\mm\
„Zoem, zoem", daar komen de dodelijke bijen!!
Nieuw rampenspektakel van Irwin Allen
GEVARIEERD
PROGRAMMA
JEUGDWERK
IN LEUSDEN
GOEDE BEDOE
LINGEN
Leusder Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1978
ken uit, heeft kwaad bloed gezet en een
kort geding opgeleverd. De film mocht
onverkort draaien, maar aanvankelijk
werd voor alle zekerheid toch maar ge
kozen voor een coupure van één mi
nuut. Amerika greep in (dat wil zeggen
de produktiemaatschappij) en de film is
nu onverkort te zien. Voor mensen, die
er veel plezier aan beleven Aan ge
weld. En dat zijn er blijkbaar genoeg,
want „Midnight Express" blijft in
Amersfoorfs grootste theater: Grand 3.
(16 iaar).
„Saturday Night Express" heeft het
af moeten leggen tegen „The Swarm",
want deze disco-stamper van het jaar
verhuisde van Cinema 1 naar Grand 4.
Toch maar liefst voor de dertiende week
(dat is méér dan drie maanden lang) te
zien in Amersfoort.
(12 jaar)
Ik ben erg blij met het feit, dat „The
turning point" met Anne Bancroft en
Shirley Maclaine nog steeds voldoende
belangstelling trekt voor nóg een week.
Deze balletfilm over vrouwen of
vrouwenfilm over ballet (zelf invullen)
van regisseur Herbert Ross behoort tot
die zeldzame filmjuweeltjes, waar we
zo nu en dan nog wel eens mee worden
verrast. Naast de fraaie fotografie kan
men kijken naar een goed in elkaar zit
tend verhaal met diepgang over twee
vrouwen en hun leven. Aanbevolen!
(Grand 5, 16 jaar).
Pinkeltje, (inderdaad, tienduizend
kinderen zagen de film al) blijft nog Nu
voor de dertiende week in Grand te
zien.
(Alle leeftijden).
SOS, Atoomonderzeeër gezonken
(Gray Lady Down) begint in Cinema 2
aan de tweede week. Onderhoudend
entertainment over de reddingspogin
gen van de bemanning van een gezon
den onderzeeër, minutieus gefilmd. Met
Charlton Heston en David Carradine in
de hoofdrollen.
(Twaalf jaar).
Once upon a time in the west- ach,
daarover valt niets nieuws meer te ver
tellen. U moet 'em gewoon gezien heb
ben om er over te kunnen praten. (Euro,
derde week, zestien jaar en het kaartje
is duurder dan u gewend bent).
filmagenda Amersfoort
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 7 september t/m
woensdag 13 september 1978.
Grand. tel. 033-14632
Telefonisch plaatsbespreken van
12.00-21.00 uur.
GRAND 1 en 2
Convoy, 16 jaar, dagelijks: 13.30-
18.30-21 15 uur. zondag: 13 30-16.00-
18.30-21.15 uur.
GRAND 3
Midnight express. 16 jaar, dagelijks:
14 00-19.00-21.45 uur, zondag: 14 00-
16.30-19.00-21 45 uur.
GRAND 4
Saturdaynight fever, 12 jaar, dagelijks:
13.45-18.45-21.30 uur, zondag: 13.45-
16.15-18.45-21 30 uur.
GRAND 5
The turning point, 16 jaar. dagelijks:
14.00-19.00-21.45 uur. zondag: 14.00-
16.30-19.00-21 45 uur
GRAND
Pinkeltje, alle leeftijden, zaterdag, zon
dag en woensdag: 13.30 uur
Cinema, tel. 033-18900
CINEMA 1
The swarm, 16 jaar, dagelijks 13.45-
18.45-21.30 uur, zondag: 13.45-16.15-
18.45-21.30 uur.
CINEMA 2
SOS Atoomonderzeeër, 12 jaar. dage
lijks: 13.30-18.30-21.15 uur, zondag:
13.30-16.00-18.30-21.15 uur.
Euro, tel. 033-33855
EURO
Once upon a time in the west, 16 jaar,
dagelijks: 13.45-20.00 uur, zaterdag en
woensdag: a"een 20 00 uur.
