'oor het oog der profeten,
ien belangwekkend boek
DOOR
,De droom van de helden",
sen groots boek
„De ondergang van
Guernica" verslag
van een bombardement
„Fatale vluchf'dramatisch
toekomstverhaal over wat
morgen kan gebeuren
GTX DE LUXE, LE GUIN
EN P0UL ANDERSON
Sas Embargo
spanning en
grove erotiek
„De Vikingen
Saga"
Nieuwe boeiende SF
T
Samenstelling: Bert Vos
„Een muis redt
zich altijd",
kostelijk
Leusder Krant - boeken
DONDERDAG 18 ME11978
Eind vorig jaar schreef Ik een ver
haal over het jaar 2000 aan de hand
ran voorspellingen en profetieën.
Seen optimistisch artikel, dat ben ik
net u eens. Het deed me genoegen,
lat Ik tal van reakties, zowel schrlf-
eiljk als telefonisch van lezers heb
lekregen, die het een boeiende ma-
erie vonden. Het is ook een boeien-
Ie materie en dat je daarbij niet hoeft
te volstaan met een artikel van twee
antenpagina's, maar er boeken
rer vol kunt schrijven, bewijst de
r A. Luijben uit Soest, die dezelf
de materie behandelt in zijn om
vangrijke studie „Door het oog der
irofeten meer dan 360 bladzijden
>ol Interessante gegevens, na ja-
jnlange bestudering van de bijbel
joor hem aan het papier toever-
•ouwd. Terwijl Ik heb getracht op
n zo neutraal mogelijke wijze iets
[te vertellen over wat er over het jaar
eeduizend en het einde der wereld
^voorspeld, daarbij zowel profeten
Is helderzienden en andere voor-
Dellers aan het woord latend, is de
eer Luijben geheel geïnspireerd
oor de bijbel in haar totaliteit.
Het is bijzonder boeiend om te lezen,
at de bijbel aan profetieën heeft te
>ggen Luijben weet dat allemaal
larfijn uit de doeken te doen, ook al is
}t daarbij wel noodzakelijk enige bij-
Hkennis te hebben en zeker om de
er naast te hebben Bijna
erhonderd bladzijden is niet niks en je
oet er dan ook rustig de tijd voor ne
en Zonder het totaal van deze in-
ukwekkende bijbelstudie te willen be-
itiseren. heb ik toch wel enige opmer-
ngen In de eerste plaats het feit, dat
)oor het oog der profeten' niet alleen
b nuchtere feiten op een rijtje zet. maar
larnaast ook een overvloed aan ge-
•fsovertuigingen van de schrijver zelf.
aardoor de helderheid van het geheel
ligszins voor de doorsnee-lezer wat
)l worden vertroebeld Alleen zij, die
jzelfde (rotsvaste) geloofsovertuiging
jn toegedaan, zullen ten volle van dit
Dek kunnen genieten en er eventueel
ieheel of gedeeltelijk mee in kunnen
emmen. Anderen zullen daar méér
loeite mee hebben Niet alleen omdat
j minder kennis van de bijbel hebben,
9^ lann wellicht helemaal niet zijn opge-
>ed en daardoor teveel zullen worden
rerspoeld door „geloofskreten'die
jte oor de trouwe kerkgangers wellicht
A irtrouwd zullen zijn, maar die voor de
et-kerkelijke lezer wat „overdone"
ipaan zullen doen. En dat is een beetje
'7jammer, want in feite is „Door het oog
"der profeten" het waard door veel men
sen (ook buiten-kerkelijken) gelezen te
worden
In de tweede plaats heb ik m'n twijfels
er de tijdsrekening die de schrijver
nteert. De heer Luijben gaat in zijn
>ek uit van een tijdsperiode vanaf
lam en Eva tot nu (of beter gezegd tot
et jaar tweeduizend), die drie keer
eeduizend jaar beslaat Wat bete-
int, dat volgens de schrijver de mens-
