„Star Wars"-technisch perfekt, maar met een naief verhaal OPENINGSFILM VAN GRAND I CIMK DONDERDAG 27 APRIL 1978 21 BERT VOS De prinses en de grappige robot Artoo Reetoo. Scène uit de film „Star Wars" van George Lucas. ABBA - DE FILM western-sfeer Goed onderwerp, maar toch niet sterk genoeg uitgewerkt. (Ci nema 1). „L'Animal", Jean Paul Belmondo en Rachel Welch in een vrolijke comedie van de Franse regisseur Claude Zidi. Belmondo als stuntman èn zijige fil macteur Rachel Welch als pittige, maar welgevormde stuntvrouw. Dat kan nooit goed gaan. En dat gaat het ook niet. (Cinema 2). Reprises zijn er ook, deze week. Wie 'em de vorige keer heeft gemist, kan nu in Grand 4 de soft-sexfilm In soft-focus van de beroemde vrouwen fotograaf David Hamilton nog een keertje bewonderen: „Bilitis". Zoals ge zegd erg fraaie fotografie van al even fraaie vrouwenlichamen. In fraaie pas teltinten. In Duo 1 de nachtvoorstelling: ..Meis jes die om een beurt vragen" en in Duo 2 ,,Sky riders", de groots opgezette aktie-film rond gevleugelde helden, die als vogels de bergen ..ronden" en als haviken uit de lucht neerschieten voor een gevecht James Coburn, Susannah York, Robert Culp en Charles Az- navour Aardig vertier en volop aktie. Nieuw in Duo 1 is de film „Klaar, ter wijl u wacht" met Karin Ross en Sybell Meyer. Een niet onaardige. Duitse sex- film. waarin tenminste niet steeds vanaf die fraaie bergen gejodeld wordt. Want dat hóót ik! Nieuw in Duo 2 is de oorlogsfilm ..The boys of Company C' van re gisseur Sydney J Furie Voor de liefhebbers, die maar niet genoeg van de oorlog kunnen krijgen, zelfs niet van de Vietnamese, waar natuurlijk ook massa's helden hun beste beentje heb ben voorgezet, dat spreekt Voorlopig kunnen we dat betreft weer jaren vooruit met de serie oorlogsfilms. Vietnam is nog lang niet als onderwerp uitgeput In de kindervoorstellingen van Euro Cinema kan men kijken naar een film met Pippi Langkous, terwijl in Grand in de mati neevoorstellingen „De reddertjea" hun nobele werk blijven doen. AMERSFOORT - Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 27 april t/m dinsdag 2 mei 1978. Grand 1 en 2, tel. 033-14632: „Star Wars", a.l. Dagelijks: 13.30, 18.30 en 21 15 uur; zondag en maan dag: 13.30, 16 00. 18.30 en 21.15 uur Grand 3: „Pastorale 1943", a.l. Do., vr. en di.: 13 45, 18 45 en 21.30 uur, za.. 18.45, 21.30 uur; zo. en ma.: 16 15. 18.45 en 21 30 uur Grand 4: „Bilitis". 16 jr Dagelijks: 13.30, 18.30 en 21.15 uur; zo. en ma 13 30,16.00, 18 30 en 21 15 uur. Grand 5: „Close encounters of the third kind'1, a.l. Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.30 uur; zo en ma.: 13.45, 16.15, 18.45 er 21.30 uur KINDERVOORSTELLINGEN Grand „De reddertjes", a.l Za., zo. en ma: 14 00 uur Cinema 1, tel. 033-18900: „The Car". 16 jr. Dagelijks: 13.45, 18 45 en 21 30 uur; zo. en ma.: 13.45, 16.15, 18 45 en 21.30 uur. Cinema 2: ..L'Animal", a.l. Dagelijks: 13.30,18.30 en 21.15 uur. zo en ma 13.30, 16.00, 18 30 en 21.15 uur. Euro Cinema, tel. 033-33655: „ABBA - de film", a.l. Do., vr. en di.: 13 45. 18 45 en 21.15 uur; za. 16.15, 18 45 en 21 15 uur; zo en ma.: 13.45, 16.15, 18 45 en 21.15 uur KINDERVOORSTELLING Euro Cinema: „Pippi in Taka-Tuka Land", a.l. Za.: 13.45 uur. Duo 1, tel. 033-16572: „Klaar, terwijl u wacht", 16 jr. Dagelijks: 14 15. 19.15 en 21 30 uur; zo. en ma.: 14 15. 16.30. 19 15 en 21.30 uur „Duo 2: „The Boys in Company C", 16 jr Dage lijks 14 00. 19 00 en 21.15 uur; zo. en ma 14,00. 