Nederland raakt „in" voor science fiction Sleutel tot de magie, boeiende toverkunst Gevarieerde Bruna-thrillers Autotest 78, kompleet overzicht ALARM 911 A VEEL NIEUWE SF-BOEKEN OP DE MARKT Het Zwitsers complot, lekker niemendalletje ZELFPORTRET VAN UPDIKE Samenstelling: Bert Vos Leusder Krant - boeken DONDERDAG 30 MAART 1978 boeken, voor u besproken Een uitgever, die nogal veel „thril lers" In haar gevarieerde fonds stopt, Is de uitgeverij A.W. Bruna Zn te Utrecht. Meestal uitgevoerd in pa perback brengt deze uitgeverij een gevarieerd pakket in dit genre uit. Ge varieerd In die zin, dat het ene boek beslist beter is dan het andere. Voor de liefhebbers van thrillers is het toch wel de moeite waard om in de reeks nieuwe romans van Bruna te gaan grasduinen. Om het u wat gemak kelijker te maken een eerste over zicht. Er zijn Imiddel weer nieuwe uitgaven verschenen, maar die komen later aan de beurt. HET MONSTERVERBOND Marvin H. Labert tekent voor ,,Het monsterverbond", een uitstekend ge schreven thriller, die draait rond inter- natiole terroristen. Albert vertelt het ver haal van Simon Hunter, een Amerikaans geheim agent, die de opdracht krijgt een briljante Arabische terroristenleider, Bel Jahra op te sporen, een man, die al verschillende moordaanslagen op z'n geweten heeft en op het punt staat een nieuwe terroristendaad te beramen, nog groter en schokkender dan een bloedige aanslag op het vliegveld van Rome. Marvin Albert is er in geslaagd om dit kat ern muisspel van twee sterke mannen zorgvuldig gedoseerd in beeldende taal te vertellen. Albert creëert hierbij een spannende sfeer, die tot het einde toe wordt volgehouden. De hoofdfiguren, Simon Hunter en zijn tegenspeler Bel Jahra, een gefrustreerde Marokaan, die na een mislukte moordaanslag op koning Hassan moet vluchten, maar via Arabische terroristenorganisaties hoopt terug te keren in zijn land, komen goed uit de verf. Marvin H. Albert heeft onder zijn eigen naam en een aantal pseudo niemen (o.a. Tony Rome, Albert Conroy en lan McAlister) een groot aantal thril lers, avonturenromans, historische ro mans en filmscripts geschreven. Tien boeken zijn van hem verfilmd ,,Het monsterverbond" behoort ongetwijfeld tot de betere thrillers. i. ALARM 911 Politie-thrillers bereiken zelden een hoge kwaliteit. Vaak lijkt het erop, alsof de schrijver zich gericht heeft op een snelle massa-produktie, zonder zich verder te verdiepen in achtergronden en oorzaken, karakters of lokale sfeer. Thomas Chastain heeft een redelijk hoge produktie, maar zijn politie-thrillers zijn stuk voor stuk van een uitstekende kwaliteit. Wie ,,De doos van Pandora" heeft gelezen, waarin Chastain het spannende verhaal vertelt van een zeer ingenieuze kunstroof, zal ongetwijfeld met enige gespannen verwachting diens nieuwste politiethriller Alarm 911" ter hand nemen. Het wordt geen teleurstelling, want ook nu weer weet Chastain niet alleen op uitstekende wijze de spanning erin te houden, maar hij slaagt er ook in om de handel en wandel van inspekteur Max Kauffman op ingenieuze wijze te verweven in een thriller, die handelt rond een bommaniak. Dankzij die zorgvuldige karaktertekening van de hoofdfiguren en de authentieke sfeerbeschrijving van een miljoenenstad, is ook Alarm 911 weereen Kauffman-verhaal. die jetotde laatste bladzijden uitleest. DE MAN VAN GISTEREN Liefhebbers van spionage-romans zullen zich uitstekend weten te vinden bij de roman van George Markstein: ,,De man van gisteren". Alles draait om de geheim agent Robert Keil, een voortva rende man, die teveel op eigen houtje doet en daardoor