„Telefon" spannende thriller met Charles Bronson als KGB-agent Ondanks organisatorische problemen is voortbestaan gewaarborgd JAARVERSLAG FILMHUIS AMERSFOORT In anderhalf jaar ruim vierduizend bezoekers donderdag 1 jun11978 door bert vos telefon NATUURMENS Leusder Krant - Kijk op de film filmagenda Amersfoort meesterd en in een landrover weg gevoerd met onbekende bestemming. Maria gaat haar man zoeken De film toont haar uitputtende tocht, met de baby op haar rug, langs de grote weg; door vele dorpen, langs vele gevan genissen waar men niets van Domingos weet. Als zij bij de grote ge vangenis van de hoofdstad Luanda is aangekomen, hoort zij dat haar man dood is: doodgeknuppeld door zwarte en blanke folteraars. De film accentueert de tocht van Ma ria, en verwerkt gaandeweg aspecten van een Angolees leven die schijnbaar onopzettelijk in beeld komen Een klein jongetje is een schakel in de berichtgeving van het nog nauwelijks georganiseerde verzet: een groepje hier. een enkele daar Als te genprestatie belooft een van de mannen hem dat ze hun best zullen doen om hem weer naar school te stu ren Daarnaast en daartussen brengt ..Zambizanga" ook iets van Domingos" bestaan in de gevangenis in beeld en beperkt zich daarbij tot de essentiële aanduidingen van terreur, pijn. bloed, moord en sterven (Filmhuis, zaterdag tot en met dinsdag - aanvangstijden za 19.30 uur, zo ma. en di. 20.15 uur) Ouwehandsnieuws "fr „PRINS MAURITS VOLIERE" WEER OPEN De vrije vluchtvolière in Ouwehancls Dierenpark, genoemd naar Prins Maurits, omdat hij destijds de officiële opemng verrichtte, is weer voor het pu bhek opengesteld. In deze enorme vliegkooi van 20x50 m en 12 m hoog, zijn de subtropische vogels inmiddels teruggekeerd. Als het weer omslaat zul len ook de tropische exemplaren ver schijnen. Daaronder zijn verschillende nieuwe soorten, zoals de Indische Nimmerzat. Als „probeersel" heeft de directie er nu ook fazantenbroedstellet- jes ingezet, m de hoop dat er eieren worden gelegd en uitgebroed. In deze fraaie vrije vluchtvolière zijn maar liefst ruim twintig uitheemse vogelsoorten te bewonderen in volledige vrijheid. AFRIKASTEPPE COMPLEET In Ouwehands Dierenpark is de vorig jaar al gereed gekomen Afrikaanse steppe voor wat het dierenbestand be treft nu compleet. Naast de elandantilo pen en de struisvogels is er een onver want Grevy-zebra paartje opgebracht. •Het brengt niet alleen meer kleur en fleur aan het fraaie geheel, maar men hoopt uiteraard ook op jong Grevy- leven. NACHTVOORSTELLINGEN Emanuelle, 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond: 24.00 uur. DUO 2 Black Belt Jones, 16 jaar Vnjdag- en zaterdagavond: 23 45 uur. Scène uit „Karateslagen voor de gele tijger van donderdag 1 juni t/m woensdag 7 juni GRAND, tel. 033-14632 GRAND 1 The Choirboys, 16 jaar Dagelijks: 13 30,18 30, 21 15 uur; zon dag 13.30. 16 00, 18:30, 21 15 uur GRAND 2 Carrie, 16 jaar Dageli|ks 13.30.18 30.21 15 uur; zon dag: 13.30, 16.00. 18.30. 21.15 uur GRAND 3 Ben Hur, alle leeftijden Dagelijks: 13 45 en 20 00 uur GRAND 4 Pastorale 1943, alle leeftijden Dagelijks' 13 30.18 30.21 15 uur; zon dag: 13.30. 16 00. 18.30. 21.15 uur. GRAND 5 's Werelds vurigste minnaar, alle leef tijden (The World s greatest lover) Dagelijks: 13.45.18 45,21 30 uur; zon dag: 1345. 16.15. 18.45. 21.30 uur CINEMA, tel. 033-18900 CINEMA 1 Telefon, 12 jaar Dagelijks: 13 45,18.45.21.30 uur; zon dag: 13.45, 16 15, 18.45, 21.30 uur CINEMA 2 Jaws, 12 jaar Dagelijks: 13.30,18.30,21.15 uur; zon dag 13.30, 16.00, 18.30, 21 15 uur EURO, tel. 033-33655 EURO CINEMA De twaalf veroordeelden, 12 jaar (The Dirty Dozen) Dagelijks 13.45. 