iid niet langer dan zesduizend jaar
:0fl ïstaat Luijben baseert dat op de uit-
,en praak, dat „duizend jaren voor God als
in dag zullen zijn" en koppelt dat aan
tekst Hosea 6:1,2: ..Hij zal ons na
lee dagen levend maken", waarmee
FB
de verwoesting van Jeruzalem en de
daarmee gepaard gaande verstrooiing
van Israël wordt bedoeld, die na twee
duizend jaar weer werd hersteld Het
klinkt natuurlijk wel eigenwijs als
iemand stelt dat de mensheid nog maar
zesduizend jaar bestaat, terwijl er tal
rijke bewijzen zijn, die het tegendeel
aantonen en de mensheid een ouder
dom van tenminste een miljoen jaar ge
ven, ook al zijn er wetenschappers, die
nog verder gaan, meerdere miljoenen
geven aan de mens. Wie de bijbel let
terlijk neemt - en de heer Luijben doet
dat - die zal ongetwijfeld niet verder dan
zesduizend jaar komen. Of dit korrekt
is, valt te betwijfelen
Nu is dit op zich niet zo erg belangrijk
en kan alleen maar stof tot meningsver
schillen geven, die met de kern van de
zaak weinig of niets hebben te maken,
maar het konkreet aangeven van een
aantal jaren aan de hand van bijbeltek
sten, acht ik erg gevaarlijk, omdat de
praktijk heeft uitgewezen, dat de bijbel
op verschillende manieren uit te leggen
is Door zo gemakkelijk een aantal jaren
vast te stellen voor het bestaan der
mensheid, wordt erg snel de geloof
waardigheid van het totale boek op het
spel gezet bij mensen, die niet zonder
meer uit de bijbelteksten de leeftijd der
mensheid kunnen vaststellen en on
getwijfeld ook enige waarde hechten
aan de bevindingen der archeologische
wetenschap Daarom alleen al is het
jammer, dat de schrijver zich heeft laten
verleiden tot dit soort tijd-schema's
Voor het overige moet ik zeggen, dat
..Door het oog der profeten" een in
drukwekkend boek is, waard om door
iedereen gelezen te worden
Een opmerkelijk feit van dit boek is.
dat het door de auteur in eigen beheer is
uitgegeven en dat is op zich nogal een
waagstuk De heer Luijben is geen
theoloog, noch historicus, maar een
man, die gegrepen is door het bijbel
woord Voor hem geldt, dat zoveel mo
gelijk mensen dit boek moeten lezen.
Wie belangstelling heeft voor het boek,
kan schrijven naar de heer A. Luijben,
Industrieweg 26. Soest.
V
ng t
).C
13;
126.
De Zuidamerikaanse litera-
FIï Sur heeft al vele grote namen
lieverd en een ervan is die van
lolfo Bloy Casares, schrijver
n, .Ontsnappingvan Duivelsei-
id" en „Morels uitvinding".
Jja° sulenhoff is de Nederlandse
■tgever van alweer het vijfde
^ek. dat in ons land van Bioy
sares verschijnt.
3e volstrekt eigen sfeer die de
ote Lantijns-Amerikaanse
irijvers weten op te roepen is
weer te vinden in „De droom
n de helden" (vertaler Barber
n de Pol), dat alweer meer dan
intig jaar geleden werd ge-
avo Itreven en nu ook in brede
La ng in Nederland toegankelijk
i. i
:milio Gauna, een automonteur
Buenos Aires, viert carnaval met
S|n vrienden. Drie dagen lang trek-
i zij door de stad en Gauna weet
T™ 1 achteraf weinig meer te herin-
ren van wat er gebeurd is. Wel
imt hij nog wel eens over een
treffen met een afschrikwek-
har
Stl
ui
.40
50 I
:sei
Al 0m
ierk '9
kende man, met wie hij in een mes
sengevecht verwikkeld zou zijn ge
weest.
