„Grease", lieve (Amerikaanse) musical in disco-sfeer SPANNING IN: „THE BOYS FROM BRAZIL" EN SENSATIE IN DE STUNTFILM „H00PER" 0STZEGELRACE Leusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 12 OKTOBER 1978 (Laurence Olivier zou, vanwege zijn leeftijd wellicht eerder voor de rol van Mengele in aanmerking komen dan Peck), feit is, dat deze twee zonder meer in staat moeten worden geacht een voortreffelijke kreatie neer te zet ten. Verder ontmoeten we dan James Mason als Seibert. de chef van de Nazi - veiligheidsdienst van de in Brazilië en omstreken ondergedoken Nazi-top mannen. Lilli Palmer (waar we de laatste tijd eigenlijk weinig van hebben gehoord) komt terug op het witte doek als Esther. Dr. Josef Mengele behoort tot de meest beruchte nazi's, waarvan wordt verondersteld, dat zij nog in leven zijn. Hij kreeg in Auschwitz, waar hij geneti sche experimenten deed. de bijnaam ,,De Engel des doods" Het is deze Jo sef Mengele, die in de film ,,De jongens uit Brazilië" de aanzet geeft tot een angstaanjagend. wereldomvattend complot. Er moeten 94 mannen in de leeftijd van 65 jaar, overal ter wereld, om het leven worden gebracht Het waarom is even simpel als geniaal. Mengele was bezig een nieuwe Hitier te kreèren, ge baseerd op moderne genetische tech nieken, het zogenaamde ..kloonen". Dat betekent, dat uit genetisch weefsel (en bloed) van één man of vrouw naar believen een aantal exacte kopieën gemaakt kunnen worden Hoewel deze techniek tot nu toe in werkelijkheid slechts in beperkte mate op dieren is toegepast, is het mogelijk, dat dit in de toekomst ook voor mensen geen pro bleem meer zal zijn. In Ira Levin's ver haal is dr. Mengele er is geslaagd om de juiste techniek te vinden. Om een exact duplicaat van Hitier te kunnen krijgen, met dezelfde gevoelens, dezelfde fru straties. kortom, met dezelfde voorge schiedenis als de echte Hitler, is het noodzakelijk om de reageerbuis-baby 's te plaatsen bij echtparen met dezelfde achtergrond als Hitler's ouders „De jongens uit Brazilië" is niet alleen een spannende geschiedenis, maar tevens angstaanjagend. Omdat het de mogelijkheden toont van de moderne genetica. (Cinema 1première Nederland, zestien jaar.) HOOPER „Hooper" is de nieuwste film in het stuntmannen-genre Bovendien wor den de hoofdrollen in deze film van re gisseur Hal Needham vertolkt door het zelfde duo, dat schitterde in „Smokey and the Bandit": Burt Reynolds en Sally Field. Het gaat deze keer niet om een autotocht dwars door Amerika, maar om de inmiddels bekend geworden mannen achter de angstaanjagende capriolen van een filmacteur: de stunt mannen, die in een film het gevaarlijke werk opknappen Burt Reynolds speelt zo'n stuntman met Sally Field als zijn trouwe metgezel, die eigenlijk zo langzamerhand genoeg krijgt van die eeuwige angst, dat er op een keer werkelijk iets ernstigs gebeurt met haar geliefde. Niettemin blijft Reynolds er lustig op los stunten en draait er ook in zijn vrije tijd niet de hand voor om al stuntent onder meer poli tiemannen voor gek te zetten Het hoogtepunt van de film is een dodensprong met een auto over een kloof, waar eéns een vrij lange brug de beide zijden overspande Hooper wil deze stunt als een afsluiting van zijn gevaarlijke carrière uitvoeren, ook al is hij zelf net zo bang voor deze sprong als zijn vriendin. Ook dan blijkt weer. dat de koelbloedigheid, waarmee stuntman nen hun stunts uithalen, slechts uiterlijk is. We zullen niet verklappen hoe het allemaal afloopt. Voor liefhebbers