Top acteurs en -actrices in Dood op de Nijl Forumavond sder Krant - Kijk op de film vervroegd pensioen en gedwongen is- door gebrek aan hobby's - zijn dagen in eenzaamheid te slijten Het getuigt niet alleen van vakmanschap, maar ook van psychologisch inzicht, dat .Meneer Klomp" vrij gaaf op het doek komt en van het begin tot het einde blijft boeien. Jongerius heeft die herkenbaarheid van de problematiek niet op een moeilijke, verwarrende, of quasie-intelligente wij ze over willen brengen op de kijkers. Hij hanteert een rechtlijnigheid, die alleen door het prima scenario en het meer dan voortreffelijke spel van hoofdrol speler Leo den Hartogh de talrijke nuances meekrijgt om het verhaal diepte te geven. Jongerius verliest zich niet in filmische uitstapjes in de geest van meneer Klomp, geen droombeel den, hoe poëtisch soms ook. die de ge dachten van meneer Klomp zouden moeten weergeven. Men kan die ge dachten, die gevoelens, lezen in de ogen van meneer Klomp. Het is de expressie, het beheerste spel van Leo den Hartogh, die het verhaal de nodige body geeft en van ..Meneer Klomp" zonder meer een geslaagd speelfilm debuut maakt ..Meneer Klomp" is gebaseerd op een goed doordacht scenario en dat is duidelijk in de uitwerking te zien, ook al zou je toch nog enige vraagtekens kun nen zetten bij enkele scènes, die wat ..overdone" op mij zijn overgekomen. Zoals die beginscènes in het kantoor, waar het personeel letterlijk ..uit hun neus zit te vreten" en er een ware chaos van maakt, zonder dat door hogerhand wordt ingegrepen. Het lijkt me een beetje teveel van het „goede" toe. maar ik heb dan ook nooit op een groot kan toor gewerkt, waar los en vast per soneel zonder enige inzet en verant woordelijkheidsgevoel de dag door brengt. Ook het slot heeft bij mij een vraagtekentje opgeroepen De schreeuwende wanhoopskreten, van meneer Klomp, een logisch slot op het verhaal, klinken wat overdone", het had iets minder gekund, iets meer inge houden en het zou sterker zijn overge komen. Maar dat zijn kleinigheden, die weinig af zullen doen aan de totale kwa liteit van deze film. Myriam van Loon als het achttienjari ge meisje, dat het hoofd van meneer Klomp op hol brengt, kan terugzien op een redelijk debuut, ook al is het duide lijk. dat de onervarenheid haar toch zo nu en dan parten speelt en haar vertol king daardoor soms doet denken aan amateurtoneel, wat afbreuk doet aan de spontaniteit, waarmee een jong meisje vaak reageert. Riek Schagen als de vrouw van meneer Klomp weet dat na ïeve. o zo zorgzame en bezorgde vrouwtje goed gestalte te geven, ook al vraag je je wel af, of er vrouwen zijn, die zo vergaand naief zullen reageren op de vreemde escapades van hun echt genoot. Henny Alma (tegenwoordig wil ze graag alleen maar Alma genoemd worden) speelt de vriendin van meneer Klomp en als het de bedoeling van Jon gerius en mede-scenarioschrijver-pro- ducer Roy Loggers is geweest een vrouw te typeren die overloopt van pla tonische liefde voor een getrouwde Scène uit: Moord op de Nijl, met Hercule Polrot (gespeeld door Peter Ustinov) en kolonel Race (een vertolking van good old David Niven) man en dat tot uiting brengt in nogal zoetige met melodramatiek overladen lunch-ontmoetingen. dan is Alma daarin geslaagd, ook al had haar spel wellicht iets pittiger kunnen zijn. iets vollediger, zonder dat een extra accent op het halfzachte van haar karakter zou zijn gelegd. DE ONDERGANG VAN ME NEER KLOMP „Meneer Klomp" wordt een tragi komedie genoemd, maar de makers hebben eerder het accent gelegd op de tragedie dan de komedie, ook al gaatde film nogal vrolijk en komisch van start. Die tragedie wordt gaanderweg inge voerd en wordt langzaam maar zeker geëscaleerd. Meneer Klomp is een oerhollandse afdelingschef op een groot verzeke ringskantoor. Hij zwaait er de scepter over een