Het carnaval raakt op de ach
tergrond, Emilio trouwt en leidt een
vrij rustig leven. Drie jaar later her
haalt de tocht zich en Gauna wil dit
keer dezelfde route volgen,
hetzelfde meemaken om erachter
te komen wat er destijds gebeurd is.
Alle gebeurtenissen blijken een fa
tale samenhang te vertonen, de
witte plekken in Gauna's geheugen
worden opgevuld met gruwelijke
scenes en de afloop wordt ditmaal
niet door een toevalligheid verhin
derd...
De onvermijdelijkheid ervan is
een van de grootste prestaties van
Adolpho Bioy Casares in 'n boek
dat in expressie ongeëvenaard is
en wie dat een wat sterke
uitdrukking vindt, moet het boek
maar eens lezen. Iedere figuur in
het boek is boeiend en is duidelijk
getekend, belangrijk of on
belangrijk De bijna mystieke sfeer
die „De droom van de helden" op-
JJ
11
In de serie SAS met prins Malko
Linge in de hoofdrol schreef Gerard
de Villiers het in Nederland nieuwe
„SAS Embargo" Het boekje is
doortrokken van een wat grove ero-
roept is terug te voeren tot een bij
zonder sterke opbouw van het ver
haal, waarin gebeurtenissen ge
leidelijk hun betekenis krijgen De
dokter. Clara en haar vader, het
uitstapje met Lambruschini, je ver
geet ze niet meer ,,De droom van
de helden" is zonder meer een
groot boek.
De droom van de helden van
Adolpho Bloy Casares verscheen
bij Meulenhoft en kost 22,50 -
1978.
F. M.
tiek en het verhaal, dat het olie
embargo van enkele jaren terug
behandelt, biedt gevaarlijk veel
ruimte voor discriminatoire op
merkingen die dan uitbundia vaak
voorkomen. Dat terzijde is het best
wel een spannend boekje en voor
liefhebbers van sensatie zeker
geen teleurstelling.
F. M.
Bruna-Zwarte Beertjes
1978
boeken, voor u besproken
Terwijl de Verenigde Staten en de
Sowjet-Unie heel broederlijk in de
ruimte bezig waren met het aan el
kaar koppelen van eigen ruimte
vaartuigen met als doel te komen tot
een zekere standarisatie van ruimte
schepen, waardoor eventuele red
dingspogingen onderling mogelijk
zou kunnen worden, begon de be
kende SF-schrijver Harry Harrison in
1976 aan zijn roman „Fatale vlucht",
waarin een stapje verder wordt ge
gaan.
Harrison, die al een boeiend en kwa
litatief hoog gewaardeerd SF-oeuvre
op zijn naam heeft staan, situeerde zijn
roman rond een gezamenlijke ruimte-
vlucht van Russen en Amerikanen met
als doel het winnen van energie uit de
zon. Een samenwerking uit dwingende
noodzaak, omdat beide landen vrijwel
zonder energie zijn komen te zitten.
Een interessant uitgangspunt, wat re
sulteerde in een uitermate spannende
toekomstroman. Geen ontmoetingen
met buitenlandse wezens, geen onver
wachte zaken met zonnewezens of iets
dergelijks. Niets van dit alles. Harrison
schetst een tijdperk vlak na de onze,
een zeer nabije toekomst. Hij doet dat
enerzijds op doel, zakelijke wijze, zeer
knap de politieke verhoudingen extern
en intern met elkaar verwevend, an
derzijds warmbloedig ten opzichte van
de hoofdrolspelers in dit ruimte-drama
Harrison schrijft met kennis van za
ken en weet het verhaal van het begin
tot het einde boeiend te houden, zonder
dat al teveel in technische zaken wordt
vervallen „Fatale vlucht" is het verhaal
van zes mensen, die in naam van de
mensheid op zoek gaan naar nieuwe
energie. Zowel Russen als Amerika
nen, vol bezieling en in het besef, dat
veel van de toekomst der aarde van hen
afhangt. Dat er komplikaties optreden,
is een duidelijke zaak. Als Russen en
Amerikanen samen iets gaan onder
nemen. speelt in de eerste plaats de
internationale politiek een belangrijke
rol, gezien vanuit puur nationalistische
motieven, iedere partij is overtuigd van
het gelijk, ook van het recht om politiek
zo te handelen, ook al komt dit niet ten
goede aan het gezamenlijk projekt In
de tweede plaats spreekt de techniek
op zich een belangrijk woordje mee,
want ook al is de Russische en Ameri
kaanse ruimtevaart-techniek zoveel
mogelijk op elkaar afgesteld, helemaal
zeker zal men er nooit van kunnen zijn,
dat alles perfekt op elkaar aansluit.
