uis Malle's „Pretty Baby" - ïntenboek over jeugdprostitutie „The one and only": te weinig applaus verdiend J OR BERT VOS - ïEkékw* ONDINDEPOT filmagenda Amersfoort DONDtnDAtj 21 SEPTEMBER 1978 ène uit: „Immorele vertellingen", van Walerian Borowczyk. Te zien in het tuis, zaterdagnacht, 23 uur. De hond is het statussymbool deze tijd. Iemand, die zichzelf spekteert neemt één, desnoods ee van die beesten in huis. En in speelt de ruimte thuis helemaal 'en rol. We willen een hond en jarmee uit. Punt. Het enige nadeel in het houden van een hond is de mdenbelasting. Dat is een jaar- tse doorn in het oog van de hon- nliefhebberDat al die duizenden )nden miljoenen drollen neerleg- w op plaatsen, waar anderen wend zijn op een normale wijze lopen, dat zal ze een zorg zijn. Tot ote ellende van al die niet-hon- mbezitters, die genoodzaakt zijn rest van hun leven grotendeels ijdend over s Herenwegen door brengen, van drol naar drol. Een rasechte hondenhater vindt k laar weer, dat de hondenbelas- ig eigenlijk maar weer een schijn- omhoog is gegaan, 't Is de oeite niet. En bovendien wordt er ets gedaan aan al die loslopende inden, die zich heer en meester enen in de door de ruimtelijke or- ening vastgelegde natuur" ron- om de wijk. En in deze macro-om ging de dienst uit maken in loemperken, op trapveldjes, in indbakken, op voet- en fietspa- en, kortom overal, waar het de oeite waard is een drol neer te 9gen zonder gestoord te worden oor een collega-hond, die ook op opaste wijze van zijn vrijheid ge- ruik maakt. Hondenbelasting zou nbetaalbaar moeten zijn, zeggen hondenhaters. Nee hoor, zeg- en anderen, die thuis een ruime vndenmand hebben staan voor 'kkie, Bello of Hector, dat zou dis- 'immatie betekenen voor de kleine ian, die zo'n hond, zo'n gezellige tiend, dan niet kan betalen. Er zijn natuurlijk andere middelen denkbaar om de hondeneigenaar te weerhouden de hond de behoeftes te laten doen op ongewenste plaat sen. Alle honden-eigenaars bij voorbeeld één keer per maand alle openbare plaatsen schoon laten maken, te laten ontdoen van hon den-uitwerpselen. Wedden, dat binnen een half jaar geen hond meer in alle vrijheid zijn behoefte mag doen?. In vroegere tijden waren de rechtsmiddelen véél rigoreuzer dan nu Toen maakten ze werkelijk korte metten met ongehoorzamen dezer aard. Kortgeleden las ik in een heel oud geschiedenisboek een zeer frappante weergave van de toen heersende wet ten opzichte van ons huisvriendje Ik citeer het maar e ven:Volgens een voorgebod van 1443 mocht niemand zonder oorlof na 't luiden der laatste klok, op straat verschij nen, onder verbeurte van eener boet van 3 pond parisis. De daartoe gemachtigden moesten eene lan taarn met eene brandende kaars hebben. Zeggen wij hier ook, dat Aalst oudtijds zijnen hondenslager had, en er vanwege de magistraat in 1635 een gebod uitging, waarbij elk verplicht was zijne honden in huis te houden, zullende al degene, die op straat liepen, worden dood geslagen". Kijk, op die manier worden de problemen natuurlijk prima opge lost. En wij maar denken, dat in die middeleeuwen alles zo chaotisch was geregeld. Nou, vergeet het maar. De magistraat van nu kan er nog een voorbeeld aan nemen. Waarmee we niet willen zeggen, dat er een hondenslager moet ko men en dat al die brave beesten nu maar een kopje kleiner moeten worden gemaakt als ze loslopen. Dat zou hoogst onredelijk zijn. Want niet de honden hebben schuld. La ten we eerlijk blijven. Daarom stel ik voor.juist, ook u hebt het be grepen. U mag kiezen tussen een zeer hoge hondenbelasting of het invoeren van een dergelijk gebod. Men neme inplaats van de hond dan de eigenaar. Wedden, dat er straks dan geen hond meer de straat op durft? V. DUIZEND EN EEN HANDEN af in dit verhaalwaarin aan de ene kant de zoon op wraak uit is en waarin aan de andere kant op dringende doku- mentaire wijze de werkomstandighe den in de