18.30, 21.30 uur; za terdag en woensdag: 18.30,21.30 uur KINDERVOORSTELLINGEN EURO CINEMA Laurel en Hardy als eilandbewoners. alle leeftijden Zaterdag- en woensdagmiddag: 13.45 DUO, tel. 033-16572 DUO 1 Het na a kt restaurant, 16 jaar Dagelijks: 14.15.19.15, 21.30 uur- zon dag 14 15, 16.30, 19.15, 21.30 uur. DUO 2 Karateslagen voor de gele tijger, 12 jaar Dagelijks: 14.00,19.00,21.15 uur; zon dag: 14.00, 16.15, 19.00. 21.15 uur Scène uit „Telefon" met Charles Bronson. volgorde afwerkt, maar volgens een heel ander systeem. ..Telefon" levert door deze intrige èn door het toch wel voortreffelijke spel van Bronson, Remick en Pleasance, een boeiende aaneenschakeling op van achtervolgingen en vernietigingen van allerlei (tientallen jaren eerder erg belangrijke en vitale) installaties, met een verrassend slot, ook al was dat deels te voorzien. Een film met voldoende aktie en goede dialogen om in totaliteit tot de meer geslaagde spionage-films te mogen worden gerekend. (Eerste week. Cinema 1,12 jaar). LAATSTE FILM VAN HET FILMHUIS-SEIZOEN De Stichting Filmhuis Amersfoort besluit haar filmseizoen van 3 tot en met 6 juni met de film „Zambizanga", die in samenwerking met de afdeling Amersfoort van de Progressieve Film wordt gebracht. Daarna zal het Filmhuis aan de Appelmarkt worden gesloten in verband met een ver bouwing tot 1 september a.s., ook al zullen enkele incidentele aktiviteiten nog wel worden gehouden. De film „Zambizanga" is ge regisseerd door Sarah Maldoror in 1972 naar een scenario van Mario de Andrade met in de hoofdrol Elisa An- drade als Maria Xavier. De film is geba seerd op de roman ,,La vraie vie de Domingos Xavier" van Luandino Vieira, „Zambizanga" werd bekroond met de grote prijs van het filmfestival van Cart hago. Over de film zelf schreef Ellen Waller m het Handelsblad/NRC: De makers van „Zambizanga" hebben opzettelijk een verhaal gekozen dat zich in 1960 afspeelt: een tijd van kente ring vlak voordat het geweldloos verzet in Angola in gewapend verzet veran derde. Het verhaal is histories. Luandino Vieira, een militante Angolese schrijver, gebruikte feiten in zijn novelle over Do mingos Xavier, een arbeider, leider van een verzetsgroep, die door de Portugese geheime politie wordt op gepakt en doodgemarteld omdat hij weigerde de naam van een blanke ver zetsman te noemen. Het scenario is op deze novelle gebaseerd. Vieira werd zelf gevangen genomen in 1961 en na jaren in een gevangenis op Kaap Verde, leeft hij nu. onder politietoezicht, in Portugal. Voor het grootste gedeelte gaat het filmverhaal over Maria Xaviera, de vrouw van de gevangen verzetsstrijder. Zij weet niets van zijn illegaal werk. Domingos is vrachtrijder bij de wegen bouw, woont met Maria en de baby in het barakkendorp van de arbeiders Tot hij wordt wakkergeschopt, ruw over- AMERSFOORT - Wie deze week last van de zon krijgt (op het moment dat ik dit schrijf schijnt de zon tenminste volop) kan wat de bioscoop betreft voor een nieuwe film terecht in Cinema 1waar men Charles Bronson kan zien als Russisch geheim agent in de spannende aktiefilm „Telefon" met naast zich de als altijd charmante Lee Remick en acteur Donald Pleasance als de gevaarlijke (en ook krankzinnige) tegenstander. Nieuw is verder in de sektor sex de film „Het naaktrestaurant" en in de afdeling „aktie, harde aktie" gaat in Duo 2 de première van Nederland „Karateslagen voor de gele tijger" van