„Annie Hall" - Woody Allen's auto
biografie in bijna perfekte love story
.Saturday Night Fever', prima
dansfilm met John Travolta
mwm
Leusder Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 15 JUN11978
DOOR BERT VOS
AMERSFOORT - Deze week is de inmiddels bekende film „Saturday Night
,»ver" van regisseur John Badham te zien in Grand 3. De hoofdrol wordt -
ëals bekend - vertolkt door John Travolta, die overigens dankzij deze rol
.ekender werd dan ooit tevoren. Travolta, die een kruising tussen James Dean
i Fred Astaire wordt genoemd - maakt op dit moment een bliksemcarrière,
ortgeleden speelde hij de hoofdrol in de nieuwe film „Crease", een muzikale
rrugblik op de jaren vijftig (naast Olivia Newton-John) en één der duetten uit
eze film (You're the one that I want) staat in Amerika op dit moment in de
ipvijf. In Nederland heeft Travolta met zijn opmerkelijke dansprestaties in
Saturday Night Fever" trouwens ook nieuwe impulsen gegeven aan de
isco-dansen. Zijn „Latin Shuffle" en de „New York Shuffle" worden in
onderden discotheken geïmiteerd, terwijl op een congres van de Ne-
erlandse Bond van Dansleren enkele weken geleden een Amsterdamse
ansschoolhouder met zijn leerlingen de nieuwe dansen voor de be-
Depsmensen demonstreerde. Kortom: de zaterdagavond koorts heeft toege
lagen, wat overigens op zich nog niets zegt van de kwaliteit van deze film, die
leze week in Amersfoort van start gaat.
MANNEN..
Eigenlijk zijn mannen opmerkelij
ke fenomenen. Altijd de mond vol
over vrouwen, die altijd maar pra
ten, maar zelf het summum van ui
terst gebrek aan zelfwerkzaamheid
als het er op aankomt.
Let er maar eens op, als er een
auto langs de kant van de weg staat
met pech. Gevaren-driehoekje er
achter. En wie staan er bij de wa
genJuist, Mannen. De handen
diep in de zakken gestoken, siga
retje aan. Pratend. Pratend over de
auto, die het niet meer doet. De
eigenaar samen met een meele
vende automobilist, die een derge
lijk akkefietje zelf ook meerdere
malen aan de hand heeft gehad en
misschien terzijde kan staan met
goede raad. Over daad wordt niet
gesproken. Uitvoerig wordt het
probleem van de rokende motor
bekeken. Er worden tal van anek
dotes opgehaald uit het rijke auto
mobilisten-leven met tal van op
zienbarende pechgevallen. Om
daarna weer even te vervallen in
een sombere stilte, starend naar de
zwijgende motor, hopend op een
nog nooit vertoond wonder. Man
nen. Ze praten. En het komt geen
moment in ze op, dat ze al die tijd
veel beter hadden kunnen beste
den aan het zoeken van een praat
paal. Om de wegenwacht te waar
schuwen, die al jarenlang met het
bijltje van pratende mannen bij een
pechauto heeft gehakt en wellicht
met kennis van zaken het zaakje
weer aan de praat zou kunnen
brengen.
Totdat de vrouwen van de pratende
mannen, ongeduldig geworden,
zelf het heft in handen nemen en
naar een praatpaal rijden. Terwijl de
brave mannen net aan het sleep-
probleem waren toegekomen en
daarvan de voor- en nadelen op
een imaginaire weegschaal legden.
Mannen. Handen diep in de zak
ken. Pratend. Als de wegenwacht
komt opdagen, blijken ze veel ver
stand van auto's te hebben en staan
de deskundige bij met talrijke onge
vraagde adviezen Met de handen
diep in hun zakken.
Mannen! Praat me d'r niet van,
zal mijn schoonzus gedacht heb
ben, toen ze kortgeleden met dit
probleem werd gekonfronteerd. Ze
is gelukkig getrouwd hoor, daar niet
van en haar man weet best van
wanten, maar toch
Mijn schoonzus had op een goeie
dag een pracht van een oude piano
op de kop getikt, 'n Steinfelder of zo.