fabriek worden afgeschilderd. (Filmhuis Amersfoort, van zater dag 23 september tot en met dinsdag 26 september, elke avond om 20.15 uur). IMMORELE VERTELLIN GEN In de nachtvoorstelling van het Amersfoortse Filmhuis kan men za terdagavond om elf uur kijken naar (opnieuw) een film van de bekende Poolse regisseur Walerian Borowc zyk: „Immorele vertellingen", een film, die enkele jaren geleden in het normale bioscoopcircuit te zien is geweest, maar blijkbaar nu 3an roulatie in het Filmhuiscircuit begint Terwijl Borowczyk tegenwoordig steeds meer afdwaalt naar de com mercieel gerichte erotische speelfilms, behoort zijn ,,Contes Immoraux" tot de films, die voornamelijk de schoonheid van de erotiek beklemtoonden, zonder te vervallen in goedkope porno-effek- ten. „Immorele vertellingen" is een beeldschone film, met bijzonder fraai camera-werk van Bernard Daillencourt, Guy Durban, Michel Zolat en Noèl Véry. De film bestaat uit vier immorele ver tellingen De eerste is gedateerd 1974: op het strand legt André zijn nichtje Ju lia de werking der getijden tijd. Dit ge geven van De Mandiargues wordt ge volgd door een vertelling uit 1890: Treesje H wordt door haar tante opge sloten in een rommelkamer en vindt daar allerlei oude spullen die aanleiding geven tot erotische fantasieën. Daarna een verhaal uit 1610: Gravin Erzsébeth Bathory werft jonge meisjes voor een ritueel in haar Hongaarse kasteel: en tenslotte een uit 1498: Lucrezia Borgie brengt een bezoek, met de bekende gevolgen, aan haar vader de Paus en haar broer de Kardinaal. Onder de films die tegenwoordig als erotisch worden geafficheerd neemt „Contes Immoraux" een uitzonderlijke plaats in. Borowczyk maakt de erotiek los van de hypocriete moraal, in de schaduw waarvan zij mag bestaan als een taboe. Zonder moralist te zijn schijnt hij, als een van de weinig ci neasten van deze tijd, begrepen te hebben dat erotiek minder te maken heeft met de sexuelë daad op zich dan met het gebeuren daarom heen. Hij ziet erotiek als een ritueel, als een geheim spel met eigen regels en in zichzelf be sloten. Erotiek als categorie van de schoonheid. Aanbevolen! (Filmhuis Amers foort, zaterdagavond, 23 uur, nacht voorstelling) 18.30-21.15 uur. zondag: 13.30-16.00- 18 30-21.15 uur Euro 033-33655. EURO Once upon a time in the west, dagelijks: 13.45-20.00 uur, zaterdag en woensdag: alleen 20.00 uur KINDERVOORSTELLING EURO De terugkeer van de dobermans, zater dag: 13.45-16.15 uur, woensdag 13.45 uur. Duo 033-16572. DUO 1 Het stam(p)cafe, dagelijks: 14.15- 19.15-21 30 uur, zondag-14 15-16.30- 19.15-21 30 uur DUO 2 Karatenest Hang Chou, dagelijks 14 00-19.00-21.15 uur. zondag: 14 00- 16.15-19.00-21.15 uur NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 Blonde hartstocht in mysterieus Afrika, vrijdag en zaterdagavond: 24.00 uur DUO 2 Marathon man, vrijdag en zaterdag avond: 23 45 uur. Louis Malles „Pretty Baby": fraai prentenboek over jeugdprostitutie. „The one and only" - gedrevene kan niet leven zonder applaus. TY BABY RSFOORT - Deze week aandacht voor twee nieuwe films. Dat is in de plaats „Pretty Baby" van regisseur Louis Malle en verder „The one iiy" van Carl Reiner. Verder zijn er reprises van „Two mules for sister en „Marathon Man" van John Schlesinger. Voor de kinderen brengt t linema in haar matineevoorstellingen „De terugkeer van de Dobe- een spannende film met de inmiddels bekende honden, voor kinde- tien jaar (adviesleeftijd). raakt verstrikt in de strikken van het jon ge meisje en als die op een gegeven moment het bordeel verlaat (waar ze overigens een groot succes is) om bij Belocq in te trekken, is de fotograaf verloren. Hij trouwt met haar, maar in tussen is de moeder tot inkeer geko men, is met één van haar klanten ge trouwd en eist de dochter terug om ver der te worden opgevoed in de ouderlijke woning. iseerd op het boek van Al Rose rille. New Orleans", waarin