„The turning point" vrouwenfilm over ballet van uitstekende kwaliteit Böe6I ,La menace", spannende hriller met Yves Montand MERG IE Ayler Na zes maanden ging hij terug naar Frankrijk en liep hij stage bij „Un homme de trop". Hij werd assistent van Corman, Bernard Paul, Marcel Camus, Costa-Gavras, José Giovanni en Mi chel Drach, maar hij bleef niet de eeuwige assistent-regisseur In sa menwerking met Jean-Claude Carrière schreef hij in 1973 France Société Anonyme", over een man in een plastic koker in de toekomst geconserveerd, die zich het Frankrijk van de jaren ze ventig herinnert Michel Climent be schreef de film als ,,mooi als een ont moeting tussen Brecht en Jarry op een montagetafel" Daarna volgde in 1975 .Police Python 357", met Yves Mon- tand, Simone Sinoret, Francois Périer en Stefania Sandrelli, over een poli tieman die een onderzoek instelt, we tende dat hij zelf de dader is. Daarna wilde Corneau de zaak verfilmen voor Montand, op een scenario van Jorge Semprun, maar toen ook Yves Boisset hetzelfde onderwerp ging behandelen in ,,Lejuge FayardditleShériff trok hij zich teruq en begon hij met Daniel Boulanger,,Laménage" teschrijven, al tijd weer voor Yves Montand, die ook vindt dat Corneau ,.L' un des grands, des trés grands parmi les metteurs en scène qui arrivent" is. (V.) IN HET KORT Hoewel veel films op het programma van de Amersfoortse bioscopen al me nige week draaien, toch - als tus senbalans en als geheugensteuntje - een overzicht van de komende week draaiende films in Amersfoort. Convoy gaat in Grand 3 de derde week in. Deze film van Sam Peckinpah gaat over vrachtwagenchauffeurs, die genoeg krijgen van de pesterijen van de politie en in opstand komen Ze knjgen al snel talrijke collega's mee, die samen een lange karavaan vormen in de strijd tegen het gezag Ontdaan van alle fraaie franje een film zonder verhaal, met mild geweld, maar wel met veel grappige situaties met vrachtwagens en hun berijders, voor wie van achter volgingen e.d. houdt. Met Kris Kris- tofferson en All MacCraw in de hoofd rollen. (16 jaar) The manwiththegoldengun. Roger Moore als James Bond in een prima avonturenfilm (spionage als u wilt). Vierde week, Grand 4 (12 jaar) The Medusa touch. Richard Burton als een geesteszieke telekinist, die met zijn geest in staat is rampen te veroor zaken. En die gebeuren dan ook prompt. Goed gemaakte thriller. (Grand 5, 16 jaar) Pinkeltje. Voor de negende week beleven Pinkeltje en de zijnen de aan trekkelijk verfilmde avonturen, zoals die door meneer Dick Laan zijn opgete kend. Met Aart Staartjes als Pinkeltje. Een succes, ook in Amersfoort, waar de film meer dan 10.000 bezoekers trok. (alle leeftijden) Saterday Night Fever. John Travoïta schittert in deze disco-film, op prima muziek van de Bee Gees Al weer voor de elfde week. Overigens is de tweede Travolta-film alweer op komst: ,,The Crease" met Olivia Newton John aan de zijde van deze ster in opkomst, (alle leeftijden, Cinema 1) The Sound of Music. Julie Andrews en Christopher Plummer in één der grootste filmhits aller tijden. Nu alwéér voor de 4e week De Familie Trapp in beeld en muziek. (Cinema 2, alle leeftij den). Once upon a time in the West. Eén van de betere westerns, gemaakt door de Italiaanse specialist Sergio Leone. Opnieuw in Amersfoort voor hen, die er maar niet genoeg van kunnen krijgen. De mannelijke tegenhanger van de Sound of Music, zou je kunnen zeggen, (eerste week, Euro Cinema, 16 jaar) Assepoester. In de kindervoorstellin gen van Euro Cinema deze week aan dacht voor Walt Disney's Assepoes ter", geheel Nederlands gesproken. Venus zonder vijgeblad. Sex in Duo 1waar in de nachtvoorstellingen ,,Een goeie haan is niet vet" wordt ver toond, een verhaal over twee klus jesmannen op de sextoer. Uit Duits land. (beide films, 16 jaar) Crash..Crash" is een ietwat vreem de film, met aan de ene kant spanning en mysterie en aan de andere kant de gruwel van