iamien, het tweede omen
jfoekomstgruwel rond het Beest,
jjp weg naar volwassenheid
FOTO-KOPIE
NODIG?
Leusder Krant
Poortwachter Pinkel Ponkei
reikte Pinkeltje-prijzen uit
BEREKEN!
boor bert vos
„IT LIVES AGAIN",
MONSTERLIJK....
Leusder Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 16 NOVEMBER 1978
Rozendaallaan 9
Leusden-C.
i 1
(Van de redaktie).
AMERSFOORT - Het is natuurlijk
bijzonder aardig om poortwachter
Pinkel Ponkei uit de film „Pinkeltje"
in levenden lijve te mogen aan
schouwen. Dat je dan ook nog een
prijs door hem krijgt uitgereikt is
helemaal het einde. Dat gebeurde
toch echt, vorige week in het Grand
Theatre, waar de gelukkige winnaar-
tjes van de grote Pinkel-
tje-kleurwedstrijd waren uitgeno
digd om de prijs in ontvangst te ko
men nemen. Pinkel Ponkei had er
plezier in en vertelde hoe moeilijk
Pinkeltje en Pinkelotje en al die an
deren uit Pinkelland het hebben ge
had om de mooiste kleurplaat uit te
zoeken, want ze waren eigenlijk al
lemaal even mooi.
De prijswinnaars waren: Leeftijds
groep 0 tot 4 jaar: 1 Paul Schimmel uit
Amersfoort; 2. Geert Jan van Zomeren
uit Amersfoort; 3. Dirk Willem van de
Wal uit Barneveld.
In de leeftijdsgroep van 5 tot 7 jaar 1
Wendy Schneider uit Amersfoort; 2.
Gerda Borren uit Terschuur en 3 Ma-
riska v d Meulen uit Amersfoort.
In de leeftijdsgroep van 8 tot 12 jaar
werden de prijzen gewonnen door 1.
Alda Pitstra uit Amersfoort; 2 Maureen
Klok uit Amersfoort en 3. Christiaan
Kalla, eveneens uit Amersfoort
De eerste prijzen bestonden uit een
jaar lang gratis naar de film of een ka-
deau van gelijke waarde, de tweede
prijs een grammofoonplaat van Pinkel
tje en de derde prijs een T-shirt.
Op de foto Beeld van de prijs
uitreiking.
„Grease" begint een cultus te worden. In relatief zeer korte tijd
f trok de film in Amersfoort al meer dan 25.000 bezoekers
MIST
De weg is één lang stuk grijs
lint. De open vlakte aan
weerszijden van de grijze lijn is
troosteloos ondoorzichtig als
een gordijn dat die dag speciaal
is neergehangen om je nog
mistroostiger te maken dan je
misschien al bent.
Je hebt je grote lichten opge
stoken, dat moet zeggen ze,
omdat men je beter kan zien. Je
ziet niets. Maar dat hoeft ook
niet, er hoeft immers geen te
genligger te zijn en als die er is,
kan ie z'n licht wel vergeten
hebben aan te doen. Zulke gab
bers heb je overal. Nergens-bij-
na-denkers, die gedachtenloos
gewoontegetrouw in hun auto
stappen en volgens traditie alle
handelingen verrichten die no
dig zijn om de kar aan de praat
en vooruit te krijgen. Al die grijze
linten op. Naar overal, naar ner
gens.
Misschien op weg naar kilo
meters lange files, opgeslokt in
de massa, voor zover die massa
en jij ook, op tijd heeft afgeremd.
Je weet het nooit en daarom
minder je nog meer vaart, daar
op dat grijze, troosteloze stuk
asfalt van zes bij tien meter,
langzaam opschuivend naar
een horizon die onbereikbaar en
onzichtbaar voor je schijnt te lig
gen
Mist. Als een deken van een
zaamheid ligt het over je heen,
omringt je, zorgzaam als een
moeder, maar toch stukken an
ders. Mist. Het isoleert je van de
anderen. Het maakt je tot een
enkeling, die, helemaal op eigen
gelegenheid moet trachten „de
andere kant" te halen, waar die
andere kant ook mag zijn. Je
hoopt, dat er een einde komt aan
die onzichtbaarheid, die je zo
hulpeloos maakt, zo menselijk.