van dit soort werk is „Hooper" zeker het bezoeken waard, ook al zijn de dialogen niet helemaal zo spits als in „Smokey and Ths Bandit" ..Hooper,' behoort toch zonder meer tot het genre films, waar je naast de spanning van de stunt voldoende humor aantreft voor enkele uurtjes prima entertainment (Grand 1 en 2, première Nederland, alle leeftijden SEXUELE ERFENISSEN De sexbijdrage aan hel Amersfoortse bioscoopprogramma bestaat deze week uit films, die allemaal rond een erfenis draaien In de ene film (De stier doet het weer) uit de serie prima Deen se sexfilms. geboren onder de dieren- nem, gaat het om een erlenis, waarin staat dat een stadje geld krijgt als er onder het sterrebeeld stier een buiten echtelijk kind wordt geboren, terwijl in de Franse film „Stevige borsten, hete dijen" (Cuisses en chaleur, klinkt eigen lijk veel leuker) de erfgenaam heel kuis moet leven om de erlenis te kunnen krijgen, maar een vrouwenjager is. (Duo 1respectievelijk in het weekprogramma en in de nachtvoor- stellingen, 16 jaar.) NOGMAALS BRUCE LEE Bruce Lee blijft het enige idool in de karatefilmwereld. Bruce Lee is stukken beter dan welke andere vecht-ster dan ook. Bruce Lee is de top. Inmiddels een mythe geworden, blijven zijn films steeds maar weer de liefhebbers van dit soort films trekken, die inmiddels echte kenners zijn geworden. „Enter the Dragon" draait deze week weer eens een keertje in Duo 2. (Twaalf jaar.) In de nachtvoorstellingen van Duo 2 kan men kijken naar „Bloedwraak in Milaan", een aktiefilm rond fami lie-vetes. DE GEPARFUMEERDE NACHTMERRIE Het Filmhuis Amersfoort brengt vanaf zaterdag in haar weekprog ramma de Philippijnse film „De ge parfumeerde nachtmerrie", gemaakt door regisseur Kidlat Tahimik, die ook het scenario en de produktie voor zijn rekening nam. Kidlat Tahimik werd in 1942 tij dens de Amerikaanse bezetting op de Philippijnen geboren Hoewel de V.S. in 1946 de Philippijnen de on afhankelijkheid teruggaf, die ze in de revolutie van 1898 had veroverd, sliep Kidlat ruim dertig jaar in de cocon van veramerikaniseerde dromen Na 33 stromachtige jaren voelt Kidlat in zichzelf stormen opkomen, die uit de cocon los willen barsten. Maar hij begrijpt zijn eigen onbeha gen niet Kidlat voelt de ontwakende ty foon, maar hij moet eerst leren weer te blazen In 1975 begint hij met zijn eerste film Terwijl de beelden van zijn film op de montagetafel hon derdduizend keer naar voren en naar voren en naar achteren lopen, begint Kidlat de geparfumeerde nachtmerrie van de slapende ty foon te begrijpen. In 1977 komt zijn film Mababangong Bangungot klaar Hij heeft zijn cocon weg geblazen Kidlat Taminik is op nieuw geboren, een Philippijns filmmaker. „Wanneer de tyfoon zijn cocon wegblaast, omarmt de vlinder de zon." Een jonge Philippijn die zijn brood verdient als chauffeur van een bont beschilderde taxi droomt van Amerika. Hij luistert altijd naar de „Voice of America" en is voor zitter van de Wemer van Braun- fanclub. Zijn wens. het „beloofde land" te leren kennen lijkt op een dag via een omweg in vervulling te gaan Een Amerikaan neemt hem eerst mee op reis naar Europa, die hem naar Parijs voert en zelfs naar Beieren. In Parijs is het zijn taak de kauwgomautomaten van zijn baas te vullen. Aan het eind lokt een vlucht met de Concorde naar de Verenigde Staten. Kidlat Tahimik's naïef-boote film hekelt op zeer ironische wijze de mythe Amerika; Kidlat bevrijdt zich zelf van het juk van de Amerikaanse droom, van super/ets en super markten en