„Een vrouw als Eva", nieuwe
Nederlandse film over vrouwen
der Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 25 JANUAR11979
slaapt. Een man, Max Thor, slaat haar
gade De vrouw, Elisabeth Alione, is het
zich niet bewust. Wie wel? Wij, en een
man, die Stein heet
Op een avond spreekt Stein Max
Thor aan Deze wacht op zijn vrouw,
een jong meisje dat zijn dochter zou
kunnen zijn Haar naam? Alissa. Stein
heeft een merkwaardige wijze van con
verseren. Hij ondervraagt Door zijn
vragen worden de anderen zich dingen
bewust, die zij wisten, maar zich niet
realiseerden.
Alissa ontdekt geleidelijk dat haar
echtgenoot haar ..niet langer op een
bepaalde manier liefheeft". In plaats
van haar de oorzaak mede te delen laat
Max Thor het haar zelf ontdekken. Te
gelijkertijd ontdekt Alissa wat smart is
én Stein. Wat ontdekt Stein bij Alissa?
Wat hij zijn leven lang gezocht heeft.
Stein is leeftijdsloos en Alissa is nog
een kind. Grenzen vallen weg, een
nieuwe wereld opent zich voor Alissa.
Een nieuwe Alissa, welke niemand
kent, Thor niet en zij zelf niet. Op een
middag, als zij slaapt, benadert Alissa
Elisabeth. Alissa voelt zich tot Elisabeth
aangetrokken, maar wil haar ook om
brengen. Zij wil haar in contact brengen
met haar echtgenoot, maar tegelijkertijd
doden.
De beide mannen en vrouwen on
dergaan een dagelijkse routine. Ze
praten, ze kaarten. Thor heeft nu Elisa
beth voorhanden, maar het leidt tot
niets. Elisabeth wordt gemeen
schappelijk bezit van Thor en van Alis
sa. Uiteindelijk ook van Stein
Op een avond kondigt Elisabeth aan
dat zij haar man heeft gebeld haar eer
der te komen halen dan afgesproken
was. Bernard Alione komt zijn vrouw
halen. Stein nodigt hem uit voor de
lunch. Bernard aanvaardt de uitnodi
ging van de mensen, die zo aardig voor
zijn vrouw geweest zijn. De lunch bete
kent het einde van de bourgeoisie in de
persoon van Bernard, droom en wer
kelijkheid tegelijk, komisch en symbo
lisch.
Tijdens de lunch komt Stein tot de
ontdekking dat Bernard en Elisabeth
naar Leucate zullen gaan om hun va
kantie door te brengen. De anderen
besluiten er eveneens heen te gaan
om hun arbeid, hun revolutionaire
taak voort te zetten.
(Filmhuis Amersfoort, zondag en
dinsdag, 20.15 uur)
filmagenda Amersfoort
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 25 januari t/m woensdag 31
januari 1979.
Grand 033-14632
GRAND 1
„Revenge of the Pink Panther", alle
leeftijden. Dagelijks. 13.30-18.30-
21.15 uur. Zondag: 13.30-16.00-18.30-
21.15 uur.
GRAND 2
„Even en oneven", alle leeftijden. Da
gelijks: 13.30-18.30-21.15 uur. Zon
dag: 13.30-16 00-18.30-21.15 uur.
GRAND 3
„Een vrouw als Eva", 16 jaar. Dagelijks:
14.00-19.00-21 45 uur. Zondag: 14.00-
16.30-19.00-21.45 uur.
GRAND 4
„Force 10 from Navarone", 12 jaar.
Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur. Zon
dag: 13.45-16.15-18.45-21.30 uur.
GRAND 5
„Waterschapsheuvel", alle leeftijden.
Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur Zon
dag: 13.45-16.15-18.45-21.30 uur.