Met deze elementen als basis bouwt
Harrison een voortreffelijk, maar ook
angstaanjagend verhaal op, waarin bo
vendien een realiteit sterk naar voren
komt: het neerstorten van een kosmos-
satelliet met kernlading op de aarde
Ongewild, want Harrison schreef het
boek in 1976, terwijl juist dit jaar de ont
hullingen over neerstortende satellieten
in de pers kwamen.
„Fatale vlucht" heeft alle elemen
ten In zich van een gedegen toe
komstvisie, geromantiseerd wel
iswaar, met hier en daar een niet weg
te cijferen vleugje heldenmoed, zo
wel bij de Amerikanen als bij de Rus
sen, maar ongetwijfeld een stukje
toekomst, dat - als de ontwikkelin
gen van vandaag doorgetrokken
worden - zonder meer realiteit kan
worden. Hopelijk dan zónder de fa
tale afloop, die Harrison deze ge-
kombineerde rulmtevlucht meegaf.
„Fatale vlucht", door Harry Har
rison. Vertaling Felix ThIJssen.
Uitgave: De Fontein te Baarn.
1978. Gebonden.
Nog altijd behoren de Vikingen tot
één van de volkeren, die het meest tot
de verbeelding van de mensen van nu
spreken Niet alleen de geschiedenis
boeken staan vol van de roemruchte
daden van de Noormannen, die met
hun stevig gebouwde drakenschepen
de zeeën aan de Europese kusten on
veilig maakten, ook tal van volksoverle
veringen getuigen van de soms ver
woestende kracht van het Skandinavi-
sche volk Toch blijft het meestal bij de
verwoestingen als men vertelt over de
Vikingen. Wie zij waren, wat hun ge
bruiken en tradities waren, hun goden
en rituelen, hun kunstuitingen, déór
wordt zelden in de geschiedenisboeken
over gesproken. Dit hiaat is door tal van
geschiedkundige werken opgevuld en
voor wie er belangstelling voor heeft,
kan ik het boek „De Vikingen Saga"
aanbevelen van Rudolf Pörtner, kort
geleden in vertaling bijHMeulenhoft te
Baarn in tweede druk uitgebracht.
Pörtner is er in geslaagd om de
woelige wereld der legendarische
Noormannen in zeer heldere schrijftaal
uit de doeken te doen, zonder de feiten
geweld aan te doen Een fascinerend
boek, een herdruk waard. Rijk geïllu
streerd. kleurrijk verteld Aanbevolen
voor hen, die er méér van willen weten.
„De Vikingen Saga", door Rudolf
Pörtner. Vertaald door C. W. A. J.
A. Walraven. Uitgegeven door
Meulenhoff - Baarn. Tweede druk
1978.
De science fiction is in een
stroomversnelling terecht gekomen.