start. In de nachtvoorstellingen van Duo 1 kan men nog eens kijken naar Sylvia Kristel in haar eerste Emanuelle- film en in Duo 2 naar „Black Beit Jones". Voor de kinderen is er in Euro Cinema op zaterdag- en woensdagmiddag „Laurel en Hardy als eiland bewoners" en dat betekent ongetwijfeld gieren, lachen, brullen. Voor het overige zijn alle films geprolongeerd. krijgt, waarmee verschillende, zo op het oog hardwerkende, burgers in eens veranderen in koelbloedige, krankzinnige, maar vooral verniel zuchtige KGB-agenten. Samen met de Amerikaanse Lee Remick (die evenals Bronson prachtig spel aflevert in onderkoelde dialogen) moet Bronson proberen die KGB-gek (zoals altijd weer goed spel van Donald Pleasance) te pakken te krijgen, voordat er ongelukken gebeuren Aan vankelijk komt Bronson steeds te laat en is Pleasance zijn voormalige opdrachtgever te vlug af, temeer ook. omdat Pleasance de lijst niet op I Spionnen in films zijn vaak Ameri kanen (CIA) of Britten (Ml 5). Westerse helden dus. die of tegen een niet bij name genoemde Oost- europese mogendheid in het geweer komen of gewoon tegen Russische KGB-agenten hun spelletje spelen. In de nieuwste film met Charles Bronson in de hoofdrol, „Telefon" van regisseur Don Siegel, is dat net even een tikkeltje anders. Hier gaat het om de Russische spionage dienst, de KGB en diens held in de figuur van Bronson. En wat moet Bronson? in de VS een eigen door de KGB tientallen jaren opgezet netwerk van gehypnotiseerde „sla pers" uitschakelen. Geen eenvoudig karweitje als blijkt, dat een aan de kant gezette KGB-er er heel anders over denkt en de code te pakken Het afgelopen weekend bracht ik door in onze nationale bossen van de Veluwe. Aanvankelijk was ik van plan om in één van de campings op de uiterwaarden van de IJssel neer te strijken, maar aangezien de Duitsers ons juist dat weekeinde trachtten te overspoelen met een extra grote golf al dan niet vuil Rijnwater, heb ik daar maar van af gezien. Kijk, m'n wagen heeft best een fikse wasbeurt nodig, maar zoiets moet je nooit overdrijven, heeft men mij altijd geleerd. Dus werd het de Veluwe-rand, want dat ligt altijd een tikkeltje hoger en bo vendien buiten de winterdijk, zoals men mij vroeger op school altijd heeft voorgehouden en wat dat betreft ben ik altijd in goed vertrouwen geweest. Midden in de bossen werd ik overvallen door grote hoeveelheden zon en daarbij behorende warmte. Zoiets overkomt je zelden, dus hebben we met volle teugen genoten van dit meevallertje op de valreep van mei. Kamperen is iets, wat je moet onder gaan. Het heeft een aparte sfeer, maar ook een geheel eigen aanpak nodig. Kamperen, zeggen deskundigen, is een goede methode om de mens weer naar de natuur terug te brengen. Nu ziet u mij echt niet met twee droge houtjes het kampvuur aanmaken nadat ik met pijl en boog op jacht ben ge weest; noch geef ik mij over aan de volle geneugten van de natuur door al lerlei welwaartsverschijnselen thuis te laten, maar zo'n zin klinkt mij toch goed in de oren. Dus ben ik voor enkele dagen natuurmens. Dat heeft z'n konsekwenties, want het betekent zonder meer. dat je op staat zodra de eerste vroege vogels hun snavel niet langer kunnen houden en je kwetterend van tak tot tak vertellen dat het waarschijnlijk mooi weergaaf worden die dag. Toch ben ik een taaie, zodat er heel wat vogels in het geweer moeten komen om mij voor tijdig van m'n nest te jagen Vandaar, dat ik op een goeie, zonnige morgen een fraaie voorstelling van moeder na tuur heb gemist. De kinderen