FRAAIE VROUWEN, ABSURDE HUMOR, SOLDATENROMANTIEK EN FANTASIE IN GEVARIEERD FILM-PAKKET BEKtKE pasar malam AKTIEGROEPEN IN HET AMERSFOORTSE FILMHUIS Jeusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 9 FEBRUAR1197823 is in de FLINT te Amersfoort 17 t/m 19 februari sJ BERT VOS - Deze week aandacht voor maar liefst vier nieuwe films. In 4 Is de film van de bekende fotograaf David Hamilton te zien „Bilitis", deze rolprent zijn voorliefde voor mooie vrouwen niet onder stoelen of steekt en tot fraaie fotografie komt. Het team van Monty Python heeft film afgeleverd na hun debuut rond „de heilige graal" en „Jab- is het resultaat van hun aller inspanningen (Grand 5). Opnieuw humor in een absurde Python-wereld. Ook de vreemdelingen- :>en-rage is nu in Amersfoort doorgedrongen. „March or die" is de titel Ie film, waarin Terence Hill, Gene Hackman en Catherine Deneuve in het zand van Marokko wel iets anders ondergaan dan plezierig zonnen aan ttrand van Nice of Cannes (Cinema 2). In Duo 2 tenslotte een nieuwe film, ■?iseerd op een roman van Edgar Rice Burroughs: „Ontspanning uit het eten kontinent." Kortom: deze week voor de filmliefhebbers weer een >orlijke keus. En dan hebben we het nog niet eens over de aktie-groepen, n leze maand in het Filmhuis Amersfoort acte de presence geven om hun stellingen via film en discussie uit te dragen. voor mogelijk houdt. Zeker niet na de voorgaande capriolen van deze vrij buiter Maar het echte legionairen- bloed verloochent zich niet en zo komt het, dat Cathérine Déneuve alleen de poort van het fort doorgaat, de zanderige verten tegemoet. „March or die". Lekker ouderwets amusement. Met een veel betere eerste helft, waarin Marco nog de jo lige vrijbuiter uithangt. Het laatste half uur, drie kwartier is bestemd om het ware heldendom te portretteren en dat zou zich nog niet zo'n bezwaar zijn geweest, indien regisseur Ri chards (van „The Culpepper com- pagny" en „Farewell my lovely") het slot niet zo zwaar „overdone" had afgerond. Voor de liefhebbers van aktie en de daarbij behorende ro mantiek is dat allemaal best te prui men. Want zo slecht is die film zou ook weer niet. (Cinema 2, eerste week, 16 jaar.) „The people that time forgot" is de Engelse titel van een film, gebaseerd op een roman van Edgar Rice Burroughs (schrijver van o.m. Tarzan-verhalen en Mars-romans), waarin midden in de ij zige poolzee, temidden van bevroren landschappen, een land wordt ontdekt met tropische temperaturen, een fauna, die op z'n zachtst gezegd een tikkeltje préhistorisch en onvriendelijk is en met een vbevolking, die het stenen tijdperk nog maar nauwelijks heeft bereikt. Het gaat om een geleerde, die het land heeft ontdekt en er op het laatste nippertje in slaagt om een boodschap met bewijsstukken in een fles in de op die plaats bevroren zee te gooien Als bij een wonder komt de fles waar ie wezen moet hij spoelt aan op de Schotse kust en veroorzaakt een sen satie. Natuurlijk wordt een nieuwe expeditie uitgerust om de prof. (een kleine rol van Doug McClure, die vaker met dit var kentje heeft gewassen) te redden uit de handen van de barbaren. De expeditie wordt aangevoerd door de zoon van John Wayne (Pa trick) bijgestaan door een verrekt eigenwijze journaliste/fotografe (Sa rah Douglas). De expeditie vindt in derdaad het land, waar de tijd heeft stilgestaan, er moet worden gevoch ten tegen een Seratasaurus van 80 ton, reuzevogels, monsterslangen en de gevreesde Nagas-stam, die haar domicilie heeft in de Stad der Schedels op de ra nd van een levende vulkaan. Kortom: er is aktie genoeg te beleven