„Close encounters of the Third Kind" de nieuwe religie van Steven Spielberg Immm m iMi ÜJ „De reddertjes"in Amersfoorts nieuwste bioscooo Leusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 23 MAART 1978 21 DOOR BERT VOS AMERSFOORT - Twee weken geleden ging Steven Spielberg's „Close encounters of the third kind" (Wij zijn niet alleen) In Amsterdam in première. Oeze week gaat Spielberg's super-produktie de provincie in en is vanaf donderdag ook te zien in Amersfoort (Grand 3). Waarmee dan met eigen ogen het wonder van de vliegende schotels kan worden aanschouwd. Wat dat is het, wat de film „Close encounters..." In optima forma brengt: de komst van de vliegende schotels naar het verbijsterde mensdom, het eindelijke kontakt tussen de mens en wezens uit de kosmos. Regisseur Steven Spielberg, die vooral succes oogstte met de film Jaws", maakte met „Close encounters of the third kind" een film, waarin hij, zoals hijzelf zegt, helemaal gelooft. Het is de vraag, of de bezoekers van de film er ook in geloven, zoals dat in Amerika op grote schaal het geval is. Een feit is, dat „Close encounters of the third kind" qua opzet en uitvoering stukken beter is dan „Starwars" van George Lucas, met uitzondering van de muziek, ook al is die afkomstig van dezelfde komponist, John Williams. WIJ ZIJN NIET ALLEEN Wij zijn niet alleen. Zo lang de mens heid bestaat werd onze beschaving ge- konfronteerd met vreemde ver schijnselen. Lichtbollen, bewegende lichtvlekken en buitenaardse wezens. Tenminste, als we die duizenden boeken over dit onderwerp moeten ge loven. Er zijn tal van sceptische mensen, die hun schouders ophalen en al die ontmoetingen" met dat vreemde, bijzondere en soms bizarre naar het rijk der fabelen verwijzen en de zieners indelen in de kategorie verstandsverbijsterden" Toch valt niet te ontkennen, dat de .vliegende schotels" en alles wat daarop lijkt, niet zonder meer afgedaan kunnen worden met het predikaat „nonsens". Zelfs als men zo'n negentig procent van de ge vallen heeft kunnen herleiden tot nor male verschijnselen, zoals bolbliksem, vallende sterren, kometen, vliegtuigen, satellieten, noorderlicht, St. Elmusvuur etcetera, dan nog blijft er minstens 10 procent verschijnselen over, die tot nu toe niet zijn verklaard en zijn op geborgen in het zo langzamerhand erg uitgebreide UFO-archief. De ..Uniden tified Flying Objects" (UFO's, niet geïdentificeerde vliegende objekten) blijven boeien, zolang het grote raadsel niet wordt opgelost. Dat wij zonder meer niet alleen zijn, is in de loop der jaren stellig duidelijk ge worden. Afgezien nog van de UFO's, is de meest verbreide wetenschappelijke stelling, dat elders in het heelal den kende wezens zoals wij leven. Misschien geen mensachtige wezens, maar daarom niet minder intelligent. Vanuit dit gezichtspunt bekeken is de komst van de buitenaardse beschaving met vliegende schotels naar de aarde, een kwestie van tijd. Zoals ook het alles orhvattende, uiteindelijke kontakt van de derde graad (third kind), zoals Steven Spielberg dat in zijn inmiddels al befaamd geworden film visualiseerde. DRAMATISCHE GEBEURTENISSEN De film begint pas goed met het mo ment dat de monteur Roy Neary (Richard Dreyfuss) getuige is van een aantal overscherende UFO's, vlakbij zijn huis in Indiana. Deze „ontmoeting" betekent het begin van een onge looflijke hoeveelheid dramatische en spannende gebeurtenissen. Wanhopig probeert Neary zijn ervaringen te be grijpen. Vooral als hij ontdekt dat de autoriteiten de zaak in de doofpot willen Mglinda Dillon wordt gekonfronteerd met vliegende schotels. -Richard Dreyfuss in „Close Encounters of Third Kind". VOORJAAR IN DE KOP Hoewel de regen vorige week met fikse bakken uit een loodgrijze en huiverige hemel op ons neerkla- terde met de blijmoedigheid van de Niagarawatervallen, ontkom je toch niet aan die onmiskenbare lucht, die de lente met zich mee brengt. Op het moment dat de wolken breken, de zon eventjes het aardse tranen