,Car Wash', pretentieloze film over hardwerkende negers
Leusder Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 16 FEBRUAR11978
17
)OOR BERT VOS
AMERSFOORT - Deze week vijf nieuwe films in het programma van de
imersfoortse theaters, waarvan „Car Wash" de meest aansprekelijke is.
3rand 4). „Bugsy Malone (De slagroomtaartengooiers) is wel de beste, maar
ie is reeds eerder in Amersfoort te zien geweest. In Duo 2 draait „Hol-
(woodman", première voor Nederland, tegelijk met verschillende andere
ïeaters. Kortom: wel iets nieuws er bij, maar niet direkt om over naar huis te
irijven. Postzegels zijn toch al onbetaalbaar
„Car Wash" van regisseur Michael
heeft één belangrijk
nmerk: het is volkomen pretentie-
ook al zullen sommige
ravers er wellicht een
onnair tintje in kunnen ontdek-
n. De film was het eerst te zien op
t filmfestival in Cannes en kreeg
ar nog een prijs ook: die voor de
l muziek. En inderdaad: de mu-
overheerst sterk in dit verhaal,
dat nu niet direkt uitblinkt door
diepgaande karaktertekeningen.
„Car Wash" speelt zich af in de
Deluxe Autowasserij in Los Angelos,
midden in de zomer. Het personeel
bestaat voor het allergrootste deel
uit zwarten en die werken, poetsen,
spuiten en zingen dat het een lieve
lust is. „Pas de problème", zouden
ze in Frankrijk zeggen, geen vuiltje
aan de lucht. En zo is het ongeveer,
ook al heeft Schutz wel getracht
enige verstoring in de volmaakte
harmonie aan te brengen door
it Eastwood in „Voor een handvol dollars"
i
AL
IN EEUW
Jaren lang hebben we ge
laagd. dat we van die slappe
'inters hebben. Niet meer dat
van dik hout zaagt men plan-
en" met winters, waarin we
Bm-ijna tot maart nog op de
Wkshaatsen konden, waarin we
igelmatig werden vergast op
ikke pakken sneeuw, afgewis-
ild met zo'n gezellig stormp/e,
aardoor alles zo lekker vast
imt te zitten. Niks van dat alles.
IWijl in grote delen van
jropa de economie groten-
iels in elkaar zakt door de
vare overlast die koning
inter daar oplevert, blijft Ne-
?- irland vrijwel onberoerd en
tan sneeuwstormen, ijzige
iu, ijzel e.d. met een boogje
n ons kikkerlandje heen. Ter-
jl Nederlandse wintergasten
Hde berggebieden bi/na
orden bedolven onder lawines
i in grote getale hun benen
eken op al die bergen
eeuw, hebben we hier al en-
Ie maanden tang verlangend
gekeken naar tenminste en-
Ie centimeters dik ijs om die
ditionele, maar nu al bijna
in ier vergeten sport, dat volks-
'maak.schaatsen" nog eens
ne' kunnen beoefenen. Het zat er
nu toe niet in. Stormen ge-
og, maar zonder ijs. Ja, ha-
'stenen, die konden we
gen, maar daat zaten we niet
te springen. Regenbuien bij
j. vleet, dat wel. Mist. ook in
irlei vormen voorradig. Maar
r echt helder ijs, vergeet het
ar. Op het moment dat ik
eUt re regels tik. heb ik de kachel
f extra opgeschroefd in het
Ier van de energiebezuini-
g. Buiten vriest het!
let is maar een paar graden
Ier nul en eigenlijk niet eens
moeite van het opschrijven
-Jf trd, maar tochde ijs-
i^snigingen hebben weer
hoop gekregen. Ver-
Wende gemeenten, die toch
t 'ings, maar véél te vroeg de
anen enkele maanden gele-
al weer onder water
^sben laten lopen, krijgen nu
ggl gevoel, dat alles toch niet
I noppes is geweest. Het
st! En zo nu en dan sneeuwt
vraagt je natuurlijk af hoe
zo maar ineens is gekomen
Hten/ang zitten we te knie
achter de ramen om triestig
buiten te kijken en deregen
laag neer te zien vallen en
je
ng
e-
ineens is alles veranderd. Eerst
komt de maagdelijke sneeuw en
vult de wereld vol schitterende
doorkijkjes en nauwelijks is dat
witte spul deels van de straten
verdwenen, of de vorst begint
zijn heerschappij, zij het nog op.
zwakke puntjes.
