Andy Warhol's „Bad" en Federico Fellini's „Casanova" mm VEEL NIEUWE FILMS IN WEEKPROGRAMMA B BERT VOS Leusder Krant - Kijk op de film In het kader van „Griezelen In het Filmhuis" brengt de stichting Film huis Amersfoort zaterdagavond om elf uur in haar nachtvoorstelling de film „The Hunccback of Notre Dame", van regisseur Wallace Wors- ley en gemaakt in 1923. In de hoofdrol ziet men Lon Chaney als de gebochelde, Quasimodo. De film Is gebaseerd op het boek „Notre Dame de Paris" van Victor Hugo en Is ook later nogmaals gefilmd. Deze klas sieke horror-film is de moeite van het bekijken waard, vooral door het grandioze spel van Lon Chaney. (Filmhuis, zaterdagavond, 23.00 uur). filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 13 april t/m woensdag 19 april 1978. Grand 1 -033-14632 Dit theater gaat eind april open. Grand 2 ..Casanova", 16 jaar. Dagelijks: 13.30-19 30 uur. Grand 3 .Close encounters of the third kind", a.l. Donderdag, vrijdag, maandag en dins dag. 14.00-18 30-21 30 uur Zaterdag,, zondag en woensdag. 18 30-21 30 uur. Grand 4 ..De gebochelde van de Notre Dame", 12 jaar Dagelijks: 13.45-18.45-21.45 uur Zondag: 13.45-16.15-18 45-21.45 uur. Grand 5 ..Bad". 16 jaar. Dagelijks: 13.30- 18.30-21.15 uur Zondag: 13.30- 16.00-18.30-21.15 uur DONDERDAG 13 APRIL 1978 23 dig vergelijkingsmateriaal voor de echte ciniefielen. (Grand 4, eerste week, 12 jaar). In Euro Cinema's matineevoorstel lingen op zaterdag en woensdag draait deze week ..Circus op stelten" van de Nederlandse regisseur Karst van der Meulen. Het gaat over vijf kinderen, die via een gat in de omheining een circus binnenkomen, waarna de vreemdste dingen gaan gebeuren. Sex is te zien in Duo 1waar „(B)rok- kenjagers in Tirol" over het scherm gaat, met in de nachtvoorstellingen de film ..Supervixens" van de bekende porno-regisseur Russ Meyer Aktie verder in de nachtvoorstellingen van Duo 2 met Terrence Hill en Bud Spencer in ..De vier vuisten de lucht in" (Zestien jaar) THE WEDDING OF ZAIN Het Amersfoortse Filmhuis brengt deze week in haar programma vanaf de film „The wedding of Zain" uit Kuweit. De film dateert uit 1976 en werd geregisseerd en geproduceerd door Khélid-es-Siddiq. De bruiloft van Zain komt uit Koeweit, een land waarvan tot nog toe nog maar heel weinig films in Nederland te zien zijn geweest Het is een curieus werk, zeker voor Westerse toeschouwers die niet met de Arabische cultuur vertrouwd zijn Zain, de titelheld, doet denken aan de reine Tor" de ongeschuldige dwaas, Parcival in de middeleeuwse legenden, maar alleen bij benadering. Hij wordt in het dorp ,,de giraffe" genoemd, heeft maar twee tanden, een wonderlijk wifd loopje en een eigenaardige luide schaterlach Hij is vrij konstant verliefd en gilt het dan uit dat hij weer ..getroffen" is. Hij is een beetje de dorpsgek, maar ook een beetje de heilige, want hij is volkomen argeloos. Een veel oudere, veel wijzere, ge ëerbiedigde woestijnprofeet beschouwt hem als een discipel en noemt hem ,,de gezegende". Hij heeft de gave om hu welijken te voorspellen, wanneer hij jo delend de deugden van een bepaald meisje aanprijst is het zeker dat zij bin nenkort gaat trouwen, ledereen lacht om Zain en houdt van Zain, alleen de Imam niet' jaloers op de reputatie van de woestijnprofeet en op de liefde van Zains nichtje die met haar neef wil trou wen. Die bruiloft is de grandioze apo theose van een kleuren gevoelsrijk uit harmonische flash-back ge componeerd beeldverhaal. (Filmhuis Amersfoort, zaterdag tot en met dinsdag, 20.15 uur). THE HUNCKBACK OF NOTRE DAME KINDERVOORSTELLING Grand ..De reddertjes". a I Zaterdag, zondag en woensdag: 14 00 uur. CINEMA 1 -033-18900 ..L'Animal" ('n dolle beestenboel), a.l. Dagelijks. 