„Kerst-inns protest tegen gematerialiseerde kerstvieringen" „Geestelijke vader" ds.Alje Klamer: „Kerstfeest maakt afstanden bijzonder groot" „Kerstfeest steeds meer gezelligheidsfeest met de deur op slot" uiteindelijk 00 sfS: EjnH2?*: Srijj n: Sj Hjjjj: ïrr Ei Hï'tp EüE: ,,Twee piepkleine verhaaltjes. Het eerste gaat over een jong gezin. Ze besloten de kerstdagen samen met anderen op een vormingscentrum te vieren. Toen ze arriveerden zagen ze veel oudere mensen en ze zeiden tegen elkaar: ,.Wat moet dat worden?" Het tweede verhaal: een oudere dame (74) besloot op één van de kerstdagen na lang aarzelen een kerst-inn te bezoeken. Toen ze er binnenkwam schrok ze van de knal-harde radio en zag ze bijna alleen jongeren. ,,lk dacht, wat zoek ik hier?" Vervolg van het eerste verhaaltje: het zijn geweldige dagen geworden, waarin de leeftijd geen hoofdrol meer speelde, wel de aandacht voor elkaar. Vervolg tweede verhaaltje: na tien minuten zat ze aan een tafeltje met drie Turken, een gastvrouw van de kerst-inn en een paar jongeren. Het is een geweldige ervaring geworden, met afspraken voor na de kerstdagen. Deze twee verhaaltjes dienen om een rondsluipend misverstand te ontmaskeren, namelijk dat de werelden van oud en jong te ver uit elkaar zouden liggen om samen ooit iets te ondernemen. Laat oud niet „eeuwig-jong zijn en jong niet ,,bang-voor-oud". Laten er wèl meer ontmoetingen komen waar ouderen en jongeren elkaar ernstig nemen in een nuchtere, oprechte sfeer en niet in een triest liefdadigheidshoekje Deze wens schreef oecumenisch radiopastor Alje Klamer in 1973 neer in Mensen", het maandelijks orgaan van het Radiopastoraat. Ds. Klamer wordt regelmatig ,,de geestelijke vader van de kerst-inns in Nederland" genoemd. ,,lk weet niet precies meer hoe het allemaal begonnen is. Bij naspeuringen daarnaar kom ik altijd weer terecht bij een groep in Amers foort. Die mensen hebben waarschijnlijk als eersten een kerst-inn georganiseerd, naar aanleiding van een radiopraatje, van mij overeenzaamheid" Nu zijn er in het gehele land „open huizen", kerstgastendagenen „kerst-inns" Het is enorm aangeslagen." In onderstaand interview zegt de bekende pastor dat hij de kerst-inns ziet alseen protest tegen de gematerialiseerde kerstvieringen". Tevens verduidelijkt hij dat kerst-inns „alles te maken hebben met de kerstboodschap". Eén ding staat voor ds. Klamer zonder meer vast: „De bedoeling van de kerst-inns is dat ouderen en jongeren elkaar zoeken, ontmoeten, vinden, naar elkaar luisteren en samen van alles doen en bespreken. feest. Het is bekend dat velen, die tijdens het weekend bij deze en ge ne durven aan te bellen, dat tijdens de kersttijd wel zullen laten, 't Kerstfeest blijkt afstanden bijzon der groot te maken. De meeste kerstbijeenkomsten worden vóór de kerstdagen afgewerkt. Kerst groeten worden in grote hoeveel heden vlot bezorgd. Er wordt even aandacht gesuggereerd, die niet waar wordt gemaakt. Velen ont vangen een groet van een groep, een kerk, waarvan ze verder niets persoonlijks ondervinden. En tij dens de kerstdagen zelf valt er dan een grote stilte Ik heb niets tegen gezelligheid, maar wel tegen gezelligheid ten koste van. Dóórom vormen de kerst-inns een protest tegen de gematerialiseerde kerstvieringen. vervolg op pagina 23 den. Temidden van een teveel aan kontakt groeit en bloeit het gevoel van ver-eenzaming. Mensen, die raad weten met levensgrote pro blemen van andere volken, van an dere mensen, vinden bij zichzelf alleen maar die afschuwelijke leegte. Ze kunnen anderen wijze raad geven, maar ze hebben zich zelf niets te vertellen. Nog sterker, ze kennen niemand op wie ze dur ven rekenen, van wie ze persoon lijke aandacht dun/en vragen. Dat is allemaal waar, maar niet waar is dat eenzame mensen zich zo maar bloot geven Van de meeste menserr; die eenzaam zijn, weet men meestal niet dat ze een zaam zijn. De echte