Als je het mij vraagt: we hebben
alles te danken aan onze konin
gin. Zoals bekend is het al enige
tijd werkelijk noodweer in Ame
rika. De ene sneeuwstorm na de
andere legt handel en wandel
der Amerikanen plat. Op zich
niet zo erg, omdat die Amerika
nen toch al veel teveel energie
opslorpen van onze wereld
voorraad, zodat een pas op de
plaats nooit kwaad kan, maar
het is toch het begin geweest
van onze vorst. Ga maar na. Ko
ningin Juliana gaat naar New
York - weliswaar om haar doch
ter en diens man op te zoeken,
maar het doet er verder niet toe -
en wat gebeurt er: het gaat vrie
zen in Nederland. Ik noem dat
geestelijk kontakt met het vader
land. Terwijl ze stond te
bibberen op het vliegveld Ken
nedy van New York in de ijzig
striemende sneeuwstorm en
mistroostig konstateerde, dat
haar vriendelijke Friendship
haar vleugels niet uit kon slaan,
dacht ze ineens aan dat heer
lijke, brave Nederland, waar het
meestal vorstvrij is. En in die ene
gedachtenflits verbond ze de ij
zige kou van New York met de
mistigheid van Schiphol. En
langs die gedachtenli/n
stroomde sneeuw en ijs naar
ons land. En het heeft ge
sneeuwd. En het vriest, nu ik dit
schrijf.
Als het echter werkelijk zo is
als ik denk, geloof ik, dat we ons
niet teveel illusies moeten ma
ken. Want onze koningin is
toen het weer een beetje op
klaarde. verder naar Suriname
gereisd, heb ik begrepen. En
daar zal ze ongetwijfeld - als op
het vliegveld het muziekkorps
speelt en de zon ongenadig op
haar huid brandt - weer denken
aan Nederland, waar het
volgens de berichten toch zo
koud moest zijn geworden. En ja
hoor. Via de gedachtenflits komt
de warme lucht op Schiphol aan
en zitten we binnen afzienbare
tijd - figuurlijk gesproken dus -
met een kleine hittegolf. Dan
kunnen we het schaatsen wel
vergeten. Dankzij onze
koningin. We kunnen haar wat
dat betreft veel beter in de
zomer naar Afrika sturen. Om
ons warm te houden aan de Ne
derlandse stranden. Wij weten,
dat zij aan ons zal blijven den
ken. En dèt is méér dan vol
doende
V.
enkele ontevreden arbeiders te in
troduceren en een knaap, die een
beetje met zichzelf In de knoop zit.
Maar zoals gezegd: voor de rest is
alles koek en ei. De wasserij swingt
van plezier van 's morgens vroeg tot
's avonds laat.