Nog goed in de lak, maar wel wat
snaren stuk. Een schoonheid, echt
waar en na een fikse opknapbeurt
zou m'n muzikale zwager er best
nog een deuntje op kunnen spelen.
De moeilijkheid was: hoe kreeg je
zo'n loeizwaar muzlekmeubel op
éènhoog. Manlief stond daar wel
enige tijd tegen aan te hikken, maar
besloten werd wat vrienden te vra
gen om samen het muzikale zwaar
gewicht naar boven te hijsen. De
bereidwilligheid van de vrienden
was - als altijd - groot. De piano
werd keurig netjes voor de deur ge
zet. Tot zover liep alles op. rolletjes.
Er werd een koel pilsje soldaat ge
maakt voor de volgende ronde, en
er werd uitgebreid besproken, hoe
de piano naar boven zou moeten
worden gebracht. Dat kostte na
tuurlijk eventjes tijd, maar al hij
gend, zwetend en puffend wist het
sterke geslacht de piano op de
plaats van bestemming te krijgen.
Een kanp staaltje til-kunst
Mijn schoonzus was vol bewon
dering voor zoveel spierbundels en
in haar grote onwetendheid vroeg
ze dan ook vriendelijk aan de sterke
knapen, of ze misschien de kast, die
nu in de weg stond, eventjes naar
boven zouden willen brengen. Het
zou maar een paar minuten van hun
tijd kosten. De mannen taxeerden
de kast, terwijl ze de zweetdruppel
tjes van hun voorhoofd veegden.
Geen groot geval, maar toch.... Er
werd uitvoerig beraadslaagd over
de mogelijkheden en moeilijkhe
den. Te groot, was de uiteindelijke
konklusie. Zou niet door het trap-
pegat kunnen. Maar, mannen heb
ben vaak een aardig alternatief
achter de hand, naar beneden zou
wel gaan. In de logeerkamer zou
vast nog wel een plaatsje zijn voor
deze kast. Mijn zwager knikte dap
per mee en vond zelfs, dat de kast
toch niet meer zo mooi was en niet
op de slaapkamer zou staan. Naar
beneden dus. Mijn schoonzus
oiekerde er niet over. Die kast
moest gewoon eventjes naar bo
ven. De mannen kapituleerden niet.
Lien half uur later lieten ze -na uit
voerig beraad- opnieuw weten, dat
het niet zou gaan. Anders graag
gedaan hoor, maar.....
Het sterke geslacht nokte zelf
voldaan af over de toch maar zo
deskundig verrichte prestatie Mijn
zwager zette de diskussie nog een
tijdje voort, maar mijn schoonzus
hield voet bij stuk: het was belache
lijk, dat die kast met naar boven zou
kunnen. Als de mannen het niet
kunnen, dan deed zij het wel al
leen
Mijn zwager kon een fikse schater
lach niet onderdrukken en de en
kele pianosnaren trilden en
thousiast mee, versteld door zoveel
vrouwelijke overmoed. Er volgde
een weddenschap, waar mijn zwa
ger zonder enige aarzeling op in
ging. Hij had niets te verliezen,
dacht hij en ging de volgende dag
met een ingehouden lach naar zijn
werk.
's Avonds prijkte de kast op de
slaapkamer. Mijn zwager is de ver
bijstering over dit gebeuren nog
nauwelijks te boven. Een beetje ti
mide is hij begonnen aan de res
tauratie van de piano. Terwijl mijn
schoonzus uitbundig vertelt, hoe je
een kast in je eentje een trap op
moet sjouwen. Hij laat haar maar
praten. Hij denkt er aan, om de
piano toch maar in de logeerkamer
beneden te zetten, maardan
zou de kast ook weer naar beneden
moeten, en
V.
ZATERDAGAVONDKOORTS
De film van regisseur John Badham is
geïnspireerd (deels gebaseerd) op een
artikel van de bekende roek-journalist
Rik Cohn, twee jaar geleden in het New
York Magasine (The Tribal Rites of the
new Saturday Night), waarin Cohm een
gedeeltelijkgefingeerd verslag doet van
het leven in een New Yorkse buurt, met
name Bay Ridge in Brooklyn
In de film is Travolta een mooie
jongen, voor wie de zaterdagavond de
enige belangrijke avond in de week is.
