Wam eusder Krant - Kijk op de film WOENSDAG 3 JANUAR11979 |/E7" BESTE BEGIN... H De man was al een dronkaard ge- ■leesf zolang ik hem kende en dat was héél lang. Niet zo'n gelegenheids- myonkaard, die alle partijen en bruilof- JBfen afsjouwt om aan z'n gerief te ko- ymen, maar een man, die konsekwent leefde met een alcoholverzadigmg die ver lag boven het cijfertje, dat de wet fei foesfaaf aan ons, kwetsbare burgers. Op de tweede nieuwjaarsdag kwam ik hem tegen op straat: broodnuchter en dat is een vreemde gewaarwording. Zijn doorgaans ongeschoren aange zicht was veranderd in een after-shave gelaat, die je slechts tegenkomt in de full color boeken der postorderbedrij ven. Keurig in het pak. Ook dat Wel licht had hij zijn oude plunje op de grens van oud en nieuw eindelijk weg gedaan en dat moet een opluchting voor zijn direkte omgeving zijn ge weest. Het driedelige pak was gloednieuw. Nadat ik van mijn verbijstering was •bekomen wilde ik hem hartelijk be- M groeten, maar hij keek me aan met een blik vol afgrijzen. Of eigenlijk keek hij r-nipt naar mij, maar naar de vrij robuust uitgevallen kamerplant, die ik nog maar enkele ogenblikken tevoren in een op- welling had gekocht, om het jaar 1979 goed te beginnen. i „Karei", begon ik, maar hij bleef me dreigend aankijken Hij ging zelfs een stap terug en op dat moment begon ik te twijfelen aan zijn nuchterheid. Mis schien dat het nieuwe pak en dat glan- zende baby-kopje me in de war had den gebracht. „Zet die plant wegsiste hij en het klonk allesbehalve vriendelijk Ik begreep het niet, want het was een r pracht van een plant en bovendien vroor het dat het kraakte en dan wil je zo'n aanwinstsnel thuis op de venster bank hebben, nietwaar Nieuwsgierig als ik ben vroeg ik hem mee te gaan naar het café, dan zou ik de plant eerst naar huis brengen Dat vond hij géén goed idee en op dat moment kon ik me zelf wel voor m'n kop slaan door zo'n stom voorstel. Natuurlijkhij wilde nuchter blijven. Hij vertelde tenslotte zijn verhaal in het wachthokje van het openbaar ver voer, terwijl de kamerplant enigszins beschut aan de andere kant stond „Je zult natuurlijk denken, dat ik gek ben.Hij zweeg enige ogenblikken na denkend, maar hij verwachtte toch geen antwoord. „Misschien ben ik dat ook wel. Wie zal het weten? Kijk, sinds het nieuwe jaar is begonnen ben ik subiet gestopt met drinken. Helemaal. Ik knikte hem bemoedigend toe. ..Knap", zei ik een beetje slapjes. „Alleen, ik moet mets meer van planten hebben. Ik heb ze allemaal m'n huis uitgegooid. Echt, er is geen plant meer in huis.Wie Karei goed kent zal ook weten, dat ie voordien stapelgek op planten was. Zijn huis was er mee vergeven. ..Ach", hij klopte me vaderlijk op de schouders, „jou wil ik het wel vertellen. Er is een wonder gebeurd. Een echt, puur wonder Hij stak een sigaret op. „Je rookt?" vroeg ik stomverbaasd, want roken was altijd uit de boze ge weest bij hem, ook al zoop hij als een ketter „Je moet toch je verzetje hebben?" Het klonk als een verontschuldiging. Zit ik oudejaarsavond alleen in huis en ach, ieuk is dat niet, want die pest-TV bracht niks dan geouwehoer. En er gaat geen oudejaarsavond boven een tje met Kan op de buis, zeg nou zelf. Ik zat daar dus wat te zitten en ik dacht bij mezelf: Karei jongen, je hebt een neutje verdiend En dat was toch ook zo? Nou dan. Dus heb ik een lekkere fles soldaat gemaakt. Om negen uur in de avond al en echt, ik heb nog nooit zo lang ge wacht op die verrekte twaalf slagen en dat stomme vuurwerk op de buis. Ik verveelde me rot, eerlijk.' „Ik had je nog willen bellen om begon ik, maar hij onderbrak me. „Dat ken ik, spaar je adem." Hij wuifde daarmee met een grijns mijn ge moedsbezwaren weg. „Om tien uur had