tenslotte een fout maakt. Die fout wordt meteen afgestraft. Keil komt terecht in een bijna onontwar baar net van intriges, maar weet zich tenslotte ternauwernood te redden uit de benauwende strop, die om z'n hals wordt gelegd. George Markstein's roman geeft een authentiek beeld van interne machtspatronen in de wereld van spionage en geeft duidelijk aan, hoe groot die macht werkelijk kan zijn ,,De man van gisteren" is een enerverende spionage-thriller, die doet denken aan het werk van John Ie Carré, kompleet met die typisch Kafkaiaanse situaties, die je koude rillingen bezorgen. DE MAROKKAAN C.A. Haddad is de schrijver van een nogal merkwaardige avonturen/spio nageroman: De Marokkaan". Het boek speelt zich af in het Midden-Oosten en gaat over Judah Biton, die eigenlijk tegen wil en dank bij de Israëlische in lichtingendienst komt omdat hij zo goed is in het imiteren van dialecten. Dat is ongeveer het enige talent van Judah met uitzondering van zijn charme, waarmee hij het vrouwelijk schoon zonder enige moeite weet te imponeren. Haddad weet zijn hoofdfiguur op acceptabele wijze uit te bouwen tot de spil van een avontuur, waarin tevens de Israëlische samenle ving op de (humoristische) korrel wordt genomen Wel goed geschreven, maar ergens mist het boek naar mijn gevoel die extra .touch", waardoor het in je vingertoppen gaat tintelen. En dat komt wellicht, doordat de humor in dit avontuur wat teveel overheerst, waar door het geheel wat kunstmatig aandoet. Voor de liefhebbers. DE RODE VALKEN Tenslotte in deze serie thrillers van Bruna aandacht voor ,,De rode valken" van Al Dempsey en Robin Moore. Er zijn in de loop der jaren in tal van boeken al menige nazi-misdadigers om zeep ge holpen, hetzij door slachtoffers, hetzij door officiële instanties. In ,,De rode val ken" is sprake van een Russische lege rgroep, die onder leiding van Alex Popov naar Amerika trekt om daar de laatste resten van een uitgebreide nazi-groep uit te roeien. Het gaat om een nogal omvangrijk en machtig nazi-syndicaat, een verzameling oorlogsmisdadigers, die door allerlei omstandigheden be scherming kregen aangeboden van de Amerikaanse regering. De uitvoerig be schreven speurtocht naar en de afreke ning van deze nazi's vormt de spil van deze uitstekende thriller, die keihard op de lezer overkomt. Bert Vos. A] Dempsey-Robin Moore MYSTERIES VAN HET HEELAL J.B.S. Haldane zei het eens in „Possible words": „Welnu, ik ver moed. dat het heelal niet alleen vreemder is dan wij veronderstellen, maar vreemder dan wij kunnen ver onderstellen". Dat is het motto, dat Frederic Golden zijn boek „Mysteries van het heelal" meegaf. Golden schreef een boek. dat begrij pelijk en leesbaaris voor de leek en dat is al heel wat als men de lange reeks boeken beziet, die over het onderwerp Er is de laatste tijd een steeds groeiende stroom SF-romans te be speuren op de Nederlandse markt. Tal van uitgevers storten zich op dit voor Nederland toch nog steeds niet zo heel erg populaire genre, vooral gedreven ook door de (onverwachte) successes van SF-films als „Star wars'' en „Close encounter of the third kind". Science fiction begint langzaam en zeker „in" te raken bij een steeds groter wordend publiek en dat kan een verheugend ver schijnsel worden genoemd, temeer omdat veel jongere SF-schrijvers zich in hun romans en verhalen niet alleen bepalen tot louter ruimte- avonturen, waarbij je de indruk krijgt met avonturenromans te maken te hebben, die alleen voor het etiket „SF" naar de ruimte en de toekomst zijn verplaatst. Ook de serieuze on derwerpen, zoals de toekomst verwachtingen