,The last remake of Beau Geste"
schitterende persiflage van Marty Feldman
EKtRw
isder Krant - KIJK op de film
BATEAU
bert vos
1SFOORT - Wie van een goede persiflage houdt, moet niet verzuimen
e week te gaan kijken naar Marty Feldman's debuut-film: „The remake
j Geste", waarin verder naast Marty Feldman, Ann-Margret, Michael
i Peter Ustinov excelleren. Nieuw is verder „Komplot op zee" (Golden
vous") met Richard Harris en David Janssen naar het gelijknamige
in Allister Maclean, terwijl de kinderen hun hart op kunnen halen aan
x verovert Rome", die opnieuw te zien is in de bekende matinee-
illingen van Euro Cinema en aan de reprise van Walt Disney's „Peter
de middagvoorstellingen van Grand 2. In de categorie sex komen we
g Black Emanuelle tegen, die in Amerika allerlei aardige avonturen
Voor het overige worden de meeste films geprolongeerd: „Star
is nog te zien in Grand 1„Pastorale 1943" in Grand 3, „L'animal" in
t, „Close encounters of the Third Kind" (u kunt hem nog steeds zien in
„The Car" in Cinema 1„The Eiger Sanction" in Cinema 2 en „Abba,
in Euro Cinema. In de nachtvoorstellingen van Duo 1 en 2 kan resp.
n worden naar „Porno-meisjes in de onderwereld" van Jesse Franco
reprise van „The Poseidon Adventure" met Gene Hackman en Ernest
ne, naar het bekende boek van Paul Gallico. Vooral voor wie tot nu
gelegenheid had al deze films in Amersfoort te gaan bekijken, een
kans om die schade in te halen.
LAST REMAKE OF
I GESTE
/an de films, die vaker dan
en „remake" kregen toebe-
is „Beau Geste", een speel-
zich afspeelt in het vreem-
nlegioen. Dick Powell maakte
ee (stomme) film van,
William Wellman „Beau Ge-
tisseerde in 1939 met Gary
in de hoofdrol. Regisseur
Heyes deed dat in 1966 nog
dunnetjes over met Guy
ell en Telly Savalas in de
>llen. En wat de parodie be
ren het Stan Laurel en Oliver
die het Beau Geste-thema
h gebruikt. Om daar nu voor
hti altijd een eind aan te maken,
■arty Feldman (en wie kent die
)ige grapjanus eigenlijk niet?)
zijn eigen versie gemaakt onder de
dwingende titel: „The last remake of
Beau Geste". En inderdaad, wie deze
formidabele persiflage van Feldman
heeft gezien, zal zich na iedere
nieuwere versie van „Beau Geste"
ongetwijfeld de dolle grappen van
Marty herinneren. Een volgende re
make is dan ook niet aan te bevelen.
MARTY FELDMAN'S DE
BUUT
Marty Feldman. de Engelse komiek
die vooral algemene bekendheid kreeg
via zijn TV-shows die ook in Nederland
met succes werden vertoond, behoort
tot de zogenaamde school van Mei
Brooks Evenals Gene Wilder speelde
Feldman meerdere malen in speelfilms
van Brooks en wie gevoelig is voor dit
genre (met veelal intelligente grap-
uit de aktiefilm „Golden rendezvous" (Komplot op zee).
ZB
/ER NIETS
ei
z"
it is een stukje over niets. Dat
7 C /e wel eens. Niet vaak gelukkig,
dan zou het er niet al te best
en. Het gebeurt niet vaak, dat ik
maaJ over niks schrijf. Er zit al-
wel iets in, een anekdote, een
of kleine waarheid, of zomaar
schuingeschreven zwartgalhg-
Vandaag niks van dat alles.
dud?'er 9^woon niet in. Hoe ik ook
op mijn bureaustoel, het wordt
'oon niets.
et als dat boek, wat ik gisteren
en de bedrijven door eventjes
Zo maar opeens: niets. Nou ja,
'as dan wel dat witte, maagde-
f g vel, maar lettertjes? Ho maar,
Je staat daar wel even van te
hoor, want het boek was toe-
nog spannend ook. En dan zo
r een blanco, nietszeggende
ina, daar schrik je van. Je vraagt
an af, hoe dat nou zo gekomen
'en slechte dag van de drukker?
grapje van de binder, die niet
imaal vol kon komen en daarom
v wat misdrukken toevoegde
het overigens fraai gebonden
eel? Je komt daar niet achter,
eem nou bijvoorbeeld de televi-
Ook dat is niks. Normaal ge-
lZvp/cen zijn de programma niets,
komma nul en van gener waar-
maar gisteravond zag ik alleen
ir sneeuw. Verder niets. Totdat
e herinnerde, dat ik de antenne
lens een onweersbui er uit had
gehaald. Toen had ik weer beeld.