ik de tweede fles leeg en ach, al leen drinken is echt vervelend hoor. Hij keek achter zich. Hij zocht de plant. „Die staat achter het hok", stelde ik hem gerust. Hij zuchtte diep. „Ach ja, die plant. Toch een mooi exemplaar Hij trok diep aan zijn sigaret en be gon prompt te kuchen als een oude stoomlocomotief. „Ik ben er, uche nog niet helemaal aan gewend. Maar dat komt welNiemand die zich daar zorgen over behoefde te maken. „Om half elf kreeg ik een schitterend idee. Ik keek zo om me heen. Ik zag al die planten die ik elke morgen en elke avond trouw water geef. En toen be dacht ik, dat mijn planten best eens voor de afwisseling iets lekkerders mochten hebben dan water.Ik kan me dat levendig voorstellen, want Karei heeft altijd al een grondige hekel aan water gehad. „Ik neb al mijn planten mee laten drinken. Schotse whisky. En een beetje Ierse, want mijn Schotse bleek opeens op te zijn. Die planten van me, ze heb ben net als ik, gezopen dat het een lieve lust was. En geen krimp, niet dat. Ze bleven allemaal fier recht overeind staan. Nou ja, behalve de hangplanten dan. Ik heb van dat stel genoten. Sa men hebben we genoten. Echt. En toen begon die verdomde klok twaalf uur te slaan.Hij zweeg eventjes en keek me een beetje angstig aan. „Je zult het geloven of niet, maar ik zweer dat het de waarheid is. Nauwelijks waren de laatste slagen geklonken en begon dat vuurwerk, of al mijn planten begonnen te zingen. En het mooiste was, dat ze beslist niet dronken waren. Ik heb zel den zo'n harmonieus engelenkoor ge hoord. Zelden!" Hij drukte heel omzichtig zijn peuk uit in de bevroren sneeuw. „Als je je leven lang water drinkt en je krijgt dan opeens, zo maar pats whisky tussen de wortels gegoten, nee, daar ga je kapot aan, echt.Hij stond op met een diepe, getergde zucht. „De volgende dag waren ze dood, allemaal. Geen blaad/e groen meer. Het was hun zwanenzang, dat was het Op dat moment stopte de bus. Hij stapte in en zwaaide nog één keer Ik heb nooit geweten of ie ook werkelijk met die bus mee moest, want ik heb hem tot nu toe niet weer gezien En ook dat is een wonder. V. filmagenda Amersfoort ment trekt de smalle wolk aan de maan voorbij. Het mes snijdt door het meisje soog. Aldus het scenario Alleen deze scene gaf al aanleiding tot talrijke in terpretaties. Mondragon ziet het als de geboorte van een kind uit de moeder schoot Het oog zou de baarmoeder symboliseren. Voor Pierre Renaud wordt met de openingsscène een ver krachting bedoeld. De surrealist Ado Kyrou komt wellicht het dichtst bij de waarheid als hij het oog het oog van de toeschouwer noemt, er van uitgaande dat Bunuel en Dali de bedoeling hadden de bourgeoisie te provoceren Die be doeling kwam niet goed over. Toen Un Chien Andalou in 1928 in een pro gramma met allemaal avant-garde films in het Parijse Vieux-Colombier in première ging, werd hij daar met ap plaus ontvangen Bunuel voelde zich daardoor gegriefd. Een jaar later nam hij wraak met wat aanvankelijk onder de titel ,.La Béte Andalouse" een vervolg op Un Chien Andalou had moeten wor den. maar uitdraaide op L'Age d'Or. L'AGE D OR L'Age d'Or is een film van Bunuel zonder Dali. Dat diens naam toch bij de credits staat, is te danken aan vriende lijkheid van Bunuel Slechts één grap - die van de heer die met een steen op het hoofd wandelt - is van Dali afkom stig. Deze zegt er in zijn dagboek over „Volgens mijn idee zou de film het ge weld van de liefde moeten weergeven, uitgebeeld met behulp van de pracht van de Katholieke mythen. Toen Bu nuel de film voltooid had, was ik vre selijk teleurgesteld. De film gaf niet meer dan een karikatuur van mijn ideeén, het Katholicisme werd er op een directe manier en zonder enige poëzie in