Diane Keaton schittert in
„Looking for mr.Goodbar"
keMfï
B
SPEEttreomifs
door bert vos
und seine
Freunde
filmagenda Amersfoort
,,Een tweeling, dat moet ik
dubbel vier°n."
..Omdat ik nu de kostwinster ben.
Jan, is de huishouding voor jou"
„Ik zag zelf, dat hij de soep in een
bloemenvaas deed"
,,Eén vraag nog. welke vermage
ringskuren hebt u tevergeefs toege
past, mevrouw?"
UUNUttiUMUOJUlNl I3/0
AMERSFOORT - Het gebeurt niet vaak, dat Nederland de wereldpremière
>an een film krijgt. Toch is dat het geval met „Driver", een achtervolgingsfilm,
.raarin geen auto heel blijft, met Ryan O'Neal, Bruce Dern en Isabelle Adjani
ji'nde hoofdrollen, gemaakt door regisseur Lawrence Gordon. Deze week o.m.
'in Cinema 1. Iets interessanter echter dan de woeste staaltjes van
(stuurmanskunst is de film „Looking for mr. Goodbar" met Diana Keaton en
Tuesday Weid in de hoofdrollen. Een film over een lerares, die 's avonds
[verdwaalt in het labyrint van de eenzaamheid op zoek naar mannen.
:éne uit „Looking for mr. Goodbar".
DAGBOEK VAN EEN
DAGJESMENS
06.00 uur: De wekker ging ratelend
af. Wéér te vroeg, denk ik en draai
me nog eens behaaglijk om. Maar
de wekker blijft ratelen en dat veron
trust mij zeer Bovendien maakt het
er m'n humeur niet beter op.
06.05 uur: De kinderen zetten het
huis op stelten en maken mij op
nieuw wakker Mijn vrouw is reeds
beneden en is duidelijk bezig. Ik
wordt een beetje boos. Het is zon
dag, zeg ik, jullie hoeven niet naar
school. De kinderen zijn ongevoelig
voor dit argument en zetten door.
06.10 uur. Ik wordt door mijn kin
deren van bed gesleurd en hard
handig wakker gemaakt met een
kopje ijskoud water. Ik ben nog bo
zer, maar weet me met alle kracht
sinspanning die ik bezit te beheer
sen.
06.15 uur: Met verdwaasd gezicht
drink ik mijn koffie en vraag me af,
waar ik mee bezig ben.
06.30 uur: ben er achter gekomen,
dat we vandaag lekker met z'n allen
een dagje naar het strand zullen
gaan. Ik verheug me daar erg op
06.45 uur Het halve huishouden is
nu in m'n auto gepakt. De kinderen
kunnen nog net tussen de twee
koelboxen en de rubberboten in
zitten.
07.00 uur. Ben nu al een kwartier
bezig, maar de auto wil niet starten.
Ik denk, dat ik geen benzine meer
heb, maar zeker weten doe ik dat
niet, omdat de meter stuk is.
07.30 uur: Ben er in geslaagd om
één van mijn buren wakker te
krijgen om me naar de garage te
slepen. Zal hem voorlopig maarniet
weer vragen voor een avondje op
pas.
08.00 uur. Garage is gesloten. Dat
is altijd zo op zondag, vertelt mijn
buurman met een zure glimlach.
08.30 uur: Eindelijk de garage-
eigenaar te pakken gekregen.
Stond op het punt naar de kerk te
gaan, maar heb hem ervan weten te
overtuigen, dat mijn auto belan
grijker was.
09.00 uur: Hij doet het. Wat een
heerlijk geluid is dat toch. Zoemend
van plezier gaan we op weg.
09.10 uur: Ik heb moeite gehad om
me in de lange rij auto's te wringen.
Wel een klein deukje opgelopen
toen een eigenwijze Mercedes zo
maar voorrang nam. Maar het is me
gelukt. De kinderen vragen, of ze er
al zijn. Ze hebben het erg benauwd,
maar ik heb mijn vrouw gevraagd
de raampjes open te draaien. Maar
die klemmen, zegt ze.
09.45 uur: We staan stil. Er is geen
beweging meer in te krijgen. Alle
wagens staan trouwens stil. Vast
een ongeluk gebeurd, zegt mijn
vrouw, maar ik zeg, dat dit onmoge
lijk is. We rijden immers./vet?