Je probeert de radio, maar de
droge opsomming van mistge-
bieden en files maken de zaken
er niet plezieriger op. Je drukt
nijdig de knop uit. Je neuriet wat
voor je heen, zo maar een melo
dietje, misschien wel een deun
tje uit „Grease" of het Smur
fenlied, waar je zoon nog steeds
niet op uitgeluisterd is.
Mist. Een opnieuw terugke
rende stilte in grijze tinten. Een
tonige eindeloosheid in tergen
de slakkegang. Een bocht, een
'angs je heen snellende
schaduw, een suisend geluid.
Je voelt je hart bonzen in je
borstkas. Kalm aan nu. De over
kant is bijna bereikt. Zou bijna
bereikt moeten zijn. Een bord.
Nee. Niets.
En dan opeens de zon. Je rijdt
zo maar de zon binnen. Zo maar
een wereld in, die je bijna was
verloren. Je kijkt opgelucht en
geeft ongemerkt een flinke dot
gas om verloren tijd eindelijk op
verantwoorde wijze in te kunnen
halen. Te laat besefte je, dat je
op de linker weghelft rijdt
Dan keert de mist terug. Een
troosteloos triest gordijn van het
totale niets. Een grijsheid, die
langzaam verandert in ondoor
dringbaar zwart. En niemand die
de moeite neemt om z'n grote
licht op te steken. De idioten.
hoord, de hoofdrol speelt. Een soort
tweede James Dean, ook al hoop je
voor de knaap, dat zijn levensgeschie
denis niet zo ongelukkig verloopt als dat
van Dean het geval was
In ieder geval blijft het storm lopen
voor de kassa van Grand en ook de
telefoon blijft roodgloeiend. Dat bete
kent natuurlijk voor liefhebbers van an
dere films, die van te voren een plaats
willen reserveren, wel enig ongemak,
want met een steeds bezette telefoon is
het moeilijk plaatsen te reserveren. De
direktie van het Grand Theatre vraagt
dan ook vriendelijk om gewoon even
tjes buiten de aanvangstijden om per
soonlijk langs te komen In de meeste
gevallen gaat reserveren dón wat een
voudiger en met minder ergernis. En
woont u niet te ver weg, dan wil per
soonlijk vlak voor de aanvangstijden
langs komen ook nog wel eens een
kaartje opleveren van mensen, die niet
zijn komen opdagen voor „Grease"
Nog een dringend verzoek: belt u
alstublieft het juiste nummer en draai
niet per ongeluk het toch wel gemak
kelijke nummer 12345. Want dét is het
nummer van de GG en GD te Amers
foort en heus, die mensen kunnen u
geen kaartjes leveren. Zij moeten elk
moment gereed staan om in geval van
nood en ongevallen snel ter plaatse te
kunnen zijn. Als u hun telefoon blok
keert, kan het soms ernstige gevolgen
hebben voor hen. die dringend hulp no
dig hebben
HET BEEST OP WEG NAAR
VOLWASSENHEID
Nog niet zo heel lang geleden ver
scheen het eerste teken van onheil in
de binnen- en buitenlandse film
theaters: „The Omen", het teken van
het Beest. En om u een geheugen
steuntje te geven: het Beest was in
die film nog een peuter, door een
toeval op 6 juni (de zesde maand) om
zes uur 's morgens geboren in Rome
en door een handige wisseltruc te
recht gekomen in de beschermende
omgeving van een Amerikaanse am
bassadeur (Gregory Peck) die op dat
moment zijn standplaats in Rome
had en wiens vrouw blijkbaar een
dood kindje ter wereld had gebracht.