aangevallenBunuel ging het niet om de poëzie maar om het provo ceren van zijn publiek. Dit keer slaagde hij. Voor de première had de vicomte de Noailles, producent van de film. Ie tout- Paris uitgenodigd Bunuel had hem over de inhoud van de film geen details verstrekt. De vertoning verliep in ijzige stilte Na afloop haastten de gasten zich naar huis. de Noailles beschaamd achter latend. De film kwam aanvanke lijk door de censuur, maar op 3 decem ber 1930 werd de filmzaal van de Parij se Studio 28 tijdens de voorstelling door leden van de fascistische „Ligue des Patriotes" kort en klein geslagen Na een compagne in de rechtse pers, ge leid door de Figaro, werd de film ten slotte op 11 december verboden en alle kopièën in beslag genomen. In L'Age d'Or rekent Bunuel. op een nog feller manier dan in Un Chien Andalou, af met heel de burgerlijke mythologie rond lief de, familie, kerk en staat, leger en poli tie. die hem van jongs af sinds zijn strenge opvoeding bij de jezuiten had dwarsgezeten. De film gaf uitdrukking aan wat door de surrealisten als .Amour Fou" geprezen werd, de elke conventie afwijzende absolute liefde, die de mens uit alle boeien, zowel die van de maatschappij als van het ratio nele bewustzijn, bevrijdt. (Filmhuis, van za t/m dinsdag 20.15 u za ook 23 uur.) 18.45-21.30 uur, zondag: 13.45-16.15- 18 45-21 30 uur Toegang vanaf 12 jaar Cinema 2: Grease: dagelijks: 13.30- 18 30-21 15 uur. zondag: 13 30-16 00- 18.30-21 15 uur. Toegang a l. Euro: Waterschapsheuvel: dagelijks. 13.45-18 45-21.15 uur; zondag 13.45- 16.15-18.45-2115 uur, zaterdag en woensdag alleen 18.45-21.15 uur. Toegana al Euro: Herbie gaat naar Monte Carlo: zaterdag en woensdag 13.45 uur Duo 1De grote bevrediging: dagelijks: 14.15-19.15-21.30 uur; zondag: 14.15- 16.30-19 15-21.30 uur. Toegang vanaf 16 jaar. Duo 2: Yeti, de verschrikkelijke sneeuwman: dagelijks 14.00-19 00- 21.15 uur; zondag: 14.00-16 50-19.00- 21.15 uur Toegang vanaf 12 jaar Duo 1Blue Movie: vrijdag en zaterdag avond' 24.00 uur. Toegang vanaf 16 jaar Duo 2: De adelaar is geland' (The eagle has landed) vrijdag en zaterdagavond 23.45 uur. Vanaf 16 jaar. om half drie is het tijd voor de kinderen. Het Poppentejater Paled brengt dan het nieuwe programma: Karei en de blauwe vogel (voor kinderen van 6 tot 10 jaar). Woensdagavond 10 januari om half negen: tijd voor de vrouwenfilm „Ge sprekken met Simone van Beauvoir" Voor reserveringen en inlichtingen, maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur Telefoon: 033-19505 Beginscène uit de nieuwe witte haaienfilm: „Jaws II". tal van bekende sterren in de hoofdrol- MOORD OP DE NUL 'en WATERSCHAPSHEUVEL BUNUEL IN HET FILMHUIS Het Filmhuis Amersfoort begint het nieuwe jaar goed met twee speelfilms van de bekende regisseur Luis Bunuel. Het zijn twee films uit de twintiger en dertiger jaren, „Un chien Andalou" uit 1928 (23 minuten) en „L'Age d'Or" uit 1930 (60 minuten). Twee films uit de vroege periode van Bunuel, deels gemaakt in samen werking met Salvador Dali. Voor de liefhebbers van deze surrealistische meester een uitgelezen gelegenheid om kennis te maken met het vroegste werk van Bunuel. UN CHIEN ANDALOU PROGRAMMA FILMHUIS AMERSFOORT - Naast de films van Bunuel presenteert het Filmhuis Amersfoort in haar eerste programma in 1979 op donderdag 4 januari, 20 00 uur: een programma van de Werkgroep Militaire Dienst met film. Op vrijdag 5 januari kan men vanaf 20 30 uur genieten van het Kabaret 220 Volt. Op woensdagmiddag 10 januari }t iNC iMERS OORT - Deze week eigenlijk - net als vorige week - weinig nieuws films in Amersfoort. Geen wonder eigenlijk, want het valt niet mee om met die vrije dagen een nieuwe programma rond te krijgen. Overigens was de lódzaak