leert zichzelf en zijn ei gen cultuur kennen (Filmhuis Amersfoort, zaterdag tot en met dinsdag 20.15 uur IT'S ME In de nachtvoorstelling van het Amersfoortse Filmhuis zaterdag avond om elf uur aandacht voor een Nederlandse speelfilm uit 1976 van de cineast Frans Zwartjes: „It's me" met Willeke van Ammelrooy in de hoofdrol. filmagenda Amersfoort VAN DONDERDAG 12 OKTOBER T/M WOENSDAG 18 OKTOBER 1978. Grand 033-14632. Telefonisch plaatsbespreken voor het Grand: dagelijks van 9.30 tot 21.00 uur. Grand 1+2. Peter en Elliot de draak. Dagelijks. 13.30, 16 00 uur Tevens speciaal voor de herfstvakantie: ma., di.en woensdag: 10.00 uur (ochtend). A.l. Grand 1+2. Hooper. Dagelijks 10.00, 18.30 en 21.15 uur. A.l. Grand 3. Grease. Dagelijks: 14 00, 16.30. 19.00. 21.45 uur Tevens speciaal voor de herfstva kantie ma di en woensdag: 10 00 uur (ochtend). A.l Grand 4. Convoy. Dagelijks. 13 30, 18.30, 21.15 uur.' Zondag13.30,16 00,18.30,21.15 uur. 16 jaar Grand 5. Coming Home. Dagelijks 13.45, 19.45 uur. 16 jaar. Cinema 033-18900. Cinema 1. The boys from Brazil Dagelijks: 13.45, 18 45. 21.30 uur. Zondag 13.45,16.15,18 45.21.30uur. 16 jaar. Cinema 2. The Swarm. Dagelijks: 18.30, 21.15 uur Zondag 16.00, 18.30, 21.15 uur. Do. envnjdag: tevens 13.30 uur. Cinema 2. Pinkeltje. Za.. zon,, ma., di en woensdag: 13.30 uur A.l Euro 033-33655. Euro. Once upon an time in the west. Dagelijks 20.00 uur Do., vrij en zon dag tevens: 13.45 uur. 16 jaar. KINDERVOORSTELLINGEN Dik Trom weet raad. Za ma., di. en woensdag: 13.45 uur. Zaterdag tevens: 16.15 uur. A.l Duo 033-16572. De stier doet het weer Dagelijks: 14.15. 19.15, 21.30 uur. Zondag 14 15.16.30.19 15.21 30 uur. 16 jaar Duo 2. Enter the Dragon. Dagelijks: 14 00, 19.00, 21 15 uur. Zondag; 14.00.16.15.19.00,21 15uur 12 jaar. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1. Stevige borsten, hete dijen. Vrijdag en zaterdagavond: 24.00 uur 16 jaar. Duo 2. Bloedwraak in Milaan. Vrijdag en zaterdagavond: 23.45 uur. 16 jaar. Olivia Newton-John (links) en John Travolta in een dans-scène uit de nieuwste muziekfilm: „Grease", een musical gebaseerd op nostalgie, glitter en romantiek. )0OR BERT VOS AMERSFOORT- Deze week is hetdan eindelijk zo ver. Veel liefhebbers van Isco-films en vooral de fans van John Travolta kunnen in de rij gaan staan oor Travolta's nieuwste film: „Grease". Deze week van start in Grand 3. Na het succes van „Smokey and the Bandit" kan men deze week in imersfoort terecht voor de nieuwste film waarin Burt Reynolds en Saliie ield de hoofdrollen spelen: „Hooper", een aktiefilm rond stuntmannen- en trouwen. Hoewel anders dan „Smokey" toch een prima film voor mensen, ie In het fenomeen „stunts" zijn geïnteresseerd. Ook in „Hooper" is het «hen geblazen, ook al vond ik „Smokey" wat dat betreft beter. „Hooper" rengt enkele formidabele stunts. Nieuw ook is de verfilming van Ira Levin's bestseller „The boys trom Irazil" (De jongens van Brazilië), waarin gevaarlijke Nazi's een groots plan >11 uitvoer willen brengen, waarbij 94 mannen in de leeftijd van 65 jaar. waar okter wereld, omgebracht dienen te worden. Hoofd van deze organisatie is i. Joseph Mengele... Wie het boek heeft gelezen zal zeker de film willen zien. let Gregory Peck, James Mason, Sir Laurence Olivier en Lilli Palmer in de oofdrollen. regory Peck als dr. Josef Mengele in „The Boys From Brazil" (De jongens Brazilië). GREASE John Travolta is vooral na zijn succes met „Saturday Night Fever" de lieveling van het bioscooppubliek geworden, waarbij