Kwaliteitszonwering
voor
sneeuwwitte prijzen
Girlfriends", sympathieke vrouwenfilm
fRfcKËN
extra-winterkortingen
van 20-25%
t/m 3 februari 1979
^usder Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 11 JANUAR11979
19
lie Mayron als Susan in „Girlfriends'
1ÜKTIONEEL
filmagenda Amersfoort
Scène uit: „Girlfriends".
GIRLFRIENDS
Als we het hebben over vrouwen
films, dan kun je daaronder ver
schillende „soorten" rangschikken.
Je hebt de harde, strijdbare
vrouwenfilms, je hebt de pseudo-
vrouwenfilm, je hebt films over
vrouwen en je hebt vrouwenfilms
met een zacht infiltrerend karakter
(er zullen nog wel méér soorten zijn).
De film van regisseuse Claudia Weill
„Girlfriends" behoort ongetwijfeld
tot de vrouwenfilm met het zacht in
filtrerend karakter, zoals de maak
ster ervan ook zelf zegt. Dat wil
overigens niet zeggen, dat deze film
daarom minder goed zou zijn. Inte
gendeel. „Girlfriends" is een prima
film geworden. Geen moeilijke film,
niet strijdbaar, maar gewoon sym
pathiek en amusant om naar te kij
ken. Vooral ook door het uitstekende
spel van Melanie Mayron als Susan
in de hoofdrol. „Girlfriends" is door
de gewone, simpele benadering,
doordat het een stukje uit het dage
lijkse leven is, voor velen herken
baar. Dat is misschien ook de reden
dat „Girlfriends" bij een groter pu
bliek aanslaat, dan van een dergelij
ke „vrouwenfilm" verwacht werd.
Het verhaal is niet ingewikkeld, maar
wordt door Claudia Weill prima in beeld
gebracht.
Susan Weinblatt. net van school af.
verdient haar brood met het fotografe
ren van bruiloften en bar mitzvahs. Ze
deelt een flat op de 5e etage ergens in
Manhattan met Anne Munroe, een
dichteres in de dop. tot op een dag Anne
de man ontmoet waarmee ze besluit te
trouwen.
Susan is nu gedwongen op eigen be
nen te gaan staan, waarbij ze vaak in
komische maar moeilijke situaties ver
zeild raakt
Anne. die ondertussen moeder is
geworden, beschouwt Susan als sterk
en onafhankelijk. Susan, die het alleen
vechten moe wordt, ziet alleen Anne's
zekerheid Ironisch genoeg, brengen
deze verkeerde opvattingen de twee
vrouwen ertoe om hun levens zodanig
te veranderen dat ze vriendinnen wor
den. maar nu op een nieuwe en diepere
manier. (Grand 5. eerste week. 16 jaar).
TURKSE NON
Door het te korte tijdsbestek van vori
ge week hebt u niets in deze rubriek
kunnen lezen over de film ..De Turkse
Non'' Eigenlijk is dat niet zo heel erg,
want alleen de liefhebbers van sadisme
vermengd met sex zullen ..De Turkse
Non" van regisseur Mingozzi met ple
zier bekijken Het verhaal van een
non. die rond 1400 al feministe schijnt te
zijn (weg met de mannen) en denkt voor
een deel de (Italiaanse) mannen weg te
kunnen werken met behulp van de in
vallende Turken. Nou zijn die Turken
ook geen doetjes en het gevolg is. dat
de lieve Flavia (gespeeld door Florinda
Balkan) steeds maar weer gekon-
fronteerd wordt met de kracht der man
nen. gesublimeerd in verkrachtingen en
martelingen. En dat laat regisseur
Giancarlo Mingozzi dan ook met
graagte zien Zoals gezegd voor de
echte liefhebbers (Grand 2. tweede
week, 16 jaar).
IN HET KORT
Nog eventjes in het kort de films, die
ook deze week zijn geprolongeerd
Force 10 from Navarone. Het „ver
volg" op de befaamde „Kanonnen van
Navarone'dit keer met Robert Shaw,
Harrison Ford, Barbara Bach en Ed
ward Fox in de hoofdrollen Spektaku-
lair en relativerend dat zijn de woorden,
die je voor deze film,het beste kunt ge
bruiken De grimmige spanning van
„Guns of Navarone" ontbreekt vrijwel
geheel. In de plaats daarvan krijgen wij
de in spitse dialogen gebrachte James
Bond-achtige spektakels van Edward
Fox en zijn bommen-koffertje en de
bravour van Robert Shaw. (Vierde
week. Grand 1.12 jaar).