ook niet direkt aanwezig, want de nu lopende films doen het goed ^H^toeg voor een prolongatie. In het Amersfoortse Filmhuis kan men kijken B8r twee vroege Bunuel-films, „Un chien Andalou" en „L'Age d'Or". HET KORT ■orce 10 from Navarone. „Force 10 ■n Navarone" van regisseur Guy ■milton wordt aangekondigd als een ■volg op de befaamde film „De ka mmen van Navarone" Wie denkt, dat Kt aan soortgelijke film is geworden, zit leen tikkeltje naast, want de grimmige ■logsspanning, die „De kanonnen Jan Navarone" kenmerkt, is in „Force from Navarone" minder nadrukkelijk ■nwezig. In deze, overigens wel ■ektakulaire film, wordt door Hamilton ■t accent gelegd op het avontuur en hij ■et dat avontuur door middel van pri- R dialogen te relativeren. Twee over- Benden van het Navarone-avontuur, Rbert Shaw en Edward Fox, worden ■gevoegd aan een speciaal opgeleid ■mmando, dat moet infiltreren in Begoslavië, om daar een voor de Ritsers belangrijke brug op te blazen. Rrschillende missies waren voordien reeds mislukt door verraad en ook deze missie verloopt niet volgens de plan- King. ondanks de zorgvuldige voorbe reiding in het geheim. Het gevolg is dat ijle twee Navarone-veteranen, die al leen maar waren toegevoegd om een jpion in Joegoslavische partizanen- Selederen om te brengen, zich tot het Eiterste in moeten spannen om de zaak nog enigszins te redden. Hamilton heeft dat verhaal boeiend en soms spek- takulair weten te verfilmen, waardoor „Force 10 from Navarone" zonder meer het aanzien waard is geworden. Met name ook door het dogmatieke spel van Edward Fox als de specialist in alles wat kan ontploffen en het cynisme van de inmiddels overleden Robert Shaw, is „Force 10" een amusant stuk entertainment geworden, waarbij de spanning keurig gedoceerd wordt af gewisseld met soms bevrijdende hu mor. Prima recept. EVEN EN ONEVEN Het in deze tijd meest bekende komi sche duo Bud Spencer en Terence Hill zijn weer prima op dreef in hun nieuwste lachsucces: „Odds en evens" (Even en oneven), waarin de beide helden zich al knokkend een weg banen naar de top van een irritant geworden goksyndi- caat Ze maken letterlijk schoon schip, ook al zijn ze zelf verzot op gokken. Zotte situaties wisselen elkaar in snel tempo af, gedompeld in prima dialogen, die de glimlach of de schaterlach con stant op gang houden. Voor een avondje zorgeloos filmkijken Agathe Christi's „Moord op de Nijl" met Peter Ustinov als de kleine (nou ja. Belgische detective Hercule Poirot, blijft nog een week in Amers foort. Dit groots opgezette filmverhaal rond een moord op een jonge vrouw, is wel goed gemaakt, maar zal toch voor namelijk de liefhebbers van Christie kunnen blijven boeien van het begin tot het eind Christie wist als geen andere een detectiveverhaal te schrijven, waarin alle personages als verdachte nummer één konden worden be schouwd. In deze verfilming is het al niet anders en dat levert een ingewik kelde affaire op, die door Poirot ten slotte een tikkeltje geforceerd wordt op gelost. Voor de echte liefhebbers. Met JAWS II De opvolger van Steven Spielberg lijkt in de eerst helft vrij veel op Jaws I Zij is net zo geraffineerd verfilmd als Spielberg dat deed Pas in de tweede helft krijgt het filmverhaal een ander verloop, waarbij de zwangere witte haai in alle hevigheid aanwezig blijft en als een voortdurende bedreiging het film doek beheerst. Voor mensen, die de eerste „Jaws'-produktie niet hebben gezien biedt ..Jaws II" voldoende (soms spektakulaire) spanning Voor de an deren zal ..Jaws II" grotendeels als een ietwat slap aftreksel van de eersteling worden beschouwdi ..Waterschapsheuvel", de verfilming van Richard Adams" inniddels befaam de boek door regisseur Marin Rosen, blijkt ook in