Dat is niet alleen duidelijk te merken
aan de belangstelling die filmmaat
schappijen de laatste tijd tonen voor
dit onderwerp (Star Wars, Close en-
counters of the Third Kind en een
heruitbrengen van „2001"), maar
ook aan de gestage stroom nieuwe
(al dan niet vertaalde) SF-romans in
de respektievelijke speciale science
fiction-reeksen der Nederlandse uit
gevers. Als liefhebber van dit uiter
mate boeiende genre, moet ik zeg
gen, dat ik erg verheucjÖ ben met de
ze groeiende belangstelling, maar
ten aanzien van het bespreken van al
deze SF-romans. moet ik mij toch
enige beperktheid opleggen. Je
wordt zo gauw eenzijdig en daarom
in onze boekenrubriek met mond
jesmaat aandacht voor de SF néést
andere genres. Deze keer valt de li
teraire schijnwerper op nummer 130
van de Meulenhoff SF-reeks, „GTX
de Luxe" met drie romans in één
band van Charles Harness (Op drift
in paradoxen). Lloyd Biggie (Monu
ment) en Keith Laumer (Een plaag
van demonen). Verder op „Het
driekantige wiel" van Paul Anderson
en een herdruk van één van de meest
bekende romans van Ursula LeGuin:
„De Linkerhand van het duister",
bekroond met de Hugo en Nebula
Award.
GTX DE LUXE
Zoals gezegd biedt SF 130 uit de
reeks van Meulenhoff te Amsterdam
maar liefst drie avontuurlijke science
fiction-romans in één band. Bovendien
zijn alle drie romans zonder uitzonde
ring van een uitstekende kwaliteit. Van
Charles Harness verscheen in Neder
land eigenlijk nog maar bitter weinig:
„De ring van Ritornel" (in 1976) Daar
om is het des te verheugender, dat we
hu opnieuw kennis kunnen maken met
een schrijver, die zonder enige twijfel tot
de besten behoort. In „Op drift in para
doxen" vertelt Harness een niet alleen
spannend, maar soms ook humoris
tisch verhaal, dat op een dramatische,
maar vooral verrassende wijze eindigt.
Het speelt zich allemaal af in een toe
komstig keizerlijk Amerika, waar de sla
vernij (zij het iets anders) opnieuw is
ingevoerd Er ontstaat (uiteraard) een
broederschap tegen deze misstanden
en uit deze broederschap ontpopt zich
een mytisch figuur, op wie de hoop voor
een betere toekomst is gevestigd. Har
ness speelt op Vogtiaanse wijze met de
tijd, soms bijna daarin verstrikkend,
maar zeker onnavolgbaar.
Lloyd Biggie (van wie we eigenlijk
veel te weinig in Nederland zien)
schreef de roman „Monumenten",
het tweede deel uit nr. 130 van de
Meulenhoff-reeks. Voor mij is „Mo
numenten" het hoogtepunt van de
drie, ook al Is de roman „Een plaag
van demonen" van Kelth Laumer
ook van een uitstekende kwaliteit. In
„Monumenten" schetst Lloyd Biggie
op warm-menselijke wijze de strijd
van een arme bevolking op een on
bekende planeet tegen op bult be
luste leden van de interplanetaire
bond. Biggie weet dit alles met een
voortreffelijke sfeer-tekening tot le
ven te brengen, vol kleine, mense
lijke details, warm van toon, maar
vooral ook vol vaart en humor,
voortvloeiend uit de onverbiddelijke
logica der autochtonen en de botte
methoden van de moderne ruimte
vaartmens, die al eeuwen voordien
afscheid had genomen van de klein
schalige wereld zonder ruimtevaart.
Ik zal niet teveel van dit boek vertel
len, de hele opbouw en de uiteinde
lijke ontknoping behoren hoofdstuk
voor hoofdstuk zonder enige voor
kennis te worden gelezen. Een uit
schieter.
„Een plaag van demonen" van Keith
Laumer heeft eveneens kwaliteit, maar
dit verhaal is toch heel anders van ka
rakter dan de vorige. Laumer schreef
meer verhalen over gigantische oor
logsmachines met menselijke, althans
bionische onderdelen, zoals in de bun
del „Dinochroom" en „Het laatste be
vel". Ook in „Een plaag van demonen"
is dit de kem waar alles om draait. „Een
plaag van demonen" is zonder meer
een avonturen SF, waarin de helden
tenslotte overwinnen, waarin vreemde
wezens de mensheid trachten te over
heersen door middan onder meer de
techniek en geestelijke beïnvloeding.