dal een vriendelijker aangezicht geeft en de regenjas wordt uitge schud, bekruipt je onwillekeurig het gevoel, dat het gedaan is met de winter. Zelf heb ik dat in mindere mate dan tal van mijn soortgenoten, die dat oeroude instinkt blijkbaar nog niet zijn kwijtgeraakt en de lente, het opluchtende voorjaar, als het ware tussen de kooldioxyde, loodluchtjes en radio-aktiviteit uit pikken met een prima neus, waar onze voorouders jaloers op kunnen zijn. Die mensen zijn het eerste slach toffer. Zij krijgen hetvoorjaar in de kop", zoals het in de volksmond zo plastisch wordt uitgedrukt. Er is geen ontkomen meer aan. De deuren en ramen worden wagenwijd open gegooid, gordijnen worden van het plafond geritst, bankstellen en ander meubi lair buiten gezet, al dan niet voorzien van een plastic kleed tegen eventuele regenbuitjes. Kor tom: de voorjaarsschoonmaak be gint langzaam maar zeker op gang te komen en zal alleen nog kunnen worden onderbroken door een hardnekkig Russisch griepje of zo. Tegelijk met die voorjaars schoonmaak zijn er mensen, die nog rigoreuzer te werk gaan en het hele huis ook nog eens op gaan knappen. De Doe-het-zelf- instinkten komen dan feller dan ooit naar boven en de desbetreffende detailhandel beleeft in deze periode dan ook gouden tijden Een kennis van mij heeft „het voorjaar ook in de kop" gekregen en is begonnen aan een grootscheepse interieur- verandering. Naast het wegbreken van allerlei zaken, die hem toch al jaren in de weg hadden gestaan, werd er op alle mogelijke wanden behang geplakt en wat te schilderen viel werd van een nieuw fris kleurtje voorzien. De Doe-het- zelfzaak op de hoek zag hem dage lijks met genoegen de winkel betre den en zwaarbeladen weer verlaten. Hoogtepunt van de voorjaars renovatie was wel het behangen van het trappegat. M'n kennis had daar al enige weken voordien met groot gezag tegen op gezien, want het is voorwaar geen kleinigheid om drie verdiepingen hoog te moeten behangen, wat neerkomt op banen van zo acht, negen meterlangEr werd daarom van tevoren een plan-de-campagne opgemaakt en ook al was men tot de konklusie ge komen, dat beter een akrobaat ge huurd zou kunnen worden, besloot mijn kennis toch om dit karweitje zelf op te knappen. Een lange trap is gauw geleend of gehuurd en ach, het moet al gek lopen als dat stukje papier niet op de muur blijft zitten, nietwaar? Behangen, zo is het uitgangspunt van m'n kennis altijd geweest, moet je als echtpaar nooit samen doen. Dat geeft in veel gevallen oorlog door verschil van inzichten ten aan zien van het nobele behangersvak en het resultaat is dan meestal niet van dusdanige aard, dat je er later met erg veel trots op terug kunt kijken. Maar dit keer was er niet aan te ontkomen en de krijgskreten klonken dan ook zonder enige te rughoudendheid schallend door het trappegat. Zelden zijn zoveel zweetdruppels geplengd, hangend tussen plafond en negen meter dieper gelegen hal-bodemMaar het behangetje kwam er piekfijn op te zitten. Later sprak m'n kennis iemand, die hem de schrik van zijn leven gaf. „Heb je de muur welafgesobt en de kalklaag er zoveel mogelijk afge haald?" vroeg die. Want als je het niet goed doet," klonk het be moedigend, „heb je grote kans, dat de volgende dag al het behang keu rig netjes onder aan de trap ligt Nachten lang is er angstvallig ge luisterd naar een eventueel zacht ritselend geluid. Soms, na een on rustige slaap, sprong m'n kennis uit z'n bed om het vakwerk nog eens nauwkeurig te bekijken. Nog niets aan de hand. Het behang zit op de muur, alsof het er voor eeuwig aan is vastgenageld. Maar toch.. Deze week is de lente begonnen. Het voorjaar kan nog heel wat el lende teweeg brengen aan tal van huisgezinnen, die willen behangen. Ik heb slechts één goede raad: kijk uit wat je doet. Want ritselende ge luiden in de nacht zijn uw deel als u onervaren en zorgeloos uw zo met heel veel moeite uitgezochte pa troontje op de muur plakt. Voor de rest wens ik u heel fijne Paasdagen