10.45, uur. Hoera, we,gijn honderd
/heter 'yghdef^NdQ 'ev'êhxjéf^ flk's' tfè
tanden op elkaar. Dé kindèivh zeg
gen, dat ze hun ogen niet open kun
nen houden. Ze hebben het warm
en benauwd. De spuitbus met
luchtververser heeft het er al niet
beter op gemaakt. Het stinkt.
12.00 uur: Mijn vrouw is begonnen
met het klaarmaken van de brood
ies. De boter is gesmolten, maar ge
lukkig hebben we nog hete koffie.
De kinderen slapen nu, gelukkig.
13.00 uur Mijn vrouw zegt, en de
radio ook, dat we beter maar niet
naar het strand kunnen gaan, maar
ik hou er niet van om iets, waar ik
aan begonnen ben, niet af te
maken. De kinderen slapen nog
steeds.
14.00 uur: Mijn vrouw is er eindelijk
in geslaagd de raampjes open te
krijgen. Het is geen verbetering
zegt mijn vrouw, maar ik vindt die
frisse benzinelucht heerlijk.
15.00 uur: De file begint eindelijk op
gang te komen. We naderen Oude
rijn. De kinderen beginnen
kreunend wakker te worden. Ze
hebben hoofdpijn, zeggen ze, maar
dat is natuurlijk onzin. Kinderen
zeggen altijd zulke dingen om hun
ouders te pesten.
16.00 uur: De kinderen zijn begon
nen met het opblazen van de rub
berboten. Ik heb mijn hoofd
gestoten tegen de voorruit, omdat
de boot tegen mijn nek aan kwam.
Ik heb hoofdpijn, maar dat is onzin,
zegt mijn vrouw, je moet tegen een
stootje kunnen.
17.00 uur: We naderen nu Zand-
voort. Het gaat sneller, dan ik dacht.
18.00 uur: We zitten op de boule
vard, maar moeten van die eigen
wijze politieagent verder rijden. Wij
mogen het verkeer niet ophouden,
roept hij steeds. Maar ik wil naar het
strand. Het strand is vol, zegt hij.
Andere keer beter
19 00 uur: We hebben een plaats
gevonden op een parkeerterrein.
Iedereen gaat naar huis, zegt mijn
vrouw, zou er iets gebeurd zijn?
19.45 uur: Zijn er in geslaagd een
zebrapad over te steken. De boot is
lek. Overreden door een Mercedes,
die z'n best deed om ook één van
onze kinderen omver te rijden. Heb
hem de waarheid gezegd, maar hij
sprak een gek taaltje. Sie sind ver-
rückt, zei hij, maar zo verrukt was ik
er niet van, eerlijk gezegd.
20.00 uur: Het is toch niet zo vol op
het strand, dan ik had gedacht.
Jammer, dat we niet langer kunnen
blijven. Maar het was al met al toch
een fijne dag. De kinderen hebben
hoofdpijn, zeggen ze. Onzin natuur
lijk. We zijn zo thuis, zeg ik. Maar ze
geloven me niet. We krijgen een
enorme stortbui. Het hagelt ook. De
raampjes klemmen weer. Willen niet
dicht. Maar het is in ieder geval lek
ker fris. Toch een fijne dag gehad,
zeg ik tegen mijn vrouw Zij knikt
alleen maar. En veegt de hagelste
nen uit haar kletsnatte haar.
V
Scène uit „Spartacus" met Kirk Douglas.
Twee scènes uit „Driver" met Ryan O'Neal, Bruce Dern en Isabelle Adjani.
Charles Bronson is deze week niet alleen te zien voor de tweede week in
„Telefon" (samen met Lee Remick) maar ook in „Mr. Majestyk" (in een reprise in
de nachtvoorstelling van Duo 2). ..Ben Hur" (voor de derde week in Grand 3) heeft
gezelschap gekregen van nog zo'n gigant in het filmbedrijf. „Spartacus" van de
befaamde regisseur Stanley Kubrick met Kirk Douglas. Toni Curtis en Peter
Ustinov in de hoofdrollen (Euro Cinema) John Travolta, die volgende week in
Grand 3 te zien zal zijn in de inmiddels befaamd geworden dansfilm „Saturday
Night Fever", is in Grand 5 voor de derde week eveneens (naast Sissy Spacek) te
bewonderen in Brian de Palma's „Carrie". Wie van harde onderbroekenlol en dito
aktie houdt, kan terecht bij de „Choirboys" van Robert Aldrich in Grand 4
Het visseizoen is weer begonnen en voor wie dat allemaal wat teleurstellend is
gestart, kan het beste maar eens kijken naar een van de grootste filmische vis
partijen ooit op het witte doek gebracht: „Jaws" van Steven Spielberg (voor de
derde week in Cinema 2).
