■l
The Buddy Holly Story: Gary Busey in voortreffelijke muziekfilm
over het korte leven van rock and rollfenomeen
BERM
PETER SELLERS OPNIEUW ALS CLOUSEAU IN „REVENGE OF THE PINK PANTHER"
SCHAATSEN
Leusder Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 25 JANUAR11979
DOOR BERT VOS
AMERSFOORT - Deze week kunnen de liefhebbers van films hun hart in
Amersfoort weer extra ophalen, want voor verschillende bioscopen is de tijd
van prolongaties voorbij. Er staan vanaf donderdag drie nieuwe films op het
programma. Voor de aanhangers van Peter Sellers en de Pink Panther-films
is het in ieder geval aantreden geblazen, want Seller's nieuwste „The revenge
of the Pink Panther" heeft de humoristen onder u weer een stroom aan
Seller-absurditeiten te bieden. De muziekliefhebbers en dan met name van de
rock and roll zullen hun oren spitsen bij het horen van de naam Buddy Holly.
En terecht, want de film die over het korte leven van dit rock and roll-feno-
meen is gemaakt, is zonder twijfel een bezoek waard, mede dankzij de uitste-
Don Stroud en Charles Martin Smith in „The Buddy Holly Story".
De man stond wat onvast ter
been, maar dat vond ik geen
wonder, want de voetpaden
waren nu eenmaal in de afgelo
pen weken niet optimaal ge
schikt gemaakt voor het voetvolk
en dan willen de beentjes nog
wel eens glijden. Toen ik echter
beter keek, zag ik, dat hij de
schaatsen had ondergebonden.
Pracht schaatsen, dat zag je zo.
Vers uit de schaatsenwinkel,
geïmporteerd uit Friesland, ook
al hebben ze dan een Noorse
naam.
De man droeg niet allèèn zijn
glibberige lot. Hij was in uitste
kend gezelschap van tientallen
kinderen en volwassenen, die
van de nood een deugd hadden
gemaakt Je krijgt nu eenmaal
niet dagelijks de ijsbaan vlak
voor je deur gepresenteerd. Wat
dat betreft weet koning Winter
ons deze keer wel te vinden.
Lekker ouderwets gezicht, al die
schaatsenden. Je krijgt er on
willekeurig een tikkeltje nostal
gisch gevoel van en in gedach
ten ben je terug in je jeugdjaren,
toen de winters nog echte win
ters waren en de ijsbaan het
middelpunt van mateloos ple
zier, kompleet met koek- en -so-
pie-tent met warme-chocola-
demelk, de schetterende mu
ziekinstallatie en de zwierende
massa, die soms in lange polo
naise-rijen over de baan
scheerden als vroege zwalu
wen.
Helaas, het ijsvertier op de
straat beperkte zich tot wat op
gewonden gesnater van enkele
volwassenen, die de verleiding
na jaren konsekwent thuisblijven
niet meer konden weerstaan en
de joligheid van de jeugd, die in
de afgelopen weken eindelijk
echt hebben kunnen leren
schaatsen.
De man verloor zijn evenwicht
en kwam hijgend op mij af-
strompeten U kent dat wel. tus
sen vallen en overeind blijven in.
Een wankel evenwicht bewa
rend met het wanhopige gezicht
van een parachutist, die de aar
de wat al te vlug op zich af ziet
snellen maar een stille hoop
heeft, dat de parachute het ge
vaar zal keren.
Hij greep mij bij de schouders
Hijgend, puffend „Gaat het?"
vroeg ik geïnteresseerd. De man
keek me met opgelucht gezicht
aan, want hij was er in geslaagd
overeind te blijven. „Het gaat",
hijgde hij, „vroeger ging het
beter' Vroeger. Er lag een we
reld van heimwee in dat ene
woord. „Ja", zei ik, „vroeger
hadden we tenminste elke win
ter ijs". Ik had de juiste snaar
geraakt, want zijn ogen gingen
glimmen van plotselinge opwin
ding.
„Zo is het maar net. Hoewel, u
bent nog te jong om dat nog al
lemaal te weten". Ik knikte, maar
noemde toch enkele jaren, dat
het vroor dat het kraakte en de
elfstedentocht werd gehouden
U bent ook liefhebber van de
elfstedentocht?" Hij begon een
sjekkie te draaien. Een zware,
dat spreekt. „Ach", aarzelde ik,
wantik heb de elfstedentocht tot
nu toe alleen via film en TV kun
nen aanschouwen en heb nooit
aan de lijve al die ellende mee
gemaakt
De man lette daar niet op,
want begon nu heel enthousiast
te vertellen over zijn elfsteden
tocht. Geweldig meneer!" riep
hij geestdriftig
„Je weet niet wat je mist als je
zo'n tocht niet eenmaal heb
meegemaakt". Ik knikte ernstig.
