Isabelle Hupperts subtiele spel in Goretta's „La Dentellière" GEWELD IN PECKINPAIfS „CROSS OF IRON", AVONTUUR IN „THE MAN WHO WOULD OE KING" BEKÉRWÏ zijn „Cross of Iron' is - om het even duidelijk te stellen - geen oorlogsfilm, zoals er zoveel zijn gemaakt De ro mantiek van de oorlogsheld ontbreekt, evenals de waanzinnige relativering van de werkelijkheid waar zoveel oorlogsfilms mank aan gaan Pec- kinpah is trouwens niet een regisseur, die romantisch filmt Hij filmt het ge weld. maar vooral de mens achter dat geweld De drijfveer, die hem drijft, die hem er toe brengt om dat geweld toe te passen ..Cross of Iron" is een knap gemaakte analyse van het afschuwelij ke oorlogsbedrijf .Cross of Iron" is niet alleen de konfrontatie der wereld machten, maar ook de persoonlijke botsing tussen sergeant Steiner (spel van James Coburn) en kapitein Strans- ky, een felle nazi (Maximillian Schell). Steiner is een man van het gewone volk, een anti-nazi, die de oorlog in al haar giganteske, afschuwelijke groots heid terug brengt tot de bron, waaruit alle oorlog ontstaat het verschil tussen arm en rijk, goed en kwaad. Ondanks het feit. dat Steiner een nihilist is. zon der meer. Een cynische vechter vol on vervalste haat ten opzichte van z'n meerderen, maar wel een man. die tenminste nog enige eerbied kan op brengen voor het leven, temidden van de meedogenloze dood Een knappe oorlogsfilm, dat wel, maar ook eéntje, die je doet beseffen dat oorlog nog wel iets anders is dan het „soldaatje spelen" in de glamour van het heldendom volle losse flodders. (Grand 2. eerste week. 16 jaar). THE MAN WHO WOULD BE KING Hoewel Sean Connery toch de beste James Bond-vertolker blijft, is deze acteur niet in die rol blijven steken en is hij er in geslaagd zich ervan te bevrijden door het spelen van uitstekende rollen in uiteenlopende genres films Of het nu als een wat oudere Robin Hood is (in „Robin en Marian) of als een Arabische diplomaat die namens zijn land een verbond met Israël aangaat: Connery weet zijn karakters uitstekend uit te die pen Zo ook in de avonturenfilm „The man who would be king' (De man die koning wilde zijn) van de bekende re gisseur John Huston, die hiermee een kort verhaal van de Engelse schrijver Rudyard Kipling op grandioze wijze verfilmde Met Connery en Michael Caine in de hoofdrollen als twee avon tuurlijke schavuiten, die in het eind van de vorige eeuw in het toen nog koloniale India op zoek gaan naar roem en rijk dom Het is een zware reis. die deze twee avonturiers maken, maar na heel wat omzwervingen bereiken ze dan toch het doel: de macht over een klein grensstaatje van India (het imaginaire Kafiristan) John Huston heeft van Kiplings verhaal een schitterende film ge maakt, waarbij het prachtige land schap (er werd in Marokko gefilmd) fraai in beeld gebracht door came raman Oswald Morris) de geschie- filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 22 juni t/m woensdag 28 juni 1978 GRAND, tel. 033-14632 GRAND 1 Naar het boek van Jan Wolkers Turks Fruit, 16 jaar met Rutger Hauer en Monique van de Ven Dagelijks: 13 45,18.45, 21.30 uur, zon dag 13.45, 16.15, 18 45. 21 30 uur. GRAND 2 Eén van Sam Pechinpah's sterkste films Cross of Iron, 16 jaar met James Coburn. Maximilian Schell en Senta Berger Dagelijks 13 45.18 45. 21.30 uur, zon dag. 13.45, 16 15, 18.45. 21 30 uur GRAND 3 John Travolta in de geweldige muziek- en dansfilm Saterdaynight Fever, 12 jaar met muziek van de Bee Gees Dagelijks 13.30,18 30. 21.15 uur; zon dag 13 30. 16 00, 18 30, 21.15 uur GRAND 4 Een tragedie, die je door de ziel snijdt. La dentellière, 16 jaar met Isabelle Huppert en Yves Be- neyton. Dagelijks 13 45, 18 45, 21.30 uur; zon dag 13 45 16 15. 18 45 21 30 uur GRAND 5 Charles Heston in zijn geweldige rol als Ben Hur, alle leeftijden Dagelijks: 13.45. 