in dit door God vergeten land. Regisseur Kevin Connor heeft geen enkele cliché vermeden (waarom zou hij ook?), de trucages komen geloofwaardig In beeld en alles komt tenslotte nog op z'n poot jes terecht. M'n liefje wat wil je nog meer? (Duo 2, eerste week, 16 jaar.) IN HET KORT Tenslotte nog even een herhaling van de voorafgaande week, voor zover er films zijn geprolongeerd Dat is na tuurlijk in de eerste plaats James Bond, die in Grand 3 de achtste week inrolt met evenveel vaart en verve als de eerste week, dan „Smokey and the bandit", een grappig gemaakte achter volgingsfilm met Burt Reynolds en Sally Reed in de hoofdrollen in Cinema 1 voor de derde week, „De mantel der liefde" van Adriaan Ditvoorst voor de tweede week in Euro Cinema. Wat deze film betreft heb ik niet veel meer aan toe te voegen aan hetgeen ik vorige week er over schreef: u ziet maar, mijn film is het niet. „Herbie" blijft in de matinee- voorstellingen van zaterdag en woensdagmiddag in Euro Cinema. In Duo 1 is deze week „Bel Ami" weer eens te zien, een pittige sexfilm of hoe je het ook maar noemen wilt, met Harry Reemst in de hoofdrol en die hebben de liefhebbers vast wel eens vaker gezien, evenals Maria Lynn, die ook al een uit stekende naam heeft veroverd in de wereld der sexfilm. In de nachtvoorstel lingen van Duo 1 gaan drie Tirolers aan de rol in heet Bangkok en dat is na tuurlijk zweten geblazen. Rod Steiger en James Coburn zijn te zien in een film van Sergio Leone: „Een vuist vol dy namiet". AKTIE IN HET FILMHUIS Deze week staat het Filmhuis - zoals we reeds eerder schreven in het teken van aktiegroepen. Het programma ziet er als volgt uit: Zaterdagavond bijt de aktiegroep Meth Medura de spits af met de film „Why we boycot", over het werk van Cesar Chavez. Hij behoort tot de groep van gastarbeiders: Mexicanen, zwarte en blanke emigranten, die voor de we reldoorlog werkten op groente- en fruit plantages in Californie. Deze land arbeiders waren rechteloos, onderbe taalden werderruitgeburtr Aanvankelijk waren ze ook ongeorganiseerd. In de film staan twee elementen centraal: de noodzaak van organisatie en de boycot van produkten, speciaal druiven, die door de plantage-eigenaars aan de wa renhuizen worden verkocht Het ge weldloos verzet staat hierbij voorop Op de avond zelf, zaterdag 11 februari, wordt Eric Bachman uit Duitsland ge vraagd het gesprek over de film te lei den. Bachman heeft Chavez goed ge kend en de situaties, die in de film wor den getoond, meegemaakt Hij is in Duitsland aktief in allerlei vredesgroe pen. (aanvang 19.30 uur) Zondagavond is het de beurt aan de werkgroep „Stop de Neutronenbom" Die avond zullen de volgende filmpjes worden vertoond: „Boemerang", van Boris Kolas, Joegoslavië. Een teken filmpje, waarin men kan zien dat een vlinder op een radarscherm bijna leidt tot het uitbreken van een atoomoorlog „23 Skidoo", van Julian Biggs, Canada. In deze dokumentaire wordt een beeld gegeven van een stad, waaruit alle menselijk leven is verdwenen (aanvang 19.30 uur) Maandagavond 13 februari is het filmcollectief De Rode Lantaarn present met de film „Bouwen voor wie?" Het gaat over woningnood èn de wijze, waarop grote projektontwikkelaars hun bulldozers in bestaande stadsgebieden zetten om er hun winkelcentra te kunnen bouwen. In deze film wordt Nij megen als voorbeeld genomen, waar de binnenstad van Nijmegen onderge schikt zou worden gemaakt aan de funktie van winkelcentrum, met alle nare gevolgen voor de bewoners van dien. Maar de buurtbewoners van Nij megen begonnen een strijd en wonnen die. De projektontwikkelaar