^sychic Killer" en „Deep Throat": estelijk geweld en harde porno. HOOFD ZONDER WAARDE HET RODE BIJTERTJE sder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 18 JANUAR11979 23 BERT VOS •FOORT - De nieuwe films moet men deze week in het Duo-duo n Duo 1 kunnen de liefhebbers van harde porno eindelijk terecht jeruchtmakende film „Deep Throat" met de inmiddels befaamde /elace in de hoofdrol. Een veel besproken film. ngt deze week de film „PsychicKillerwaarin Jim Hutton nog eens j de geestelijke krachttoeren van Richard Burton in „The Medusa verdoet, ook al goochelt Hutton dan ook op een andere manier met dan Burton dat deed. Een redelijk spannende aktiefilm, ook al had net wat minder bloed gekund, maar dat is tegenwoordig een blijk- srmijdelijk ingrediënt van elke regisseur van aktie-geweldfllms, die sspekteert. In Cinema 1 kan men deze week opnieuw terecht voor s Bond-film. Ditmaal de eerste: Sean Connery en Ursula Andress in >t overige kan men ook deze week nog terecht voor de films „Force Javarone" (vijfde week Grand 1), „De Turkse Non" (derde week, „Even en oneven" (vijfde week Grand 3), „Turks Fruit" (tweede ind 4), „Grease" (15e week, Grand 5), „Waterschapsheuvel" (Cine- de week), „Jaws II" (Euro Cinema 6e week). IC KILLER it zo lang geleden was Ri- 1on te zien als telekinist in The Medusa Touch". Een Ie film over een man, die via s (het verplaatsen van en door middel van de srlei rampen veroorzaakte. >gisch, dat er op para- jisch terrein zo nog wel het ider is te verhapstukken, ERSCHAPS -j' LEN Ie laatste tijd verschillende sters opgestaan, die hun zffen tegen de volgens hen jke" gewoonte om minder er wereld te brengen dan lebruikelijk was. Vooral van 7, die nogal wat nieuwbouw hopen om tijdig zoveel voners te halen, dat zij ook uit de schatkist van het rijk gen. Soms halen ze dan net reep en dat kost een ge- ild. Vandaar al die opwin geboorte-overschot", zoals 'ig in die kringen heet, is de minimaal te noemen en der- gen wij, brave burgers, ider bij tot ons aller (fnan- ijn en welvaren. 'schap is niet meer zo „in" een burgemeester) vroeger tijden, toen gezinnen met 'eren of meer eerder regel deringen waren. Natuurlijk, eders dragen het blijde lot in grandioos optimisme en /oor, dat ons nageslacht in I voor uitsterven wordt be de steeds groter wordende an de pil, het spiraaltje, het in andere voor het behoe- zwangerschap geschikte neemt een steeds grotere g daarbij het onmiskenbare ter wereld brengen van een voordig niet meer zo simpel ier en je hebt alle oorzaken jrgemeesters nachtmerries trig op een rijtje staan. <u de zwangerschap in het Vroeger ging dat heel een- iven doeltreffend als al die en die toen op een gemak ieren tegenwoordig steeds >f stand komen. Je raakte in 7, je wachtte negen maan- 'ig, maar in blij gemoed op ging en voilé: het kind werd Kom daar tegenwoordig voor. überhaupt van mening zijn, nenleving gebaat zou zijn euw leven, dan beginnen tikelen. Met niet aflatende e er op gewezen, dat het it zo simpel is als het lijkt, liereerste begin, de aanzet neggen, heb je nog in eigen ar dan is het afgelopen en deskundologen opdraven, in het vak van de zwan- tie gewone zwanger- nastiek, die zonder meer voor het ontspannen van 'P de juiste wijze, zijn er ook ursussen, die naast de de geest voorbereiden op e nieuwe leven. Opmerke- dat ook de vader volledig 9reldingsproces wordt be- 'ij wil of niet. Als je die cur- >n leidsters moet geloven, 'en een fluitje van een cent. vandaar dat regisseur