13.45-18.45-21 30 uur. Zon dag 13.45-16.15-18.45-21.30 uur Cinema 2 Madhouse". 16 jaar. Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur Zondag:. 13.30-16.00-18.30-21.15 uur. Euro Cinema - 033-33655 Doctor Vlimmen", 12 jaar. Dagelijks: 13.45-18.45-21.15 uur Zaterdag: 16.15-18 45-21 15 uur. Zondag: 13.45-16.15-1845-21.15 uur. Woensdag: 18.45-21.15 uur. KINDERVOORSTELLING Euro Cinema „Circus op stelten", a.l. Zaterdag en woensdag 13.45 uur. Duo 1 -033-16572 ..(B)rokkenjagers in Tirol", 16 jaar. Da gelijks: 14 15-19.15-21 30 uur. Zondag: 14 15-16.30-19 15-21.30 uur.' Duo 2 ,,De Kettingzaag" (the Texas chainsaw massacre), 16 jaar. Dagelijks: 14.00- 19.00-21 15 uur Zondag: 14.00- 16.15-19 00-21 15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN doordringt dan de doorsnee porties sa disme, moordlust en misdaad in de „gewone" films in bioscoop of op tv. Als een rode, steeds herkenbare, draad loopt Susan Tyrrell door het hele, gruwelijke filmgebeuren heen als de dochter van mrs. Aiken, die niet alles op een rijtje heeft, maar als het positieve element naar voren springt. Zij is in feite de enige „nor male" in deze enge wereld van ab- normalen. Het is ook dit kontrast, dat er de oorzaak van is, dat „Bad" de geroutineerde filmkijker dieper zal treffen dan menige thriller met de zelfde, slechte, misdadige elemen ten. (Grand 5, eerste week, 16 jaar). Duo 1 „Supervixens", 16 jaar Vrijdag-en za terdagavond 24.00 uur Duo 2 „De vier vuisten de lucht in", 16 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond. 23.45 uur. „Beeld uit de horrorfilm „Madhouse" met Vincent Price. gaat dus dubbelop, zogezegd). Paul Toombes (Vincent Price) is de figuur waar alles om draait. Paul Toombes, een oude Holly wood- ster uit griezelfilms, maakt zijn comeback in een televisieserie in Lon den, die gebaseerd is opzijn oude „Dr Death" films. In de vijftiger jaren was in Hollywood een jonge actrice, Ellen, met wie Paul verloofd was, onder vreemde omstandigheden vermoord. Paul werd hier eerst van beschuldigd, maar tens lotte vrijgesproken. Zijn carrière was kapot en hij kreeg een zenuwinzinking Nu, 20 jaar later laat zijn oude vriend en collega Herbert Flay hem naar Lon den komen om weer de rol van Dr Death te spelen, deze keer voor de televisie. Op weg naar Engeland wordt hij lastig gevallen door een actricetje, Elizabeth Peters. Het meisje wordt vermoord De politie ondervraagt Paul die steeds nerveuzer en onzekerder wordt. Pauls assistente in de televisieserie wordt gespeeld door Carol, wier onbe kwaamheid hem ergert. Alleen zijn ge negenheid voor Julie, het meisje dat de public relations verzorgt, belet hem terug naar huis te gaan Op een feest, dat gegeven wordt ter ere van de nieuwe televisieserie, wordt Carol ver moord Dan volgt er nog een ramp. Het dak van een hemelbed uit de tele visiefilm komt neer op Blount, de regis seur en verplettert hem. Van al deze moorden wordt Paul verdacht. In het algemeen geen slechte horrorfilm, maar ook geen topper Aardig vertier voor de liefhebbers, die niets moeten hebben van het sadisme van De Ket tingzaag (Cinema 2, eerste week, 16 jaar) IN HET KORT „Close encounters" blijft nog een week (Grand 3), evenals „L'Animal" (in Cinema 1„De reddertjes" zijn te zien in de matineevoorstellingen van Grand op zaterdag, zondag en woensdag, terwijl dr. Vlimmen in Euro Cinema zijn kalveren ter wereld blijft brengen. Als tegenhanger van „De ge bochelde van de Notre Dame" uit 1923 met Lon Chaney in de hoofdrol als Qua simodo, te zien in het Filmhuis, kan men in Grand 4 kijken naar de versie uit 1957 met Anthony Quinn in dezelfde rol. Aar- Bud Spencer in „De vier vuisten de lucht in". THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE Hollywood zal zich op een of andere manier altijd weten te overtreffen. Ook al gebeurt dat niet altijd op de meest kiene wijze, als in Hollywood bijvoor beeld het genre horrorfilm volledig is uitgeput en alle mogelijkheden zijn be nut, dan wordt er altijd wel weer iets verzonnen, dat alles overtreft. Als iets dergelijks wordt de film „De ket tingzaag" (The Texas Chainsaw Mas sacre) aangekondigd. Het spijt me, dat deze film ooit in Nederland in roulatie is gebracht, ook al wil ik niemand beletten deze film in de bioscoop te gaan zien. „De kettingzaag" is gebaseerd op een blijkbaar waar gebeurd verhaal en dat zegt ons toch zo langzamerhand wel iets van de diepere ver borgenheden der Amerikanen. Eigenlijk zou je, als je het verhaal zou lezen, met afschuw hebben vastgesteld, dat het idee uit een zeer verdorven brein moest komen Maar wat deze week in Duo 2 te zien is, is dan wèl gebaseerd op een waar verhaal. De film zelf is gemaakt door iemand, die zich blijkbaar volledig heeft ingeleefd en niet geschroomd heeft de meest af schuwelijke zaken als „horror" te ver kopen. Deze regisseur, Tobe Hooper, maakt er een volledig sadistisch bloedbad van. Kompleet met nogal war rige zaken als dode levenden en do dende doden. Aangevuld met een portie zwarte magie en klaar is kees. Er zijn maar weinig of geen films, die ik zou willen verbieden voor vertoning, maar ik geloof niet dat de bioscoopbezoekers werkelijk zitten te springen om zoveel in één film gepropt sadisme Kortom: een zeer onfrisse, gore film. (Duo 2, alleen voor volwassenen zegt de advertentie, dus 16 jaar..) MADHOUSE Een tikkeltje vriendelijker van aard is de horrorfilm in Cinema 2, waar men kan kijken naar „Madhouse" van regis seur Jim Clark een film uit 1976 met Peter Cushing en Vincent Price in de hoofdrollen. Regisseur Clark gebruikt hier het gegeven van Hollywood- horror-sterren in een horrorfilm (het Donald Sutherland als Casanova in de gelijknamige film van Federico Fellini. Je moet er wel van houden, van de gruwelijke kilte in vormgeving en dialoog om „Casanova" van Fede rico Fellini, zonder enige mo gelijkheid tot identificatie met de hoofdfiguren, te aanvaarden als het meesterwerk, dat het in feite is. (Grand 2, eerste week, 16 jaar). ANDY WARHOL'S „BAD" AMERSFOORT - Terwijl de nieuwe Nederlandse film „Pastorale 43" van Wlm Verstappen nog eventjes in de fllmpan blijft sudderen, kan men deze week toch In de Amersfoortse bioscopen terecht voor maar liefst vijf tot zes nieuwe films. Dat is in de eerste plaats Federico Fellini's Casanova in Grand '2, waar „Salon Kitty" na één week het veld ruimde, Andy Warhol's „Bad" in Grand 5, de horrorfilm „Madhouse" in Cinema 2 en - eveneens in het weekprogramma „De kettingzaag" in Duo 2. Naast de films In jeugd- en nachtvoorstellingen deze week keus genoeg voor de echte filmliefhebber. Voeg daarbij nog de reprise van „De gebochelde van de Notre dame" in Grand 4 en in het Amersfoortse filmhuis (de oudste versie) en je kunt vaststel len, dat er een zeer gevarieerd menu wordt geboden. FELLINI'S CASANOVA Als alles, wat de Italiaanse regisseur Federico Fellini heeft verfilmd voor zijn „Casanova", zou zijn gebruikt, zou er ongetwijfeld een geheel andere film op het witte doek terecht zijn gekomen, dan nu het geval is. Fellini zelf beweert, dat hij pas een afschuw kreeg van de persoon Casanova, toen hij het film- kontrakt reeds had getekend. Het oor spronkelijke script, dat er veel uitbun diger uitzag, werd vrijwel geheel omge bouwd naar de ideeën van Fellini en het kostte hem zo'n drie jaar om dit projekt gereed te krijgen voor vertoning. Hoofd rolspeler Donald Sutherland had aan vankelijk nogal moeite met