Afscheidsconcert van de Band perfekt vastgelegd in „The last waltz" wmi DE MUZIEKFILM IN OPMARS OOK HIER LEUSDER KRANT DONDERDAG 27 JUL11978 11 5), en .Onkruid vergaat niet", de nieuwste van Louis de Funès in Euro Cinema. Wat de sex betreft kan men dit keer uitstekend terecht in het weekpro- gramma van Duo 1waar de Denen in goedgemaakte porno (nou ja, stevige sex) hun serie Dieren-riemverhalen vervolgen met ,,De leeuw brult om sex", waarin een nogal verlegen jongeman wordt aangezien voor de schrijver van een geheide pikante bestseller, terwijl die in werkelijkheid werd geschreven door twee lieve oude dametjes, die hun sex-belevenissen baseerden op een dagboek van een graaf, die weer ver want is aan de verlegen jongeman enKortom: naast de pittige sex- taferelen de nodige humoristische ver wikkelingen en de Denen weten daar wel weg mee. ,,De leeuw brult om sex" behoort zonder meer tot het genre be tere sexfilms (Duo 1, eerste week, 16 jaar). In de nachtvoorstellingen van Duo1 kan men kijken naar ..Sexrivalen" en daarover kan ik niets positiefs of nega tiefs meedelen. Het is een film van de Griekse regisseur Omiros Erfstratiadis en medewerking wordt verleend (zo heet dat vaak in sexfilms) door Terry Gift, Magda Macri en Cleo Zamidi. Het gaat over twee vrouwen, die strijden om één man en dat allemaal op een bloedheet Grieks eiland. Dan vraag je om moeilijkheden, nietwaar9 En dat was het zo n beetje voor deze week. Teruggekomen van va kantie kan ik konstateren, dat er in de afgelopen drie weken eigenlijk maar weinig is veranderd in het Amers- foortse weekprogramma. Logisch eigenlijk, want ik heb begrepen, dat het nogal rotweer is geweest en dan wil je snel een bioscoopje pikken om al die natte ellende te vergeten. Veel bezoek betekent vaker prolongeren. Wat mij betreft mag het best wat be ter weer worden, ook al zullen de bioscoopexploitanten mij deze wens niet in dank afnemen filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 27 juli t/m woensdag 2 augustus 1978. Grand, tel. 033-14632. Telefonisch plaatsbespreken van 10.00-21.00 uur. Grand 1Pinkeltje, alle leeftijden. Da gelijks: 13.30 uur, zondag 13.30 en 16.00 uur. Grand 2: The last Waltz, alle leeftij den Dagelijks 13.30, 18.30 en 21.15 uur; zondags 13.30, 16.00, 18 30 en 21.15 uur. Grand 3: Thank God it's friday, alle leeftijden. Dagelijks 13.45,18.45,21.30 uur, zondag 13 45, 16.15, 18 45 en 21.45 uur. Grand 4: De vier vuisten de lucht in, alle leeftijden. Dagelijks 14.00,19.00 en 21.45 uur; zondag 14.00. 16.30, 19.00 en 21.45 uur. Grand 5: Turks fruit, 16 jaar. Dage lijks 14.00,19.00 en 21.45 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.45 uur. Cinema tel. 033-18900 Cinema 1: Saterday night fever, 12 jaar. Dagelijks 13.45, 18.45 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 18.45 en 21 30 uur Cinema 2: The great race, alle leef tijden Dagelijks 13.30 en 20.00 uur. Zaterdag en woensdag alleen 20 00 uur Euro Cinema 033-33655. Euro Cinema: Onkruid vergaat niet, alle leeftijden. Dagelijks 13 45,18 45 en 21 15 uur. zondag 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur. Duo 033-16572 Duo 1: De leeuw brult om sex, 16 jaar. Dagelijks 14.15. 19.15 en 21.30 uur, zondag 14.15, 16.30. 