Even en oneven. Prima moderne
slapstick film van de hedendaagse dik
ke en de dunne: Bud Spencer en Te
rence Hill. Deze keer zijn de vier vuisten
aan het werk om een einde te maken
aan een machtig goksyndikaat En dat
gaat gepaard met rake klappen
(Grand 3. vierde week, alle leeftijden).
Jaws II. Voor de vijfde week kunnen
liefhebbers van dit rampengenre de
eerste, spektakulaire spanningen van
„Jaws" van Steven Spielberg nog eens
dunnetjes opnieuw beleven met deze
„Jaws II". Het eerste deel is groten
deels een fantasieloze herhaling van
Spielberg's versie, het tweede deel be
gint een eigen leven te leiden door het
krachtdadige en zeer regelmatige op
treden van de zwangere witte haai
Voor wie de eerste „Jaws" niet heefl
gezien, biedt „Jaws II" nog enigszins
spektakulair vertier. (Vijfde week, Ci
nema 1. twaalf jaar)
Grease. Eigenlijk hou je het niet voor
mogelijk, maar „Grease" heeft alleen al
in Amersfoort zo'n vijftigduizend be
zoekers getrokken. Na dertien weken.
Ook de komende week hebben de ge
trouwe aanhangers van John Travolta
(en misschien van Olivia Newton John)
de kans om hun favoriet nog eens te
gaan zien. En voor wie dit fenomeen
nog niet met eigen ogen heeft aan
schouwd in deze matige, maar vak
kundig gemaakte musical, moet niet
nalaten dit te gaan doen. Dan weet je
tenminste wat je gemist zou hebben, als
je niet was gegaan En ook „Grease"
heeft het eeuwige leven niet
(Veertiende week, Cinema 2, alle leef
tijden)
Waterschapsheuvel. Tenslotte
aandacht voor „Waterschapsheuvel"
(Watership Down) naar het gelijknami
ge boek van Richard Adams. Een
schitterend poëtisch-realistische ge
maakte tekenfilm in pasteltinten over
een konijnenstam op zoek naar een
nieuwe woonplaats. Onderweg beleeft
de stam allerlei vrolijke èn dramatische
avonturen Zoals ik al vaker in deze ru
briek betoogde een schitterende film.
een volwassen tekenfilm voor niet al te
jeugdige kijkers. Aanbevolen (Vijfde
week, Euro Cinema, alle leeftijden).
BERT VOS
IgRSFOORT - Deze week blijft ook nog rustig aan het Amersfoortse
t. Terwijl het Amersfoortse Filmhuis haar serie films van regisseur
junuel vervolgt, brengt Jogchem's Theaters in Grand 5 als nieuwe film
la Weill's „Girlfriends". Een vrouwenfilm of een film over vrouwen. In
jjeval gemaakt door een vrouw, zullen de feministen zeggen en dat is al
[watOmdat de TROS niet durfde. Onder dat motto is de Nederlandse
lm „Turks Fruit" met Rutger Hauer en Monique van de Ven terug in de
ipen gebrachtm In Amersfoort is dit uitstekende produkt van eigen
te zien in Grand 4. Nieuw is het erotische hoogtepunt uit Skandinavië:
m doe je 't" en voor wie graag antwoord willen hebben op die bran-
vraag, kan daarvoor terecht in Duo 1, een hele week lang. Clint
tod (binnenkort is de nieuwste film van hem te verwachten: „Every
:h way but loose") is in Duo 2 deze week opnieuw te zien in „Kelly's
>es (Goud voor de dapperen) met verder Telly Savalas en Donald Su
land in de hoofdrollen. In deze film wordt tijdens de Tweede Wereldoor-
achter de linies jacht gemaakt op een enorme voorraad goud
wie aan de weekfilm in Duo 1 nog niet genoeg heeft (of het antwoord
Iels heeft gekregen), kan z'n hart verder ophalen tijdens de nachtvoor-
jen van Duo 1 met „Hitsige vrouwtjes". Charles Bronson is in de
itvoorstellingen van Duo 2 nog een keer te zien in „The Mechanic",
slotte aandacht voor de jeugd: Euro Cinema presenteert in haar matinee-
rstellingen op zaterdag- en woensdagmiddag „Zorro de ontembare",
alle kinderen, die de ondertitels al kunnen lezen. Voor het overige zijn
"|ms geprolongeerd.
