.Operation Daybreak" - historische oorlogsfilm UTGEIEZEN KOSTUUM 398.- Waterpolo Haaien weer op winst Leusdense KPJ-dames winnen in Soest Leusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 6 APRIL 1978 21 GRIEZELEN IN DE NACHT In de maand april biedt het Filmhuis vier gezellige zater dagnachten vol griezelwerk aan. Uiteraard voor de liefhebbers, die graag de rillingen willen krijgen. Op het programma staan de films „Haxan" van de Deense re gisseur Christensen en verder „The hunchback of the Notre Dame", „Nosferatu" en „Freaks". Zaterdagnacht begint het griezelwerk met de Deense film „Haxan" van regisseur B. Chris tensen. De film werd gemaakt in 1921Het commentaar van de film wordt geleverd door de bekende schrijver William Burroughs. Benjamin Christensen, die in deze film zelf de rol van de duivel speelt, is een niet zo heel bekende regisseur, overschaduwd als hij werd door die andere grote Deen, Carl Dreyer, „Haxan" is eigenlijk ook de enige film, die mijlenver boven zijn andere werken uitsteekt, waarbij moet worden opgemerkt dat zijn oeuvre maar klein is, In zijn ge boorteland Denemarken (Christen sen zag het levenslicht in Viborg, op 28 september 1879) maakte hij slechts enkele films, die verwant schaap toonden met het Duitse ex pressionisme. Op de kracht van „Haxan" vertrok hij ca. 1924 naar Amerika, waar hij onder andere met Boris Karlof in zes jaar tijd een serie van zeven films afleverde. Tegen 1940 keerde hij terug naar Dene marken waar hij in de eerste jaren van de oorlog een viertal films maakte, de meeste politiethrillers, waarmee hij bij pers en publiek geen hoge ogen gooide. Benjamin Christensen, die zijn carrière begonnen was als opera zanger, eindigde als bioscoopex ploitant. Hij overleed in 1959 in Ko penhagen. „Haxan", meer bekend onder de Engelse titel.Witchcraft through the ages" houdt het midden tussen een speelfilm en een documentaire, met als onderwerp het bijgeloof en de heksenjacht van de Middeleeuwen tot in onze eeuw De film is lange tijd in vele landen verboden geweest wegens de realistisch aandoende en allerminst kinderachtige uitbeel ding van de meest buitensporige excessen. Vele bezwaren zijn des- filmagenda Amersfoort donderdag 6 april tot en met woensdag 12 april 1978. Grand 2, tel. 033-14632. Salon Kitty, dagelijks 18.45 - 21.45 uur. Zaterdag en zondag. 13.45 - 16.15 - 18.45 - 21.45 uur. Grand 2. Close encounters of the third kind. Donderdag, vrijdag, maandag en dins dag: 14.00 - 18.30 - 21.30 uur. Zaterdag, zondag en woensdag: 18.30 21 30 uur Grand 4. Smokey and the bandit. Dagelijks 13.45 - 18 45 - 21.45 uur. Zondag. 13.45 - 16.15 - 18 45 - 21 45 uur Grand 5. Bobby Deerfield Dagelijks: 13.30 - 18.30-21 15 uur. Zondagl 3.30-16.00 18 30 - 21.15 uur Grand. De Reddertjes (the Rescuers) geheel Nederlands gesproken. Dagelijks: 14.00 - 16.15 - 20 00 uur Cinema 1, tel.033-18900. L'Animal ('n dolle beestenboel). Dage lijks: 1 45 - 6.45 - 9.30 uur. Zondag: 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.30 uur Cinema 2. Operation Daybreak. Dagelijks: 1.30 - 6.30 - 9.15 uur Zondag: 1.30 - 4 00 - 6.30 - 9 15 uur Euro Cinema, tel. 033-33655 Doctor Vlimmen. Dagelijks: 1.45 - 6 45- 9.15 uur. Zaterdag: 4.15 - 6.45 - 9.15 uur. Zondag: 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.15 uur. Woensdag: 6 45 - 9.15 uur Euro Cinema. Sjors en Sjimmie en de toverring, Ne derlands gesproken. Zaterdag en woensdag: 1.45 uur Duo 1, tel. 033-16572. (B)rokkenjagers in Tirol. Dagelijks: 2.15 7.15 - 9.30 uur. Zondag: 2.15 - 4.30 - 7.15 - 9.30 uur Duo 2. Blind Boxer. Dagelijks. 2.00 - 7 00 - 9.15 uur. Zondag: 2.00 - 4.15 - 7 00 - 9.15 uur. Duo 1. Tiroler slippertjes vrijdag en zaterdag avond. 