rustig kan wor den aangetekend, dat vooral de vrouwenharten wat sneller gaan kloppen bij het aanschouwen van deze sexy jongeman, die een uitstra ling heeft, waarbij andere „young men" van het witte doek een tikkeltje verbleken. T ra volta is een kassucces gebleken en hij stelt daarmee ac teurs als Robert de Niro, Sylvester Stallone en Al Pacino in de schaduw. Met „Saturday Night Fever" ver overde de disco-film het witte doek, waarbij vooral platenproducer Ro bert Stigwood een beslissende rol heeft gespeeld. Stigwood sloeg met deze film een fikse brug tussen de platen- en de filmindustrie, een brug die hij nu verstevigt met de tweede Travolta-disco-film: „Grease", ge baseerd op de gelijknamige Broadway-musical, waarin Travolta ook meespeelde, zij het in een kleinere rol. „Grease" is overigens - en dat mag wel duidelijk naar voren worden ge bracht - geheel anders van opzet dan „Saturday Night Fever". Bezat deze film een duidelijk afgerond verhaal met zelfs enige karakter-tekening, „Grea se" is niets meer en niets minder dan de verfilming van een musical. Kompleet met alle onwaarschijnlijkheden, droomeffekten, glitter en zoetige tek sten. Wie naar „Grease" gaat in de ver onderstelling opnieuw een sfeerteke ning te gaan zien van het Amerika uit de vijftiger jaren, komt een tikkeltje bedro gen uit. Goed. al die Amerikaanse toe standen op de high-school zullen dan wellicht „authentiek" zijn, maar het is over-geromantiseerd. Het verhaal is zo simpel, dat het eigenlijk lachwekkend is, maar tevens duidelijk maakt, dat het puur gaat om Travolta's dansprestaties en de zang van voornamelijk Olivia Newton-John. Travolta's tegenspeelster en in de we reld der pop geen onbekende. Hoewel Travolta aardig z'n best doet, zijn diens zangprestaties nu niet direkt om over naar huis te schrijven en je kunt rustig aannemen, dat de techniek een fiks handje heeft geholpen om het één en ander acceptabel op de geluidsband te zetten. „Grease" speelt zich af op een high- school, waar Travolta (Danny) en zijn T-birds de hoofdrol spelen met als te genhangers de Pink Ladies van Stoc- kard Channing (Rizzo) Tijdens de zo mervakantie heeft Danny een bijzonder aardig meisje op het strand ontmoet en is daar verliefd op geworden: Sandy (gespeeld door Olivia Newton-John) Teruggekomen op school komt hij tot de ontdekking dat Sandy eveneens op de Rydell-highschool is geplaatst en wan neer hij met haar wordt gekonfronteerd in aanwezigheid van zijn vrienden, is hij genoodzaakt om de stoere bink uit te hangen en net te doen. alsof Sandy één van die vele avontuurtjes is geweest. Dat valt uiteraard helemaal verkeerd bij Sandy en dat is dan de hele problema tiek: hoe komen die twee weer bij el kaar. Daarvoor zijn verschillende evene menten nodig, zoals een grote dan- als Julie AndrewsMaar de muziek is,prima, het geluid (Dolby-systeem) is uitstekend en Travolta zal weer tal van harten weten te veroveren. En daar gaat het tenslotte om. „Grease" fs een film voor het hele gezin. (Grand 3, eerste week, Nederlandse première, a.l.) THE BOYS FROM BRAZIL Een tweede première in Nederland (en in Amersfoort) betreft de miljoe- nenproduktie naar Ira Levin's bestseller „The boys from Brazil" (De jongens uit Brazilië) Het spektakel heeft zo'n twaalf miljoen dollar gekost en om het meteen goed te doen heeft regisseur Franklin J Schaffner drie topacteurs en een bekende actrice voor de hoofdrol len ingezet: Gregory Peck, Laurence Olivier, James Mason en Lilli Palmer. Geen half werk dus