LOS OLVIDADOS
Het Amersfoortse Filmhuis ver
volgt haar serie Bunuel -films met
„Los Olvidados" (Zij die vergeten
worden). De film duurt een uur en
veertig minuten en werd door Bunuel
gemaakt in Mexico in 1950.
Uit Bunuels vruchtbare Mexicaanse
periode, die heeft geduurd van 1947 tot
het begin van de jaren 60, komt „Los
Olvidados" naar voren als een onbe
twistbaar meesterstuk Het is tevens de
eerste film waarmee Bunuel doordrong
tot een groot publiek Op het Festival
van Cannes in 1951 kreeg hij de re
gie-prijs èn de prijs van de Internatio
nale Kritiek Ook in Nederland werd de
film destijds uitgebracht onder de titel
„Zij die vergeten worden
„Los Olvidados". een film over mensen
in de armste wijken van Mexico-stad.
heeft het thema van een „sociaal be
wogen" film. een term die best gebruikt
mag worden op voorwaarde dat ze ont
daan wordt van alle sentimentele bijge-
voelens Want Bunuels film is keihard,
niets ontziend, koud en helder als het
licht van Mexico zelf
Bekend is het verhaal van cameraman
Gabriel Figueroa, die tijdens de opna
men veel tijd verloor omdat een fraaie
wolkenpartij het beeld „te mooi" dreig
de te maken
„Luis Bunuel", zei Jacques Prévert
naar aanleiding van „Los Olvidados", is
niet een man die schaduwen laat zien
In het harde licht staat scherp afgete
kend de wreedheid van de maat
schappij tegenover een kind dat aan
zijn lot is overgelaten De enige weg die
Jaibo en zijn jeugdbende openstaat is
een weg die leidt tot bloedige aansla
gen op kreupele bedelaars en blinde
muzikanten Maar de simpele scheiding
tussen slachtoffers en de veroorzakers
van bruut geweld kan niet worden ge
maakt: iedereen is slachtoffer en ag
ressor tegelijk. De blinde muzikant
brutaliseert na zijn steniging de gedul
dige Ochitos en probeert het meisje
Meche te verkrachten. Haat en angst
bepaalt de relaties tussen Bunuels film
personages en hun enige contacten
bestaan uit bestiale paringen waaruit
kinderen worden geboren als de onge
wenste Pedro.
Tony Richardson schreef in „Sight
and Sound": „Bunuels visie, waarin
geen compromissen mogelijk zijn, sluit
elke verzachting van de bestialiteit uit.
Maar -en dit kan niet nadrukkelijk ge
noeg worden gezegd- hij toont het gru
welijke nooit zonder artisticiteit. Er
kleeft geen sensatiezucht aan de ma
nier waarop het geweld in deze film ge
stalte krijgt. Er is een balans tussen
terreur en medelijden, tussen uitzicht
loosheid en menselijkheid. En door de
hele film heen zijn er warme, blije mo
menten als de ellende tijdelijk op de
achtergrond raakt het kleine meisje op
de draaimolen, of Meche die heel aan
doenlijk haar gezicht met melk wast om
haar huid te verzachten. Ook is er me
delijden. niet alleen ten aanzien van de
hulpeloze Ochito, maar ook met Ped
ro's egoïstische moeder Verhard en
afgestompt door de verschrikking van
haar rauwe bestaan verwaarloost zij
Pedro, laat zich gemakkelijk verleiden
door Jaibo. maar als enige van Bunuels
personages, is haar een moment van
inkeer gegund. Gedwongen door de
autoriteiten gaat zij Pedro in de ge
vangenis opzoeken. Hij is als een dier
geworden, vals en desperaat, liefde is
omgeslagen in wrok en haat. Als ze be
gint hem verwijten te maken begrijpt ze
plotseling haar eigen verantwoordelijk
heid voor wat hij geworden is Impulsief
wil ze hem troosten, vergeving vragen.
Pedro krimpt voor haar weg
Er valt niets meer te zeggen, niets
meer te doen Zij draait zich om en loopt
weg Als tragedie gedefiniëerd kan
worden als „de balans en verzoening
tussen dissonante en tegenstrijdige
elementen", dan is dit de term voor
„Los Olvidados.'/
(zaterdag tot en met dinsdag 20.15 uur;
zaterdagavond ook om 23 uur).
kwaad, die direkteur. Hij zei, dat door
dat lawaai .nou vraag ik je! lawaai,
zei die knuppel1 door dat lawaai de
cliënten zich niet verstaanbaar konden
maken. Geen wonder, zei ik, als ieder
een mee staat te zingenWerd ie nog
bozer en vroeg me meteen te verdwij
nen Ik breng funktionele achter
grondmuziek, zei ik, als iedereen mee
staat te zingen. En ik breng het nog
gratis voor de PTT ook. Maar gratis
dingen, dat vond ie maar niks en ik
moest verdwi/nen. Anders zou hij de
politie bellen. Omdat ik bedelde
Aan z'n gezicht was duidelijk te zien,
dat hij zich weer begon op te winden.