doorgetrokken tot een bepaalde realiteit, worden onder de loep genomen en leveren soms verrassend boeiende verhalen op. In dit artikel aandacht voor een nieuwe reeks SF-boeken (romans en verhalen-bundels). Omdat het bij zonder veel tijd kost om al die nieuwe uitgaven te lezen en de uitgevers veel aktiever zijn dan gebruikelijk, hier alvast een eerste selektie. OMGEKEERDE WERELD De jonge Engelse auteur Christopher Priest schreef in 1974 de roman „Inver ted world", een erg boeiende roman, die door T E. Kwiek vertaald, kortgele den bij uitgeverij Born te Amsterdam verscheen in haar bekende SF-reeks (nr. 69). Priest, die dit jaar te gast zal zijn op de Beneluxcon (de jaarlijkse SF- conventie van de Nederlandse SF- vereniging NCSF en de Belgische Sfan), is er in geslaagd om een voortref felijke science fiction-roman te schrijven met een verrassend plot. De hoofdfiguur Helward Mann maakt deel uit van een merkwaardige gemeen schap, die dag in dag uit bezig is de stad, waarin men woont, op rails voort te bewegen. Dat is noodzakelijk volgens de wetten en overleveringen van die gemeenschap. De stad moest steeds naar het noorden worden voort bewogen, naar het optimum, een steeds weer verschuivend punt. Priest beschrijft deze merkwaardige gemeen schap met haar geheel eigen wetten en tradities op suggestieve wijze en kreëert daarmee een geheel eigen we reld. Maar de vraag blijft: wat voor wereld is het? En waarom gebeuren er allerlei zeer wonderlijke dingen, die eigenlijk onverklaarbaar zijn? Waarom heeft de zon de vorm van een hy perbool? Waarom is de planeet niet rond zoals op aarde? Tal van vragen, die gesteld blijven worden, totdat aan het slot de oplossing wordt gegeven. Een, ondanks de aanwijzingen die Priest in het verhaal zelf gaf, verras sende ontknoping van een boek, dat je in één adem uitleest „De omgekeerde wereld", door Christopher Priest, uit gave: Born te Amsterdam, SF-reeks nr. 69. IN DE OCEAAN VAN DE NACHT In de Quantum-reeks van Meulen- hoff (een serie SF-romans die als een aparte reeks verschijnt, maar wel in de oorspronkelijke Meulenhoff-SF- serie is opgenomen) verscheen kortgeleden „In de oceaan van de nacht van Gregory Benford. Het is het tweede deel van de Quantum- reeks, die onder redaktie staat van Isaac Aslmov en Ben Bova, re- dakteur van het toonaangevende Amerikaanse SF-tljdschrift „Ana log". Het eerste deel, „Rode lijn met Ophluchi" van John Varley, zal binnen afzienbare tijd in deze rubriek worden besproken. DE BOUWERS VAN HET CONTINENT Geheel anders van aard is de verha lenbundel „De bouwers van het con tinent" van L. Sprague de Camp. In acht verhalen schept Sprague de Camp eveneens een geheel eigen wereld, maar die is te vinden op allerlei planeten, zoals van de zonnestelsels Tau Ceti, Procyon en Epsilon Eridani. Planeten, die inmiddels door de mens heid zijn ontdekt en bezocht, maar die grotendeeld worden bewoond door an dere intelligente wezens, die beurtelings sluw, poëtisch, vechtlustig, vindingrijk, zachtmoedig en hebzuchtig zijn, net als mensen Sprague de Camp slaagt er in die werelden op geloof waardige wijze via zijn humoristische getinte avonturenverhalen tot leven te brengen, waarbij de talrijke buitenaardse rassen een stevig deuntje meespelen, al dan niet even misdadig of menslievend dan de mensheid zelf. Niet direkt serieuze toekomstverhalen, maar wel aardig en amusant om te le zen. Uitgegeven door Bruna Zn. te Utrecht in haar speciale Sf-reeks nr. 81 MACHTIGE AARDE Arthur C. Clarke behoort tot de oudgedienden van de SF. Momenteel woont hij op het eiland Sri Lanka en in feite