Hoewel ik de film helaas nog niet voor u heb kunnen zien, kan ik er toch het nodige oververtellen, want ik heb - net als u wellicht - Levin's roman gelezen, die nu bij Bruna in poc keteditie (Zwarte Beertjes) opnieuw is uitgebracht Levin, die wat film betreft toch al eni ge vermaardheid had door de verfilming van zijn succesroman „Rosemary's Baby" met Mia Farrow in de hoofdrol, gaat in „De jongens uit Brazil" wat dieper in op de moderne biologisch technieken en koppelt dat aan het zwarte verleden der Nazi's, die ook nu nog lang niet klaar zijn met hun verloren oorlog en nog op verschillende plaatsen duidelijk aanwezig zijn, zowel als idee. of als persoon. In zijn roman (en in de film) zitten twee belangrijke figuren, die nauw ver bonden zijn aan het nazi-dom Dat is in de eerste plaats de zeer beruchte kam parts dr. Josef Mengele, van wie wordt vermoed dat hij ergens in Brazilië domi cilie houdt, voor zover hij intussen niet het loodje heeft gelegd (gespeeld door Gregory Peck) en Simon Wiesenthal (in boek en film Ezra Lieberman ge noemd), de koppige nazi-jager uit We nen (gespeeld door Laurence Olivier). Nu kun je van mening verschillen over de verdeling van deze twee rollen Gelukkig is het nu allemaal weer xxbij. De grote storm, die zo nu en an met orkaankracht door de straten oei, is weer geluwd. We kunnen weer gelucht ademhalen. De eerste fase in de kinderpostzegelaktie is - naar e met z'n allen ongetwijfeld aanne- en - prima geslaagd. Vonge week overkwam het ons alle- aal als een donderslag bij heldere '■mei. De deurbel ging. Jongetje of aisie aan de deur. „Meneer, me- ouw, wilt u misschien kinderpostze- ife. 't Is voor een goed doel." An- rttkaarten hadden ze ook, deze '9dige, over-enthousiaste amateur- ilporieurs, die met een vragend, aar tevens koortsachtig smoeltje op itwoord stonden te wachten en daar ina niet het geduld voor konden op engen, want de konkurrentie kon lal en keihard toeslaan, nietwaar? Nauwelijks had je een voorraadje ,fl die aardige postzegels besteld of a deurbel ging opnieuw doordrin- wd en langdurig. In het begin liep je '9 achteloos naar voren om de auwe bezoeker te woord te staan, aar awel hoor, alwéér zo'n post- '9atverkopertje. De vorige had het 9altje vergeten op je deur te plakken. Toch heb je het volste begnp voor al koortsachtige ijver. Was het niet dat je vroeger zélf je bijna te pletter ■P om in de kortst mogelijke tijd zoveel gelijk beste/lijsten vol te krijgen? a$ het niet zo, dat je vroeger met ge- chtvaardigde argwaan naar je landjes keek, die misschien wel in Jw bloedeigen straat de klandizie je neus weg zouden kunnen pik- r? H oudste zoon behoorde ook tot gigantische legioen der kin- }rPostzegel-verkopers. En op zo'n °ment besef je opeens, dat het eigenlijk een klein wondertje is, deze aktie van kinderen voorkinderen. Want waar komt eigenlijk die enorme gemo tiveerdheid vandaan om zo maar in eens het spelen te vergeten? Waarom heeft je zoon opeens zoveel tijd om langs alle mogelijke deuren te hollen, terwijl anders een boodschap doen nog wel eens op problemen wilde stuiten? Een beloning? Ach nee. Ik heb er m 'n oudste zoon niet over horen praten, terwijl kinderen in het algemeen best wat harder willen lopen als er een ver dienste aan vast zit. Het grote geheim is waarschijnlijk de onderlinge kon kurrentie: wie krijgt de meeste lijsten vol? Daarvoor blijft het eten staan. „Moet je niet eten?" „Eten? Hoe kóm je erbij! En ik straks zeker overal te laat komen. Eten was dus die dag uit