Rode blosjes op de wangen en ook z'n
neus vertoonde die opvallende kleur,
hoewel dit evenzeer aan de kleine
glaasjes kon liggen, die de ober met
ervaring aan bleef dragen op het minst
geringste teken van de man.
,,Wat gebeurde er toen?" vroeg ik,
me verplicht voelend het verhaal aan te
blijven horen, nadat de muzikant ook
mij had bedacht met een glas bier
Sjarrel zweeg even nadenkend ,,lk
heb me waardig gedragen,zei hij. ,,lk
heb m'n accordeon gepakt en ben al
spelend naar buiten gegaan. .Land of
hope and glory" heb ik gespeeld, maar
die direkteur snapte dat niet En nou zit
ik hier".
Hij pakte zijn koffer en haalde zijn
muziekinstrument eruit. ,,Het is saai
hier," stelde hij tevreden vast. „Ik zal
wat voor funktionele achtergrond
muziek zorgen. De klanten horen dat
graag, heb ik op de televisie gezien bij
Sonja Barendse.Een kwestie van In
terpretatie. bedacht ik, maar zweeg.
Binnen enkele seconden heerste er
sfeer in het intieme café De man keek
tevreden rond. Funktionele muziek",
schreeuwde hij boven de accordeon-
klanken uit. „Die postzegelplakkers
kunnen barsten!" Welgemoed begon
hij aan de Internationale.Dat is voor al
die kapitalisten die goede muziek niet
op prijs stellen,riep hij me na, terwijl ik
opstond om aan de volgende etappe
van mijn dagelijkse arbeid te beginnen.
Hij grijnsde breed. Maar dat verander
de al snel in een strijdlustige blik, toen
de ober aan z'n arm begon te trekken.
Ik heb de afloop maar niet afgewacht.
Funktionele muziek wordt niet op prijs
gesteld. De accordeonist heeft gelijk.
En de PTT zou beter moeten weten
Ritmisch postzegelplakken, muzikaal
je belastingaanslag in ontvangst ne
men of melodieus je geld storten, déér
zit geen muziek in.
Buiten in de winkelstraat stortte Ja
mes Last zich boven op me. Maar ik
had geen enkele boodschap te doen.
Dus waarom zou ik? Opeens - ik had
het kunnen weten - werden de fluiste
rende trompetten met een tergende
schok overstemd doorTulpen uit Am
sterdam". En dèt is pas funktioneel,
want met één oogopslag zag ik, dat
Sjarrel, de muzikant, z'n nieuwe stekkie
had gevonden naast de bloemenman.
En die glunderde.
V.
AMERSFOORT - Filmagenda voor
Amersfoort van donderdag 11 januari
t/m woensdag 17 januari 1979.
Grand, tel. 033-14632.
GRAND 1:
..Force 10 from Navarone" Dagelijks:
13.30,18.30,21.15 uur. zondag: 13 30,
16.00, 18.30, 21.15 uur. Toegang 12
jaar.
GRAND 2:
„De Turkse non". Dagelijks 13.30,
18,30,21.15 uur zondag: 13.30,16.00,
18.30, 21.15 uur. Toegang 16 jaar.
GRAND 3:
„Even en oneven". Dagelijks: 14.00,
19 00,21.45 uur zondag: 14 00,16.30,
19.00, 21 45 uur. Alle leeftijden
GRAND 4:
„Turks fruit" Dagelijks 13 45, 18.45,
21.30 uur. zondag: 13.45,16.15,18 45.
21.30 uur Toegang 16 jaar.
GRAND 5:
..Girlfriends". Dagelijks 13 45, 18 45.
21.30 uur. zondag: 13 45.16 15.18 45.
21.30 uur. Toegang 16 jaar
Cinema, tel. 033-18900.
CINEMA 1:
„Jaws II" Dagelijks 1345, 1845,
21.30 uur zondag: 13.45,16 15.18 45.
21.30 uur. Toegang 12 jaar.