Cinema 033-18900
CINEMA 1
pudents" (De schaamtelozen). Sinds
dien is een niet aflatende stroom van
literair werk van haar verschenen; meer
dan dertig boeken, toneelstukken en
scenario's. Een aantal boeken van haar
werd verfilmd, echter zonder dat ze zelf
het gevoel had dat de essentie van haar
ideeënwereld begrepen en overge
bracht werd. De enige uitzondering
daarop is Hiroshima mon amour,
waarvan zij het scenario en de dialogen
schreef en die door Alain Resnais gere
gisseerd werd. Als reaktie op deze gang
van zaken is ze zich vanaf 1966 dan ook
zelf met film bezig gaan houden als re
gisseuse. Met zeer beperkte financiële
middelen heeft zij in korte tijd en met
name in de laatste paar jaar een aan
zienlijke filmproduktie weten te verwe
zenlijken, in totaal nu tien films.
Merkwaardig genoeg is haar laatste
film Le Camion als officiële Franse in
zending op het festival van Cannes
vertoond in 1977. Merkwaardig, omdat
het werk van Marguerite Duras zich
volledig in de marge afspeelt, haar films
kunnen gekenmerkt worden als ciné
ma pauvre.
In Nederland is gebleken dat men
nogal huiverig is voor haar films. De
mare als zouden haar films moeilijk,
onbegrijpelijk, doods, bloedeloos, niet-
filmisch zijn, heeft de receptie ervan
danig vertroebeld. Als je je ogen en
oren echter wijd open doet, is er ont
zettend veel te beleven, kan je gefas
cineerd blijven kijken naar dingen die je
niet zo vaak in films te zien krijgt, blijken
de films van Marguerite Duras heel
aangrijpend te zijn, omdat ze met veel
emoties gemaakt zijn. Haar films zijn
zeer zeker toegankelijk, maar je moet
als toeschouwer wel de moeite nemen
om je open te stellen voor dat wat je
gepresenteerd wordt, ook al ligt daar
een ander patroon aan ten grondslag
dan aan de produkten van de officiële
cinema. Met het ene werk vernietigt ze
het andere; van een boek maakt ze een
toneelstuk, en daarvan later weer een
film. Dat is het proces van Des
joumées entières dans les arbres
geweest. Nog duidelijker is dit proces te
zien bij het boek „Le vice-consul". De
zelfde thema's, figuren en gebeurtenis
sen worden steeds met andere accen
ten ook beschreven in „Le ravissement
de Lol V Stein", „L'amour", „India
Song" en „La femme du Gange". De
laatste twee boeken vormen ook het
uitgangspunt voor twee films met de
zelfde titel. En tenslotte moet ook de
film India song weer her-filmd worden,
vernietigd, overbodig gemaakt worden
door een nieuwe film: Son nom de
Venise dans Calcutta desert. Daarbij
gebruikt ze wel de geluidsband van In
dia song, het beeld wordt nu echter
gevormd door lange kamerabewegin
gen door lege salons, kamers, een
park.
Het vernietigingsthema is ook terug
te vinden in haar ontwikkeling van film
tot film. op het niveau van de vorm.
Steeds weer en steeds ingrijpender
worden traditionele vertelvormen afge
broken, wordt het conventionele han
delingsverloop gereduceerd tot een mi
nimum, en verdwijnt al het, vanuit the
matisch oogpunt, overbodige. Met als
uiterste konsekwentie Le Camion,
waarin helemaal geen handelingsver
loop is, maar waar alleen op een twee
de niveau naar een mogelijk, minimaal,
verhaal verwezen wordt. In Le Camion
zien we Marguerite Duras zelf, die aan
de akteur Gérard gdepardleuertelt hoe
een eventueel te maken film er uit zal
zien over een vrouw van middelbare
leeftijd die een lift krijgt van een vracht
wagenchauffeur en die na enige tijd
weer uitstapt. Ze leest voor wat de
vrouw zal zeggen, hoe de chauffeur op
haar zal reageren. Dit tafereel wordt af
gewisseld met beelden van een
vrachtwagen die over de weg rijdt, in het
landschap te zien Is, en beelden vanuit
de kabine op de weg.
De inhoud van de vorm van haar
films komt steeds meer overeen met,
Is In feite haar visie op de wereld.
DES JOURNEES ENTIE-
RES DANS LES ARBRES
Zaterdag- en maandagavond
wordt In het Filmhuls „Des journées
entières dans les arbres" gedraaid.