produceert hij niet zoveel meer en teert nog op de roem van zijn eerdere SF-romans en verhalen Clarke, die ook de mede-auteur was van het in middels beroemde filmverhaal van Stanley Kubrick ,.2001schreef in 1975 echter een nieuwe roman „Mach tige aarde", waarin hij zijn technische kennis, details van zijn huidige woonplaats en zijn fantasie verweeft tot een boeiende SF-roman, die zich deels op Titan en deels op de aarde afspeelt. Naast de leefgemeenschappen van Titan en de aarde in de toekomst be schrijft Clarke ook nieuwe technieken en de pogingen om in kontakt te komen met buitenaardse intelligenties. Kortom: een geslaagde mixing van een samenleving verpakt in spannende avonturen. (Bruna SF - nr. 72) GREOOHT PENFOQD K«b i« i vin vxmIi \y Iii „In de oceaan van de nacht" is de tweede roman van Benford, die profes sor in de natuurkunde is aan de univer siteit van Californiè in Irvine Die na tuurkundige achtergrond verloochent hij in deze roman beslist niet. Benford beschrijft in „In de oceaan van de nacht" de spannende avonturen van Nigel Walmsley, een astronaut met uit zonderlijke ideeën en kwaliteiten, die in kontakt komt met brokstukken van een andere beschaving, tegen de wil in van NASA handelt en desondanks een be langrijke funktie blijft vervullen in deae organisatie, die steeds meer gekon- fronteerd wordt met zaken van buite naardse oorsprong. Nigel Walmsley is de spil, waar het verhaal om draait, maar Benford be steedt ook veel aandacht aan de sa menleving van de toekomstige aarde, waarin dit verhaal zich afspeelt. Hij in troduceert een nieuwe godsdienst (de Nieuwe Zónen van de aarde), hij be schrijft het leven van alle dag en de problemen, waarmee Walmsley worstelt in zijn privé-leven „In de oceaan van de nacht" (In the ocean of night - vertaling Jaime Martijn) is een rijkgeschakeerd verhaal, deels avontu ren, deels een geslaagde schets van de samenleving, waarin zich het nieuwe avontuur van de mensheid afspeelt: het kontakt met een buitenaardse bescha ving. Zonder al teveel technische poespas. Aanbevolen. Uitgave: Meulenhoff-Amsterdam, SF-reeks nr. 129. AAN HET PRIKKEN VAN MIJN DUIMEN De bekende schrijver Ray Brad bury, die voornamelijk bekendheid verwierf met zijn korte verhalen in Nederland vooral door „Fahrenheld 451heeft tot nu toe één roman ge schreven „Something wicked this way comes", in Nederland nu door Born te Amsterdam uitgebracht onder de titel „Aan het prikken van mijn duimen", in een uitstekende vertaling van Fréderlque van der Velde. Bradbury beheerst de kunst van het poëtisch vertellen van mysterieuze za ken, die zo op het eerste gezicht vrij gewoontjes zijn, maar langzaam maar zeker uitgroeien tot een fantastisch ge beuren. Geheel in de stijl van „De geïllustreerde man" (Born SF 67), die ook in dit boek voorkomt, beschrijft Bradbury de komst van een circus, wel iswaar op een wat merkwaardig tijdstip, maar toch gewoon (nou ja.. een circus. De gevolgen daarvan zijn on voorstelbaar. Bradbury slaagt er in om een puik in elkaar zittend verhaal te ver tellen, meeslepend, poëtisch, mys terieus Een juweeltje in het genre „fan tasy", balancerend op de grenzen van twijfel en waanzin. Een erg fijn boek, die je aanvankelijk met gefronste wenk brauwen leest, maar waarbij ook je eigen duimen onwillekeurig gaan prik ken, niet alleen door het verhaal zelf, maar vooral door de onnavolgbare wijze, waarop Bradbury naar de onmis kenbare ontknoping toewerkt en aan een heel gewone gebeurtenis zoveel betekenis geeft, dat het in een nacht merrie verandert. Klasse. (Aan het prikken van mijn duimen, Born SF