Franse rechter opent de „beerput van Lyon in Yves Boisset's spannende „Le sheriff' H r/i DENKTEKENS Leusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 19 OKTOBER 1978 KyKOPDE OR BERT VOS vor sda or^ 0 grootvader liep met zijn kleinzoon het groene landschap. Aan de van het bos sprong een ree met jkegang de schemering tussen de en binnen. De hei bloeide in over- AN iigend paars. Een kleine slang sissend een weg tussen de plantenop zoek naar een zonnig iddJÈe. Een konijn sprong verschrikt op s het naderen van de twee en was )ute en enkele seconden uit het zicht wenen. De man en de jongen ge- I zichtbaar van de zon. het bos en ore' leren. Bui otseling stonden ze tegenover een stenen gevaarte. Het leek een waarvan de zijkanten licht af- iden en begroeid waren met aar: 'enranken. De man en de jongen en staan. Ze tuurden tegen de zon ht'.faar het hoge bouwwerk, dat nhe nmig en dreigend uit het paars van n k heide oprees naar de zinderend r o tove hemel. eve Vaf is dat opa7" vroeg de jongen. >eef/e angstig. De oude man keek naar het bouwwerk. En zuchtte leertje diep. „Datm'n jongen.zei zijn hand maakte een breed ge- ,dat is een gedenkteken. We 'en het een waarschuwingsteken erinnering aan afschuwelijke ge lenissen, heel, héél lang geleden. fat is er dan toen gebeurd, opa?" clifKTe man ging zitten. Het jongetje Oie bleef staan en staarde naar het id vJjarte hoog boven hem. „Het is wel iar hè opa?" nsd; is groot,zei de oude man, do groot. Het is al heel lang geleden ,uwd. Toen was het nodig, zeiden 17. 'aarom was het nodig, opa?" De nan peuterde een sigaar uit een an stak die aan. Hij inhaleerde an behaaglijk.Héél lang geleden het hele land vol met die grote :jeni )n- En er was nog véél meer Hon- ans nee duizenden betonnen ba- kra' k'lometers lang. Daarover reden an: tiizenden heel snelle wagentjes ,30«®r wielen. Auto's werden die toen amd. Soms moesten die beton nen banen, wegen, over een andere weg heen en dan bouwden ze zo'n groot ding als je daar ziet. ,,Wa$rzijnaldie... eh auto's geble ven opa?" Het jongetje keek de oude man met een ademloze blik aan. Hij genoot van het angstig-spannende verhaal. Grootvader keek naar het donkere silhouet en in gedachten ging zijn geest terug naar toen. ,,Toen heel veel mooi land wegen waren geworden, toen alle wegen vol waren met auto's, toen kwamen men sen, die ziek werden van al die auto's, die zagen, dat hun land één groot stuk beton zou worden, die mensen kwa men in opstand. Ze werden heel, heel erg boos. Ze gingen vechten. De au to-oorlog'noemde men dat. Je zult dat nog wel leren op school als je ouder bent, m'n jongen. Dat was een heel nare tijd. Gelukkig is alles goed geko men. En dat bouwwerk daar, moet ons er aan herinneren, dat we nooit meer een wereld gaan maken vol met wegen en auto's. Daarom is het blijven staan. ,,Er zijn nu geen auto's meer, hè grootvader?" vroeg de jongen en pakte de oude man bij de hand. Grootvader schudde bedachtzaam zijn hoofd. ,,Nee,zei hij en zuchtte diep, „nee, er zijn nu geen auto's meer." Hebben de mensen geen auto's meer nodig?" vroeg het jongetje weer. De oude man schudde zijn hoofd. „De mensen hebben geen auto's meer no dig, m'n jongen. De afstanden zijn niet zo ver meer En er zijn ook niet meer zoveel mensen." Z'n ogen werden somber, maar misschien kwam dat door de schaduw van het hoge, beton nen gevaarte. Langzaam liepen ze onder het viadukt door. Een oude man en een klein /ongetje. Ze hadden nog een eind te gaan. Enkele tientallen kilometers verderop hield het groen plotseling op en scheidde een enorm hekwerk het groene wereldje van de rest van de wereld. Daarachter raasde een on eindige stroom auto's in flitsende snel heid over brede betonnen banen. Een