KINDERVOORSTELLIN
GEN
EURO
Donald Duck in het wilde westen, alle
leeftijden, zaterdag: 13 45-16.15 uur,
woensdag: 13.45 uur
Duo, tel. 033-16572
DUO 1
Vrouwenkamp, 16 jaar. dagelijks:
14 15-19.15-21.30 uur. zondag: 14.15-
AMERSFOORT - De bekende Amerikaanse producent-regisseur trwin Al-
in (Poseidon Adventure, Towering Inferno) wordt In Amerikaanse filmkrln-
en zo langzamerhand de Cecil B. de Mille van onze tijd genoemd. Nu moet je
tluurlijk van goede huize komen om op dezelfde grandioze wijze massa-
cènes te kunnen regisseren als DeMllle deed, maar Irwin Allen begint al
irdig ingespeeld te raken op dat massa-werk, ook al is de tijd van het hele
rote spektakel met tienduizenden figuranten wellicht voorgoed voorbij,
eze week gaat de nieuwste film van Allen in Nederland (ook in Amersfoort -
inema 1In première. Het is het zoemerige spektakel rond levensgevaarlijke
llrikaanse) bijen, die via Brazilië de VS bedreigen. Iedere steek is dodelijk en
vliegen nogal wat van die lieverdjes rond in Allen's film „The Swarm" (De
werm). Overigens is het idee niet nieuw. Ook in „The Savage Bees" van
tglsseur Bruce Gelier werd ditzelfde onderweip begin dit jaar niet onver-
ienstelijk behandeld. Maar die film had niet de sterren in de hoofdrollen als
The Swarm. Allen heeft Michael Caine, Katherine Ross, Richard Wldmark,
lichard Chamberlain, Olivia de Havilland, Ben Johnson, Lee Grant, Jose
errer, Slim Pickens en Henry Fonda tot zijn beschikking en dat oogt toch
Itijd beter dan wat regisseur Geiler hacf(waarblj trouwens Ben Johnson, die
ok In The Swarm een rol speelt. Een man met ervaring dus...).
OOR BERT VOS
)0DEL!JK GEVAAR
De wilde Afrikaanse bijen blijken
iaar al te zeer een dodelijk gevaar voor
e Verenigde Staten Vooraanstaande
jecialisten (entomologen en im-
lunologen, luchtmacht-en-leger-des-
jndigen) proberen tijdig het gevaar af
wenden, maar ze slagen daar voor-
Isnog niet in. De zwerm wordt steeds
roter en groeit uit tot honderdduizen-
en, miljoenen bijen, die de grootste
edreiding ooit in de geschiedenis van
e VS vormen. Dorpen en steden
loeten geëvacueerd worden. De ramp
chijnt niet meer te stoppen. Ver
killende plannen falen. Er schijnt
een ontsnapping meer mogelijk, ner-
ens is men nog veilig voor de dodelijke
ngels.
Wat dat betreft is Allen's film wel de-
elijk een gigantisch spektakel met
uizenden figuranten geworden.
HOGELIJK IN DE TOE-
0MST
Wat in deze angstaanjagende ram-
anfilm aan de argeloze toeschouwer
ordt voorgetoverd (dankzij onder
neer de speciale effecten van Howard
jnsen), behoort tot de reële mogelijk-
jden in de nabije toekomst, zoals bij
oorbeeld een nieuwe pestepidemie
(zo meesterlijk beschreven in de roman
„De zwarte dood" van John S. Marr en
Gwyneth Cravens) ook tot de mogelijk
heden behoort. Je moet er niet aan
denken, dat bijen ooit nog eens de dood
van miljoenen mensen zullen gaan be
tekenen. Ik heb nu al een lichte angst
voor die overigens toch erg vrede
lievende beestjes, maar na het zien van
de films over dodelijke bijen, bekijk ik ze
al weer heel anders.
Dodende Afrikaanse bijen bestaan.
Zij vallen aan en doden. Ze zijn nu op
weg van Brazilië in Noordelijke richting,
nadat ze daar uit de Afrikaanse bifge-
muteerd waren, zo'n 23 jaar geleden.
Gevallen van dodelijke steken zijn al
waargenomen in Brazilië, Gyana, Peru,
Venezuela en in midden-Amerika.
i
FILM VOL STUNTS
Irwin Allen heeft alle mogelijkheden
benut om het angstaanjagende van
maar liefst 22 miljoen dodende bijen in
beeld te brengen. Samen met stunt
coördinator Paul Stader werden de
miljoenen bijen (allemaal ongevaarlijke
huisbijen) gebruikt in verschillende
(soms gruwelijke) scènes, waarbij de
mens het slachtoffer wordende van de
gevleugelde massa doders Brandende
steden, het ontploffen van een atoom
installatie, ontspoorde treinen, kortom:
de superramp ontrolt zich voor uw ogen
op het doek.
