.L'Hotel de la plage", akantiekomedie van een tintelende Michel Lang BEREKEN! „Calmos", een film over mannen-emancipatie....: venijnig, maar toch leuk BERT VOS Leusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 14 SEPTEMBER 1978 filmagenda Amersfoort ten huwelijk en biedt haar een fabu leus royaal huwelijkscontract aan. (Grand 4 - eerste week - 12 jaar) WIE NIET WEG IS IS GE ZIEN De nieuwste film van de Franse ko medie-regisseur Claude Zidi (maker o.m. van de nieuwste Louis de Funès- film) „Wie niet weg is is gezien" heb ik helaas nog niet gezien, ik was toen weg. Vandaar dat ik u in deze rubriek niet veel wijzer kan maken. Misschien de volgende week, als ik niet weg ben en de film kan gaan zien. In de hoofd rollen Jane Birkin en Pierre Richard. (Cinema 2 - eerste week - alle leef tijden) - De filmliefhebbers kunnen deze week weer een beetje hun ophalen. Naast de gebruikelijke prolongaties en reprises levert het van de Amersfoortse bioscopen in ieder geval vier nieuwe Ia op: „Hotel de la plage" van de Franse regisseur Michel Lang (een rukkelijke vakantiekomedie), „The Greek Tycoon" (een verfilmde wer- ijkheid die niet erg sterk overkomt) „Wie niet weg is, is gezien", („La irse a l'échalote" (een lachfilm van Claude Zidi) en „Vrouwen? Praat me er t van (Calmos, een merkwaardige, maar zeer boeiende komedie over nnen, die genoeg hebben van vrouwen). Voeg daarbij drie interessante is in het Filmhuis Amersfoort (Hustruer, Labyrinth en The Story of Sin) en zullen maar weinig filmliefhebbers zijn, die deze week geen keus kunnen ken. Bovendien blijft natuurlijk een deel van vorige week overeind: Mid- ht Express in Grand 2, Convoy in Grand 3, The Swarm in Cinema 1Once on a time in the West in Euro Cinema. HOTEL DE LA PLAGE leginnen we deze week met de erg telende komedie van de Franse jisseur Michel Lang: „'L Hotel de plage", avonturen van vakantie- ngers in een klein toeris- iplaatsje aan de Bretonse kust vol fkenbare situaties. Een film, die ens doet denken aan de vermaar- „Monsieur Hulot met vakantie" I Jacques Tati, ook al ligt de hu- r (toch wel typisch inherent aan ristenplaatsen) wellicht op een ander niveau. Lang is wat dat treft wat moderner van aanpak en et de jeugdige overmoed op litterende wijze te kombineren et de soms grappig aandoende hijnheiligheid der ouderen, die Eigenlijk", zei de man isf me, ,,heb ik geen plezier meer in leven" Het was een door het leven ekende man. Met een gegroefd ge it en een prachtige bos grijs haar. ar verder zag hij er helemaal niet zo msmoe uit Toen ik hem verbaasd ikeek, zag ik z'n twinkelende ogen ik had sterk de indruk, dat ie me in maling nam Waarom dat?" vroeg vant ik wilde z'n spel niet bederven ieder mens heeft nu eenmaal het ht om zich zo nu en dan uit te spre- Of zou dat recht moeten hebben. Heb je de kranten dan niet gele- i°" Hij zei het nu op een ernstige, nber gedragen toon en ik schrok h een beetje, want het was best gelijk, dat ik de laatste ramp in het reldgebeuren gemist had. Ik ludde mijn hoofd. ,,Die van vandaag niet, is het een grote ramp?" hl keek me bedachtzaam aan. ,,Dat er maar aan wat u erg vindt. Kijk, er verschillende soorten rampen. Er rampen die op dit moment bij wijze spreken gebeuren en rampen op gere termijn. Waar ik het over heb is typische lange termijn-ramp", h", zei ik en ging er wat beter voor en, want het gesprek begon zowaar interessant te worden .Vertel js". Weef je wat chips zijn?" M'n eerste tochten gingen uit naar die knis- snde knabbeldmgetjes, waar de mensheid zo'n plezier aan be ft op tijden dat ze niks anders te m hebben. Krokante aardappel tjes?" probeerde ik Hij schudde zwang zijn hoofd. ,,U bent niet bij de meneer", zei hij, plotseling weer irgaand op de beleefde u-vorm. 3f hebben er meer tegen me ge- |d", mompelde ik schuldbewust en ti hem vol verwachting aan. Hij >lde de zachte wenk en begon zijn todracht