Herders Bomans op z'n best. Improviserend in de Speakers Cornerop het Vlooienveld. Haarlem (Mei 1967) vervolg van pagina 5 Wat vindt u het mooiste en meest waardevolle werk van Bomans? .ik moet eerlijk zeggen: ik ken eigenlijk lang niet al zijn werk Erg mooi vind ik Erik Kopstukken, de Sprookjes. Beminde Gelovigen en Van dichtbij gezien. Een lid van het Genootschap dat niet eens zoveel gelezen heeft, dat klinkt nogal paradoxaal begrijp ik Er bestaan echter vele soorten bin dingen met Bomans. Mi| boeide vooral de verandering die zich de laatste jaren van zijn leven in hem voltrok Hij was niet alleen de no toire lolbroek meer. maar ontwik kelde zich hiernaast steeds meer tot een bespiegelende moralist, waarbij steeds weer zijn gepieker over zijn verloren jeugdgeloof. de moeizame verstandhouding met zijn vader, de ..laatste grote vragen waar het in het leven om gaat" en zijn onvrede met de jachtige wereld van de twintigste eeuw aan de op pervlakte kwamen Ik herinner alleen maar aan zijn gesprekken met zijn broer Arnold en zuster Wally. die. zoals hijzelf gezegd heeft, ..een lawine hebben losgeslagen, die ons alle drie maandenlang onder brieven bedol ven heeft". Bomans streed ja ik geloof dat zijn grootste strijd is geweest het verschil met vroeger ..Toen wij door vaste vor men omgeven waren, toen wij mas sief en massaal geloofden, terwijl nu alles in zijn eigen uitleg staat vastgevroren. En nu is het de vraag of de mens een wezen is. dat in die poolnacht kan blijven leven", zei hij zelf eens Dit was en is natuurlijk nog steeds een onderwerp zó actueel en door hem zo eerlijk in die ach- tualiteit gebracht, dat dit ontelbare mensen wel aan móest spreken Als ik dan spreek over zijn groot ste strijd dan denk ik hierbij ook aan het volgende het is bekend dat bij voorbeeld onze houding tegenover een bepaalde kerk verbonden kan zijn aan onze houding tegenover onze ouders of anderen die ons dierbaar zijn. De liefde voor hen kan onze houding tegenover de kerk in- sterke mate ondersteunen. De sociologie spreekt over de onderlinge verbondenheid van at titudes een attitude die stevig ver bonden is aan andere attitudes is moeilijker te veranderen Welnu, ondanks die sterke onderling ver bondenheid is hij toch een andere weg gegaan Sprekend over zijn broer en zuster zegt hij ..Met ver driet moest ik mijn hand uit de hun ne losmaken, omdat ik meende mijn diepste wezen te verlooche nen als ik hen nog langer had ver gezeld". Kijk, dit aan de éne kant proberen rekening te houden mét en aan de andere kant het belijden van eigen overtuiging toch niet te schromen, dat is moeilijk Bij Bomans was dat zeker het geval. Wat betreft zijn verbondenheid met het ouderlijk huis en zijn geloof, waarvan velen menen dat hij bei den ontvluchtte, moet ik denken aan dat prachtige stukje van zijn broer Jan in de Heemstede Koerier ..Godfried heeft zijn geloof nooit verloochend en zich met thuis steeds verbonden gevoeld Het blijkt uit heel zijn oeuvre. Tot het laatste onderlijnd, in zijn geestelijk testament, dat hijzelf niet in het licht zag verschijnen omdat het licht over hem reeds scheen Ik doel hier op zijn dagboek van Rottumerplaat dat na zijn heengaan het eerst uit kwam. Wanneer de boot hem afzet op het verlaten eiland waarop ai- !een zijn tentje, bevangt hem de eenzaamheid (..Toen de boot niet meer te zien was ging ik naar bin nen en knielde, net als heel vroeger Hij bedoelt thuis aldus Jan Bomans Meerdere malen is Bomans verwantschap met Dickens ter sprake geweest. Hoe denkt u daarover? ..Dickens was een echte roman schrijver. Bomans een essayist. Ook hun humor is van verschillende aard. Bij Dickens was deze meestal gebaseerd op gefantaseerde bi zarre situaties met karikaturaal ge tekende personages, bij Bomans wordt