Hebt u dat nou ook wel eens? Dat
u iets hebt staan, op zolder of zo,
waar u zelf niets meer mee doet,
maar waarmee u anderen een
enorm plezier mee kunt doen? Als
het u overkomt, dan zult u ook zo'n
heerlijk welvoldaan gevoel hebben
van: ik heb een ander een plezier
gedaan. Ik kan dat begrijpen en
mijn schoonzus zeer zeker, want
die doet anderen graag een ple
ziertje en ervaart vaaKdatplezierige
gevoel dat ik zojuist heb omschre
ven. Neem nou vorige week. Wordt
ze gebeld door een volslagen on
bekende, die vraagt of ze misschien
in het bezit is van een box Na een
korte stilte (een dergelijk telefoon
gesprek voer je niet dagelijks,
nietwaar?) bevestigde mijn
schoonzus het uitgesproken ver
moeden van de vreemdeling aan de
overkant van de lijn. Ja, dat dacht ie
al, want een kennis van hem had het
verteld. Of die box nog gebruikt
wordt. ,,Nou nee", zei m'n schoon
zus, zij het een tikkeltje aarzelend,
,,dat is niet de bedoeling". Dat ver
heugde de man erg en hij vroeg of
het niet wat onbeleefd was te vra
gen of hij die box kon overnemen.
Pas getrouwd weinig geld en, u
kent dat wel. Ja m'n schoonzus
kende dat gevoel nog best en ze
had volledig begrip voor de verlan
gens van deze voor haar onbeken
deheer. „Ik zal er met m'n man over
praten en als ik uw adres kan krij
gen, dan brengen we de box, als
het goed is". Het adres was vlot
verstrekten de meneer bedankte bij
voorbaat erg hartelijk voor de box in
aankomst.
M'n zwager vond het een goed
idee. Het was toch niet de bedoe
ling om aan een derde kind te den
ken, dus die box kon best dienst
gaan doen in een jong gezin, waar
een dergelijk handig geval erg wel
kom is. „Weet /e wat?" zei m'n
schoonzus, gul als altijd,dan doen
we er wat babykleertjes bij". Dat
was afgesproken en terwijl de ba
bykleertjes bij elkaar werden ge
zocht kwam ook het baby-badje
boven water, kompleet met stan
daard, het commode-kleedje en
allerlei andere nuttige atnbuten om
het jonge léven warm tè houden en
zo.
De volgende dag - een zaterdag
- werd het bij elkaar gezette spul in
de auto geladen. Op het laatste
moment werd de met kant beklede
wieg op de imperiaal vastgezet,
want de spijkerstofkinderwagen
stond al volgepropt op de achter
bank. Baby-badje met standaard
en box in de achterbak, kortom: „ik
heb m'n wagen volgeladen".
Met een toch wel lekker gevoel
van: nu zullen we dat jonge ge
trouwde stel eens eventjes lekker
verrassen, werd begonnen aan de
tocht naar het opgegeven adres.
Een flatgebouw, bovenste verdie
ping. Om de verrassing kompleet te
maken, werden alle spullen zonder
al teveel ophef naar boven ge
sjouwd (een lift zou toch wel ge
makkelijk zijn geweest) en voor de
deur van het jonge stel gezet.
Er werd vlot opengedaan door
een (inderdaad) jongeman, die m'n
zwager en schoonzus met lichtelij-
ke verbijstering aanstaarde. „U
bent de man die een box nodig
heeft?" Een glimlachende bevesti
ging. ,,U hebt de box meegeno
men!" Dat hadden ze. Of meneer
maar even wilde helpen de spullen
naar binnen te sjouwen. Dat wilde
meneer wel, ook al keek hij een tik
keltje vreemd tegen al die baby
kleertjes aan, en die wieg, die kin
derwagen en dat babybadje met
standaard. „Mooie box", zei de
man en bekeek het bruinhouten ge
val met kennersblik. ,Ja, die was
niet goedkoop, maar we hebben
hem niet meer nodig, we zijn blij, dat
we u er een genoegen mee kunnen
doen". De man knikte. „Niet te klem
ook", zei hij.
Nee, de kinderen hadden alle
ruimte gehad, vertelde m'n schoon
zus en - belangstellend - „Wan
neer is de uwe op komst?"
De stilte was verbijsterend. Me
neer keek nietbegrijpend naar mijn
stralende schoonzus, die plotseling
in de gaten had, dat er iets niet
klopte.