zaal vol typistes-met-één-vin- ger, weinig ambitieuze uitzendkrach ten, uitgerangeerde mannen van mid delbare leeftijd, lijntrekkers, loltrappers en saboteurs. Om het gezag van hun chef nog meer op de proef te stellen, heeft het personeel bedacht hem een beetje te gaan voeren door het leukste meisje van de zaal, de achttienjarige Helen, hem het hoofd op hol te laten brengen. Dat lukt en het heeft zelfs tot gevolg, dat meneer Klomp zijn ontslag moet nemen. Het leven van de vijfen- vijftigjarige man. die geen hobbies heeft en die zijn ziel en zaligheid altijd in zijn werk vond, raakt daardoor geheel ont wricht. Kaartenbakken en ordners doorbladeren, laden opnieuw indelen, zijn auto vertroetelen, dat is voorlopig het enige dat hij kan dbedenken om zijn zeeën aan vrije tijd door te komen. Tot Koosje, zijn vrouw, het niet meer aan kan zien, hem de kaartenbakken uit de handen rukt en de onbeschreven kaar ten door de kamer strooit. Hij heeft toch niks meer om op te schrijven! Hij moest eens een échte hobby bedenken! Die hobby vindt Klomp al gauw: hij besluit achter Helen aan te gaan. Waar zij ook gaat. steeds is Klomp in de buurt, en al haar bezigheden worden door hem nauwkeurig in zijn kaartsys- teempje genoteerd. Maar wat als een hobby begon, eindigt in een steeds ho pelozer verliefdheid als het meisje doorgaat hem uit te dagen HERKENBAAR Sinds hij afstudeerde aan de Neder landse Filmacademie in 1968, schreef en regisseerde Otto Jongerius ver schillende korte speelfilms Voor „Joyriding" kreeg hij in 1971 de Van der Rijn-prijs voor de beste korte film met „Hoe ik mijn verjaardag vier de", onderdeel van het vierluik „Alle dagen feest", verwierf hij de Mention de qualité 1977 van de Franse filmkritiek; de „Kronkels" van Simon Carmiggelt, die hij voor de VARA-televisie verfilm de, leverden hem in april 1978 een hoofdprijs op van de Westdeutsche Kurzfilmtage Obertiausen. Verder schreef hij samen met Sa muel Meyering en Roy Logger talloze speelfilmscenario's, waarvan hij er de komende jaren verschillende hoopt te realiseren Hiertoe behoren: een twee luik naar verhalen van R. J. Peskens, uit diens laatste bundel „Mijn moeder was eigenlijk een Italiaanse", en een psy chologische thriller naar de novelle „Zonder dollen" van Hans Vervoort. „Meneer Klomp" - met recht streeks opgenomen geluid (een risi co voor de makers, maar toch uitste kend geslaagd), Is een film, waarvan pessimisten zeggen, dat het geen publieksfilm is, niet voor het grote publiek. Dat lijkt me - om de zaak af te ronden - een onderschatting van „Meneer Klomp". Want de herken baarheid van allerlei facetten in deze debuutfilm van Jongerius is nogal groot. De gemiddelde toeschouwer kan al lerlei herkenbare omstandigheden en konfliktsituaties tegenkomen in een film, bevolkt door mensen van vlees en bloed Gewone mensen zoals u en ik. Daarom vind ik „Meneer Klomp" wel degelijk een film voor het grote publiek en in ieder geval een film, waar veel mensen met plezier en geboeid naar zullen kijken. (Euro Cinema, eerste week, zestien laar). STROSZEK „Je wagen Is kapot, je meisje ver trokken, ze hebben je huls verkocht en jouw gedachten zijn leegVan zaterdag tot en met dinsdag vertoont het Amersfoortse Filmhuis de balla de van de Duitse filmer Werner Her zog: „Stroszek" uit 1977. Een bijna twee uur durende film naar een eigen scenario met Bruno S. als Stroszek In de hoofdrol als een pas uit de ge vangenis ontslagene, die te gronde gaat aan de harde Amerikaanse maatschappij. Stroszek wordt uit de gevangenis vrijgelaten. Voor de zoveelste keer Het moment is aangebroken dat hij afscheid neemt van zijn vrienden. Bruno wil eigenlijk helemaal niet weg". Maar vandaag begint voor Bruno een nieuw leven. Hij leert te winnen en te verliezen In een liefdesgeschiedenis met de tippelaarster Eva. Eva wordt bedreigd