kwamen het me later opgetogen vertellen, want je kunt van kinderen van alles zeggen wat ze niet doen, vroeg opstaan doen ze wel. Rondom ons kampement schijnt zich die morgen een fraaie optocht van al lerhande dieren te hebben voorgedaan. Een stuk of vijf eekhoorns, die met hun lange pluimstaarten uit de bomen naar beneden kwamen gegle den en in marstempo langs de ka toenen daken onzer schamele be- doeninkjes zweefden, gevolgd door enkele, blijkbaar minder dappere ko nijnen. Het was een drukte van belang, verrukt gadegeslagen door onze kin deren, die meestal door hun al te op gewonden geschreeuw elk verstandig dier mijlenver doen vluchten, maar nu wonder boven wonder de kaken op el kaar hadden gehouden. Toen de eerste mensen het grasveld betraden, werd de optocht geruisloos ontbonden, verdwenen de konijnen in hun respectievelijke holen en zochten de eekhoorns hun geheime plekjes tussen de hoogste takken van de den- nebomen weer op. Veel later werd ik wakker en hoorde met een spijtig ge voel het verhaal aan. Die avond besloot ik om de volgende morgen erg vroeg op te gaan staan. Vol verwachting gleed ik weg in de zoete dromen, veroorzaakt door zwoele bos- lucht en de van stuifmeel bezwangerde dennebomen. De volgende morgen werd ik inderdaad vroeg wakker. Be hoedzaam kwam ik overeind en gluurde door een kier naar buiten. Het was doodstil op het grasveld. Niet ver van mij verwijderd denderde een vroege vrachtwagen over de vierbaansweg, die nijvere wegaanleg- gers in een vlaag van verstandsverbijs tering dwars door de camping hadden aangelegd. Verder niets. Behalve mis schien dat ene konijnt/e, dat even kwam aangehipt. me met ogen vol stomme verbazing aankeek en toen meewarig z'n hoofd schudde. Alsof hij wilde zeggen, dat alleen stommelingen op zondag zo vroeg opstaan.. AMERSFOORT - Kortgeleden ver scheen het jaarverslag (periode sep tember 1976 tot december 1977) van de Stichting Filmhuis Amersfoort. Naast een stukje voorgeschiedenis, waarin nog eens wordt ge memoreerd, hoe en wanneer het Filmhuis Amersfoort tot stand kwam, de aanvankelijke problemen die op gelost moesten worden, de verhuizing van filmcafé Oom Albert naar Theater Miniatuur, wordt in het jaarverslag melding gemaakt van de inmiddels veranderde „struktuur" van de stichting. Bij het gebruiken van Theater Miniatuur voor de film voorstellingen door de S.F.A. werden zakelijke afspraken gemaakt tussen beide stichtingen. De zaal en defoyer werden verbeterd en heringericht, er kwamen betere brandvoorzieningen. Dat verliep aardig tot mei 1977. Toen kwam er op de één of andere manier een kink in de samenwerkingskabel. De stichting Theater Miniatuur blijkt niet meer zo betrokken te zijn bij de heie ontwikkeling van het theater dan voorheen en het gevolg is dan, dat de Stichting Filmhuis Amersfooh in z'n eentje door blijft modderen, zoals altijd met een aantal erg enthousiaste vrijwilligers, die echter een beetje moedeloos werden doordat geen en kele coördinatie in het gebruik van Miniatuur meer bestond, verschil lende gebruiks-rekeningen niet wer den betaald en ramen kapot bleven, etc. Eind september schrijft de Stichting Filmhuis Amersfoort daarom een brandbrief naar het gemeentebestuur van Amersfoort. Dit had resultaat. Er volgden konstruktieve gesprekken met gemeente, Amersfoortse Culturele Raad. de Vereniging Kreatieve Kursus- sen Appelmarkt en het Filmhuis. „De Stichting Theater Miniatuur blijft degrote afwezige", staat in het jaarverslag van het Filmhuis te lezen. Die afwezigheid heeft