Natuurlijk kun je daar niet een hele
film mee vullen, hoe plezierig de Ameri
kanen het ook zouden vinden, want een
betere reclame kun je |e niet indenken
Rassendiscriminatie9 Hoe kom je erbij9
Kijk maar eens met hoeveel plezier die
jongens werken. In de autowasserij
Regisseur Schutz. die toch al door
zijn producers Art Linson en Gary
Stromberg dwars werd gezeten die al te
diepgravende scènes er gewoon uit
knipten (laten we het vooral leuk hou
den). vulde zijn film met allerlei korte,
leuke voorvallen uit de wasserij en laat
een hele reeks stereotypen voor de
camera paraderen Zoals daar zijn een
homo-sexueel, een oprichter van een
nieuwe godsdienst, een prostitué, een
weggelopen teener, een arrogante
dame. de dikke, de dunne, de oudere,
de tobber, etc.etc Er zijn mensen die ze
allemaal geteld hebben en zijn op zo'n
vijftig verschillende rollen gekomen
Ga d'r maar aan staan
„Car Wash" zou je ook als een musi
cal met slapstick-effecten kunnen om
schrijven, aangevuld met enkele ernsti
ger zaken, die echter nergens naar te
vredenheid worden uitgewerkt, maar
aan de oppervlakte blijven hangen Dus
een slechte film? Ach, dat ligt er maar
aan wat je slecht noemt. Pretentieloos
amusement, een beetle gemakkelijk
gemaakt met lekker in het oor liggende
disco-muziek (soul e d, uiteraard)
Je kunt je er best mee amuseren,
zonder het gevoel te hebben naar
een meesterwerk te kijken. En de
palm in Cannes voor de muziek: die
is eigenlijk wel terecht. Want die mu
ziek is prima deluxe. Voor de
liefhebbers dan ook een prima film.
(Grand 4, eerste week, alle leef
tijden).
HOLLYWOOD MAN
Liefhebbers van aktiefilms kunnen
deze week hun hart ophalen aan „Hol
lywood man", waarin het gaat om
stuntmannen, die in gevaar worden ge
bracht door een producer, die op zwart
zaad zit en - daartoe aangespoord door
louche financiers - een aktiefilm maakt,
waarin de stuntmannen omkomen. Dat
wordt dan allemaal keurig verfilmd.
Want het publiek wil nu eenmaal bloed
zien en wat is er aardiger dan in de
publiciteit te kunnen brengen dat het
allemaal echt bloed is? De broer van
een op die manier verongelukte stunt
man, zelf een stunter van klasse, komt
op het (film-)toneel om de zaak uit te
zoeken „Hollywood man" is een niet
slecht gemaalde aktiefilm over stunt
mannen en het gevaarlijke van hun be
roep. Dat de slechterik uiteindelijk toch
door de inmiddels woedende stuntman
gegrepen wordt, via een stunt, is een
duidelijke zaak.
(Duo 2, première Nederland).
Verder in het Duo-duo sex in „Het
genot om je te laten gaan" te zien in de
weekvoorstelling van Duo 1en „Zullen
we het nog een keertje overdoen", in de
nachtvoorstelling van Duo 1 Wat de
aktie betreft, daarvan is nog meer te
zien in de nachtvoorstelling van Duo 2:
„De ijzeren vuist", een Japanse vecht
film. Alle films natuurlijk boven 16 jaar.
IN HET KORT
In het kort nog eventjes aandacht
voor de prolongaties en reprises.
James Bond gaat de negende week in,
„Jabberwocky", die absurde film vol
absurde humor in de stijl van Monty
Python, beleeft in Grand 5 de tweede
week, „Smokey and the bandit" begint
aan de vierde week (Cinema 1), „De
mantel der liefde" is nog te zien in Ci
nema 2, waar zaterdag en woensdag
middag „Herbie" nog eventjes z'n dolle
avonturen in Monte Carlo beleeft. In
Euro Cinema een reprise van Sergio
Leone: „Voor een handvol dollars" met
Clint Eastwood in de hoofdrol, de
acteur, die volgende week te zien zal
zijn in de nieuwe film „The Gauntlet",
een harde politiefilm.
„Bugsy Malone" komt tenslotte
terug in de matinee-voorstelling van
Euro Cinema onder de titel „De slag
roomtaartengooiers". Een prima
film, geheel gespeeld door kinderen,
over de maffia in de jaren twintig,
dertig. Het gaat er hard in toe, maar
dan wel met taarten en dat soort wa
pens (adviesleeftijd vanaf 10
jaar).
AKTIE IN HET FILMHUIS
Ook deze week wordt het Amers-
foortse Filmhuis „bezet" door ak-
tiegroepen, die via film en diskussie
hun doelstellingen graag naar voren
willen brengen. Vanaf zaterdag kun
nen belangstellenden weer in Mi
niatuur terecht aan de Appelmarkt.