Amersfoort te zijn aange slagen. De poétisch-realistische tekenfilm, die in aaneengeschakelde aquarellen over het doek rolt met vaart, humor en spanning, gaat in Euro de derde week in Pessimisten hadden zo'n succes niet verwacht Toch zijn de avonturen van die konijnenstam in mensenland niet alleen realistisch jn beeld gebracht, maar hebben tal van herkenningspun ten voor de kijker, waardoor.Watership Down" blijft boeien van het begin tot het eind. Warm aanbevolen! .an de meest „ontroerende" momenten in de nieuwste Hill en Spencer- film „Odds and evens" Aan de Madrileense universiteit, waar hij begin twintiger jaren letteren studeerde, maakte Bunuel kennis met Salvador Dali. Bunuel interesseerde zich toen al voor de film en schreef filmkritieken. In Madrid hoorde hij ook voor het eerst van het Surrealisme, dat toentertijd in Frankrijk door schrijvers als André Breton en Louis Aragon werd geïntroduceerd en waarvoor de dichter Apollinaire de naam bedacht Zij berie pen zich op voorgangers als Rimbaud en Lautréamont wiens „Beau comme la rencontre d'un parapluie et d'une ma chine coudre sur une table de dissec tion" tot lijfspreuk van de beweging werd. Evenals tevoren de Dadaïsten rebelleerden de surrealisten tegen de burgerlijke kunst De premissen waar van deze uitging - zoals de conventio nele logica - werden door hen verlaten. De surrealisten daalden af in het onder bewuste, de wereld van de droom, van verdrongen en onderdrukte verlan gens. Zij betoogden dat hun vrije ma nier van associëren tot een vrije uit drukking van het onderbewuste zou lei den. maar kwamen daarbij eerder op het spoor van Jung dan op dat van Freud terecht. Wat de film tot een zo dankbaar ter rein voor de surrealisten maakte, was het feit dat schijnbaar dissociatieve beeldenreeksen en droombeelden een film heel wel kunnen doen slagen Deze aanpak is verwant met wat Eisenstein d.m.v zijn „montage van attracties" wilde teweegbrengen- een schok bij de toeschouwer die hem uit zijn passiviteit haalt Bunuel. die in 1925 in Parijs aan de Académie du Cinéma lessen volgde bij Jean Epstein en diens assistent was bij Mauprat en La Chute de la Maison Usher, raakte met deze n.a.v. Abel Gance in onmin. Hij keert terug naar Spanje en vat daar met Dali het plan op om een film te maken samengesteld uit dromen die ze elkaar vertelden. Un Chien Andalou werd door Bunuel ge filmd in Parijs en werd helemaal ge maakt vanuit de surrealistische men taliteit: een shockbehandeling van het publiek. Al in de eerste beelden lukt dat voortreffelijk: Een balcon des nachts. Een man (Bunuel) scherpt zijn scheer mes. De man kijkt naar de hemel en ziet een smalle wolk die naar de maan toe- drijft. Dan: Het hoofd van een jong meisje met wijd open ogen Op dat mo- Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 4 januari tm woensdag 10 ja nuari 1979 Grand 033-14632 Grand 1: Force from Navarone; dage lijks: T3.30. 18 30-21.15 uur; zondag 13.30-16 00-18 30-21.15 uur. Toe gang 12 jaar. Grand 2: De Turkse Non: dagelijks: 13 30-18.30-21 15 uur; zondag: 13 30- 16.Ó0-18.30-21 15 uur Toegang vanaf 16 jaar Grand 3: Even en Oneven, dagelijks: 14.00-19.00-21.45 uur, zondag: 14 00- 16.30-19 00-21 45 uur A l Grand 4: Vakantieperikelen met funes te gevolgen. Dagelijks 13 45-18 45- 18 45-21.30 uur Toegang a l Grand 5: Veel liefs uit Moskou' dage lijks: 13.45-18 45-21 30 uur; zondag 13.45-16.15-18 45-21 30 uur. Toe gang vanaf 12 jaar. Cinema 1: Jaws II: dagelijks: 13.45- DOOR BERT VOS In hel hol van de leeuw. Commando Navarone (met Robert Shaw en Edward Fox) bezig met het bevrijden van partizane Marika. Beeld uit „Force 10 from Navarone" van regisseur Guy Hamilton.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 13