„Dat wil ik geloven. U hebt de
hele tocht uitgereden?„Met
Jeen van den Berg en Reinier
Paping en al die andere grote
jongens. Wat een geweldige
tijd"
Hij nam een fikse trek van zijn
sigaret en blies met zichtbaar
welbehagen dikke rookwolken
in de beijzelde lucht. „Kom", zei
hij en zijn stem klonk berustend.
„Ik ga maar eens weer trainen'
Hij wilde zich een kwart slag
draaien, maar dat mislukte jam
merlijk Een pijnlijke gebeurtenis
voor een doorknede elfsteden-
tocht-rijder.
„Het moet nog komen hoor",
zei hij met een verontschuldi
gende blik, „het is ook alweer
zolang geleden" Hij hees zich
zwaar aan mij overeind. „Suc
ces", riep ik hem na, terwijl hij
bibberend krassend over de
beijzelde stoep gleed. Hij
zwaaide. Dat had hij niet moeten
doen.
Uit solidariteit heb ik hem nog
dezelfde dag opgezocht in het
ziekenhuis. Het ging een stuk
beter. Maar aan de elfsteden
tocht hoefde hij niet meer te
denken, vertelde hij me spijtig. Ik
voelde met hem mee. „Maar",
stelde ik hem gerust, volgend
jaar komt dat moment vast wel".
Hij keek me even zwijgend aan
en begon te glimlachen. „Maak
me wat wijs", grijnsde hij „Elf
schreden en dan mag ik nog blij
zijn".
De Friezen vergaderen iedere
dag druk over hun elfsteden
tocht. Eén deelnemer zullen ze
dit jaar helaas moeten missen.
Hij laat u groeten.
V.
Regisseur Blake Edwards
Peter Sellers zijn nu zo n zM
bezig met de Pink Panther-fr
Edwards en Sellers in juli 1?J
opnamen begonnen voor dei11
de reeks: „The Pink Panthe1*
moment zullen zij geen w
hebben vermoed, dat ze er r
mee bezig zouden zijn, ook®
tijd geweest, dat Sellers?
weigerde nog langer die Franl
uit te hangen Een onderb.'
tien jaar. Pas in 1974 werj
weer opgenomen en de
3fCk
twg
kers van de Clouseaugrapi
er opnieuw met zichtbaar
gewerkt. De Pink Panther-fi"'*'
klein te krijgen, dankzij de
formule
De naam „Pink Panth?
Panter) is langzaam maar^
handelsmerk van de inmfi
hoofdinspecteur bevorderde
Clouseau geworden, want re
dering van de getekende in;
Rose Panther, komt het bee;
naam verder in de film voor Ir
befaamde diamant „Pink PSj
de eerste Clouseau-film eenR
gen leven gaan leiden Als^
Rose Panter, die de films
ventief en grappig inleidt,
de hoofdfiguur in tal van teke.
jong en oud via TV en bios
renlang weet te vermaken rc
Maar terug nu naar „De wn^
Rose Panter", zoals gezeg:^
film in de reeks, die Blake E^n
Peter Sellers als inventief d*
gemaakt. Het verhaal is opj'e
even simpel als knotsgek e
kend is de veelgeplaagde^
spekteur Dreyfus (Herbert io n
slot van de vorige Pink PanU,
een gekkenhuis terecht gefeflj,
noodlottige gebeurtenis,
Clouseau niet vreemd aan
wraak van de Rose Panter
gelukkig geheel hersteld ensle
punt ontslagen te worden v.
chiatrische inrichting om :f\
handwerk weer op zich te n?,e|
gebeurtenis, die Dreyfus mefar
plezier tegemoet ziet, temee.e
tot zijn onuitsprekelijke vre,0t
vernomen, dat de veroorzakgt
ellende, inspekteur, pardorsc
specteur Clouseau door de^,
grazen is genomen en me'
eer zal worden begraven
wordt belast met het onderzo^
moord op Clouseau De ki|keja
beter en ook Dreyfus begintjs
maar zeker aan zijn goeie \gj
twijfelen, als hij steeds vak®
uitgedoste mannetjes ontflj
spreken met die verbazincttj
tongval van Clouseau. j?
Maar dat is natuurlijk nielMj
ook de georganiseerde mis»
niet stil.