CINEMA 2:
..Grease". Dagelijks 13.30, 18 30,
21 15 uur. zondag: 13 30,16 00,18.30.
21.15 uur Alle leeftijden
Euro, tel. 033-33655.
EURO:
„Waterschapsheuvel" Dagelijks
13.45, 18.45. 21 15 uur. zaterdag:
16.15,18.45, 21.15 uur. zondag: 13.45,
16 15, 18.45, 21.15 uur. woensdag:
18.45, 21.15 uur Alle leeftijden.
KINDERVOORSTELLINGEN
EURO:
„Zorro de ontembare" Zaterdag- en
woensdagmiddag 13.45 uur Alle leef
tijden
Duo, tel. 033-16572.
DUO 1:
„Waarom doe je 't". Dagelijks. 14 15,
19 15.21.30 uur zondag: 14 15.19.15.
21.30 uur Toegang 16 jaar
DUO 2:
„Kelly's heroes" Dagelijks 14.00,
18.30, 21.30 uur. Toegang 12 jaar.
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1:
„Hitsige vrouwtjes" Vrijdag- en zater
dagavond: 24 00 uur. Toegang 16 jaar.
DUO 2:
„The mechanic". Vrijdag- en zaterdag
nacht: 00.15 uur Let op: gewijzigde
aanvangstijd! Toegang 16 jaar
-%man was woedend. Zelden heb ik
|j boze man gezien en iedereen
t, dat ik ze regelmatig tegenkom,
smeet een vrij forse koffer op de
k/ naast me aan het tafeltje en plofte
Jr. „Ik neem aan dat deze stoel vrij
'•Hij wachtte niet eens op antwoord,
v.'rzwaaide naar de ober, en gezien
reaktie, moest ik aannemen, dat
heer regelmatig op deze stoel
jrplofte om zijn vaste konsumptie te
égen.
We man smeet een koperen doosje
rinkelende kwartjes en dubbeltje
yet tafeltje en gromdeKapitalist/-
^uitbuiters". Toen zweeg hij. Nors,
J een uiterst kwaadaardig gezicht
sen buldog, die op het punt staat z'n
felste menselijke tegenstander aan
pakken wegens betreden van
2<sjes grond. „U bent boos", merkte
'jggerend op en ik had dat juist ge
it ,.Boos?" loeide de man en zijn
.n galmde door het etablissement.
l>os? Meneer ik ben laaiend!",
i zo'n geval kun je het beste rustig
zhten op de dingen die komen en
1Wuurde niet zo lang. De man
htte enkele malen diep ,,lk ben nu
'der laaiend,zei hij met een grijns,
aar het blijven kapitalisten die een
Woudige man als ik het brood niet
de plank gunnen.De ober kwam
j# het uiterst kleine glaasje met blan-
f/lbeistof en hij nam het tot zich met
geroutineerde gebaar, dat ervaren
ikers kenmerkt.
m." zei hij, ,,ik wilde een goede
\d doen. Ik wilde onze samenleving
1 emoet komen in hun dagelijkse zor-
J, ellende, verdriet en beslommerm-
R. Las ik vorige week in de krant, dat
Ji op de postkantoren ter verhoging
de gezelligheid muziek wilde
'ngen. U kent dat wel, van die zachte
kiipetfers en violen. Funktionele
vtérgrond-muziek heet dat. Kom,
Jfél dacht ik bij me zelf. Dat is een
9a idee. Ik zal ze helpen. En wat doe
Ik ga naar het postkantoor met m'n
'Ordeon en begin daar een lekker
•jntje te spelen. Om het niet te gek te
wen begon ik met een rustig mu-
kje Tulpen uit Amsterdam" gaat er
Pt in, nietwaar?"
Wknikte meelevend. De man maakte
p de pauze gebruik om een nieuw
f/uld glaasje te bestellen. „Maar wat
cht u?" Hij keek me doordringend
n. Ik dacht niks, maar deed een po-
'9 direkteur vond het niet leuk,
perde ik. Hij knikte, een tikkeltje
Gurgesteld door het feit, dat ik de
'Jatie zo snel had doorzien. „Hij was
Geru stunt door!
Tot 3 februari geven wij
winterkorting, op de toch al
plezierige Geru-prijsjes. Kom
kijkenKom profiteren
En houdt u onze volgende
advertenties
in de gaten.
Geru voor:
rolgordijnen met de
briljante bolletjes ketting.
rolluiken, lamelgordiinen.
zonneschermen
en markiezen.