deze meta morfose van de rol. De Giacomo Casa nova, zoals die in de memoires tot uiting komt, was niet helemaal die van Suther land, maar wat Fellini's interpretatie werd, sloot aanvankelijk ook niet aan bij wat Sutherland er zich van voorstelde. Vooral toen Fellini hem duidelijk Soms wil het nog wel eens lang duren, voordat een film in Amersfoort te zien is. Hoewel de film liefhebbers de laatste tijd echt niet te klagen hebben en in veel gevallen een nieuwe film als première in Amersfoort kunnen zien, blijven an dere films wellicht wat langer weg, dan is voorzien. Zo'n film is Andy Warhol's „Bad", die voor het eerst te zien was op de Cinemanifestatie in Utrecht in 1976. Regisseur van „Bad 'is Jed Johnson, die met deze film zijn debuut maakte In de film, die in tegenstelling met vorige Warhol-produkties, zo'n slordige an derhalf miljoen dollars kostte, worden de hoofdrollen vertolkt door gevestigde acteurs en actrices Zoals Caroll Baker, Perry King en Stefania Cassini (die ook een rol speelde in Bertolucci's „1900"). Bad is een zwarte komedie Caroll Baker is een gemiddelde huisvrouw (mrs Aiken), die - ondanks haar kon- ditionering in haar bourgeoise omgeving aan het hoofd staat van een bende meisjes, die op bestelling allerlei opdrachten uitvoert. Zoals het pijnlijk doden van een hond, het uit het raam gooien van een baby, het verminken van een man, het voor de trein gooien van een nietsvermoedend slachtoffer, het in brand steken van een volle bioscoop of het vernielen van een lunchroom. Wilt u zich wreken, wilt u iemand gedood hebben, of moet er iets van een vijand vernield worden, bel mrs. Aiken en het wordt piekfijn in orde gemaakt De manier waarop de toen 26-jarige regisseur Jed Johnson dit gegeven in beeld heeft gebracht, kompleet met de kille dialogen, die benauwende van zelfsprekendheid waarmee alles in haar werk gaat, is schitterend te noe men. ondanks het gruwelijke onderwerp van de film. „Bad" is een absurde film, die op knappe wijze de aandacht vestigt op het gemak, waarmee men in deze zich mo dern en vooruitstrevend noemende be schaving een einde maakt aan welke vorm van leven ook. op dezelfde manier als je een appel eet Als er maar voor betaald wordt De onverschilligheid waarmee dit gebeurt, is de niet gecon centreerde onverschilligheid, waarmee je een lastige vlieg doodt, die toevallig op je hand ging zitten. „Bad" is een film over alles wat slecht is in de mens. Door die slechtigheden op een harde, overtrokken, maar vol komen absurde wijze in beeld te bren gen, bereikte Johnson een onmisken baar schockeffekt, dat dieper Gino Lollobrigida in „Notre dame de Paris", „De gebochelde van de Notre Dame' naar het beroemde boek van Victor Hugo. Scène uit Andy Warhol's „Bad" van regisseur Jed Johnson met Caroll Baker als mrs. Aiken. DE VERLEIDINGEN VAN HET KAPITAAL U weet, ik ben een vriend der com puters, maar die zielloze dingen moeten werkelijk niet te ver gaan. Stel je voor! Vorige week heb ik me yerschrikkehjkopgewondenoverde brutaliteit van één dezer heilige breinen, eigendom ener bankinstel ling, waarmee ik zo geen innige, dan toch financiéle relaties pleeg te on derhouden om me in deze zeer in gewikkelde maatschappij nog enigszins op de been te kunnen houden. Het Heilige Brein van die bank had de euvele moed om mij een briefte schrijven. Nu heb ik een hekelaan dergelijke corresponden tie, want hoe je het ook doet, een 'briefwisseling met een computer ehoort nu eenmaal tot de onmoge lijkheden dezer wereld Vandaar ijn boosheid. Ik hou er niet van bij 'oorbaat te weten, dat ik ongelijk zal trijgen. Want computers hebben mers altijd het grootste gelijk van de vismarkt? Als liefhebber van vis kon ik dan ook niets