Kostelijke Hitchcock-parodie van Mel Brooks; Walter Matthau brengt „House Calls" aan Glenda. Leusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 23 NOVEMBER 1978 )0R BERT VOS MERSFOORT - In Amersfoort deze week in ieder geval twee nieuwe films, de moeite van het bekijken waard zijn. Heel toevallig ook twee komedies, al zijn ze onderling eigenlijk niet vergelijkbaar. „High Anxiety" (Mei oks heeft hoogtevrees) van de inmiddels befaamd geworden regisseur Brooks en „Housecalls" van regisseur Howard Zleff, die met „House Is" een typisch voorbeeld van een zogenaamde „screwbail-comedy" wist 'leveren, zoals die vroeger werden gemaakt door meesters ais Lubitsch, ira en anderen. Wie overigens de typische lach of ik schiet-humor van lis de Funès prefereert, kan daar deze week ook voor terecht in één van de rsfoortse bioscooptheaters, waar „De avonturen van Rabbi Jacob" nog ivan de plank is gehaald. „The mountain of the Cannibal God" is een lal grof In elkaar gezet avonturen-werkje met sadistische inslag, maar wie bijvoorbeeld gaat om het fraaie figuur van Ursula Andress. die komt [schlen toch nog aan z'n trekken. Voor mij hoeft dat nou ook weer niet, t „The mountain of the Cannibal God" is nu niet direkt het voorbeeld van meesterwerk. HIGH ANXIETY el Brooks in hoge nood'' is de vreemde titel, die de Nederlandse uteur gaf aan de Amerikaanse ilfilm ,,High Anxiety" van de inmid- befaamde komedie-regisseur Mei iks, die met deze film een wat mij jtreft geslaagde parodie geeft op het Hitchcock-films, zonder dat iks z'n eigen verhaal en identiteit uit loog verliest. „High Anxiety" bete- itheel simpel „hoogtevrees" en daar it het eigenlijk om in deze prima in zittende dolle komedie ..vol gru- spanning" rond een direkteur- heer (Mel Brooks) van een psy- itrische inrichting voor zeer, zeer itoorde rijkaards. Hoewel je je misschien af zou kunnen vragen of niet beter iemand anders dan Brooks die hoofdrol zou hebben kunnen spelen, weet Brooks toch alle aandacht gevangen te houden in deze persifla ge" op de films van Hitchcock, voor zo ver de schitterend spelende Madeline Kahn de show niet steelt Brooks krijgt het niet gemakkelijk als geneesheer-direkteur van dat perfide gekkenhuis, dat nogal vreemde zaken blijft te herbergen. Het schijnt, dat ver schillende van zijn voorgangers op ge heimzinnige wijze verdwenen zijn en dat is eigenlijk iets wat de nieuwe di- rekteur Richard H. Thorndyke in hoge mate verontrust. Zeker na zijn ken nismaking met de afschuwelijke zuster Diesel, die in feite de scepter zwaait in dit gekke huis en ook in haar vrije tijd de TIENTJE De man zwaaide driftig met een I tientje Hoewel eigenlijk niemand I van de omstanders eigenlijk goed begreep, waarom de 'man dat deed, bleef iedereen staan om hem met stomme verbazing gade te slaan ,,Kijk naar dit tientje mensen, ki/k goed!" Iedereen deed de uiter ste best om een glimp op te vangen van de blauwe schim in mans han den, maar verder dan tot een ver onderstelling dat het een tientje kon zijn, kwam men niet. „Kijk in uw eigen portemonnee, in uv/ portefeuille. Pak een tientje en kiik!" De galmende stem van de opgewonden man schetterde over het plein, dat door het winkelend publiek op zaterdagmiddag aardig vol was. Toen niemand aanstalten maakte om een tientje uit eigen zak te halen in de niet helemaal denkbeeldige veronderstelling, dat de truc na tuurlijk zat in het ontvangst nemen van al die tevoorschijn gehaalde tientjes door de schreeuwerd, liep de man rood aan van ingehouden verontwaardiging. ,.U denkt dat ik gek ben!" riep hij zijn argwanende publiek toe en wie thuis is in de verschillende gelaats uitdrukkingen der gezamenlijke mensheid, die moet toegeven, dat de man er een aardige kijk op had. „U denkt dat ik uw tientjes wil heb ben' U bent gek, ik wil uw tientjes met