Zaterdag wordt de spits afgebeten
door de Bond Amersfoortse Muzikan
ten. Deze bond werd vorig jaar maart
opgericht en heeft als doel het bevorde
ren van „gewoon lekker muziek maken
met elkaar" Daarvoor wil de bond
graag een studio stichten waar gestu
deerd, geëxperimenteerd en gerepe
teerd kan worden. Verder wil de bond
een muziek-workshop tot stand bren
gen, waar alle muziekrichtingen terecht
kunnen, een impressanaat en een pop
podium, waar de musici op niet-
commercièle basis kunnen optreden
Aan de hand van de muziekfilms
„CCC-Inc." en „Fanfare" wil B.A M. de
ontwikkelingen en ervaringen in Amers
foort vergelijken. „CCC Inc." van de ci
neast Flip Jansen gaat over een wil
lekeurige dag op de boerderij van de
voormalige pop-formatie CCC Inc.
Guido Hendrickx filmde het optreden
van de Nederlands^ popgroep „Fan
fare" (ook inmiddels opgeheven) in een
studio, waar ze live en selektie spelen
uit de roek-opera ,,Dr. Grossboam".
(Filmhuis, zaterdagavond 19.30 uur).
Zondag is het de beurt aan het
Vrouwenkafee. Vertoond wordt de
film „The double day" (De lange,
lange dag" van Helene Solberg-
Ladd. Het is een informatieve en uit
dagende dokumentaire over wer
kende vrouwen in Latijns Amerika en
haar pogingen zoals die van
vrouwen in de hele wereld, gelijkheid
te bevechten zowel thuis als op het
werk. Argentijnse dienstmeisjes, de
vrouwen van Boliviaanse mijn
werkers, Mexicaanse fabrieks
arbeidsters, Venezolaanse
vrouwen in een vrouwenpraatgroep,
al deze vrouwen en vele anderen pra
ten over hun problemen.
Het Vrouwenkafee is nu iedere don
derdagavond geopend van 20.00 -
24,00 uur in het gebouw van De Instee,
Zuidsingel 45. Het Vrouwenkafee is een
ontmoetingspunt voor vrouwen. Het
heeft naast haar ontspanningskarakter
ook een informatieve funktie. Twee
maal p.m een thema avond, de andere
avonden zijn open.
Tijdens het tweejarig bestaan van het
Vrouwenkafee zijn al vele groepen ge
start, die nu min of meer zelfstandig
draaien. Zo zijn er praatgroep; fort-
groepen; het zangkoor; zelfverdedi-
gingskursus, timmerkursus; werkgroep
vrouwen en politiek en sinds kort ook
Fem-Soc-groepen, ook de vrouwen-
huisgroep is er en er komt nog steeds
meer bij (Filmhuis, zondag, 19.30 uur).
De Vereniging van Dienstplichtige
Militairen (VVDM) is maandag in het
Filmhuis present om haar doelstel
lingen op kernachtige wijze naar
voren te brengen en er over te dis-
kussiëren. Zij doet dat met de film
„Scènes uit het soldatenleven", een
film gemaakt door het Amsterdams
Stadsjournaal in samenwerking met
de VVDM.
Scène uit „Bugsy Malone"
Scène uit „Car Wash".
De film „Scènes uit het soldatenle
ven" geeft een beeld van het leven van
dienstplichtigen in het Nederlandse le
ger Daarnaast maakt de film duidelijk
dat je je ook in dienst moet organiseren
in een vakbond om gezamenlijk op te
komen voor je rechten.
De Vereniging Van Dienstplichtige
Militairen is zo n vakbond Om toekom
stige dienstplichtigen, maar ook niet-
dienstplichtigen, een idee te geven van
hoe het in het Nederlandse leger er aan
toe gaat. heeft de filmgroep van het
Amsterdams Stadsjournaal, in nauw
overleg met VVDM-ers, een draaiboek
voor de film gemaakt. Gezamenlijk
werden soldaten gezocht als spelers en
werd de kazernesfeer nagebouwd.