De Mafia maakt zidgj
Gangsterbaas Douvier (Ro®
ber) heeft een onzichtbare nK
der (Clouseau) gekregen»
dwars zit bij z'n „French OÖ
en bovendien voelt hij zich
beroerd omdat zijn sexy sec®
tevens zijn minnares - dfjRj
vormde benen heeft gen®
kleine meiske Simone (gesffl
Dyan Cannon) komt er ac®
grote tegenstander Clousea®
is en ze besluit om - in nau®
werking met Clouseau - wr®
men op haar baas
Tja, en dan hebben we na®
nog Clouseau's trouwe Ja®
diende Cato (voortreffelijk W
door Burt Kwouk) die naaslH
nen van assistentie aan zijn®
nog andere (privé)-activiteit®
waardoor nog eens extra roejP
al vreemde hutspot wordt g®
kende vertolking van Gary Busey als Buddy Holly. Verder aandacht voor de
première van de nieuwe Nederlandse film van Nouchka van Brakel: „Een
vrouw als Eva", met Monique van de Ven, Maria Schneider, Peter Faber en
Marijke Merckens in de belangrijkste hoofdrollen.
De liefhebber van sex en porno wordt het wel heel erg gemakkelijk gemaakt
„Deep Throat" heeft zoveel bezoekers getrokken, dat Duo 1 bij elke voorstelling
uitverkocht was. Vandaar dat deze week de film in een aantal extra voorstellingen
te zien zal zijn en wel tijdens de zogenaamde „lunchvoorstellingen" op donderdag,
vrijdag, maandag, dinsdag en donderdag van tien voor half één tot vijf voor half
twee Ook voor het vertonen van andere dan sex-films wellicht een goed idee om in
te voeren. Overigens zal „Deep Throat" ook in de nachtvoorstellingen van Duo 1
worden gedraaid Omdat de sex blijkbaar zo in de smaak valt, brengt Duo 2 deze
week eveneens een fiks portie van dit genre in de film „Exhebition het „ware"
levensverhaal van een pornofilmster Een film, die in Frankrijk aanvankelijk werd
verboden, maar nu ongecoupeerd in roulatie is gegaan.
Maar gelukkig is er ook voor de kinderen nog genoeg plezier te beleven.
Naast de Pink Panther kunnen jong en (desgewenst ook ouderen) in de
matineevoorstellingen van Euro op zaterdag- en woensdagmiddag terecht
voor „Pedro's wereldreis".
„Even en Oneven" blijft (Grand 2, zesde week), evenals „Force 10 from
Navarone" (Grand 4, zesde week), Waterschapsheuvel (Grand 5, zevende
week), Jaws II (Cinema 2, zevende week) en Dr. No (Euro, tweede week). En
wie „Grease" nog steeds niet had gezien, heeft - wat Amersfoort betreft -
pech. Deze bestseller met John Travolta en Olivia Newton John heeft het veld
moeten ruimen. De fans van John Travolta hoeven echter niet te treuren, want
hun favoriet heeft intussen niet stil gezeten. Eventjes geduld en nieuwe films
met hem in de hoofdrol arriveren ook in Nederland.
het standpunt, dat het leven van wijlen
haar man op de best mogelijke wijze in
beeld gebracht moest worden (als men
dat wilde), maar ze had weinig vertrou
wen in de grote filmmaatschappijen.
Bauer, Rash en Cohen kwamen
echter wèl tot overeenstemming. Zij
voldeden aan de voorwaarden.
Overeengekomen was, dat niet een
filmacteur van naam de hoofdrol kon
vertolken. Afgezien nog van nodige
overeenkomsten in gezicht, postuur
e.d. werd ook gezocht naar een jonge
acteur, die wist wat rock and roll is en
eventueel ook zelf die muziek kon
spelen. Joyce Selznick, die voor
20Th Century Fox al eerder had ge
probeerd om Gary Busey voor die rol
te krijgen, maar daarin niet was ge
slaagd, werd door Bauer, Cohen en
Rash gekontrakteerd en deze keer
slaagde zij er wel in. De juiste man op
de juiste plaats, want Busey is niet
alleen een prima acteur, maar bo
vendien een prima musicus. Voeg
daarbij de toch wel opmerkelijke
overeenkomst met de echte Buddy
Holly en je hebt dè hoofdrolspeler
voor „The Buddy Holly Story".