jongetje, achterin in een auto, trok z'n moeder aan de arm. „Kijk ma,zei hij opgetogen, „daar is het reservaat voor lopende mensen! Zouden we er eentje kunnen zien?" De moeder haalde een beetje nijdig haar schouders op. „Hou op Jantje!" zei ze geprikkeld. „Daar geven we ons goeie geld niet aan uit. Je weet toch van vorig jaar? We hebben uren rond het hek gesjouwd. En we hebben niet één loper gezien. Hooguit een fietser, maar daêr stop je toch niet voor?" V. Keiharde aktie in „Le sheriff'' van regisseur Yves Boisset. Rechter Fayard in een benarde positie in de spannende „policier": „Le juge Fayard dit le sheriff" van regisseur Yves Boisset. naamd Je docteur", al werd hij door rechter Renaud verdacht en had hij een minnares met een bar met gelegenheid voor rendez-vous, die werd gefinan cierd door een lid van de Chambre des Députés. Yves Boisset heeft de beerput van Lyon geopend, maar zijn film laat zich zien als een spannende film, met een spectaculaire ontsnapping uit de gevangenis, een overval op een geld transport, geld smokkelen naar Zwit serland. invallen in privé bars, plus ste kelige woordenwisselingen tussen rechter Fayard en zijn superieuren, die men altijd kan verdenken hoogge plaatste rijke mensen te beschermen. ..Le juge Fayard" is de negende film van Yves Boisset, die voor 1968 gedu rende acht jaar assistent-regisseur bij vierentwintig films was en ook bijdragen aan filmtijdschriften leverde. Le juge Fayard" werd bekroond met de Prix Delluc, Zijn tiende film. ,,Un taxi mauve", maakte hij in Ierland met Phi lippe Noiret, Charlotte Rampling. Fred Astaire, Peter Ustinov en Agostina Belli. Er zijn mensen die een hekel aan de zogenaamde ..politieke" speelfilms hebben ,.Le sheriff" is ook zo'n film. ook al is het een vergissing als men zou denken, dat het accent te zwaar op de politiek is gevallen. Boisset is er zonder meer in geslaagd een film te maken, die soms spektakulaire hoogtepunten kent. maar ook veel spanning en onderkoel de humor. Met wel een wat deprime rend slot, maar dat moet men dan maar op de koop toe nemen. Aanbevolen (Grand 5, eerste week, 12 jaar). THE BETSY Daniel Petris is de regisseur van de film „The Betsy" naar de roman „De giganten" van bestseller-auteur Harold Robbins. Je moet van het genre houden, maar is dat het geval, dan ontrolt zich een Peyton Place- achtig drama over het witte doek, zich afspelend achter de schermen van een auto-gigant in Detroit. De bejaarde, maar nog zeer actieve Loren Hardeman I (Laurence Olivier), de grondlegger van het Bethlehem Motors Autoconcern, stuurt zijn char mante achterkleindochter Betsy Har deman (Kathleen Beller) naar het ziekenhuis om de van een race-onge luk herstellende en beroemde coureur AngeloPerino (Tommy Lee Jones) voor een gesprek uit te nodigen Het resul taat is dat Perino bij Hardeman in dienst treedt om een nieuwe personenauto te construeren, zij het onder Perino's con ditie dat hij 2 procent van de familie- aandelen krijgt De auto zal de naam krijgen van Hardemans achter kleindochter Betsy. De ontwikkeling van de .Betsy" is tegen de wil van Bet sy's vader en Hardemans kleinzoon Loren Hardeman lïl (Robert Duvall), een berekende zakenman, die bok al problemen heeft in zijn pnve levendoor zijn verhouding met de beeldschone Engelse Lady Bobby Ayres (Lesley An ne Down), die inmiddels ook al een sexuele relatie met Angelo Perino is aangegaan. De persoonlijke- en de zakelijke mo tieven worden vermengd bij de strijd om de macht in het familiebedrijf en Har deman III neemt-zijn toevlucht tot ge weld om zijn zin door te drijven, onmid dellijke stopzetting van de ontwikkeling van de Betsy. De 21ste verjaardag van Betsy Hardeman wordt een gedenk waardige dag: Hardeman