occulte wraak. Het is een verhaal van een jonge vrouw, die een auto-ongeluk krijgt door toedoen van haar eigen hond. De eigenlijke aan stichter blijkt haar man te zijn, die kreupel is als gevolg van een auto-on geluk. Je zou de film dan ook kortweg samen kunnen vatten als een film over auto-ongelukken, maar er is véél meer Voordat de vrouw, Kim, een ongeluk kreeg, had ze een vreemd amulet op de rommelmarkt gekocht. Het is dit amulet, dat er de oorzaak van is, dat zelfs vanaf het ziekbed wraak wordt genomen op de echtgenoot. Ook hier is sprake van een soort geestelijke kracht, een oc culte telekinese, waarmee dood en ver derf wordt gezaaid. Een merkwaardige film, maar toch interessant, ondanks het niet helemaal uitgewerkte gegeven rond het amulet Overwegend horror. (Duo 2,12 jaar) In de nachtvoorstellin gen van Duo 2 kan men kijken naar een reprise van ,,De man uit Hongkong". (16 jaar). filmagenda Amersfoort 24 augustus t/m woensdag 30 augustus 1978 Grand 033-14632. Telefonisch plaatsbespreken van 12.00-21.00 uur. Grand 1 The Turning Point, 16 jaar. donderdag en vrijdag: 13.45-18.45-21.30 uur; zaterdag, dinsdag en woensdag: 18.45-21.30 uur; zondag: 16.15— 18.45-21.30 uur. Grand 2 Bedreiging (La menace), 16 jaar do, vr, zat en woensdag 13 45-18.46-21.30 uur; zondag: 13 45-16.15-18 45- 21.30 uur; dinsdag: 18.45-21.30 uur. Grand 3 Convoy, 16 jaar do, vr, zat en woensdag: 13.30-18.30-21.15 uur; zondag: 13.30-16 00-18.30-21.15 uur, dinsdag: 18.30-21.15 uur. Grand 4 The man with the golden gun, 12 jaar. do, vr, zat en woensdag: 14 00-19.00- 21.45 uur; zondag: 14.00-19 00-21.45 uur; zondag 14.00-16.30-19.00- 21.45 uur. dinsdag: 19.00-21 45 uur. Grand 5 The Medusa touch, 16 jaar. do, vr, zat en woensdag: 14.00-19 00-21.45 uur; zondag 14.00-16.30-19 00-21.45 uur. Grand Pinkeltje, a.l zat, zon- en woensdag middag: 13.30 uur Cinema 033-18900 Cinema 1 Saturday night fever, 16 jaar Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur; zondag. 13.45-16.15-18 45-21.30 uur. Cinema 2 The soun of music, a.l. Dagelijks: 13.30-20.00 uur Euro 033-33655 Euro Once upon a time in the west, 16 jaar. Dagelijks: 13.45-20.00 uur; zaterdag en woensdag alleen: 20 00 uur KINDERVOORSTELLINGEN Euro Assepoester, a I. Woensdag: 13.45 uur; zaterdag: 13.45-16.15 uur Duo 033-16562 Duo 1 Venus zonder vijgenblad, 16 jaar. Da gelijks: 14.15—19.15—21.30 uur; zon dag: 14.15-16.30-19.15-21.30 uur Crash, 12 jaar Dagelijks: 14 00-19.00- 21.15 uur; zondag: 14.00-1615- 19.00-21 15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 Een goeie haan is niet vet, 16 jaar. Vrij dag- en zaterdagavond: 24.00 uur. Duo 2 De man uit Hong-Kong, 16 jaar. Vrij dag- en zaterdagavond: 23.45 uur. uunutnuMuzfMUUuoiuo ia/o iï* OOR BERT VOS (MERSFOORT - De groep echte ballet-liefhebbers is niet groot. Ballet is hte kunst en je moet het begrijpen, eerder nog: aanvoelen. Je moet de loonheid van het lichaam in beweging op prijs stellen in kombinatie met iziek, die meestal tot het klassiek genre behoort. Persoonlijk behoor ik niet de enthousiaste aanhangers, die ademloos de verrichtingen van Noere- iaanschouwen om na afloop in een daverend applaus uit te barsten. Ik heb en verstand van ballet, ook al is het erg plezierig om er enkele fragmenten n te zien. Een hele avond, nee, dat is niet aan mij besteed. Toch heb ik van I begin tot het einde genoten van „The turning point", een schitterende lletfilm van regisseur Herbert Ross. Maar dat komt - denk ik - omdat „The ning point" méér is dan een balletfilm. Het is een boeiend verfilmd verhaal ter twee vrouwen (knappe prestaties van Shirlev MacLaine en Anne Banc- t) over hun leven, hun werk en hun beslissingen. Voeg daarbij de razend- appe prestaties van de balletdanser Mikhail Baryshnikof en je hebt een film. echt de moeite waar is om te gaan bekijken. :en tweede „verrassing" uit het programma van de komende bioscoop- ek is de Franse thriller van regisseur