24.00 uur. Duo 2. Rollerball. vrijdag en zaterdagavond: 23.45 uur tijds ingebracht tegen de recon structievan een zwarte mis, prachtig gefotografeerd; in een nachtmerrie-achtige heksensabbath steken misvormde demonen met harige lichamen hun lange tongen uij. Heksen worden gedwongen het achterwerk van de duivels te kussen en ook elders in de film overheerst een morbide erotiek. Op documentaire wijze worden al lerhande folterwerktuigen getoond Filmhuis, zaterdagnacht, 23.00 uur). Tilbury "ISSSP Het verhaal speelt zich af in een dorp in de Oekraïne, ten tijde van de collectivisering. Een groep jonge boeren wil een coöperatie beginnen en een tractor kopen. Wassili, de zoon van Opanas, neemt de leiding en probeert zijn vader te overreden tot de kolchos toe te treden Deze weigert, maar de kolchoz wordt toch gesticht en de tractor aangekocht. Dan besluiten de kulaken Wassili te doden. Choma geeft uitvoering aan hun besluit. De dood van Wassili brengt het hele dorp in opschudding Zijn begrafenis wordt een mas sademonstratie. Choma blijft ver twijfeld achter. Dovzhenko's laatste stomme film was in zekere zin het antwoord op Eisenstein's Het Oude en het Nieuwe (1929) ook wel bekend als De Generale Lijn, het antwoord van een man van het land - Dovzhenko werd in de Oekraïne geboren (1894) en brachterzijn jeugd door - aan een intellectueel, die de problemen sa menhangend met de col lectivisering vanuit het standpunt van de stadsmens zag. In lyrische beelden schildert Dovzhenko het leven op het land, de wisselingen der seizoenen, het voorbijgaan van het oude en het ontstaan van het nieuwe. Volgens sommige critici besteedde Dovshenko te weinig aandacht aan de strijd tegen de ku- lakken. Het was voor hen onaan vaardbaar, dat hij het hele dorp zich op het eind van de film laat ver broederen met de kolchoz-boeren Zeverweten hem „biologisering van de werkelijkheid" en dat hij omwille van de eeuwige natuurwetten rond leven en dood de klassenstrijd en de socialistische revolutie ten achter had gesteld. Er was echter ook veel waarde ring. P Bliakhin beschrijft voor en tegen in de Pravda (29.3.1930) waar hij zegt: „Na het zien van de film kon maar een enkele, niet marxistische gevolgtrekking gemaakt worden: slechts de natuur heeft de mensen verschillend gemaakt: de een is goed - dat zijn de communisten, de gemiddelde boeren en de armen; de ander is slecht - dat zijn de kulakken Dovzhenko heeft helaas elk gevoel voor maat verloren. Hij heeft zijn gezond en levensblij talent de vrije teugels gegeven en de klassenstrijd geheel van de inhoud van de film losgemaakt; daarmee zijn politieke betekenis veranderd. Het is mogelijk dat dit werk te gevaarlijk is om aan de grote massa vertoond te worden Bepaalde kameraden den ken er zo over. Mij dunkt echter dat dergelijke opvattingen een overdrij ving in de andere richting zijn." De mening van Bliakhin ten spijt, werden coumpures in de film aan gebracht. Ivor Montagu (Sight and Sound, summer 1957) wijt de kritiek op Dovzhenko aan onwilligheid de eigenlijke betekenis van de film onder ogen te zien. Kernthema daarin is volgens hem de dood, niet opgevatalsdefinitief einde, maar als offer, deel van het eeuwige proces van herschepping van het leven. De cineast Andrei Tarkovsky beroept zich tegenwoordig met films als De Jeugd van Iwan en Andrei Rublyov op de stijl van Dovzhenko. (Filmhuis, zaterdag tot en met dins dag 20.15 uur, m.u.v. zaterdag: 19.30 uur) BERT VOS Scène uit: „Operation Daybreak" van regisseur Lewis Gilbert, Gemaakt in 1976, nu in Amersfoort te zien. Maar beter laat dan nooit, in dit geval. met eigen belangen en drijfveren mee doen aan het uiterst gevaarlijke spel van het verzet. Het is niet gemakkelijk. Er moet veel worden gewacht, georgani seerd en opnieuw worden georgani seerd. De eerste aanslag mislukt jam merlijk en er moet op een nieuwe gele genheid worden gewacht Regisseur Lewis Gilbert is er in ge slaagd om die opgekropte spanning van zeven adspirant-moordenaars in hun schuilplaatsen op voortreffelijke wijze in beeld te brengen Evenals het samenspel met de plaatselijke verzets beweging, de achterdocht, het verraad tenslotte door de enkeling, die wordt gekweld door familiebanden en daar door hoopt terug te kunnen keren naar zijn ouderlijke woning. En dan. de moord zelf Een