Maar als je me vraagt: was het iets?
dan zeg ik ronduit: nee, niets.
Twee dagen geleden. Ook zo
iets. Rij ik rustig door de fraaie dre
ven van Eemland. Genietend van
de lentebloemen, de fruitbloesem
en wat al niet meer voor fraais. En
dat is toch echt wel iets. Opeens
slaat de motor van m'n auto af. Wat
gereutel en daarna niets meer. Daar
sta je dan. Temidden van dat
prachtige landschap, dat je kort te
voren nog zo intens bewonderde.
En wat dacht je? Juist, geen benzi
ne meer. Niets.
De leegheid van het niets bleet
me trouwens achtervolgen, want
uitgerekend op maandag rookte ik
m'n laatste sigaartje. Leeg doosje.
Niks meer in de kast. Niets meer.
Goed voor je gezondheid, dat wel,
maar de sigarenzaak was gesloten
en dan ga je je opwinden. Je wordt
onrustig en je doet verder niets
meer. Helemaal niks.
Las ik kortgeleden een pro
gramma van een politieke partij
voor de komende gemeente
raadsverkiezing en wat dacht je?
Inderdaad er stond niets in. Hele
maal niets.
En dan heb ik het nog helemaal
niet over onze geachte minister
president, die keurig gekapt voor
de camera's zijn zegje deed. Als u
mij vraagt, wat ie zei, dan moet ik
het antwoord helaas schuldig blij
ven. Het zal wel niets geweest zijn.
Want iets kan ik in het algemeen nog
wel onthouden.
Als ik dit stukje nog eens hele
maal doorlees, dan moet ik beken
nen dat het niets is. Niets over niets.
Maar dat had ik aan het begin al
gezegd. Misschien heb ik volgende
week weer iets. Of niets. Wie dan
leeft, wie dan zorgt, ja toch?
Marty Feldman, Ann-Margret en Michael York spelen de hoofdrollen in de
dolle speelfilm „The last remake of Beau Geste".
penreeksen, woordspelingen en beeld-
grappen) zal zich met die films best
hebben vermaakt en er wellicht
dierbare herinneringen aan hebben
Feldman, die o.m in Young Fran
kenstein" een schitterende rol neer
zette. besloot op een gegeven moment
zelf de regie-touwtjes in handen te ne
men en het resultaat is ,,The last rema-
ke.of Beau Geste", waarin hij zelf (uiter
aard) ook een hoofdrol vervuld.
SPEELFILMSHOW
^-tfèzej.Last Remake" is zonder meer
een schitterende parodie geworden,
waarbij Feldman in feite spot met alle
mogelijke speelfilmbegrippen, het ver
haal aan z'n legionaire laars lapt en met
Ann-Margret, Peter Ustinov, Trevor
Howard en Michael York het Beau-Ge-
ste-thema van een geheel nieuwe, kol
derieke verflaag voorziet. Het is meer
show. dan film, wat nog eens extra
wordt geaccentueerd door schitterende
„ingelaste" reclame-spotjes, zoals die
van de kamelen-verhuurder. Alles
draait om Beau Geste (Michael York),
diens lelijke broertje Digby (Marty
Feldman), die een grote diamant moet
beschermen, een erfstuk van vader
Geste (Trevor Howard). De diamant
wordt door Beau Geste in veiligheid ge
bracht en dat kan alleen maar door in
het Vreemdelingenlegioen te gaan
Flavia. de vrouw van de oude Geste
(Ann-Margret) heeft haar oog echter op
dit diamanten erfstuk laten vallen. Als
ze merkt, dat het juweel verdwenen is.
krijgt Digby de schuld en die komt in de
gevangenis terecht Flavia weet het
echter te versieren, dat de gouverneur
(Terry Thomas) Digby laat ontsnappen
om haar zo op het spoor van Beau Ge
ste en de diamant te zetten Het
eindpunt is dan inderdaad de woestijn
en daar zit sergeant Markov met zijn
houten poot (een voortreffelijke rol van
Peter Ustinov), die ook een oogje heeft
op de diamant èn op Flavia. Kortom: zo
zit het allemaal ongeveer in elkaar.