Een film, gemaakt In 1976 naar een
eigen scenario met Madeleine Re-
naud, Bulle Ogier, Jean Pierre
Aumnont en Yves Gasp in de
hoofdrollen. De film duurt 95 minu
ten.
Een oude vrouw komt, behangen met
zilver en goud, uit een verre kolonie op
Orly aan om de meest geliefde van haar
zonen nog eenmaal te zien.
De zoon is een gokker, een niksnut,
een dief, maar de liefde van de moeder
voor hem is zo groot dat haar geestelij
ke en lichamelijke aftakeling als het
ware gestopt is tot het moment dat ze
hem nog een keer als zoon bij zich had,
hij die in zijn jeugd hele dagen in de
bomen doorbracht om nesten uit te ha
len, die zijn leven verspild heeft en dus
eigenlijk altijd haar kind is gebleven
De film verhaalt van die ene laatste
dag, waarin een liefdevolle relatie groeit
tussen eerzame moeder en de pros
tituee die met haar zoon samenwoont,
en die wordt beëindigd met de moeder
die in de nachtclub waar haar zoon
werkt dronken wordt en een schandaal
veroorzaakt waar ze zelf geen weet van
heeft.
(Filmhuis, zaterdag en maandag,
20.15 uur)
DETRUIRE, DIT-ELLE
„Détrulre, dlt-elle" Is een film voor
de fijnproevers die zullen merken dat
er met groot vakmanschap aan ge
werkt Is, ook door cameraman Jean
Penzer en Henri Colpl die voor de
montage zorgde. Maar men wordt
vooral gefascineerd door de inhoud
die het best tot zijn recht komt tij
dens het kaartspel waarbij het
duidelijkst blijkt hoe Marguerite Du
ras haar rollen en de film bedoeld
heeft.
Een hotel, midden in een bos. Iedere
middag is in het park een vrouw le zien.
Ze leest, ze kijkt naar het tennissen, ze
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1
„Deep Throat harde porno 18 jaar.
Vrijdag- en zaterdagavond: 24 00 uur.
DUO 2
„De wraak van Kung Fu Mao 16 jaar
Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 uur.
„The Buddy Holly Story", alle leeftijden.
Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur. Zon
dag: 13.45-16.15-18.45-21.30 uur.
CINEMA 2
„Jaws II", 12 jaar Dagelijks: 13.30-
18.30-21.15 uur. Zondag: 13.30-16.00-
18.30-21 15 uur
Euro Cinema 033-33655
EURO
„Dr. No", 12 jaar Dagelijks: 13.45-
18.45-21.15 uur. Zaterdag: 16.15-
18.45-21.15 uur. Zondag: 13.45-16.15-
18.45-21.15 uur Woensdag: 18.45-
21.15 uur.
EURO
„Pedro's wereldreis", alle leeftijden.
Zaterdag- en woensdagmiddag 13.45
uur.
Duo 033-16572
DUO 1
„Deep Throat", harde porno 18 jaar.
Dagelijks: 14 15-19.15-21.30 uur. Zon
dag: 14.15-16.30-19.15-21.30 uur.
Speciaal: Donderdag, vrijdag, maan
dag, dinsdag en woensdag Lunch-
voorstelling. Aanvang: tien voor half
één. Einde: vijf voor half twee.
DUO 2
„Exhibition", 16 jaar. Dagelijks 14.00-
19.00-21.15 uur. Zondag: 14.00-16.15-
19.00-21.15 uur.
een „beum" in Toulouse-Lautrec-vermomming. Peter Sellers (midden) met Burt Kwouk als Cato en Dyan Cannon als Simone
in „The revenge of the Pink Panther".
sur Blake Edwards en
ipeler Peter Sellers hebben
vraak van de Rose Panter"
Jr^ een plezierig stuk puur
n jnt voor jong en oud weten
lf Een slapstick-produkt van
|j jlste water, pretentieloos en
j 'uk dankzij de onvoorstel-
1(h lommlngen van Sellers on-
als mandarijn, travestiet,
erif' haringvisser, Toulouse-
ok'jBn wat al niet meer aan
'verschijningen.