Maar vertelt, zoals alleen Baumer dat
zou kunnen
HET DRIEKANTIGE WIEL
Bij de uitgeverij Gradivus verscheen
van Paul Anderson de bundel korte
verhalen „Het Driekantige wiel", waarin
de ook uit andere korte verhalen en ro
mans van Anderson bekende held Da
vid Falkayn allerlei onstuimige, maar
ook uiterst spitsvormige avonturen in de
ruimte beleeft. Avonturen, waarin al
lerlei problemen opduiken om opgelost
te worden met als doel een rijke han
delsbuit voor Nicholas van Rijn, de
meest gewetenloze handelsmagnaat
aan deze kant van de melkweg An
derson vertelt dit allemaal met veel hu
mor, waarin de spanning steeds aan
wezig blijft. Vooral de ontknoDinaen ziin
kostelijk en maken vanHet driekantige
wiel" een juweeltje.
DE LINKERHAND VAN
DUISTER
Eén van mijn llevellngs-schrljvers
In de science fiction Is ongetwijfeld
de Amerikaanse schrijfster Ursula
LeGuln. Van haar hand verscheen In
1969 „The left hand of darkness" en
de roman viel meteen In de prijzen
als de beste SF-roman van dat Jaar.
Het werd bekroond met de Nebula-
en Hugo Award, twee belangrijke
onderscheidingen In de Internatio
nale science flctlon-wereld. De uit
geverij Meulenhoff te Amsterdam gaf
de Nederlandse vertaling uit In 1971
In haar bekende reeks en voor hen.
die tot nu toe geen Nederlandse edi
tie meer konden bemachtigen, is er
goed nieuws. Kortgeleden ver
scheen bij Meulenhoff een tweede
druk, nu echter onder de titel „De
linkerhand van het duister" (in 1971
„Duister s linkerhand"). Zoals In tal
van haar romans kreéert Ursula Le
Guin ook in dit boek een geheel el-
gen wereld, met een geheel eigen
ecologie. Een wereld ook met een el-
gen psychologie en mythologie. „Ze
heeft er een Juweel van een verhaal
van geweven", zegt Frank Herbert,
de schrijver van Duin en daarmee Is
niets teveel gezegd. „De linkerhand
van Duister" blijft nog steeds een
van de meest fascinerende boeken
van Le Guin, een herdruk waard!
Bert Vos.
GTX de Luxe, SF nr. 130 In de
Meulenhoff-SF-reeks. Paperback.
1978.
„Het driekantige wiel", door Paul
Anderson. Uitgave: Gradivus Den
Haag, 1978. Vertaling: R. Neehuls-
Alderink.
„De linkerhand van het duister",
door Ursula e Guin. Vertaling: M.
K. Stuyter s.J. Meulenhoff-Am-
sterdam, SF-reeks nr. 43.), tweede
druk, 1978.
De Spaanse burgeroorlog is één
van de meest besproken oorlogen,
vooral ook door de rol, die zowel
Duitsland als de Sowjet-Unie hierin
speelden. De Spaanse burgeroorlog
wordt vaak beschouwd als het
„oefenterrein voor de tweede we
reldoorlog" en dat wordt wel het al
lerbeste geïllustreerd door de af
schuwelijke bijdragen, die het Duitse
Condorlegioen van veldmaarschalk
Wolfram von Richthofen (het elite
korps van de Duitse luchtmacht)
hebben geleverd om generaal Fran
co de overwinning te bezorgen.
Vooral de laatste tijd wordt de gehele
mensonterende geschiedenis van
de Spaanse burgeroorlog in het licht
van de Spaanse nieuwe demokratie
opgerakeld en opnieuw geanaly
seerd. Daarbij komen steeds meer
nieuwe feiten boven water, waaruit
steeds meer de buitenlandse invloed
op deze burgeroorlog naar voren
komt.