Dan kan hij zijn grootste passie, het dan
sen, uitoefenen. Hij maakt er een ware
kunst van, oefent gedurende de
avondles in de week en weet de meisjes
te imponeren, ook al weet hij zich geen
raad als hij een meisje treft, die met haar
betere opleiding de jonge knaap uit de
kringloop van het dagelijkse, tamelijk
grauwe bestaan van Brooklyr) probeert
te trekken Wat dat betreft is regisseur
Badham de talrijke cliché s, die voor het
oprapen lagen, niet uit de weg gegaan.
Hij introduceert twee ..gangs", die el
kaar bekonkurreren, hij karakteriseert
een zwakke broeder in het gezelschap,
die weifelend met de gang meetrekt,
maar het zelf erg moeilijk heeft, omdat hij
zijn meisje zwanger heeft gemaakt en
niet weet wat hij daar nou mee aan moet
Sommige scènes lijken op ..West Side
Story", andere kunnen zo aan
„American Grifitti" zijn ontleend Maar
het blijft allemaal bijzaak, de couleur
locale, zou je kunnen zeggen.
Hoofdzaak is het dansen, iedere zater
dagavond in de „2001 Odyssey". Tra
volta kan er wat van, de meisjes zijn
verrukt en steken dat ook niet onder
stoelen of banken (maar het liefst op de
achterbank van de auto), zijn makkers
vereren hem.
„Saturday Night Fever" is een dans
film. Een discotheekfilm ook, met de in
middels bekende nummers van o m.
Bee Gees „Saturday Light", „Jive tal
king" en „Nights on Broadway" Een
film, gesitueerd in een samenleving,
waar de vooruitgang beperkt is, de kans
om carnère te maken nihil. Of zoals Rik
Cohn zelf zegt: „Er bestaat niets anders
dan De Avond. De Nacht. Plannen
maken voor de toekomst heeft geen zin,
daar komt niets uit voort." En daarom
stappen de jongelui op zaterdagavond
naar de plaatselijke dancing Om er hun
geld uit te geven aan drank, speed, sex,
maar vooral aan de emoties van de ex
ploderende dansen
Persoonlijk heb ik me best met deze
film vermaakt, ook al kan ik me levendig
voorstellen, dat slechts een bepaald pu -
bliek werkelijke interesse voor dit gege
ven kan opbrengen Een gegeven, dat
met uitzondering van de dans-scènes, is
opgebouwd uit toch wel zo langzamer
hand afgekauwde cliché's van een sa
menleving der grauwe massa, klaarlig
gen, Italianen, Portoricanen. Mensen,
voor wie de echte welvaart van het toch
zo rijke Amerika niet is weggelegd, met
mensen die hun dag vullen met dagdro
men tijdens het ongeïnspireerde werk
Cliché ja, meer niet.
Voor liefhebbers van pittige disco-
theekmuziek èn de navenante dan-
stechniek van John Travolta (die wel
degelijk wist te inspireren) is „Satur
day Night Fever" in ieder geval de
moeite van het zien waard. Ondanks
het nogal melo-dramatische einde
waarbij de knaap, die z'n meisje
zwanger maakte, van de brug af
springt en Travolta en zijn meisjezich
ontnuchterd gaan realiseren wat zij
eigenlijk aan het doen zijn.
(Eerste week, Grand 3,12 jaar).
ANNIE HALL
FILMISCH GEBEUREN
Annie Hall" is een opmerkelijk
filmisch gebeuren, een (bijna) perfekte
film, waarin Woody Allen alle mogelijke
filmstijlen gebruikt om „zijn" levensver
haal te vertellen. En wie hem kent, weet.
dat hij dat doet op de manier, zoals we
dat van hem gewend zijn ondergedom
peld in soms bevrijdende humor, ook al
is de toon allesbehalve vrolijk En wat in
zijn andere films het geval is. staat ook in
„Annie Hall" centraal' de thema's dood
en Helde.
HET VERHAAL
Scène uit: „Saturday Night Fever", met John Travolta als de super-danser.