Toen schoot de man in een luide
lach. Dat nam enige tijd in beslag.
„Sory hoor", snikte hij tenslotte nog
na, „ik., wel, kijk, die box hé? Die
box is voor..." Hij liep de gang ver
der in en riep: „Marko! Kom!" De
deur vloog open en mijn zwager en
schoonzus keken naar een enorme
bouvier, die kwispelend om hen
heen holde.Marko", zei de man en
schoot weer in de lach, „je box is
gekomen Voor jou en de kleintjes.
En die kleertjes en die wieg en dat
babybadje... Allemaal voor jou..."
Op de terugweg zei m'n schoon
zus na een lange stilte: „Goed, dat
we de kleertjes, de wieg, de kin
derwagen en het babybadje nog
hebben. Misschien kunnen we een
ander er een plezier mee doen".
Mijn zwager zweeg
De scène uit „Midnight Express", die aanvankelijk zou worden geknipt: de
scheldpartij van de hoofdrolspeler tegen de Turken voor de Turkse recht
bank. (zie ook: Films in het kort).
Donald Duck In het wilde westen.
Deze western-tekenfilmpjes van Do
nald Duck waren al eens eerder in
Amersfoort te zien. Nu terug van weg
geweest. In de matineevoorstellingen
van Euro Cinema.
(Alle leeftijden).
Tenslotte aandacht voor de Duo
films. In Duo in de weekvoorstellingen
„Vrouwenkamp" (en u kent het genre)
en in Duo 2: Bezeten. Een horror-film.
In de nachtvoorstelling van Duo 1„Es
cortservice op z'n Deens" en in Duo 2
het al eerder besproken „Catastrofe
1999"
Alle voorstellingen: 16 jaar.
16.30-19.15-21.30 uur
DUO 2
Bezeten, 16 jaar, dagelijks: 14.00-
19.00-2115 uur, zondag14.00-16.15-
19 00-21.15 uur
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1
„Escortservice" op z'n Deens, 16 jaar,
vrijdag en zaterdagavond: 24.00 uur.
DUO 2
Catastrofe 1999,16 jaar, vrijdag en za
terdagavond: 23.45 uur.
LEUSDEN - Zoals ieder jaar or
ganiseert de Herv./Gereform.
Jeugdraad in Leusden als start van
het nieuwe seizoen een jeugdweek.
Ook dit jaar heeft de jeugdraad
ernaar gestreefd een programma te
maken, wat voor een ieder iets fijns
heeft te bieden.
Zo. 10 sept.: Jeugddienst-Pon ge
bouw, Ds. J. Weernekers, m.m.v. Re
formation, aanvang 10.00 uur.
Ma. 11 sept.: Film en discussie over
druggebruik, 'tClaeverenblad, aanvang
20.00 uur
Di. 12 sept.: Volksdansen, 't
Claeverenblad. aanvang 19.30 uur.
Wo.-middag 13 sept.: Spelmiddag,
kinderen t/m 10 jaar, 't Claeverenblad,
aanvang 14.00 uur.
Wo.-avond 13 sept.: Barbeque-
avond, 't Claeverenblad, aanvang
20.00 uur.
Do.-avond 14 sept.: Komische film
met Louis de Funès, aanvang 19.30
uur, Marcuskerk
Vrlj.-avond 15 sept.: Dropping, leef
tijd vanaf 16 jaar, vertrekpunt 't
Claeverenblad, aanvang 19.30 uur.
Za. 16 sept.Landenmarkt van 10.00
tot 16.00 uur 't Claeverenblad, met o.a.
ponyrijden, Rad van Avontuur, Rondrit
door Leusden met paard en wagen,
bloemschikken, touwtje trekken enz.
Za.-avond 16 sept.: Soos-avond
m.m.v. groep Zimrah, 't Claeverenblad,
aanvang 20 00 uur.
Zo. 17 sept.: Jeugddienst, Mar
cuskerk, Ds. J. Kooman, m.m v. Gos
pelgroep, aanvang 10.30 uur.
Een deel van „De zwerm", te zien In de nieuwe spektakelfilm van Irwin (Towering Inferno) Allen.