Liefhebbers van aktie, die aan de andere films nog niet genoeg hebben,
hebben dan nog de keus uit „Hel van Napels" (deze week opnieuw te zien in
Duo 2) en de sex-fanaten (die tevens niet vies zijn van een portie sadisme)
moeten het in Duo 1 in de nachtvoorstelling doen met Diana Thome in „Greta,
huis zonder mannen". Over die Diana kent u mijn mening reeds. Wie het
minder hard wil, (het leuk wil houden) kan wat dat betreft beter een kijkje gaan
nemen in „Het porno paradijs" in het Duo 1-weekprogramma. Aardig sex-
entertainment, ook al is het wat aan de jodelkant.
Voor de kinderen is er zaterdagmiddag en woensdagmiddag in Euro
Cinema „De avonturen van Speedy Gonzales", de snelste en slimste muis
van Mexico.
LOOKING FOR MR.
GOODBAR
Ach, u weet zelf wel, dat de Hol-
lywoodse bazen tegenwoordig hun
best doen om zoveel mogelijk zoge
naamde vrouwenfilms op de markt te
gooien, nadat, ik meen Shirley
McLaine, eens had geklaagd, dat er
voor de ietwat ouder wordende film
actrices niets interessants meer te
beleven viel in een goede rol. Dat
hebben de filmmakers zich in de
oren geknoopt, want sindsdien is de
produktie van „typische" vrouwen
films aanmerkelijke gestegen. Voor
beelden van de laatste tijd: „Julia"
(met Jane Fonda en Vanessa Red-
greve) en „The Turning Point" (met
Shirley MacLaine en Anne Bancroft).
„Looking for mr. Goodbar" van re
gisseur Richard Brooks zou wat dat
betreft onder de „typische"
vrouwenfilms kunnen worden ge
rangschikt ware het niet, dat de
vrouwelijke hoofdrol (overigens su
bliem gespeeld door de zoals altijd
onnavolgbare Diana Keaton), eerder
als een karikatuur dan als een le
vensechte vrouw van vlees en bloed
wordt afgeschilderd. En dat karika
turale zit 'em dan vooral in de wijze,
waarop niet alleen de schrijfster Ju
dith Rossner het waar gebeurde ver
haal op papier zette, maar ook door
de nogal eenzijdige benadering van
Brooks en de zijnen.
Want ga maar na. Diana Keaton
speelt de Iers-katholieke lerares The
resa Dunn, die overdag les geeft op een
instiiuut voor dove kinderen en 's
avonds haar vertier zoekt in de
nachtclub „De goodbar", speurend
naar een geschikte man om de avond
(nacht) mee door te brengen op haar
kamer. Voeg daarbij het gebruik van
verdovende middelen en soms teveel
drank en je hebt een zo op het oog
gefrusteerde vrouw, waar geen land
mee te bezeilen is. Het is de ongerijmd
heid van een volkomen normaal reage
rende lerares overdag, tegen de ach
tergrond van geforceerde en niet vol
doende geargumenteerde
uitspattingen 's avonds, die de film vol
doende diepgang onthoudt. Als kijker
wil ik graag ervaren, waarom Diana
Keaton 's avonds zo te keer gaat en uit
de band wenst te springen. Oké, Brooks
neemt ons - al dan niet in flashback -
mee naar de familie van Theresa (haar
ouders en haar zusje), men proeft iets
van die typische katholieke en ook Ierse
tradities waarmee het meisje is groot
gebracht, maar dat alles is ruim on
voldoende om maar bij benadering te
begrijpen, waarom deze jonge, niet
onknappe en beslist erg charmante le
rares op een dergelijke absurde wijze
haar avonden wenst door te brengen.