door pooiers. Herr Scheitz, Bruno's buurman, heeft een neel in Amerika. De dreigementen van de pooiers worden zó sterk, dat Eva, Bruno en Herr Scheltz besluiten samen een bizar trio te vormen en hun geluk te beproeven in de USA. In Plainsfield. Wisconsin, tegen de Canadese grens, ondergaan zij dat „geluk" een tijdje in de koude herfst In Een climax In de film „Meneer Klomp": Helen de Vries (Myrlam van Loon) komt bij meneer Klomp op bezoek, omdat zij genoeg heeft van diens duistere escapades. Mevrouw Klomp, dat goeiige mens, be zweert het meisje, dat er allemaal niets aan de hand Is. Meneer Klomp Is ziek een warm mobile home van 21 meter lang, met een kleuren-tv. Maar geluk - Max Ophüls zei dat al - bestaat niet uit lol alleen. Het heeft een prijs, die Bruno en Eva niet kunnen op brengen Eva verlaat Bruno om met een vrachtrijder mee te liften naar Van couver. ..Ik begrijp deze taal wel niet. maar ik hoor er iets achterbaks in", vindt Bruno. Uiteindelijk wordt de woonwa gen verkocht. Bruno en Herr Scheitz plegen een overval om met hun buit van 22.- in de supermarkt aan de overkant boodschappen te kunnen doen. We zien Bruno voor het laatst in het reservaat van de Cherokkee-indianen in North-Carolina Hij heeft een lange reis van meer dan duizend mijl achter de rug en geeft zijn drie laatste dollars uit om te kunnen eten. Zijn gezicht heeft een vrolijke, opgeluchte uitdrukking. (Amersfoorts Filmhuis, zaterdag tot en met dinsdag. 20.15 uur, zaterdag avond tweede voorstelling om 23.00 uur). LEUSDEN - De ABTB't van Hamers- veld en Achterveld, de ULG-Leusden en de CBTB-Amersfoort houden donderdagavond 9 november een forumavond In het Jongerencentrum De Til. De aanvang Is bepaald op 20.00 uur. In het forum de heren A. Heeling, sociaal-Economisch voor lichter v. d. C.B.T.B. en P. F. M. Bu- ters, notaris te Leusden. Beide personen zullen een korte in leiding houden en daarna een geza menlijk gesprek hierover op gang bren gen en trachten te houden. Op deze avond zal in het bijzonder aandacht worden gevestigd aan op de volgende punten: boedelscheiding, testament, bedrijfsopvolging, WI R regeling. Leden die over deze zaken en moge lijk andere zaken op het terrein van de forumleden reeds schriftelijk vragen willen indienen, kunnen dit doen bij de secretaris van de eigen afdeling of rechtstreeks G. Th. v. d. Hengel. Ha- mersveldseweg 126 Leusden. De vra gen moeten voor 4 november binnen zijn. filmagenda Amersfoort Grand 033-14632 Telefonisch plaatsbespreken voor het Grand: dagelijks. 12.30-21 00 uur. Zaterdag en zondag 10.30-21.00 uur. Grand 1 en 2 Grease, a l dagelijks: 14 00-19.00- 21.45 uur Zondag: 14.00-16.30- 19.00-21.45 uur. Grand 3 Moord op de Nijl (Death on the Nile), a l. dagelijks: 13 30 en 19.45 uur. Grand 4 The boys from Brazil, 16 jaar, dagelijks 18.30-21.15 uur Zondag: 1600- 18.30-21 15 uur. Do, vrij, ma en di te vens 13.30 uur. Grand 5 FIST, 16 jaar, dagelijks: 13.30-18.30- 21.15 uur. Zondag: 13.30-16.00- 18.30-21.15 uur. Grand Peteren Elliottdedraak, a I.. zat, zonen wo: 13.30 uur. Cinema 033-18900 Cinema 1 dr Zjivago, 12 jaar, dagelijks: 13.45- 20.00 uur Cinema 2 Once upon a time in the west, 16 jaar, dagelijks: 13.30-19.45 uur Euro Cinema 033-33655 Euro Meneer Klomp. 16 |aar, dagelijks: 18.30-21.30 uur. Zondag: 13.30- 16.00-18.30-21.30 uur Do, vrij. ma en di tevens: 13.30 uur Kindervoorstellingen Euro Het zwaard van Zorro, a l zaterdag: 13.30-16 00 uur Woensdag: 13.30 uur. Duo 033-16572 Duo 1 Het heetste hoertje aller tijden, 16 jaar, dagelijks: 14.15-19.15-21.30 uur Zondag: 14.15-16.30-19.15-21.30 uur. Duo 2 The Genius, 12 jaar, dageli|ks 14.00- 19.00-21.15 uur Zondag: 14 00- 16.15-19.00-21.15 uur Nachtvoorstelllngen Duo 1 Meisjes, die '1 er tussendoor doen, 16 jaar. vrijdag- en zaterdagavond 24 00 uur. Duo 2 Jefferson Bolt - karate expert, 