Damien, zo heet het jongetje, groeit
in die eerste film op tussen kommer en
ellende, ogenschijnlijk een aaneen
schakeling van pure toevalligheden,
maar voor de aandachtige toeschouwer
toch duidelijk opzet, door Damien al dan
niet bewust veroorzaakt. Het loopt dan
ook niet zo best af met Gregory Peck en
z'n vrouw. Maar geen nood, Damien
redt zich best en kijkt aan het slot van de
eerste film vol zelfvertrouwen in de ca
mera.
En kijk, hij heeft natuurlijk gelijk ge
had, want Damien, inmiddels (erg snel)
opgegroeid tot een dertienjarige knaap
uit gegoede familie, heeft keurig onder
dak gevonden bij een rijke oom in een
hoge industriële positie
Het zal u ongetwijfeld bekend zijn.
dan het meest opmerkelijke boek in de
Bijbel, Openbaringen, de grote eindtijd
van onze beschaving haarfijn - zij het in
cryptische beelden - uit de doeken
doet. Volgens Openbaringen zal tegen
het einde der wereld het Beest opko
men uit het oude rijk van Rome (het
herstelde rijk, waarmee ongetwijfeld de
EEG wordt bedoeld, ontstaan na het
Verdrag van Rome). Dat Beest, dat het
teken 666 zal dragen (en Damien heeft
dat teken zal, wanneer de spannin
gen opgelaaid zullen zijn. wanneer de
derde (of vierde) wereldoorlog niet
meer te vermijden zal zijn, de leiding op
zich nemen, en de aardse volkeren re
geren. Totdat het Armageddon, de
Grote Afrekening, een definitief einde
zal maken aan de macht van Satan voor
een periode van minstens duizend jaar
Damien (een rol van Jonathan Scott-
Taylor) is al aardig op weg. Hij is nu
dertien jaar en woont bij zijn oom Ri
chard (een prima rol van good old Wil
liam Holden) en tante Ann (Lee Grant)
in de VS. Richard is het hoofd van Thorn
Industries, een machtige internationale
firma met de hoofdvestiging in Chicago.
Damien is met de zoon van Robert en
AMERSFOORT - Deze week weinig nieuws in de Amersfoortse
iscooptheaters, met uitzondering van het tweede deel van de Omen-trilo-
e. „Damien, het tweede Omen", van regisseur Don Taylor (Cinema 1en „It
ies again", eveneens een gruwelfilm, in Duo 2 (en - toeval - ook een vervolg
leen eerder film„succes"). Voor het overige worden alle tilms geprolon-
«erd en dat betekent „Moord op de Nijl" voor de derde week in Grand 3,
»sde week „Grease" in Grand 1 en 2, „Julia" in Grand 4 voor de tweede
eek, „The Boys from Brazil" in Grand 5 (zesde week), „Meneer Klomp" voor
«derde week, maar verhuisd naar Cinema 2, „Dr. Zjivago" voor de vierde
eek in Euro en „Porno pretjes in zachte bedjes" in Duo 1 voor de tweede
eek. Voeg daarbij „Peter en Elliott de draak" in de matineevoorstellingen
ia Grand op zaterdag, zondag en woensdag en u hebt een kompleet beeld,
in wat u komende week te wachten staat aan filmgenoegens. Helemaal
impleet, als u de nachtvoorstellingen van Duo 1 en 2 er bij pakt en dat is dan
Kei Deense sleutelgat" in Duo 1 en „Breakheart Pass" met Charles Bronson
Duo 2. De kinderen kunnen dan ook nog naar de matineevoorstellingen in
uro Cinema naar „Old Shatterhand" kijken.
Jonathan Scott-Taylor als het jonge Amerikaantje Damien. dat ons ééns
allemaal naar de totale vernietiging gaat leiden, maar dan wel in het derde
deel.
zending kunstvoorwerpen bij, die op
gegraven werden bij hel oude Beloit-
kasteel in Israël en naar de VS worden
gebracht om tentoongesteld te worden
in het befaamde Thorn-Museum. On
der deze schatten bevindt zich een
muurschildering, gemaakt door een 13
eeuwse monnik en duiveluitdrijver, die
in een visioen de Antichrist, het Beest
dus. op de muur kalkte
„Damien", het tweede Omen, is
ongetwijfeld een duivelse film.