20.00 uur CINEMA, tel. 033-18900 CINEMA 1 Ryan O'Neal als superchauffeur met gevaarlijke opdrachten Driver, 16 jaar Dagelijks: 13 45.18 45.21.30 uur. zon dag 13 45. 16 15. 18 45, 21 30 uur CINEMA 2 Twee superhelden op strooptocht in In dia The man who would be king. 12 jaar (de man die koning wilde zijn) met Sean Connery en Michael Caine Dagelijks 13 30. 18 30. 21 15 uur; zon dag 13 30. 16 00. 18 30. 21 15 uur EURO, tel. 033-33655 EURO CINEMA Het verhaal van Woody Allen's eigen leven Annie Hall, 16 jaar l met Diane Keaton, Carol Kane en Paul 1 Simon Dageli|ks 13.45, 18.45, 21.15 uur, za terdag 16 15, 18.45, 21 15 uur, zon- I dag: 13 45, 16.15, 18 45. 21.15 uur; woensdag 18 45, 21.15 uur KINDERVOORSTELLINGEN EURO CINEMA Flitsende degens in Zorro en de drie musketiers, alle leef tijden Een spannende film voor kinderen van af 8 jaar. Zaterdag- en woensdagmiddag 13.45 uur DUO, tel. 033-16572 DUO 1 Zo intens dat het u zal uitputten De complete verleiding, 16 jaar met Monique Cardin en Rita Stone Dagelijks: 14.15,19.15,21 30 uur; zon dag 14 15. 16 30. 19.15. 21 30 uur. DUO 2 Een duivelse film The Manitou, 16 jaar met Tony Curtis. Stella Stevens en Ann Sothern Dagelijks: 14 00.19 00. 21 15 uur; zon- dag 14 00. 16 15. 19 00, 21 15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 Een unieke film over een menselijk pro bleem Super erotic feelings, 16 jaar met Kate C 1ara. Paul Freeman en Edward Judo Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur DUO 2 Hoe ontvoer je een geleerde uit een zwaar bewapende Nazi-raketbasis Dwars door de vuurlinie, 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond 23 45 uur LET OP: Vanaf volgende week donderdag de geweldige Nederlandse familiefilm, gerealiseerd door meesterlijke trucage. Pinkeltje Premiere Nederland in het Grand Theater v Tevens verwacht 6 juli Louis de Funes Onkruid vergaat niet UUNUChUMU H JUNI 13/0 IO_ DOOR BERT VOS AMERSFOORT - Afgezien van een reprise van „Turks Fruit" in Grand 1 de nieuwste Peckinpah: „Cross of Iron" en „The man who would be a king" in Cinema 2, vind ik de belangrijkste film deze week toch wel „La dentellière" van de Zwitserse regisseur Claude Goretta in Grand 4. Ik zag de film voor het eerst tijdens de Filmweek Arnhem vorig jaar oktober en naar mijn gevoel behoorde hij tot de beste (naast „Providence" van Alain Benaio en „Que la fète commence"). Langzaam maar zeker krijgen we in Amersfoort (nu we er een theater bij hebben) ook al die prima festival-films te zien en daarvan is „La dentellière" in ieder geval de fraaiste. „La dentellière" is de vijfde speelfilm van de Zwitserse regisseur Claude Goretta. die in 1972 doorbrak met „L'invitation", waarna in 1974 „Pas si merchant que ca" volgde. In 1976 kwam Goretta met „La Dentellière", die ook in Cannes veel lof oogstte. De hoofdrol in deze schitterende film, gemaakt naar het gelijknamige boek van Pascal Lainè, wordt gespeeld door Isabelle James Coburn als sergeant Steiner in Sam Peckinpah's „Cross of Iron". VRIENDINNEN Verbijsterd las ik vorige week een simpel krantebericht over de zeer merkwaardige lotgevallen van een Nederlandse toeriste in Oostenrijk. Een toerist zoals u en ik. maar toch met helemaal Het berichtte ging over Margarete. een dame uit Leid- schendam. die op een zonnige morgen met een paar aardige vriendinnen in Oostenrijk een hoge berg opging per skilift om terug te wandelen naar het dal. Ervaren bergbeklimmers doen dat wel eens en hebben daar erg veel plezier in. Ik kan me dat voorstellen. Stevig gekleed in een duffelse jekker met bontkraag, een sneeuwbui van het juiste fabrikaat, een pikhouweel, wat touw en niet te vergeten heel stevige bergschoenen. Met zo n uitrusting kan je (bijna) niets ge beuren, ook al weet je dat nooit in de bergen Zo niet die Margarete uit Leids- chendam. In Leidschendam heb je geen bergen en als /e op vakantie bent ga je niet m allerlei boeken