door de platenmaat schappij Phonogram te Amsterdam - dubbel-elpee - op Philips stereo 6641 677. Bert Vos. lUL VAN VLIET REMBRANDT Kortgeleden is de nieuwste film van de Utrechtse regisseur Jos Stel ling, „Rembrandt fecit 1669" in pre mière gegaan. Een in zeer fraaie beel den opgebouwde film rond één van Nederlands' grootste schilders: Rembrandt van Rijn. De volledige soundtrack van deze film is uitgebracht door de platenmaat schappij CBS te Haarlem op CBS 82445. Filmmuziek van Laurens van Rooyen, die niet alleen een aantal eigen composities voor deze film schreef, maar daarnaast ook verschillende oud-Hollandse thema's bewerkte. Laurens van Rooyen over de muziek en de film: „Het schrijven van de film muziek voor „Rembrandt" heeft mij van het begin af aan waanzinnig gefas cineerd. Het onderwerp is uitdagend genoeg: Rembrandt in levende lijve, full colour, zijn leven, vrouwen en opdracht gevers. Ik had het gevoel na het zien van de beelden ter plekke in de Gouden Eeuw aanwezig te zijn. Het muziekleven in Rembrandt's tijd was vooral huismuziek. Geliefkoosde instrumenten waren de luit en het clave- cimbel, blokfluiten en viola da gamba, 'n soort cello. Geen grote bezetting dus en in die klankkleur heb ik het grootste deel van de muziek geschreven, uit gezonderd de Nachtwacht dat een gro tere bezetting van trompetten en pauken, gezien het dynamische onder werp, nodig had. Het.Rembrandt-thema" is een eigen kompositie. Bijna alle andere thema's - op het „Saskia-thema" na - zijn stukken van Nederlandse komponisten uit de tijd van Rembrandt, nl. Sweelinck, Valerius en Jacob van Eyck (De Nachtegaal). Veel muziek uit die tijd ging over en was doordrongen van de tachtigjarige oorlog met Spanje, die nog maar net achter de rug was. Nederlandse tekstdichters namen geen blad voor de mond, hun liedjes stonden bol van vervloekingen tegen de wrede Spanjool en evenveel hartstochtelijke aanmoedigingen voor de vrije Neder-Landsche Leeuw. Het prachtige „Merck toch hoe sterck" thema van de Nachtwacht is daar een voorbeeld van. Van Sweelinck is o.a. het schitterende „Mein Junges Leben hat ein End". Van Rooyen heeft gezorgd voor prachtig aansluitende muziek bij de stilistisch fraaie donker-licht nuances van Stelling's beelden. Maar ook zonder dat men de film heeft ge zien zal deze soundtrack van „Rem brandt" bij de liefhebbers beslist in desmaak vallen. (CBS-82445-stereo) Laurens van Rooyen. STARWARS Heeft de film „Starwars" in Amerika alle records gebroken, in Nederland heeft één enkel thema uit deze film de toptien bereikt en dat is voor filmmuziek voor Nederlandse begrippen eigenlijk uitzonderlijk. Hoewel de volledige soundtrack van de science ficitionfilm „Starwars" imponeert en volledig is aangepast aan het gigantische van de film, is er slechts één uitschieter, die merk waardig genoeg hoge ogen gooide op de internationale hitparades. En dat is de „Cantina Band", het num- Dederde plaat van het Simplistisch Verbond van Koot en Bie heeft als titel „Hengstenbal". Daarmee zou eigenlijk alles gezegd kunnen zijn, want wie deze beide heren van het Verbond kent, weet dan wellicht wat hem of haar te wachten staat. Inder daad, verschillende erg aardige nummers voor de „hengsten" van onze samenleving, die daar overigens niet helemaal brandschoon uit tevoorschijn komen. Naast het afschuwelijke gebrabbel van Koot, waar ik altijd met stijgende ergenis naar luister, omdat het simplisme in zijn taalgebruik me eeuwen te ver vooruit is en daardoor voor mij in ieder geval onverstaanbaar en onge nietbaar is, blijft er gelukkig voldoende materiaal op de plaat over om met ge noegen naar te luisteren. Naaèt enkele uitstekende zang nummers zijn op deze Simpelpee nr. 3 verschillende aardige en schitterende „conferences" te beluisteren, zoals de iNTli Btfe televisie beleefde in de laatste I l/nd van het vorige jaar in ieder li al twee hoogtepunten. Dat was |||?ns de Kerst het speciale TV- I reden van Seth Gaaikema en op lejaarsdag Paul van Vliet in een lenvatting van zijn theatershow, uurlijk blijft het dan meestal niet «n TV-show, maar komen tegelij- tijd elpees op de markt. Dat is ook weer het geval. eth Gaaikema is te beluisteren op dubbelelpee „Seth", waarop de vol hardde theatershow van deze Groninger