I draagt haar de helft van zijn eigen aandelen over, terwijl zij het het persoonlijke vlak ook succes heeft; zij slaagt er eindelijk in Perino in bed te verleiden De positie van Hardeman III als di recteur komt in gevaar doordat zijn vrouw achter zijn relatie met de Engelse Lady komt en haar stem in de raad van bestuur aan Perino geeft waardoor de produktie van de Betsy veilig wordt ge steld. Met behulp van Betsy's aandelen en volmacht helpt Perino zich nu in het zadel als de nieuwe grote man in Bethlehem Motors, en hij is degene die als enige gebruik heeft gemaakt van de onderlinge familietwisten en uit de hand gelopen sexuele relaties. (Grand 1, eerste week, 16 jaar). THE STUD De film ,,The Stud" is gemaakt door de voor mij in ieder geval volkomen on bekende regisseur Ron- Kass. naar de roman van Jackie Collins De hoofdrol len zijn in handen van Oliver Tobias, Suy Lloyd. Mark Burns en nog enkele andere eveneens voor mij onbekende coryfeeënDaar komt bijdat ook de film zelf niet door mij is gezien, zodat ik u er maar bitter weinig over kan vertellen Naar wat ik er echter over heb ge hoord, moet het niet zo n bijster boeiende film zijn, maar smaken ver schillen. U moet zelf maar kijken, vind ik, maar geef mij niet de schuld als het tegen is gevallen. Tony Blake (Oliver Tobias) is een jonge, voor vrouwen zeer aantrekkelij ke man, die als manager werkt in de door de jet-set bezochte Londense dis cotheek The Hobo, waarvan Fontaine Khaled (Joan Collins) de eigenaresse is. Tony vervult zijn plichten tegenover Fontaine tot haar volle tevredenheid, ook in de privé-sfeer Fontaine is ge trouwd met de Libanese zakenman Benjamin (Walter Gotell), die een dochter Alexandra (Emma Jacobs) heeft uit een eerder huwelijk. Tussen stiefmoeder en dochter bestaat een zeer slechte relatie, die er later niet be ter op wordt als Tony zijn ogen en han den niet van Alexandra zal kunnen af houden Maar voorlopig zijn er nog andere problemen Fontaine heeft video-op- namen gemaakt van haar liefdesspel met Tony en toont deze aan haar vriendin Vanessa, die hierdoor zeer wordt opgewonden Zij zal niet rusten voordat ze ,,deze voortreffelijke dek- Elliott de Draak uit de Walt Disney-film „Peter en Elliott de Draak" is zaterdagmorgen in drie speciale voorstellingen om tien, elf en twaalf uur persoonlijk aanwezig in Cinema. Kinderen zijn daar hartelijk welkom, gratis voor niks. Niet alleen is Elliott aanwezig, er wordt ook een filmpje gedraaid en bovendien ontvangt ieder kind na afloop een verrassing. In Cinema, dus niet in Grand, waar de film zelf in de matinee-voorstellingen te zien is. AMERSFOORT - Het heeft wat lang geduurd, maar de uitstekende Franse lltle-film „Le sheriff" (Le juge Fayard dit le sheriff) van de bekende regis- ur Yves Boisset (Un taxi mauve) is dan toch eindelijk in Amersfoort te zien Patrick Dewaere in de hoofdrol als rechter Fayard. Een boeiende, span- wlnd gemaakte film over corruptie onder de rechterlijke macht van de grote n<J anse stad Lyon. (Grand5). ge Gebaseerd op het boek van Harold Robbins draait deze week voor het eerst film „The Betsy" met Laurence Olivier, Robert Duvall en Katherine Ross in hoofdrollen (Grand 1). In Grand 4 een tikkeltje sex met „The Stud" (De veikhengst), maar u moet u zich daarbij niet teveel voorstellen. In Duo 2 G( nnen liefhebbers van aktie plezier beleven in „De straat der verdoemenis" imnation Alley). Opnieuw te zien in Euro Cinema, de prima western van pi|mlano Damiani (een produktie van Sergio Leone) „The Genius" met Te- nce Hill in de hoofdrol en muziek van Ennio Morricone. ixtradezeweekvoordekinderen:opzaterdaga.s. om 10.00,11 00 en 12.00 uur norgens komt Elliott (uit Walt Disney's Peter en Elliott de