on er over de jeugdprostitutie in de- ikaanse stad wordt geschreven Ie eeuwwisseling, maakte de regisseur Louis Malle zijn eerste „Pretty Baby". Het is haal van het jonge meisje Violet eld door Brooke Shields). Violet If jaar en woont met haar kleinere bij haar moeder (Susan Sara- ie hoer is in een bordeel in New igfs Violet raakt bevriend met de af Bellocq (een historische fi- vaarvan ook wordt gesproken in gk van Rose), die in het bordeel ngt om daar,het ware leven" op plaat vast te leggen. Bel- spel van Keith Carradine), GEEN VOYEURISME Hoewel je als kijker al gauw de nei ging hebt, te geloven, dat Halle „Pretty Baby" uit een soort van voyeurisme heeft gemaakt, ontkende de regisseur dat zelf nadrukkelijk Malle zegt hier over in een interview met Ab van lepe- ren: „Ik wil even duidelijk stellen dat het idee van jeugdprostitutie mij persoonlijk Scène uit Louis Malle's „Pretty Baby", een nogal poëtisch gemaakte film over jeugdprostitie in New Orleans in het be gin van deze eeuw Hier moeder (Susan Saradon) en dochter Brooke Shields, (foto Maureen Lamhey). Henry Winkler „The one and only". Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 21 september t/m woensdag 27 september 1978. Grand 033-14632. Telefonisch plaatsbespreken voor het Grand van 12.30-21.00 uur. GRAND 1 Pretty baby. dagelijks (13 30)-18.30- 21.15 uur, zondag: 13.30-16 00-18.30- 21.15 uur. GRAND 2 Two mules for sister Sarah, dagelijks: (13.30)-18 30-21.15 uur, zondag 13.30-16.00-18 30-21.15 uur. GRAND 3 Convoy, dagelijks: (14 00)-19.00-21.45 uur, zondag: 14 00-16.30-19 00-21.45 uur. GRAND 4 Midnight Express, do., vr., zat. en wo 18.45-21.30 uur, maandag en dinsdag: 13 45-18.45-21.30 uur, zondag: 16.15- 18.45-21.30 uur GRAND 5 Hotel de la Plage, dagelijks: (14.00)- 19.00-21.45 uur. zondag: 14.00-16.30- 19.00-21.45 uur GRAND Pinkeltje, zaterdag, zondag en woensdag: 13.45 uur Cinema 033-18900. Verwacht in Cinema vanaf 12 oktober Grease. CINEMA 1 The Swarm. dagelijks: 13 45-18 45- 21.30 uur, zondag: 13.45-16.15-18.45- 21.30 uur CINEMA 2 I The one and only, dagelijks: 13.30- In het Amersfoortse Filmhuis deze week aandacht voor de film „Mille et une mains" (Duizend enéén handen) van de Marokkaanse regisseur Souhei Ben Barke uit 1972. „Mille et une mains" behaalde de grote prijs van het filmfestival van Ouaga dougou in 1972. „Mille et une mains", deze raadsel achtige titel heeft maar erg weinig te maken met de bekende erotiese ver halen waar hij aan doet denken Inte gendeel zelfs, deze eerste lange speel film van de jonge Marokkaanse cineast Souhei Ben Barka valt op door de kon- sekwente strengheid waarmee hij ge maakt is. De film bevat een krachtige aanval op de verschrikkelijke omstan digheden waarin de arbeiders van de Marokkaanse tapijtweverijen moeten werken, De 1001 handen zijn die van de hand arbeidsters. de weefsters die zich op de onderste sport van de maatschappelij ke ladder bevinden omdat ze werken aan de basis van de tapijtindustrie De film voert ons binnen in het leven van een gezin van wolwevers waarbij elke dag de kleur aanneemt van de verf die die dag gebruikt wordt. Het is het enige zichtbare teken van afwisseling in een buitengewoon triest bestaan: een dag van rood, een dag van geel, een dag van blauw, weer een dag van rood enz. Een schril kontrast hiermee vormt de manier van leven van het gezin van Ja- mal, een steenrijke tapijtexporteur, di- rekteur van de fabriek en getrouwd mei een blanke vreemdelinge die het fortuin van haar man verspilt met het geven van dure feestjes. Het thema van de film is de onmogelijk heid om twee totaal verschillende we relden, die, hoewel ze alles met elkaar te maken hebben, nooit met elkaar in kontakt kunnen komen Op een dag maakt Moha, de vader van het wolweversgezin, een ongeluk kige val. Hij raakt daardoor verlamd en zijn zoon Miloud probeert hem te ver vangen. Hij slaagt er niet in