aretier: „Familie Willekeur", opge- ilefor»\en In de Concertzaal Diligentia in i Haag is onvermijdelijk, dat Jende van de op de plaat en in de ^ÉA/vdorkomende nummers inmiddels jSpand zijn geworden, maar wie de n niet in levende lijve heeft meege- ikt, zal op de twee elpees voldoende ekend materiaal aantreffen voor tientallen minuten amusant amusement naast de bekende nummers uit de show. Gaaikema is - en dat wordt door elke kenner erkend - de laatste jaren ge groeid. Hoewel ik desondanks toch nog zo nu en dan moeite heb met z'n te nadrukkelijke presentatie van taalgrap pen en woordspelingen, waarbij Seth de indruk wekt, alsof het publiek het niet direkt zou kunnen snappen, voor het overige is Gaaikema nu eindelijk op weg naar de top, die jarenlang voor hem toch onbereikbaar bleef door het stu dentikoze van zijn optreden •Een typisch trekje van Seth Gaaikema blijft toch wel het gesproken rijm. Ge sproken liedjes, die hij snel tussen de conferences en liedjes strooit alsof hij anders bang is. dat hij ze niet meer op tijd kan slijten. Het doet me altijd een beetje aan Sinterklaasavond denken, hoewel ik moet toegeven, dat mijn rijmkunst niet zo talentvol is als dat van Seth. Wie met aandacht luistert naar zijn conferences, let op de timing, de nuances èn de uitspraak, zal met mij tot de ontdekking komen, dat Gaaikema wat dèt betreft in ieder geval niet alleen uitstekend weg weet met de humor in de politiek, maar op sommige momenten het peil van Wim Kan bereikt, hem eigen lijk qua stijl een tikkeltje imiteert. Seth laat dan ook graag weten, dat hij ooit eens leverancier is geweest van de tek sten van Wim Kan (althans van een deel ervan). In totaliteit komt de show „Familie Willekeur" ook via de plaat goed over en de gemiddelde indruk blijft positief, ook al ben ik van mening, dat onze vader landse cabaretiers niet door moeten gaan met het nostalgisch ophalen van jeugdherinneringen (zoals ook Paul van Vliet in grote mate doet) Het is voor een bepaalde leeftijdscategorie uiteraard al lemaal erg herkenbaar, maar voor mijn gevoel schuilt in dit soort jeugdmijme- ringen niet alleen een nostalgisch heimwee naar wat was, maar ook een soort ongepaste ijdelheid. Seth Gaaikema - Familie Willekeur - dubbelelpee met de complete thea tershow. Uitgebracht door de pla tenmaatschappij Phonogram bv te Amsterdam op Philips stereo 6629 004. Bert Vos STEREO MUZIEK VOOR FILMERS En tenslotte aandacht voor een plaat, die nauw verwant is aan boven staande: Stereo muziek voor filmers, muziekeffecten bij uw film. Het is een elpee voor amateur-filmers, die graag wat aangepaste muziek bij hun filmbeelden zouden willen hebben, maar In hun eigen discotheek niet de juiste thema's kunnen vinden. Wat overigens niet wil zeggen, dat die thema's niet tussen de eigen platen zouden kunnen zitten. Het doel van deze elpee is niet alleen om de filmers van toepasselijke film muziek te voorzien, maar om tevens een leidraad te zijn hoe je bepaalde sferen snel kunt herkennen. Romantische, dreigende, lieflijke, haastige, onheilspel lende, indringende, grappige, naïeve muziek etc. De elpee werd gemaakt door John Reids en Frans Peters, die de thema's componeerden, door John Reids van arrangementen voorzien. Op de achter kant van de hoes een korte handleiding voor het gebruik. Kortom- een heel nuttige plaat voor amateur-filmers, die hun films van geluid willen voorzien, hetzij via een rechtstreekse stripe op de film of via synchroon lopende bandrecorder. Aan bevolen Uitgebracht door de platenmaat schappij Phonogram te Amsterdam, op Philips stereo nr. 9199 180. Bert Vos mer, dat door de groep Meco In Iets meer populaire versie op de markt werd gebracht en een hit werd. Persoonlijk vind ik de originele versie van het Londens Symfonie Orkest onder leiding van John Williams net zo fraai, wat ook geldt voor de volledige soundtrack op twee elpee's, uitgebracht door de platenmaatschappij Phonogram te Amsterdam op ,,20th Century Fox Records - nr. 6641 679. Wiezichinteresseertvoorfilmmuziek, moet deze soundtrack van „Starwars" beslist beluisteren. Want het is en blijft muziekvan eenfenomeen, hoeje verder ook over de inhoud van de film kunt denken. Klisjee Mannetjes, life opgenomen in de Houtrusthallen, waarin een kostelijke