Scène uit de nieuwste rampen-produktie van regisseur Irwin Allen: „De Zwerm" (The Swarm), waarin miljoenen
dodelijke bijen zijn begonnen aan het uitroeien van de (Amerikaanse) mensheid
Daarnaast heeft Allen zowaar nog tijd
gevonden om de hoofdfiguren in dit gi
gantische drama ook nog hun persoon
lijke besognes te laten beleven. Zoals
het stevige konflikt van Michael Caine
met Richard Widmark, of Olivia de Ha
villand met haar twee minnaars, de ro
mance van Cain met Katherine Ross en
zo kunnen we nog even doorgaan. Niet,
dat regisseur Allen daar nou erg diep in
duikt en veel tijd aan besteed, maar het
is in het totaal toch meegenomen Een
tikkeltje menselijkheid tussen al die
beestachtige taferelen is nooit weg, zal
ie gedacht hebben en het geeft de toe
schouwer in ieder geval de kans zich
beter te identificeren met de hoofdfigu
ren.
De zwerm is gebaseerd op de roman
van Arthur Herzog. De muziek is van
Jerry Goldsmith en de fotografie van
Fred J. Koenekamp. „De zwerm". Na
afloop zoemen je oren, maar gelukkig
blijft het daarbij. Totdat in de cinema
tografie een methode wordt uitgevon
den om pijn over te brengen op de kij
ker Maar dat zal wel héél verre toe
komst worden en tegen die tijd zullen er
maar weinig mensen zijn, die zich met
plezier laten steken door duizenden bij
en terwijl ie rustig in de comfortabele
bioscoopstoel zit te kijken
(Cinema 1, eerste week, 16 jaar. Ne
derlandse première).
CATASTROFE 1999
Zoals u misschien weet, behoor ik tot
de toch nog blijkbaar beperkte groep
science fiction-liefhebbers. Vandaar,
dat ik wat aandacht wil besteden aan de
film, die deze week in Duo 2 van start
gaat, de Japanse SF-fitm „Catastrofe
1999".
Deze film van regisseur Toshio Ma-
suda is gebaseerd op één van de vrij
befaamde uitspraken van de profeet
(voorspeller) Nostradamus, die de toe
komst in verschillende geschriften zo'n
400 jaar geleden op frappante wijze
blijkt te hebben voorspeld, zeker als
men afgaat op alles wat tot nu toe is
uitgekomen. Eén van zijn voorspellin
gen was, dat de mensheid in juli 1999
ten onder zal gaan door zelfvernieti-
9"?Fu kan zelfvernietiging natuurlijk op
verschillende manier plaatsvinden,
maar Masuda heeft gekozen voor een
vermenging van enkele mogelijke oor
zaken. Naast voedseltekort en mi
lieuvervuiling, raakt de wereld politiek in
de knoop en het één lokt het andere uit.
Afgezien van het feit, dat ik wel betere
theorieën over de laatste dagen van
deze turbulente wereld heb gelezen, is
deze film van Masuda toch niet onver
dienstelijk gemaakt. Deze Japanse re
gisseur zoekt het niet in een subtiel
verteld verhaal met aanwijsbare hoofd
personen, maar in het massale. In grote
lijnen vertelt de film de oorzaak van de
ze laatste wereldbrand alvorens Masu
da overgaat tot in het tonen van deze
apocalyps. Ik weet niet, of u wel eens
Japanse films hebt gezien over Godzilla
en consorten, nou, de effecten in „Ca
tastrofe 1999" lijken daar wel wat op,
ook al is het geen film over voorwereld
lijke monsters.
„Catastrofe 1999" is interessant om
naar te kijken, met niet onverdienstelij
ke ramp-effekten, die de catastrofe van
de ondergang der wereld beeldend op
het doek brengt. Toch bleek ik naafloop
met het gevoel zitten, dat het allemaal
toch net iets te oppervlakkig is ge
bracht.
(Duo 2, nachtvoorstelling, 16 jaar).
IN HET KORT
Convoy blijft in Grand 1 en 2. Moder
ne cowboys met de vlam in de pijp sa
men in protest tegen de overheid. Kris
Kristofferson als vrachtwagenchauffeur
Rubber Duck, die tal van collega's
meekrijgt na een gevecht met de politie.
Regisseur Sam Peckinpah op de milde
toer en dat is eventjes wennen. Voor de
rest amusant spektakel, zonder verhaal
weliswaar, maar wel met leuke dialogen
en fraaie opnamen.
(16 jaar).
Midnight Express. Deze geweld
dadige film van regisseur Alan Parker
over een Amerikaanse hasj-smok-
kelaar in een Turkse gevangenis, heeft
al heel wat beroering in Nederland en
daarbuiten gebracht Parker is be
schuldigd van fascisme en vooral de
scène, waarin de hoofdfiguur een reeks
beledigingen in de richting van de Tur-