Maar het verhaal op zich is eigenlijk
bijzaak en alleen maar bedoeld om al
lerlei gags aan op te hangen. Die grap
pen wisselen elkaar erg snel af en ik
weet zeker, dat ik er nog verschillende
heb gemist
ERG GRAPPIG, MAAR AB
SURD
„The last remake of Beau Geste" is
een erg grappige film voor hen, die van
dit genre houden. Maar het is natuurlijk
ook een absurde film, waarin alle speel-
film-regels aan de laars worden gelapt
Een dwaze mixing van satire en slap
stick.
Wat mij betreft prima entertainment,
waarbij duidelijk is, datde medespelen
den met zichtbaar plezier hun rollen
hebben vervuld Zelfs Gary Cooper kon
z'n lachen niet laten, toen hij plotseling
oog in oog stond met Marty Feldman. Je
zou maar zo'n Fata "Morgana in de
woestijn hebben!
(Grand 2. eerste week, alle leeftij
den).
KOMPLOT OP ZEE
In Duo 2 is deze week de aktiefilm
„Komplot op zee" (Golden rendezvous)
te zien naar het gelijknamige boek van
veelschrijver Alistair Maclean, wiens
boeken en de films naar diens boeken
de laatste tijd niet in kwaliteit vooruit zijn
gegaan „Komplot op zee" behoort tot
de vroegere romans van MacLean en is
als zodanig niet de slechtste. Hoe de
film is, kan ik u helaas niet vertellen
Richard Harris en David Janssen spe
len de hoofdrollen, maar dat is ook alles
wat ik weet
spoedig met de afgunst van de jaloerse
Rinkelbel te maken Wendy en de jon
gens wordt geleerd hoe ze kunnen vlie
gen en allen gaan naar Peters sprook
jeswereld toe. Hier beginnen de avon
turen, wanneer kapitein Haak, hoofd
van de piraten, probeert hen neer te
schieten. Haak probeert Peters schuil
plaats te vinden. Op zijn beurt wordt hij
belaagd door een hongerige krokodil,
waarvan hij doodsbang is. De kinderen
gaan naar Peters huis. waar zij de „Lost
Boys" ontmoeten Later versterkt Peter
zijn vriendschap met de plaatselijke
stam van de Rode Indianen, wanneer
hij de dochter van het opperhoofd uit
Haaks handen redt.
De Franse regisseur Jacques Ri-
vette heeft in het algemeen veel film
nodig om zijn verhaal te vertellen.
Maakte hij in 1968 de vier uur en
twaalf minuten durende film
„L'Amour Fou", in 1970 spande hij
de kroon der lange filmvertellers
door zijn maar liefst twaalf uur en
veertig minuten durende „Out One
Spectre", waarvan hij een kortere
versie van vier uur en twintig
minuten voor de bioscopen maakte.
Je moet toch maar het geduld op
kunnen brengen om zo lang naar een
film te gaan kijken. Het Amersfoortse
Filmhuis vraagt van haar publiek dat
geduld, want in de serie „Lange
Franse films" draait zij vanaf
zaterdag tot en met dinsdag, elke
avond om acht uur, de film „Celine
en Julie vont en bateau" van Rivette
en dat betekent 190 minuten kijken
(heel goed uitgerekend, dat is inder
daad drie uur en tien minuten).
In de hoofdrollen ziet men bekende
Franse actrices als Juliet Berto, Domi
nique Labourier, Bulle Ogier, Marie-
France Pisier. De film is „gebaseerd"
(beter is: ontleend) aan verhalen van
Henry James, maar regisseur Rivette
en scenarioschrijver Eduardo de Gre-
gorio hebben er een heel nieuw verhaal
van gemaakt. Om u een indruk te
geven, volgt hier één van de lovende
kritieken, zoals die bij verschijnen in de
Franse kranten verschenen:
„Als u ze het Square Saint Vincent
ziet oversteken, Celine of Julie, Julie of
Céline, met hun vastberaden en tegelijk
verloren blik. ren ze achterna vlug, want
ze hebben een heel mooi verhaal te
vertellen, en men moet ze geloven, en
er niet om lachen Ach nee, natuurlijk
moét men lachen, lachen om die
bezeten rondedans geleid door de twee
meisjes, lachen om dit brilliante, sprook
jesachtige schouwspel met zijn ogen
schijnlijk flodderige maar o zo gedegen
constructie, om deze illusie van
schouwspel, om dit anti-schouwspel
dat met zeldzame intelligentie wordt ge
leid door het Witte Konijn, Jacques Ri
vette en zijn dubbele Alice, zijn Alice
met twee gezichten, die van de twee
meisjes van de Comtesse de Ségur,
ronddwalend in een fantasiespel hal
verwege Hitchcock en Henry James.