snuffelen om je op de hoogte te shellen van de gevaren der bergen Zou verloren tijd zijn. nietwaar? Ik weet niet waar Margarete en haar vriendinnen aan hebben gedacht toen ze de bergen introkken, maar een feit is, dat ze een paar lichte plastic sandalen aan haar voeten stak en een fleurig badpak, want het was beneden erg warm in het dal. Ze waren met z'n zessen, toen ze ruim twee kilometer hoog uit de lift stapten en vrolijk kwebbelend aan de lange afdaling begonnen. Een gezellig wandelingetje, zoals wij normaal gesproken op een aardige zondagmiddag met de kinderen de eenden zouden gaan voeren in het park, ook al zouden wij dat niet di- rekt in een zwempak doen Het is natuurlijk niet meer te ach terhalen, maar Margarete sukkelde op een gegeven moment waar schijnlijk wat dromerig achter haar vijf vriendinnen aan. Valt ook niet mee met die plastic sandaaltjes, nietwaar? Het onweer kwam wat onverwacht en het werd er ook niet warmer op, maar ach. dat kun /e zo hebben op vakantie Vlot werd een groot sneeuwveld overgestoken, maar ja, dat onder die sneeuwlagen met altijd vaste bodem zit, dat weet bijna iedereen, behalve Margarete en haar vriendinnen Margarete voelde de bodem onder zich weg zakken en ze gleed, kompleet met badpak en plastic sandaaltjes, een diepe kloof m Een beetje koud, maar dacht Margarete nog. haar vriendinnen zouden haar er wel weer uithalen Die vriendinnen merkten echter niets. Vrolijk pratend en blij, dat het toch nog meeviel met dat onweer, werd de tocht voortgezet. Mar garete in haar badpak en plastic sandaaltjes bleef achter. Beneden in het dal werd nog eens wat lacherig nagepraat over het toch wel spannende avontuur en niemand kwam op de gedachte, dat Margarete niks zei. Ach, als je met z n zessen bent, zie je gauw een schaapje over het hoofd Het avondeten m het hotel smaakte voortreffelijk en de vriendinnen waren het er over eens, dat het jammer was, dat Margarete blijk baar geen honger had Haar plaats aan de tafel bleef leeg. Er werd van een verkwikkende nachtrust geno ten - berglucht is altijd erg gezond en de volgende morgen maakten de vriendinnen een aardige tocht door het dal. Zonder Margarete in haar badpak en haar plastic san daaltjes Die zat te bibberen in de diepe kloof 's Middags vroeg één der vriendinnen, waarom Margarete toch steeds op haar kamer bleef. Tja. daar vroeg je zo wat. Er werd een onderzoekje ingezet en toen bleek - gek toch. dat Margarete niet op haar kamer was. Waar is die nou gebleven? zullen ze zich stom verbaasd hebben afgevraagd. Misschien een vriendje? Ach nee, zo n type was Margarete niet. Wie op de gedachte kwam, dat Mar garete misschien nog op de berg zat, waar de vriendinnen de vorige dag zo'n prachtige wandeling had den gemaakt, weet ik niet, maar een uur later werden ruim honderd man aan het werk gezet om Margarete op te sporen Signalement: een fleurig badpak en plastic sandaal tjes Margarete heeft geluk gehad. Ze werd door ervaren bergbeklimmers gevonden In een diepe kloof, bib berend in de sneeuw. Half versuft door de enorme kou. Totaal verbij sterd hebben ervaren bergbeklim mers de vrouw m haar badpak en haar plastic sandaaltjes naar bene den gedragen. ..De vrouw vertoonde be vriezingsverschijnselen,'' zo be sloot het krantebericht Arme Mar garete Met haar fleurige badpak en haar plastic sandaaltjes. Ik zou het óók erg koud krijgen met vi/f van zulke vriendinnen Huppert. „La dentellière" is het verhaal van een kapstertje, Pomme, (Isabelle Huppert), dat verliefd wordt tijdens vakantie op een adelijke jongeman, de student (trouwens ook een uitstekende rol van Yves) Beneyton. ervaringen in een psychiatrische kli niek)'. is het totaal van „La dentelliere" zonder meer zeer positief. Het is een film, die zonder meer indruk achterlaat, waar je na afloop nog een tijd over na denkt Want ook al is Pomme wellicht een toch