De speelscènes zijn karakteristiek
voor wat je in dienst kan meemaken
opkomst, opleiding, parate hap, verve
ling, aktie Juist door de verfilming van
het alledaagse balen vormt de film een
aardig tegenwicht ten opzichte van de
rozengeur en maneschijn die in de voor
lichtingsfilms van defensie wordt ge
hoond. Verder brengt de film een aantal
diskosSiepunten in beeld, door middel
van interviews met (ex-)soldaten en
vriendinnen van soldaten
De toeschouwer kan zelf uitmaken op
welke punten ingegaan wordt. In ver
band met de tijd kon op de meeste pun
ten niet diep ingegaan worden, maar
dat is dan ook de funktie van diskussie
achteraf (Filmhuis, maandag. 19.30
uur).
Het Algemene Nederlandse
Jeugdverbond, afdeling Amersfoort
sluit dinsdag de rij aktiegroepen van
de twee week „Aktie in het Filmhuis"
af. En wel met de film „Zuid-Afrika
ongecensureerd". Het ANJV is een
linkse jongerenorganisatie (zelf
voortgekomen uit het verzet tegen
het fascisme In 1940/45), die sinds
haar oprichting in 1945 actief Is o.a.
op het gebied van de internationale
solidariteit. Het thema van deze
avond is dan ook solidariteit met de
zwarte bevolking van Zuid-Afrika.
„Wij hangen het Christelijk-
Nationalisme aan. Dat onde-
mokratische principe mag u diktatuur
noemen, zo u wilt In Italië heet het fas
cisme, in Duitsland nationaal-
socialisme en in Zuid-Afrika
Christelijk-Nationalisme". Een
uitspraak van de huidige premier van
Zuid-Afrika, Vorster, gedaan toen hij tij
dens de Tweede Wereldoorlog in de
gevangenis terecht kwam vanwege zijn
sympathie voor de nazi's Zijn uitspraak
wordt geciteerd in de documentaire
Zuid-Afrika ongecensureerd, een film
die illegaal gemaakt werd door zwarte
Zuid-Afrikanen en in fragmenten het
land uit gesmokkeld
Centraal in Zuid-Afrika ongecen
sureerd staat het beleid van Vorsters
Nationalistische Partij, die nu al 25 jaar
ononderbroken de dienst uitmaakt Het
belangrijkste onderdeel van dat beleid
is het projekt van de Bantoestans, de
„Thuislanden" voor de zwarte Zuid-
Afrikanen De regering probeert de
operatie als uiterst nobel te verkopen,
want in zo'n Bantoestan kunnen de
zwarte bevolkingsgroepen tenslotte tot
ontwikkeling komen in hun eigen om
geving, en binnen hun eigen cultuur
patroon. Dat komt bij nogal wat mensen
als zeer redelijk over, maar uit Zuid-
Afnka ongecensureerd blijkt overduide
lijk het tegendeel (Filmhuis, dinsdag,
19.30 uur).
Uiteraard is er na elke aktie-film-
avond ruimschoots gelegenheid tot
diskussie over de getoonde films en
de doelstellingen van de betreffende
aktiegroepen. Daar gaat het juist om!
ALAIN RESNAIS IN DE
NACHT
Het Filmhuis brengt vanaf
zaterdag a.s. in haar nachtvoorstel
lingen drie films van de bekende
Franse regisseur Alein Resnais, die
vooral de laatste jaren weer bekend
heid kreeg met films als „Stavisky"
(1974), maar in één klap beroemd
werd door zijn film „Hiroshima mon
amour" (1959). Het Filmhuis start de
serie van drie met „L'Année dernière
a Marienbad". Aanvang 23.15 uur.
Op zaterdagavond 25 februari kan
men om kwart over elf gaan kijken
naar „Glissement progressif de
plaisir" en op zaterdag 4 maart (om
23.00 uur) naar „L'Eden et après".
