Leusder Krant - Kijk op de film WOENSDAG 15 MAART 197819 ,,L'Animal" - Jean-Paul Belmondo maakt er een beestenboel van Een hoogtepunt uit de film ,,L'Animal": Belmondo landt vanaf een helicopter op een vliegtuigje Brown. De film duurt 45 minuten en is een produktie van het British Film Institute. De mythe die gebaseerd is op „Cider with Rosie", die van tedere inwijding van de jeugd via sexuële ervaringen in heerlijke, landelijke omgeving, wordt meedogenloos op zijn kop gezet. Onze held, tegelijk slachtoffer en terrorist, volgt de autoweg naar de vrijheid en laat achter zich een stadswereld van kindergeweld en angst, van maat schappelijke en sexuele afwijkingen. Het sentimentele wordt geïroniseerd, het tedere wordt verdierlijkt en de op rechtheid wordt weggevaagd in spot In hetzelfde programma een 40 minuten durende film uit Engeland van Ed Harker: „The Crystalline Mar riage". Het tragische onvermogen tot com municatie tussen een Vietnam- veteraan die „slagen" wil en een jonge Amerikaanse die, onbevredigd in haar magnifieke buitenhuis (realisering van de zo heilige „American dream") „alles al heeft gezien", verdovende middelen inneemt en zich verbeeldt dat ze intens leeft Een man die in Vietnam heeft ge vochten laat zich uitnodigen door een rijke jonge nymfomane vrouw. Zij heeft haar eerste vriend in Vietnam verloren, hij is lang krijgsgevangene geweest in Noord-Vietnam Ed Harker zet deze twee neurotische mensen tegenover elkaar en regisseert op opmerkelijke wijze de twee acteurs, Maxime Borenstein en David Irving, die erin slagen „afstand te bewaren" on danks de zeer sterke dramatische spanning die vanaf de eerste beelden in de film zit. Een beweeglijke camera geeft nog een extra dimensie aan dit frenetieke, maar tegelijk perfect gecon troleerde verhaal. (Amersfoorts Filmhuis, weekprogramma van zaterdag t.m. dinsdag, 20.15 uur). GRIEZELEN IN DE NACHT Voor de verandering kunnen de liefhebbers van horror-films in de nachtvoorstelling van het Filmhuis terecht. Zaterdagnacht wordt dan de film „The night of the living dead" gedraaid van regisseur George A. Romero, gemaakt in 1968. Barbara en Johnny, broer en zus, be zoeken het kerkhof om bloemen te leg gen op het graf van hun vader. Daar worden ze plotseling aangevallen door een vreemde lijkachtige man Johnny wordt gedood, maar Barbara vlucht een huis binnen Ben, een neger, voegt zich bij haar na eveneens aan enkele zom bies ontsnapt te zijn. Hij weet een aanval van de in aantal steeds toene mende zombies af te slaan. Uit de kelder komt plots een andere man, Harry Cooper, met vrouw en kind, en een paartje, Tom en Judy Allen waren eerder voor de zombies gevlucht en hielden zich in de kelder schuil Ze bar ricaderen het huis en horen via de radio dat hun belegeraars overledenen zijn die door de straling van een raket op nieuw tot leven zijn gewekt en zich voe den met mensenvlees. Terwijl de zom bies met geïmproviseerde Molotov- coctails op een afstand worden gehou den, voert men Ben's ontsnappingsplan uit, maar dit resulteert in de dood van Tom en Judy. Hele horden zombies val len nu het kleine groepje aan en allen, behalve Ben, vinden de dood en worden op hun beurt zombie. Ben moet zich in de kelder verschansen. Inmiddels maken gewapende pa trouilles korte metten met de zombies die gemakkelijk met kogels on schadelijk gemaakt kunnen worden. De