.I.S.T." De vuist van een
Amerikaanse vakbond
n handen van de Mafia.
„Doodzonde" van René
van Nie: bittere ernst
CINEMANIFES-
TATIE UTRECHT
NU EN DAN
)OR BERT VOS
eusder Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 26 OKTOBER 1978
UTRECHT - De Cinemanifestatie,
inmiddels alweer de zevende, begon
woensdag 25 oktober en eindigt op
woensdag 1 november 1978. Zij
speelt zich af in de theaters Camera
en Studio (Oudegracht 154/156) en
het Springhaver Theater (Springweg
50/52). Er zullen ongeveer 25 hoofd
films in première gaan, in een aantal
gevallen in aanwezigheid van de re
gisseur en andere medewerkers. De
week wordt geopend met „Pourquoi
pas!" van Coline Serreau.
De Cinemanifestatie wordt elke twee
jaar financieel mogelijk gemaakt door
de Gemeente Utrecht, het Ministerie
van C R M en de provincie Utrecht.
Ook dit jaar weer gaf de Nederlandse
Bioscoopbond weer de nodige organi
satorische hulp
In zijn programmering mikt de Cine
manifestatie niet alleen op de ..gevor
derde cinefielmaar op allen die tot
hun genoegen hebben gemerkt dat het
medium film méér biedt dan alleen
pretentieloos amusement. De artistieke
kwaliteit van de gekozen films staat
voorop, hetgeen niet uitsluit dat een
aantal van deze films aantrekkelijk is
voor een breed publiek. De Cinemani
festatie wil niet alleen de import van
deze films stimuleren maar ook. voor
zover deze import reeds een feit is. hun
vertoning in de bioscopen. Kortom, de
Cinemanifestatie wil waardevolle films
aan een publiek helpen, maar tevens
het bioscooppubliek voorzien van
waardevolle films.
PROGRAMMA
Tijdens de Cinemanifestatie zullen
ongeveer 25 hoofdfilms en een aantal
korte films hun Nederlandse première
beleven in Camera en Studio. Een ge
deelte van deze films wordt speciaal
voor deze gelegenheid naar Nederland
gehaald De andere werden op verzoek
van Hans Saaltink beschikbaar gesteld
door een aantal filmverhuurkantoren.
Enkele films werden door deze kanto
ren speciaal met het oog op de Cine
manifestatie aangekocht Ook zullen
tijdens deze Cinemanifestatie een
tweetal Nederlandse films hun pre
mière beleven, dit in tegenstelling tot
1976 toen uitsluitend films uit het
buitenland werden vertoond.
De programmering van Camera/
Studio is op dit ogenblik nog niet geheel
afgerond De onderstaande lijst van ti
tels geeft echter wel de ..body van het
te vertonen pakket films.
CAMERA/STUDIO
Uit Canada:
Skiptracer (Zale R Dalen)
Uit Denemarken:
92 Minuten van gisteren (Carsten
Brandt)
Uit Duitsland:
Aus einem deutschen Leben
(Theodor Kotulla)
Der Hauptdarsteller (Reinhard Hauff)
Die Konsequenz (Wolfgang Petersen)
Paule Paulander (Reinhard Hauff)
Regno di Napoli (Werner Schroeter)
Das zweite Erwachen der ChriaLi
Klages (Margarethe von Trotta)
Uit Engeland:
Filming Othello (Gary Graver)
Long shot (Maurice Hatton)
The Shout (Jerzy Skolomowski)
Watership Down (Martin Rosen)
Uit Frankrijk:
Bye bye Monkey (Marco Ferreri)
Dites-lui que je l'aime (Claude Miller)
Des enfants gates (Bertrand Taver-
nier)
Pourquoi pas! (Coline Serreau)
La tortue sur Ie dos (Luc Béraud)
Uit Italië:
II Casotto (Sergio-Citti)
Uit Nederland:
Andy bloed en blond haar (Frank
Wiering)
Meneer Klomp (Otto Jongerius)
Uit de Sowjet-Unie:
Podranki (Nikolai Goebenko)
Uit Spanje:
A un dios desconocido (Jaime Cha-
varri)
Raza, el espiritu de Franco (Gonzalo
Herralde)
Uit de U.S.A.:
Blue Collar (Paul Schrader)
Kentucky Fried Movie (John Landis)
A Wedding (Robert Altman)
Uit Zwitserland:
Reperages (Michel Soutter)
Violanta (Daniel Schmid)
Beeld uit René van Nie's nieuwste speelfilm: Doodzonde.