19.15 en 21.30 uur Duo 2: Twee door het dolle heen, 12 jaar Dagelijks 14 00, 19 00 en 21 15 uur; zondag 14.00, 16.15, 19.00 en 21 15 uur KINDERVOORSTELLIN GEN Cinema 2: Q en Q. alle leeftijden Zaterdag- en woensdagmiddag: 13 45 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1: Sexrivalen, 16 jaar Vrijdag en zaterdagavond 24 00 uur. Duo 2: The Getaway, 16 jaajt Vrij dag- en zaterdagavond 23.45Nöör schuur temidden van kakelende kip pen. Fate probeert met een eigenge maakte torpedo de speedboat van Les lie tot zinken te brengen het mislukt. Fate probeert met een raketslee het snelheidsrecord te breken het mis lukt. Woedend bezweert hij dan Leslie te zullen verslaan in een grote autorace New York - Parijs. Hij bouwt daarvoor een gevaarlijk uitziende auto met kanon en al, om het glanzende en met veel koper bewerkte voertuig van Leslie te bewedijveren Ook een sigarenrokende Maggie du Bois, fel verdedigster van de rechten voor de vrouw, neemt als verslaggeef ster van de New York Sentimental, deel aan de race De op de overwinning beluste Fate ondoet zich door middel van mys terieuze explosies en losrakende wie len van de overige deelnemers aan de race, echter niet van de handige Leslie Als ook de verslaggeefster Maggie met panne in de woestijn blijft steken, haalt zij Leslie over haar een lift te geveven Haar postduiven voor berichten aan haar krant neemt zij mee. De rest moet u zelf maar gaan be kijken, maar wie, om maar eens wat te noemen, één van de grootste taartensmijterij uit de cinemato grafische historie wil zien (er werden 2357 taarten gebruikt), moet niet ver zuimen deze week eens een lekker „avondje uit lachen" te gaan. (In Cinema 2, eerste week, alle leeftijden). Q EN Q De jeugd komt in deze vakantietijd natuurlijk aan haar trekken. Naast „Pinkeltje" (voor de vijfde week in Grand 1) kan men zaterdag en woensdagmiddag de film „Q en Q" gaan bekijken, gebaseerd op de ge lijknamige televisie-serie met Bob de Lange, Erik van 't Wout en Martin Perels in de belangrijkste rollen. Verder met Sacco van der Made, Cor Witsche, Onno Molenkamp en Mar lies van Alcmaer. Het lijkt allemaal zo vredig op die voorjaarsavond in Runkum. Het Dorps huis zit vol feestelijke mensen, en thousiast bezig met de voorbereiding voor de viering van het 750-jarig be staan, een bestaan dat eigenlijk nog nooit was verstoord door zaken als misdaad en rampen. En dan plotseling gebeurt het. Er wordt ingebroken in de kapitale villa van de miljonair Beentjes en zijn hele schilderijenbezit met een waarde van var over het miljoen wordt weggehaald. Vlak daarop worden op de Runkummerstraatweg bij een eigenlijk overbodige politiecontrole twee agen ten neergeschoten. Adjudant Mudde, weggeroepen van de feestelijke verga dering, denkt aanvankelijk dat beide gebeurtenissen met elkaar te maken hebben, maar uit de eerste onder zoeksresultaten blijkt dat bij de twee misdaden verschillend gekleurde au to's zijn gebruikt Zijn speurzin en die van rechercheur Swaan gaan dan ook ieder een kant op. Maar in Runkum zijn meer personen die van speuren houden. Louter toeval doet Wilbur Ouant en Aristides Quarles, samen het koppel Q en Q vormend, op het spoor van de misdadigers komen. Een afgeluisterd telefoongesprek levert hen voldoende feiten op om aan te ne men dat er verband moet zijn tussen de twee misdaden en het kost hen weinig moeite om de opa van Aristides, Opa Quarles enthousiast te maken Maar al gravende in de feiten blijkt de zaak in gewikkelder te zijn, dan op het eerste gezicht lijkt Wat heeft de plaatselijke bibliotheek met de affaire te maken? Wat is de rol van Ada Blom, op wie opa en passant verliefd wordt9 Wie is die geheimzinnige Belg, Gerard Kok- kerneel en waarom duiken er plots vier Chinezen in Runkum op? Het zijn allemaal verwarrende vra gen. waarop na driftig speuren en een aantal hachelijke avonturen een oplos sing gevonden wordt. Een resultaat, dat overigens zonder de hulp van Akkie, de dochter