- t aardige is altijd, dat
J, die de „o" steeds minder
j uitspreken en zich daar-
ik bijna verraadt ondanks
!onf^mingen, aan het slot de
^rritator blijkt te zijn. De
Jndé anti-held hééft het weer
V r elkaar gekregen!
moet de film minstens twee of
lebben gezien, wil je precies
1 vertellen, wat er eigenlijk al
itor .geks in gebeurt en dan
nthv
'ianbevolen voor mensen die
\^n houden
^e. 1eerste week, alle leeftij-
>r Irffjgfc
^enROUW ALS EVA
Als
3 ïgenlijk al veel geschreven
™Sieuwe Nederlandse speel-
i vrouw als Eva" van regis-
l0SCóuchka van Brakel. Over
n robleempjes, die als een
wini-schandalen de ronde
,f?;oen. Bijvoorbeeld over Mo-
de Ven (wel of niet de
over opnamen tijdens een
°pfestival wat niet werd toe-
ïk. en over het idee zelf. Een
9®nim dus, zullen cynische
|L(Jmet een tikkeltje leedver-
aStstellen. Het is in ieder ge-
e ofllm over vrouwen en voor
'ïen al dan niet strijdbare
n vfilm in wil zien, moet dat zelf
ar t
ïnSiet verhaal van Eva (Monique
I Ven), van Lilliane (Maria
II r) en Sonja (Marijke Merc-
- nf>en mannen? Jawel, niemand
"^'an Peter Faber als Ad. Voor
meje kan ik niet veel meer vertel
let verhaal Zelf ben ik nog niet
-a^;genheid geweest om de film te
Jorschien een andere keer.
d"ikelijk lijkt het of Eefje een ge-
nel
Peter Sellers als inspekteur Clouseau als ouwe zeeman in „De wraak van de Rose Panter" van Blake Edwaras.
woon huisvrouwenleven leidt Ze houdt
van haar man en kinderen, en het is een
gelukkig gezin
Maar als ze op moederdag bij Eefje's
moeder op bezoek gaan, wordt het
duidelijk dat er toch iets hapert aan haar
geluk. Haar moeder en alle getrouwde
broers en zusters van Eefje oefenen
druk uit op Margreet, de enige onge
trouwde zuster, om een echtgenoot aan
de haak te slaan. Middenin dit gesprek
loopt Eefje plotseling het huis uit, de
anderen stomverbaasd achterlatend
Ad, Eefjes man, denkt dat een vakantie
van de Ven en Maria Schneider in „Een vrouw als Eva
haar goed zou doen, en regelt, achter
Eefjes rug om, dat ze met hun beider
vriendin en buurvrouw Sonja, een reisje
naar Zuid-Frankrijk kan gaan maken
Sonja is een jonge weduwe, die in een
flat op dezelfde verdieping woont als Ad
en Eefje. Eerst verzet Eefje zich tegen
het plan, omdat ze haar gezin niet zo
lang in de steek wil laten, maar later
geeft ze toe, en de twee jonge vrouwen
vertrekken naar Zuid-Frankrijk
Onderweg in de trein, hebben ze een
vertrouwelijk gesprek, waarbij Eefje
aan Sonja bekent dat de rol van moeder
en huisvrouw haar benauwt en haar niet
genoeg voldoening geeft. Ze heeft een
gevoel dat haar leven zinloos is. Sonja
herinnert zich dat ze, toen haar man'
nog leefde, aan dezelfde gevoelens
leed, maar nu ze aan die tijd terugdenkt
lijkt het haar de gelukkigste tijd van haar
leven. Op het strand komen de twee
vriendinnen in kontakt met een groep
vrouwen die op een commune-boerde
rij wonen en werken. Een Franse
vrouw, Lilliane, heeft bijzonder veel
belangstelling voor Eefje, Sonja ziet het
allemaal aan, totdat ze op een dag vindt
dat Eefje zich teveel laat inpalmen; ze
krijgt dan een woede uitbarsting en
maakte de vrouwen uit voor lesbische
potten etc. Eefje is stomverbaasd er
lopen toch ook allemaal kinderen rond?