volgende ochtend lijkt alles veilig en Ben komt naar buiten. Hij wordt echter voor een zombie aangezien en dood geschoten. Romero maakte zijn film met heel be scheiden middelen. Hij hanteerde zelf de camera en werkte met onbekende acteurs. Hoewel hij een budget voor een kleurenfilm ter beschikking had, besloot hij zijn werk in zwart/wit te maken om de realistische sfeer des te beter te doen uitkomen. Romero gooit veel van de convanties van de horror film over boord. Er komt in zijn film geen enkele komische noot voor, die ge woonlijk de spanning moet breken. Na een spannende openingsscène neemt de spanning steeds meer toe, en Ro mero toont niet het minste medelijden met de toeschouwer, op wie hij de angst van de bedreigde groep mensen tracht over te brengen. De film geeft een scherpe analyse van het gedrag van mensen in een paniek-situatie. Met Night of the living Dead heeft Romero de traditie van de horror-film doorbro ken Dat maakt zijn film nu al tot een klassieker in het genre. (Filmhuis Amersfoort, zaterdagavond. 23.00 uur). filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 16 maart t/m woensdag 22 maart 1978: GRAND 3 - 033-14632. „Doctor Vlimmen". 16 jaar Dagelijks: 1.30-6.30-9 15 uur Zondag: 1.30- 4.00-6 30-9.15 uur GRAND 4. „The spy who loved me". Dagelijks: 1.45-6.45-9.30 uur Zondag: 1.45- 4.15-6 45-9.30 uur. GRAND 5. "Nous irons tous au paradis" 16 jaar. Dagelijks: 1.30-6 30-9.15 uur. Zondag: 1 30-4 00-6.30-9.15 uur CINEMA 1 - 033-18900. "L'Animal" ('n Dolle Beestenboel) a.l. Dagelijks: 1.45-6.45-9.30 uur. Zondag- 1 45-4.15-6.45-9.30 uur. CINEMA 2. "Smokey and the Bandit", a.l. Dagelijks: 1.30-6 30-9.15 uur Zondag: 1.30-4 00-6 30-9.15 uur EURO CINEMA - 033-33655. „De Doorzetter". (The Gauntlet) 16 jaar Dagelijks: 1.45-6.45-9.15 uur. Za terdag: 4.15-6 45-9.15 uur. Zondag: 1.45-4 15-6.45-9.15 uur Woensdag: 6.45-9.15 uur. EURO CINEMA. „Winnetou in de Dodenvallei" a.l. Za terdag en woensdagmiddag 1.45 uur. DUO 1 - 033-16572. „Manuelle de blonde liefdesgodin". 16 jaar. Dagelijks: 2.15-7.15-9.30 uur. Zondag: 2.15-4.30-7 15-9.30 uur DUO 2. „De duivel kent geen genade". 12 jaar Dagelijks: 2.00-7 00-9.15 uur. Zondag: 2.00-4.15-7.00-9.15 uur. DUO 1. „Black Emanuelle". 16 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond: 24.00 uur DUO 2 „De duivelsbrigade". (The Devil's Bri gade) 16 jaar Vrijdag- en zaterdag avond: 23 45 uur. 3831-JE. 3. 21742. 03344786. 1017457. A 517061. 553419528. 6734. 27RAI8 3832. 42. 2171942. 41494.41495. 9. 35. C269004 8175172559. 41251032199. Als de zetter al deze nummers korrekt heeft overgenomen, dan hebt u voor u het profiel van een doorsnee burger. Al die nummers bij elkaar: dat ben ik. En dat zijn dan nog maar de belangrijkste nummers, want iedereen weet, dat er nog veelmeer nummers zijn, die betrekking hebben op de mens. Nummers, die ik onmogelijk uit mijn hoofd kan op zeggen, maar nummers, die bestaan en waarachter zich één of ander dossier verschuilt. Van mi] en over mij. Sinds kort is er wéér een aan toe gevoegd. Ook ons aller PTT is op het geven vaneen nummer overge gaan. De postcode. Ook ik heb er eentje gekregen en ik ben daar reusachtig blij mee. Want stel je voor, dat ik géén nummer zou heb ben gekregen en al die andere bur gers van Nederland wel. Dat zou een persoonlijke ramp zijn. Je zou je zonder meer een buitenbeentje voe