16.15, 19 00 en 21.15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 „Meisjes die om een beurt vragen", 16 jr. Vr - en za.-avond: 24.00 uur. Duo 2: „Sky Riders", 16 jr. Vr - en za.-avond: 23.45 uur Abba, de film. Een beeld uit deze speelfilm-dokumentaire-muziekfilm. AMERSFOORT - De film „Star Wars" van de Amerikaanse regisseur rge Lucas is de openingsfilm van het nieuwe Amersfoortse theater Grand Jjl Vanaf donderdag zal deze film daar te zien zijn, maar ook in Grand 2. En dat betekent een primeur voor Amersfoort. Deze gelijktijdige vertoning van de film in zowel Grand 1 als Grand 2 vindt plaats door middel van het zo genaamde interlock-systeem, waarbij dezelfde film door de beide Kojektoren loopt. Het enige verschil is, dat het ene theater de beelden enkele fconden eerder te zien zal krijgen dan het andere. Dit systeem wordt door igchem's Theaters ai enige tijd elders in Nederland gebruikt, onder meer in lar bioscoperv^complex Euro in Den Bosch, maar voor Amersfoort is dit •steem nieuw. Het theaterpersoneel krijgt overigens nieuwe uniformen lardoor met ingang van donderdag het filmgebeuren in Amersfoort een keltje feestelijker gaat worden. Overigens is het ook aardig voor het pu- liek, dat het nieuwe interlock-systeem van Grand 1 en 2 via een glazen wand [tezien zal zijn. Nieuw in dit weekprogramma is verder ook „Abba - De Film", de eerste speelfilm rond de inmiddels befaamd geworden Zweedse popgroep Abba met Anni-Frid, Benny, Björn en Agnetha. In het Duo-programma draait deze week „Klaar terwijl u wacht" voor de sexliefhebbers en „The boys in Company C" voor de minnaars van oorlog. Een oorlog, die dit keer in Vietnam plaats vindt. Voor de kinderen presenteert Euro Cinema „Pipi in Taka-Tuka llind", terwijl in Grand „De reddertjes" in matinee-^voorstellingen te zien zal zijn. moeilijk medium te zijn voor de film makers. George Lucas, die naar men zegt jaren aan zijn film „Star Wars" heeft gewerkt, heeft met zijn hel den-epos dan wel alle records in Ame rika geslagen, maar dat zegt nog niets over de werkelijke sf—kwaliteit van zijn ruim twee uur durende super-produkt, dat glanzender dan witte was over het grote filmdoek rolt. STAR WARS ÏNa afloop van de Nederlandse pre- ère tijdens de Arnhemse Filmweek an de Amerikaanse SF-Hilm „Star ars" van regisseur George Lucas, eeg ik onder meer dankzij de com- ercie een badge, waarop de religieus nkende woorden: „Moge de Kracht et u zijn" Dat is ook eigenlijk de strek- ig van deze filmrecensie, want wie vol irwachting naar „Star Wars" gaat in wellicht gerechtvaardigde hoop een :hte science fiction—film te zullen zien, I die kracht wel eventjes nodig heb- in Tenzij men tevens een fervent ifhebber is van oorlogsfilms en hel- mmoed en zich - wat s.f. betreft - al 'en verlustigt in de stereotype ace-opera's van het internationale -schrijversfront Ik schreef het al eens eerder: science tioRjschijnt toef] nog steeds een (te) MENGSEL rr „Star Wars" is een mengsel van Flash Gordon, John Carter en van de veel betere verhalen van Jack Vance, of van Robert Heinlein, wanneer die een space opera op papier zet. Dat had al lemaal een prima film kunnen opleve ren, wanneer Lucas zich de moeite ge troost zou hebben, zich te verdiepen in de achtergronden, waartegen hij zijn film plaatst Een Tusken Raider van het zandvolk valt Luke Skywalker aan (gespeeld or Mark Hamill) Scène uit „Star Wars". Kortgeleden is het CIMK- rapport verschenen, waarin alle winkeltjes in de Eemland-regio zijn doorgelicht. Een boeiende aange legenheid, zo'n zeer