tot gevolg, dat het beheer van Theater Miniatuur ten aanzien van de benedenruimte voorlopig wordt toege zegd aan de Stichting Filmhuis Amers foort. Er zal naar een definitieve oplossing worden gezocht, maar duidelijk is in ieder geval, dat de kon- tinulteit van Theater Miniatuur met voor stellingen op het gebied van film, toneel, muziek, poëzie en kindertoneel ge waarborgd is. Buiten deze organisatorische pro blemen om, is de Stichting Filmhuis Amersfoort best tevreden over de resul taten van het afgelopen jaar. Hoewel de SFA vrijwel volledig drijft op vrijwilligers, zijn er tal van aktiviteiten geweest (zoals de zogenaamde thema-avonden) naast de geprogrammeerde filmvoorstellin gen Binnen afzienbare tijd zal naar be taalde krachten moeten worden toege- werkt. In ieder geval, aldus het jaarver slag van de SFA, is het streven er op gericht betere sociale voorzieningen naast de vergoedingen die op onkos- tenbasis aan de vrijwilligers worden ver stekt. In het seizoen 1976/1977 zijn in totaal 167 voorstellingen gegeven van 48 films (waarvan 20 nieuw waren voor Amers foort). Van september 1977 tot december 1977 werden in totaal 82 voorstellingen gegeven van 23 films (waarvan 7 films nieuw waren voor Amersfoort)Er werden in die periode 14 nachtvoorstellingen gegeven van 14 films, waarvan 10 nieuw voor Amers foort. Er werden ongeveer 23 korte films vertoond. In de bovenstaande periode van totaal 263 voorstellingen bezochten in totaal 4157 personen het Filmhuis, wat neerkomt op een gemiddelde bezetting per voorstelling van 16 bezoekers. Hoogtepunten waren onder meer de films tijdens het vrouwenfestival (Jeanne Dielman, Take it as a man ma- dame en Lohn und Liebe) en in het weekprogramma de films „lm Lauf der Zeit", „The Clowns", „L'Affiche rouge" en „Strategie van de Spin". Het beleid van de Stichting Filmhuis Amersfoort is er in de eerste plaats op gericht de aktiviteiten en vorming te kunnen kontinueren In de tweede in stantie kan meer de nadruk op begelei ding en vorming worden gericht door de komst van een part-time medewerker. Voor 1977 werd een gemeentelijke sub sidie verstrekt, een bedrag voor vaste kosten en een bedrag voor de zoge naamde inhuurvoorstellingen, waardoor voorlopig het voortbestaan van de SFA is gegarandeerd. Verder wordtvia het plaatselijk eduka- tief plan verder gewerkt aan een vaste plaats van het Filmhuis in Amersfoort. Het ligt in de bedoeling om mettertijd te komen tot een filmkijk- en filmwerkhuis. Verbetering van de akkommodatie en de projektie-installatie zal op korte termijn plaats vinden. Naast haar cul turele funktie (het vertonen van nieuwe kunstzinnige films) rekent de SFA ook het brengen van politieke, historische films en de filmische vorming tot haar taak In de toekomst zal tevens de8 mm. smalfilm de nodige aandacht krijgen. In september gaat - als alles volgens de planning verloopt - het projekt „Film en •geschiedenis" van start Ook de samenwerking met andere groeperingen, zoals De Progressieve Film, afdeling Amersfoort en ver schillende aktiegroepen wordt niet alleen voortgezet, maar is onontbeerlijk Tenslotte kan het geen kwaad nog eens het bankrekeningnummer te vermelden van de Stichting Filmhuis Amersfoort voor hen, die het werk van de SFA financieel willen onder steunen. Dat is nr. 30.22.19.005, Ra bobank Amersfoort, t.n.v. de Stichting Filmhuis Amersfoort, Ap pelmarkt 14 te Amersfoort. Zoals u weet, kunt u donateur worden voor een vast bedrag per jaar.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 19