Draak) persoonlijk ar Cinema (dus niet in Grand!) met dokter Terminus. De kinderen kunnen in één deze voorstellingen gratis komen kijken naar Elliott, er wordt een filmpje Iraaid en na afloop is er voor ieder kind een leuke verrassingOverigens heeft de gd tijdens de herfstvakantie de keuze uit maar liefst drie films: Peter en Elliott de k.feak (matineevoorstellingen in Grand 1Pinkeltje (matineevoorstellingen iri Ci- na 2) en Popeye s dolle avonturen (zaterdag en woensdag, matinee. Euro iema). naud waarop de film is geïnspireerd. Dit betekende dat het woord Service d'ac- tion civique zestien keer van de ge luidsband moest worden verwijderd, wat op de luisterende kijker, die in de krant had kunnen lezen wat het geval was. een veelzeggende censuur in hield. Boisset had eerst een film willen ma ken over ..de rode rechters", maar toen hij in Lyon achtergrondmateriaal ver zamelde, heeft hij de beslissing geno men een film over de zaak Renaud te maken, die zijn film .la structure dun bon film noir" kon geven. Men kan zeg gen, dat „Le Sheriff'' een politieke film is. maar Boisset vindt zelf dat het voor alles een wanhopige films is, waarin hij wil uitdrukken dat men om zich te ver dedigen dezelfde wapens moet gebrui ken als de tegenstander Rechter Fayard is echter niet letterlijk rechter Renaud, al wordt hij vermoord zoals Renaud Renaud was een rechtse rechter van omstreeks vijftig jaar. In ,,Le juge Fayard" wordt vijftien jaar Lyonese schandalen verwerkt. De ontsnapping van de „Docteur" in de film is niet een reconstructie van Pierre Pourret, bijge- iCHTER FAYARD - DE de IERIFF o° ien belangwekkende film Is „Le srltfvan de bekende Franse re- seur Yves Boisset, met Patrick rdi „aere als rechter Fayard in een ndioze hoofdrol, nb 'ves Boisset maakt films over de po- k van zijn land en de politieke andalen van zijn land. Hij verpakt gegevens in speelfims, met gefin- I rde namen, maar iedereen weet »hetomgaat,zoalsindertijd..Made JSA" van Godard en „L'Attentat" Boisset over de zaak Ben Barka nk delden. Door feiten als fictie te pre- 5w( leren kan hij verschillende zaken in ga film onderbrengen, zaken die soms ïlings met elkaar te maken hebben, jjJj oeft dat niet bewezen te zijn. Toen juge Fayard dit le sheriff" uitkwam, ion ig de Service d'action civique (SAC uitspraak van de rechter, omdat in ;da lm werd voorgesteld of belangrijke in van de SAC verantwoordelijk /or Bn voor de moord op de rechter Re- hengst" in haar armen kan sluiten (Grand 4. eerste week. 16 jaar) THE GENIUS De liefhebbers van humoristische westerns met sensationele hoogte punten, kunnen deze week opnieuw terecht in Euro Cinema voor „The Genius" met Terence Hill en Miou- Miou in de hoofdrollen. Over deze film schreef ik bij de première in deze rubriek (en wellicht herinnert u het zich nog o.m.: Terence Hill speelt in dit filmverhaal de rol van een slimme jongen, die de kost verdient met het geven van ver bluffende staaltjes revolver-trekken. En zo tussen door met wat typische zwen- delarijtjes Hij is een uitstekend acteur, die bovendien zijn gezicht met die staalblauwe, soms onschuldige ogen, mee heeft. Hij typeert de handige jon gen. die het in het rauwe westen best klaart, op een voortreffelijke manier en heeft meestal de lachers op zijn hand De film draait in feite rond een vrij ingewikkeld opgezette zwendel, waar bij een zekere majoor Cabot (gespeeld door Patrick McGoohan) het slachtoffer zal worden. Joe bedankt er voor om altijd een vrij armoedig zwerversbe staan te leiden en dus verzint hij een plan om in een slag rijk te worden. Hier voor verzekert hij zich van de hulp van zijn vriend Bill (Robert Charlebois) en diens vriendin Lucy (Miou-Miou); Bill wil zoveel mogelijk verdonkeremanen