Je kon zien, dat verschillende mensen begonnen te aarzelen tus sen doorlopen en een tientje te voorschijn halen. De nieuwgierig- heid won het van het inmiddels niet meer in te halen achterlopen op het ti/dschema. Er kwamen ver schillende tientjes tevoorschijn en sommige toeschouwers bestu deerden het blauwe bankbiljet zorgvuldig Wat ziet u?" vroeg de man op de gammele groentekist, geleend van de groenteboer, die zelf vanachter zijn kraam belangstellend het tafe reel volgde en niet eens meer in de gaten had, dat een jeugdige gauwdief een tros bananen buit maakte en achter het zeildoek ver dween. ••Een tientje, ouwehoer!" riep een lange slungel. De man hief zijn han- den in edele verontwaardiging ten hemel. ,,Een tientje! Hij ziet alleen maar een simpel tientje, een stukje blauw bedrukt papier. Kijk dan oen, ezelsveulens, kijk dan toch! wie staat er op dat tientje?" Ef ging een gemompel door de nmiddels fiks aangegroeide rijen toeschouwers, die een tikkeltje ver dwaasd naar het tientje in hun hand zaten te loeren. Frans Hals", riep de lange slungel opnieuw en grijnsde breed. ,,Nou en!?" Er ontsnapte een diepe zucht van pure voldoening aan de lippen van de opgewonden zeepkistenrede- naar. ,,Die meneer heeft het bijna door. Bijna!" Opnieuw gingen zijn handen om hoog en het tientje wapperde uit dagend in het lichte najaarsbriesje. ,,Op dit tientje, geachte toeschou wers, let op, op dit prachtige tientje, zo vol blauw van kleur, op dit puur Nederlandse bankbiljet hij zweeg even om de spanning wat extra op te voeren en keek vorsend rond. ,,Op dit bankbiljet sta ik!" Een ogenblik was het doodstil. Iedereen keek van z'n tientje naar de man in het midden van de me nigte. En daar stond hij. Frans Hals, kompleet met lang haar, sikje en snor. Verrek, die gozer lijkt er op!" riep iemand en dat was het sein voor een kakofonische spraakverwar ring. Voor de rest was de spanning verdwenen en even later was de menigte verspreid, zich haastend om voor sluitingstijd de aardappel tjes, het groente en het vlees te ko pen. De man bleef eenzaam achter en ik keek hem een tikkeltje nieuws gierig aan. Hij gaf een bijna onmerkbaar seintje naar iemand verder op Ik keek achterom en toen omhoog op de luifel van één der winkels zat een jonge knaap een vrij kostbare vi deo-camera in een koffer te doen. Genept, dacht ik, een televi sieprogramma met een verborgen camera opgenomen! De mans was van z'n groentekist gekomen en kwam handenwrijvend naar me toe. „Prima dag. van daag", glunderde hij. Ik knikte, een beetje verbijsterd door de loop der gebeurtenissen. „Welkeomroep?", vroeg ik met een blik naar de ca mera-man, die voorzichtige pogin gen deed om de begane grond te bereiken. Ik hoor nog de schaterlach van de tientjes-man. „Omroep?" Ik heb zelden een man gezien, die zoveel plezier in z'n leven had. „De opna men, die ik heb laten maken van m'n kleine voorstelling, gaan regelrecht als bewijsmateriaal naar de rechter. Tegelijk met een aanklacht tegen het ministerie van financiën, we gens gebruik van mijn beeltenis. U leest toch kranten?" Ik knikte. En ineens had ik het door. Een Italiaans foto-model had een aanklacht tegen de staat inge diend, omdat zij zou zijn afgebeeld op een bankbiljet van 50.000 lire Het stond in de krant ,,U bent Frans Hals?" informeer de ik met een droog gezicht. Hij knikte met pretoogjes. „Dat is kor- rekt", zei hij en liet me zijn paspoort zien. „Frans Hals las ik. „van be roep: huisschilder." Art Carney (als de seniele geneesheer-direkteur) aan het woord, met achter hem, rechts: Walter Matthau. Beeld uit de film „House Calls". knoet er flink onder heeft, vooral ten aanzien van één van de artsen, die eigenlijk (net als Diesel) beter tot de patiënten zouden kunnen behoren. Dr Thorndyke heeft het gevoel, dat hij zich in een wespennest