Alain Resnais, geboren 3 juni 1922,
ondanks ambities in de richting van het
toneel afgestudeerd aan de parijse fil
macademie. werd aanvankelijk onder
de noemer „nouvelle vague" geran-
schikt toen de jonge franse garde met
„Les 400 coups". „Les Cousins", „Hi
roshima mon amour" en „Orfeu Negro"
op het Cannes Festival in 1959 sensatie
verwekte. Ten onrechte Aan zijn korte
films „Van Gogh" (1948), „Guernica"
(1950), „Nuit et Brouillard" (1955), „Le
chant du styrene" (1958) was dat nog
niet zo te merken Maar de lange films
onderscheidden zich van het werk van
Godard en Truffaut bijvoorbeeld al door
de nauwe samenwerking met ge
vestigde auteurs: Marguerite Duras,
Alain Robbe-Grillet, Jean Cayrol, Jorge
Semprun, allen auteurs van de
„nouveau roman die inmiddels zelf
ook zijn gaan regisseren. Achtereen
volgens maakte Resnais ..Hiroshima
mon amour" (1959), „L'année dernière
Marienbad" (1961), „Muriel" (1963),
..La guerre est finie" (1966), „Je 't aime,
je t'aime" (1968).
Behoudens een bijdrage aan de epi-
sodenfilm „Loin du Vietnam" (1967) en
supervisie bij de verfilming van de
„strip" „L'an 01", was Resnais lange
tijd inactief, tot hij opeens weer van zich
deed spreken met „L'empire
d'Alexandre" (1973) „Stavisky" (1974).
(Filmhuis Amersfoort, zaterdagavond
23.15 uur).
Scènes uit het soldatenleven - film In de serie akties en aktiegroepen in het
Filmhuis.
filmagenda Amersfoort
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 16 februari t/m
woensdag 22 februari.
Grand 3 - 033-14632.
„The spy who loved me". Dagelijks
1.30, 6 45, 9.30 uur Zondag 1.30, 4.00,
6.45 en 9.30 uur
Grand 4
„Car Wash" Dagelijks 1.45, 6 45 en
9.15 uur. Zondag 1.45, 4.15, 6 45 en
9.15 uur.
Grand 5
„Jabberwocky". Dagelijks 2.00,7.00en
9 30 uur Zondag 2.00, 4 30. 7.00 en
9 30 uur.
Cinema 1 - 033-18900
„Smokey and the bandit". Dagelijks
1.45. 6.45 en 9.15 uur. Zondag 1.45,
4.15, 6 45 en 9 15 uur
Cinema 2
„De mantel der liefde". Dagelijks: 1.30,
6 30 en 9.00 uur Zondag 1.30, 4.00,
6.30 en 9.00 uur Zaterdag en
woensdag 6.30 en 9.00 uur.
„Herbie gaat naar Monte Carlo"
Zaterdag- en woensdagmiddag 1 30
uur.
Euro Cinema - 033-33655
„Voor een handvol dollars". (A fistfull of
dollars). Dagelijks 1.45, 6 45 en 9.15
uur Zaterdag 4.15, 6.45 en 9 15 uur.
Zondag 1 45. 4.15, 6 45 en 9,15 uur.
Woensdag 6.45 en 9.15 uur.
„De slagroomtaartengooiers". (Bugsy
Malone). Adviesleeftijd 10. Zaterdag
en woensdagmiddag 1.45 uur.
Duo 1 - 033-16572
„Het genot om je te laten gaan" (16)
Dagelijks 2.15, 7 15 en 9.30 uur.
Zondag 2 15, 4.30. 7.15 en 9 30 uur
Duo 2
„Hollywood Man Dagelijks 2.00, 7.00,
9.15 uur. Zondag 2.00, 4 15, 7.00 en
9.15 uur.
NACHTVOORSTELLING
Duo 1
„Zullen we het nog een keertje over
doen" (16). Vrijdag- en zaterdagavond
24 00 uur
Duo 2
„De ijzeren vuist". (16). Vrijdag-en za
terdagavond 23.45 uur.