dat hij een halve indiaan is. maar Joe plaagt hem vaak met zijn gemengde bloed en dus botert het dikwijls niet al te best tussen de beide vrienden. Het plan van Joe ontstaat als kolonel Pembroke vermoord wordt als hij op reis is naar het onder bevel van majoor Cabot staande fort Cristobal, dat vlak bij het indianengebied gelegen is. Pemb roke moet een onderzoek instellen naar het gedrag van Cabot, die met name een bedrag van 300 000 dollar aan staatsgeld, dat bestemd was voor de indianen, in eigen zak gestoken zou hebben. Joe wil die 300.000 dollar naar zijn eigen zak overhevelen. Naast een in het algemeen genomen uitstekende cameravoering, zal het slot van deze film toch wel het meeste aan spreken. Regisseur Damiani, die de twee uur lang durende film in een aardig tempo heeft weten te houden zonder al te grote inzinkingen, brengt naar het slot toe steeds meer aktie in het ver haal Aktie, die uitmondt in een spektakelstukje rond galopperende paarden voor een koets, afgewisseld met een amusante verfilming van een achtervolging te voet en afgerond met de grote klap. .The Genius" is een Frans-Duits-lta- liaanse co-produktie. Miou Miou hoor ik liever in het Frans met haar stem Dat hoge, kinderlijke Engelse stemmetje past volstrekt niet bij haar. De film werd opgenomen in Spanje en de Verenigde Staten en biedt de liefhebbers van schitterende landschappen ook weer heel wat te genieten. De bonte avonturen van het Genie, twee partners en het uilskuiken is een vlot gefilmde western-komedie gewor den, waar je je in deze vakantietijd best een paar uur mee kunt amuseren. En daar gaat het tenslotte om. (Euro Cinema, eerste week, 12 jaar). DAMNATION ALLEY In Duo 2 kunnen liefhebbers van 23 men een kijkje in een casino. Daar tref fen ze Janic aan. ook een overlevende Zij trekken met elkaar verder en stop pen opnieuw in Salt Lake City voor ben zine De stad is bezet door moordende kakkerlakken en Keegan sterft een af schuwelijke dood. Tanner en Denton ontdekken een jongen. Billy, in de wildernis, ook hij gaat mee In Detroit waar ze onderde len hopen te vinden, voor hun voertui gen, worden ze bedreigd door stormen en vloedgolven. Opnieuw weten de vier zich te redden en tot hun blijde verras sing blijkt dat de lucht blauw en de na tuur tot rust gekomen is. Dan horen zij muziek en een stem uit de radio komen In Albany zijn ook overlevenden! (Duo 2, eerste week. 16 jaar) IM LAUF DER ZEIT Deze week brengt het Filmhuis Amersfoort nogmaals de film van Wim Wenders: „lm lauf der Zeit". Voor hen, diedefilm nog niet hebben gezien (en het is toch de moeite waard) nog even een korte inhoud. Overigens is het wel een lange film: 176 minuten, oftewel bijna 3 uur. Bruno Winter (Rudiger Vogler) rijdt met een enorme vrachtwagen, gevuld met filmapparatuur, langs de talloze dorpsbioscopen in de DDR. Om de projektoren te repareren en eventuele voorstellingen te verzorgen Zijn vrachtwagen is zijn huis, en het eenza me leven langs de weg als „King of the Road", bevalt hem ogenschijnlijk best. Dan verschijnt Robert Lander (Hans Zischler) ten tonele. Deze kin derarts/bestrijder/taalwetenschapper/ journalist is bij zijn vrouw weggelopen, en rijdt als introduktie in volle vaart met zijn Volkswagen de rivier in. Van deze mislukte zelfmoordpoging mettragisch- komische werking is Bruno Winter ge tuige, en hij besluit Lander (die hij kon- sekwent „Kamikaze" noemt) te helpen. Het kontakt dat tussen de twee ontstaat is er één van zwijgzaam observeren. Zonder sentimentaliteit of medelijden, waarbij zij eikaars gehardheid tegen de eenzaamheid van hun bestaan als in een duel tegen elkaar proberen af te meten. Lander heeft duidelijk meer over zijn leven nagedacht, draagt ook meer „geschiedenis met zich mee, maar daartegenover straalt Winter, als stug ge werker, een veel grotere zekerheid uit. Stukje bij beetje testen zij eikaars image op zijn waarde, waarbij ieder goedbedoeld gebaar over en weer wordt genegeerd, en alleen de nuchtere kale waarheid doorslaggevend is. De aanvankelijke zwijgzaamheid tussen de twee wordt langzaam verbro ken, ervaringen worden uitgewisseld en geleidelijk veranderen de verhoudin gen, vindt Lander iets van zijn even wicht terug, raakt Bruno iets van zijn zelfverzekerdheid kwijt, beseffen beide mannen iets van de gronden van hun eenzaamheid en hun behoefte aan echt menselijk kontakt, vooral met vrouwen Zo ontdekt Lander dat achter de-grote vanzelfsprekendheid waarmee Bruno zijn bestaan leeft, een verschrikkëjpk vertén§êh' naar het' "ö&menleve'n^et een vrouw schuil gaat „Maar ik kan de gedachte niet verdragen, dat de vrouw met wie je bent. net zo goed een ander had kunnen zijn," bekent Bruno Even abrupt als Lander verschenen is, ver dwijnt hij na 15 dagen reizen ook weer uit de cabine, met achterlating van een kort briefje: „Alles moet veranderen". En inderdaad zie je in het laatste shot Bruno zijn tijdschema van zijn tocht ver- Scène uit: Damnation Alley" aktie èn science fiction terecht waar de film „Damnation Alley" met onder meer George Peppard in de hoofdrol te zien zal zijn. „Damnation Alley" gaat over de vernietiging van een groot deel van Amerika. Overleven den doen een poging om andere overlevenden te vinden, maar die weg gaat niet over rozen. Het is een „weg naar de verdoemenis", zoals ook de Nederlandse titel van deze film luidt. In hun ondergrondse basis in de woestijn, ontdekken de luchtmacht of ficieren Denton. Keegan en Tanner dat Amerika belaagd wordt door vijandige projectielen. Denton en Tanner bren gen daarop Amerika's kernwapens in aktie. Slechts 40% van de vijandige projectielen wordt vernietigd en zij zien vol afgrijzen hoe Amerika ten onder gaat. Veilig onder de grond overleven de mensen in de basis de aanval On geveer twee jaar later wordt hun schuil plaats echter opgeblazen door een ex plosie. Nu zijn er slechts vier overle venden. Deze vier besluiten om in daarvoor bestemde voertuigen, de oversteek naar Albany, New York te wagen Zij volgen de weg van de minste weerstand naar Albany, zoals Denton zegt; de weg naar de verdoemenis De aarde blijkt van zijn as te zijn gegooid en de natuur dolgedraaid Als de voertuigen door een tornado getroffen worden, sterft Perry De drie overigen bereiken Las Vegas en ne- scheuren. De romantiek rond het vrije zwerversbestaan is even kwetsbaar gebleken als de romantiek van het film bedrijf, dat in de.kleine dorpsbioscoop- jes maar een zielig bestaan leidt, en tegen de achtergrond waarvan deze geschiedenis zich afspeelt. Over kale landwegen, langs ver vallen pompstations en braad worsttenten, van de ene afgetrapte filmcabine verhuizend naar de an dere, wordt de toeschouwer meege nomen op een speurtocht naar iets, dat er niet of niet meer meer is: de ervaring van het leven als een avon tuur zoals kinderen dat nog wel kun nen ervaren of zoals de cinema dat nog kan oproepen. (Filmhuis Amersfoort, van zaterdag tot en met dinsdag 20.15 uur) VERDER PROGRAMMA FILMHUIS Naast deze film van de week brengt het Amersfoortse Filmhuis twee voor stellingen van het Poppentheater Paled met het programma De wind die op de aarde is gevallen. Zaterdagmiddag om half drie en woensdagmiddag om half drie kunnen kinderen van 4 tot onge veer 8 jaar in het Filmhuis terecht. Ter herinnering: vrijdagavond a.s. kan men luisteren naar Anton Kort weg tijdens de avond van de Dich terskring Amersfoort in het Filmhuis.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23