Terug in Holland proberen Sonja en
Eefje hun leven anders in te richten; ze
helpen elkaar meer bij de huishouding
en ze richten in hun eigen flatgebouw
een kook-collectief op waar veel vrou
wen graag aan meedoen. Ad voelt zich
verwaarloosd maar hij past zich aan, tot
Lilliane ook naar Holland komt en Eefje
zich totaal in vrouwen-activiteiten be
gint te verliezenOok begint Eefje Frans
te leren en gaat ze op in het fotografe
ren.
Een jonge meisje uit de groep waar
Eefje, via Lilliane mee in kontakt komt,
heet Sigrid. Het is deze Sigrid die aan
Eefje duidelijk maakt dat Lilliane werke
lijk verliefd op haar is en dat Eefje een
beslissing niet langer uit de weg kan
gaan.
Eva, zoals ze zich nu laat noemen,
gaat naar Lilliane toe in weerwil van
Ad's pogingen om haar tegen te hou
den. Hij volgt haar, en ziet door het
raam hoe Eva in de armen van haar
vriendin ligt.
Als Eva 's ochtends vroeg weer
thuiskomt, maakt hij een enorme ruzie
waar ook de kinderen in betrokken wor
den. Het is de verjaardag van Sander,
de jongste, wat de hele situatie zo mo
gelijk nog pijnlijker maakt. Het partijtje
wordt zo goed mogelijk gevierd, maar
Ad valt toch weer tegen Eva uit. Deze
verlaat het huis nadat Ad haar, in te
genwoordigheid van het hele verjaar
dagsgezelschap, allerlei naar het hoofd
heeft geslingerd. Nu pas dringt de ernst
van de situatie ook tot Sonja door.
In Zuid-Frankrijk leidt Eva een idyl
lisch leventje met Lilliane. Niets ont
breekt er aan hun geluk, maar ze begint
erg naar haar kinderen te verlangen Ze
gaat terug naar Holland. Een con
frontatie in haar huis, waar ze alleen
even heengaat om wat kleren te halen,
maar waar ze Ad aantreft, die ziekte
verlof heeft, maakt enkele dingen
duidelijk Ad, die nog van Eva houdt,
denkt dat ze hun problemen de baas
kunnen worden als Eva maar eenmaal
weer thuis is. Eva, daarentegen, wil in
geen geval naar hem terug en Sonja,
die een aantal verantwoordelijkheden
overgenomen heeft, is boos op Eva
omdat ze haar gezin verlaten heeft,
maar hoopt ook niet dat ze terug zal
komen. Er is kennelijk iets tussen haar
en Ad ontstaan. Britta, Eva's oudste
dochter, wil bij haar moeder blijven.
In het gerechtsgebouw wordt de
voogdij van de kinderen behandeld Na
een openlijk conflict tussen Ad en Eva
krijgt Eva tegen haar verwachtingen in,
de kinderen toegewezen Maar voordat
de zaak definitief wordt wil Ad de kin
derbescherming inschakelen.
Er volgt een gelukkige tijd waarin
de twee vrouwen met de kinderen
samen wonen. Hoewel het geen
geïdealiseerd beeld is, lijkt het ge
heel toch harmonisch te verlopen in
de nieuwe familie met twee moeders.
Zelfs de maatschappelijk werkster
die voor de kinderbescherming op
bezoek komt, krijgt een gunstige in
druk. Eva neemt aan dat hier vanaf
hangt of ze definitief haar kinderen
zal mogen houden. De uiteindelijke
beslissing hierover zal vallen op de
dag dat de scheiding wordt uitge
sproken.
(Grand 3, eerste week, 16 jaar).
MARGUERITE DURAS IN
HET FILMHUIS
Het Filmhuis Amersfoort start de
ze week met een serie films van de
bekende Franse cineaste Marguerite
Duras. Het Filmhuis brengt deze
week twee van haar films, verdeeld
over zaterdag tot en met dinsdag.
Marguerite Duras debuteerde In
1943 als schrijfster met ,,Les im-
Monique van de Ven als Eefje (Eva) in
Brakel.
Een vrouw als Eva" van Nouchka van