nr. 71.) DERTIEN DWAALWEGEN Meulenhoff - blijkbaar gespeciali seerd in uitstekende SF- verhalenbundels - brengt In haar SF-reeks nu een bundel verhalen van Robert Sllverberg: „Dertien dwaalwegen". De dertien korte ver halen In deze bundel, door Silverberg geschreven tussen 1963 en 1973 (een periode van tien jaar) zijn stuk voor stuk uitzonderlijk van kwaliteit, onderwerp en uitwerking. Verschillende ervan behoren onge twijfeld tot de zwarte SF, nogal ma cabere onderwerpen, door Silverberg soms met een huivering wekkend cynisme uitgewerkt, zonder een al te verrassende plot, maar In de meeste gevallen doeltref fend genoeg. De onderwerpen, die Silverberg voor zijn verhalen ge bruikte, zijn stuk voor stuk misschien „dwaalwegen" te noemen heelal zijn verschenen. De schrijver ver diept zich in allerlei nieuwe ontdekkin gen, die de geleerden de laatste jaren in het bijzonder hebben beziggehouden, zoals de quasars, de pulsars, de zwarte en witte gaten. Hij neemt ons mee langs de sterren, maakt ons wegwijs in allerlei zaken, die in feite geheimzinniger lijken dan ze zijn en zaken, die niet zo simpel zijn als ze lijken te zijn. „Mysteries van het heelal" is een erg boeiend boek, waarin vooral de nadruk is gelegd op die nieuwe ontdekkingen. Aan het slot verbindt Golden de kon- klusie, dat het heelal wellicht steeds meer ineen zal krimpen totdat het. bij wijze van spreken, door een knoopsgat kan Daarna zal het opnieuw ontstaan, wellicht op een geheel andere wijze. Een eeuwige kringloop van materie Of dit de werkelijke werking van het heelal is en het doel van het leven in deze kosmos? Ook Golden weet daar geen antwoord op. „Mysteries ven het heelal", een uitgave van Amsterdam-Boek te Am sterdam. Paperback Een Amerikaanse detective in Europa, een Engels fotomodel, een Zuldamerikaanse avonturier, gangs ters, de joviale Texaan, allen ge- roepeerd rond de poging een Zwit serse bank te chanteren, dit móet een spannend en flitsend verhaal opleve ren. Michael Stanleu probeert met „Het Zwitsers complot" duidelijk een graantje mee te pikken uit de schepel die successchrijvers in het moderne avonturengenre als Ludlum en Ma- clean toevalt, maar hij mist de „touch" van deze meesters. In plaats van één pakkende intrige uit te diepen, de karakters vorm te geven in een reeks van dialogen en de moeite te nemen een verassende wending te verzinnen voor de slotscènes, blijft hij hangen in een vijftal onsamen hangende thema's, zijn de dialogen bijna inhoudsloos en is het slot Je moet het allemaal niet onder schatten. Je kunt er om lachen, je kunt achteloos je schouders ophalen, je kunt het verwijzen naar het rijk der fantasie of dat van de duivel, je kunt dat allemaal doen. Maar een feit is, dat er ontelbaar veel boeken zijn geschreven over de ma gie, het occulte. Zwarte en witte ma gie, ach, op het eerste gezicht lijkt het allemaal op hetzelfde, maar er is wel degelijk verschil tussen, pas op! Na de opleving van de techniek en nuch tere wetenschap, is het weer tijd voor het geheimzinnige, het soms on grijpbare, tijd voor de wereld achter deze wereld. Tijd voor een realiteit achter de realiteit van vandaag. Kor tom: het is tijd voor de magie. De belangstelling voor het occultisme is in de loop der afgelopen jaren enorm gestegen. Honderden, duizenden groeperingen houden zich ermee be zig. In het geheim of in het openbaar. Er zijn weer heksenkringen opgericht, er worden massa's demo nen opgeroepen, genezingen en an dere wonderen worden verricht, al thans daarover ontvangen wij regel matig berichten. Het woord „magie" wordt gewoonlijk gebrul kt