anders doen dan bij voor- <aat mijn nederigste excuses aan te lieden voor de wel zeer on wel- 'oegelijke fout, die ik mijn immense nnozelheid had begaan, menselijk iIs ik ben. Ik was namelijk zo on- oemelijk dom geweest om geld af te willen schrijven van een bank rekening, die ik - hoe is het eigenlijk logelijk - niet bezit. De Heilige Computer was daarin zeer eslist:,,U bezit geen dergelijke re ening" schreef hij mjj in zijn zeer lewaardeerd en duidelijk leesbaar endschrift. En dan sphrikje en voel je je door de bank genomen niet zo happy. Je hebt dan de neiging om de telefoon te grijpen, maar hal verwege de hoorn aarzel je. Hij zal wel gelijk hebben denk je dan. De twijfel bekroop mij en ik dook in mijn administratie en dat is een bezigheid, waar je pas, na een enorme tegenzin te hebben over wonnen, aan begint. Het resultaat van deze administratieve speurtocht deed mij verbleken van pure schrik. Want ik konstateerde, dat ik minstens tien verschillende soorten rekeningen had, van sala- risrekening, via renterekening, privé-rekening, spaar-plus- rekening, spaar deposito's tot spaar je rijk-rekeningen, om zo maar eens een greep te doen uit het zeer rijke arsenaal van onze geliefde bank. En ja hoor, het klopte, de rekening die ik in mijn onwetendheid had ge kozen, had ik niet. Bestond niet eens. Ik vroeg me echter wel af, hoe ik zo stom kon zijn geweest om zoveel verschillende soorten rekeningen te nempn, waarvan me de werkelijke voordelen bij nauwkeurige be schouwing echt niet zo duidelijk werden. Na lang en zeer nauwkeurig nadenken, zoiets van een financiële meditatie, kwam ik er geleidelijk achter: ik ben natuurlijk in de loop der jaren gewoon bezweken voor de grote ver leidingen van het kapitaal. Mijn bank weet dat. Die bedenkt elke keer weer iets nieuws om mij te be trekken in hun steeds groter wor dende winsten. Prachtige brochures vol sierlijke taal, waar vast geen computer aan te pas is gekomen, maar een zeer handige copywriter van vlees en bloed. Mijn meditatie heeft uiteindelijk resultaat gebracht. Ik heb besloten om alle rekeningen op te zeggen, met uitzondering van één, de sala risrekening. Want je moet toch er gens met je geld naar toe nietwaar? De bank weet dat. Want de bank denkt alleen maar aan jou en mij. Samen met de computer. Want eendracht maakt macht maakte, dat hij niets anders van Suther land verwachtte, dan dat hij zijn instruk- ties letterlijk opvolgen zou Eigen me ningen werd niet gevraagd en dat redu ceerde de hoofdrol tot een me chanische pop, iets wat juist de bedoe ling was van Fellini. Fellini is er op overtuigende wijze in geslaagd om de legendarische liefdes- held Casanova volledig, maar dan ook helemaal, te ontluisteren Het nogal romatische, helfhaftige beeld dat veel mensen van Casanova moeten hebben, werd door Fellini totaal ver nietigd. Wat overblijft is een trieste sex-atleet, die nogal moeite blijkt te hebben om zijn verworven faam steeds in stand te houden bij het bevredigen van de vrouwen, die zijn pad kruisen. Een mechanische, koude, gevoelloze pop. Fellini versterkt dat beeld nog eens aanmerkelijk door het gebruik van koele kleuren. Veel blauw en groen, weinig rood of geel. Fraaie beelden, dat wel, maar het ontbreekt aan enige gevoel van gewone menselijke warmte. Er is geen zichtbaar kontakt tussen de hoofdfiguren. En dat alles maakt de film tot een ontluisterende afrekening van een legende. Persoonlijk vond ik Fellini's Casanova een onprettige erva ring, juist door het volkomen gebrek aan menselijkheid. Donald Sutherland is formidabel in zijn rol, ook al deed hij exact en niet meer dan wat Fellini wilde, dat hij zou gaan doen.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23