Geboren in 1938 in Brooklyn, niet één
der beste wijken van New York City,
zoon van Joodse ouders, moet kleine
Alvy zijn huiswerk maken temidden van
het kermisgeweld, waar zijn ouders een
botsauto-tent hebben. Kleine Alvy
reageert z'n agressie af in de botsautoot
jes Op de lagere school laat Alvy al
duidelijk merken, dat er niet veel deugt
aan deze wereld en zeker niet aan z'n
klasgenootjes. Hij giet zijn kritiek in de
vorm van humor. Dit maakt hem min of
meer beroemd als tekstschrijver.
Dat een vaak scherpe tong niet alleen
roem brengt, bewijzen zijn ver
houdingen met de vrouwen wel. Eerst
zien we hoe z'n eerste vrouw Robin
meer aandacht schenkt aan haar intel
lectuele leven dan aan haar sexleven.
Liggen ze eenmaal in bed, dan verstoort
't minste geluid haar sexbelevenis: 'n
auto die toetert, 'n vliegtuig, etc. Dan
moet er gestopt worden en kan Alvy z'n
zoveelste koude douche nemen. Ook
met de journaliste Allison is er geen be
ginnen aan Nu is het Alvy dié van'alles
verzintom 'tmaarniette hoeven „doen".
Dan ontmoet hij Annie HallAnnie is 'n
wat onzeker meisje dat nogal terugge
trokken leeft Afkomstig uit 'n klein
dorpje is ze naar New York gegaan om
iets artistieks te doen De kennismaking
verloopt zeer moeizaam, maar ondanks
de vaak bijtende humor waarmee Alvy
z'n eigen onzekerheid verbergt zit er
toch schot in hun verhouding. Tegen de
zin van Alvy trekt Annie bij hem in en dan
gaat het ook prompt fout. Annie blijft zich
geestelijk de mindere voelen van Alvy en
Alvy blijkt jaloers te zijn Er volgt een
breuk die door Annie gelijmd wordt
Annie blijkt goed te kunnen zingen. Dit
heeft als gevolg een uitnodiging van
Tony Laccy, een platenbons, om een
paar dagen te komen logeren in zijn
prachtige huis in Californië om over 'n
platencontract te praten. Alvy ruikt 't ge
vaar, maar eenmaal bij Tony thuis
maken zijn spottende grappen over de
levensstijl in Californië de zaak alleen
nog maar erger. Annie is zeer onder de
indruk van 't hele gebeuren daar en het
gevolg is een definitieve breuk. Annie
gaat naar Californië Alvy blijft in New
York maar kan z'n draai niet vinden. Hij
zoekt Annie op in Californië en vraagt
haar ten huwelijk. Annie zegt nee,
bevrijd als zij is van Alvy's beklemmende
humor.
Alvy heeft voor zijn reactie geen bots
autootjes voorhanden en gebruikt dus
maar de auto die hij gehuurd heeft. Zijn
vriend betaalt de borgsom en terugge
keerd in New York schrijft Alvy z'n eerste
toneelstuk. Het gaat over zijn
verhouding met Annie Alleen het einde
is anders Annie gaat met men terug
naar New York. Dat de werkelijkheid
anders is, leert ook Annie. Als Alvy haar
na 'n paar jaar weer in New York tegen
komt leeft ook zij weer in de grauwe
middelmaat. Ze halen samen nog wat
herinneringen op. Dan gaat ieder zijns
weegs.
Een goeie relatie opbouwen, zegt
Alvy, is gekkenwerk, maar de meesten
blijven 't proberen, want ze kunnen niet
zonder.
Niet zozeer het verhaal als wel de
onophoudelijke stroom grappen
bepalen deze film. Zaken als universitei
ten, Oosterse mystiek, popmuziek, psy
chiaters, het filmwezen, gezond
voedsel, en sex worden door Alvy
belicht. Soms overbelicht. Toch geeft
deze typisch Joodse, nerveuze, moei
lijke. sympathieke, scherp ob
serverende figuur een aardig beeld van
de uit haar krachten gegroeide Ameri
kaanse samenleving
HOOGTEPUNT
Wie de meeste Woody Allen-films
tot nu toe heeft gezien, zal het met me
eens zijn, dat „Annie Hall" het hoog
tepunt uit de reeks is. Woody Allen
schreef, speelde de hoofdrol en re
gisseerde de film. In „Annie Hall" is
die drie-eenheid voortreffelijk in
evenwicht gebleven. Een
verrukkelijk-perfekte film, een
serieus-droevige komedie, waarover
je pas later, als je weer buiten staat, na
gaat denken. Want het is onmisken
baar een feit: „Annie Hall" geeft vol
doende stof tot nadenken. Omdat de
humor in de film niet zo maar recht-
voor-zijn-raap-humor is, maar voort
komt uit het diepere bewustzijn van
een uiterst gevoelig, serieus man.