Alein Corneau met Yves Montand in hoofdrol: „La Menace", De Bedreiging. Een erg goed gemaakte thriller met i gruwelijk en onverwacht slot. Overigens vallen er in Grand twee dagen (maandag en dinsdag wegens verbouwing gesloten). Iets om rekening jee te houden. IE TURNING )INT OEDE fROUWEN" FILM „unce upon a time in the west". Onder meer Shirley Mac- line heeft er jaren achter in bij de Hollywood-bazen i gehamerd, dat er te iinig films werden ge- aakt met grote vrouwen- Hen. Dezelfde Shirley hittert samen met Anne incroft in de typische rouwen"-film „The tur- ng point". En met ouwenfilm bedoel ik dan et een emancipatiefilm als Agnes Varda die bij- orbeeld maakte met 'Une chante l'autre pas", aar een film, die ten- nste niet grotendeels jrdt gevuld met het ster- re geslacht in de hoofd- llen.Trpgweiis, yooj een ïancipatiefilm moet je og) niet bij Hollywood inkomen, want dat genre commercieel onver- >opbaar luidt het credo in ize Amerikaanse film- ad. „The turning point" is et alleen een film, met 'ee grote vrouwenrollen, aar gaat bovendien over illet. Twee faktoren, die et bepaald kunnen bij- agen tot een succesvolle ulatie. Toch leverde re- >e laatste jaren word je steeds vaker ionfronteerd met een vrouw achter stuur. Geen opzienbarend nieuws, I u zeggen en zo is het. Bovendien ik alle, ruimschoots geëmancipeer- vrouwen bestalle ruimte toewensen 's heren wegen. Ik behoor tot het ndenkende deel van het nobele nnenvolk, denk ik. Toch bekruipt me nu en dan het gevoel, dat dat uw volk toch wel wat attenter dient te i. Vrouwen hebben vaak een hekel i knopjes („daar heb ik geen ver- nd van hoor") om later met de han- i in het haar te zitten als ze een in wikkelde stereo-installatie aan wil- zetten, maar er met geen mogelijk- d geluid uit kunnen krijgen. Hoe wil 'ou geëmancipeerd raken als je juist soort zaken aan man-lief overlaat? letzelfde geldt voor die auto. eg er het monopolie van de heer des les, waar de hele familie met gezag en opkeek. Tegenwoordig een fa- aal gebruiksvoorwerp, waar ook de uw des huizes met evenveel gemak 'ruik van maakt. Soms tot ergenis i de man, die toch al zoveel moeite 'ft om gelijke tred te houden met de wikkelingen en daarom schoor- tend toestaat, dat. hij een dag ge- ik moet maken van fiets en nbaar vervoer, terwijl de auto die I onder vrouwelijk beheer wordt ge ef. iaarom is dit verhaaltje bestemd r al die mannen, die een schrale 'st nodig hebben tijdens hun fiets- bt van en naar hun werk. Ik maakte kortgeleden mee, ergens onder- 1 „in den lande". Auto's hebben zo gisseur Herbert Ross, me de dankzij ook de meer dan voortreffelijke acteer prestaties van MacLaine en Bancroft, een uitstekende film af, die ook voor de niet ballet-liefhbbers van het begin tot het einde zal blij ven boeien. Ross vertelt in Turning Point" het verhaal van twee boezemvriendinnen, beide ballet-danseressen in hetzelfde gezelschap, die op een gegeven mo ment uit elkaar gaan. Emma (Anne Bancroft) om tot steeds g rotere hoogten te stijgen als balletdanseres, Deedee (Shirley MacLaine) om te gaan trouwen en een gezin te stichten. Belangrijke factor: ook Deedee zou in aanmerking gekomen zijn voor de rol van prima ballerina als ze niet zou hebben afge haakt. - Na twintig jaar ontmoeten de beide vriöndthnert elkaar weer. Deedee heeft- inmiddels een volwassen dochter, die zelf een uitstekende balletdanseres is geworden. Op het moment dat beide vriendinnen elkaar ontmoeten, herleeft het verleden en vraagt Deedee zich af, in hoeverre haar beslissing van twintig jaar geleden vrijwillig is geweest of ge nomen onder de druk der omstan digheden (ze was toen zwanger) en door de aandrang van haar vriendin Emma, die door het vertrek van Deedee geen konkurrentie had te vrezen. Kort om: dat beslissende „turning point" van twintig jaar geleden is de draad, waar het verhaal op knappe wijze is opge hangen. „The turning point" is een goed ge maakte film. Dat