len, achteruitgezet door de (semi) overheid. Verguisd, vergeten. Want en dat is me zo langzamerhand erg duidelijk geworden: zonder nummer ben je niets. Een nul, een vage, onbestemde vlek temidden van duidelijke portretten. Je moet een nummer hebben om mee te kunnen tellen. Een nummer om te kunnen betalen, te kunnen kopen, post te kunnen ontvangen. Een nummer om geld te kunnen krijgen. En nummer om te kunnen overleven. Temidden van de starre, onderscheidingsloze, rechtlijnige, humorloze, kille, gevoelloze, door mensen vervaardigde computers. Nummers. Mensen. Kille cijfertjes verbonden met warme, levende mensen. Een angstaanjagende te genstrijdigheid, maar een realiteit. Jaren geleden heb ik met rillingen over m'n rug het boek ,,1984" van George Orwell gelezen en het nooit meer vergeten. Het is nu 1978. Nog zes jaar en Orwell's jaar is bereikt. We zijn met z'n allen aardig op weg om de fan tasie van Orwell realiteit te laten worden. Kabeltelevisie, data banken, nummers. Je raakt overal aangewend, zeggen ze. Ook aan al die nummers, die ze op je plakken om je te kunnen herkennen. Gevan gen in het onwrikbare web van de computer. „Big brother is watching you!" Grote Broer let op je! Er is één troost. Als Orwell gelijk krijgt, krijgen we straks allemaal één nummer. En dat is toch maar een stuk gemakkelijker dan die lange reeks nummers die we nou hebben. Zeg nou zelf..... V. BERT VOS AMERSFOORT - De Paaspremières komen er weer aan. Dat begint deze week al met de Nederlandse première van de nieuwste film van de Franse regisseur Claude Zidi „L'Animal" ('n Dolle Beestenboel) met Jean-Paul Bel mondo en Rachel Welch. Volgende week kan men In Amersfoort „Close encounters of the Third Kind" van Steven (Jaws) Spielberg verwachten. Jean-Paul Belmondo is een acteur, die er steeds weer in slaagt een groot publiek te boeien. Dat komt dan onder meer ook door het feit, dat hij in de films zélf alle akties uitvoert en het niet overlaat aan stand-ins. Ook in „L'Animal" is dat het geval en het wordt weer een dolle boel. Voeg naast de charme van Belmondo de pittige vrouwelijkheid van Rachel Welch en je hebt een film, die klinkt als een klok. DOLLE BEESTENBOEL Regisseur Claude Zidi, onder meer bekend van films als „Le moutarde me montez au nez" (De mosterd komt me de neus uit), „Le Grand Ba zar" en „L'Aile ou le cuisse" (de I nieuwste van Louis de Funès), is niet de eerste de beste regisseur. Hij heeft enkele uitstekende komedies op z'n naam staan en voegt met „L'Animal" daar nog een voortref felijke aan toe. ,,'n Dolle Beesten boel" is niet alleen een uitstekend gemaakte komedie, maar bevat bo vendien tal van slapstick-elementen plus de nodige aktie om het geheel tot een erg plezierige aange legenheid te maken. Jean Paul Belmondo en Rachel Welch zijn beslist aan elkaar gewaagd i en vormen een amusant duo in een kol- deriek verhaal, waarin het vooral draait om stuntmannen en de liefde van één van hen voor een doortastende stunt- vrouw. Stuntfilms zijn de laatste tijd „in" en regisseur Zidi heeft het onderwerp dan ook dankbaar uitgebuit voor tal van soms spectaculaire stunts, zoals Bel- mondo's vlucht onder aan een helicop ter, waarbij hij op een vliegtuig terecht komt om daar allerlei capriolen uit te halen Of de wilde autoritten, en niet te vergeten het nogal spectaculaire slot, waarbij Belmondo de bruid rooft temid den