16 jaar, vrijdag- en zaterdagavond 23.45 uur Prima MENEER KLOMP van Otto Jongerius pakt haar vriendin Jacqueline de Belfort haar knappe verloofde Simon Doyle af en trouwt met hem. Zij gaan samen een dure huwelijks reis maken langs de Nijl met het luxueuse schip de Kamak. Deze reis begint al direct met enkele incidenten. Het blijkt dat Jacqueline Linnet en Si mon volgt en er worden enkele moord aanslagen op Linnet gepleegd. Geen wonder, want er bevinden zich aan boord van de Karnak enkele gezworen vijanden van Linnet en dan wordt zij op een morgen dood in haar bed aange troffen met een kogel door het hoofd. Ook de befaamde detective Hercule Poirot maakt een vakantiereis met de Karnak en met de machtiging van de kapitein neemt Poirot het onderzoek ter hand met de hulp van zijn oude vriend kolonel Race die de reis incognito meemaakt als vertegenwoordiger van Linnet's advocaten. Kolonel Race en Poirot ontdekken dat Linnet nog veel meer vijanden had dan aanvankelijk werd aangenomen en ze hadden allen een goed motief en de gelegenheid om Linnet te vermoorden. Aan de hand van allerlei, door scherpzinnigheid aan het licht geko men. feiten elimineert Poirot een aantal verdachten. De feiten tonen aan dat zij de moord niet gepleegd kunnen heb ben. En verder valt er een aantal ver dachten af, omdat zij tijdens het onder zoek ook vermoord worden. Blijkbaar zijn zij de moordenaar of moordenares op het spoor gekomen en zijn ze tot zwijgen gebracht. Op deze manier blijven er tenslotte maar twee verdachten over. die de moord ge pleegd kunnen hebben. Tijdens een dramatische ontknoping brengt Poirot hen tot een bekentenis. Regisseur Guilermin zocht een oude radar-boot uit als decor en verder de fotogenieke beelden van het pre-his- torische Egypte met de talrijke ruïnes van de tempels der farao's. Peter Ustinov als de corpulente, wat kwasi wazige Belgische speurder Her cule Poirot, levert kwaliteits-spel af op zijn eigen, wat nonchalante wijze. Maar ook de anderen leveren een redelijk aandeel aan de spanning, zoals Jane Birkin als het dienstmeisje. Mia Farrow als de wat hysterische vriendin van het vermoorde meisje Linnet en Bette Da- vis als één der passagiers. Eigenlijk is het zoals in vrijwel alle Christi verhalen: het barst van de ver dachten Mensen, die allemaal op hun eigen manier wel iets met het slach toffer te maken hebben gehad of een goede reden hebben om de dood van dit slachtoffer te willen. De plot van de film doet misschien wat te gezocht aan, maar ook dat is typisch Christi: het on mogelijke mogelijk maken en John Guillerman bracht dat bekwaam in beeld. Al met al is „Death on the Nile" een met vakmanschap gemaakte detec tive-film, door z'n grootse aanpak wellicht aantrekkelijk voor het grote publiek. Zoek de dader is het alles beheersende motief en voor men sen, die dit zalig vinden, kan ik de film dan ook van harte aanbevelen. Ook al vond ik „Murder on the Orient Express" toendertijd een tikkeltje sterker van uitwerking. (Grand 3, eerste week, alle leeftij den). MENEER KLOMP Deze week gaat de nieuwe Neder landse film „Meneer Klomp" van Otto Jongerius in première, nadat de film onder meer vorige week woensdagavond reeds voor een Amersfoorts publiek haar Amers foortse première in Cinema 1 beleef de in aanwezigheid van hoofdrol spelers, producenten regisseur. Die eerste kennismaking zal menige Amersfoorter goed zijn bevallen, te meer omdat ook de stad Amersfoort een belangrijke rol speelt In deze film (alles werd In Amersfoort opgeno men) en verschillende Amersfoor- ters een figurantenrol vervulden. Dit allemaal terzijde, want de lokaties, waar „Meneer Klomp" werd verfilmd zijn in feite onbelangrijk. Iedere wil lekeurige provinciestad kan daar voor in de plaats worden genomen. Het is een aardige bijkomstigheid, alleen voor de Amersfoorters