eenzame ver bergt wie hij in werkelijkheid is. Hij treedt naar buiten met bravoure of met helpende handen voor de me demensen; de eenzaamheid is ver borgen achter een fagade. Hij weet geen raad met zichzelf." WASLIJSTEN „Het is evenmin waar dat oud- worden, ziek-zijn, ongehuwd-zijn of gehandicapt-zijn automatisch een zaamheid inhouden Je kunt, bij voorbeeld, de ongehuwden niet onderbrengen in de rubriek ziele- poten In Nederland stellen we hele waslijsten van zielepoten op; daar geloof ik niet in. Het gehan dicapt-zijn maakt iemand nog niet tot een zielepoot. Tegen de kerst dagen wordt die fout vaak gemaakt. Dan wordt bijna vanzelfsprekend verondersteld dat oude mensen en zieken voor een kerstbakje in aan merking komen. Zij behoren im mers tot de eenzamen. Onzin, een zaamheid is niet vast te koppelen aan bepaalde groepen Ik zei het al; de eenzame mens is moeilijk te herkennen. Daarom kunnen we beter wat voorzichtig worden met het woord „eenzaamheid"; dat is zo'n onbruikbaar begrip", aldus ds. Klamer GEZINSEGOÏSME „Tijdens de kerstdagen komt alle nadruk te vallen op het samen-zijn, op feestelijke huiselijkheid, op het gezin. Mensen schijnen de schade van een heel jaar in te willen halen. Het gezinsegoïsme viert dan hoog tij. Er is geen feest, waarop men zich zo terug trekt, dan het kerst- KERST-INNS „Gastvrijheid willen bewijzen en daarmee ernst maken". Zo omschrijft ds. Alje Klamer, de Hilversumse oecumenische ra diopastor, de doelstelling van de kerst-inns, die ook dit jaar in tal van plaatsen zullen worden ge houden. „De kerst-inns moeten plaatsen zijn waar mensen elkaar duidelijk kunnen ontmoeten, maar waar zij elkaar niet kunnen bepalen en naar de hand kunnen zetten. De kerst-inns zijn in het begin duidelijk opgezet om in een lancune te voorzien. De ge dachte van een huiskamer-idee zat erachter, maar daarvan is men nu wel teruggekomen, om dat de mensen, die er kwamen, het gevoel hadden in een fuik terecht te komen. Nu is het meer het Idee van een plein, waarop men elkaar tegenkomt. Een ruimte, waar men elkaar kan ontmoeten zonder het idee te hebben „een geval" te zijn. Bij de kerst-inns staat het solidair-zijn met elkaar tegenwoordig meer centraal dan het lief-zijn voor de ander", zo merkte ds. Klamer een aantal jaren geleden op. „In Italië komen op de zomera vonden alle buurtbewoners op een pleintje bij elkaar. De ouderen zitten op een bank, de kinderen spelen wat en de mannen en vrouwen dis cussiëren over allerlei onderwer pen De familie-gedachte speelt daarbij sterk, maar er is zeker geen sprake van een gedwongen ver jaardagsvisite. Zó is de kerst-inn ook bedoeld. In de kerstnacht ging ik eens met mijn zoon - ik had meegewerkt aan een kerstnachtdienst in Delden - naar een kerst-inn in Apeldoorn. Er heerste een huiselijke sfeer, het was er oergezellig: we voelden ons al snel thuis." PLAATSVERVANGEND „Kerst-inns doen eigenlijk plaatsvervangend werk. Toch is het belangrijk dat mensen in hun naaste omgeving ontdekken dat in het oerwoud van onze maat schappij open plekken zijn, waar men elkaar kan ontmoeten. Kijk. bepaalde dingen trekken op bepaalde momenten het sterkst. Het gemis van een overleden echt genoot wordt het meest ervaren op zijn verjaardag, op de eigen ver jaardag en tijdens feestdagen. Een weduwe vertelde mij eens: „Vroeger, toen mijn man nog leef de, ergerde ik me dood aan al die verhalen over eenzaamheid rond de kerstdagenDat vond ik allemaal aandacht-trekkerij. Nu voel ik het ook." Dót is typerend." VER-EENZAMING „Het is waar dat er ontelbaar veel eenzame mensen zijn. Juist in een tijd waarin velen volop in de kennis sen zitten, blijkt dat echte vriend schap een zeldzaamheid is gewor Kinderen bezig op een kerst-inn in Barneveld. (archief-foto) Ds. Alje Klamer: „Echt eenzame mensen geloven alleen nog in het nee".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1978 | | pagina 38