Raymond Dalton op de proppen komt met „Psychic Killer", waarin Jim Hutton als Arnold Masters met pure wils kracht zowel wetenschap als de po litie voor raadsels zet. Een jonge man, Arnold Masters (Jim Hutton), wordt ten onrechte be schuldigd van moord op de dokter, die weigerde zijn zieke moeder te behan delen. Hij wordt schuldig bevonden en in een psychiatrische inrichting qe- Maar natuurlijk zijn die cursussen niet gebaseerd op „niks", zodat het geen uitzondering is, dat het kraambed ge heel volgens de cursusregels vlak voor het grote moment wordt uitgerust met een volwassen hijsinstallatie en Tar- zan-achtige touwen, om de aanstaan de moeder in de gelegenheid te stellen om tussen de weeèn door zich aange naam te ontspannen met het zichzelf omhoog hijsen onder toeziend oog van de volledig kalme vader. Die kalme vader. Wij hebben ze nog nooit ontmoet, maar ze schijnen te be staan. Resultaat van al die prachtige cursussen. Vader wordt volledig voor bereid. Languit op de grond uitgestrekt ontspant ook pa de spieren voor de komende bevalling, maakt de geest leeg van alle dagelijkse beslommerin gen en vult die met allerlei (soms angstaanjagende) beelden van beval lingen, waar iets mee mis kan gaan, maar waar alles nog aan te doen is, als /e maar kalm blijft of - om maar eens een voorbeeld te noemen - een be paald zalfje van een bepaald merk ge bruikt, dat alles gladstrijkt. Vader is dan verstrikt geraakt in de commercie. Terwijl moeder puffend voor Tarzan speelt Als burgemeester van een groeige- meente moet je dat goed doen. Maar zonder iets ten nadele te willen zeggen van al die cursussen, is het duideTijk, dat bevallen véél gecompliceerder is geworden dan het ooit is geweest. Ook al was het vroeger lang niet altijd zo rooskleurig als men ons wel eens in nostalgische buien pleegt te vertellen. En dan hebben we natuurlijk nog de rommelmarkten, waar een zichzelf respekterende burgemeester zich zor gen over dient te maken Wacht even, laat me nou even uitpraten, ook rom melmarkten kunnen enorme invloed uitoefenen op het gemeentelijke baby bestand, vergis u niet. Kijk, ik zal het u uitleggen. Zoals u wellicht zult weten (en zo niet, dan is dit een brokje pure voorlichting), zijn er instanties, die zich beijveren voor pillen, die de zwanger schap bevorderen. Om die pillen te kunnen maken, heeft men een bepaal de hormoonstof nodig uit urine (een plasje dus) van zwangere vrouwen. Juist, u bent weer op het goede spoor: dat is de aktie „Moeders voor moeders". Veel aanstaande moeders doen aan die aktie mee en helpen daarmee an dere vrouwen, die ook graag een kind willen hebben. Het is gebruikeli/k, dat al die flesjes met plasjes regelmatig worden opgehaald door een speciale ophaaldienst. Daarvoor worden de flesjes aan de kant van de weg gezet. Een prima regeling, ware het niet, dat op sommige tijden ook allerlei vereni gingen rommelmarkten houden en daan/oor een oproep doen om spullet jes aan de kant van de weg te zetten. Zoiets kan fout lopen, zoals nog niet zo lang geleden in deze regio gebeurde. De ophaaldienst voor de regio kwam iets eerder langs als deMoeders voor moeders" - ophaaldienst. En ja hoor, de flesjes werden keurig ingeladen. Onder welk uniek etiket de flesjes later op de rommelmarkt werden verhan deld, vermeldt de historie niet, maar duidelijk is, dat rommelmarkten in een gemeente een gevaar kunnen zijn voor een positief geboorte-overschot. Inderdaad, burgemeesters in den lande, een kind ter wereld