van rechercheur Swaanp nooit bereikt zou zijn (Euro Cinema, zaterdag- en woensdagmiddag, alle leeftijden) IN HET KORT Voor het overige vraagt het Amers- foortse bioscoopprogramma deze week aandacht voor een reprise van ,,The Getaway' met Steve McQueen en Ali MacGraw (in de nachtvoorstellin gen van Duo 2) voor de prolongaties van Turks Fruit" (zesde week. Grand Beeld uit „The last Waltz" schillende uitstekende publiekfilms gemaakt, die nog steeds terecht meer dan eens opnieuw uit de film doos worden gehaald. Begin 1966 ging in Nederland „The Great Race" van regisseur Blake Edwards in première en deze super-komedie rond een dolle autorace in 1908 werd een geheide bestseller. Ondanks de lengte (de film duurt om exact te zijn 163 minuten) verveel je je geen mo ment en dat is op zich al een knappe prestatie, vooral als je bedenkt, dat Edwards ook het scenario deels voor zijn rekening nam. Hoofdrollen in deze avondvullende superproduktie worden vervuld door Jack Lemon, als professor Fate, Tony Curtis als de grote Leslie, Natalie Wood als de geëmancipeerde journaliste Maggie du Bois en verder kan men in de film Peter Falk en tientallen anderen hun capriolen zien maken. Hoewel je de inhoud tijdens het kijken over je heen moet laten gaan als een verfrissend bad vol humor, toch even de korte inhoud van het verhaal, eventueel om uw ge heugen op te frissen. Een enorme knal De kruisboog van Professor Fate heeft een grote pijl afge schoten in de richting van de ballon, waarin de Grote Leslie zijn ongeëven aarde waaghalzerij uitvoert. Maar Les lie bevrijdt zich uit de dwangbuis waarin hij onder aan de ballon hangt en keert veilig per parachute naar de aarde te rug De gescheurde ballon valt daarna op het hoofd van. natuurlijk, van profes sor Fate. Zo beginnen de wilde avonturen van de illustere Leslie en zijn rivaal, de sno de Professor Fate in de film ..The great race". Fate moet eeuwig het onderspit delven. Als hij de dood tart door zich met een vliegtuig van de grond op te laten pikken, belandt hij in een boeren AMERSFOORT - Je moet er eenvoudig niet aan denken, maar het is niet uitgesloten, dat we binnen afzienbare tijd hier in Nederland worden over stroomd door allerlei vlug in elkaar gezette films, waarin de disco-muziek de hoofdrol speelt. Na het (ook in Nederland) overdonderende succes van „Sa turday Night Fever" hebben de grammofoonpiatenmaatschappijen samen met filmmaatschappijen geld geroken en het gevolg van deze samensmelting van internationale belangen is onder meerde nieuwe disco-film „Thank God its Friday". Deze week ook in Amersfoort te zien. Wie daarnaast echter iets betere stof op muzikaal gebied wil zien, moet niet verzuimen naar het laatste concert van „The Band" te gaan kijken, door regisseur Martin Scorsese verfilmd en uitgebracht onder de titel „The last Waltz", die in Grand 2 de première Nederland meebeleeft. Nieuw in Amersfoort is de voor de sex- liefhebbers nieuwe aflevering uit de serie porno's rond de (Deense) dieren riem. Het is nu de beurt aan de leeuw. En, zoals de televisie de oudjes weer eens uit de doos haalt, zo grijpt ook het bioscoopbedrijf terug op oude successen. Ontspannen lachen, dat hoort bij vakantie. Nou, dat kan deze week en wellicht de komende weken, bij het (al of niet opnieuw) zien van „The great race" van regisseur Blake Edwards, de man die ook de Pink Panther wereldberoemd maakte. Over lachen gesproken: dat kan in meer of mindere mate ook in Grand 4, waar Hill en Spencer de lucht in gaan voor de derde week, in Euro Cinema, waar Louis de Funès in zijn voor zijn doen nogal gezapige