In de Bijbel komt „een druppel op een gloeiende plaat'niet voor HET LICHAAM VAN CHRISTUS DE WAARSCHUWING VAN JEZUS KERSTACTIE ALLES EILAND uiteindelijk december 1978 door jan van der hoeven Otto de Bruijne. het oog van een naald niet door kan, zegt Jezus ..Bij God zijn alle dingen mogelijk" En aan die kap stok hangen we onze rijkdom op en leven verder, terwijl tienduizenden kinderen sterven van de honger." Het lichaam van Christus is ook belangrijk in de actie van het hulp fonds. ..Ik weet dat het een moeilij ke term is, maar het lichaam van Christus betekent niets anders dan: wereldwijde gemeenschap van gelovigen op de hele aarde, dwars door de kerkmuren heen. Het lichaam van Christus is verdeeld in drie delen. Je zou kunnen zeggen dat het gezin drie broers heeft. De ene jon gen wordt vervolgd, is gevan gen en mag niet spreken over z'n Vader. Hij woont achter het bamboe- en ijzeren gordijn en in een toenemend aantal lan den in Afrika. De tweede is straatarm, vaak analfabeet, sterft vroegtijdig en kan zijn kinderen niet voe den. Hij woont in de derde we reld. De derde jongen is vrij, kan gaan en staan waar hij wil, wordt niet vervolgd als hij spreekt over z'n Vader en hij is rijk, weldoorvoed, z'n kinderen krijgen alles wat ze nodig heb ben en meer dan dat. Deze drie kinderen dragen verantwoordelijkheid voor el kaar; niet alleen in woorden, maar ook in daden. Als ze echt Kerst willen vieren moet die vrije, rijke broer Kerst vieren met de daad. Duidelijk is ook wel dat slechts éen deel van het lichaam van Jezus Christus de mogelijkheid heeft om zendelingen uit te sturen zodat an dere stammen en volken horen dat God arm geworden is om ons rijk te maken. Wanneer die vrije en rijke broer zijn nikdom alleen gebruikt om zichzelf te spekken, dan kon die rijkdom en vrijheid wel eens een reden van oordeel zijn In 1 Johan nes 3:17 staat: ,,Wie nu in de we reld een bestaan heeft en zijn broeder gebrek ziet li/den, maar zijn binnenste voor hem toesluit, hoe blijft de liefde Gods in hem?" Een ander aspect in de Kerstac tie is de waarschuwing die de Heer Jezus gaf ..Hij waarschuwt scherp tegen de rijkdom De rijke jongeling moet kiezen tussen z'n geld en z'n leven Hij koos het geld. Zacheus wist. dat toen hij Jezus ontmoette, hij niet alleen recht moest doen aan degenen, die hij afgeperst had. maar dat hij de over vloed moest wegschenken aan een wereld vol van nood. In de gelijkenis van de zaaier zien we dat een deel van het zaad tussen het onkruid en de dorens valt Onkruid en dorens zijn: ,,de zorgen van de wereld en het bedrog van de rijkdom en de begeerten naar al het andere ko men erbij en verstikken het woord en het wordt onvruchtbaar" (Mar cus 4:18, 19). Onstellend scherp is Jezus over het laatste oordeel, waarbij elk, die geen hulp geboden heeft aan ar men. naakten, hongerigen, zieken, etc. het Hem ook niet gedaan heeft Ook al noemen zij Hem ,,Here He- re", hij zal openlijk zeggen: ..Ik heb u nooit gekend werkers der onge rechtigheid." Tenslotte zegt Jezus het in de zaligsprekingen: „Wee u gij vervolg op pagina 11 Het bedrag dat in de Verenigde Staten aan lipstick wordt omgezet is groter dan het bedrag dat dat land aan ontwikkelingshulp geeft." Tear Fund organiseert dit jaar voor de tweede maal een Kerstactie met als thema „Daad werkelijk Kerst". „In deze actie zitten verschillende belangrijke aspecten. Eén van die aspecten is de daad van Christus. Kerstmis is geen for mule of een belijdenis, waarbij God zijn liefde voor de mensen op een briefje uit de hemel liet vallen, maar Christus heeft zijn hemelse rijk dommen opgegeven Jezus is op aarde als mens niet in de bovenlaag geboren, maar in de laagste klasse. Zijn vader was timmerman en die kwam uit het onderontwikkelde