Kortgeleden verscheen bij de uitge
verij Bruna Zn te Utrecht een nieuw
boek met feiten over de Spaanse
zwarte periode Het is het boek „De
ondergang van Guernica" van Gordon
Thomas en Max Morgan-Witts.
Over Guernica zijn tal van boeken en
artikelen verschenen, zonder dat
duidelijk kon worden aangegeven, wat
er precies op die beruchte 26e april
1937 gebeurde en wat er aan vooraf
ging. Jarenlang werd de schuld van de
vernietiging van Guernica op rekening
van de republikeinse regering of de
Basken geschreven. Wat er werkelijk
gebeurde is vooral na de tweede we
reldoorlog steeds duidelijker geworden.
Guernica werd uit de lucht gebom
bardeerd door Duitse vliegtuigen in op
dracht èn/of in samenwerking met
Franco's nationalisten.
De waarheid rond deze gruwelijke
tragedie van Guernica, wordt door
Thomas en Morgan-Witts verder ont
rafeld aan de hand van nieuwe ge
tuigenverklaringen, onder meer ook
van Duitse zijde Uit alles blijkt - voor
zover dit nog niet bekend was - dat
Guernica beschouwd werd als een
„oefening" voor de Duitse luchtmacht.
Von Richthofen gaf opdracht Guernica
te bombarderen „zonder rekening te
houden met eventueel aanwezige bur
gers" en legde zo de grondslag voor de
techniek van de Blitzkrieg, die later ge
bruikt zou worden bij de verwoesting
van Rotterdam, Coventry, Hamburg,
Dresden en uiteindelijk Hiroshima.
„De verwoesting van Guernica" Is
niet zozeer een onthullend boek,
maar wel een zeer indrukwekkend
verslag van een totale vernietiging
en als zodanig het lezen en herinne
ren waard. Pablo Picasso legde de
verschrikking van Guernica reeds
onvergetelijk vast, dit boek bevestigt
niet alleen de tragedie, maar ac
centueert het tot in de details. Het
persbericht van Franco op 5 mei
1937: „Guernica werd niet door mijn
luchtstrijdkrachten gebombardeerd
het werd door de Basken zelf met
vuur en benzine vernietigd", is hier
mee wel voorgoed ontzenuwd, ook al
zullen er altijd wel vragen blijven be
staan.
„De ondergang van Guernica",
door Gordon Thomas en Max
Morgan-Wltts.
Vertaling H. H. van Delden.
Brune-Utrecht. Paperback. 1978.
Eventjes aandacht voor een
nieuw, schitterend prenteboek uit
het fonds van Bruna. Het Is het
boekje „Een muls redt zich altijd",
van Etlenne Delessert (illustraties)
en Anne van der Essen (tekst). De
Nederlandse bewerking Is van Wil
lem Wilmink en dat garandeert een
verrukkelijke tekst. „Leer uit dit
boek, hoe muizen lijden onder ver
anderende tijden", zo begint „Een
muls redt zich altijd" en gaat vervol
gens verder met het verhaal van de
muls vanaf de Middeleeuwen en
eindigt tussen de afvalhopen van
onze moderne maatschappij.
Een kostelijk boekje, alleen vond Ik
het Jammer, dat mijn exemplaar wat
al te krap was afgesneden, waardoor
de boven de platen gedrukte teksten
soms deels In de papiermand van de
binder waren verdwenen. Ik neem
aan, dat dit niet bij alle exemplaren
het geval Is, maar eventjes bekijken
voor u dit kostelijke boekje koopt,
kan in dit geval geen kwaad.
V.
„Een muls redt zich altijd", door
Anne van der Essen en Etlenne
Delessert. Nederlandse bewer
king: Willem Wilmink. Uitgave
Bruna Zn Utrecht 1978. Gebon
den.