Een geslaagd regisseur en acteur,
een geslaagd tekstschrijver, die in z'n
hart nog steeds het gevoel heeft „niet
voor het geluk geboren te zijn". Zijn
regelmatige gang naar de psychiater
(een typisch Amerikaanse traditie)
doet hij af met de woorden: „Ik geef
hem nog twee jaar, dan ga ik naar
Lourdes". Een opmerking die méér
zegt over de man Woody Allen, dan
welke grap over de psychiater ook.
Clowns zijn vrijwel altijd erg
sombere, serieuze mensen, die hun
eigen leven, hun tegenspoed, hun
gevoelens, vertalen in grappen.
Zoals de clown Woody Allen. Het
maakt „Annie Hall" er alleen maar
boeiender en soms verdrietiger door,
ondanks de bevrijdende lach van een
man, die alles blijft relativeren in bit
tere humor.
(Eerste week, Euro Cinema, 16
jaar).
MASSACRE
AT CENTRAL HIGH
De Nederlandse regisseur Renee
Daalder (die acht jaar geleden zijn
eerste film maakte: De blanke slavin), is
er enkele jaren geleden als eerste Ne
derlander in geslaagd in Amerika een
film te maken Wie echter iets van zijn
werk kent, zal toch voor een verrassing
komen testaan, want deeenszo veelbe
lovende regisseur kwam twee jaar gele
den met een zogenaamde
exploitation-movie, een in Nederland
onbekend begrip, maar het betekent dat
het een film is, zoals die in Amerika aan
de lopende band worden gemaakt en
voornamelijk geweld en sex als onder
werp hebben. Goed voor de drive-in
bioscopen of voor de provincie. Zo'n film
kost weinig, de financiers verliezen er
weinig of niets mee en als regisseur kun
je in ieder geval laten zien. dat je wel kunt
filmen. Dat eerste bewijs van „kunnen
filmen", dat Daalder in de VS afleverde,
werd tijdens de Cinemanifestatie van
twee jaar geleden getoond en begon
daarna een nogal aarzelende weg langs
de Nederlandse theaters en wordt nu
nog maar zelden gedraaid. „De killer
van Central High (Massacre at Central
High) is nu niet bepaald een opgewekte
film Geweld en sexDaar draait alles om
en dan op een toch op eerste gezicht
zo'n vreedzame „highschoolWat niet
wegneemt, dat Daalder een alleszins
acceptabele film in dit genre heeft afge
leverd en daarging het tnslotte om. Veel
nu beroemde filmers zijn op aie wijze
gestart.
HET VERHAAL
Central High is een middelbare
schoolDavid is net gearriveerd en zoekt
zijn oude vriend Mark op Mark blijkt
vriendschap te hebben gesloten met de
drie knapen die de school terroriseren.
Niemand verzet zich tegen de „Ge
stapo" en het schrikbewind Bruce,
Craig en Paul proberen David over te
halen bij hun groepje te komen, maar
wanneer hij een keer meemaakt hoezij
de auto van een medescholier kapot
maken, heeft hij het wel gezien. Hij gaat
de auto repareren, maar wordt verrast
door het drietal dat een blok onder de
auto weghaalt zodat David's been wordt
verbrijzeld.
David zint op wraak. Hij trekt zich nog
meer terug dan tevoren Zorgvuldig
plant hij de moorden op het drietal Het
vonnis over Mark en zijn vriendin
Theresa bewaart hij tot het laatst. Wan
neer de scholieren, die eerst zo bang
waren en geen enkel verzet pleegden, in
de gaten krijgen wat er gebeurt,
proberen zij een wit voetje te halen bij
David, teneinde een nieuw bewind in te
voeren. Ook de jongens die macht pro
beren te krijgen, worden door David ge
dood
(Eerste week. Duo 2. 16 jaar).