toe. Wat mij betreft: ik ga behangen, 't Is toch lente? stoppen. Zijn vrouw (Teri Garr) begrijpt er helemaal niets van en verklaart hem regelrecht voor mesjokke. Samen met de kinderen vertrekt zij dan ook al gauw. Tijdens zijn onderzoekpogingen klemt Neary zich aan het meisje Jillian Guiler (Melinda Dillon) vast die de UFO's óók heeft gezien. Samen proberen zij de mysteries rond de ruimtevaartuigen en hun gezamenlijke visioenen op te los sen. INTERNATIONALE KONTAKTGROEP Terwijl Roy en Jillian voortworstelen, is een internationale „kontaktgroep" - onder leiding van de Franse expert La- combe (Francois Truffaut) - bezig direkte kontakten met buitenaardse wezens te leggen. Kernpunt in deze ak- tiviteiten is de kommunikatie. Dit span nende, kosmische speurwerk leidt de groep tot ver in India. Uiteindelijk zal men het antwoord moeten vinden om de „nabije ontmoeting van de derde soort" te kunnen realiseren. Codenaam voor het ontmoetingspunt achter de berg Devil's Tower is „The dark Side of the moon". Déór zal het hoogtepunt van Close encounters of the third kind in volle glorie tot stand komen. UFO-DROOM Spielberg, die zelf van jongsaf was geboeid door het fenomeen UFO, begon aan „Close encounters of the third kind" op het moment, dat hij volop met „Jaws,' bezig was. Overdag werkte Spielberg nu aan „Jaws", terwijl hij 's avonds het scenario van Close Encounters in elkaar pende. Het onderwerp had hem van jongsaf aan geboeid. Op zijn zes tiende - hij zat nog op school in Phoenix maakte hij een 2,5 uur durende film op het amateur 8mm formaat, die „Fire light" heette. Uiteraard ging het verhaal over een groep geleerden die vreemde verschijnselen in de lucht opzochten. Nadat Jaws gereed was kon Steven Spielberg zich nu helemaal op zijn ruimteuitdaging werpen. Hij besefte nu ook dat de film een massa „special ef fects" zou vergen. De naam van Douglas Trumbull (de man die onder andere Kubrick's „2001: A Space Odyssey" zo overtuigend in elkaar tim merde) kwam onmiddellijk bij hem op Er was geen twijfel mogelijk. Trumbull was de enige man die de moeilijke klus zou kunnen klaren. Toch waren er pro blemen om hem te kunnen krijgen Na Space Odyssey had Trumbull zelf een ruimtefilm (Silent Running) geregiseerd en had hij zich „voorgoed" uit de special effects business teruggetrok ken. Spielberg dorst hem niet zo goed te benaderen. Na een aantal omwegen wist hij Douglas Trumbull enthousiast te krijgen en fungeerde deze vooral als coördinator en special-effects super visor. UFO-UITDAGING Trumbull steekt zijn enthousiasme voor Close Encounters niet onder stoe len of banken: „Al jarenlang wilde ik eigenlijk een Ufofilm realiseren en het verhaal van Steven pakte me meteen. Het idee om Ufo's te kunnen maken en vooral om ze geloofwaardig op het witte doek te kunnen brengen vormde een regelrechte uitdaging voor me." De opnamen waren nog maar net begonnen of Trumbull en zijn specialis ten eisten een groot aantal stu dioruimten op om hun zaakjes te kunnen afhandelen. Er werden aparte ruimtes gebouwd voor het ontwikkelen, optisch printen, montage-faciliteiten en natuurlijk gigantische studio's tjokvol houtwerk, een komplete metaalwerkerij en een speciale afdeling voor het kon- strueren van miniatuurdecors, om over aangepaste kamera's en lichtarmaturen nog maar te zwijgen. Hier werd het filmwonder Close en- counters of the third kind bewaarheid en hier werden de visies van Steven Spiel berg tot leven gebracht. RELATIVERENDE FILM „Close encounters..." is - in te genstelling met wat men zou ver wachten - een relativerende film ge worden, waarbij men, behalve in het laatste deel, grotendeels met beide voeten op de grond blijft staan. Spielberg, die het verhaal ook zelf schreef, heeft vooral een menselijk „drama" willen verfilmen, een ver haal van een ontmoeting tussen de mens en een andere intelligentie. Met gevoel voor humor en verhou dingen schetst Spielberg de reacties van de mensen, die in kontakt komen met