en voorspelbare „Onkruid vergaat niet" de lachers op de hand probeert te krijgen voor de vierde week en in Duo 2, waar „Crimebuster" met (opnieuw) Spencer en Hill te zien zal zijn. Eén van de meest akelige tijden voor journalisten is de zogenaamde kom kommertijd. Dat is de periode, dat het grootste deel van de Nederlanders in het buitenland hun kranten kopen, in de hoop te kunnen lezen, dat de thuisblij vers voortdurend in regen, hagel en onweersbuien zitten te vernikkelen van de kou. Omdat de echte nieuwsmakers met vakantie zijn, worden journalisten in die zeer ongelukkige periode ge dwongen zélf het nieuws te maken. Naast de internationale monsters van Loch Ness, worden op plaatselijk ni veau dan alle registers losgetrokken en wordt bijna iedere thuisblijver een kans geboden om via een nogal uitgebreid interview in de krant te komen. Stug doorzettende vierdaagse-lopers, reis- om-de-wereld-makers, kwekers van reuzen-zonnebloemen en al dat an dere reuzen-gedoe, kortom: de krant moet vol. Je kunt je dan ook voorstellen, dat twee journalisten in hét midden des lands zeer gelukkig waren met het rampzalige bericht, dat er een brand was uitgebroken op een kazerne-ter rein in het verschijningsgebied van hun krant. Dat was tenminste echt nieuws en de razende reporters hadden maar een minuutje nodig om zich in vliegen de vaart naar het terrein des onheils te reppen. Nu is het de gewoonte om - als je een kazerne-terrein wilt betreden - je te melden bij de wacht, die in het alge meen niet voor niets bij de poort staat en zich in de regel toch al stierlijk ver veelt. De journalist, die het stuur be diende, dacht daar anders over. ,,Ach wat", stelde hij zijn collega gerust, die blijkbaar eerder een dergelijk karweitje aan de hand had gehad, „Ik knipper wel even met m 'n lichten. Dat geeft zo 'n joviaal gevoel Denken ze vast dat het een bekende is." De wacht aan de poort heeft dat overigens niet kunnen konstateren, want daarvoor was de voorbijsuisende wagen te snel. Het brandje viel wat tegen, maar de journalistieke auto-coureur, die zelf het foto-toestel ter hand had genomen bij gebrek aan een op dat moment parate echte persfotograaf, zag toch kans om aardig watleuke"plaatjes te schieten. Terwijl het edele tweetal nog wat stond na te praten hoorden ze opeens een fors „halt" en voor ze het wisten, ston den de nieuwsjagers oog in oog met twee uit de kluiten gewassen verte genwoordigers van de militaire politie. Waaruit maar weer eens bleek, dat wij maar al te snel te lichtvaardig denken over een wacht aan de kazernepoort. Een brede hand werd uitgestoken. ,Het filmrolletje alstublieft". De tijdelij ke persfotograaf slikte heel even zijn verbijstering weg, maar toen kreeg zijn natuurlijke tegenzin tegen alles wat mi- itair is de overhand. „Wat zullen we nou hebben, kalkemmer?" vroeg hij. „Pardon?" zei de aangesprokene, die z'n witte helm iets optilde om één oor vrij te maken voor een ongestoorde ontvangst. De vraag werd nog eens herhaald door de heetgebakerde journalist, die daar ongevraagd nog een aantal synoniemen aan toevoeg de, hetgeen niet bijdroeg aan de aan vankelijk zeer gezonde gelaatskleur van de militaire wetshandhaver. On danks de sussende houding van de andere journalist, was er geen houden meer aan.Uwidentlfikatie alstublieft". De beide M.P. 