OVERROMPELEND
Zelfs zij, die weinig afweten van de
opkomst en bloei van de rock and roll,
zullen overrompeld worden door deze
muziekfilm. Zelf woonde ik één van de
eerste voorstellingen bij. die werden
gegeven voor o.a. discjockey's (de mu-
ziekknop werd nog eens extra vol ge
zet) en ondanks het toen toch wel
keiharde geluid wat van alle kanten op
je afstormt, word je vanaf de eerste mi
nuut gevangen door het fenomeen
Holly en zijn muziek
LEVENDE MUZIEK
„The Buddy Holly Story" eindigt,
zoals het leven van Holly zelf eindig
de: op 3 februari 1959 in Clear Lake.
Beelden van het laatste concert van
Buddy Holly (zonder zijn vrienden),
die eindigden met de triomfantelijke
kreet van Buddy: „See you next
year". Diezelfde avond stortte het
vliegtuig met Holly aan boord neer.
op die dag stierf de muziek",
zoals Don McLean zegt in de aan
Buddy Holly opgedragen song:
„American Ple". Woorden, waarmee
ook de film eindigt, maar die In feite
onjuist zijn. Want de muziek van
Buddy Holly bleek onsterfelijk te zijn.
(Cinema 1, eerste week, alle leeftij
den).
REVENGE OF THE PINK
PANTHER
„De wraak van de Rose Panter".
Het is de vijfde speelfilm van regis
seur Blake Edwards met de fenome
nale Peter Sellers in de rol van de
schier onverwoestbare inspecteur
Clouseau en Herbert Lom als de al
even onontbeerlijke tegenstander,
de onfortuinlijke hoofdinspekteur
Dreyfus.
Eigenlijk hoeven we zo langzamer
hand niemand meer uit te leggen wie
inspekteur Clouseau is. Een Franse po
litieman, over-ijverig. klungelig, dapper,
een meester in de allerzotste vermom
mingen. knettergek. zot. slim.
scherpzinnig, kortom: er schieten echt
woorden tekort om dit speurdersfeno
meen naar behoren te kunnen om
schrijven.
Gary Busey als Buddy Holly in „The Buddy Holly Story".
Scène uit „The Buddy Holly Story".
THE BUDDY HOLLY STO
RY
„Saturday Night Fever", „Thank God
its Friday", „The Last waltz", „Grease":
u hebt het natuurlijk inmiddels al begre
pen: we zijn beland in de periode van de
muziekfilm. Afgezien nog van de luk-
ratieve handel die verbonden is aan het
maken van muzikale speelfilms
(soundtracks, posters, stickers, etc
etc.) wordt door deze nieuwe rage
eigenlijk de oude tijd van toen op voor
velen aantrekkelijke wijze weer eens
geaktualiseerd Zoals de rock'n roll al
weer enige tijd „in" is en tal van heden
daagse bands zich op dit fenomeen uit
de jaren vijftig hebben geworpen, vaak
met goed geslaagde interpretaties van
oude nummers én met gloednieuwe
rocksongs, zo volgt het film-medium
trouw deze trend. ..Grease" was daar
een goed voorbeeld van. ..The Buddy
Holly Story"' overtreft dat nog eéns.
Overigens kunnen de liefhebbers nog
meer verwachten. Binnenkort zal ook
„Sergeant Pepper's Lonely Heartsclub
Band" met de Bee Gees in de hoofd
rollen over het witte doek daveren
Hoewel insiders vanuit de VS dit nieuwe
produkt van Robert Stigwood (die ook
„Saturday" en ..Grease" produceerde)
hoofdschuddend hebben aanschouwd
En wat Amerika betreft terecht, want
daar werd de film een flop. Hoe „Ser
geant Pepper het in Nederland gaat
doen, is een kwestie van afwachten.
Nederland is per slot van rekening
Amerika niet.
„The Buddy Holly Story", daar
wilden we het eigenlijk over hebben.
Deze week gaat deze nieuwe mu
ziekfilm, geregiseerd door Steve
Rash, in première, onder meer in Ci
nema 1 in Amersfoort. Fanatieke
Buddy Holly-fans kunnen nu nog in
tranen uitbarsten als er over dit rock
and roll-fenomeen uit de vijftiger ja
ren wordt gepraat en het is dan op
vallend, hoevéél er nog gezegd kan
worden over het tamelijk korte leven
van deze zanger, die op 22-jarige
leeftijd op het toppunt van zijn roem
stierf tijdens een vliegtuig-ongeluk
bij Clear Lake, Iowa op 3 februari
1959, samen met „Big Bopper" en
Richie Valens. In „The Buddy Holly
Story" wordt dat korte leven nog
maals in beeld gebracht met Gary
Busey in de meer dan voortreffelijke
hoofdrol als Buddy!