omvangrijk rapport, gebaseerd op wat wij, simpele leken van onze winkels in de straat en het dorp of de stad vinden. Je staat er versteld van als /e leest, wat de deskundigen van het CIMK, het Centraal Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf, uit onze toch zo simpele antwoorden weten te halen. Twee lijvige rapporten, de ene vol met allerlei konklusies. de andere geheel gevuld met tabellen ..Niet minder dan 7 75 tabellen,'' meldt het Samenwerkingsorgaan Eemland, erg trots op dit rapport, één van de weinigen, die dit orgaan tot nu toe tot stand heeft weten te brengen. En wat hebben wij dan wel alle maal gezegd, dat het zo'n lijvig boekwerk moest wordenNou, kijk eh.ach wat, ik citeer gewoon let terlijk, dan begrijpt u het wek ..Een v.w.o., die gelet op het in wonertal aan de krappe kant is (vooral in de d.o.g.; tabel 10) maar die gelet op de k.k.s. aan de sterke kant is (althans in de d.o.g., tabel 87). Een v.p.t. die dan ook aan de lage kant is (niet zozeer in de v.g.m. als wel in de do.gtabel 82) en een k.k.b. die aan de krappe kant is (v.g m. èn do.gtabel 79), zonder dat daarin de laatste jaren verbete ring te zien is (tabel 97). Aha, zult u zeggen, zit dat zo? Juist, zo zit dat. En eigenlijk zat dat er wel in, want als je de v.g.m, met het d.o g. had vermenigvuldigd en het daarna had gedeeld door de v.v.o. en het v.p.t. er bij had opge teld, dan was de uitslag toch echt wel duidelijk geweest. En let eventjes op de v. w.o. in verhouding tot de d o.g. De v.g.m. zit duidelijk in stijgende lijn ten opzichte van de d.o.g en v wo. te samen, gedeeld door de v.p.t. Ik hoop, dat in het gemeentelijk apparaat m ieder geval één talen kenner zit, die echt wéét waarover het CIMK ons zo trots inlicht. Bij het lezen van zo'n rapport (wat heet), kom je langzaam maar zeker tot het volle besef van je eigen onmacht. De wetenschap is groot, zeergroot. En heilig en alomvattend enik kom woorden tekort. Ik heb maar één wens dat de b v.o. van alle b.w.c. groot moge zijn, zodat de d.v.z. moge groeien met de d.h.b., zodat de k k.b tot ongekende hoogte zal stijgen en het k.w.a evenredig, evenals de p.tb. of de persoonlijke t.b.b Ik hoop, dathett.w.a. (en de v.p.t niet te vergeten) met inbegrip van de w.w.c. en het z.wh. in onze ge meente niet te evenaren zal zijn. Dan - maar ook alleen dan - zullen wij met z'n allen erg gelukkig kunnen zijn. Moge uw t.b.b. u zegen brengen, dat is de wens van het CIMK en van V Het muziek-spoor van dit deel uit „Star Wars" werd een internationale tophit. En terecht. OORLOGSFILM „Star Wars". Is er nog wél iets goeds aan deze miljoenenproduktie? Kijk, als u van een goede oorlogsfilm houdt, moet u beslist naar deze film gaan kijken, want Lucas heeft niets onbenut gelaten om een perfekte oorlog te imite ren in toekomst-stijl. De uniformen van de diktatuur uit de-film lijken op de uni formen van de Nazi's uit de Tweede Wereldoorlog en Peter Cushing weet zo'n machthebber perfekt luguber en koud-gevoelloos uit te beelden Maar dat is geen wonderina zpvegjjaren trai- ming in tientallen horror-films. STRIP Bent u een liefhebber van stripverha len la Flash Gordon en konsorten? Ook dan zit u goed, want George Lucas heeft in zijn film „Star Wars" voor een niet onbelangrijk deel de strip-sfeer van de stripboekjes overgebracht op het witte doek en ach, dat die strips toevallig ook voor de jeugd van zeg maar twaalf, tot veertien jaar heel goed te begrijpen is, is meegenomen, want verder dan dat is Lucas ook niet geko men. Pippi