den boze. En dan 's avonds moegestreden maar voldaan, de afrekening Er moest opgeteld worden, een bezigheid, die normaal gesproken met enige tegenzin wordt beoefend, maar nu met alle blij moedigheid van de wereld tot een goed einde wordt gebracht. „Vijf en tachtig gulden verdiend!" Het werd gezegd op een wijze, alsof de opbrengst daadwerkelijk in eigen zak verdwijnt. Niets is minder waar. Tienduizenden kinderen in heel Ne derland hebben zich vorige week de blubber gewerkt voor een goed doel. Kinderen voor kinderen aan het werk. Keihard. Koortsachtig. Als bezige za kenmannetjes er -vrouwtjes, bereke nend, doortastend, koppig. De laatste die op die bewuste dag het toch wel degelijk geplakte zegeltje over het hoofd had gezien moest een tikkeltje mismoedig konstateren, dat z'n zoveelste lijst nét niet vol was ge komen. Hij keek mij streng verwijtend aan, maar liet het daarbij. Waarschijn lijk moe gepraat. Als een direkteur van een failliete fabriek verdween hij lang zaam in de reeds opkomende schemering. Waarna de stilte definitief begon. Terwijl honderden kinderen die nacht wellicht hun prima werk in hun dromen voortzetten, werd het regelmatige ge rinkel van de deurbel vervangen door de konsekwent overscheurende straaljagers van Soesterberg Proble men hou je nu eenmaal altijd Wonde ren gelukkig ook. V. swedstrijd en een race door de (droge) afvoerkanalen van de stad Maar dan is het zaakje ook gepiept en krijgt „Grea se" een prima afsluiting tijdens een groots opgezette kermis "dp" het" schoolterreifMer afsluiting ge slaagde schooljaar Voordien hebben we dan met z'n al len kunnen genieten van verschillende dans- en zangnummers, zoals de titel song „Grease" van Barry Gibb, „San dy" (van Louis/Simon), You're the one that I want" en Hopelessly devoted to you" (van John Farrar) Frankie Avalon wordt ten tonele gevoerd als een muzi kale engel (Teen Angel) die één der meisjes op het rechte pad terugbrengt in een droomscène, de realiteit gaat plotseling over in eveneens geroman tiseerde droom-beelden, kortom: het is musical wat de klok slaat. Dat wordt al helemaal duidelijk als je de dialogen beluistert Die zijn zonder meer slecht, zoetig en over-geromantiseerd. Eigen lijk lachwekkend als je niet zou besef fen, dat de teksten eigenlijk bijzaken zijn. Waar het om gaat is de muziek en de dans-nummers En natuurlijk om John Travolta, wiens uitstraling ook nu weer effektief genoemd kan worden Wat die dans-scènes betreft: ook hier is weer een duidelijk verschil merkbaar tussen „Grease' en „Saturday Night Fever". Had de laatstgenoemde film een spektakulair hoogtepunt tijdens de danswedstrijd in de disco-dancing, ik heb in „Grease" geen dans-topper kunnen ontdekken, ook al wordt er veel en enthousiast in gedanst Er is in ..Grease" niet naar een allesovertref- fend hoogtepunt toegewerkt en het slot van de films is dan ook een allesover- treffend cliché: Travolta en Olivia New ton-John vliegen met hun droomauto een nieuwe toekomst tegemoet, nage wuifd door de glimlachende jongens en meisjes van de Rydell Highschool Tenslotte nog eventjes wat namen, zoals de regisseur, de voor bij onbe kende Randal Kleiser en Bill Butler, die de camera-leiding had. De fotografie is dan ook voortreffelijk. Samenvattend zou je „Grease" de „Mary Poppins" van de hedendaagse disco-films kunnen noemen, met Tra volta als een moderne uitvoering van Dick van Dyke en Olivia Newton-John Scène uit de stuntfilm „Hooper".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23