VIER JAAR
Het heeft een voorbereiding van vier
jaar gekost, voordat deze film kon wor
den gemaakt Het idee ontstond, nadat
producer Fred Bauer en regisseur Ste
ve Rash producer Ed Ochen in New
York bezochten. Tijdens een gesprek
kwam men tot de konklusie. dat er tot
dan nog niet DE film was gemaakt over
rock and roll. De enige film, die op dit
terrein ooit was gemaakt was „The
Blackboard Jungle" van Sidney Poitier
met Bill Haley and The Comets, die hun
„Rock around the clock" introduceer
den. De enige die uit de beginperiode
van de rock in aanmerking zou kunnen
komen was Buddy Holly Want ondanks
zijn korte leven, had Buddy maar liefst
45 nummers op zijn naam staan en was
hij eigenlijk de enige toonaangevende
rock and roll-ster. die niet alleen zijn
nummers zelf schreef, componeerde
en uitvoerde, maar ook de eerste, die
als blanke er in slaagde om de zwarte
rhythm- and-bluess-sound te kom-
bineren met de country-sound uit de
vijftiger jaren en daarmee óók succes
had bij de zwarte bevolking van de Ver
enigde Staten Bovendien, en ook dat is
natuurlijk belangrijk. Holly's muziek
heeft de tijd doorstaan en zijn be-
Scène uit: The Buddy Holly Story.
roemste nummers worden ook nu nog
steeds door vooraanstaande popster
ren (als Linda Ronstadt) gebracht.
Nummers, die zowel jong als iets ouder
zich nog uitstekend zullen herinneren:
..That'll be the day", „Peggy Sue" en
„It's so Easy".
Overigens was het idee van Bauer,
Rash en Cohen niet nieuw. Al eerder
hadden filmmaatschappijen gepro
beerd een film over het leven van Buddy
Holly te maken Universal was er drie
maal aan begonnen en moest steeds
weer haar pogingen opgeven, omdat zij
de filmrechten niet kon verkrijgen. Het
zelfde overkwam 20Th Century Fox, die
al vast was begonnen met de verfil
ming. maar na twee weken moest stop
pen, omdat ook deze maatschappij niet
de hand kon leggen op de filmrechten,
die in stevige handen waren van Bud
dy's weduwe, Maria Klena. Zij stond op
Zijn enorme gedrevenheid, zijn
soeplesse in de muziek, zijn vasthou
dendheid ten opzichte van eigen muzi
kale opvattingen én zijn gevoel voor
humor, het zijn stuk voor stuk elemen
ten, die „The Buddy Holly Story" tot een
muzikale belevenis van formaat maken.
Maar er is natuurlijk méér. Het verhaal
néést de muziek is niet ondergeschikt,
zoals vaak in veel musicals, waarin de
muziek de voornaamste rol speelt Het
leven van Buddy Holly, zijn vrienden,
zijn vriendinnen, zijn ontwikkeling van
plaatselijke muziekheld die de boycot
van de volwassenen'weerstond tot een
nationale held, het zijn stuk voor stuk
factoren, die een al even belangrijke rol
in de film spelen. Vandaar, dat het zo
belangrijk was, dat de hoofdrol werd
gespeeld door een musicus, die tevens
acteur was Busey weet die twee ele
menten op een grandioze wijze te kom-
bineren en maakt van zijn vertolking
een inspirerende interpretatie van Bud
dy Holly's leven Het komt geloofwaar
dig over en voegt bovendien diepte toe
aan een film, die toch voor een belang
rijk deel is gewijd aan de muziek, de
opzwepende, ontspannende, spran
kelende, vernieuwende rock and roll uit
de vijftiger jaren. Muziek, die de vol
wassen Amerikanen totaal verbijsterde
en jong Amerika laaiend enthousiast
maakte voor hun nieuwe muziek en hun
Buddy.
Naast Busey spelen Don Stroud en
Charles Martin Smith een belangrijke
rol in de film. Stroud speelt Jesse, de
drummer van de groep en Charles Mar
tin Smith is Ray Bob, de bassist. Beide
zijn evenals Busey acteurs én musici,
een ideale kombinatie, zoals blijkt uit
het uiteindelijke resultaat, dat vanaf
donderdag in Cinema 1 over het doek
gaat rollen
Aandacht ook voor het debuut van
Maria Richwine, die de rol van Maria
Elena voor haar rekening neemt en dat
op een innemende wijze doet