van een onvoorstelbare, door hem veroorzaakte chaos. Als men bedenkt, dat Belmondo alles zelf uitvoert en daarbij ook nog een dubbelrol vervult, dan stijgt het respekt voor deze schijnbaar onvermoeibare Fransman, die met een soort lakonieke achteloos heid zijn stunts uitvoert. „L'Animal" werd in oktober in Frankrijk uitgebracht op een on gekende wijze: met 210 copieën, over tuigd als men was van het succes. En terecht. Als men bedenkt, dat alleen al in Parijs en omgeving zo'n kleine vijf miljoen mensen de film hebben gezien, dan kan men van een enorm succes spreken. DUBBELROL VOOR BELMONDO „Nous irons tous au paradis" vormt een gelukkige uitzondering. Nu voor de derde week in Grand 5 te zien. Het zien waardl (16 jaar) „Smokey and the bandit", een lekker vlot gemaakte achtervolgingsfilm vol slapstickeffekten met Burt Reynolds in de hoofdrol als the bandit, heeft zich ook stevig genesteld in Cinema 2, waar de film aan de achtste week begint. Voor de liefhebbers van ach tervolgingen en slapstick, aangevuld met een amusante dialoog, een puik stukje ontspanning. (Cinema 2, achtste week, alle leeftijden). Clint Eastwood's „De doorzetter" (The Gauntlet) is nu in Euro Cinema te zien en begint daar aan de vierde week. Ruig politiewerk in soms spektakulaire, maar onwaarschijnlijk voorkomende scènes, waarbij Clint Eastwood een even onwaarschijnlijke held uithangt en een ware regen van kogels bijna zonder een schrammetje overleeft. (Euro Ci nema, vierde week, 16 jaar) In Duo 1 in het weekprogramma aan dacht voor „Manuelle de blonde liefdesgodin", terwijl als kontrast in de nachtvoorstellingen is gekozen voor „Black Emanuelle". (Beide voorstellin gen 16 jaar). Duo 2 brengt volop aktie in „De duivel kent geen genade" met Te rence Hill en Bud Spencer (in het weekprogramma) en met „De duivels brigade" met William Holden en Cliff Robertson in de nachtvoorstellingen. Beide films zijn reprises. (16 jaar) In de matinee-voorstellingen van Euro Cinema kan de lieve jeugd zaterdag en woensdagmiddag kijken naar een reprise van „Winnetou in de dodenvallei" met Pierre Brice en Ste wart Granger in de hoofdrollen. (Alle leeftijden). UNION MAIDS Het Amersfoortse Filmhuis biedt deze week een nogal uitgebreid programma. Naast muziek van de Haddock Houseband (waarover el ders in dit nummer iets meer) brengt het Filmhuis drie filmprogramma's. SLAPSTICK Scène uit: „De duivel kent geen genade", te zien In Duo 2. Het verhaal van „L'Animal" is preten tieloos, zoals het hoort in een echte ko medie. Nadat hij door het raam van een huis naar buiten is gesprongen, njdt Michel Bouttier - bijgenaamd Mike - in een Rolls Royce de trappen van de Sacré Coeur af, waarbij hij zich dusdanig be zeert dat hij een week met krukken moet lopen. Mike - stuntman van beroep - doet dit om te voorkomen dat de grote filmster Bruno Ferrari (evenals Mike gespeeld door Jean Paul Belmondo), zich tijdens filmopnamen bezeert, want Bruno is niet erg moedig en een beetje verwijfd. Zijn tegenspeelster Jane Gardner (Ra- quel Welch) kussen is voor Bruno op zichzelf al een stunt, terwijl Mike niets liever zou doen, want hij is smoorverliefd op Jane, die voorlopig' echter niets van hem wil weten. Na zijn pech op de trappen van de Sacré Coeur krijgt Mike ruzie met Bruno, waarna hij als stuntman gaat op treden in een supermarkt, waar hij - vermomd als een aap - als een stuk levende reclame aan touwen aan het plafond zweeft Mike heeft echter weer Jean Paul Belmondo en Rachel Welch. Belmondo opgewekt en met jon gensachtige grijns, zoals altijd, Welch duidelijk In mineur De eerste film wordt vertoond onder auspiciën van de Rode Vrouwen (PvdA) afdeling Amersfoort op vrij dagavond. Het Is de Amerikaanse film „Union Maids" van Julia Reichert en Jim Klein. Union Maids vertelt het verhaal van drie uit de omgeving van Chicago af komstige vrouwen, die in de dertiger jaren aktief waren in de strijd voor een algemene vakbond voor ongeschoold personeel. Verbazingwekkend ar chiefmateriaal uit die dagen en de op video opgenomen interviews met de drie vrouwen zijn door elkaar gemon teerd. De geluidsband bevat hun ver haal, een kort inleidend kommentaaren vele in die dagen bekende liedjes uit de arbeidersbeweging. Sylvia Woods, Katherine Hyndman en Stella Nowicki zouden voorbeelden kunnen zijn voor de Union Maids uit de liedjes, zij het dat de werkelijkheid wel iets anders was dan de wat geroman tiseerde teksten De film zit vol met op namen van tot de tanden gewapende politiemensen en bewaker, privé- detectives en bendes huurlingen die de demonstrerende arbeiders, mannen en vrouwen aanviel en soms niet terug deinsden voor moord. De film toont ons ook hoe de mannen en vrouwen terug vochten: vrouwen met bakstenen in hun handen, zwarte vrouwen die vechten met blanke politiemannen en zelfs een politieman met een spandoek. Hier is een politieman die weigert stakers te doden. Ondanks een duidelijke poging de gezamelijke strijdbaarheid van die tijd aan te tonen, gaat de film problemen als rascisme, sexisme en anti- kommunisme niet uit de weg. Deson danks weet de film vooral ook door het goede archiefmateriaal de algemene geestdrift in de strijd van toen te vatten. (Filmhuis, vrijdagavond, zaal open 19.30 uur). In het weekprogramma van het Amersfoortse Filmhuis kan men van zaterdag tot en met dinsdag kijken naar een programma van twee films. Dat is in de eerste plaats de film Brown ale with Gertie" van Alan De welgevormde Rachel Welch vormt een pittige tegenhangster van Jean Paul Belmondo, die er een echte beestenboel van maakt in „L'Animal". pech als hij Jane in de winkel ziet, haar wil ontmoeten, aan zijn touwen een zweefduik maakt en midden tussen de wijnflessen terecht komt Mike wordt ontslagen en kan niet meer als stuntman aan de slag komen Als enige bron van inkomsten ziet hij nu de Bij stand, maar om hiervoor in aanmerking te komen moet hij simuleren dat hij inva lide en geestelijk gestoord is. Dit houdt in dat hij enige tijd in een rolstoel door brengt, maar hij kan niet eeuwig in zijn rolstoel blijven, want hij wil Jane ont moeten, die op bezoek is bij haar vriend en aanbidder, graaf van Saint Prix. Om het buitenhuis van de graaf te bereiken moet Mike door diens tropische tuin sluipen, waar hij aangevallen wordt door een tijger In het hierop volgende gevecht komt Mike min of meer als overwinnaar uit de strijd Nu gebleken is dat de „invalide" ge simuleerd heeft, raakt Mike zijn bij standsuitkering kwijt. Zijn reputatie als stuntman is échter weer enigszins her steld, maar Jane blijft hem afwijzen Wel krijgt hij nu de kans met een heli copter op te stijgen als Jane bij een filmopname een vrije val uit een vliegtuig maakt Mike vangt Jane op en probeert haar in