Duivels amusement, zoals de laatste
jaren met de regelmaat van de klok
uit Hollywood in onze lage landen
arriveert. En we zijn nog niet aan het
eind van de stroom. Regisseur
Taylor, die deze film van het begin tot
het eind in een prima horror-sausje
gedoopt hield, zal intussen wel bezig
zijn met de big bang, de grote klap,
het Armageddon met Damien, het
dan tot volwassenheid uitgegroeide
Beest als de grote hoofdrolspeler.
Voer voor masochisten, zou je kun
nen zeggen Maar u bent gewaar
schuwd als u de grote zwarte vogel
ziet(Cinema 1eerste week, zes
tien jaar).
IT LIVES AGAIN
We blijven nog even in horror
sfeer en voor liefhebbers van al die
gruwelijke heerlijkheden moet het
natuurlijk erg prettig zijn, dat er in
Amersfoort deze week zoveel van dit
fraais te aanschouwen valt.
In Duo 2 - ook met die lekker com
fortabele stoelen - kunnen de echte
liefhebbers van bloed en monsters on
verbiddelijk terecht voor de tweede film
van regisseur-scenarioschrijver Larry
Cohen in de bij liefhebbers befaamde
,.lt lives-reeks" Deze tweede film - „It
lives again" - brengt ons na een jaar
En ja hoor, er wordt een nieuw mon
stertje geboren en enkele doktoren
(specialisten uiteraard) trachten te
voorkomen, dat de gealarmeerde ge
heime dienst en politiekorpsen een
voortijdig einde maakt aan het pas aan
de moederschoot ontloken monstertje
Ik ben er niet helemaal achter geko
men, waarom deze voortbrengselen
van een gedegerereerde mensheid nu
zo nodig van een voortijdige dood die
nen te worden gered, maar wellicht was
dat ook niet belangrijk Aardig is om
filmveteraan Eddie Constantine nog
eens terug te zien als één der be
schermende „engelen", maar voor de
rest is het maar een trieste en allesbe
halve aangename bedoening Horror,
dat wel. (Duo 2, eerste week, 16 jaar).
AQUIRRE, DER ZORN
GOTTES
Het Filmhuis Amersfoort brengt
vanaf zaterdag tot en met dinsdag in
haar reeks Werner Herzog-films
„Aquirre, der Zorn Gottes", een op
16 mm opgenomen film in 1971-1972
met Klaus Kinski als Aquirre in de
hoofdrol.
.Beeld uit „Damien, het tweede Omen" van regisseur Don Taylor.
In 1560 doet een grote expeditie van
Spaanse conquistadores een eerste
poging om door te dringen in de gevaar
lijke oerwouden aan het begin van de
Amazone. Hun leider, Gonzalo Pizarro,
besluit om 50 man op vlotten vooruit te
sturen om het gebied te verkennen.
Eén van de leden van de groep is de
meedogenloze ambitieuse Lope de
Aquirre Hij organiseert een opstand en
weet de soldaten er toe te brengen El
Dorado voor zichzelf te veroveren. Tij
dens een kluchtige ceremonie zet
Aquirre Koning Philip II van Spanje af
en roept een van zijn mannen uit tot
Keizer van Peru en El Dorado
De nieuwe heerser blijkt al gauw niet
te voldoen, en hij wordt uitgeschakeld
De wettige commandant van de man
nen, Pedro de Ursua, die door zijn
maïtraisse Ines wordt vertroeteld, wordt
op beestachtige wijze vermoordt. De
voorraden raken op en de mannen wor
den aangevallen door onzichtbare In
dianen die hen met giftige pijlen besto
ken. Het sterk in aantal verminderde
groepje is doodsbang voor de dodelijke
stilte van het oerwoud
Maar Aquirre wil van geen terugtrek
ken horen en onbewust leidt hij hiermee
iedereen naar de ondergang Ines gaat,
tijdens een aanval van de troepen op
een Indiaans dorp, in haar mooiste kle
dij het oerwoud in. Eindelijk vindt de
groep een Indiaan en een fanatieke
monnik houdt hem een bijbel voor. De
Indiaan werpt het boek op de grond
zeggende: „Het kan niet praten" en de
met afschuw vervulde Spanjaarden do
den hem.