de Ufo's en het zijn normale, puur-menselijke reakties. Vooral het eerste deel van de film ademt de sfeer, die ook „Jaws" had: de sfeer van de verwachting, van iets wat nog moet gaan komen. En die sfeer valt niet weg, als de eerste ontmoetingen met de Ufo's plaatsvinden, integen deel. Je kijkt met plezier en met een tikkeltje achterdocht naar al die fraaie - technisch vernuftig in beeld gebrachte - Ufo's, je luistert instem mend naar de gesprekken van de mensen, die verbijsterd dat schouw spel hebben gezien en er niet over uitgepraat raken. Er zijn mensen die er heilig in geloven en sceptici, die aan een of andere geheime zaak van de regering denken. De laatste groep overheerst in het begin, maar dat verandert al snel, als blijkt, dat een groot deel van de aarde te maken heeft met het fenomeen. De twee hoofdpersonen in dit kosmi sche drama, Richard Dreyfuss en Me linda Dillon, klemmen zich aan elkaar vast en gaan vastberaden op zoek naar de bron, van waaruit de Ufo's volgens hen naar de mensen komen- een ge heime basis, de berg „Devil's Tower". Zij en tal van anderen komen op die gedachte door een geheimzinnige me lodie, door de Ufo's in hun gedachten geprent. Het blijkt echter héél an< 'rs te zijn en Ufo's boven de duivelstoren.. Kontakt met een buitenaardse intelligentie. Hoogtepunt uit de nieuwste film van Steven (Jaws) Spielberg: „Close encounters of the third kind". op dat moment vervalt Spielberg volgens mij in een ietwat té melodra- misch sprookje, waarin de heiligheid van het Grote Gebeuren centraal komt te staan en als het ware een nieuwe religie ontstaat na het definitieve kontakt met de buitenaardsen. De rela tiverende toon, die Spielberg in de voorgaande scènes liet overheersen, blijft wel, maar wordt naar de achter grond verdrongen door de schitterende apotheose van dit wonderlijke, kosmi sche gebeuren Spielberg liet een ma gistraal moederschip van Ufo's neerfalen op de nederige bodem van moeder aarde, vlakbij Devil's Tower, waar de luchtmacht de buitenaardse broeders een zeer hartelijk welkom hadden voorbereid. De kommunikatie tussen de mensen en de buitenaardsen verloopt moei zaam, via de muziek van een gyganti- sche synthetiser, verbonden aan een kleurenpatroon. Tijdens die periode weet Spielberg de onderkoelde humor in de juiste dosenngen in de dialogen te houden, maar op het moment, dat het kontakt tot stand komt en tal van al die tientallen jaren vermisten uit de buik van het moederschip voet op aarde zet ten, is het gedaan met de zakelijkheid van de registratie Priesters en predi kanten komen in aktie en verklaren het gebeuren tot heilig, de aanwezigen sta ren in volstrekte aanbidding naar dat gigantische ding boven hen, ter grootte van een flinke stad. Als je er gevoelig voor bent, springen de tranen in de ogen... En tenslotte verdwijnt het moederschip. Het is - gegeven - een machtig schouwspel, wat Spielberg dankzij het technisch vernuft van Trumbull ons voorschotelt, maar bij mij blijft de indruk, dat het slot wat overtrokken is en dan druk ik me voorzichtig uit. GOED SPEL Dat neemt echter niet weg, dat „Close encounters of the third kind" een uitstekende film is, waarin prima spel wordt geleverd door Richard Dreyfuss, Francois Truffaut (die als Franse regisseur wellicht befaamder is dan als acteur, maar desniettemin over tuigend spel aflevert), Melinda Dillon en Teri Garr. Vergelijken is wellicht niet helemaal juist, maar als we „Close en- counters..." vergelijken met „Star Wars", dan valt die vergelijking zonder meer in het voordeel uit van Spielberg's superproduktie. En dat is dan vooral te danken door de puur menselijke draad, die door het hele verhaal heenloopt. Een stuk herkenbaarheid, die de film voor een deel redt van de vervreemding, die anders zonder meer zou zijn ontstaan Een vervreemding, die „Star Wars" kenmerkt en waar Lucas niets tegenover had gezet Van „Close encounters...." is overigens ook de Nederlandse verta ling in boekvorm verschenen, bij