wat exceptioneel geval, het geen Goretta heeft verfilmd (naar wat Pascal Lainè schreef) is in ieder geval niet uniek „La dentellière" wijst je daar nog eens nadrukkelijk op Hij wijst op het feit, dat er nog steeds stands verschillen bestaan, die niet door liefde alleen opgevangen kunnen worden Dat er nog steeds tal van vooroordelen zijn, die een stevige barrière vormen, waardoor het voor velen onmogelijk zal zijn om te kommuniceren met hen, die denken aan de „goede" kant van die barrière te staan en ondanks de zoge naamde „intelligentie" niet in staat zijn om die barrière af te breken en een brug te bouwen naar hen, die gewoon begrip willen, genegenheid Die het niet be langrijk vinden, of je veel hebt geleerd of van betere afkomst bent. Maar die het belangrijk en noodzakelijk vinden, dat je in staat bent om gewoon te praten, lief te hebben en te begrijpen Ook uit dat oogpunt gezien, is „La dentellière" een film, die bij kan dra gen aan dat begrip. Een ontroerende, zoals gezegd hartverscheurend goed gemaakte film over een simpel, maar toch zeer essentieel gegeven. Warm aanbevolen. (Grand 4, eerste week, 16 jaar). CROSS OF IRON De Amerikaanse regisseur Sam Peckinpah staat bekend om zijn (vaak) formidabel gemaakte geweld-films Peckinpah zet zijn geweld-studio voort met de film „Cross of Iron" (Het IJzeren Kruis) en duikt daarvoor in het geweld van de oorlog, de tweede om precies te LA DENTELLIÈRE Isabelle Huppert is het nieuwe ge zicht van de Zwitserse film, zelfs al kan men haar sinds 1971 in Franse films hebben gezien, zoals in „Les valseu- ses„Que la fète commence" en „Le petit Marcel". Door een toeval heeft zij een reeks malende meisjes gespeeld, zodat een criticus al waarschuwde dat zij zich niet moest „specialiserende films waren „Aloise", „Les Indienssont encore loins" en „La dentellière". „La dentellière" (letterlijk „de kantkloster") werd geregisseerd door Claude Goret ta, wiens derde speelfilm „L'invitation" zo'n verrassing was In „Ladentellière" wordt „Franpois" gespeeld door Yves Beneyton, die indertijd de hoofdrol ver tolkte in „Nel nome del padre" Goretta verfilmde de roman van Pas cal Lainè, die in 1974 de Prix Concourt won. Het is het verhaal van een jongen, die het leven van een meisje verwoest door zijn gebrek aan ervaring Zij is een Parijs kapstertje. dat met een vriendin naar Cabourg gaat en daar Franpois ontmoet, een student „Wat me in de roman aantrekt." zegt Goretta. „is het probleem van communicatie tussen twee mensen die op elkaar verliefd worden, omdat ze zich niet op dezelfde manier uitdrukken. Zij zijn van ver schillende stand. Zij een arbeidster, hij een bourgeois. Hij kan zich door woor den uitdrukken, zij niet. Haar geweldige gevoeligheid blijft onuitgedrukt door een gebrek aan cultuur. Dus kunnen ze elkaar niet vinden Omdat het jonge meisje niet heeft geleerd haar innerlijke leven te veruiterlijken, eindigt het avontuur in eenzaamheid, angst en stilte." Béatrice. bijgenaamd Pomme. werkt in een Parijse kapsalon. Zij wordt onder de hoede van Marylène genomen, die zoveel meer van het leven weet en die twee keer per week door een heer met grijzend haar mee uit wordt genomen. Wanneer de heer haar aan de kant zet, heeft Maryfène het niet. meer, zij is de wanhoop nabij, huilt en dreigt zelfmoord te plegen, hetgeen erop neerkomt, dat zij met Pomme naar een badplaats gaat, een kamertje huurt, naar het strand gaat, de salon de the en de plaatselijke dancing bezoekt, totdat er weer een heer met grijzend haar ver schijnt. Dan is Pomme aan haar eigen lot overgelaten, maar zij krijgt een idylle met de student Franpois Pomme en Franpois uiten zich ver schillend; Pomme geeft misschien meer dan Franpois kan ontvangen De zomervakantie komt ten einde. Pomme trekt in Parijs bij Franpois in; zij ontmoet zijn vrienden en wordt later aan zijn ouders voorgesteld