brengen is tegenwoordig niet zo simpel meer V plaatst onder toezicht van Doctor Scott (Julie Adams) In de inrichting ontmoet Arnold Masters een mede-veroordeelde, die de kunst machtig is van „zijn geest verplaatsen buiten het lichaam" Masters maakt zich deze occulte kracht eveneens meester en wanneer de nachtwaker hem op de vloer van zijn cel aantreft, wordt hij dood verklaard. Voordat ech ter de dokter de lijkschouwing kan be ginnen komt de geest tot het lichaam terug en Masters tot het leven. De volgende dag deelt de directeur van de inrichting (Rod Cameron) Mas ters mede, dat de aanklacht tegen hem is ingetrokken, aangezien de werkelijke moordenaar is gevonden Masters gaat naar huis terug, dat in ver vallen toestand verkeert, aangezien zijn moeder enige jaren geleden is overle den. Masters, verbitterd door het hem aan gedane onrecht, besluit zich te wreken op allen, die hij verantwoordelijk acht. Met behulp van zijn buitengewone geestelijke krachten ruimt hij eerst de psychiater (Whit Bissell) uit de weg, die tegen hem in het proces heeft getuigd. Vervolgens de verpleegster, die zijn moeder verwaarloosde en haar dood veroorzaakte en tenslotte de poli tieman, die hem arresteerde en in de gevangenis bracht. De plaatselijke politie-inspecteur (Paul Burke) en zijn assistent (Aldo Ray) worden plotseling geconfronteerd met drie vreemde moorden. Burton ontdekt dat alle moorden ver band houden met Masters De politie gaat Masters schaduwen. Dr. Scott wordt door Adams bij de zaak betrok ken. Zij heeft aanvankelijk bezwaar te gen het volgen van Masters door de politie, maar zij verandert van mening, wanneer zij het geestelijke lichaam van Masters in de flat van Burke ziet. Scott besluit een vroegere professor van haar (Nebemiah Persoff) te consulteren Hij is een specialist in de parapsychologie. Na een onderzoek van Masters ontdekt de professor de buitengewone para psychologische krachten van Masters. Burke beseft, dat hij te maken heeft met een vreemde en gevaarlijke kracht. Zoals gezegd: een redelijk goed in elkaar zittende film. Ook al heeft de kijker al snel door wat er aan de hand is met die Masters, regisseur Dalton weet de aandacht toch gevangen te houden. Mede dankzij misschien ook wel soms bloederige taferelen, speciaal voor de liefhebbers. (Duo 2, eerste week, 16 jaar). DEEP THROAT Het heeft een hele tijd geduurd, maar zo langzamerhand begint de harde porno gemeengoed te worden in de „voordien beschaafde bioscopen", zoals dat dan heet in kringen, die niets moeten hebben van porno en - evenals de heer Van Agt in zijn funktie als mi nister van justitie - daar heftig tegen hebben geageerd. We laten in het mid den wie gelijk heeft (hoewel vrijheid van meningsuiting bij ons voorop blijft staan, hoe dan ook), maar het is een feit, dat justitie door de knieën is gegaan en de „harde porno" heeft vrijgegeven voor vertoning in normale bioscopen, waardoor de liefhebbers van dit genre filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 18 januari t/m woensdag 24 januari 1979. GRAND 033-14632. Grand 1Force 10 from Navarone (12 jaar). Dagelijks: 13.30, 18.30 en 21.15 uur; zondag: 13.30, 16.00, 18 30 en 21.15 uur. Grand 2: De Turkse Non (16 jaar). Da gelijks: 13.30,18 30 en 21.15 uur; zon dag: 13.30. 16.00, 18.30 en 21.15 uur. Grand 3 Even en oneven (a.l.). Dage lijks: 14.00,19.00 en 21 45 uur. zondag: 14.00, 16 30, 19 00 en 21:45 uur. Grand 4 Turks Fruit (16 jaar). Dage lijks. 13 45,16.45 en 21.30 uur.zondag: 13.45. 