het werk op tijd klaar te krijgen en gaat daarom naar zijn di- rekteur, Jamal, om om hulp te vragen. Jamal echter, weigert hem zelfs maar te ontvangen. Na enkele dagen niet gewerkt te hebben, dringt Miloud op een avond het huis van Jamal binnen waar juist een feest aan de gang is, en doodt het duurste wat die bezit, zijn vrouw. Miloud wordt gearresteerd en zijn moeder heeft nog maar één uitweg om het gezin in leven te houden: zij brengt haar dochter, de kleine Zohra, naar de tapijtfabriek waar zij de „1001ste" weefster wordt. Fiktie en werkelijkheid wisselen elkaar Scène uit: Two mules for sister Sarah. seksueel niet prikkelt, het is niet iets wat in mijn fantasieën speelt. Ik zou het een schande vinden als het wel zo was. Ik heb gewoon niet de instelling van gluurder, zoals mijn twee vrienden en meesters Luis Bunuel en Robert Bres son. Terwijl Bresson vijftienjarige bourgeois-meisjes in zijn films door al lerlei rampspoeden heen stuurt als uit drukking van zijn particuliere fan tasieën, doe ik in mijn films precies het omgekeerde Ik kijk met de adolescenten in mi|n film mee naar de wereld van de volwasse nen. Ik laat ze in mijn films recht in de camera kijken, zodat het publiek dat komt om hen te bekijken, zelf bekeken wordt. Wat me vooral aan jeugdpros titutie boeit, is dat het zo oud is als het patriarchaat, de mannelijke machts structuur in onze maatschappij die haar fantasieën over incest en verkrachting waar kan laten worden Die hele man nelijke obsessie met maagdelijkheid komt alleen voort uit hun aandrang om te bezoedelen". POËTISCH VERFILMD „Pretty Baby" is geen rauwe film, on danks scènes die de realiteit beklemto nen, zoals in de bordeelscène, waarin Violet bij opbod wordt aangeboden. Louis Malle maakte een fraai pren tenboek. dankzij ook de schitterende fotografie van Sven Nykvist, de vaste cameraman van Ingmar Bergman Wie gevoelig is voor deze stijl en het onderwerp boeiend vindt, moet niet verzuimen deze week naar „Pretty Baby" te gaan kijken. (Grand 1, eerste week 16 jaar). THE ONE AND ONLY De acteur Henry Winkler schijnt ook in Nederland bekend te zijn door de TV- serie „Happy Days", maar ik maakte voor het eerst kennis met hem in de speelfilm „The one and only" van regis seur Carl Reiner. Het is het verhaal van een jongeman, die gek is op alles wat toneel, wat showbusiness is. Het doet er eigenlijk niet toe hoe, maar hij wil met alle geweld acteur zjjn en roem oog sten. Applaus is alles, waarvoor hij wil levenZijn jonge vrouw laat hij daarvoor zelfs achter, om op een circus-achtige toernee zijn grote slag naar de top te slaan. Alles heeft die knaap al geprobeerd Imitatie-zanger, clown, acrobaat, je kunt het zo gek niet opnoemen. Niks lukt. Het is als dat nummer van Toon Hermans „De duif is dood", waarin een goochelaar op z'n retour nog een kans krijgt voor de televisie. In de film van Reiner is het de jeugdige overmoed, die denkt alles te kunnen En hoe gek het ook klinkt: het lukt hem tenslotte ook nog In een boks- nummer. Wellicht een typisch Ameri kaanse aangelegenheid, want het zijn bokswedstrijden, gèspeeld door ac teurs. Andy Schmidt wordt het grote nummer, the one and only. Hij presen teert zich als de grote minnaar, volledig verkleed met blonde pruik en een fikse laag make-up op de schlemielige snuit. Hij wordt de lieveling van het publiek en krijgt, waar hij altijd naar heeft ge smacht: applaus. „The one and only" is niet direkt een goede film, want je kunt je best vermaken met Henry Winkler in zijn rol als Andy Schmidt, maar dat is eigenlijk ook alles. Èr zit net niet ge noeg pit in om de film er boven uit te tillen. En dat is jammer, want ik had Henri Winkler best wat meer applaus gegund. (Cinema 2, eerste week, alle leef tijden). IN HET KORT Two mules for sister Sarah. Met Clint Eastwood en Shirley MacLaine in de hoofdrollen. „Kogels voor gringo", zoals de Nederlandse