zoals een leraar voor de s begint aan een les, waarvan hij de Wsf mogelijke ellende verwacht, tijk meneer, u hebt het over kro- Ve aardappelschijfjes. Tja, de een 61 nu eenmaal meer dan de ander twaar? De moderne chips, daar la/ de kranten vol over staan, dat zijn 'e piepkleine dingetjes die ze ge- tien m de computers. Wat zeg ik, 'dingen zijn de computers!" „Aha", ik. [tiist, nu weet je waar ik het over Goed, die chips dus, die Wieme computertjes zijn zo klein, Jz ze bij wijze van spreken overal kunt gebruiken. Ze kunnen alles to het nobele mensdom regelen, de krant er maar op na. best willen, maar dan liever wel zo gekamoufleerd mogelijk. Er zijn recensenten, die beslist niet tegen dit soort humor kunnen Peter van Bueren in de Volkskrant: „Iedere leerling-scenarioschrijver die met dit idee zou komen, kreeg te horen of het niet wat origineler zou kunnen. Maar Michel Lang maakte het scenario voor zichzelf en dus kwam er een film van. Humor dus", besluit Van Bueren wat zurig. Als hij bedoelt, dat het een pre tentieloze film is, dan heeft hij gelijk. Het is geen Ingmar Bergman-film of eentje van Werner Fassbinder. Maar soms maak ik me wel eens kwaad als mensen dan zeggen, dat het een film van niks is, zonder inhoud, zonder waarde. Honden bijvoorbeeld, honden kun nen zo n ding in hun lijf krijgen en dat ding regelt dan keurig netjes, waar dat dier wél en niet z'n drol neer mag leg gen. In iedere deur komt zo'n chip en gegarandeerd dat die deur alleen maar open gaat als je dat zelf tegen em zegt. Anderen kunnen s traks zo veel schreeu wen wat ze willen, maar die deur blijft dan potdicht. Met chips meneer, zijn de mogelijkheden onbeperkt Neem nou de auto. Nou zit je achter het stuur met het zweet in je handen. Niet nodig meer. Een zo'n chip je en huplakee, al les wordt vanzelf geregeld. Starten, wegrijden, de goede weg kiezen, par keren, noem maar op En de parkeer- schijf wordt automatisch bijgesteld als dat nodig mocht zijn". Hij keek me aan „Nou? Voel je water aan de hand is? Zie je de ramp?" Nou ben ik nooit zo erg goed geweest in lange termijnplanning, zodat ik ook nu de eer aan mijn buurman moest laten. Ik schudde bedroefd m'n hoofd. Hij zuchtte diep. „Kijk", zei hij, „dat is nou de ellende met de meeste mensen. Nooit nadenken. Luister! Door al die kleine, aardige chipjes worden straks alle zaken voor ons geregeld. Totdat er niets meer te regelen valt. Alle werk wordt voor ons opgeknapt. En je hoeft dan echt niet meer naar het arbeids bureau te gaan hoor, want daar zitten chipjes, die je vertellen, dat andere chipjes erg hard voor je werken. En daar moet je bhj mee zijn. Je loopt dan naar buiten, door een door een chip bediende deur. naar je door de chip gekontroleerde auto over een weg vol chipjes. Verkeerslichten worden weg gehaald, want de chipjes regelen de zaakjes onderling. Je stapt thuis uit je auto en die wordt door de chip m de garage gezet, die door een andere chip wordt bewaakt. Je zegt dat je naar binnen wilt en weer een andere chip laat je binnen als 't ie in een goed hu meur is Je hebt zin in koffie en een chipautomaat maakt dat voor je. Je wilt televisie kijken en de televisie-chip doet dat kreng aan en dan mag je kij ken naar wat de chips voor je hebben geprogrammeerd Je koffie wordt niet koud, want in het koffiekopje zit een ingebouwde chip met thermostaat en een wekker om je er op attent te maken, dat die chip niet het eeuwige geduld heeft. De krant bestaat uit een chip die je in een andere chip stopt om het te kunnen lezen. En als je een goeie chip hebt, wil ie het misschien wel voorlezen ook. Het slapen wordt ook door de chips geregeld. Om elf uur gaan, uit energie-bezuiniging, de lichten uit en het bedlampje aan. Je hebt dan tien minuten de tijd om onder de wol te kruipen. En over het wakker worden hoef je je geen enkele zorg te maken. Afgezien van het feit, dat je toch geen werk