is zonder twijfel. Shir- nu en dan benzine nodig om voort te bewegen, zodat er in het land tal van aardige pleisterplaatsen zijn aange legd, waar de dorstige auto-kelen gre tig kunnen worden gelest. Benzi nestations noemen ze die plaatsen en de mannen weten waar ik het over heb Terwijl ik bezig was de tank van mijn auto vol te gooien - tegenwoordig word het je wel erg gemakkelijk ge maakt door die zalige zelfbediening - zag ik een aardige vrouw vertwijfeld met de benzineslang in haar hand rondlopen. Ze kwam niet verder dan een meter van de pomp en bleef toen weer enige tijd in opperste verbazing staan. Een beetje stiekem keek ze mijn kant op om dan weer enkele verwoede pogingen te doen de slang in de rich ting van de auto te krijgen. Er zat niet veel kracht achter bemerkte ik. Even later stapte ze in de auto en reed 'em een eindje terug. Weer wat gedrentel met de korte slang. Een eindje vooruit gereden. Nog wat dichter bij de pomp. Kortom: het was een zenuwslopend gezicht. Ook mannen zijn erg nieuwsgierig, dus ik kon me op een gegeven moment niet langer bedwingen Onder het mom van mannelijke hoffelijkheid vroeg ik haar of ik haar wellicht ergens mee van dienst kon zijn. Nu geven vrouwen niet graag toe, dat ze iets niet kunnen of begrijpen (net als de meeste mannen), maar ze was duidelijk ten einde raad. „Als u me nou vertelt hoe ik met die slang bij de benzine-tank moet komen, dan ben ik een heel eind geholpen" was haar verzuchting. Ik schoot - heel onbeleefd - in de lach en heb haar toen verteld, dat het een kwestie van trekken was. „Je moet het weten," troostte ik haar bij het zien van het gezicht dat ze trok na mijn uitleg. „Stom hoor,zei ze. Even later stapte ze glimlachend achter het stuur en zwaaide nog even naar mij. Ze gaf-zoals auto-coureurs heel professioneel zeggen - „een fikse poep gas" en gafmij het nakijken. Dat deed ik dan ook en met enige bewon dering zag ik haar soepel de autoweg opschieten met een vaartje van hon derdtwintig. V. Scène uit „The turning point" met Shirley MacLaine en Anne Bancroft. „The man from Hong-Kong", waarvan standigheden is hij er niet. Dominique probeert eerst Julie met hon derdduizend nieuwe francs over te ha len Henri op te geven, maar als dat niet lukt valt ze het meisje aan. dat snel in haar autootje weg weet te vluchten. Dominique stort zich van een citadel naar beneden. Het onderzoek naar de dood van Mo nique komt op gang. Alle tekenen wij zen erop dat Julie Dominique vermoord zou hebben. Zij wordt gearresteerd door inspecteur Waldeck. Voor Wal deck staat het vast dat Henri mede plichtig kan zijn, omdat hij de erf genaam van Dominique is. Om Julie vrij te krijgen legt Henri een spoor van be wijzen tegen zichzelf, waardoor Wal deck op andere gedachten zal komen. Wanneer hij al het bewijsmateriaal Waldeck in handen heeft gespeeld, zonder dat Waldeck in de gaten heeft dat hij wordt gebruikt, weet Savin voor zijn arrestatie op het laatste moment te ontsnappen naar Canada. Daar begint het tweede deel van zijn plan Hij wordt weer truckchauffeur en zint op een plan dood verklaard te worden, zodat hij in een ander deel van de wereld een nieuw leven kan beginnen met Julie In Canada worden moorden gepleegd op truckchauffeurs en deze misdaden brengen Henri op het idee voor de ma nier, waarop hij zijn dood kan ens ceneren Maar Corneau heeft een ver rassing bedacht voor het einde, iets waar Henri Savin geen rekening mee heeft gehouden en dat voor het ver schrikkelijke en spectaculaire slot zorgt Een slot, dat de liefhebbers van een happy end regisseur Corneau niet in dank zullen afnemen, maar die zowel logisch als afschuwelijk is. En onontkomelijk. Met uitstekende rol len van Yves Montand als Henri Sa- vin, Carol Laure als Julie Manet en Marie Dubois als Dominique Mont- laur. Er wordt voorspeld, dat Alain Cor neau één van de heel grote regisseurs van morgen zal worden Hij is nu vierendertig en heeft