werd de stad uitgezet en kleine ondernemers konden beginnen aan het herstel van de binnenstad Onder verantwoor delijkheid van de gemeente en onder kontrole van het Buurtcomité Bin nenstad. (aanvang 19 30). Dinsdagavond tens'otte kan men film kijken en diskussiëren met het Instituut voor Natuurbeschermings Edukatie (I V NAllereerst wordt op deze avond de film „In de ban van het gebeuren" vertoond. Hierover kan worden gedis- kussieerd met als thema: de gevolgen van toename van de be volkingsdichtheid voor het milieu. De MOS-groep (zie De Stad Amersfoort van vorige week) krijgt dan (in samen werking met de I V N.) de gelegenheid om iets te vertellen over haar doelstel lingen. Na de pauze worden nog twee filmpjes vertoond: „Milieu", een tekenfilm over de milieuverontreiniging en „We zetten weer een boom op" van het Staatsbosbeheer over de betekenis van hout door de eeuwen heen Ook hier kan over worden nagepraat, (aan vang 19.30). UNIEK INITIATIEF Het experiment van het Amers- foortse Filmhuis (een landelijke pri meur) is dachten wij - de moeite waard. Maar al te vaak schieten ak tiegroepen hun doel voorbij, omdat ze niet In staat zijn het publiek vi sueel duidelijk te maken, waar het om gaat. Door middel van de film kan dat wel. Het Is te hopen, dat veel Amersfoorters en bewoners uit de regio deze maand naar het Filmhuis zullen gaan. Niet alleen om de film over de aktie zelf, maar ook om kennis te maken met de ak- tievoerders en te kunnen praten over hun doelstellingen. Het programma van zaterdag 18 tot en met dinsdag 21 februari geeft ruim baan aan de Bond Amersfoortse Muzikanten, het Vrouwencafé, de Vereniging voor dienstplichtige Militairen en het Al gemeen Nederlands Jeugdverbond. De week daarop wordt de aktie- maand van het Filmhuls afgesloten met het ultra-centrifuge-projekt (Soc. Partij/PSP). De Belan gengroepering Wetsovertreders, het komitee tegen Berufsverbot, het filmkollektief Amsterdams Stads- |ournaal en de werkgroep Homo- seualltelt. Een zeer gevarieerd pak ket, dat is duidelijk. In het Filmhuls hoort u er méér van. ONTSNAPPING UIT HET VERGETEN CONTINENT James Coburn en Rod Steiger In „Een vuist vol dynamiet". svelc MSTERDAM .ho«. -Als ik toevallig naar Amsterdam oet, pak ik altijd de trein en ben \n ineens die voorbeeldige ne Jr9er' d,e z n autootje thuis laat en 'f openbaar vervoer boven alles Want Amsterdam is voor mij itdirekt een stad. waar je zo maar entjes naar binnen rijdt. Afgezien g van de volkomen on wetend- 7d, waarmee je je in dat onvoor- 'slbare doolhof van ingewikkeld in kaar zittende stratenpatronen be eft, is het er zo druk. dat je door al 3 auto's die richtingaanwijzers en jkaanduidingen niet meer ziet, 'kal zou je daar enige moeite voor en. Kortom: ik pik de trein en de im. Altijd goed. Een goede kennis van mij piekert niet over om per trein naar Neder- ïd's hoofdstad te gaan. Zij heeft 3nig jaartje in deze op palen ge duwde stad doorgebracht en kent •t stratenplan voldoende om zich 3t haar auto in deze jungle te dur- n wagen. Nog niet zo lang leden echter, moest ze toch er- nnen, dat het er in de loop der en allemaal niet gemakkelijker op geworden, juist door die enorme 3vloed van nieuwe auto's. Nietsvermoedend reed m'n nnis door de buitenwijken van nsterdam om haar schoonouders fe halen. Samen zouden zij naar binnenstad gaan om een bezoek brengen aan een neef, die als ^foCi sgebakken horeca ff er in de Le- gracht was neergestreken. Het eerste deel van de tocht •rliep in vrijwel volmaakte irmonie tussen de kleine Fiat en rest van autorijdend Amsterdam. /axioms nog sneller