de humor veroorzaakt door zijn filosofisch-ironische observa ties van mensen en gebeurtenissen die geheel in de werkelijkheid staan Bomans was een groot kenner en bewonderaar van Dickens. Hij was ook de eerste en enige buitenland se vice-president van de Dickens Fellowship te Londen. Bomans en Dickens hadden veel gemeen. Groot succes bijvoorbeeld oogstte Dickens met voorlezingen uit eigen werk. Datzelfde gold voor Godfried Bomans, die natuurlijk zijn grote populariteit daarnaast ook dankte aan zijn veelvuldig optreden in televisieprogramma's Opmerkelijk is dat beiden 58 jaar oud zijn geworden, op dezelfde plotselinge manier heengingen en in eenzelfde tijdvak leefden, de één precies een eeuw na de ander. In verband met meerdere tref fende overeenkomsten in beider le vensgang en werk is het dan ook niet verwonderlijk dat er enkele mensen bij het Genootschap zijn die ook lid zijn van de Fellowship" Nu over naar het Genootschap Kort na Bomans overlijden schreef Jan Bouwer naar Ferry Hoogendijk 'Elsevier) om te peilen of het zinvol zou zijn een Bomanskring op te richten Hoogendijk nam naar aan leiding daarvan contact op met Mi chel van der Plas Het advies van beide heren luid de Het lijkt ons een goed idee. maar het is raadzaam om er nog enige tijd mee te wachten. Op 1 juni 1972 werd de oprichting een feit. Het initiatief daartoe was genomen door de Leidse journalist Bert Koekebakker. Mannen die te vens aan de wieg stonden van het Genootschap waren de be stuursleden W F Harmsen. J. Loovens en T van Turnhout. Laatstgenoemde was een per soonlijke vriend van Godfried. Wat is het doel van het Ge nootschap? We vragen het aan Jan Bouwer. „In de eerste plaats het bestu deren en uitdragen van de werken van Bomans zowel in geschreven als gesproken vorm, in de ruimste zin van het woord. Op de tweede plaats: Het God fried Bomans Genootschap wil een vriendenkring zijn. Men spreekt en filosofeert met elkaar over de figuur Bomans waarmee zo is ons geble ken, zoveel mensen een bepaalde affiniteit hadden Het doel krijgt onder andere ge- stalt in de vorm van ledenbijeen komsten. Een andere taak waar voor het GBG zich gesteld ziet is de uitgifte van „Godfried", een enkele malen per jaar verschijnend blad met informatie over nieuwe uitga ven, herdrukken. bibliofiele wetenswaardigheden e.d betref fende de geschriften en auditieve werken van Bomans. De verdere inhoud de teksten van lezingen die gehouden worden over Bomans. aankondigingen van activiteiten in den lande die met het werk van de schrijver te maken hebben, tentoonstellingen, en zovoort. Jan Bomans. Godfrieds broer, ook lid van het GBG typeerde het werk van het Genootschap eens als volgt: „Wijzer worden van God fried" Wie zijn de leden? „De leden zijn mensen uit vele lagen van de bevolking die op welke manier dan ook een binding hebben met Bomans We hebben op dit moment honderd leden" Zijn er bepaalde voorwaarden aan het lidmaatschap gesteld? Het woord Genootschap doet namelijk onwillekeurig denken aan een select gezelschap „Laat ik meteen wat misverstan den uit de weg ruimen Het GBG is geen sociétygroep. is ook niet pri mair een literaire kring, ledereen kan lid worden. Het afleggen van een proeve van bekwaamheid zoals die bijvoorbeeld is ingesteld bij de Dickens Fellowship, is bij ons niet nodig. Op het punt van de bin dingen met Bomans is het gezel schap in zekere zin select De be trokkenheid van de leden met de mens Bomans en diens werk is echter per lid zó totaal verschillend, dat er een spontaan element in het Genootschap gebleven is. Zo doende spreken we dan ook van een vriendenkring" Wat wordt er al zo gedaan op de bijeenkomsten? „We beleggen bijeenkomsten met lezingen We nodigen b.v. sprekers uit die Bomans in zijn of in hun werk van nabij