knullige aange legenheid en bijna tot mislukken ge doemd Te slecht voorbereid om feilloos te kunnen zijn. Maar Heydrich raakt toch dodelijk gewond en de afloop kennen we. Razzia's in Praag, arresta ties En als repercussie de af schuwelijke totale vernietiging van het dorpje Lidice. Tenslotte het einde. De groep heeft zich schuilgehouden in de St Syrillis kathedraal. Ze worden verraden en de leden van de verzetsgroep zullen de kathedraal niet meer levend verlaten. Een gruwelijk einde van een in feite gruwelijke film, die ons nog weer eens op de afschuwelijke konsekwenties van de oorlog in haar totaliteit drukt Kon sekwenties, die nog steeds, waar ook ter wereld worden aanvaard, kompleet met moord en martelingen, bezetting en onderdrukking. Het wrede spel van de oorlog heeft nog steeds niet haar magi sche kracht verloren. Regisseur Lewis Gilbert volgt in „Operation Daybreak" de historische feiten op de voet. Grote delen van de film werden ter plaatse op lokatie in Praag opgenomen. De ondergang van het dorpje Lidice is op archiefbeelden te zien. Het is een bunaalfilm, die door de Duitsers in hun gruwelijke triomf ter plaatse werd gemaakt. „Operation Daybreak" Is misschien niet direkt een opzienba rende film, ondanks de gruwelijke beelden die het slot laat zien. Het is een oorlogsfilm, die in ieder geval niet de nadruk legt op het heldendom maar meer op de mensen achter de oorlogsellende èn op het sterke kon trast tussen de pompeuze Duitse heerschappij in Praag en de simpele, aangrijpende eenvoud van hen, die zich ertegen verzetten met al die eigenlijk belachelijk simpele, on doeltreffende middelen, maar met een hartstocht en een haat, die méér spreekt dan die ene oorlogsheld die triomfantelijk de vlag plant op de top van een pas veroverd eiland in de oceaan, waar niemand ooit van heeft gehoord. (Cinema 2, eerste week, 16 jaar). SALON KITTY Van de film „Salon Kitty", te zien in Grand 2, kan ik u eigenlijk maar bitter weinig vertellen. Het gaat over een luxe nazi-bordeel en de film is geregisseerd door Tinto Brass. In de hoofdrollen Helmut Berger en Ingrid Thulin. Voor de liefhebbers, lijkt me zo.JGrand 2. eerste week, 16 jaar) FILM IN HET KORT Naast de weekfilms in Duo 1 en Duo 2 (zie de agenda) eventjes aandacht voor ..Rollerball" in de nachtvoorstelling van Duo 2 Deze film van Norman Jewison speelt zich af in de toekomst Het spel „Rollerball" is een vervanging van de oorlog De spelers spelen het spel tot de dood er op volgt „Rollerball" is een keiharde film, maar toch een film die tot nadenken stemt. Voor wie „Rollerball" de eerste keer hebben gemist toch maar eens gaan kijken. (Duo 2. nacht voorstelling, 16 jaar) DE AARDE In samenwerking met de Amersfoortse afdeling van „De Progressieve film" brengt het Filmhuis deze week vanaf zaterdag de Russische speelfilm „De aarde" van Alexander Dovs- jenko uit 1930. SOEST - Afgelopen zondag, 2 april, werd het KPJ volley- baltournooi van de kring Amersfoort gehouden in de Beukendal te Soest. Naast Leusden deden ook Hoogland, Achterveld, en Eemnes mee. Leusden deed met drie heren-en twee damesteams mee. De dames konden dit jaar de wisselbeker voor altijd in hun bezit krijgen. Bij de heren plaatste één team uit Leusden zich voor de finale samen met één team uit Hoogland en twee uit Ach terveld. Bij de dames was het spannend. In de A-poule werd Hoogland eerste. Met gelijke punten eindigde op de tweede plaats Leusden A en Eemnes A Door een beter speel- saldo mocht Leusden naar de finale. In poule B van de dames plaatsten Hoog land B en Leusden B zich voor de finale. In de finale bij de heren werd Achter veld A eerste. Als tweede eindigde Hoogland A, derde Achterveld C en als vierde Leusden B Bij de dames verliep de finale uiterst spannend en moesten bij de beide partijen drie sets gespeeld worden om aan twee winnende sets te komen. De uitslag werd: 1 Leusden A, 2 Hoogland A, 3 Leusden B en 4 Hoogland B Deze prestaties waren ook te danken aan het vele meejuichende publiek uit Leusden Beide da mesteams komen 16 april uit in het pro vinciaal volleybaltoernooi in de Beu- kehdal te Soest, 's Avonds werden in de Neng te Hoogland de prijzen uitgereikt tijdens het dansen aldaar. 