hebt om naar toe te gaan, zullen de chipjes je best vroeg uit de veren porren, want die chipjes houden van werken. Wat dacht je!" Ik keek hem een tikkeltje in de war aan. „Een ramp meneer!" riep hij en thousiast uit, „een ramp". Entotdeober die net voorbijkwam: „Mag ik een paar schoteltjes chips van u?" Hij grijnsde breed. „Ik heb trek gekregen, kan ik u ook wat aanbieden?" V. THE GREEK TYCOON AMERSFOORT - Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 14 sep tember t/m woensdag 20 september 1978. Grand, tel. 033-14632. Telefonisch plaatsbespreken voor het Grand van 12.30-21.00 uur. Grand 1 „L'Hotel de la plage", 12 jaar Dagelijks: 18 30 en 21.15 uur, zaterdag en zon dag 13.30,16.00, 18.30 en 21.15 uur. Grand 2 „Midnight Express". 16 jaar. Dagelijks: 18.30 en 21.15 uur; zaterdag en zon dag. 16.00, 18 30 en 21.15 uur Grand 3 „Convoy", 16 jaar. Dagelijks: 19 00 en 21 45 uur; zaterdag en zondag: 14.00, 16.30, 19 00 en 21.45 uur Grand 4 „The Greek Tycoon". 12 jaar. Dage lijks: 18.45 en 21.30 uur; zaterdag en zondag: 13.45, 16 15, 18.45 en 21 30 uur Grand 5 „Vrouwen9 Praat me er niet van!" (Calmos), 16 jaar. Dagelijks 19 00 en 21 45 uur, zaterdag en zondag: 14.00, 16.30, 19.00 en 21.45 uur Grand „Pinkeltje", a.l. Zaterdag en zondag: 13.30 uur CINEMA, tel. 033-18900. Cinema 1 „TheSwarm", 16 jaar. Dagelijks 13 45, 18 45 en 21.30, uur; zondag: 13.45, 16:15, 18 45 ef\,21.30 uur Cinema 2 „Wie niet weg is is gezien", a.l. Dage lijks 13 30.18 30en21 15uur,zondag: 13.30, 16.00. 18.30 en 21 15 uur. EURO, tel. 033-33655 Euro „Once upon a time in the west", 16 jaar Dagelijks: 13.45 en 20.00 uur; zater dag, maandag en woensdag: alleen 20.00 uur. KINDERVOORSTELLINGEN Euro „DikTrom en het Circus a.l Zaterdag 13.45 en 16.15 uur; woensdag. 13.45 uur. DUO, tel. 033-16572 Duo 1 „Pornopartijtjes". 16 jaar Dagelijks. 14 15, 19.15 en 21.30 uur; zondag: 14 15, 16.30. 19.15 en 21.30 uur. Duo 2 „The man from the organization", 12 jaar. Dagelijks: 14.00, 19.00 en 21.15 uur, zondag: 14.00, 16.15, 19 00 en 21.15 uur NACHTVOORSTELLINGEN Blier's film, maar het is een manier van lachen, waarbij je je probeert in te hou den omdat je de vrouwen in je omge ving niet wilt beledigen." Daar zit een kern van waarheid in. Bertrand Blier's film is een tegenhanger van het femi nisme. Een film voor mannen in de toe komst, voor een radicale beweging voor mannen-emancipatie. Leuk, maar erg venijnig en soms bitter. (Grand 5, eerste week, 16 jaar). Duo 1 „De genietsters", 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond: 24 00 uur Duo 2 „Two minute warning 16 jaar Vrijdag en zaterdagavond: 23.45 uur Beeld uit „L'Hotel de la plage", een sprankelende komedie. „The Greek Tycoon" van regis seur J. Lee Thompson is het nogal slecht gemaakte verhaal op de „lo- ve-story" tussen Jacqueline Ken nedy en Aristoteles Onassis. Thompson baseerde zijn verhaal niet zozeer op werkelijke feiten, maar voornamelijk op de roddelrubrieken en het gevolg is, dat een nogal on waarschijnlijke film ontstond, waarin Anthony Quinn als de reder Theo Tomasis en Jacqueline Bisset als Liz Cassidy, de presidentsvrouwe, hoofdrollen spelen, een betere film waardig. Voor hen, die gek zijn op roddel rubrieken, volgt hier het verhaaltje van de film. Theo Tomasis, één der rijkste mannen der wereld, staat bekend om zijn levenshonger, zijn zwak voor mooie vrouwen en de verbluffende eigenschap, zonder kleerscheuren uit de hachelijkste zakelijke onder nemingen te komen. Maar ondanks zijn vriendschap met prinsen, presi denten en andere staatslieden, kan hij toch nooit zijn arme jeugd en af komst vergeten. Hij is al 20 jaar ge trouwd met de beeldschone Simi, die hij met de regelmaat van een secon- denwijzer met één van zijn vele vriendinnen bedriegt. Zijn oogappel is zijn zoon Nico, die eens zijn opvol ger zal moeten worden. Op een tuinfeest in zijn villa wordt zijn aandacht