Ga- lilea en zijn moeder was een niets betekenend meisje Hij is geboren in een herdersgrot en werd vrijwel direct een vluch- telingenbaby. die met zijn ouders uitweek naar Egypte Ook later heeft Hij de weg van de armoede gekozen; Hij had geen plek om zijn hoofd neer te leggen. Hij was altijd te vinden bij zieken en bij verwor penen. Uiteindelijk heeft Hij niet al leen de weg van de armoede ge kozen, maar ook nog eens zijn le ven gegeven. Dat was een daad en daarom was het ook werkelijk Kerst. Als het al leen woorden geweest waren, was het een nep-Kerst geweest; on werkelijk en hol. Uitgerekend de volgelingen van deze Jezus van Nazareth hebben in hun Christelijke cultuur enorme kathedralen gebouwd, macht niet geschuwd en de boodschap van gerechtigheid terzijde geschoven onder het vroomklinkend mom van „de genade". Immers, wanneer de discipelen zich angstig afvragen wie dèn be houden kan worden als zelfs een rijke het koninkrijk van God niet bin nen kan gaan evenals een kameel „Ik zal je twee anecdotes vertellen - voor zover je tenminste van anecdotes kunt spreken. Het is een jaar of vijf geleden dat bij een voedsel-uitreiking in Bangla Desh een vrouw riep: „Help ons maar niet, laat ons maar liever doodgaan!" Het kleine beetje rijst dat die vrouw en haar kind kregen, zou het lijden alleen nog maar verlengen. Dit is het grote sterven; zelfs de hulp biedt geen hoop meer, het is alleen maar een verlenging van het lijden. Een man op Haïti (het armste land op het westelijk half rond) zette zijn kinderen bij gebrek aan eten een pot mod der voor. Hij rende daarna weg en hing zichzelf op aan een boom Aandoenlijke verhalen? Het is de realiteit. Dat zijn dingen die nu aan de orde zijn." „Zeg eens eerlijk, is het niet zo dat wij van ellende niet meer weten wat we de kinderen moeten geven, want ze hebben alles al7 En om onze eigen Kerst helemaal goed te maken kijken we toch zeker in de tv-gids of die jongens in Hilversum ons wel bezig kunnen houden7 Dan die enorme tegenstelling- - 750.000.000 mensen in de we reld hebben te veel eten om dood te gaan en te weinig eten om te leven; - 10.000 mensen sterven per dag van honger; - 25.000 mensen sterven per dag wegens gebrek aan water, water overlast of ziek water In totaal sterven er 133.000 men sen per dag en een kwart daarvan sterft dus door honger of dorst Per dag worden er zo n 324 000 baby's geboren De gemiddelde levens duur in de Sahel is 37 jaar en bij ons 76 Eén op de twee baby's in de landen in de derde wereld sterft voor het eerste levensjaar." „Temidden van deze oceaan van honger, gebrek en sterven is een klein welvaartseiland waarop kerstbomen, ballen, verlichte etala ges, heerlijke warmte en huiselijke gezelligheid te vinden zijn Voor de rest van de wereld is dat kleine wel- vaartseiland ook nog eens christe lijk Men spreekt over het christelij ke westen, want Kerst is een chris telijk feest. Officiële cijfers geven aan dat we aan honde- en kattevoer meer uit geven dan aan ontwikkelingshulp. Otto de Bruijne, stafmedewerker van het evangelisch hulpfonds Tear Fund, kijkt triest als hij vertelt Hij is verantwoordelijk voor de opzet van het binnenlands Tear Fund-werk Dat houdt onder meer in de Nederlandse christenen be wust maken van de opdracht die God hen gegeven heeft en hen te confronteren met de nood die in de wereld heerst. De Bruijne is al lange tijd bezig met het probleem rijk-arm en alle daarmee samenhangende zaken en kan daarom met kennis van za ken spreken Vanuit het evangelie van Jezus Christus (Diens geboorte is ten slotte de énige reden van Kerst) probeert hij mensen iets duidelijk te maken Miserabele omstandigheden In de rii wachten op wat eten

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 25