zelf. Otto Jongerius kan tevreden zijn met zijn speelfilm-debuut. „Meneer Klomp" is een met vakmanschap gemaakte film geworden, waarin Jongerius een zeer herkenbare problematiek aansnijdt en op een boeiende wijze uitwerkt. Het on derwerp is op het eerste gezicht een beetje alledaags: een man van middel bare leeftijd wordt verliefd op een 18- jarig meisjes, zonder dat die liefde wordt beantwoord, terwijl de man bo vendien nog van de dagelijkse wer kelijkheid wordt afgesneden door een bR bert vos ISFOORT- Naast de première van de Nederlandse speelfilm „Meneer van regisseur Otto Jongerius (en voor een klein publiek reeds te zien geweest in de Amersfoortse voor-première vorige week g en in de Utrechtse Cinemanifestatie), kan men in de Amersfoortse een tweede Nederlandse première gaan bekijken: „Dood op de Nijl" gelijknamige detective-roman van Agatha Christi onder regie van luillermin. Verder is er niet veel nieuws te melden, of het zouden de Duo zijn, waar sex weer in alle toonaarden te beleven is in de irstellingen van Duo 1„Meisjes die 't er tussendoor doen" en aktie ichtvoorstellingen van Duo 2: „Jefferson Bolt, karate-expert". Voor ïge zijn alle films geprolongeerd en dat is vooral voor het weekprog- van Duo 1 en 2 opvallend, omdat beide theaters slechts sporadisch is prolongeren. „Grease", The Boys from Brazil", FIST", Dr. Zjivago", upon a time in the west", „Het heetste hoertje aller tijden" (Jozefine ibacher) en „The Genius" werden allen goed gevonden voor nog een zij het dan met enige verschuivingen wat het theater betreft. Regisseur John Guillerman heeft niet veel aan het toeval overgelaten en om te beginnen heeft hij behoorlijk wat top actrices en -acteurs weten te strikken om het geheel wat aantrekkelijker te maken. Dat in de eerste plaats Peter Ustinov (als Hercules Poirot) en David Niven (als kolonel Race) die in de loop van het verhaal zullen proberen een moord op te lossen. Andere bekenden zijn Jane Birkin (de Engelse Francaise uit verschillende opvallende produkties zoals „Je t'aime mai non plus"), Mia Farrow („Peyton Place" en „Rosema ry's Baby"). George Kennedy (van de TV-serie Bumper), Jon Finch en Bette Davis (ook nu weer uitstekend op dreef). Het verhaal komt in het kort op het volgende neer: de rijke en mooie, maar minder scrupuleuze Linnet Ridgeway raakte ik daarmee een gevoelige snaar, want de kastelein ging er om standig voor zitten. ,,Dat zegt u nu wel meneer en u hebt gelijk, maarHij greep de krant, bladerde eventjes driftig en legde toen de krant voor me neer. ,,Daar!" Zijn vingers priemden naar een klein be richtje met als kop: Bomen worden geveld." ,,Eeh grof schandaal, me neer!" Hij wees naar buiten, naar de bomen op het pleintje.Daar staan ze meneer, prachtbomen. Staan er al meer dan honderd jaar en misschien wel langer, 'k Heb het niet anders ge kend. En nouwaarom, vraag ik u!" Het bericht liet in het midden waarom die statige bomen tegen de vlakte moesten en ik moest hem het antwoord in eerste instantie schuldig blijven. Misschien zijn ze ziek," opperde ik later voorzichtig. Als ik had gezegd dat hij gek was, had ik geen heftiger reaktie kunnen krijgen. ,,Ziek!" galmde hij door het etablissement, ,,ziek! Meneer er zijn geen gezondere bomen in de hele omgeving. Ze bloeien en groeien. En een eikels meneer, miljoenen!" In gedachten zag ik die miljoenen eikels al raap-vers onder de bomen liggen. Een paradijs voor knapen, die een zakcentje bij willen verdienen. Als er tenminste nog vraag naar eikels is. Op dat moment kwam de tweede klant het café binnen. ,,Van wie is die blauwe wagen?" riep hij vanuit de deuropening. Dat was de mijne. „Wiltu 'em event/es weghalen meneerWe zijn anders bang dat ie zo plat als een dubbeltje wordt, ha ha." Buiten was het pleintje in een zeer druk bedrijf veranderd. Verschillende kraanwagens