voor effec ten, die geen waarneembare oorzaak hebben. Deze oorzaken bestaan na tuurlijk wel zegt David Conway in zijn boek „Sleutel tot de magie", dat kort geleden bij de uitgeverij Gottmer in Haarlem verscheen, „maar zij hebben niets te maken met de fysieke wetten van de wereld van alle dag. Vandaar onze moeite om te geloven dat ze mogelijk zijn." Ik wil u niet vermoeien om u te vertel len, wat Conway in zijn nogal om vangrijke werk allemaal naar voren brengt aan „toverkunstjes" U moet het zelf allemaal maar bekijken. „Sleutel tot de magie" is een voor de leek in ver staanbare taal geschreven „handboek". Het beschrijft de praktijk van de magie: de voorbereidingen, de symbolen, de benodigdheden etc. Het geeft tot in details magische riten, com pleet met de uit te spreken teksten en verduidelijkende afbeeldingen. Kortom u kunt er alle magische kanten mee op. Of u alles moet geloven? Ik moet u het antwoord schuldig blijven Zelf vind ik het leven van alle dag al wonderlijk en gecompliceerd genoeg om dat allemaal door magie nog ingewikkelder en ge heimzinniger te maken Maar misschien dat een inventieve geest met spanning en plezier aan het toveren wil slaan. David Conway's boek vertelt er vol doende over. Maar hou het wel een beetje aardig. Voor je het weet zit er een boze demon op je dak en ben je vergeten, hoe je die via de magische kunst moet verjagen. David Conway," aldus de vertaler in de evolutie van de menselijke sa menleving, ontwikkelingen, die zou den kunnen voortvloeien uit onze huidige maatschappij, maar ook om standigheden, die door „toeval' worden geschapen. Anderzijds wee Silverberg In een cynische verteltrant de negatieve eigen schappen van de mensheid uit te te kenen, ragfijn, maar met een maca bere sfeer van het onontkoombare Ik geef het toe: je moet er var houden, maar als dat het geval is dan heb je met „Dertien dwaalwe gen" ook een prima bundel Ir handel. (Meulenhoff-Amsterdam SF-reeks nr. 126.) STERRENCOMMANDO William Ch. Voltz is de schrijver vai de SF-roman „Sterrencommando" Voltz - een Duitser en dat is weer iet: anders dan al dat Engelstalige spul za Bruna gedacht hebben - zet in „Ster rencommando" een komplete space opera neer en u zult ook wel niet anders hebben verwacht, vermoed ik Toch niet zo best, dit boek. Zelfs di liefhebbers van space-opera zullen be tere waar in hun boekenkast hebbei staan. Het kan zijn, dat het een typiscl Duitse gewoonte is, al dat onnodige ge schiet met laserkanonnen en dergelijk* in de ruimte, maar voor mij hoeft he niet. En dat is toch jammer, want he onderwerp op zich had een betere uit werking verdiend. „Sterrencommando is het verhaal van een aardse striji tegen schijnbaar aanwezige buite naardse vijanden, maar in werkelijkheid een strijd tegen een door eenvoudig lij kende „diertjes" van een planeet opge zette schijnwereld, met daarnaast nor een echte vijand, die en passant even tjes wordt vernietigd. Sorry, maar het i: allemaal wat te verwarrend uitgewerk om werkelijk spannend te zijn. Een ge miste kans. (Bruna SF - nr. 77) Dat Is het dan voor deze keer. Ir een volgende aflevering van dezr rubriek aandacht voor méér nieuw* SF-uitgaven. Zoals gezegd: het wor den er steeds meer uiterst onbevredigend. Het is niet zo, dat Stanleu echt faalt met zijn boek, maar het is allemaal erg mager Zijn „couleur locale" smaakt naar reisgidsen en de vele details die hij opvoert hebben geen enkele relatie met het verhaal. Als portier Otto Brunnen in de openingsregels droomt over Kalbsb- ratwurst uit Zürich, over Klopten uit Ba sel, Schublig uit St. Gallen, Geneefse