16.15, 18.45 en 21.30 uur. Grand 5: Grease (a.l.). Dagelijks. 13.45, 18.45 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 18.45 en g ..ij* uur Cinema 033-18900. Cinema 1 Dr. No (12 jaar). Dagelijks 13 45, 18 45 en 21.30 uur; zondag. 13 45, 16.15, 18.45 en 21 30 uur. Cinema 2: Waterschapsheuvel (a.l.). Dagelijks: 13.30, 18.30 en 21.15 uur; zondag: 13.30, 16.00, 18.30 en 21.15 uur. EURO CINEMA 033-33655 Euro: Jaws II (12 jaar). Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.15 uur; zaterdag: 16.15, 18.45 en 21.15 uur; zondag: 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur; woensdag: 18.45 en 21.15 uur. •Euro: De avonturen van Tom en Jerry (a.l.). Zaterdag en woensdagmiddag: 13.45 uur. Duo 033-16572. Duo 1Deep Throat (harde porno 18 jr.) Dagelijks: 14.15, 1.9.15 en 21.30 uur.; zondag: 14.15, 16.30, 19 15 en 21.30 uur. Duo 2: Psychic Killer (16 jaar). Dage lijks: 14 00,19.00 en 21.15 uur; zondag: 14.00, 16.15, 19.00 en 21 15 uur NACHTVOORSTELLINGEN Duo De maagden zijn rijp (16 jaar) Vrijdag- en zaterdagavond: 24 00 uur. Duo g: Commando's vallen aan (16 jaar). Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 uur. niet meer zijn aangewezen op de kleine (vaak veel te dure) sexbioscoopjes in de grote steden, die zonder vergunning en met meestal slechte apparatuur en kopieën de menigte liefhebbers be dienden. De vijftig-stoelen-beperking is verdwenen (terecht, want dat was na tuurlijk helemaal belachelijk) en van daar dat een juist door al die recht bankzaken befaamd geworden film als „Deep Throat" met Linda Lovelace en Harry Reemst tegenwoordig overal in Nederland te zien is. U hoeft zich ook niet te beklagen over aantasting van uw eerbaarheid (of hoe dat ook in juridi sche termen heet), want u zult bij de desbetreffende bioscoop geen reclame aantreffen (geen foto-materiaal) en bo vendien wordt u bij de ingang al ge waarschuwd, dat, als u naar binnen gaat. u zult worden geconfronteerd met harde porno, waar helemaal geen doekjes meer om de sex worden ge wonden Aan de andere kant is het wel zo, dat in de loop der jaren de sexfilm toch al behoorlijk is geevolueerd tot een tame lijk openhartig produkt, zodat de geïnteresseerde kenners wellicht al niet meer extra hard naar de bioscoop hol len voor een film als „Deep Throat" (Duo 1eerste week, 18 jaar) TOM EN JERRY Euro Cinema brengt in haar ge bruikelijke zaterdag en woensdag mati nee-voorstellingen een amusant te- kenfilmfestival rond Tom en Jerry en dat betekent plezier voor jong (en even tueel ook voor oud). (Alle leeftijden) i Vukoiii Fcrnjndo Rey, l'icrjl raamvertelling Ailgclj Mnlinj CET OBSCUR OBJET DU DESIR Deze week vervolgt het Filmhuis Amersfoort haar serie Bunuel-films met de in 1977 gemaakte film „Cet Obscur Objet du Desir" met Fer nando Rey, Carole Bouquet en An gela Molina in de hoofdrollen. Anton Haakman in Skoop over deze film: Voor de opbouw van het verhaal hebben Bunuel en zijn scenarioschrij ver Jean-Claude Carrière gekozen voor een niet ongebruikelijk procédé de hoofdpersoon vertelt zijn verhaal voor dat het is afgelopen Er ontstaat een soort raamvertelling die op zijn beurt weer is ingelijst in de jongste ontwikke lingen van het binnenste verhaal: Matthieu (Fernando Rey, met de stem van Michel Piccoli). een Frans man van een jaar of zestig, constateert dat zijn vriendin met achterlating van nogal wat chaos is vertrokken Hij spoedt zich naar een reisbureau en vertrekt de volgende dag per trein naar Sevilla, via Madrid, naar