't Is een tijdje weggeweest, het pak met fantasie. Maar nu is het terug. En hoé! Tilbury zorgt uiter aard dat de flair 't niet wint van de kwaliteit. In dit kostuum ziet u dat. Zuiver scheerwol, opge stikte zakken, met stolpplooi. De leer- applikaties vormen hier het luchtige aksent. Jan van SchaHelaarstraat 44 -46 Bameveld e uit „Rollerball", met James Caan in de hoofdrol. stel/en tegen de nogal weerbar stige zwanenhals. Zoiets kun je ook verkrachten, hebben ze me geleerd en mijn kennis slaagde daar bi/na m, maar een hevig piepend geluid bracht de ver lossing van alle nood. De zwa nenhals begon los te komen. „De pan, vlug de pan!" schreeuwde mi/n kennis, hoor baar geirnteerd door het feit dat hij meer dan een uur had liggen te verknoeien met zi/n hoofd in het benauwde keukenkastje. Het pannetje van moeder de vrouw kon er nog net naast en heel voorzichtig werd de zwa nenhals verwijderd. De stank van eeuwen was om te snijden, maar de grote schoonmaakbeurt kwam dan toch ten einde ,,Gooi er eens wat water door riep m'n kennis en deze suggestie werd trouw opgevolgd Half bedwelmd door de stank greep m'n kennis de pan viezigheid en wurmde die door het keukendeurtje naar buiten. „Gooi die vieze troep alstjeblieft zo snel mogelijk weg i" riep hij gesmoord tegen zijn vrouw, die ietwat be sluiteloos het toneel had aange zien. „Ja. ja" riep ze enthousiast. En met een triomfantelijk gebaar gooide ze de vieze troep in de gootsteen De uitdrukkingen, die m'n zeer gewaardeerde kennis toen gebruikte om van het nu duidelijk zichtbaar en stankvol ongenoegen kennis te geven, zijn op deze ingetogen plaats niet voor herhaling vatbaar Vandaar dat ik het maar laat bij het advies aan ondeskundige doe-het-zelvers: toch maar op de loodgieter wachten. Alles is beter dan een fikse echteh/ke twist, die nog dagen daarna te ruiken is V. AMERSFOORT - De inmiddels zon der verliespunten kampioen geworden waterpoloploeg van de Haaien ontving vrijdag in het Amersfoortse sportfond- senbad het op de 2e plaats van de rang lijst staande Olympus. Aangezien die tweede positie eveneens recht geeft op promotie, deden de Leusdenaren t.o v. het als nummer 3 geklasseerde en ook nog kans hebbende NVA, hun sportieve plicht. Zelfs zonder Teun van Spriel en Hans van Mourik werd het een regelma tige 16-6 zege Na de Haaien met 34 punten uit 17 wedstrijden volgen nu Olympus en NVA met 23 resp. 22 punten uit 16. Olympus kon in de voorlaatste wed strijd van de Haaien alleen in het eerste kwart voor enige tegenstand zorgen en kwam eerst met 1-0 en later met 2-1 voor. Toch eindigde dit deel van de strijd, door doelpunten van Wim van Klashorst (2), Harry Abbing en Jan van de Grootevheen, met 4-3 voor de Leusdenaren. In de volgende periode konden de bezoekers, die zeer ouder wets speelden (alles liep over de ge vaarlijke midvoor) het niet meer bolwer ken. Via de tussenstand 7-3 eindigde de derde kwart met 11-6. Voor de Leusdense doelpunten zorgden de goed op schot zijnde Jan van de Groo tevheen (5x), Rob Hukker en Harry Ab bing. In de laatste periode hield Olympus het wel voor gezien en hoewel Jan Wanrooy een strafworp miste konden de Haaien via Jaap Wolswinkel en Jack Broekhoven uitlopen naar de eindstand 13-6 As. zaterdag speelt Haaien 1 haar laatste wedstrijd van de lopende competitie tegen Aquarijn in Vianen. In mei komt het succesvolle team nog een paar maal in het water voor de strijd om de KNZB-beker, waaraan voor de eerste maal meegedaan mag worden - Deze week zijn er twee nieuwe films in Amersfoort te nog afgezien van het nieuwe programma In het Filmhuis, waarover in deze rubriek meer. In de eerste plaats een film, die extra aandacht „Operation Daybreak" van regisseur Lewis Gilbert (in Cinema 2). draait in Grand 2 een film, die ook de oorlog als onderwerp heeft: Kitty", een film waarover ik u echter niet kan inlichten bij gebrek aan en omdat Ik deze rolprent nog niet heb mogen bewonderen. Voor roverige worden de films in Grand 3, Grand 4, Grand 5, Cinema 1 en Euro ïema geprolongeerd. In het Duo-duo aandacht voor onder meer een >rlse van de keiharde film „Rollerball" met James Caan in de hoofdrol. eerden uitgevoerd door een groep sol daten van het Vrije Tsjechische Leger, door de geallieerden in het bezette land gedropt. Tal van oorlogsfilms zijn gebaseerd op romans, op fictieve gebeurtenissen. Deze ook, maar dan wel op de roman van Alan Burgess „Seven man at Daybreak", waarin de feiten historisch zijn. Dat is de kracht van de film. Een historisch feit, dat je bij wijze van spreken zo uit de geschiedenisboeken kunt vissen, in een geromantiseerd kader gezet ter vergroting van de her kenbaarheid. „Operation Daybreak" is een film, die van het begin tot het gruwelijke einde blijft boeien door het feit, dat de hoofd rollen worden gespeeld door een voudige mensen Verzetshelden zou men ze kunnen noemen in een chauvi nistische bui als je Tsjech bent, maar voor de doorsnee toeschouwer zijn het eigenlijk doodsbange mensen, die te midden van het Duitse oorlogsgeweld en de onderdrukking gestalte trachten te geven aan het verzet tegen de bezet ting van hun land, tegen de onderdruk king van hun landgenoten. Het zijn eigenlijk „dwaze", maar vastbesloten mensen, die misschien een kans hebben om te slagen in hun opzet: het vermoorden van de zo gehate SS- leider Heydrich, die Praag terroriseerde met zijn SS-bende. Een niet-homogene groep mensen, die door het lot worden verbonden en ieder DERATION **YBREAK Eigenlijk heb ik een gloeiende kei aan oorlogsfilms. Dat komt arschijnlijk door het feit, dat »ral de Hollywood-produkties et de oorlog als onderwerp) zo'n ;ionalistisch chauvinistisch ka ter dragen, of omdat de helden de film altijd vol dapperheid zijn rangen en de vijand omver lopen pf het tinnen soldaatjes zijn. Er I dan ook maar slechts enkele »de oorlogsfilms gemaakt, waarin ceken wordt naar de mens achter porlogsmachine en drijfveren, die neen beweegt om datgene te inj wat ze doen in tijden van oor- sgeweld. Zo'n uitzondering is de l „Operation Daybreak" van de tende regisseur van oorlogsfilms wis Gilbert, die hiermee zijn ze- film over de oorlog maakte, eration Daybreak" is wél een vol dappere mannen, maar het anders. Het is ook een verhaal van verraad, van lijke vriendschap, van haat, van Een wellicht een tikkeltje gero- eerde rekonstruktie van een waar de geschiedenis in Tsjecho ije: de moord op de SS ober- Reinhard Heydrich in 1942. In opdracht van de gealli- I OVER KLUSJES I Niet dat ik vervelend wil doen jover al die dappere doe-het- izeivers, die op de meest inven tieve wijze de zaakjes zelf op knappen inplaats van de schaarse vakman te laten ko- men, maar één verhaal wil ik u niet onthouden. Een lood- gietersverhaal, of liever gezegd het ontbreken ervan Zo u weet kost het altijd enige moeite om een loodgieter te kri/gen. Vooral in de grote, drukke stad behoort zo iets bli/kbaar tot de meest moeilijk haalbare zaken des le vens Hoe het ook zij, een kennis van mij in zo'n grote, drukke stad, moest het eveneens na herhaald aandringen, smeken en wat al niet meer, zonder loodgieter doen en de verstopte gootsteen zelf probéren te ont doen van alle viezigheid, zoals die in de loop der maanden zich kan ophopen in de beroemde flessehals, zwanehals of hoe e die hals ook noemt, onder de gootsteen Die van mijn kennis was een echte ouderwetse en kennehik in tijden niet opengemaakt, zodat er heel wat mankracht én goed gereedschap aan te pas moest komen om het „sesam open u" van de geroutineerde doe-het-zelvers te kunnen be reiken Terwijl de vrouw des huizes geduldig gereed stond met een pannetje om manlief te hulp te snellen op het moment dat het grote ogenblik daar was, moest mijn kennis zich met alle kracht die in hem was teweer S

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 21