Langkous in Euro Cinema. We moeten toch maar eens aan Stanley Kubrick vragen of die mis schien het antwoord heeft op „Star Wars". Want zonder andere voortref felijke sf-films uit het verleden tekort te willen doen, blijft zijn in samen werking met Arthur C. Clarke ge maakte „2001 - A space Odyssey" voor mij nog steeds de enige wer kelijke sf-film met visie. En dat is na zoveel jaren beschamend voor de fantasie en de inventiviteit van Hol lywood en zijn filmmakers. Ook al moet hier meteen aan toe gevoegd worden, dat „Closeencoun ters of the third kind" van regiseeur Steven Spielberg (deze week te zien in Grand 5) in ieder geval op de goede weg is en „Star Wars" met stukken slaat. (Eerste week, Grand 1 en Grand 2- alle leeftijden Eventjes overschakelen naar de mu ziek. Abba. En dan weet iedereen, denk ik, wel over wie ik het heb. Nog zo'n fenomeen maar dan in de muzikale sektor van ons brave wereldje Abba, de Zweedse groep, wiens victorie begon met Waterloo en dat hebben ze in ieder geval voor op Napoleon Nu goed voor ruim zestig miljoen gram mofoonplaten en nog steeds een hit. waar ook ter wereld. Abba. twee mooie meiden en twee dito jongens. Een suc cesvolle sound waar zo weinig mogelijk aan veranderd wordt. Voorde fanatieke aanhangers van deze Zweden moet de film „Abba" een mekka zijn, het summum van waar genot. Het zal wel aan mij liggen, maar met de platen alleen heb je eigenlijk alles wat de film ook te bieden heeft. Veel muziek. En voor de aanhangers goede muziek. Regisseur Lasse Hallstróm, in eigen land geen onbekend film- en tv- regisseur, heeft getracht met de be faamde muziekgroep een speelfilm te maken, maar het werd noch een speelfilm noch een dokumentaire. Voor een speelfilm is het gegeven veel te mager een Australische disc-jockey die tijdens de Australische tournee van Abba tracht een interview met dit stel te krijgen en daarin steeds maar weer niet slaagt. Wat we te zien krijgen is het optreden van Abba in verschillende stadions en grote theaters, flitsen van kleedkamers, taferelen achter de schermen en dat soort spul. Best aardig hoor. maar mij kon het geheel niet erg boeien. Maar dat komt wellicht, omdat ik na vijf songs van Abba al het gevoel krijg naar een plaat met een barst te luisteren, dat wil zeggen, dat ik geen of weinig variatie kan ontdekken in de world-wide-sound van Abba Wie nu echter met tomaten wil gooien, beheers u. Mijn zonen waren u voor (Euro Cinema, eerste week. alle leef tijden) IN HET KORT De volgende films zijn in Amersfoort geprolongeerd: „Pastorale 1943" (Grand 3). een re lativerend oorlogsbeeld, door Wim Ver stappen uitmuntend in film opgezet. Het kneuterige, Hollandse verzet in al haar beperkingen, met al haar kleine en gro tere drama's, haar liefde, haat en ver raad. Ongetwijfeld de beste Ne derlandse film van de laatste jaren. „Close encounters of the third kind" van regisseur Steven Spielberg (Grand 5) Wie deze uitstekende SF-film van Spielberg nog wil zien in Amersfoort, moet - dacht ik - daar niet meer te lang mee wachten. Spielberg, die een intelli gent gemaakte film over UFO- ontmoetingen maakte, overdreef het slot een beetje Voor de rest aanbevo len. „The Car", een duivelse auto jaagt een klein Amerikaans plattelandsstadje op stelten. Demonische film in „Moge de kracht met u zijn" is zo'n typisch voorbeeld van slordig gebruik van de mogelijkheden. Lucas introdu ceert in zijn filmverhaal „The Force", De Kracht, waarmee de goeden in de Galaxie de kwaden desnoods kunnen bestrijden. Die