de lucht aan te randen. Dit mislukt, maar Jane is woedend op hem en besluit te trouwen met de graaf van Saint Prix Op het laatste moment beseft Jane echter dat haar ware liefde uitgaat naar Mike en zij stemt erin toe zich tijdens de bruiloft door hem te laten ontvoeren. Mike doet dit op de voor hem gebruike lijke stuntmannenmanier Als de huwe lijksplechtigheid aan de gang is, springt Mike slingerend aan een liane van een boom, pakt haar al zwevend om haar middel en neemt haar met zich mee Het feest van Saint Prix is afgelopen. Dat van Jane en Mike gaat nu beginnen zigheid en het ging Belmondo dan ook duidelijk niet in de kouwe kleren zitten. „L'Animal" is een echte Belmondo- film geworden, waarbij als zeer char mante tegenhangster Rachel Welch voor de nodige problemen zorgt en soms ook zelf aan de akties deelneemt. Uitstekend entertainment voor een on bezorgde lach! (Cinema 1eerste week, alle leeftijden). IN HET KORT Voor het overige is er weinig nieuws te melden van het Amersfoortse film front. „Dr. Vlimmen", met Peter Faber in de hoofdrol, gaat in Grand 3 aan de vierde week beginnen. Deze ge noeglijke film van Guido Pieters rond een veearts in een Brabantse ge meenschap is de moeite van het Scène uit de oorlogsfilm „De duivelsbrigadein de nachtvoorstellinq van Duo 2. Zoals gezegd, de slapstick elementen in de film zorgen voor een bijna doorlopende lach, ook al zijn er enkele dieptepunten in de film te be speuren, die echter niet storend zijn en snel worden opgevolgd door nieuwe ak ties Belmondo - en dat moet gezegd worden - is zelf een formidabele stunt man, die ook in deze film weer enkele verbluffende staaltjes van zijn kunnen laat zien ook al deed hij dat wel voor eigen risico, omdat geen enkele verze keraar hem voor deze stunts wilde ver zekeren. Belmondo laat zich echter niet weerhouden door zo'n kleinigheid, zelfs niet met de wetenschap, dat met deze films enkele miljoenen gemoeid waren, die als verloren konden worden be schouwd mocht Belmondo iets tijdens zijn stunts zijn overkomen. Afgezien nog van het risico dat hij ten aanzien van zijn eigen leven nam. Natuurlijk zitten er ook stunts in, die alleen maar ontzettend vermoeiend zijn maar wel uiterst komisch werken - zoals de steeds maar weer terugkerende val van de trap. Geen aangename be- bekijken ruimschoots waard, ook al is de maatschappijkritiek van Roothaert (vooral gericht tegen de R.K. misstanden uit die tijd) grotendeels uit het filmverhaal verdwenen. (Grand 3, vierde week. 16 jaar). Roger Moore als James Bond blijft ook nog eventjes in Amersfoort Hij heeft echter al heel wat meer weken achter de rug en het begint er naar uit te zien, dat hij qua roulatie-tijd „Soldaat van Oranje" achterna gaat „The spy who loved me" is voor de dertiende week te zien, in Grand 4, Een uitstekend gemaakte persiflage van James Bond op James Bond in een per- fekt gemaakt spektakelfilm. (Grand 4, dertiende week, 12 jaar). „Nous irons tous au paradis" van re gisseur Yves Robert behoort tot de weinige Franse films, die het in Amers foort het langer dan een week uithou den. We hebben het al eens eerder ge signaleerd: blijkbaar is Amersfoort niet zo erg gediend van de uitstekende Franse komedies, die in de afgelopen jaar in de keistad werden vertoond. Om wat voor merkwaardige reden dan ook.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 19