drie speelfilms gemaakt. Hij studeerde aan de IDHEC in Parijs af voor montage en regie en ging toen in 1966 naar New York om een film te maken over Free Jazz, met Coltrane, Bill Dixon, Marion Brown, Shepp, Pharaoh Sanders en Albert Scène uit „Assepoester" van Walt Disney. ley MacLaine en Anne Bancroft weten schitterend spel af te leveren, terwijl re gisseur Ross er in slaagt om de bal letscènes tot een zeer wezenlijk deel van de film te maken en niet tot inge laste onderdelen zonder meer. Wat niet wegneemt, dat het een lust voor het oog is, dit ballet binnen het kader van de film. Zelf ben ik zoals gezegd geen liefhebber van ballet, maar Ross is erin geslaagd om mijn aandacht deson danks van het begin tot het eind gevan gen te houden. Shirley MacLaine en Anne Bancroft (dat blijkt vrijwel elk moment in de film) levert in het totaal een karaktervol aan deel. En de mannen dan? zult u een jDeetje verbijsterd afvragen, zijn er dan geen mannen die meespelen? Natuur lijk, de mannen zijn er ook, maar ze hebben in zoverre iets te maken met het verhaal, dat Wayne (gespeeld door Tom Skerritt) met Deedee is getrouwd en de fabelachtige jonge danser Yuri (een vooral artistiek gezien opmerkelij ke rol van Mikhail Baryshnikov) de ge liefde is van Deedee's dochter Emilia. Zoals Deedee twintig jaar eerder wilde bewijzen, dat haar Wayne allesbehalve een homo was, zo worstelt Emilia nu met hetzelfde probleem „The turning point" is zonder meer een excellent gemaakte film, waarin het American Ballet Theatre met zo'n stuk of tien balletten eveneens een wezenlijk aandeel levert, zonder dat Ross het ge voel geeft dat het ballet de hoofdzaak is. Daar zorgen de twee hoofdrolspeel sters trouVvens wel voor, die voortdu rend de aandacht blijven opeisen Tot het emotionele en tevens bevrijdende einde, waarin de twee vrouwen zich met elkaar verzoenen na een emotionele vechtpartij, het uitbarstende resultaat van twintig jaar opgekropte gevoelens en onbeantwoorde vragen en twijfels. Regisseur Herbert Ross heeft met The turning point zonder meer op nieuw een voortreffelijke, sfeervolle film afgeleverd. Ross, die voordien furore maakte met onder meer „The sunshine boys", „Funny Lady" en „Play it again Sam", is sinds zijn debuut in 1969 met „Goodbey mr. Chips" uitgegroeid tot één van de belangrijkste Hollywood-regisseurs. Dat „The turning point" op geen en kel front een oscar haalde, wordt in de filmwereld tot een wonder op zich beschouwd, want een dergelijke on derscheiding zou zowel voor de re gie als voor de actrice-prestaties zonder meer verdiend zijn. Ross smaakte wel de voldoening, dat zijn film „The Goodbye Girl" met onder meer Richard Dreyfuss in de hoofd rol, wèl een Oscar haalde, ook al is „The turning point" wat mij betreft véél beter. Maar dat is de grilligheid van het lot, dat ook filmregisseurs vaker dan eens parten speelt. George Lazenby speelt de hoofdrol in hier een scène. LA MENACE DE BEDREIGING Yves Montand behoort wat mij be treft (met Alain Delon, Michel Piccoli, Gerard Depardieu en Philippe Noiret) tot de beste Franse acteurs van dit moment. Dat bewijst hij onder meer in de film „La Menace" (De Bedrei ging) van een eveneens inmiddels bekend geworden Franse regisseur Alain Corneau. Deze film is in het komende weekprogramma van Grand 5 te zien en het is de moeite waard er naar te gaan kijken. „La Menace" is een psychologische thriller genoemd, ook al is deze film wat harder en onverwachter. Dominique Montlaur is de rijke eige nares van een transportbedrijf, dat door haar minnaar Henri Savin wordt geleid. Henri heeft echter een telefoniste ont moet, op wie hij halsoverkop verliefd is geworden en die een kind van hem verwacht. Dominique kan de situatie niet aanvaarden, probeert hem terug te winnen. Een zelfmoordpoging zet zij niet door. Zij volgt Julie naar een ren dezvous met Henri, maar door om-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 19