Parijs. In de eersteklas coupé krijgt hij gezelschap van een vrouw met een dochtertje van een jaar of tien, een rechter, en een dwerg die zich uitgeeft voor psy choloog Kort voor het vertrek van de trein ziet hij dat een meisje zich bij hem wil voegen Hij vraagt de conducteur om een emmer water, stort die over haar leeg, meent dat hij daarmee van haar af is en neemt weer plaats. Inmiddels is het meisje op de trein gesprongen na dat deze zich in beweging heeft gezet Het kind vraagt waarom hij het meisje heeft natgegooid, en ook de psy choloog is nieuwsgierig - dat is zijn vak Matthieu begint het verhaal te vertellen van een liefde die hij had opgevat voor Conchita, een achttienjarige flamen codanseres „Ik maak me sterk dat dat hetzelfde meisje is dat u zojuist hebt natgegooid". merkt de psychologisch geschoolde dwerg schrander op Het verhaal van Matthieu's onmoge lijke liefde wordt ons. aan de hand van zijn relaas, in flash-backs getoond hoe Conchita. die van het dansen niet kan leven, eerst bij hem te Parijs als ka mermeisje werkt; hoe ze daarna voor zijn avances wegvlucht; hoe hij haar in Zwitserland terugvindt en later in Parijs gaat opzoeken, waar ze met haar moeder in armoedige omstandigheden verkeert. Hoe zij hem beurtelings lokt en afstoot, hoe ze haar maagdelijkheid niet wil prijsgeven, hoe hij haar van haar moeder tracht te kopen, hoe ze op nieuw verdwijnt, hoe hij haar terugvindt als vestairejuffrouw in een sjieke club, hoe ze zich verzoenen en naar zijn buitenhuis vertrekken. Kortom: hoe hij voortdurend vergeef se pogingen doet om haar te bezitten, hoe zij zich bij stukjes en beetjes aan hem geeft (een wang, haar mond, haar borsten, of haar benen, haar voetzolen, haar haren) maar nooit helemaal, want ze is van zichzelf Hoe dat tot steeds heviger conflicten leidt, waarbij ze hem steeds meer uitdaagt en zo jaloers maakt dat hij haar samen met haar moeder met hulp van een neef die rechter is, laat uitwijzen. Om haar ver volgens achterna te reizen, naar Sevil la. waar zij hem gek van jaloezie maakt door naakt te dansen voor toeristen en tenslotte voor zijn ogen met een ander de liefde te bedrijven - of te doen alsof. Dan geeft hij haar een pak slaag, om vervolgens te vertrekken het begin van de film. Maar in Madrid (hier houdt <Je raam vertelling op) verzoenen ze zich. ka rnen reizen ze naar Parijs, waa' het zelfde lieve leven voortgaat e' waar Matthieu weer verder ingesponnen wordt in Conchita's grillen. (Filmhuis Amersfoort, saterdag t/m dinsdag 2015 uur; za^rdag ook om 23.00 uur). „Wat er gebeurde?" vroeg de lokettiste van het grote postkantoor ont daan, „d'r werd zomaar ineens een hoofd voor me gelegd met een postzegel d'r op, met de vraag om het af te stempelen". „Dat was mijn hoofd, edelachtbare", lichtte de kroongetuige toe. „Stilte daar", kommandeerde de politierechter, „u krijgt hoofd voor hoofd uw beurt. Wat gebeurde er met dat hoofd, juffrouw?" „Nou, dat moest verzonden worden, als monster zonder waarde!" „Mijn hoofd, edelachtbare", zei de hoofdgetuige nog eens. „Jawel", zei de rechter, „maar wie zei dat van dat monster zonder waarde, het hoofd zelf of iemand anders?" „Nee, die andere daar" en ze wees op de verdachte, „die duwde deze door m'n loketje. En die had ook een postzegel op z'n kop geplakt". „Mijn kop, edelachtbare", klonk het weer. De magistraat hamerde ver stoord. „Hebt u gezien dat verdachte een postzegel plakte op het hoofd van meneer hier?" Maar dat had ze niet. Zij had zich