Een flinke, frisse bries blaast over deze
vreemde boot, een flinke bries van
blijdschap, van intelligentie, van iets
volkomen nieuws, van jeugd van
lichaam en geest"
(Amersfoorts Filmhuis, dinsdag tot en
met zaterdag, 20.00 uur)
EEN VIERDE VAN DE
MENSHEID
Op donderdag 11 mei (morgen dus)
draait het Filmhuis samen met de
Vriendschapsvereniging Nederland-
China, afdeling Amersfoort, de film
„Een vierde van de mensheid" Na af
loop van de film is er gelegenheid om
PETER PAN
WALT DISNEY
De Walt Disney-film „Peter Pan" is
terug van weggeweest en deze betere
film uit de Walt Disney-hoek werd door
de meester zelf in 1953 geproduceerd.
Wendy, Chieltje en Jan, de kinderen
van de heer en mevrouw Van Dalen te
Bloomsburry, Londen, hebben een
sprookjesheld Peter Pan genaamd Op
een avond gaan de ouders uit, de kin
deren achterlatend aan de zorg van de
hond Nana, de baby-sitter.
Peter Pan, die luistert naar Wendy's
verhaaltjes, die zij aan haar jongere
broertjes vertelt, sluipt haar slaapkamer
binnen op zoek naar zijn verloren
schaduw. Met hem is zijn kleine
vriendinnetje Rinkelbel. Wendy naait
Peters schaduw er weer aan en krijgt
Peter Pan beleeft tal van spannende avonturen in deze oudere Walt Disney-
film.
Wanneer Haak de jaloerse en
zwaarbeproefde Rinkelbel te pakken
krijgt om de schuilplaats te achterhalen,
neemt hij de kinderen gevangen en
plaatst een tijdbom in Peters huis Rin
kelbel sterft bijna, terwijl ze Peter redt
Ze leeft op als Peter haar vertelt, dat ze
meer voor hem betekent dan wie ook
Peter redt de kinderen en Haak wordt
voorbij de horizon gejaagd door de kro
kodil. Rinkelbel bedekt het schip met
toverpoeder en vliegt het terug naar
Londen, Bloomsburry en naar huis
(Grand 2, middagvoorstelling, eerste
week, alle leeftijden, Nederlands ge
sproken).
met mensen van de vereniging te
praten over de film of over China zelf
Verder zullen er boeken te koop zijn,
evenals Chinese produkten.
De film „Een vierde van de mens
heid" geeft een overzicht van de bevnj-
dingsstrijd en de opbbouw van het so
cialisme in China In de film zijn indruk
wekkende archiefbeelden te zien van
de Lange Mars, de stu
dentenopstanden van 1935, de strijd
tegen de Jappen en de grootgrond
bezitters Beelden van Mao Tse-Toeng
en het Rode Leger in het bevnjde
gebied van Yenan. Het pnncipe dat in
deze strijd gehanteerd wordt, is dat de
Het Grand Theatre-complex is vrijwel gereed. De vijf nieuwe filmzalen zijn in
ieder geval allemaal in gebruik genomen, nu Grand 1 enkele weken geleden
gereed kwam. Het wachten is nu nog op een verbouwing van entreehal en
modernisering van een deel van de voorgevel (zonder dat het oude gezicht
van Grand zal verdwijnen). De ouvreuses van Grand hebben ook een eigen
„huis-uniform" gekregen, ook al lijkt het niet op een uniform. Deze zomer
kledij bestaat uit een vrolijke rok met witte blouse (foto boven).
Grand 1 met z'n ongeveer 150 zitplaatsen behoort trouwens (met Grand 3) tot
de fraaiste theaters van het complex. Overigens kunnen de Amersfoorters
tevreden zijn met hun nieuwe filmtheaters. Naast het niet geringe zitcomfort,
die de moderne fauteuils der tien bioscopen te bieden hebben, heeft het
publiek ook duidelijk méér keus gekregen en komen er - ondanks het niet
geringe aantal prolongaties - steeds nieuwere films naar Amersfoort.
DONDERDAG 11 ME11978 21
boeren in China de beslissende kracht
zijn, zij vormen 90% van de Chinese
bevolking. Daarom was het
noodzakelijk dat de boeren gemobili
seerd werden. Daartoe werden de zgn
Rode basisgebieden gevormd. Dat
waren gebieden in de bergen ver weg
van de legers van het onderdrukkersre
gime. Deze gebieden stonden onder
controle van het volk, met behulp van
het volksleger; het Rode Leger. De sol
daten verbouwden hier hun eigen
voedsel en hielpen de boeren bij het
werk op het land. Samen met de boeren
voerden ze van hieruit de strijd tegen de
grootgrondbezitters, onteigende hen en
verdeelden het land onder de boeren.