dan de tram, die derwc* laatste jaren ook al zuchtend ra e^kke/end door de binnenstad roet in file-verband. De ellende begon op de Le liegracht, waar de neef van m'n kennis z'n cafeetje was gestart ten behoeve van dorstige Am sterdamse kelen. Maar wie de Le liegracht kent, weet, dat het niet zo'n al te brede straat is en boven dien nog fiks volgeparkeerd, al dan niet op wettig toegestane wijze. Stoppen betekent onherroepelijk opstopping. M'n kennis vond het eigenlijk niet verantwoord om bij zoveel Amsterdammers de kans op een hart-lnfarct te vergroten ,,Laat ik nog maar een rondje rijden", dacht ze heel optimistisch, mis schien is het straks niet zo druk." Dat heb je, als je niet meer in de stad zelf woont en je heil hebt gezocht op het platteland, waar het leven nog goed is. Maar na drie, vier rondjes draaien, was de situatie nog niet zichtbaar verbeterd en aangezien neef inmiddels wellicht vol ongeduld wachtte op z'n familie, besloot mi/n kennis toch maar om de stop te wagen. De file was in een mum van tijd eindeloos lang, maar ja, met een schoonmoeder die niet meer zo goed ter been is en dus naar de stoep moet worden gehol pen, is zo'n uitlaad-karweitje niet zo maar een paar seconden gepiept. Het geduld van de soms toete rende Amsterdammers werd dan ook danig op de proef gesteld, in clusief dat van de bestuurder van een Amsterdamse brandweerwa gen, die blijkbaar op weg was naar een brand of er net van terugkwam. Het was dan ook een aardige stoet: Schoonmoeder met twee stokken en pa met één stok. Zoiets zou eigenlijk officieel voorrang moeten hebben. Neef verwelkomde zijn famiiie erg gastvrij. Inclusief m'n kennis, die echter wel eventjes wat later ar riveerde, omdat ze de auto ergens kwijt had moeten zien te raken. En wie Amsterdam kentjuist. Daarom ga ik altijd met de trein, als ik naar Amsterdam moet. Maar ik hoef dan ook maar zelden op de Leliegracht te zijn V. Scène uit: „Bilitis" van de beroemde vrouwen-fotograaf David Hamilton. MARCH OR DIE ck Wayne en Sarah Douglas vallen in handen van de gevreesde Nagas, ie uit: „Ontsnapping uit het vergeten continent". geschoeid, ook al waren ze minder on schuldig dan deze film van David Hamil ton. „Bilitis", luchtige erotiek, zoals het tegenwoordig eigenlijk niet meer wordt gemaakt. Voor wie er gevoelig voor is. En voor hen, die de soft- focus fotografie van David Hamilton nog steeds het einde vinden. (Grand 5, eerste week, 16 jaar.) JABBERWOCKY „Mijn zoon, pas op voor de Jab- berwock, zijn tanden bijten, zijn klauwen krabben". Dit is een dichtregel uit „Through the looking glass and what Alice found there", een vervolg van Lewis Caroll op zijn „Alice in Wonder land". Hetis één van de uitgangspunten van „Jabberwocky", de nieuwste film van het Monty Python-team, geregis seerd door Terry Gilliam. Jabberwocky" is - zoals vaker is op gemerkt - een sprookje voor volwasse nen. Het speelt zich allemaal af in die donkere - voor velen onkontroleerbare en mysterieuze - Middeleeuwen, waar een koninkrijk onder leiding van Bruno de Twijfelachtige, zwaar gebukt gaat onder de bedreiging van een enorm monster, Jabberwocky Door het ter rorisme van dit monster, heerst er een economische crisis in het koninkrijk. De honger viert hoogtij. Het verval is duide lijk. Uit angst voor het vraatzuchtige monster vlucht de plattelandsbevolking naar de stad, waar de „domme boeren" zeer vlug de prooi worden van allerlei profiterende groeperingen. Om een eind aan deze zo langzamerhand on duldbare toestand te maken, stookt de kamerheer (een uitstekende rol van John Ie Mesurier) zijn