even omgedraaid op het ontvangen geld in de geldtrommel te doen en toen ze zich weer naar het publiek wendde, lag er ineens een hoofd op het lokettafeltje. En een man daarachter had gevraagd er een stempel op te zetten. Het meisje had gepro beerd het hoofd van zich af te duwen, maar een krachtiger paar handen oefende blijkbaar sterkere druk uit in omgekeerde richting, want het nog levende hoofd schoof alsmaar dichterbij. „En het rochelde ook nog", vertel de ze met rillingen van griezeligheid. „Mijn hoofd, edelachtbare", herhaalde het hoofd van de hoofdgetuige. „Komt u dan maar hier met dat hoofd", zei de rechter. „U hebt uw verhaal wel verteld, maar ik moet nog één ding van u weten". Zo verscheen het monster zonder waarde nog eenmaal voor de groene tafel. „Vertelt u mij nu eens precies wie de postzegel op uw voorhoofd plakte". „Op mijn hoofd?" „Op uw voorhoofd" „Mijn hand". „Juist, dat dacht ik al: uw hand en niet zijn hand. U hebt dus vreselijk misbaar gemaakt over een mishandeling en het onverhoeds in judogreep en wurggreep te zijn genomen, bespot en beledigd te zijn en in feite bent u zelf begonnen uw eigen hoofd als poststuk te behandelen en voor afstempeling gereed te maken. Is het dan zo verwonderlijk, dat iemand anders dat spelletje voortzet en uw hoofd met die postzegel door dat postloket heenduwt en tegen deze lokettiste zegt: stempel maar af, juffrouw?" Het hoofd schudde nadenkend van nee. „Geeft u toe, dat u met z'n beiden eigenlijk een beetje gekheid stond te maken?" Het hoofd bleef nee schudden. „Een andere getuige heeft verklaard, dat u het uitproestte van het lachen. Wilt u dan nog beweren dat u geen gekheid maakte?" Het hoofd bleef nee schudden, in dezelfde cadans, alsof de man niet opmerkte dat hij daarmee bekende wat hij eerst hardnekkig ontkende. De politierechter zag dat ook met verbazing aan en koos zijn woorden anders: „U bent dus niet aan het vechten geweest met de verdachte?" Het hoofd schudde voort „U bent dus ook niet boos meer op hem en zelfs niet boos geweest?" „Nee", zei het hoofd nu hoorbaar, „maar hij wel op mij". „Da's nietes", riep de verdachte, ,,'k dee in m'n broek van 't lachen". „O, kneep je daarom zo hard", begreep het hoofd. De officier van justitie voer op vaderlijke toon uit tegen de grote kerels die kinderachtige gebbetjes stonden te maken en zonodig andere mensen moes ten lastig vallen en aan het schrikken maakten. Hij achtte beiden even schuldig, maar omdat slechts één herrieschopper terechtstond, wilde hij het bij een ernstige waarschuwing laten en hem schuldig verklaren zonder op legging van straf. De rechter vonniste aldus. „En laatje hoofd hier nooit meer zien", zei hij. „Mijn hoofd?" vroeg de hoofdgetuige verbaasd. En het hoofd schudde meewarig. d'Argenty „Hebt u wel meer last van die beklemmingen?" informeerde de poli tierechter met een bezorgd gezicht „Gelukkig niet", zuchtte de roodhadge schoonheid voor de balie. „Eén keer je fikken klemmen is al erg geno4>-" „Tja, en de gevolgen zijn ook er^genoeg geweest. Omdat u uw vingers klemde, moesten de ringers van de omstanders er zeker ook af?" „Ik heb niemand z'n vinders afgebeten!" „Nou, dat scheelde andrn niet veel. U hebt 't in elk geval wel geprobeerd. Bent u zo'n vleesliefb^bber?" „Ik ben vegetari*ne." „Dan eet u misschien geen dieren, maar tegen mensevlees ziet u toch niet zoveel bezwaren.... Hoe kwam u zo kannibaalachtig?"' Een schouderophalen, dan aarzelend: „Ik stond te dansen van de pijn. Ik weet niet neer