kracht komt in de film nauwelijks aan bod en heeft hooguit gediend om een ietwat pretentieus tintje te geven aan het waperv-klet- terend-geheel. Alec Guiness heeft als een trouwe vertegenwoordiger van The Force echt wel zijn best gedaan om de werkelijke pretentie van die kracht uit te dragen, voor zover het beperkte scenario hem dat toestond, maar daar bleef het bij. Denjialogerv 2tjrT''niet bepaald een 'voorbeeld "ari'inspiratiè. Ze zijp onvol doende om alle bijkomende aspekten van het filmverhaal te verdiepen tot een sluitend geheel en verder dragen ze niet bij tot een flitsend verhaal, waardoor „Star Wars" misschien nog gered had kunnen worden. Wat over is gebleven zijn de werkelijk voortreffelijk gemaakte en gebruikte decors van puur technologische aard, voor zover ge bruikt in scènes, die zich niet op de be gane grond afspelen, want dan is het weer mis en probeert Lucas met buite nissige bouwsels (die op india nen-bouwsels van Pueblo of iglo's lijken) een buitenaardse indruk te wek- Geinspireerd heeft die Kracht niet erg, terwijl George Lucas zijn meesterwerk voltooide. De mystiek van de toekomst is voor Lucas niet méér geweest dan een nogal naïeve projektie van het heden naar verder gelegen, onkon- troleerbare tijden Misschien onder het vaak misbruikte motto: „de ge schiedenis herhaalt zich toch wel", werd „Star Wars" een in de toekomst verplaatst stukje heden en verleden. Gewoon een stukje oorlog uit de be ruchte geschiedenis van de agressieve mens Maar een echte sf-film9 Nou, nee. Beeld uit „Sky Riders" met Susannah York. GEBRUIK ROMANTIEK Bent u een liefhebber van ro mantische films? Dan zal „Star Wars" u zeer zeker niet teleurstellen, zeker niet wat het slot betreft Want Lucas is er in geslaagd om het meest fantasieloze einde te bedenken wat voor een sf-film maar mogelijk is: een klaterende, glan zende, tetterende, Sissy-achtige toe stand, waarin de helden door een stra lende prinses worden gehuldigd met - je kunt 't geloven of niet - een heden daagse ordinairè medaille aan een lintje Smulvoer voor een Story of Privé in de toekomst, zogezegd. SF-FILM Regisseur Lucas heeft hier drie jaar hard aan gewerkt, Hij heeft het draaiboek geschreven en dat alles mi nutieus op het celluloid vast laten leg gen. „Moge de kracht met u zijn". Ik heb het onbehaaglijke gevoel bij het zien van „Star Wars", dat The Force George Lucas danig in de steek heeft gelaten. De trucages, de techniek en de ver beelding van een ruimte-oorlog, dat al lemaal komt perfekt over op het doek Oorlogskruizers flitsen angstaanjagend echt door de galaxie. alles vernietigend wat op hun weg komt Maar daarmee heb je nog geen perfekte science fic tion-film gemaakt. De enige, werkelijke science fic tion—scène in de hele film is naar mijn gevoel het bezoek van de filmhelden aan een kroeg op een ruimtehaven. Een kroeg in de toekomst, bevolkt door allerlei intelligente rassen in allerlei ver schijningsvormen. Dót beeld is levens echt overgekomen en zou rechtstreeks ontleend kunnen zijn uit de talrijke boe ken van sf-schrijvers als Vance, Har rison, Heinlein e.a Het is ook het enige beeld in „Star Wars", dat indruk op me heeft gemaakt door de levensechtheid van het gebeuren. Doordat al dan niet vredig naast elkaar bestaan van allerlei rassen en vormen in een ongure kroeg, ook al is de baas van het spul dan wel heel toevallig een mens Het is juist deze scène, die via de muziek vermaardheid heeft gekregen.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 21