majesteit op om een held te zoeken, die de draak, het monster wil bestrijden. Hij, die daarin slaagt, zal met de dochter van de koning mogen trouwen Het is de een voudige boerenjongen Dennis Cooper (Michael Palin) die het koninkrijk voor de dreigende ondergang dient te red den. Weliswaar tegen wil en dank, want hij wordt in het strijdperk geworpen, omdat de ridder, die hij als schildknaap diende, zelf het onderspit delft in de strijd tegen Jabberwocky. De film heeft tal van aspekten in zich. Afgezien nog van het verhaal (een ge zellige mixing van Joris en de draak, Tristan en Isolde en nog wat van dit legendarische fraais) is regisseur Gilliam en zijn creatievelingen uit het Monty Python-circus er duidelijk in ge slaagd om - via de toch wel inmiddels bekend geworden absurde humor - een beeld te scheppen van een geloof waardig. zij het knotsgek koninkrijk, kompleet met zijn overheersende gilden (vakbonden een besluiteloze koning en een kamerheer, die weet wat ie wil Wie geen zin heeft om vergelij kingen te trekken met bijvoorbeeld de tegenwoordige economische situatie in Engeland, met z'n overmachtige vak bonden, waarbij de „honger" wordt weggespeeld door voetbalderby's, ten nistoernooien en wat al niet meer aan voedsel voor de massa, houdt gewoon een erg intelligent gemaakte film over vol onverwachte grappen, doorgezet tot in het absurde. Méér nog dan de eersteling, „Monty Python en de heilige graal" een film voor een groter publiek. Met Max Wall als een erg grappige ko ning, die het allemaal ook niet meer begrijpt en die de ingewikkelde zaken liever aan anderen overlaat. Ondanks de massa's stof en spin- newebben gebruikt voor het verval van het koninkrijk, allesbehalve een stoffige film. Maar je moet wel van de Monty Python-humor houden. (Grand 5, eerste week, 16 jaar.) de hoofdrollen. Niet de eerste beste filmacteurs en wat Cathérine Déneuve betreft: zij is onbetwist één der beste, maar zeker de mooiste actrice die Frankrijk momenteel rijs is. Voeg daarbij een deels romantisch oorlogs verhaal, compleet met helden en la faards en je zit midden in de sfeer van het begin van deze eeuw. toen het die nen in het vreemdelingenlegioen wel iswaar niet het allerprettigste was, maar toch niet iets om je voor te schamen. Je werd gehard en je werd gerespekteerd als je het overleefde. Het vreemdelin genlegioen was en is ook nu nog voor echte mannen. Hoewel de romantiek, die de wereld rond dit legioen heeft ge weven de laatste tijd (gelukkig) vrijwel verdwenen is, bleef toch wel de nostalgie naar helden, zeker in de film wereld, bestaan. Dat is wellicht ook één van de rede nen, dat dit soort films weer in opkomst zijn. Hadden we kortgeleden nog de re vival van de piratenfilm. nu is het vreemdelingenlegioen aan de beurt. Doorlopen of sterven in het gloeiende gekoloniseerde zand Dat is de strekking van de film. Alleen is het een tikkeltje jammer, dat Terence Hill een beetje uit de stijl valt en - vooral in het begin - maar niet wil deugen voor mili taire voetveeg. Gene Hackman speelt de commandant varhher spul (een uit het Amerikaanse leger gesmeten ij zervreter). Cathérine Déneuve is de mooie dochter van een archeoloog (die al eerder het loodje heeft gelegd in de woestijn) en die eigenlijk wat is blijven hangen, mede onder invloed van de charme van Marco (Terence Hill) en om de majoor te pesten. Als Max van Sydow er niet was ge weest (als professor Marneau) zou alles misschien nog best op z'n pootjes terecht zijn gekomen en zou Terence Hill veilig in de armen van Cathérine Déneuve bet beeld uit zijn gelopen, een beter