Franpois moeder merkt op dat Pomme een „fille tres honnête" is Franpois breekt met Pom me. Zij maakt geen ruzie, vraagt geen uitleg, huilt niet. Zij leeft met haar lijden, in stilte. Zij eet niet meer, het is een stil protest van haar lichaam Het liefdesa vontuur eindigt voor haar in een psy chiatrisch ziekenhuis. Enkele maanden later hoort Franpois van de ziekte van het meisje en gaat hij haar opzoeken Daar ziet hij in, dat Pomme's leven op hield op de dag dat hij haar verliet. Dit keer gaan Pomme en Franpois voor goed uiteen Hij keert terug naar zijn autootje, zijn studie, zijn examen, zijn leven Pomme keert terug naar haar werk, want haar therapie bestaat uit handenarbeid, breien of kant klossen. HARTVERSCHEUREND Claude Goretta is er op formida bele wijze in geslaagd een hart verscheurend mooie film te maken, die - zoals de aankondiging terecht stelt - door je ziel snijdt. Het is vooral Isabelle Huppert als Pomme, die door haar subtiele, soms alleszeg gende stille spel op een overrom- Michael Caine en Sean Connery in „The man who would be king", van John Huston. pelende wijze het toch - ondanks de humor - trieste verhaal van een meisje vertelt, dat door het stands verschil, door de twee geheel ver schillende werelden, tenslotte af scheid moet namen van de man, van wie ze houdt. Pomme is en blijft het tere, breekbare meisje, dat groen en onervaren, niet berekend op de groot-steedse manie ren, de „intelligente" wijze van discus siëren, er uiteindelijk niet in slaagt die barrière te overwinnen Goretta weet het verhaal van „De kantwerkster" te filmen op een ongelo felijk subtiele wijze, zonder dat de me lodramatische aspekten van het toch niet zo opzienbarende verhaal de over hand krijgen Hoewel het slot voor mijn gevoel wat te overtrokken overkomt (Pomme be landt tenslotte door haar frustrerende met Diane Keaton - in slaagt een schitterende film te maken vol autobio grafische aspekten over een man en een vrouw, die het best met elkaar kun nen vinden, maar uiteindelijk toch uit elkaar gaan Flitsende humor, die ternauwernood de laag kan bedekken, waaronder zich de triestheid van het gegeven zich verbergt In Euro Cinema voor de tweede week Zorro en de drie Musketiers zijn te zien in de kindermati nee van Euro Cinema op woensdag- en zaterdagmiddag, terwijl de sex weer hoogtij viert in Duo 1 „De complete verleiding" in het weekprogramma en „Super erotic feelings" in het nachtpro gramma. Geweld en horror in Duo 2, waar men in het weekprogramma kan kijken naar één van die demonische films, die zijn gevolgd op het succes van „The Excorcist" „The Manitou" met Tony Curtis en Stella Stevens, terwijl in de nachtvoorstellingen een oorlogs- thnller wordt gedraaid „Dwars door de vuurlinie", waarin een geleerde uit een zwaar bewapende Nazi-raketbasis wordt ontvoerd. Yves Beneyton en Isabelle Hupert in de ontroerend fraaie Zwitserse film van Claude Goretta: „La dentellière". denis rond de twee zwervers subliem ondersteunt. Samen met de luchtige dialogen en de acteursprestaties van Connery, Caine en niet te vergeten Christopher Plummer als de schrij ver Kipling, is het resultaat een film, waar je met plezier naar kijkt, ook al lijken die ruim twee uur soms wel een tikkeltje te lang. (Cinema 2, eerste week, 12 jaar). IN HET KORT Scène uit „Turks Fruit" met Rutger Hauer en Monique van der Ven. In het verdere programma van deze week kan men nog eens kijken naar een reprise van „Turks Fruit" (Grand 1), terwijl „Saturday Night Fever" de twee de week in gaat in Grand 3 „Ben Hur" is nu eenmaal onverwoestbaar en be gint nu aan de vijfde week in Grand 5 „Driver" (met Ryan O'Neal), een van de betere achtervolgings-films. blijft na tuurlijk nog eventjes in Cinema 1even als Woody Allen's autobiografie „Annie Hall", waarin Woody Allen er - samen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 15