dialoog is te beluisteren over de sexuele tradities van twee opschepperige heer tjes naast de betrekkelijkheid van het taboe. „Hengstenbal'' is een typisch produkt van het Simplistisch Verbond en wie tot de fans van dit edele tweetal behoort, moet niet verzuimen deze derde elpee van hun Verbond op de draaitafel te leggen om te luisteren naar dit voor Ne derland toch nog uitzonderlijke feno meen. Simpelpee nr 3, uitgebracht door Phonogram te Amsterdam. V. De Amerikaanse zanger Billy Joel behoort tot mijn favorieten. Kort geleden verscheen de vierde elpee van hem ervdat deed me veel deugd. „The Stranger" is dan ook een plaat, waarin Billy's muzikaliteit onmis kenbaar opnieuw voor het nageslacht in de groeven is vast gelegd. Billy Joel wordt vaak de Amerikaanse tegenhanger van Elton John genoemd. Naast een paar overeenkomsten (Billy speelt ook piano en allebei de namen zijn opgebouwd uit twee voornamen) zijn er ook verschillen. Billy schrijft alle muziek en teksten zelf en is nog geen wereldster zoals Elton. Maar sinds zijn eerste LP voor CBS „Piano Man", die in 1974 uitkwam zit de karrière van Billy duidelijk in de lift en is met name in Amerika al een gevestigde naam. In Ne derland heeft hij een bescheiden hit gehad met het mooie en gevoelige „Ja mes". Na „Piano Man" verschenen achter eenvolgens „Streetlife Serenade" en „Turnstiles". Billy's loopbaan begon in 1968 toen hij, net negentien jaar oud, van het zo geheten „Long Island Circuit" werd op gepikt om samen met de groep de Has sles een LP op te nemen Toen al had hij 12 jaar klassieke pianoles achter de rug en 5 jaar lang in bars gespeeld. In 1969 vormde hij met de drummer van de Hassles het duo Attila en nam een niet erg succesvolle LP opEen paar jaarlang hield hij zich weinig met muziek bezig en oefende diverse beroepen uit. Twee jaar na Attila ging Billy weer de studio in en nam zijn eerste solo LP op, „Cold Spring Harbor" Vanwege de slechte produktie durfde hij geen opvol ger op te nemen. Billy verdween vervol gens van het toneel. Alleen zijn beste vrienden wisten dat hij naar Hollywood was verhuisd en onder het pseudoniem Bill Martin in een bar in Los Angeles speelde. Later trok Billy de bergen in v/aar hij in alle rust nummers schreef. Op zijn eerste CBS LP staan een aan tal van deze nummers. „Piano Man" werd goud en het Amerikaanse blad Cashbox koos hem in 1974 als de beste nieuwe zanger van het jaar. Billy's muziek wordt gekenmerkt door een veelheid aan stijlen Op,The Stran ger" is dat ook het geval. Naast ballads als „Just the way you are" en „She's always a woman" (allebei liefdesliedjes) staan er op deze LP ook rock nummers zoals „Movin' out" en zelfs een gospel achtig nummer, nl. „Everybody has a dream" dat Billy al in 1971 schreef. Mu zikaal werd hij terzijde gestaan door Steve Khan, Hugh McCracken, Richard Tee, Phoebe Snow, Patti Austin, Steve Burgh, Ralph MacDonald, Doug Steg- meyer en Liberty DeVitto. Phil Ramone (o.a. Paul Simon, Libby Titus en Phoebe Snow) produceerde de LP. „The Stranger" Is opnieuw een plaat, waar ik meterg veel plezier naar luister. Vandaar: warm aanbevolen. Uitgebracht door de platenmaat schappij CBS te Haarlem op CBS 82311, in prima stereo. Met alle teksten op de binnenhoes! V. Voor de liefhebbers van Philadelphia-sound bracht de platen maatschappij CBS kortgeleden een verzamel-dubbel-elpee uit onder de titel: Philadelphia Classics. Op deze twee langspeelplaten staan acht num mers en dat betekent zonder meer, dat elk nummer gemiddeld een halve plaat kant beslaat. Achtereenvolgens zijn dat „Love is the message" van MFSB, TSOP (The sound of Philadelphia), eveneens van MFSB, met The Three Degrees, „Dirty'ol man", van The Three Degrees,I love Music" van The O'Jays, „Don't leave me this way", van Harold Melvin The Blue Notes, „Love train" van The O'Jays, „l'all always love my mama" van The Intruders en tenslotte „Bad Luck" van Harold Melvin and The Blue Notes Op het Philadelphia International Records- label nr. 88274 \UI//4> 4 V K. Deze en nog veie andere L.P.'s, singles en cassettes zijn bij ons verkrijgbaar. Hameraveldseweg 6a LeuadenC. Winkel: lal. 033-41235 41510 Installatie: tel. 033-43381 EIGEN TECHNISCHE DIENST

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 17