Bruna en Zn te Utrecht. Wie daar be hoefte aan heeft, kan het boek lezen na de film te hebben gezien en dan - evenals ik - tot de konklusie komen, dat Spielberg ongetwijfeld beter kan filmen dan schrijven. Maar dat ter zijde. „Close encounters of the third kind" zal het ook in Nederland vast wel goed doen, ook al haalt deze film lang niet het niveau van Kubrick's „2001", die onlangs opnieuw in roulatie werd gebracht. (Grand 3, eerste week, twaalf jaar). DE REDDERTJES Hoewel het Grand-complex nog heel wat uurtjes bouwvakmanschap nodig zal hebben om geheel ver bouwd feestelijk te kunnen worden heropend, heeft Amersfoort en vanaf donderdag toch weer een bioscoop erbij, Grand 2. Met z'n 275 plaatsen een behoorlijk theater. Het wachten is nog op het even grote Grand 1dat ook binnenkort van start zal kunnen gaan, waarmee voorlopig het ver bouwingsprogramma wat de theaters betreft is afgerond. Ter opening van Grand 2 wordt vanaf donderdag In deze zaal „De redder- tjes" gedraald, de nieuwste film uit de tekenfilmfabriek van Walt Disney, die zelf al jaren geleden afscheid van het aardse tranendal heeft genomen, maar de zaken heel goed aan zijn op volgers bleek te kunnen overlaten. „De reddertjes" is ongetwijfeld een erg plezierige, spannende en humons- tisch gemaakte tekenfilm, waarbij de kinderen zich vooral uitstekend zullen vermaken. Wat overigens niet bete kent, dat de ouderen zich er bij zullen vervelen. Het verhaal gaat over het weesmeisje Penny, dat door een echte heks, mevrouw Medusa wordt ontvoerd naar een gruwelijk moeras vol kwaad aardige beesten, zoals twee krokodillen. Het aardige is. dat twee kleine muisjes, Bernard met het leuke petje en juffrouw Bianca van gegoede huize, een bevrijdingsaktie op touw zet ten. De Disney-tekenaars hebben zon der meer hun beste beentje voor gezet en zijn met allerlei orginele ideeën voor de dag gekomen, zoals de kwaadaardige moerasmobiel van me vrouw Medusa, de vliegtuigvogel van Bernard en Bianca en de alleraardigste Helibel, de libelle-veerman, die de show steelt. En dan hebben we het he lemaal niet over die twee krokodil- lenbewakers, die voor de horror zorgen in deze spannende film. Een extra voordeeltje, vooral voor jongere kinderen, is wel. dat de film ge heel door Cinecentrum is nagesynchro niseerd met Nederlandse acteurs en actrices. Zo kan men de stemmen horen van Aart Staartjes (als Bernard), Trudy Libosan (mejuffrouw Bianca), Arnold Gelderman (als meneer Soeps) en Foncesca Haverslag (als Penny). Het filmverhaal is gebaseerd op de be kende boeken van Margery Sharp. Volwassen kijkers zullen zich overi gens bijzonder goed kunnen vermaken met die toch wel erg herkenbare perso nen. Je zou kunnen zeggen, dat de te kenaars van Disney een aardige blauwdruk van de volwassen men senwereld in kindertaal en -beeld heb ben omgezet. Aanbevolen! (Grand 2, openingsfilm, alle leef tijden). JOUR DE FETE In Grand 5 kan men deze week nog eens gaan kijken naar een „oudje", de film „Jour de fête" (Het is feest vandaag) van de bekende Fransman Jaques Tati, de man met het be faamde hoedje en wandelstok. Tati is een man, die puur registreert, zoals onze bloedeigen Bert Haanstra dat ook heeft gedaan. Toch wijken de opvattingen van beide cineasten af, want ze zijn er niet in geslaagd om in volledige harmonie samen een film (Play Time) te maken. „Jour de fète" is gemaakte in 1949. Het was zijn tweede film, waarvan hij naast de hoofdrol, ook de regie voerde en bo vendien het script schreef. (Grand 5, eerste week, alle leef tijden). IN HET KORT Al met al ziet het paasprogramma er aantrekkelijk uit. Hoewel „The spy who loved me" na dertien weken het veld heeft moeten ruimen, is er voldoende aktie te beleven in „Smokey and the bandit" (nu in Grand 4, negende week), „The rescuersDe Reddertjes, de nieuwste film van Walt Disney en de zijnen, draait als openingsfilm in Grand 2. Een erg fijne en spannende film.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 21