Op basis van hun ervaringen met het
Rode Leger kregen de boeren weer
moed en steeds meer boeren sloten
zich aan bij het Rode Leger om mee te
helpen het gehele land te bevrijden.
Ook over de tijd na de bevrijding geeft
de film inmiddels historisch geworden
beelden, zoals gesprekken met Mao
Tse-toeng en Chou En-tai. Evenals
beelden over de moeizame maar strijd-
volle op eigen kracht volbrachte
opbouw van de commune van Tachai
Een commune, die nu om haar wilsk
racht en haar politieke bewustzijn ten
voorbeeld wordt gesteld aan heel
China. De leidende boer, Chen Yung-
kuei, nu lid van het Centraal Comité van
de Communistische Partij van China,
vertelt bij die beelden de geschiedenis
van zijn commune
Naast beelden over de strijd voor de
bevrijding en de eerste stappen in de
opbouw van het socialisme in China,
ook beelden van de inmiddels behaalde
resultaten in het leven alledag. De eco
nomie, het onderwijs, de cultuur en de
gezondheidszorg.
„Een vierde van de mensheid" is een
film die hierdoor een goed overzicht
geeft van de ontwikkeling van China tot
aan de Culturele Revolutie
(Filmhuis Amersfoort, donderdag 11
mei - 20.00 uur).
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 11 mei t/m woensdag 7 mei
1978 Grand 033-14632
GRAND 1
„Star Wars", a l Dagelijks 13.30-
18.30-21.15 uur. 1 e en 2e Pinksterdag:
13.30-16 00-18.30-21.15 uur.
GRAND 2
„The last remake of Beau Geste", a I.
Dagelijks: 18.30-21.15 uur
GRAND 3
„Pastorale 1943", a.l. Dagelijks: 13.45-
18.45-21.30 uur. 1 e en 2e Pinksterdag:
13 45-16.15-18 45-21.30 uur.
GRAND 4
„L'Animal", a.l. Dagelijks: 13.30-18.30-
21.15 uur. 1 e en 2e Pinksterdag: 13.30-
16.00-18.30-21 15 uur.
GRAND 5
„Close encounters of the third kind", a.l.
Dagelijks 13.45-18.45-21 30 uur. 1e
en 2e Pinksterdag: 13.45-16.15-18.45-
21.30 uur.
KINDERVOORSTELLINGEN
GRAND 2
„Peter Pan", a.l. Donderdag, vnjdag en
dinsdag: 13 30 uur. Zaterdag, 1e en 2e
Pinksterdag en woensdag: 13.30 en
16.00 uur.
CINEMA 1
„The Car", 16 jaar Dagelijks: 13.45-
18.45-21.30 uur. 1 e en 2e Pinksterdag:
13.45-16 15-18.45-21.30 uur
CINEMA 2
„In opdracht van de draak" (The Eiger
Sanction), ,16 |aar. Dagelijks 13.30-
18.30-21.15 uur. 1 e en 2e Pinksterdag:
13.30-16 00-18.30-21.15 uur
Euro Cinema 033-33655
„Abba, de film", a.l. Donderdag, vrijdag
en dinsdag: 13.45-18 45-21.15 uur
Zaterdag: 16.15-18.45-21 15 uur. 1e
en 2e Pinksterdag: 13.45-16.15-18.45-
21.15 uur. oensdag: 18.45-21 15 uur
KINDERVOORSTELLIN GEN
EURO CINEMA
„Asterix verovert Rome", a.l Zaterdag
en woensdagmiddag: 13.45 uur.
Duo 033-16572 DUO 1
„Emanuelle in Amerika", 16 jaar Da
gelijks: 14.15-19.15-21.30 uur. 1e en
2e Pinksterdag: 14.15-16.30-19.15-
21.30 uur
DUO 2
„Complot op zee" (Golden Ren
dezvous), 16 jaar. Dagelijks: 14.00-
19.00-21.15 uur 1 e en 2e Pinksterdag:
14.00-16.15-19.00-21.15 uur.
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1
„Porno-meisjes in de onderwereld", 16
jaar Vrijdag- en zaterdagavond: 24 00
uur
DUO 2
„The Poseidon Adventure", 16 jaar.
Vri|dag- en zaterdagavond: 23.45 uur
CELINE ET JULIE VONT EN