heeft gesto ken, maar hij gaat toch op onderzoek uit, zeker als blijkt dat de dochter van één der patiënten ernstige verdenkin gen koestert tegen zuster Diesel en haar compagnon in het kwade. Dit fraai gebouwde vrouwtje (een schitterende rol van Mandeline Kahn, die eigenlijk nog in te weinig films is te zien), weet dr. Thorndyke op te stuwen in de vaart der nieuwsgierige volkeren en het resultaat is een dolle komedie vol opgezwiepte spanning, waarbij de enorme hoogte vrees van de geneesheer-direkteur een niet onbelangrijke rol speelt Regisseur Brooks is erin geslaagd om een prima film in elkaar te zetten, voor een niet onbelangrijk deel geba seerd op beroemde filmfragmenten uit de films van de grote meester Alfred Hitchcock. Scènes uit ..North by north west". Psycho",The Birds" en ..Ver tigo", door Brooks knap gepersifleerd. Met name de beroemde. „Psycho"- scène in de douche-cel werd door Brooks vrijwel perfekt geïmiteerd, maar dan wel in een geheel andere kontekst dan Hitchcock deed Overigens is het met name voor de verstokte Hitchcock-aanhangers een erg aardige sport om tijdens het kijken naar ..High Anxiety" het aantal Hitch- cock-beelden eruit te pikken Hitchcock zélf is niet in de film te zien, ook al had Mel Brooks de meester dat wel gevraagd. Hitchcock, wiens gevoel voor Brooksiaanse humor naar ver wachting toch niet zo groot zal zijn in tegenstelling tot z'n eigen ijdelheid. schreef Brooks na het zien van diens ..High Anxiety" een ietwat sarcastisch briefje met de woorden:.Schitterend! Ik zou de film zelf gemaakt kunnen heb ben Wat terecht kan worden betwijfeld, want Hitchcock is Brooks niet en Brooks - ook dèt kan zonder meer worden vastgesteld is Hitchcock niet, ook al weet hij zijn grote voorbeeld in tal van prima uitgebalanceerde scènes en tref zekere dialogen uitstekend te volgen, zij het dan in parodieën op de origine len. „Hoogtevrees" (of „Mei Brooks in hoge nood", maar dat Is héél wat an ders) is een film om niet te missen. Want het is voor mij ook de tot nu toe beste film van de „nieuwe meester" Brooks. En wat ijdelheid betreft niet te overtreffen. Verscheen Hitchcock slechts éénmaal per film in beeld, Mel Brooks pakt gewoon de hoofd rol. Om misverstanden te voorko men (Grand 4, eerste week, alle leeftij den). trouwde dat hij zijn vrouw nooit ontrouw is geweest, maar die schade nu graag in wil halen. Een dergelijk inhaalpro gramma is natuurlijk niet helemaal be rekend op de opkomende bezit- tersdrang van Ann, die Charley veel liever rustig bij haar thuis zou zien Hoewel schijn bedriegt, weet Charley zich aardig tussen alle problemen door te laveren, ook al wordt hij dagelijks met z'n geliefde gekonfronteerd. die inmid dels een baan in het ziekenhuis heeft gekregen. Hij heeft het eigenlijk moeilij ker met het in bedwang houden van zijn direkte chef de geneesheer-direkteur dr. Amos Willoughby, die ten koste van alles nog erg graag een volgende ambtstermijn van vijf jaar vol zou willen maken, maar daarbij wel de staf nodig heeft. Een staf, die dagelijks de handen vol heeft met het herstellen van onver geeflijke fouten, door de seniele direk- teur in volkomen naïviteit gemaakt. Natuurlijk komt alles op z'n poot jes terecht in deze prima komedie, waar je van het begin tot het eind met plezier naar kijkt en die eigenlijk ge heel wordt gedomineerd door Matt hau, Carney en Jackson. Drie proml- Walter Matthau geeft Glenda Jackson een „Kaak-reddende" behandeling in het ziekenhuis, in het begin van een pittige romance in „House Calls' Louis de Funès in een potsierlijke en natte situatie in „De avonturen van rabbi Jacob. HOUSE CALLS Walter Matthau behoort tot mijn favo rieten Ik heb genoten van films, waarin hij een hoofdrol speelde, zoals ..The sunshine boys", „The front page", The bad new bears' en ook in de