beelden aan ons toont, weet hij toch niet
die dodelijke ernst te doorbreken, die de
hele film van het begin tot het einde blijft
beheersen. Wat Van Nie heeft gedaan
is het schilderen van een pure zwart-
wit-tekening zonder enige grijstonen.
Somber, verwarrend soms. maar
steeds zonder een greintje humor, zon
der een bevrijdend lichtstraaltje, waar
door het verhaal (en het leven van de
hoofdrolspeler) enige menselijke
warmte met zich meekrijgt
De regisseur heeft met deze film - zo
heeft hij zelf in enkele interviews ge
zegd - af willen rekenen met zijn eigen
verleden, dat enigszins vergelijkbaar is
met de jeugd van zijn hoofdrolspeler
Marcel, de acteur Het bezwaar van
..Doodzonde" is. dat René van Nie te
weinig afstand heeft genomen van het
door hem zelf geschreven scenarrio
Door een relativerende toon, een satiri
sche ondergrond, zou ..Doodzonde"
aan kracht hebben gewonnen. Nu blijft
deze goed bedoelde film steken in die
dodelijke ernst, die funest is voor een
film die wel de nodige herkenbaarheid
zal opleveren, maar niet is gericht op
een zo groot mogelijk publiek. Een tik
keltje humor, satire en een ietwat relati-
verender toon zou ..Doodzonde" in
ieder geval toegankelijk hebben ge
maakt voor de enthousiaste cinefielen,
die een film als deze in het algemeen
weten te waarderen juist door de zeg
genschap van het behandelde thema.
Het vrij grove taalgebruik, de borsten en
de billen zullen daar weinig aan kunnen
veranderen. Maar laat u niet weerhou
den om toch naar ..Doodzonde" te
gaan Ik ben altijd al een pessimist ge
weest met behoefte aan een regelmatig
portie humor om de zaak in evenwicht
te houden
(Grand 5, eerste week, 16 jaar
IN HET KORT
„The boys from Brazil", de span
nende thriller gebaseerd op het boek
van Ira Levin, gaat de derde week in.
Het is verhaal van dr Josef Mengele.
die de grootste coup aller tijden pro
beert uit te voeren door middel van ver
gaande genetische technieken. Met
uitstekende rollen van Gregory Peck als
Mengele en Laurence Olivier als Yakov
Liebermann. de Oostenrijkse nazi-ja
ger (de personifikatie van Simon
Wiesenthal) Derde week, Grand 1,16
jaar.
Peter en Elliott de Draak. De
nieuwste Walt Disney-film, waarin Pe
ter een boze familie ontvlucht en samen
met Elliott de draak, die zich onzicht
baar kan maken, allerlei avonturen be
leeft (Grand 2, Nederlands gesproken,
alle leeftijden, vierde week)
„Hooper". Een stuntfilm van de
voormalige stuntman Hal Needham
over het leven van stuntmannen- en
vrouwen in de wereld van de film. Ach
ter de schermen van de gevaarlijke film
staaltjes, dus Met Burt Reynolds en
Sally Field in de hoofdrollen. Voortreffe
lijk entertainment voor liefhebbers van
spanning, sensatie en humor.