metworst, Salsiz uit Engadine en saucijsjes uit Payerne, dan heeft dat minder te maken met de Europese sfeer dan met de poging van een Amerikaans schrijver om zijn Amerikaanse lezers te overtuigen van zijn diepgaande kennis van de Oude Wereld. Met dat al blijft „Het Zwitsers Complot" een lekker niemendalletje, dat de prijs van de ge bonden uitgave niet, die van de paper back wèl waard is, ook al is de vertaling nogal houterig. Het Zwitsers Complot - Bruna/- Utrecht/Antwerpen - vertaling T. van den Berg Fred Moormann De auto is zonder twijfel een zeer belangrijk bestanddeel van onze vaderlandse samenleving. Wie een auto wil kopen, zal moeite hebben een (juiste) weg te vinden in de enorme hoeveelheid modellen, merken en prijsklassen. Een auto kopen op maat Is In feite niet zo'n een voudige zaak. Met Ingang van 18 maart hoeft het kopen van een nieuw wagen al niét zo'n heel groot probleem meer te zijn, want dan is de nieuwe „Autotest 78" overal verkrijgbaar. „Autotest 78", een uitgave van Born te Amsterdam onder re daktie van W.R. van de Kerkhof, is wel het meest complete overzicht van in Nederland leverbare auto's. Meer dan 1450 stuks staan In deze nuttige gids beschreven, kompleet met rijtest-resultaten en een korte karakterschets. Uit stekend om snel te vergelijken en de voor- en nadelen van Iedere wagen naast elkaar te zetten, kompleet met de prijzen (eind 1977) en leverbare accessoires. Kortom een gids om aan te schaf fen als men over wil gaan op een nieuwe wagen of een ander merk. Een auto is nu eenmaal geen kilo suiker en men doet er dan ook goed aan om te bezinnen eer men begint aan de koop. „Autotest 78", uitgave Born te Amsterdam. Ruim 500 pagina's groot formaat. Prijs 17,50. V. Gerard Lutke Meijer, is zich er terdege van bewust, dat zijn „Toverkunst" zich afspeelt in het grensgebied tussen de toelaatbare proiektie (van onze geest), die onze wereld bewoonbaar maakt en de 7 405.926 demomen uit de He breeuwse Talmoed, die onze goede aarde onbewoonbaar zouden maken Zie het als een „astrale" reis terug in di tijd der Grote Illusie. Laten we het daa maar op houden „Sleutel tot de magie", voor de to verkunstenaars en adspirant magiérs onder ons én voor gewooi geïnteresseerden een leesbaar, inte ressantboekovereenongewonema terle. Vl Voor de liefhebbers van Updike is er bij Meulenhoff een interessant boek verschenen. Onder de titel „Bij wijze van zelfportret" werd een bun del uitgebracht, die een selctie bevat uit „Assorted Prose" (1974) en „Picked-up pieces" (1976). De titel maakt duidelijk, waar het om gaat: een boek van Updike over Updike. De uit „Assorted Prose" geselecteerde stukken lijken een beetje op dagboekaantekeningen. Ze zijn In ieder geval gedateerd. Updlke maakt kanttekeningen bij grotere en kleinere dingen, die hij tussen 1956 en 1965 meemaakte. Het tweede gedeelte van „Zelfportret" gaat meer over de literaire kanten van Updike. De uitPicked-up pieces" overgenomen stukken hebben allemaal het literaire leven tot onder werp De vier opgenomen toespraken gaan bijvoorbeeld over „De toekomst van de roman"", „Humor in de li teratuur" en „Waarom schrijf ik?" Het boek eindigt metEén groot inter view", dat Updike samenstelde uit eei aantal interviews, die hem in de loop de jaren zijn afgenomen. Zeer veel wort daarin - uiteraard - over Updikes boeke gesproken. Een boek voor de Updike-fans we licht. Ik zou anders niet weten, wie e bijna drie tientjes over heeftvoor ditsooi drukwerk. M.K! „Bij wijze van zelprotret", John Up dike, Meulenhoff Amsterdam 1978 28,50.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 11