nieuwste met Matthau in de hoofdrol „House calls" heb ik van het begin tot het einde genoten van z'n voortreffelijke spel, zijn ongekunstelde nonchalance en trefzeker uitgesproken dialogen, die flitsend worden afgeleverd in soms briljant woordenspel met waardige te genstanders als Art Carney en Richard Benjamin Om Glenda Jackson niet te vergeten, die in „House Calls" volko men is berekend op het op het lijf ge schreven cynisme van Matthau verpakt in snelle wisecracks, die typische spot tende humor, waar sommige Ameri kaanse komedies zo ijzersterk in zijn. „House Calls" is zo'n komedie. Dr. Charley Nichols (Walter Matthau) keert terug van een verlof van drie maanden wegens het overlijden van zijn echtgenote Dr Nichols is chirurg aan het Kensington Ziekenhuis en bo vendien een erg goeie. Dat kan niet langer gezegd worden van de intussen seniel aan het worden geneesheer-di rekteur van het ziekenhuis, dr Amos Willoughby (ook weer een voortreffelij ke rol van Art Carney). Tegen alle re gels in herstelt Charley een nogal vreemde behandeling van een kaakfractuur door de direkteur bij een charmante vrouw, die op het nippertje wordt gered van een ..eeuwige" mis vorming van haar overigens knappe gelaat. Dat is het begin van een roman ce. Ann Atkinson (een rol van Glenda Jackson) voelt wel wat voor die oncon ventionele ziekenhuischirurg, die „niet vies is van vrouwen" en z'n collega Norman Solomon dan ook toever- nenten, die volkomen aan elkaar zijn gewaagd en die van het eigenlijk simpele gegeven van „House Calls" dankzij ook het scenario van Max Schulman Julius J. Epstein, Alan Mandel Charles Shyer, een pittige komedie maken zonder overbodige franje. (Euro Cinema, eerste week, alle leeftijden). MOUNTAIN OF THE CAN NIBAL GOD Er zijn een paar onderwerpen, waar ik - vooral in filmvorm - geen enkele waardering voor kan opbrengen. Zo'n onderwerp is bijvoorbeeld sadisme Kannibalisme valt voor mij ook onder deze categorie, vooral als dit laatste in alle bloederigheid ook nog eens wordt getoond Allemaal nep natuurlijk, to matenketchup en opengesneden pop pen, maar toch Nee, „The Mountain of the Cannibal God" is een misselijk makend produkt. Dat Ursula Andress zich hiervoor heeft geleend, spreekt niet in haar voordeel. (Duo 2, 16 jaar) IN HET KORT Louis de Funès is weer eens van stal gehaald. In Grand 2 kunnen liefhebbers van deze Franse komiek hun hart nog eens ophalen aan één der betere Fu- nès-films „De avonturen van Rabbi Ja cob". (Alle leeftijden). In Duo 1 recht voor z'n raap-erotiek (zoals in de advertentie wordt aange kondigd) in „Wie komt er in m'n hokkie" en dan is het wel zeker, dat we hier niet te maken hebben met kinderspelletjes (16 jaar). In de nachtvoorstellingen van Duo 1 nog méér sex in „Een Tiroler chalet vol liefdespret" en in Duo 2 Burt Lancaster. Lee Marvin en Claudia Cardinale nog maals in „The professionals" (beide voorstellingen 16 jaar) Geprolongeerd zijn deze week: „Damien, het tweede Omen" (Grand 1 tweede week), het vervolg op „Het Omen", een reeks ,,toekomst"-hor- rorfilms die uiteindelijk moeten resul teren in de ondergang der beschaving (via de film dan), „Grease", de onvoor stelbare topper van het jaar met John Travolta (Grand 3, zevende week), „Julia", met Vanessa Redgrave en Ja ne Fonda in de hoofdrollen (Grand 5, derde week); „Moord op de Nijl", per boot nu wat afgezakt naar Cinema 1 (vierde week, alle leeftijden) en „Dr. Zji- vago", toch opnieuw weer goed voor een behoorlijke belangstelling (voor de vijfde week, Cinema 2). In de kindermatinee's van Euro Ci nema kan de jeugd deze week op za terdagmiddag en woensdagmiddag terecht voor Walt Disney's „Merlijn de Tovernaar". DE MENS UIT MARMER Van zaterdag tot en met dinsdag draait in het Amersfoortse Filmhuis de film „De mens uit marmer" van de be kende