(Derde week. Grand 2-avondvoorstel
lingen - alle leeftijden)
„Grease", de nieuwste film met John
Travolta in de hoofdrol Glamour, glitter
en rock and roll op een Amerikaanse
Highschool. Romantiek en nostalgi
sche sentimenten in een pretentieloze
musical voor jong (en zelfs voor oud)
Voor het hele gezin dus Wees er vlug
bij, want voor je het weet is de zaak
uitverkocht en moet je weer een weekje
wachten (Grand 3, derde week, alle
leeftijden).
Dr. Zhivago. Ik heb me al eens een
paar keer afgevraagd, waarom deze
film nu eens nooit terug kwam Andere
bestsellers uit vroegere jaren duiken
regelmatig op. zoals de Sound of Music,
maar dr. Zhivago, van regisseur David
MacLean bleef maar op de plank liggen
Gelukkig, hij is er weer, voor iedereen
die deze magistrale verfilming van Boris
Pasternak's gelijknamige boek nog niet
heeft gezien of nog een keertje wil zien.
Met Omar Sharif, Geraldine Chaplin en
Julie Christie in de hoofdrollen. (Cine
ma 112 jaar).
Once upon a time in the west. Deze
film van Sergio Leone moet iedereen zo
langzamerhand nu wel gezien hebben
Of nog niet? (Deze week nog in Cinema
2, voor de zesde week. 16 jaar)
The Genius, Damiani Damiano
maakte deze prima, humoristische,
western onder da veilige hoede van
grootmeester Sergio Leone, met Te
rence Hill en Miou Miou in de hoofdrol
len. (Euro, tweede week. 12 jaar)
Kuifje en het geheim van het gul
den vlies. Zaterdagmiddag twee voor
stellingen en woensdagmiddag één.
Voor alle kinderen, die maar niet ge
noeg kunnen krijgen van hun grote held
Kuifje In Euro.
„Het heetste hoertje aller tijden".
De verfilming van het boek ..Josefine
Mutzenbacherover een hoertje, dat
haar vak. zoals u weet het oudste be
roep ter wereld, met het grootst moge
lijke plezier uitoefent. (Duo 1. eerste
week, 16 jaar).
„Moord onder de communie". Met
als ondertitel haar dochter kon het niet
navertellen Nou, dat kan ik ook niet,
want ik ken deze film niet en het ont
breekt me op dit moment aan voldoen
de gegevens. Zelf kijken is het motto
Het is wel de première voor Nederland
Bent u misschien wel de eerste (Duo
2, eerste week, 16 jaar)
„Breeduit de koets in". De Engelse
titel vind ik fraaier: ..The Opening of
Misty Beethoven". Het is een prima
porno van de bekende erotische regis
seur Henry Paris met Constance Mo
ney in de hoofdrol als Misty, een meisje,
dat wordt ontdekt door dr. Seymour Lo
ve, die bezig is met een boek over sex.
Misty wordt de ontdekking van het jaar
en brengt het tot ..Guldenroede meisje"
in de bekende tijdschriften van uitgever
Lawrence Layman. Kortom prima en
tertainment, zoals we van Henry Paris
gewend zijn Uiteraard wel voor de
liefhebbers en om enige vergissing te
voorkomen het is geen musical voor
het hele gezin (nachtvoorstellingen
Duo 1.16 jaar).
Geen genade voor rivalen, is de titel
van een aktiefilm met Clint Eastwood en
Jessica Walter In de nachtvoorstellin
gen van Duo 2, 16 jaar
„Grease" breekt alle records. Uitverkochte zalen in Amersfoort. Jong en oud
wil Travolta zien. Ook deze week natuurlijk in Grand 3. Maar wel er snel bij
zijn
hebbers weer geheel ongestoord van de nieuwste films genieten. Kortom:
Amersfoort en wijde omgeving hebben in de afgelopen jaren steeds meer
keus gekregen en bovendien niet altijd uit de slechtste films!