getrokken door Liz Cassidy, de jonge vrouw van de eer zuchtige Amerikaanse senator Ja mes Cassidy. Hij nodigt beiden uit voor een feest aan boord van zijn jacht, dezelfde avond. Tijdens het feest krijgt James Cassidy bericht dat hij kandidaat is gesteld voer het presidentschap der Verenigde Sta ten. Intussen heeft Nico een belang rijke zakelijke transactie tot stand gebracht ten behoeve van zijn vader en tot meerdere glorie van zichzelf. Theo is opgetogen over de zakelijke capaciteiten van zijn zoon. Enige tijd later is Theo in New York om een uiterst belangrijke transactie af te sluiten met de Amerikaanse re gering, namelijk de aankoop van een vloot van surplus-tankers van de Amerikaanse regering. Theo brengt ook nog een bezoek aan Was hington, waar hij zijn opwachting maakt bij James Cassidy, nu presi dent der Verenigde Staten. Tevens feliciteert hij het gezin met een na derende gezinsuitbreiding. Niet lang daarna krijgt Liz een mis kraam en de Cassidy's krijgen een uitnodiging voor een cruise met Theo's jacht, om weer op verhaal te komen. Cassidy voelt er niets voor, maar Liz staat er op te gaan ondanks James' bezwaren. Tijdens de cruise in de Griekse wateren doet Theo zijn uiterste best om het Liz naar de zin te maken en haar bewust te maken van zijn toenemende interesse in haar. Na enige heerlijke dagen gaat Liz be seffen wat er aan de hand is en zij keert hals over kop naar Amerika terug. Wanneer zij op hun buiten verblijf in Long Beach een lange strandwandeling maken wordt Ja mes Cassidy aan de zijde van Liz neergeschoten. De hele wereld is in diepe rouwook Theo begeeft zich naar Amerika om zijn con doleances aan te bieden. Ongeveer een jaar na de moord op haar echt genoot ontvangt Liz een telefoontje van Theo, waarbij hij haar uitnodigt naar Griekenland te komen. Liz be sluit de uitnodiging te accepteren, ondanks de protesten van de familie Cassidy. Theo en Liz hervatten hun onderbroken idylle tijdens hun crui se op de Aegeische Zee. Intussen heeft Simi een eis tot echtscheiding ingesteld en wanneer de scheiding een feit is geworden vraagt Theo Liz Scène uit: The Greek Tycoon" met Anthony Quin en Jacqueline Bisset. „'Hotel de la plage" is een charmante film, bijzonder trefzeker in beeld ge bracht vakantie-vertier met alle opper vlakkige perikelen die daarbij horen. Prima dialogen (voor zover aanwezig) en voor de rest: gemaakt met oog voor details. Ik heb me van het begin tot het eind kostelijk vermaakt met Michel Lang's sprankelende interpretatie van een weekje of wat vakantie in een bad plaats. Het gaat om vier generaties badgas ten. De bejaarden, die soms wat ver strooid door het dagelijks leven wan delen of geamuseerd de jeugd aan schouwen van achter een koel glas bier of wijn. De volwassenen, die met een hchtelijke afgunst naar al dat jeugdige gedoe kijken en eigenlijk weer best mee zouden willen doen. Sommigen van hen komen helemaal in de stemming en gaan zich jong voelen, zonder zich daarbij direkt echt belachelijk te maken. De derde categorie is de jeugd, die al leen maar oog heeft voor elkaar, die op de versiertoer gaat en zich uitleeft in allerlei nog kinderlijk erotische spellet jes of zichzelf trots op de borst klopt als ze de werkelijke liefde heeft ontdekt en echte sex heeft beleefd. Michel Lang gaat de pikantere zaken niet uit de weg, maar weet het allemaal erg relativerend te brengen. Met een knipoog naar de volwassen kijker, die zichzelf ook in de jeugd ongetwijfeld zal hebben herkend. De laatste en jongste categorie va kantiegangers: Dat is ongetwijfeld het allerjongste volkje, te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet, zoals mij in m'n jeugd vrij regelmatig werd voorgehou den. Dat jonge grutje met een leeftijd van tussen de acht en tien, elf jaar ziet met stomme Verwondering al dat over dreven drukke gedoe om zich heen, maar vindt het toch wel erg interessant. Interessant