Poolse regisseur Andrzej Wajda Deze film ging enkele maanden gele den in première In tegenstelling tot zijn film uit 1975 „land van grote belofte waarin Wajda op een barokke wijze (en zeker ook in een bepaalde mate thea traal) een brok geschiedenis met ..don derend" geweld op het filmdoek gooide is „De mens uit marmer eerder een sobere film, waarin Wajda zowel het oude als het nieuwe Polen voelbaar maakt. Hij houdt zich bezig met een periode in de naoorlogse geschiedenis van Polen. De gebeurtenissen spelen zich af in 1952, een jaar voor Stalin's dood, met een verloop naar 1956 en de daaropvolgende Poolse verkiezingen in 1957. Tegelijk wordt de lijn doorgetrok ken naar 1967 en voor de goede ver staander: naar het heden „De mens uit marmer" is een lange film, twee uur en drie kwartier, maar Wajda is er in geslaagd om elke minuut van deze film boeiend te houden. Je verveelt je .geen moment ..De mens uit marmer" laat de woede en ellende van de modelarbeider zien, veroorzaakt door het stalinisme, maar ook de fru straties door het uitblijven van liberali saties, waardoor de kunstenaar be lemmerd wordt in zijn arbeid Daarnaast heeft de film tal van vertederende en grappige momenten te bieden Voor de liefhebbers van Wajda, maa- ook voor anderen, is deze film beslist de moeite van het bekijken waard Aanbe volen. (Filmhuis, zaterdag tot en met dins dag 20.15 uur.) BUSTER KEATON Zaterdagmiddag om half drie brengt het Filmhuis een filmprogramma rond de komiek Buster Keaton. Voor de kin deren: lekker lachen. WERKZAAMHEDEN L. VROUWENKERKHOF Volgende week maandag wordt be gonnen met rioleringswerkzaamheden op het Lieve Vrouwe Kerkhof Begon nen wordt aan de zijde van de Markthal Men verwacht al met al een week bezig te zijn Daarna komt de overkant (aan de zijde van de Langestraat) aan de beurt. De duur van van de werkzaam heden aan die zijde wordt eveneens op een week geschat Links: Brooks en Kahn als Russisch-joodse emigranten. Kostelijke scène uit „High Anxiety" (Mel Brooks in hoge nood). Rechts: Madeline Kahn als de dochter van een rijke cliënt van psychiater Brooks, winnaar van een Nobelprijs, maar behept met een onoverkomelijke hoogtevrees filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 23 november t/m woensdag 29 november 1978. Grand 033-14632 GRAND 1 ..Damien: het tweede Omen", 16 jaar. Dagelijks: 14 00-19.00-21 45 uur Zon dag: 14 00-16.30-19.00-21.45 uur GRAND 2 ..De avonturen van Rabbi Jacob". alle leeftijden Dagelijks: 14.00-19.00- 21 45 uur Zondag: 14.00-16.30-19.00- 21.45 uur GRAND 3 ..Grease", alle leeftijden Dagelijks: 13.30-18.30-21 15 uur Zondag 13 30- 16.00-18 30-21.15 uur GRAND 4 ..Mel Brooks in hoge nood", alle leeftij den Dagelijks 13 45-18 45-21 30 uur Zondag 13 45-16 15-18 45-21 30 uur GRAND 5 ..Julia", 16 jaar Dagelijks: 13.45- 18.45-21.30 uur Zondag 13 45-16 15- 18 45-21.30 uur Cinema 033-18900 CINEMA 1 ..Moord op de Nijl" (Death on the Nile), alle leeftijden Dagelijks 13 45 en 20 00 uur CINEMA 2 ,.Dr Zjivago", 12 jaar Dagelijks: 13 30 en 19 45 uur. Euro Cinema 033-33655 EURO ..House Calls", alle leeftijden Dage lijks: 19 45 en 21.15 uur. Donderdag vrijdag, maandag en dinsdag tevens 13.45 uur Zaterdag 16 15-19 45-21 15 uur. Zondag 13 45-16.15-19 45-21 15 uur KINDERVOORSTELLINGEN EURO „Marlijn de Tovenaar" alle leeftijden Zaterdag- en woensdagmiddag 13 45 uur Duo 033-16572 DUO 1 „Wie komt er in m'n hokkie 16 jaar Dagelijks 14 15-19.15-21 30 uur Zon dag 14 15-16.30-19 15-21 30 uur DUO 2 „The mountain of the Cannibal God' 16 jaar Dagelijks: 14 00-19 00-21 15 uur Zondag 14 00-16.15-19 00-21 15 uur NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „Een Tiroler chalet vol liefdespret' 16 jaar Vri|dag- en zaterdagavond 23.45 uur DUO 2 „The Professionals'16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23