Deze week twee nieuwe films: „F.I.S.T?" van regisseur Norman Jewison (Rol-
lerball, Jesus Christ Superstar) met Sylvester Stallone (Rocky) in de hoofdrol als
keiharde vakbondsleider met een hart, en „Doodzonde", de nieuwste speelfilm van
de Nederlandse regisseur René van Nie met Cor van Rijn. Chris Lomme. Willeke
van Ammelrooy en Renee Soutendijk in de hoofdrollen In het kader van de filmtijd
voor sex en aktie brengen Duo 1 en 2 deze week onder meer de Nederlandse
première van ..Moord onder de communie" (Duo 2) en „Josefine Mutzenbacher"
(Duo 1Pinkeltje is eindelijk uit het Amersfoortse filmprogramma verdwenen, maar
vastgesteld kan worden, dat het een bestseller is geworden Dat lijkt ook zeer zeker
het geval met „Grease" met John Travolta en Olivia Newton-John Ook al zijn we
van mening dat „Saturday Night Fever" een betere film is met dezelfde John
Travolta. „Grease" is als opgewekte musical vooral voor vader, moeder, dochter
en zoon best een erg gezellige aangelegenheid. Dat dit zo wordt ervaren bewijzen
wel de steeds uitverkochte voorstellingen Wees er dan ook snel bij en mocht u te
laat zijn, probeer het dan nog eens zo'n kwartiertje voor de voorstellingDe ervaring
leert, dat er altijd wel mensen zijn, die het af laten weten op het laatste moment.
Volgende week komen er trouwens weer twee nieuwe films, die het bekij
ken alleszins waard zullen zijn. Dat is in de eerste plaats de première van
„Meneer Klomp" van regisseur Otto Jongerius, die deze eerste speelfilm
geheel in Amersfoort heeft opgenomen en uit dat oogpunt bekeken al de
moeite waard zal zijn. In de tweede plaats kan men volgende week in het
Grand Theatre terecht voor de Nederlandse première van „Death on the Nile"
van regisseur John Guillermin met Peter Ustinov, David Niven, Mia Farrow,
Bette Davis en Jane Birkin in de hoofdrollen, gebaseerd op het bekende boek
van Agatha Christi.
HERSFOORT - Terwijl in Utrecht de zevende Cinemanifestatie van start
kan men in de Amersfoortse bioscopen terecht voor een evenmin te
maden programma. Het is ook u als filmliefhebber natuurlijk opgevallen,
imersfoort de laatste jaren steeds meer vooraan begint te lopen wat de
nière-films betreft. Op enkele uitzonderingen na (films met éèn of twee
eén bijvoorbeeld) kan men de nieuwste films al heel snel in Amersfoort
bekijken in het zo langzamerhand geheel vernieuwde film-theaterpark
;chems Theaters. Nog eventjes en ook de laatste mijlpaal is bereikt: de
te metamorfose van het aloude Grand Theatre in vijf theaters is op 7
iber (als het theater officieel wordt geopend) een feit. Dan ook zijn de
;te werkzaamheden (hal en gevelpartij) afgerond en kunnen de filmlief-
Ivester Stallone kreeg een enorme
ndheid als de bokser Rocky in de
tnamige film. Regisseur Norman
son is ook beslist geen onbekende,
maar aan zijn keiharde toekomst-
Rollerball" en de moderne musical
us Christ Superstar". Regisseur
son maakte de film „F.I.S.T met
ester Stallone in de hoofdrol als
keiharde vakbondsleider met een
voor „zijn" vrachtwagen-
iffeurs, allen lid van de met bloed,
iten tranen gestichte Federation of
state Truckers. Wie nu denkt in
instantie opnieuw een truc-
ilm voorgeschoteld te krijgen in de
n Sam Peckinpah's „Convoy", zit
st Gelukkig heeft „F.l S T een
soort spanning te bieden en een
ns geheel andere kijk op het le-
n een vrachtrijder Ook al heeft
seur Jewison niet helemaal de
(dramatische effekten kunnen
ijden, „F.I.S.T is - als men voor-
aat aan een vergelijking met de
chte Amerikaanse vakbondsleider
ly Hoffa - een erg boeiend ge-
cte film met tal van voortreffelijke
tepunten. waarin de prille jaren
de eerste vakbonden in het voor-
>gse Amerika treffend worden
centueerd in fraaie beelden,
it is een duidelijke zaak. dat Nor-
Jewison zijn film maakte, geheel
spireerd door de Amerikaanse
ondsleider Jimmy Hoffa. de toen-
ge machtige leider van de Team-
Union, de bond van transport
ers Hoffa, die „verstrikt" raakte
Mafia en tegen wie een aantal
ïssen werd gevoerd, werd uit-
ilijk veroordeeld tot dertien jaar. Na
sar werd hij door Nixon vrijgelaten,
root genoegen van de arbeiders.