hebben mee gemaakt Of we laten mensen aan het woord die vanuit hun gezichts hoek een beschouwing geven over het werk van Bomans. Zo hebben we ook al eens kun nen luisteren naar Jan en Rex Bo mans die over hun broer vertelden. Toen werd de figuur Bomans vanuit een heel persoonlijke hoek onder de loupe genomen Bijzonder fijn en ook feestelijk zijn bijvoorbeeld de Genootschappelijke jaar bijeenkomsten in Haarlem. Op iedere bijeenkomst staat - hoe dan ook - Godfried centraal en wordt er naar gestreefd zoveel mo gelijk facetten van zijn persoon en zijn werk naar voren te halen" In welke vorm leveren de leden een bijdrage aan de activiteiten van het Genootschap? „Door hun belangstelling voor de avonden die het GBG organiseert, door hun financiële steun, door het zelf verzamelen van allerhande materiaal zoals knipsels, ge luidsbandjes van radio-opnamen, door zelf bepaalde gedachten of er varingen op papier weten te zetten voor het blad „Godfried", enz. (Het blad Godfried verscheen voor de eerste maal in 1974. Op de omslag- de bij dit artikel afgedrukte tekening van Aleid Slingerland. Haarlem. Red.). Bomans was ook populair in Vlaanderen. Hij had er vele con tacten met kunstenaars en intel lectuelen. Heeft het GBG daar ook leden? „Onder de leden bevinden zich een aantal Gentse studenten. Ro nald Soetaert bijvoorbeeld, is aan de Rijksuniversiteit te Gent zelf ge promoveerd op een proefschrift over Bomans (Godfried Bomans en Charles Dickens, een vergelijkende studie, proefschrift voorgelegd aan de Fa culteit der Letteren en Wijsbegeerte voor het verkrijgen van de graad van licentriaat. Niet in de handel). Raakt het Genootschap nooit uitgepraat over Bomans? „Dat dacht ik niet Voorlopig blij ven we ons bezighouden met het zoeken naar nog niet bekende Bo- mans-zaken. zijn ongepubliceerd werk, zijn briefwisselingen, enz. We vragen regelmatig inzage in privé- collecties". Het huidige bestuur (J. Loovens. Leiden - J. Bouwer, Nijkerk - F. v.d. Voort, Schieweg 116a. Rotterdam en C. de Groen, Uithoorn) zal er alles aan blijven doen om een to taalbeeld te verkrijgen van de mens Bomans en zijn werk. Daarbij zijn reeds vele verrassende zaken aan het licht gekomen Godfried is dood. maar hij liet ons een oeuvre achter waar men hem in blijft erkennen als een wijsgerig mijmeraar Zijn kloosterbroer Arnold zei bij Godfrieds uitvaart: „Door te zwij gen spreekt hij nog luider" Het werk en de kennis omtrent het rijke oeuvre van de schrijver Godfried Bomans zal blijven voort leven Dat het Genootschap zich daarvoor blijft inzetten, is een waardevolle zaak. herders in het veld op oude sandalen aan hen werd verteld volgens de verhalen dat Christus was geboren in een stal, in een grot ergens riep een uil uit een toren terwijl engelenkoren zongen: ,,ere zij God". waarom aan gewone hereders waarom? waarom niet aan koningszonen die in paleizen wonen of aan profeten die alleen honing eten. waarom, moesten engelen helemaal naar beneden in hun blinkende kleden als er toch geen grote scharen op die velden waren? gewoonomdat zij de enigen waren die wachten alleen wachten. zij voelden dat machten en krachten zich bundelden tot een wonder zonder eind en ze dachten dat het komen kon elk uur daarom spraken ze bij het vuur over hun rijkdom, hun uitstijgen boven koningszonen die in paleizen wonen want een koning en zijn zoon kunnen vallen van hun troon maar zijzij wisten zich kinderen kinderen van God die stil konden zijn en naar Hem luisteren en niet zeurden over mijn en dijn of zich lieten kluisteren door geld of macht of eer. daarom daalden de engelen daar neer bij die herders in Betlehems dalen met hun kale mantels en oude sandalen. Miny v. Scherrenburg. Bomans (1967).

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 23