's wisten zich uitstekend te beheersen. De ene journalist wist er gens nog een bijna onleesbaar vodje tevoorschijn te toveren, waaruit zou moeten blijken, dat de houder dezer kaart zich onledig hield met het verza melen van nieuws, maar de nieuwbak ken fotograaf had een dergelijk papier tje nog nooit nodig gehad, dus waarom nu wel? Helaas ontbrak bij de twee mi litaire politiemannen ieder respekt voor de schrijvende en fotograferende pers. Zonder pardon werden ze ingesloten en meegevoerd voor verhoor. Wegens het onbevoegd betreden van een mili tair terrein en het waarschijnlijk fotog raferen van radar-installaties. Het werd een langdurige aangele genheid. Verhoor, proces-verbaal, wachten. Er werd driftig gebeld door de kazernecommandant met de des betreffende krant om met een ongelo vig gezicht te horen, dat de beide he ren inderdaad daar werkzaam waren. De verdachten haalden opgelucht adem, maar iets te vroeg. „We zullen de zaak verder moeten verefièren op het hoofdkwartier.werd hen nuchter meegedeeld en een strenge blik werd op hen gevestigd. Op het hoofdkwar tier begon de hele procedure opnieuw, want je kunt van militairen zeggen, wat je wilt, ze hebben alle tijd van de wereld om iets uit te zoeken zolang geen Rus sen, Chinezen of welk ondoordacht volkje dan ook aan onze grenzen staan te dringen om binnen gelaten te wor den. Vier uur later stonden ze weer op straat. Een tikkeltje beduusd van al die belangstelling voor hun toch zo nietige persoontje. Een illusie armer, want de eerbied voor de pers was toch niet zo groot, als zo vaak wordt verondersteld in andere, eveneens naïeve kringen. We hadden dat brandje eigenlijk best vanaf de weg kunnen fotograferen." stelde de één wat mismoedig vast. De andere haalde z'n brede schouders op. „Maar dan hadden we niet zulke goeie foto's kunnen maken."- zei hij. Ook dat was waar, werd door beiden vastgesteld. „Die kalkemmers kunnen me wat.zei de fotograferende journa list op een haatdragende toon „Ja", zei z'n collega berustend. „Dat kunnen ze." Journalisten praten onderling erg veel. Vandaar dat ik het verhaal te ho ren kreeg. Want wat er de volgende dag ook voor onbenulligs komkomme- rig in het desbetreffende dagblad stond: geen verhaal en geen foto's over de roemruchte arrestatie van twee overijverige journalisten, die meenden ongestraft een kazerneterrein te kun nen betreden om een radar-installatie of brandje te kunnen fotograferen. In Rusland zijn ze daar zeer op tegen Hier ook V. Scène uit de superkolder-komedie „The great Race". DOOR BERT VOS THE LAST WALTZ Je kunt er natuurlijk lang en breed over praten en je afvragen of mu ziekfilms nou zo nodig moeten, maar een feit is. dat regisseur Martin Scorse se (Taxi Driver, Meen Streets. New york, New York) van het laatste concert van de befaamde Band in ..The Win terland" in San Francisco een formida bele muzikale belevenis heeft gemaakt, die ook filmisch blijft boeien. Dat is op zich natuurlijk een knappe prestatie, maar voor Scorsese eigenlijk eerder vanzelfsprekend, omdat deze regisseur al eerder met dit bijltje had gehakt (hij behoorde tot het montage-team van „Woodstock" en monteerde Elvis on Tour") Overigens is het duidelijk, dat niet alleen Scorsese, maar ook produ cent Robbie Robertson een strakke vinger in deze muzikale filmpap heeft gehad Hij is het, die de wereld van de Amerikaanse popmuziek in beelden laat vangen. Robertson was de man, die op het idee kwam om het afscheids- koncert van The Band en daarmee het muzikale afscheid van de jaren zestig, niet alleen op de plaat maar ook op de film te zetten Wie méér wil weten over de achter gronden van „The last Waltz" kan te recht in het filmblad „Skoop", waarin popmuziekcriticus Rik Zaal een helder verhaal schrijft over het ontstaan en de inhoud van „The last Waltz" (Skoop, nr 5. juli 1978). Het concert wordt in de popwereld allerwegen