,hun" Jimmy niet hadden vergeten
lem trouw waren gebleven. Dat
met de vrijlating van Hoffa uiter-
behoorlijk aantal stemmen
ize transportarbeiders voor zich
is duidelijk.
0 nu en dan bekruipt me het gevoel,
lik niets meer te zeggen heb. Dat
j eigenlijk al gezegd is wat gezegd
■moeren worden Dagelijkse schrij-
1 worden daar wel vaker mee ge
monteerd en je kunt dat best be-
duwen als een fikse nachtmerrie,
ir van schrijvers en journalisten be-
j-n ook tot deze vreemdsoortige
■gorie, wordt verwacht, dat ze ge-
Dn blijven schrijven. Vooral aan
nahsten wordt niet gevraagd of ze
Nijk wel zin hebben om ook maar
letter op papier te zetten. Ze moe-
ewoon Nou best, hoor. Ik geeft er
aag de brui aan. In ben gewoon
ening, dat de boog niet altijd ge
nen kan zijn. Vorige week ben iker
Ie dagen tussen uitgetrokken,
't schrijven zo nu en dan eens on-
roken dient te worden met iets ge-
anders. Nu ben ik gewoon om mi/n
nties (kort of lang) door te brengen
'oorbeeld Frankrijk. De trouwe le-
eet dat wel. Zo nu en dan bekruipt
Igevoel, datje zo'n onmiskenbare
eens moet doorbreken. Daarom
ik_ naar België. Inderdaad.
•9-i Niet om m'n humor wat op
brengen, maarzo maar Voorde
nodige variatie. Ik heb me daar
Men kon natuurlijk „F.l S T vanuit
deze achtergrond gaan bekijken, maar
wie dat allemaal geen bal interesseert,
zal in deze vakbondsfilm een erg span
nend gemaakte „aktie-thrillerkunnen
zien.
Johnny Kovac is de man, waarin het
in deze film om gaat Hij weet zich lang
zaam maar zeker van eenvoudige ar
beider op te werken in de truckers-vak
bond. de Federation of Interstate Truc
kers. Vooral in het begin gaat dat met
veel strijd gepaard, waarbij de rijke fa
brikanten en direkteuren van transport-
bearijven geen enkele boodschap heb
ben aan zoiets vulgairs als een vak
bond. Arbeidsvoorwaarden waren er
niet Rechten waren er niet, alleen
plichten en bij het minst geringste ver
grijp of misverstand stond men op
straat In een tijd van steeds toenemen
de werkloosheid waren er immers
mankrachten genoeg?