Brooks schroomt daarbij niet om óók
van al die „slechte" mannen het tradi
tioneel ingeworteld beeld te versterken
Zo komt Theresa in sexueel kontakt met
een egoïstische, wat dromerige leraar,
een psychopatische Vietnam-veteraan.
een gefrustreerde katholiek en aan het
slot de homosexueel. die er toch zo ge
woon uitzag, maar die wèl het levens-
kaarsje van die lieve Theresa uitblies in
een nogal verwarrende scène,
waarmee tevens een einde komt aan
deze nogal lange film
Dus maar niet naar „Looking for mr
Goodbar" gaan? Persoonlijk was ik erg
onder de indruk van de werkelijk su
blieme rql, die Diana Keaton in deze film
speelt als Theresa Dunn Zonder haar
zou van de film dan ook niets anders
zijn overgebleven van een nogal mid
delmatige melodramatische sexfilm,
zich afspelend in de randgebieden van
het nachtleven. Randgebieden, waar
aardige leraressen als Theresa meestal
niet terecht komen. Maar juist het
schitterende spel van Diana maakt
„Looking for mr Goodbar" tot een ver
teerbare, zij het wat erg lange film.
waarbij dient te worden aangetekend,
dat de film geen enkele poging doet om
de werkelijkheid van een eenzame
vrouw in een grote stad te schilderen.
Een beetje rechtlijnig en traditioneel
dus, ook al wordt dan ruimschoots ge
schermd met zaken als sex,
verdovende middelen en de vrijheid van
een vrouw om zich te gedragen, zoals
Theresa deed. Maar Brooks zal die in
grediënten wel eerder hebben gebruikt
uit effektbedrag, dan om een.typische"
vrouwenfilm te kunnen maken.
En dat is toch enigszins een ge
miste kans voor Richard Brooks, die
zijn sporen heeft verdiend met
betere films als „De gebroeders Ka-
ramazov", „Kat op een heet zinken
dak", „Elmer Gantry", „In cold
blood" en „Bite the Bullit".
(Grand 1, eerste week, 16 jaar).
DRIVER: MEER AKTIE DAN
EEN GOED VERHAAL
Voor wie van films houdt, waarin
auto's met de regelmaat van de klok
in puin gereden worden en waarin
spectaculaire achtervolgingen met
auto's te zien zijn, draait er deze
week een goede in Cinema I. Daar
beleeft „Driver", met Ryan O'Neal,
Bruce Dern en Isabelle Adjani in de
belangrijkste rollen, zijn wereldpre
mière. Het is O'Neal die in deze film
een spoor van autowrakken achter
uiterst dubieus allooi zich een centrale
positie in dit gevecht weet te verwerven
Maar dit toch wat belegen verhaal
moet meer worden opgevat als de kap
stok waaraan een aantal aktie-scènes
konden worden opgehangen. De mooi
ste daarvan is niet een achtervolging
met gillende politieauto's, maar een
eigenlijk vrij rustige scène, waarin de
Driver aan een potentiële
opdrachtgever zijn kwaliteiten demon
streert. Na aanvankelijk enige halsb
rekende toeren met de gloednieuwe
Mercedes te hebben uitgehaald,
zonder zelfs ook maar de lak te
krassen, raakt de Driver geïrriteerd door
de personen aan wie hij de de
monstratie moet geven Het gevolg is
een even systematische als definitieve
sloop van de dure auto
De hoofdrolspelers kwijten zich
bekwaam van hun taak. Ryan O'Neal
weet er wel die cowboyachtige
jongen van te maken, maar Bruce
Dern is nog een graadje beter als de
harde politieman. Zoals die een
oordelen. Ik heb geen vergelijkings
materiaal, omdat ik geen liefhebber
van het genre ben. Het was allemaal
zeer indrukwekkend. Maar laat de
kenners daar liever zelf over oorde
len.
(Eerste week, Cinema 1-16 jaar)
M. K.
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 8 juni t/m woensdag 14
juni 1978
Grand 1: (Grand tel 033-14632) Tele
fon 12 jaar. Dagelijks. 13.30, 18.30 en
21.15 uur Zondag 13.30.16.00,18.30
en 21.15 uur
Grand 2: Looking for mr Goodbar 16
jaar. Dagelijks 13.30, 18.30 en 21.15
uur Zondag 13.30.16.00.18 30,21.15
uur.
Grand 3: Ben Hur A l. Dagelijks: 13.45,
20 00 uur
Grand 4: Choir Boys 16 jaar Dagelijks
13 30, 18 30 en 21 15 uur. Zondag
.13.30. 16 00. 18.30 en 2115 uur
Grand 5: Carrie. 16 jaar. Dagelijks:
13.45. 18 45 en 21.30 uur Zondag:
13 45. 16 15, 18 45 en 21 30 uur
Cinema 1; )Cinema, tel. 033-18900):
Driver. 16 jaar. Dagelijks-13 45. 18.45.