IN HET KORT
Tenslotte nog eventjes in het kort, wat
er verder deze week aan film
genoegens te beleven is. Voor wie de
films nog niet hebben gezien is er deze
week nog de mogelijkheid naar „Ben
Hur" te gaan (Grand 14e week). „Loo
king for mr. Goodbar" met Diana Keaton
in een sublieme hoofdrol (Grand 2.
tweede week), „De graaf van Monte
Christo" (Grand 4. eerste week), „Car
rie" (van Brian de Palma, vierde week,
Grand 5), „Driver" (Cinema 1, tweede
week), en „Jaws" (de bestseller van
Steven Spielberg, Cinema 2, vierde
week).
Er is voldoende sex te beleven in „Hit
sige vrouwtjes" in het weekprogramma
van Duo 1, terwijl dit theater in haar
nachtvoorstellingen „Doriana het por
nomeisje" op haar programma heeft
staan
De afdeling geweld in Duo 2 biedt het
eerder genoemde „Massacre at Central
High" en in de nachtvoorstellingen „Do
delijker dan Karate" met George La-
zenby
In de kindervoorstelling van Euro
Cinema kunnen jong en oud hun hart
ophalen aan de Walt Disney-film „De
appelbollenbende een parodie op
het wilde westen. Geschikt voor de
ietsoudere kinderen. Op zaterdag-en
woensdagmiddag.
Scène uit de Walt Disney-film: De appelbollenbende.
Diana Keaton en Woody Allen in de uitstekende serieuze komedie „Annie
Hall", een autobiografie van Allen, die daarmee zijn vorige films overtrof.
filmagenda Amersfoort
Filmagenda voor Amersfoort van don
derdag 15 juni t/m woensdag 21 juni
1978.
GRAND 1, tel. 033-14632
BEN HUR. a l
Dagelijks- 13.45-20.00 uur.
GRAND 2
LOOKING FOR MR GOODBAR. 16
jaar,
Dagelijks 13.45-18 45-21.30 uur, zon
dag: 13 45-16 45-18 45-21 30 uur
GRAND 3
SATURDAY NIGHT FEVER, 12 jaar
Dagelijks 13.30-18.30-21.15 uur; zon
dag 13.30-16.00-18.30-21 15 uur
GRAND 4
DE GRAAF VAN MONTE CHRISTO a I
Dagelijks 13.45-18.45-21.30 uur; zon
dag: 13 45-16.25-18 45-21 30 uur
GRAND 5
CARRIE. 16 jaar
Dagelijks 13 30-18.30-21 15 uur; zon
dag 13.30-16 00-18 30-21 15 uur.
CINEMA 1, tel. 033-18900.
DRIVER. 16 jaar
Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur; zon
dag: 13.45-16 15-18 45-21 30 uur
CINEMA 2
JAWS, 12 jaar
Dagelijks: 13.30-18 30-21.15 uur; zon
dag 13 30-16 00-18 30-21 15 uur.
EURO CINEMA, tel. 033-33655.
ANNIE HALL. 16 jaar
Dagelijks 13.45-18 45-21 15 uur, za
terdag: 16 15-18 45-21.15 uur: zondag
13.45-16 15-18 45-21.15 uur;
woensdag: 18.45-21.15 uur
DE APPELBOLLENBENDE, a l
Zaterdag- en woensdagmiddag: 13 45
uur.
DUO 1, tel. 033-16572.
HITSIGE VROUWTJES. 16 jaar
Dagelijks: 14 15-19.15-21.30 uur, zon
dag 14 15-16.30-19 15-21.30 uur.
DUO 2
DE KILLER VAN CENTRAL HIGH. 16
jaar.
Dagelijks: 14 00-19 00-2115 uur; zon
dag 14 00- 16 15-19.00-21 15 uur
DUO 1
DORIANA HET PORNOMEISJE. 16
jaar.
Vrijdag: en zaterdagavond. 24 00 uur.
DUO 2
DODELIJKER DAN KARATE. 16 jaar.
Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 uur