stuk strand tegemoet. Maar he laas. de professor wil - tegen de zin van de majoor in - het graf van de „Engel van de woestijn" blootleggen om de mummie op een veiliger plaats in het Louvre op te bergen, het museum paleis. waar al zoveel schatten uit de kolonies een laatste rustplaats hadden gevonden. Jammer genoeg voor de prof zijn de Marokkaanse nomaden stammen daar niet zo mee ingenomen en één van de leiders, El Krim, wil dat dam ook tegenhouden. Pas als de mummie wordt gevonden en de majoor van plan is de heilige godin terug te geven aan de nomaden om bloedver gieten te voorkomen, krijgt El Krim de nomadenstammen bijeen om een heilige oorlog tegen die grafschenners te beginnen. En daarmee eindigt het heldenleven van majoor William Sherman Foster (Gene Hackman weet op verbluffende wijze te sterven) en begint het heldendom van Marco de zigeuner, die het baantje van z'n baas overneemt met een vanzelfsprekendheid, die je niet „March or die" is een film over légio- naires, de helden van het Franse vreemdelingenlegioen Regisseur Dick Richards heeft er echter wel iets anders van gemaakt, dan Marty Feldman met „The remake of Beau Geste" ongeveer dezelfde tijd deed. Is Feldman's film een stevige parodie op al dat veelal misplaatste heldendom in de gloeiende woestijnen van Marokko en verre om streken, „March or die" is een seneus gemaakt werkstuk met Gene Hackman, Cathérine Dénueve en Terence Hill in Scène uit: „Jabberwocky". duurd, maar Hamilton is dan toch ge zwicht en het resultaat is zijn debuutfilm „Bilitis", die deze week in Grand 4 van start gaat. Zelf is Hamilton zeer tevreden over deze eersteling in de ci nematografie, maar het is duidelijk, dat de critici er geheel anders over denken Kreten als „onbenullig porno-werkje" of „zweetloze erotiek van de zeepfa brikant" werden gebezigd om aan te geven, dat het allemaal maar waarde loos spul was, wat Hamilton zijn fans had te bieden Dat laatste is nog de vraag, want „Bi litis" mag dan een zwak. ongeloofwaar dig verhaaltje hebben („toch bestaat het, zoals ik het heb gefilmd, zo on waarschijnlijk is het niet"), de fotografie van Hamilton is zonder meer voortreffe lijk en ademt een tere sfeer uit, die past bij het ontluiken van de jonge vrouw Bilitis (gespeeld door Patti d'Arbanville). Toegegeven, je moet er van houden om een dergefijke konstant volgehouden sfeer van onschuldige sex anderhalf uur lang kunnen ondergaan zonder je te vervelen, maar wie oog heeft voor schoonheid (al dan niet met de zweetloze geur van de zeepfa brikant.. kan deze film best genoeglijk zijn. Want in feite waren de Emmanuelle-films ook op deze leest jp ..ren geleden zag ik in Duitsland ev.eloof op de Photokina) een vrij ts opgezette expositie van de >lse fotograaf David Hamilton. Ik er me nog van herinner is, dat stuk voor stuk erg fraaie platen n van half of geheel ontklede welijke schoonheden en in een ileiding stond dan ook, dat Ha- in een van de meest geliefde fo- ifen op dit gebied is. Een expert Het was me - eerlijk gezegd - dien nog niet opgevallen, maar '3lflan kwam ik zijn platen inderdaad Imatlg tegen in binnen- en inlandse fotobladen, magazines Mi'Smaakvol en romantisch bloot, Kvaflt men dat. Sinds de poster- strie op volle toeren is gaan len, vindt Hamilton ook hier een ge aftrek en kan men zijn fraaie r -aldlngen tussen al dat andere arschoon aantreffen, en achtereen werd aan Hamilton lagdom eens een film te gaan ma- waarin vooral zijn wijze van bena- g van het prille vrouwelijke schoon aal zou staan Het heeft lang ge-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23