titel wellicht is (eerder heette de film ook al „De gieren zijn hongerig") is het verhaal van een Amerikaanse avonturier in de Mexicaanse vrijheidsstrijd (gespeeld door Clint Eastwood) die in allerlei za ken is verwikkeld als hij een vrouw be vrijd uit handen van drie mannen, die op het punt staan haar aan te randen Het blijkt een non te zijn, sister Sara (Shirley MacLaine). Maar daarmee is het ver haal niet afgelopen, integendeel. (Grand twee, eerste reprise-week, twaalf jaar) De regie is van Don Siegel, de muziek van Ennio Morrione. Convoy. Kris Knstofferson als Rub ber Duck is nog steeds niet uitgereden met zijn konvooi van zware vrachtwa gens in deze film van Sam Peckinpah. Pretentieloos vertier met zware truc kers, die allerlei hoogstandjes uithalen, evenals de chauffeurs. De moderne cowboys van de Verenigde Staten (Grand 3. zevende week, 16 jaar). Midnight Express, de ware bele venissen van Billy Hayes onder regie van Alan Parker, begint in Grand 4 aan de vierde week. Geweld en sadisme in een Turkse gevangenis. Je moet er te gen kunnen (16 jaar). L'Hotel de la plage heeft toch niet voldoende kunnen boeien voor een groot publiek, of liever gezegd: de Amersfoorters hebben de Franse film weer eens gelaten voor wat het was. Toch krijgt deze uitstekende en aan trekkelijke vakantie-komedie een tweede week in Grand 5. Terecht. Pre tentieloos amusement, barstensvol herkenbare, alledaagse situaties in va- kantietijd. (tweede week, twaalf jaar) Pinkeltje begint ook zo langzamer hand een bestseller van formaat te worden. Meer dan drie maanden is de ze Nederlandse jeugdfilm nu al in Amersfoort te zien geweest en nog krijgt het jonge volkje er niet genoeg van. Voor de dertiende week in Grand. Of je een emmer leeg gooit... (alle leef tijden). The Swarm. Liefhebbers van ram penfilms komen volledig aan hun trek ken in Irwin Allen's „The Swarm", waarin dodelijke (Afrikaanse) bijen vanuit Brazilië naar het noorden trekken en een bedreiging worden voor de Ver enigde Staten Deskundigen en lege- rautoriteiten doen hun best om de do delijke zwerm te vernietigen, maar die beestjes zijn slimmer dan men dacht. Richard Widmark als generaal krijgt daarmee nog gelijk ook als die op een gegeven moment zegt: „Bijen of geen bijen, zij vertegenwoordigen de vijand En ik geef mijn vijand dezelfde intel ligentie als ik zelf heb..." Waarmee overigens niet wordt aangetoond, dat het machtige Amerikaanse leger de strijd tegen de bijen succesvol weet aan te pakken. Het zijn de deskundigen die tenslotte op een hoogtepunt van es calatie de oplossing aandragen en de hele wereld van een wisse ondergang redden.. Niet zo goed als „Towering Inferno", maar het is een fikse ramp, dus.(Derde week. Cinema 116 jaar) Once upon a time in the west. Alweer de vijfde week. Deze kraker van wes tern- specialist Sergio Leone is met van het doek te krabben.. (Euro Cinema, vijfde week, 16 jaar). De terugkeer van de Dobermans. Nieuwe spannende avonturen van de doberman-honden, die terecht zijn ge komen bij drie vrolijke knapen, die geld nodig hebben en de honden gaan ge bruiken bij een overval. Spannend, maar wel voor kinderen boven tien jaar. Engels met Nederlandse ondertitels (Euro Cinema, matineevoorstelling zaterdag- en woensdagmiddag). Sex in Duo 1 met „Het stam(p)café" onder het motto: uitbundig plezier met borsten, billen en bier..Tja, dan weet u wel hoe laat het is. (16 jaar) In de nachtvoorstelling van Duo 1 „Blonde hartstocht in mysterieus Afrika". Met Monique Vita in de hoofdrol, als Dora, de blonde hartstocht.. (16 jaar). Aktie in Duo 2 met in het weekprog- ramma de karatefilm „Karatenest Hang Chou", J OHN Schlesingeris uit stekende thriller. „Marathon Man" met Dustin Hoffman, Laurence Olivier en Roy Scheider in de hoofdrollen, is in de nachtvoorstellingen van Duo 2 te zien. (16 jaar).

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23