21.30 uur. Zondag 13.45,16 15.18 45
en 21.30 uur
Cinema 2: Jaws 12 jaar Dagelijks:
13 30. 18 30 en 21 15 uur Zondag
13 30. 16.00. 18 30 en 21 15 uur
Euro Cinema: (Euro. tel. 033-33655):
Spartacus. A.l. Dagelijks 13.45-20.00
uur Woensdag en zaterdag: 20.00 uur.
KINDERVOORSTELLINGEN
Euro Cinema: De avonturen van
Speedy Gonzales A.l Woensdag- en
zaterdagmiddag: 13.45 uur
Duo 1: (Duo. tel 033-16572): Het
porno paradijs 16 jaar Dagelijks
14.15, 19.15. 21.30 uur. Zondag 14.15.
16.30. 19 15 en 21 30 uur
Duo 2: Hel van Napels 16 jaar Dage
lijks: 14.00, 19 00. 21.15 uur Zondag:
14 00. 16 15. 19.00 en 21.15 uur.
NACHTVOORSTELLINGEN
Duo 1Greta. huis zonder mannen. 16
jaar Vrijdag- en zaterdagavond 24 00
uur.
Duo 2: Mr Majestyk. 16 jaar Vrijdag
en zaterdagavond. 23 45 uur
Speedy Gonzales, de snelste en slimste muis uit Mexico beleeft spannende
en amusante avonturen.
zich laat, vergezeld van een niet
minder groot aantal overleden te
genstanders. De liefhebber zal het
ongetwijfeld waarderen.
Wie daar niet van houdt, maar liever
een goed verhaal ziet, moet maar niet
naar ..Driver" gaan Want het verhaal is
zo oud als de weg naar Kralingen de
confrontatie tussen de superboef en de
superpolitieman. O'Neal is de schurk,
die zijn metier tot in de perfektie be
heerst Hij heeft zich gespecialiseerd in
het besturen van de auto's, waarmee
bandieten na overvallen wegvluchten.
In dat genre is hij de allerbeste die er
bestaat. In enkele scènes waarin de
Driver door vier, vijf politiewagens wordt
achtervolgd, toont hij zijn kunnen en het
is geen wonder dat men in de onderwe
reld bereid is een hoge prijs voor de
diensten van deze man te betalen.
Evenmin verbazingwekkend is het
dat de politie, vertegenwoordigd in
„The Detective", gretig jaagt op een
dergelijke kwaliteitsschurk. maar zoals
een goede bandiet betaamt, slaagt ook
de Driver er bij voortduring in uit handen
van het gezag te blijven. De hoofdper
sonen in de door Lawrence Gordon ge-
regiseerde „Driver" zijn gave voor
beelden van wat men „typetjes" zou
kunnen noemen. De Driver is eigenlijk
een zachtaardige jongen, die het liefste
op zijn bed naar country en western-
muziek ligt te luisteren Van wapens
maakt hij bij voorkeur geen gebruik,
simpelweg omdat hij daar niet van
houdt Overigens kan hij zich in nood
gevallen best over die gevoelens heen
zetten en de trekker overhalen
Zijn opponent is bepaald niet zo'n ge
voelige jongen Een rauwe kerel, die er
niet voor schroomt een verdachte een
kop hete koffie over de handen te gieten
of fors tegen de schenen te rammen
Het blijkt voor hem een soort van suc
cesformule te zijn, want menig mis
dadiger is door zijn toedoen achter de
tralies gekomen. Zo niet de Driver. Hun
confrontatie wordt een ingewikkelde
spielerei, waarin de bedrieger nogal
eens bedrogen uitkomt, vooral omdat
ook nog eens een jonge vrouw van
flesje cola leegslurpt, dat is klasse.
Isabelle Adjani is inderdaad dat wat
mysterieuze meisje, waarvan
moeilijk hoogte te krijgen is, maar
van wie in ieder geval duidelijk wordt
dat ze zo min mogelijk dingen doet
die haar zelf ten nadele kunnen zijn.
Over de kwaliteit van de aktiescènes
kan ik eigenlijk niet zo goed