genoeg om te imiteren. Regisseur Lang weet ook vooral die kinderen erg plezierig in te voegen in die grote vakantie-caroussel, waarin ie dereen een aandeel heeft. „L'Hotel de la plage" - om lekker met z'n allen naar toe te gaan. Om nog eventjes een snuifje zomer te proeven, comfortabel in de bioscoopstoel, terwijl buiten de herfststormen en regenbuien elkaar afwisselen of elkaar bewedijve- ren in kracht. Gewoon lekker ontspan nen En lachen. (Grand 1, eerste week, 12 jaar - en dat is eigenlijk belachelijk, maar ja CALMOS, OF: VROUWEN? PRAAT ME ER NIET VAN! „Vrouwen-emancipatie" is een al om gebruikt en misbruikt woord. De vrouwen zijn in opmars, de vrouwen eisen eindelijk hun rechten op. En gelijk hebben ze, daar niet van. Maar ja, als je als man kijkt naar de film „Calmos" (of zoals de Nederlandse titel is: „Vrouwen? Praat me er niet van!") dan vergeet je heel eventjes die vrouwen-opmars voor gelijkheid en dommel je met de Franse regis seur Bertrand Blier weg in een fan tasie, die in filmbeelden omgezet, als een ietwat venijnige komedie op je afkomt. Blier, die al vaker van zich liet horen, zoals met zijn „Les Val- seuses waarin Gerard Depardieu en Patrick Deweare als twee losge slagen schelmen de wereld om zich heen onveilig maken, heeft zich met „Calmos" (het Latijnse woord voor kalm) aan een onderwerp gewaagd, waar maar weinig filmers iets in zou den hebben gezien: de mannen- emancipatie. Blier draait de zaken om. Hij kijkt eventjes verder in de toekomst. Hij stelt zich de wereld voor, waarin de mannen genoeg krijgen van de vrouwen. Jean- Pierre Marielle en Jean Rochefort (die in tal van Franse komedies als typische vrouwenjagers furore maakten) zijn de twee hoofdfiguren, die een ware oorlog Prille liefde en sex in Michel Lang's „L'Hotel de la plage". op gang brengenZe hebben genoeg van de vrouwen. Ze trekken zich terug op het platteland om daar hun dagen door te brengen met lekker lang slapen, heel lekker eten en genieten van die verruk kelijke Franse wijnen. Eten en drinken, daarmee wordt de sex vervangen en de mannen varen er wel bij. Hun aantrek kelijke echtgenotes zijn het echter niet eens met de gang van zaken en trachten hun mannen terug in het echtelijke bed te krijgen. Dat mislukt. Ergo. de vrouwenhaat van deze twee slaat over op alle Franse mannen en binnen de kortst mogelijke tijd zwerven grote groepen mannen door het fraaie land schap, levend van wat de natuur hen heeft te bieden, luierend, mijmerend en verhalen vertellend uit de grote tijd van weleer: het Franse verzet tegen de Duitsers. Die verzets-ervaring kan hen trouwens goed van pas komen, want voordat de mannen het beseffen, leven ze op voet van oorlog met hun vrou wen, die zich, uitstekend georganiseerd en bewapend, klaar maken voor de grote jacht Regisseur Blier is wat dat betreft niets te dol en het verhaal es caleert dan met de minuut De beide aanstichters van al dat grote onheil worden door een patrouille vrouwen gevangen genomen en belan den in een soort super-bordeel, waar ze tot heil van het vaderland de Francaises van dienst moeten zijn. Ze worden ge degradeerd tot vrijwel automatische copuleer-machines. Voor mijn gevoel gaat Blier hier een tikkeltje te ver, als hij op dat moment het concentratiekamp idee introduceert, kompleet met forse in uniformen geklede kenau's, die laarzen- stampend de orde handhaven en ervoor zorgen, dat de vrouwen in rijen van drie aan hun trekken komen. De film wordt dan bepaald venijnig, gemeen als u wilt. Als de twee tenslotte weten te ont vluchten, bedenkt Blier een toch nog grandioos slot. Met een maximum aan ironie laat hij de twee mannen vluchten naar een rustig, bijna idyllisch oord, waar ze rust hopen te vinden in een warme grot. Arme, arme mannen Eén van mijn collega's schreef over deze film: „Er valt veel te lachen in

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23