Hun illusies beginnen nu weg te eb
ben en zelfs de dood schijnt hun alleen
nog maar een illusie toe De 14 jaar
oude dochter van Aquirre, waarmee hij
een „pure dynastie" had willen vestigen
wordt door een pijl gedood. Aquirre zelf,
alleen vergezeld door een groot aantal
apen die het vlot hebben overgenomen
drijft naar zee.
Claude-Michel Cluny zegt in „Ci
nema '75" over deze anderhalf uur
durende film:
„De pijlen komen uit de stilte De
Spanjaarden doden elkaar. Het avon
tuur van het narrenschip op zoek naar
goud, de verheerlijking die de vrouwen
op draagstoelen de jungle in doet dra
gen, de wetten van de kerk, zij vallen in
stukken uit elkaar in het water van de
rivier. De tocht eindigt in het niets Een
belichaming van het fanatisme Degene
die zich klaarblijkelijk „de Toorn Gods"
liet noemen, don Lope de Aquirre, is
door de inbreng van Klaus Kinski een
hallucinatie geworden. Hij is het schrik
beeld van een krankzinnige, een uit
vloeisel van een machtig man die in
botsing komt met het onmogelijke en
zijn veroordeling weigert te aanvaar
den. Aquirre, een avonturen film, is een
duizelingwekkende film tussen een te
lege hemel en een te uitgestrekt land
En als zij, die nog in leven zijn, vanaf
hun vlot een boot in een boom zien - of
geloven te zien - dan kan men alleen
maar aan Jeroen Bosch denken."
(Filmhuis Amersfoort, zaterdag tot
en met dinsdag 20.15 uur. Zaterdag
avond 23 uur.)
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 16 november t/m woensdag
22 november 1978
Gelieve niet tel. no 12345 te bellen,
dit is het telefoonnummer van de GG en
GD Amersfoort.
GRAND 033-14632
Telefonisch plaatsbespreken voor het
Grand: dagelijks 13.00-16 30 en
17.30-21.00 uur Zaterdag en zondag:
10.30-21 OOuur
GRAND 3
„Moord op de Nijl" (Death on the Nile),
a l. Dagelijks. 13.45 en 20.00 uur
GRAND 1 2
..Grease", a l Dagelijks 13 30 - 18.30
- 21.15 uur. Zondag 13.30- 16.00 -
1830-21.15 uur
GRAND 4
„Julia", 16 jaar. Regie Fred Zinneman.
Dagelijks 14.00 - 19 00 - 21.45 uur
Zondag; 14 00-16.30- 19 00-21 45
uur.
GRAND 5
„The boys from Brazil", 16 jaar Dage
lijks 14.00 -19.00-21.45 uur. Zondag:
14.00 - 16.30 - 19 00 - 21.45 uur.
Cinema - 033-18900
CINEMA 1
„Damien: het tweede Omen'16 jaar.
Dagelijks: 13 45 - 18 45 - 21.30 uur
Zondag 13 45 - 16.15 - 18 45 - 21 30
uur.
CINEMA 2
„Meneer Klomp", 16 jaar. Dagelijks:
13.30 - 18.30 - 21.15 uur. Zondag:
13.30 - 16.00 - 18.30 -21.15 uur
Euro Cinema 033-33655
EURO
„Dr. Zjivago 12 jaar Dagelijks: 20.00
uur Donderdag, vrijdag, maandag en
dinsdag: Tevens 13.45 uur.
KINDERVOORSTELLIN
GEN
EURO
„Old Shatterhand", al. Woensdag
13.45 uur Zaterdag 13.45 en 16.00 uur.
Duo 033-16572
DUO 1
„Porno pretjes in zachte bedjes". 16
jaar Dagelijks. 14 15- 19.15 - 21.30
uur Zondag: 14.15 - 16.30 - 19.15 -
21.30 uur.