stonden strategisch op gesteld, terwijl een ploeg arbeiders de eerste snede aanbracht voor de zware zaagmachine. De kastelein was achter me aangekomen en staarde verbijsterd naar de plotselinge drukte, ,,'t Is niet waar!" gromde hij. Ik knikte. ,,lk ben bang, dat het wél waar is.De man trok bleek weg en stoof terug naar zijn ver trouwde tap. Hij was al druk aan het telefoneren, toen ik af wilde rekenen. Het bleek een nogal heftig gesprek. Ik legde een voor een kop koffie royaal bedrag op de bar en liet de man alleen met zijn woede-uitbarstingen. Waar schijnlijk was hij bezig de plaatselijke milieuvereniging te alarmeren. Rijkelijk laat, maar misschienIk hoopte, dat hij z'n Amerikaanse eiken zou redden van die roemloze ondergang Later op de dag reed ik m'n eigen woonplaats binnen. Op een gegeven moment werd ik door iets getroffen. Alleen wist ik niet door wat. Eigenlijk was er niets, maar toch ook alles ver anderd aan de straat waaraan ik woon. Plotseling - als in een flits - drong het tot me door wat er was gebeurd in die korte tijd, dat ik afwezig was. Het waren de bomen. De lange rii statige popu lieren. Ze waren die dag gekapt. V 1 deze D OP DE NIJL teki -aanpal dat wel naar zo an het .Water H v< oog 0 ijn reeds verschillende boeken ga(ha Christi verfilmd, waarvan beeld „Moord op de Oriënt R 1 s" de meest recente is. Deze He9'S ainnen de liefhebbers van dit on- njver M Ktt>are genre hun hart ophalen geK( 5 Nederlandse première van de ing van Christi's „Moord op de iet een keur aan topacteurs en es. De Agatha-Christi-verslin- al ik niets nieuws vertellen als ik a i ai in iiiöio iiituna «uiiviiuii uiu -anseer! 1(he, vernaa| overbekend is, an 1 minuli i beek) Hie v: zullen wellicht nog nooit een boek _eze beroemde schrijfster in han- ook'T® !bben 9ehad Bij dit soort films et echter wel om de uitwerking wfïï !l gegeven, want het verhaal op eeft niets nieuws te bieden bij.' ggen.l Ihele» GEWONE i zeerf peem zien (fefwas eigenlijk een gewone dag in De ochtend was wat nevelig men, ook al deed de zon een aar- poging om door te breken, het diffuse licht als een zil- wolk over het landschap lag. De m stonden daar wat verdwaasd m, half onder de mistslierten ver met alleen hun goeiige koppen wat slaperig-mijmerend er boven had het beeld van een ma- •realistisch schilder kunnen zijn, \akt tijdens een hallucinerende Een tikkeltje onwerkelijk, om te zien. ergens naar toe. Een rit dorpjes, ingepakt in reeds geboomte, met daarboven uit en dan een spits torentje, waar- net zo'n kerkje en torentje als ii te plaats, waar ik geboren ben en ||pr éen keer per jaar met Kerst de worden geluid om de goege- van achter de koeien vandaan voor het gezamenlijke drin- warme chocolademelk en het van Vrede op aarde". Vredige waar dat zingen over die vre de ene kant overbodig is, aan andere kanteen bevestiging van het vredige bestaan, reed één van die dorpjes binnen koffie. Een klein pleintje, omge- door pittoreske huizen. Een café het vaste bordie: „Koffie klaar en gezet" voor de ramen. Auto ge- onder de reusachtige Ameri- eiken. Die eiken doen me den- ean die reuzen voor het dorps waar ik m'n eerste kennis 'erf. Die eiken leverden in de herfst 'te hoeveelheden keiharde eikels, uitermate geschikt bleken om als 'kensvoer te dienen. Zakken vol 'rden door ons verzameld en voor gering bedrag aan uurloon aan ïïdige opkopers verkocht. Het was nog stil in het café. De eige- )ar zat achter de tap de plaatselijke W te lezen en had eerst helemaal 'tdoor, dat een klant smachtend voor w stond. „Ah, ik zag u niet. Die krant to spannend... ha ha ha." Hij stond en keek me vragend aan. De koffie 'es inderdaad vers en net klaar. „Mooi ''otje,zei ik, meer om zomaar iets te zeggen dan om werkelijk een )sPfek aan te knopen Blijkbaar

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23