Kovac (een rol. waarin Sylvester
Stallone zich erg goed blijkt thuis te
voelen) wordt de geboren leider van het
aanvankelijke stelletje onroerend goed.
dat veel schreeuwde, maar het niet
rechtstreeks op durfde te nemen tegen
de machtige bazen. Kovac ontdekt de
vakbond en de vakbond hem Hij werpt
zich met alle energie in de strijd en met
een schier tomeloos fanatisme weet hij
zijn collega's mee te krijgen De eerste
stakingen breken uit en dat leidt tot een
onontkoombare konfrontatie tusser
stakers en politie, maar vooral tusser
stakers en werkgevers, die hun ogen in
het begin nog van verbazing uitwrijven
en eigenlijk met een schouderophalen
beslissen, dat die kerels door een stel
letje harde jongens wel mores geleerd
kunnen worden Maar het vuur van de
arbeidsstrijd is aangewakkerd en er is
geen blussen meer aan De komplete
oorlog eindigt in een nederlaag voor de
bazen, die nijdig de eerste arbeids-
kontrakten ondertekenen en met nauw
verholer verbijstering moeten toezien,
dat de „makke lammetjes" van weleer
zijn veranderd in opvliegende en voor
hun rechten opkomende „tijgers" De
vakbond is sterk geworden En met die
vakbond ook Johnny Kovac
kostelijk vermaakt met allerhande za
ken, waar ik u nu niet mee zal vermoei
en Ik heb daar niet geschreven, alleen
maar gelezen. Vlaamse woorden bij
voorbeeld. En die klinken zo anders, zo
charmanter dan de onze. Echt, u moet
er eens op letten. Neem nou eens sim
pelweg het woord ..klachtenEen
zeurderig, klagerig woord, wees nou
eerlijk. We worden er dagelijks mee
gekonfronteerd Klachten over buren
gerucht, geluidsoverlast, stank, vuil op
straat van bepaalde dieren (nee, ik
noem dit keer geen namen, want dat
levert weer een aantal boze reakties op
van hondenliefhebbers), klachten over
teveel roken en door teveel roken,
klachten over de overheid, die maar
niet naar de gewone man wil luisteren,
klachten, klachten, klachten
Neem nou die Belgen, die Vlamin
gen dan wel te verstaan, want de Fran
sen hebben hun eigen problemen
(Walen noemt men die mensen). Die
Vlamingen kennen geen klachten.
Welnee. Die houden het gewoon op
.betwiste zaken". En ze hebben nog
eens een keertje gelijk ook. Want wat
wij zo gemakkelijk klachten noemen,
kan een ander wel niet als zodanig on
dervinden. Er valt over te twisten of een
klacht wel een klacht is. Het zijn dus
betwiste zaken. Zoals het een betwiste
zaak is, of ik in deze rubriek vandaag
wel iets wezenlijks heb gezegd Maar
als u klachten hebt. juist, wendt u tot
het loket ..betwiste zaken". Maar ik zal
uw klacht dan betwisten, want ook ik
heb zo nu en dan het recht om gewoon
niets te doen. Zoals nuen dan is er
koffie, hoor :k ergens op de achter
grond. Dat komt dan mooi uit Want ik
kan geen letter meer op papier krijgen,
behalve de onvermijdelijke,
V.
Sylvester Stallone in „F.I.S.T." van de bekende Amerikaanse regisseur Nor
man Jewison.
Regisseur Norman Jewison is op z'n
sterkst in het eerste deel van deze film.
waarin die strijd voor rechten op keihar
de wijze wordt uitgevochten Niet aan
de onderhandelingstafel, maar op
straat. Met de blote vuist, met wapens,
maar hoe dan ook met een grote saam
horigheid. waartegen de vertwijfelde en
hopeloos achter de feiten aanlopende
direkteuren in hun hoge direktiekamers
niet voldoende afweer hadden. Tref
zekere beelden van roerige opstanden,
samengebalde en ontploffende agres
sie, broeierige vergaderingen, waarin
tenslotte de vuist van „F.I.S.T." wordt
getoond.