DUO 2
„Het monster slaat weer toe" (It lives
again), 16jaar. Dagelijks: 14.00-19.00
-21.15 uur. Zondag: 14.00 16 15
19 00-21 15 uur
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1
„Het Deense sleutelgat", 16 jaar. Vrij
dag- en zaterdagavond: 24.00 uur.
DUO 2
„Breakheart Pass". 16jaar Vrijdag- en
zaterdagavond: 23.45 uur
GRAND MATINEE
„Peter en Elliott de draak", a l. Zater
dag. zondag en woensdag 14.00 uur
JREASE EEN TOPPER
filmbestseller „Sound of Music" bij
na gerechtvaardigd lijkt. „Grease" is
hard op weg een soort cultus te wor
den en John Travolta het idool van
de twintigste eeuw na de Beatles en
Elvis Presley. De tijden van de hys
terische meisjes achter de drang
hekken keren weer terug
In feite een ongelooflijke ontwikke
ling, vooral als men de film op z'n kwa
liteiten gaat bekijken, want zo goed als
de belangstelling suggereert, is deze
haarvet-musical nu ook weer niet. Op
zo'n moment valt echter iedere
beoordelingsnorm weg en gaat het er
alleen maar om, dat ene John Travolta,
waar enkele jaren geleden nog
niemand in Nederland van had ge-
„Grease" blijkt nog steeds een
Onvoorstelbare topper te zijn. In zeer
orte tijd hebben ruim 25.000 men
sen uit Amersfoort en omgeving
ohn Travolta's danscapriolen aan-
chouwd en geluisterd naar Olivia
lewton-John's muzikale uitbarstin-
en. Het ziet er naar uit, dat bin-
icnkort de 30.000e bezoeker het
Grand Theatre binnen zal komen
vooreen bezoekje aan „Grease". En
iet opmerkelijke hierbij is, dat veel
ongeren vaker dan eens een kaartje
/oor Grease kopen, zodat een ver
gelijking met de onverwoestbare
Ann - zijn neef Mark - op de nabijgele
gen Militaire Academie.
Terwijl elders in de wereld de eerste
voorbereidingen worden getroffen om
de Bijbelse profetie werkelijkheid te la
ten wordendoet Damien zijn best
om de militaire beginselen op die sjieke
school onder de knie te krijgen On
der leiding van een al even duivelse
sergeant-majoor
Kortom: Regisseur Don Taylor heeft
niets aan het toeval overgelaten. Pre
cies volgens de profetieën en voorspel
lingen suist een komeet langs de aarde
en wordt de EEG versterkt tot het aantal
„koningen" volgens Openbaringen Je
proeft in de hele sfeer, dat het niet best
met de internationale politiek staat en
dat de legers zich langzaam maar zeker
opmaken voor de komende oorlog der
oorlogen.
Maar natuurlijk draait alles om Da
mien, in wiens omgeving ook nu weer
verschrikkelijke ongelukken gebeuren,
ledereen, die ook maar enig vermoe
den koestert legt het loodje en als toe
schouwer hoef je geen enkele illusie te
koesteren ten aanzien van de oorzaak
der toevalligheden. Daar staan duistere
medewerkers van Satan borg voor, die
bezig zijn hun posten op de hoogste
plaatsen in te nemen om straks het
Beest beter te kunnen dienen Regis
seur Taylor haalt er dan ook noq een
Vuur en vernietiging zal uw deel zijn
opnieuw terug bij Frank Davis (John
Ryan) die op zoek is naar toekomstige
moeders, die heel misschien dat in zich
dragen, waar de hele mensheid
doodsbenauwd voor is geworden, dat
wat men noemt de „nieuwe mens" Dat
„it" is dan een klein, afschuwelijk mon
stertje met allerlei benauwende vaar
digheden, nauwelijks meer aan de
mens verwant en wellicht het gevolg
van de langdurige agressie, die de
mensheid in de loop der tientallen eeu
wen teisterde.