wat er allemaal gebeurde. Achteraf lieten enkele mensen me een bebtoede vinger zien." De getuigen werden er bijgehaald. Die wisten nog heel goed wat er gebeurd was. Ze hadden dat aan den lijve ondervonden. Een kelner van het hotel vertelde: „Ik hoorde een verschrikkelijke schreeuw en schoot direct toe. Achter de draaideur stond deze juffrouw te springen en te kermen. Ik begreep niet waarom, dus ik pakte haar beet om haar naar een stoel te brengen...." „Hoe pakte u haar beet? „Ik sloeg een hand om haar schouders, maar zij draaide zich van me af en beet gelijk in m'n hand. 't Ging tot op 't bot bij twee vingers." „En wat hebt u toen met haar gedaan?" „Daarna? Niks meer! Voor mij was 't: inpakken en wegwezen." De bedrijfsleider van het hotel kwam met soortgelijke ervaringen aandra gen. Hij had twee handen naar het lieve gezichtje uitgestoken, maar toen gevoeld dat je bepaalde bekjes geen vlees voor moet houden. Het kostte hem bijna een duim. De derde getuige was een toiletjuffrouw, die dolblij was eindelijk een keer uit haar glazen huisje te mogen wegrennen om elders hand- en spandiensten te verlenen. „Nou, je mot niet denke dat 't kreng me dankbaar was, hoor", schimpte zij, „als je een poot naar d'r uitstak, vrat ze die bijkans van je korpus. Ik kwam d'r eigentlijk bij om 's wat beter op m'n schoteltje te krijgen dan de eeuweige duppies, maar ik zag na afloop allenig een plas bloed op m'n schoteltje." Ze liet een rijtje littekens zien van de even zovele tanden die in het muisje van haar rechterhand hapten. De officier verhief zich plechtstatig van zijn brede zetel en eiste wegens mishandeling, subsidiair poging tot zware mishandeling van drie personen drie maal honderd gulden boete, of vijftien dagen celstraf. Het meisje had een advocaat meegebracht, en dat was goed gezien, want die bracht omstandigheden naar voren die anders nooit belicht waren. Zo stelde hij de hoteleigenaar deels aansprakelijk wegens het niet goed func tioneren van de draaideur. Die voldeed niet aan de veiligheidsvoorschriften, zo had hij laten vaststellen en hij overhandigde de magistraten een rapport van een draaideurdeskundige. Vervolgens betoogde hij, dat bij mishandeling sprake moest zijn van opzeL En die was hier beslist niet aanwezig. Alle getuigen hadden kunnen vaststellen, dat dit arme kind van de pijn niet meer wist wat zij deed. Zijn cliënte was op het moment van haar daad buiten haar zinnen van pijn. Dat dit mogelijk was, werd zijns inziens bewezen door een medisch rapport waarin op dit feit, bij herige pijnen voorkomend, werd gewezen. Tenslotte wees hij erop, dat er medische hulp had moeten worden ontboden en dat 't onverstandig was van de getuigen om als onbevoegden voor dokter te willen spelen. Zij hadden een arts moeten bellen, of een e.h.b.o.'er dienen te waarschuwen, die had de patiënte deskundiger aange pakt. Het roodharige schoonheidskoninginnetje glimlachte allerliefst, maar zweeg toen zij het laatste woord kreeg. De politierechter bekeek de twee rapporten en verdaagde daarop de zitting. Voor nader onderzoek naar de relatie tussen draaideurdefect en bijt-effect. d'Argenty \ZAAK,DE BCHO UJctttX lNbGG>DAAO,nBW&eB- J S ffcfcC* AJIBT bAT I*, PAN X~~\kj DPPT7AAD - IS CjOBb'. HIJ 5 CA AT "N ^?AJST/^G A/ATUliK ee*j noceo S EEW - EKMST^E -^AMP- V - Ml X r^*-> 25% korting contant op BEKERS, MEDAILLES enz. Dus nu besteHen bi): Spoitprijzen J. v. Erp Ede-tel. 08380-21518

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 23