Het tweede deel van de film behan
delt de groei van de vakbond, de macht
ervan aan de onderhandelingstafel en
het weggeven van een belangrijk deel
van die macht aan de Mafia Een
noodsprong weliswaar, maar niet meer
ongedaan te maken. Eenmaal in de
macht van de Cosa Nostra, blijft de
„F.l S T." in de macht van deze on
doorzichtige gangster-syndikaten
Johnny Kovac wordt - juist door die
kontakten met de Mafia - steeds vaker
belaagd door een Amenkaanse senator
(Rod Steiger), die net als Robert Ken
nedy in zijn tijd Jimmy Hoffa, nu Kovac
probeert vast te pinnen
Het komt tot een hoorzitting, met een
uitbarstende climax „F.l S T." is na
tuurlijk het geromantiseerde verhaal
van Jimmy Hoffa. De overeenkomsten
zijn te duidelijk, om dat te ontkennen
Vanuit dit oogpunt kun je enige vraag
tekens plaatsen bij de wijze waarop
Jewison zijn hoofdfiguur eigenlijk tot de
laatste meters van de film blijft verdedi
gen als een vakbondsleider, die met
een hart van goud. niet in de steek ge
laten door zijn jongens van de vakbond,
ten onder gaat. niet door toedoen van
Kovac zelf, maar door de Mafia, die de
oorzaak is van alles. Kovac is de vak
bondsleider. die in de val van de Mafia
is getrapt, maar in feite niets met hen te
maken wil hebben en helemaal niet op
eigen belang uit i6 Wie de praktijken
van vakbondsleiders in Amerika via de
krantenberichten in de afgelopen
tientallen jaren heeft gevolgd, zal te
recht de geplaatste vraagtekens hand
haven.
Wat niet wegneemt, dat „F.I.S.T."
toch een formidabele film blijft, fraai
verfilmd met voldoende spanning tot
de laatste minuut. Wie de hele affaire
Hoffa vergeet, zal zelfs met enige
voldoening na afloop de bioscoop
verlaten en zich gesterkt voelen in
zijn eigen (vakbonds)strijd tegen alle
onrecht in de huidige toch zo gecivi
liseerde maatschappij, barstensvol
sociale voorzieningen met daar
naast toch nog steeds het onrecht,
dat altijd wel zal blijven bestaan en
waartegen telkens weer de geboren
arbeiders-leiders in opstand zullen
komen. Maar de tijden van de bran
dende barricaden en keihard knup
pelende werkgevers-benden zijn
gelukkig wel voorbij. Voor velen is de
strijd veel subtieler geworden. Of het
minder moeilijk is geworden, is nog
de vraag.
(Grand 4, eerste week, 16 jaar).
DOODZONDE
Eigenlijk doet Doodzonde", de
nieuwste speelfilm van de Nederlandse
regisseur René van Nie, enigszins den
ken aan het hierboven besproken
„F.I.S.T.". Niet wat inhoud betreft, inde
verste verte niet. ook niet wat uitwerking
betreft. Maar wel door het thema, dat
toch wel herkenbaar door de flitsende,
soms kaleidoscopische. herinneringen
boven komt: de arbeidersstrijd der Lim
burgse mijnwerkers tegen de onder
drukkingen van het groot-kapitaal En
dat tegen de achtergrond van een ge
meenschap. ingeklemd tussen kapitaal
en kerk .Doodzonde" is geen gemak
kelijke film. Van Nie. die met zijn „Kind
van de Zon" tot zo'n voortreffelijke film
is gekomen, heeft het opnieuw gepro
beerd met „Doodzonde". Het thema
van deze film is niet in de eerste plaats
de arbeidersstrijd. dat is een onderdeel.
„Doodzonde" gaat over de behoorlijk
gefrustreerde acteur (gespeeld door
Cor van Rijn), die door allerlei, toch vnj
gewone omstandigheden, verstrikt
raakt in zijn herinneringen, waardoor
alle (verdrongen) frustraties weer bo
venkomen in flash-backs.
Ik kan niet zeggen, dat ik ..Doodzon
de" een goede film vind Want ondanks
de waarheden, die Van Nie via de film-