beschouwd als hét defini tieve afscheid van dezestiger jaren alle grote popmusici (en stuk voor stuk goe de vrienden van „The Band") uit die jaren waren hier nog één keer samen voor een popmanifestatie, dat op éen lijn gesteld kan worden met eerdere happenings als Woodstock, Altamont of het eerste optreden van de Beatles in de Ed Sullivan Show Een gefilmd verslag dat start tijdens de 2 dagen durende muziek- en came rarepetities vóór het concert. Climax van de film het optreden van een uur van „The Band", met o a. nummers als „Up on Cripple Creek", „The Weight" en „The Night they drove Old Dixie down". Ander historisch muzikaal ge beuren: het gezamenlijke optreden van „The Band" met Ringo Starr, Ron Wood en alle anderen aanwezigen met „I shall be released verder o.a „Such a night" van dr. John, „Evangeline" van Emmylou Harris, „Further on up the road" van Eric Clapton, „Baby let me follow you down" van Bob Dylan „The last Waltz" is niet alleen een registratie van een uniek popgebeuren. maar tevens een document door het gezamenlijk optreden van muziekar- tiesten die blijvende geschiedenis heb ben geschreven. Voor hen, die het popgebeuren in de jaren zestig zelf aktief hebben meegemaakt is „The Last Waltz" een filmisch-muzikaal gebeuren om niet te missen. Om zelf, vanaf de behaag lijke bioscoopstoel, ook mee te ma ken. (Grand 2, eerste week, première Nederland, alle leeftijden). THANK GOD IT S FRIDAY Zoals eerder in deze rubriek ge zegd: Saterday Night Fever" heeft een nieuwe rage ontketend: disco films. Of je daar nu zo gelukkig mee moet zijn, valt te betwijfelen. Na het succes van John Travolta (nog steeds te zien in Cinema 1nu voor de zevende week) moet gekon- stateerd worden, dat pogingen om dit succes te evenaren, vooralsnog zijn mislukt. „Thank God it's Friday" heeft in ieder geval wel voldoende muziek (met Donna Summer en de Commadores, om maar iets te noe men) maar het verhaal is gewoon niet om aan te zien. Het regie-debuut van de voor mij 'totaal onbekende Robert Klane is niet meer dan een muziekfilm (met de nadruk op mu ziek) en nog niet eens zo'n beste, tenzij men de goedkope humor ho gelijk waardeert. Het verhaal is opgehangen rond een discotheek, The Zoo, waar een dans wedstrijd wordt georganiseerd. Deze wedstrijd zal muzikaal worden begeleid door de Commadores, die echter maar niet op komen dagen, zodat discjockey Bobby Speed (Ray Vitte) moet trachten de zaak muzikaal aan de gang te hou den. Terwijl die zich overigens keurig van zijn taak kwijt, zwerft de kamera langs de bezoekers van de discotheek om zo nogal fragmentarisch de proble men, moeilijkheden en mogelijkheden van enkele van hen verder uit de doe ken te doen. Een danser, die de dans wedstrijd wil winnen, een jubilerend echtpaar, een zangeresje, een jon geman, die een afspraak heeft met een Scène uit „The Getaway" schone onbekende, door een computer uitgezocht, etcetera. Dat alles wordt door elkaar gehutseld om de nodige verwikkelingen op te kunnen leveren en wellicht ook om de onmacht van regis seur Klane en scenarioschrijver Barry Armyan Bernstein om een goed film verhaal te schrijven, te maskeren. Ze zijn daarin niet geslaagd. Maar voor wie de discomuziek het belangrijkste is en voor hen, die zich ook altijd goed weten te vermaken met de goedkope humor uit tal van Amerikaanse TV-series van de lopende band, die zullen zich aan „Thank God it's Friday" niet zo snel een buil vallen (Grand 3, eerste week, alle leeftij den). THE GREAT RACE: OP NIEUW LACHEN In de zestiger jaren zijn ver-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 11